Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Gunilla T
Nu kommer den vackra nytillväxten på Rhododendron insigne - silverrhododenron. En vildart med mycket vacker växtform - blommorna är bara en bonus för mig när det gäller Rhododendron. Just nytillväxten är så tjusig...

[attachment=51017:DSCN15590001.JPG]
ängsvädd
Så vackra bilder ni har visat allihop smile.gif

Väldigt vacker rhododendron Gunilla. Vore jättekul få se den när den blommar också smile.gif
Fru JD
Ni visar härliga bilder, allihopa! Irene, jag som är grön på området (passande nog.....) undrar om du och kanske även någon annan kan tipsa mig om vilka perenner som är nybörjarperenner att börja så. Eller det är kanske fel tråd att fråga om detta i. Jag startar en ny istället angel_not.gif
skogstroll
just nu händer OGRÄS och SNIGLAR -cry-.gif de passar på när jag jobbar!
Fröken Knuff
Jag odlar på min balkong och i både föräldrars och svärföräldrars trädgårdar. Så här ser det ut på min balkong just nu:

[attachment=51020:CIMG1996.JPG]
Här har jag paprika, dill, blomsterkrasse, sallat, ringblomma, sockerärter, salladslök och rotade pelargonstciklingar (som håller på att härdas av). Som ni ser är vissa av dem fortfarande bebisar.

[attachment=51021:CIMG1997.JPG]
Här är taklök, citrontimjan, citronmeliss, gräslök och vitlök.

[attachment=51024:CIMG1975.JPG]
Min älskade groda! smile.gif

[attachment=51023:CIMG1976.JPG]
Smultron, jordgubbar, physalis och krusbär.

[attachment=51022:CIMG1992.JPG]
Krusbäret räddade jag från soptippen, trodde knappt att den gick att få liv i, men nu har den börjat ta sig! smile.gif

Sen har jag tomater, basilika och rosmarin också på balkongen men de kom tyvärr inte med på bilderna, och i trädgårdarna potatis + lite annat.

Gunilla T
Jättefint fröken Knuff! ...mycket jobb blir det att passa odlingar på flera olika ställen.
kerstin z5-6
Så fint du har på balkongen Knuff! smile.gif
Göteborgsbonden
Gud vad fint ni har i era trädgårdar! Jag är nybörjare och har inte fått till det ännu. Har köpt ett litet hus på landet med en stor tomt. Det känns ibland som att jag inte riktigt vet vad det är jag gör i min trädgård. Jag kan ännu ingenting om varken blommor, buskar, örter, kryddor eller vad det nu kan vara. Men jag älskar att påta i jorden ändå. En stor del av det roliga är att lära, liksom. Och under tiden så njuter jag och låter mig inspireras av bl. a. era bilder här. På Odla.nu finns det mycket att lära. Det mesta verkar det som.
Nettan8
CITAT (Irene_L @ 13-06-2010, 19:40) *
Det blommar så fint nu i rabatterna! Jag är så glad att jag sått så många perenner! Det är så roligt att se dom blomma och jag blir riktigt stolt när jag tänker på att det är jag själv som har sått många av perennerna!

Rabattblom!

Här blommar olika vivor, rosenblågull, porslinsveronika och vit akleja.

Framför jättevallmon har en söt liten lackviva, Primula cockburniana, börjat att blomma:

Jättevallmon och lackvivan har samma färg!

Så söt, bara 25 cm!

Nu har också lupinerna kommit i blom! Jag gillar lupiner så jag har faktiskt sått dom! Det är härligt att det är så många rosa! Sen har jag dom bara på vissa ställen i trädgården där det inte gör något om dom sprider sig!

Håller helt med dig om lupiner. De är sååå vackra, tyvärr har jag inget bra ställe själv att ha dem på men njuter av dem när man kör förbi dem på vägarna. naughty.gif
Irene_L
Tänk vad många olika perenner det finns. Många har man ingen aning om! Förra året sådde jag en perenn som heter Stenfjärva! Den hade jag aldrig hört förut! Nu blommar den och den är väldigt söt:

Den är ca 30 cm hög
Nu blommar jättevallmon lite överallt i min trädgård. Det är mest den oranga men för första gången blommar en korallfärgad....så fin!

Här är den korallfägade vallmon överst i bild!
En bild närmare på skönheten!
Ja det är en härlig tid nu!
Fröken Knuff
CITAT (Gunilla T @ 14-06-2010, 18:35) *
Jättefint fröken Knuff! ...mycket jobb blir det att passa odlingar på flera olika ställen.

Åå tack så mycket! Jo lite pill är det ju förstås att inte bara kunna gå rätt ut, men jag längtar så mycket efter att få ta ett riktigt spadtag när jag sitter på min balkong att jag gärna gör det. Krukodling i all ära, men jord upp till anklarna är det inte mycket som slår! wub.gif

Dina biler är också jättefina, känns som hämtat ur Tomtar och troll, urmysigt! Bra tråd också, man blir verkligen inspirerad av att se alla härliga bilder smile.gif
Andersdotter
Halloj
Jag ville bara visa vad enormt många knoppar det är på en av mina pioner.
Hälsningar AD
[attachment=51063:Pioner.JPG]
Irene_L
CITAT (Andersdotter @ 15-06-2010, 12:44) *
Halloj
Hälsningar AD
[attachment=51063:Pioner.JPG]

Wow...vad knoppar!! Underbart!!! tummenupp.gif
zissi
CITAT (Andersdotter @ 15-06-2010, 12:44) *
Halloj
Hälsningar AD

Vilken otroligt knopp-prakt wub.gif ... jag älskar knoppar av alla de slag men pionknoppar är i en klass för sig.
Visa oss gärna de utslagna blommorna sen...

Måste berätta för dig Andersdotter att i vår blomsteraffär kostar pionerna 59:-/styck. Du är rik kompiskram.gif
Irene_L
Nu börjar de första klätterväxterna att blomma på min hammock-klätterställning. Det är Törnrosas kjortel som är först ut med att blomma:

Det är en underbar ettårig klätterblomma!! I år var det många av fröerna som grodde. Förra året ville ingen gro så jag är så nöjd i år!
bergvallmo
[attachment=51115:bergvallmo_fin.jpg][attachment=51116:bergvallmo_knoppar.jpg]

Nu blommar några av mina bergvallmo. Jag blir lika glad varje gång det händer wub.gif
mojan
Myskmadran bildar en tät, ljusgrön matta med blommor som doftar underbart.

[attachment=51130:024.JPG]
Irene_L
Ännu fler jättevallmon blommar i trädgården! På flera ställen blommar en laxrosa färg...så fin!
Jag tog kort på en innan den hade utvecklat sig! Så här underbar såg den ut:

Helt fantastisk!

Kolla hur olika dom är innuti......

Jag är så glad att jag har sått dessa jättevallmon för några år sen! Nu får jag njuta av de vackra blommorna!
kerstin z5-6

21o.jpg
Grannen skulle vara snäll, så han röjde med kant klipparen, så denna del är nu 2 cm hög smile.gif tror inte blommningen blir av i år
Gunilla T
Men ojdå Kerstin! Svårt att bli arg kanske när avsikten var att hjälpa men...
Fröken Knuff
Vad underbart med vallmo Irene! Som barn spenderade jag mina somrar på Österlen så denna blomma har en särkild plats i mitt hjärta wub.gif
Irene_L
Bland de rosa lupinerna har det i år kommit en rosa akleja och det är bara såååå fint ihop! Ibland fixar naturen till de bästa kombinationerna:

mojan
CITAT (Irene_L @ 18-06-2010, 07:35) *
Bland de rosa lupinerna har det i år kommit en rosa akleja och det är bara såååå fint ihop! Ibland fixar naturen till de bästa kombinationerna:

Naturen är bra på trädgårdsdesign!
Chamomille
Vad som händer? Jo allt blir uppätet. Så det finns lixom ingenting att visa sad.gif
Aqvakul
Kameran kom inte med, så det får bli lite "verbal målning"...

Syrenerna och roddisarna håller på att blomma ut. Jag kan inte låta bli att plocka bort alla blommor, fast jag numera förstått att det inte spelar någon större roll annat än estetiskt. På mitt gamla ställe hade jag enorma syrenbuskage, så det tog flera dagar med hjälp av stegar. Här handlar det om tre roddisar och sju halvstora syrener.

Rosorna har klarat vintern galant. Mina två sju år gamla Stanwell P är fullkomligt översållade med hundratals knoppar som börjat slå ut så smått. De två år gamla kanadarugosorna blev rejält avknoppade av kaninerna, men har hämtat sig enastående och börjat blomma... Mest imponerande är en två år gammal Brenda Colvin som sträcker sig långt upp i träden och har tusentals små knoppar...

Härligt att det finns växter som med lite hjälp kan utvecklas så vä,l mitt i ett strandnära flygsandsfält.. yahoo.gif
Olle A
Hos mig blommar bl a tjärblomster...

[attachment=51181:Tj_rblomster.jpg]

daglilja...

[attachment=51182:Daglilja.jpg]

...och strandiris.

[attachment=51183:Strandiris.jpg]

Olle
Irene_L
Nu blommar det nya jättevallmon för varje dag! Idag slog en ljus, nästan vit vallmo ut sina skira blomblad:

Tyvärr har jag inget namn på den.
Men en som jag har namn på är den här skönheten som jag sådde förra året! Den heter "Beauty of Livermere". Den är sååå fin med sin röda färg:

En bild lite närmare:

Jag säger bara.....Wow....

En bild av den blå bergvallmon:

I bakgrunden finns det bl.a jättevallmo i olika färger!
4:an
har tagit lite foton från idag....[attachment=51224:allium.JPG]

[attachment=51226:sittplats.JPG]

[attachment=51227:stj_rnflocka.JPG]
Gunilla T
Rhododendron camtschaticum - en låg Rhododendron med krypande växtsätt, långsamväxande.

[attachment=51228:DSC004870001.JPG]

Abies koreana `Silberlocke´

[attachment=51229:DSC004930001.JPG]

fuchsian
CITAT (Gunilla T @ 20-06-2010, 17:36) *
Rhododendron camtschaticum - en låg Rhododendron med krypande växtsätt, långsamväxande.

[attachment=51228:DSC004870001.JPG]

Abies koreana `Silberlocke´

[attachment=51229:DSC004930001.JPG]

Gunilla, ... det händer en hel del, men tänker inte lägga ut bilder, det är ju min trädgård. ...Fuchian ..
Gunilla T
CITAT (fuchian @ 20-06-2010, 19:10) *
Gunilla, ... det händer en hel del, men tänker inte lägga ut bilder, det är ju min trädgård. ...Fuchian ..

Det gläder mig och kan du låta bli ditt dravlande här i tråden blir jag ännu gladare.
Irene_L
Jag har blivit väldigt förtjust i Penstemoner. Det finns många olika sorter...en del som är perenner och en del som inte klarar våra vintrar. Nu börjar flera sorter av de perenna sorterna att blomma. Enligt namnlapparna ska det vara två olika sorter men de är väldigt lika!

Först ut en ev. Forspenstemon, Penstemon surrulatus:

Sen en bild på en ev Hjärtpenstemon, Penstemon ovatus:

Visst är dom lika varandra...ev har jag gjort fel på namnlapparna. En härlig blå färg har dom i alla fall!
Ja det verkar inte vara lätt att hålla ordning på de olika penstemonerna! Det är bara att njuta av blommorna vad de än heter....hihi!

Sen har jag en till penstemon som nu har blommat flera veckor. Den har jag bara namnet penstemon sp. på:

gnon49
Suck, vilka härliga bilder ni lägger upp. Suck,suck.
Anki på Öland
CITAT (gnon49 @ 20-06-2010, 21:25) *
Suck, vilka härliga bilder ni lägger upp. Suck,suck.

Tänkte just säga detsamma! Önskar någon kunde göra min trädgård lika vacker smile.gif
Anki
Gunilla T
Bilder från mitt stenparti - inget jag är speciellt förtjust i men just nu när timjan och Saxifraga blommar fyller det en funktion - faktiskt dåligt med fjärilar i år.

[attachment=51260:DSCN15890001.JPG] [attachment=51261:DSCN15900001.JPG]
Irene_L
Så vackert Gunilla!

Hos mig blommar ännu en jättevallmo:

Idag blommade en ny färg. Den här perenna vallmon blommar med en stark ceris färg! Riktigt häftig! Det är första gången den blommar:

I bakgrunden till höger växer Rosenkrage. Den sådde jag för flera år sen.

Wow..vilken häftig färg den har!!
Gunilla T
Jaa, den var tjusig Irene!..bladen är som flortunt papper....vallmona dansar över trädgården!

En bild från dammen...

[attachment=51263:DSCN15930001.JPG]

Paradisea liliastrum - paradislilja blommar just nu.

[attachment=51264:DSCN16080001.JPG]

ingrids
Men herregud vad det blommar hos er! Och vilka färger ...
Gunilla T
Och så en av mina favoriter, funkian, som inte behöver blomma, den är så vacker ändå - vacker hela säsongen!

Hosta ´Sum and substance´

[attachment=51265:DSCN16110001.JPG]

och Hosta `June´

[attachment=51266:DSCN16070001.JPG]

Alba
Så mycket ögongodis. Tack för alla fina bilder.
gnon49
Köpte frön av näva ballerina för några år sedan på odla. I år har den klarat sig från rådjur och visat sig från den allra bästa sidan. Eftersom ettåring dominerar i trädgården så har blommning i övrigt inte riktigt kommit igång.
[attachment=51268:S5030734.JPG]
mojan
Vilka underbara vallmo du har, Irene L.
Jag älskar vallmo wub.gif men tyvärr är kärleken inte besvarad.

Gunilla T
Thymus praecox `Pygmaeus minor´ - kryptimjan

[attachment=51282:DSCN16190001.JPG]

och några olika sorter av Heuchera

[attachment=51283:DSCN16340001.JPG]

Monica zon 1
Helt fantastiska bilder!

Jag är själv lite ny på det här med blommor och denna tråd har hjälpt mig identifiera flera av blommorna i min "nya" kolloni..... så om jag får be om hjälp, snälla vill ni som fortsätter lägga in era fantastiska bilder, även göra er besväret att namnge era blommor så är jag MYCKET TACKSAM!
Finns kanske mer än jag som inte har koll på vad alla fina blommor heter.....
Tack på förhand.

Monica
Gunilla T
Men så bra då Monica att du haft nytta av bilderna. Här kommer fler;

Saponaria ocymoides - liten såpnejlika. En trevlig liten krypväxt, finns även i en vit variant.

[attachment=51295:DSCN16290001.JPG]

Gillenia trifoliata - trebladsspira. En vacker upprättväxande, nästan busklik perenn med skira vackra små blommor.

[attachment=51299:DSCN16220001_1.JPG]
Gunilla T
Den gammaldags gula, doftande dagliljan Hemerocallis lilioasphodelus framför bäcken som rinner ner i dammen

[attachment=51305:DSCN16160001.JPG]

Rhodiola pachyclados - rosettfetblad trängs tillsammans med taklöken mellan stenarna

[attachment=51306:DSCN16180001.JPG]

fuchsian

Det är bara och gratulera för där ser man vad fantasin och människan kan göra med och som blir såååå himla vackert .... Bra gjort av er .... detta tycker jag om att se om igen. mina egna planteringar har inte fått fart riktigt, så att jag skulle kunna ta bilder, men man får hoppas ....Fuchian ...
Gunilla T
Rhododendron viscosum - azalea `Westons innocense´

[attachment=51326:DSCN16680001.JPG]

Denhär Saxifragan är inköpt som namnsorten `Weatlby rose ´ men jag tycker den liknar `Southside seedling´ ... oavsett så är det märkligt att ur denna lilla bladrosett kommer denna stora blomstängel.

[attachment=51327:DSCN16590001.JPG]

Gunilla T
..och här sitter jag i skogen och funderar och planerar ...och varannan dag bestämmer jag att nu får det inte bli större...

[attachment=51328:DSCN16620001.JPG]
Anki på Öland
Gunilla T, vilken otroligt fantastisk trädgård du har!! Har inte ord för att beskriva hur vackert jag tycker det är med stenen, vattnet, mossan och växterna tillsammans! Tack för att du visar oss!! Har aldrig sett något liknande i verkligheten! thanks.gif
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon