Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
fuchsian
Just nyss var jag och inspekterade min makes nya byggobjekt till trädgården. Ett blomsterskötsel -- vad det nu blir, men meningen är att jag ska kunna få ett ställe bakom vårt bakersta garage där jag kan byta jord och förvara krukor ovh div. annat, man inte vill ha framme. Staketet är en meter fr. garaget, så att det finns plats att komma och gå mellan den vägen med mina saker och slipper ha insyn nerifrån, samt att det blir en lugn hörna att jobba i.
Resultatet av inspektionen föll mig i smaken även det är långt ifrån färdigt ...... tummenupp.gif fuchian ...
Olle A
Härliga blombilder ni visar här! wub.gif

Här är ett stycke mångfald...

[attachment=52959:_ngen.jpg]

...och en slåttergräsfjäril som trivs i härligheten.

[attachment=52960:Sl_ttergr_sfj_ril.jpg]

Olle
mamamaggan
Vilka underbara bilder ! Kan känna lukten av blommorna ...................................
Gunilla T
Jag gillar att leka med gröna växter med olika grönska och olika former.

[attachment=52994:DSCN18040001.JPG] [attachment=52995:DSCN18090001.JPG]

Barrväxten är en dvärggran Picea abies `Waldbrund´ med blåaktiga barr och mycket vackra skott på våren.

jakob
Har nu suttit här en god stund och följt era bilder- odlingar,,oh vad ideer jag får,,jag vill ju ha både vild torpar trädgård och surjordsträdgård och lite fina gräs med vackra stenar,,låter helt orimligt men min trädgård är stor så kanske om några år..här får man ju bra tips och planttips framförallt Hakonegräs och söttörel kom på min nya rabatts inköpslista,,TAckar tackar för tips!
Här kommer lite från min trädgård just nu!

[attachment=53007:DSC06500__Small_.JPG]
BAlkanmalvan en favorit hos mej!
[attachment=53008:DSC06507__Small_.JPG
Vit Lilja som jag tappat bort namnet på
[attachment=53009:DSC06510__Small_.JPG]
[attach[attachment=53010:DSC06565__Small_.JPG]ment=53009:DSC06510__Small_.JPG]
Mitt kryddland[attachment=53011:DSC06567__Small_.JPG] en liten detalj rut kuddtimjanen!
[attachment=53012:daglilja1__Small_.jpg]Dagliljorna blommar sparsamt hos mej i år,,pga torkan ,,fast idag regnar det,,Jipiie!
[attachment=53013:daglilja__Small_.jpg]

[attachment=53017:riddarsp...__Small_.jpg] En sista Riddarsporre, dom måste jag ha dom är så vacka, men efter slagregn och storm så har jag klippt ner rubbet!
VAr allt för denna gång ,,härligt med forumet, jag glömmer bort det från och till då jag snöar in i bloggvärlden.
Jakob
Gunilla T
Vackert Jakob, planeringen är ju halva nöjet sägs det!

Nu har den amerikanska trolldruvans (Actaea rubra) bär blivit röda

[attachment=53024:DSCN18240001.JPG]

Sensommaren och hösten är gräsens tid, här Carex siderostica kinesisk bredbladstarr

[attachment=53025:DSCN18260001.JPG]

kerstin z5-6
[attachment=53031:DSC02105_small.jpg]
[attachment=53030:DSC02085_small.jpg]
[attachment=53029:DSC02103_small.jpg]
[attachment=53028:DSC02090small.jpg]
Lite händer trots allt:)
mimmi 1
I en slänt har jag bla. taklökar. både vanliga och blommande taklök. MEN, tydligen blommar även vanlig taklök med tiden, det visste jag inte! hade en rätt stor en, och plötsligt stiger den liksom upp från sig själv, och, ja, ni ser själva hur den ser ut!! men vad händer sen? blir den förstörd efter blommning?
det är ju som en tjock stock som står rätt upp , och ser onekligen lite kul ut! men inte riktigt vad jag tänkt mej g.gif

fuchsian
Men sådana rackare är de, när man minst anar. har några olika på en rabatt och det har varit den ena lustigheten efter varandra.
Har en småbladig och röd som smeker längst fontänkanten och nu blommar den med röda blommor, rätt små och inga stora skaft, men vacker är den. Förra sommaren surade den och försvann under andra växter och jag trodde att den var borta. ska försöka fota den till minne så snart regnet upphör i morgon. ....Fuchian ..
mimmi 1
men var ska jag klippa, när den blommat klart? hur långt ner ? och blir den konstig efter blommningen?
Anki V
Den taklök som blommat kommer att dö samtidigt som blomstängeln vissnar. "Barnen" bredvid kommer att leva vidare.

Jag har för mig att det bara var att ta bort den med handen när blomningen var över.

/Anki
mimmi 1
Tack Anki, då vet jag det.... så synd att den blommade då.. för den var ju så stor å fin just i mitten, sad.gif

men "barnen" växer ju till sej, så den blir väl stor igen kan jag tro...
kerstin z5-6
jadå du få snart nya:)
bergvallmo
Min passionsblomma Grenadilla blommar och bär frukt. Längtar tills de mognar wub.gif

[attachment=53067:passion_grenadilla.jpg]
Irene_L
Min humleportal över den lilla grinden har blivit riktig fin. Jag har fått hjälpa humlen lite på traven så den kommer där jag vill ha den:

Förra året sådde jag bolltistel och det var bara en som grodde. Nu blommar den och oj vad bin det är på den:

Oj vad det surrar!

kikki
Jeg er målløs og er helt betatt av disse skjønne bilder som vises her fra de svenske hagene,du verden en oase av de vakreste blomster og planter jeg noen gang har sett!! Jeg er så imponert over de svenske plantene! ohmy.gif bravo.gif rose.gif
mimmi 1
irene, vilka fina bilder du tar! jag som är så stolt över att äntligen kunna förminska bilder via paint laugh.gif har du fotoshop? eller var gör du så fina?

PS... jag tycker det ser ut som små humlor!!
gnon49
Några ögonblicksbilder från trädgården. (något förskönade)

[attachment=53103:S5030774.JPG]
[attachment=53104:S5030776.JPG]
[attachment=53105:S5030778.JPG]
mimmi 1
Just nu mognar våra allra första körsbär! surkörsbär är det, annat är ju inte härdigt här, men jag är glad över att det iallafall har klarat första vintern, om än toppen frös bort. försöker fixa en ny topp med uppknytning av en gren. får se nästa år hur det går...
Irene_L
CITAT (mimmi 1 @ 31-07-2010, 14:21) *
irene, vilka fina bilder du tar! jag som är så stolt över att äntligen kunna förminska bilder via paint laugh.gif har du fotoshop? eller var gör du så fina?

PS... jag tycker det ser ut som små humlor!!

Tack Mimmi! Jag gör ramar och sånt på PhotoScape. Det är lätt att ladda hem och kostar inget!
Ps.....det är säkert små humlor tummenupp.gif
mimmi 1
CITAT (Irene_L @ 31-07-2010, 18:05) *
Tack Mimmi! Jag gör ramar och sånt på PhotoScape. Det är lätt att ladda hem och kostar inget!
Ps.....det är säkert små humlor tummenupp.gif

Tack för tipset ! tjuvkikade in på din blog rose.gif
Irene_L
Nu blommar mina dahlior så fint. Först kommer ett collage på dom dahlierna som jag sådde förra året. Knölarna övervintrade i rumstemperatur och överlevde! I år har dessa dahlior blivit riktigt höga!

Av årets sådda dahlior är det en del som börjat blomma:

Fröerna till dom här kommer från förra årets dahlior. Det är så spännande när dom börjar blomma eftersom man inte vet vilken färg fröplantorna kommer att få! Dom blir inte lika som moderplantan.
gnon49
Mina dahlior har knappt börjat blomma. Är visserligen frösådda men tycker ändå dom är lite sena med blommningen.Men knoppar finns det, så den som väntar på något gott...
zaaritha
Inte värst mycket!
Men det är mitt fel!
Orkar inte rensa o dona-med all värk, tyvärr.....
Videörten blommar, prästkragar, blåklockor
rosenvial, läkemalva, rosenmalva,
binka, zinnia,
Rödgul ginst, silvervädd, .
En stor ljusgul växt i vildängen, vet ej vad den heter!
Borstnejlikor.
bergvallmo
Malvan har börjat blomma hos mig nu. Den är vacker wub.gif

[attachment=53132:malva.jpg]
Irene_L
Underbar sommarmalva, bergvallmo!

Blommor, blommor, blommor......ja nu blommar det en massa i min trädgård!
Jag njuter så.....! Det är svårt att kunna förmedla allt det vackra med bilder men jag försöker......

Framför altanen växer det på bra!

I den här rabatten blommar bl.a fingerört, liljor, solhatt "Magnus", purpurklätt, grekvädd, kranskrage och stormhatt.

Lite från ett annat håll!

Stormhatt "Bicolor"

En blå namnlös stormhatt!

I Tipsy pot blommar leverbalsam och hänglobelia.

Åhh vad jag älskar blommor!
kikki
Utrolig hva blomster som du har , Irene_L,er jo overfyllt av de skjønneste blomster man kan tenke seg wub.gif wub.gif blomma.gif
bergvallmo
Irene_L, vilket sommar och blomsterparadis du lever i. Det måste vara underbart att tillbringa sommaren hos dig smile.gif
Irene_L
thanks.gif Kikki och Bergvallmo!
Jag är en riktig blomtok och sår därför en massa blommor varje år...både perenner och ettåringar!
Miamamma
[attachment=53172:100731_092.JPG]

[attachment=53173:100723_058.JPG]

[attachment=53174:100731_058.JPG]

[attachment=53175:100731_078.JPG]
kikki
Hei, Miamamma, så nydelige blomster som du viser, den på bilde nr 2,er det Pelargonium??? Var så nydelig wub.gif wub.gif
Red Top
Här kommer lite bilder från en till "Blomtoka".

Ett potpurri av de av mina höstflox, som blommar och precis har börjat blomma.

Höstflox,'Phlox paniculata'

ängsvädd
Den här tråden är en fröjd att läsa <3 biggrin.gif Tack för alla underbara bilder biggrin.gif
4:an
Njuter av att se alla fina foto och längtar redan till nästa vår eftersom jag redan saknar de blommor som nu blommat ut....
Red Top
CITAT (4:an @ 02-08-2010, 11:14) *
Njuter av att se alla fina foto och längtar redan till nästa vår eftersom jag redan saknar de blommor som nu blommat ut....

Det känner jag igen. För varje sort av överblommade sommarblommande perenner jag klipper ner, senast var det alla myskmalvor, känns det trist. Sedan kommer just den känslan. Snart är det vår igen. Då känns det lättare och planeringen för nästa år börjar dyka upp i huvudet.

Visst är det underbart med alla bilder.

Det fina är ju att de finns kvar att titta på i vinter. Brukar ofta titta i bildtrådarna på Odla, när snön yr ute.
Gunilla T
Miscanthus sinensis `Malepartus´ - snart kommer blomningen i form av röda plymer

[attachment=53195:DSCN18310001.JPG]

Ligularia przewalskii - spirstånds har klarat sig hyfsat trots torkan i sommar, mycket extra bevattning har krävts.

[attachment=53196:DSCN18300001.JPG]
Red Top
Din trädgård är otrolig Gunilla. Alltid nya spännande växter.
Måste vara pampigt när Miscanthusen blommar.

Fylld av beundran, som vanligt.
Gunilla T
Tack Red Top kompiskram.gif men nog finns det en hel del här som jag önskar att jag aldrig hade gjort sick.gif

Några översiktsbilder;

[attachment=53199:DSCN18100001.JPG] [attachment=53200:DSCN18070001.JPG]

Mollis
Jag är såå imponerad Gunilla, det är helt otroligt vackert!
Gunilla T
Men tack Mollis... smile.gif

Borde gå ut och jobba men det regnar så jag sitter väl här då och gör lite "onyttigheter"...

En surjordsrabatt vi gjorde förra året och framför den en grusrabatt med bl.a. små saxifragor, andra kuddväxter och "minibarrisar"

[attachment=53203:DSCN17990001.JPG] [attachment=53204:DSCN18020001.JPG]
blomkronan
Så härliga bilder bravo.gif

[attachment=53208:vallmo.JPG]
Hos mig blommar vallon igen?? den blommade ju i våras och kom igen?

[attachment=53209:fj_ril_p...ngblomma.JPG]
Fick besök på mina ringblommor wub.gif
Irene_L
Underbara blommor, Miamamma!
Vilka fina höstflox du har, Red Top!
Vilken underbar trädgård du har, Gunilla!
Åhh vad fina ringblommor du har, blomkronan! I år glömde jag så ringblommor men jag sådde ju en massa annat giggle.gif

Ibland blir det bara så fina färgkombinationer bland blommorna, bara av sig själv! Den här tycker jag är så fin:

Här är det en rosa lilja, cerise purpurklätt och Echinacea purpurea "Magnus"
kikki
Så nydelig den rosa liljen var .Irene-L, wub.gif det er så utrolig masse flotte blomster dere har i Sverige,jeg beundrer dere slik.Dette minner slik om filmer vi så da jeg var liten,svensk barnefilm, innspillt i svensk midtsommeridyl, glemmer aldri de skjønne blomstene jeg fikk se,og dette har bare økt på med min beundring av blomster, blir så glad når det trives og vokser! bravo.gif yahoo.gif
Monarda
Begoniaknölarna från Odla har artat sig riktigt bra. Hoppas bara jag lyckas förvara dom under vintern.

[attachment=53281:P8011461.jpg] [attachment=53282:P8011463.jpg]

Gunilla T
Grävning pågår..här skall vi utvidga en surjordsrabatt samt en fortsättning på en rabatt med vanlig jord. Skogsmark som är genomvävd av trädrötter som måste bort...

[attachment=53311:DSCN18340001.JPG] [attachment=53312:DSCN18410001.JPG]
silos
CITAT (Gunilla T @ 04-08-2010, 11:59) *
Grävning pågår..här skall vi utvidga en surjordsrabatt samt en fortsättning på en rabatt med vanlig jord. Skogsmark som är genomvävd av trädrötter som måste bort...

ÅÅååå,stenar i rabatterna,det tycker jag jätte mycket om!
Red Top
CITAT (Gunilla T @ 04-08-2010, 11:59) *

Vilken energi du har. Jag blir alldeles slut av att bara tänka på allt du gör. Du måste besitta ordentlig simultankapacitet.

Härlig kombination Irene!

Jättefin begonia Monarda. Själv lyckas jag aldrig riktigt. Antingen glömmer jag vattna dem, eller så dränker jag dem.

Just nu har mina doftliljor börjat slå ut och ljuvliga dofter sprider sig i trädgården. Jag har en daglilja oxå. Gillar den inte riktigt. Den skulle varit vit med lila inslag. Eftersom jag fick den som bonus, när jag köpte andra liljor, kunde jag ju inte åka tillbaka och klaga, så nu står den där den står. Kommer inte ihåg vad den heter. Har slarvat bort lappen.

Doftlilja, 'Gladiolus murielae'

Daglilja

fuchsian

Är verkligen glad att inte behöva slita mig i en sådan trädgård, men alla få ha sin smak, men de stora blommorna var fina.

Har fått en ny kamera och tagit en del bilder, men det blir inget utskick av dom. Efter några år kanske, d010.gif ... fuchian ...
Anki på Öland
Här blommar bara pelargonerna nu.... Här kommer ett litet urval.

[attachment=53337:denise.jpg][attachment=53338:millfieldrose.jpg]
[attachment=53339:odensjolynnpalmer.jpg][attachment=53340:odensjopennylane.jpg]
[attachment=53341:swisstar.jpg][attachment=53342:telemarksrosen.jpg]

Anki
*Stintan*
Urhärliga bilder och det är så mysigt att få se vad pysslar med! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon