|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Irene_L
23-06-2010, 21:14
Nu är det blommande tider...härliga tider! Det är så fint att gå runt i trädgården och njuta av allt!! Först ut kommer en bild på en blodnäva. Den söta skylten har jag fått av en god vän!! Blodnäva "Max Frei"
En blomman för dagen visar sin första blomma...så tjusig: Ipomoea tricolor "Crimson Rambler"I den här rabatten blommar det fint: Jättevallmo, penstemo och en lila salvia.
Många irisar blommar som finast nu: En okänd blå.
En okänd gul.
Okända lila/vit.
Strandiris
Orkidétjuven
23-06-2010, 22:08
Jag håller med Anki. Gunilla, man får ju knäpp av att se alla dina härliga bilder på din trädgård. Haha  Kryptimjan är helt otrolig. Växer så perfekt.
Irene_L
24-06-2010, 07:20
CITAT (Gunilla T @ 23-06-2010, 19:58)  ..och här sitter jag i skogen och funderar och planerar ...och varannan dag bestämmer jag att nu får det inte bli större...
[attachment=51328:DSCN16620001.JPG] Ja den är underbar din trädgård, Gunilla!  Hur får du mossan att växa så där fint? Behöver du hjälpa till och flytta mossan?
Gunilla T
24-06-2010, 08:10
Men tack snälla ni Irene...irisarna är otroliga konstverk...jag brukar titta dem i ansiktet och fråga...vem i hela världen kan ha skapat något dylikt Mossplanteringen och stubbarna du ser på bilden har jag arrangerat. Det var en så ful och oländig kant där, skuggigt och näringsfattigt pga av träden som jag inte vill ta bort så då gjorde jag den lilla mossplanteringen. Olika sorts mossor och lite stensötor har planterats på ett tunt lager av blötlagd torv. Iris germanica - trädgårdsiris [attachment=51369:DSCN16140001.JPG] [attachment=51370:DSCN16450001.JPG]
Gunilla T
24-06-2010, 13:54
Det finns en hel del trevliga små växter som man kan plantera i små skrymslen eller fördjupningar i stenar och som inte egentligen kräver någonting alls. Olika sorter av timjan klarar sig med minimal omsorg. Här på stenen ovanför bänken växer Thymus serpyllum - backtimjan. Den kommer att växa över stenen så småningom.
[attachment=51376:DSCN16250001.JPG]
På en annan sten har jag planterat Campanula portenschlagiana - murklocka i ca 2cm jord. Den kommer också att sprida sig över stenen.
[attachment=51377:DSCN16370001.JPG]
Du har så mycket fint i din trädgård Gunilla! Och Irene också. Här är min äng dagen före midsommarafton. [attachment=51385:_ngen.jpg] Rödfibblorna blommar för fullt. [attachment=51386:R_dfibblor.jpg] Den vilda gladiolusen (G. imbricatus) kommer troget igen varje år. [attachment=51387:Gladiolus.jpg] Pärlgräsfjärilen är en östlig art som är sällsynt i Bohuslän, dock inte här på ängen. [attachment=51388:P_rlgr_sfj_ril.jpg] Olle
Gunilla T
24-06-2010, 17:09
Sååå vackert Olle, detdär vill jag också åstadkomma !
Irene_L
24-06-2010, 19:56
De tidigaste pionerna har börjat att blomma nu! En ljusrosa pion.
En rosa pion.Sen har jag flera som inte har börjat blomma ännu men snart så..... Idag slog ännu en perenn jättevallmo ut sin vackra ljusa blomma: Här blommar den tillsammans med rosa stjärnflocka, rosa blodalunrot och blå polarblågull.
Jättefint, Irene!  Irisar tycks vara populära här. Den här ljuslila trädgårdsirisen har funnits vid mammas barndomshem sedan åtminstone 50 år, och blommar nu för första gången i min rabatt. [attachment=51410:Gr_ter_dsiris.jpg] Den här kommer från ett soldattorp i Uppland, dit soldaterna tog den med sig från ett fälttåg i Finland på 1800-talet. [attachment=51411:S_rb_cksiris.jpg] Olle
Gunilla T
25-06-2010, 15:50
Wow..vilka vackra bilder ni visar!
Pssst Olle...om du någon gång delar dina irisar så har du en köpare här!
Som kontrast till alla vackra blommor kommer här några gräs (jag gillar gräs)
Carex caryophyllea `The Beatles´
[attachment=51414:DSCN16430001.JPG]
Carex siderostica - kinesisk bredbladsstarr
[attachment=51415:DSCN16510001.JPG]
Meriona
26-06-2010, 07:49
Ojojoj vilka läckra bilder ni lagt in Olle, Irene och Gunilla! Man blir nästan yr av blom"doften"!
Gunilla T
26-06-2010, 17:37
En ingång till trädgården...
[attachment=51447:DSCN16770001.JPG]
..och en annan ingång..
[attachment=51448:DSCN16790001.JPG]
Christina i Taxinge~
26-06-2010, 17:53
Det händer mycket nu! Rosorna blommar.....doften dansar runt som slöjor i trädgården [attachment=51449:dscn7505.jpg] De olika Schersminerna blommar - vilken doft!!! [attachment=51450:dscn7549.jpg] Rosenbåten är lastad med ett gäng rosor och lite annat smått & gott - snart blommar den för fullt! [attachment=51451:DSCN7524.JPG] Pionerna blommar som tokar, men det går inte att lägga in fler bilder i detta inlägg.
Gunilla T
27-06-2010, 20:02
Christina...jag vill gärna se dina pioner Denhär pinnen dök upp i onsdags, trodde att den inte klarat vintern - har flera stycken men denhär är troligen enda överlevande.. [attachment=51492:DSCN16710001.JPG] ..och igår började blomman visa sig Arisaema candidissum - vit kobrakalla. Först kommer blomman, sedan bladen. [attachment=51493:DSCN16930001.JPG]
Gunilla T
28-06-2010, 09:07
Vackra fröställningar hos Dryas suendermannii - hybridfjällsippan. Den sprider sig inte med frön utan via utlöpare, en marktäckare.
[attachment=51518:DSCN16910001.JPG]
skogstroll
28-06-2010, 12:20
satte mina självodlade små spetskålsplantor i min nya grönsaksrabatt i fredags. I går morse såg de ok ut men sen på eftermiddagen när jag stolt skulle visa mamma hur bra det gick så var det bara stumpar kvar  de såg liksom avbitna ut och de flesta var helt borta! är det nån jxxxla jordloppa eller????  är så arg så jag spricker... hade täckt dem med fiberduk.
Irene_L
28-06-2010, 15:54
Irene_L
29-06-2010, 10:55
Varje dag kommer det nya blommor i blom. På hammock-klätterställningen blommar nu flera olika blomman för dagen. En sort heter "Carneval di Venezia. Den blommar med olika blommor..vita, blå- och rosa strimmiga (Ännu har ingen rosastrimmig blommat):  Visst är dom fina!Sen blommar "Crimson Rambler:  Det blommar en massa blommor i min trädgård! Här kommer det några:  Det är röd studentnejlika, vit stjärnflocka, blå penstemon, blå polarblågull "Bilbo", brunpimpinell och röd stjärnflocka.
ingrids
29-06-2010, 12:11
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 26-06-2010, 18:53)  Pionerna blommar som tokar, men det går inte att lägga in fler bilder i detta inlägg. Vad var det för ursäkt  Hoppas på fler härliga bilder, inklusive på pioner  .
skogstroll
29-06-2010, 12:13
jaa en synnerligen dålig ursäkt
Härliga pioner och blommor för dagen, Irene!
Gunilla, vad roligt att se en Arisaema! Jag såg flera olika i naturen när jag var på pandaexpedition i Kina för några år sedan. I min äng har jag A. amurense som är överblommad nu.
Nu blommar praktnejlika...
[attachment=51578:Praktnejlika.jpg]
Slåttergubbe...
[attachment=51579:Sl_ttergubbe.jpg]
Sommarvicker...
[attachment=51580:Sommarvicker.jpg]
...och höskallra.
[attachment=51581:H_skallra.jpg]
Det är en utmärkt miljö för den här honan av tosteblåvinge.
[attachment=51582:Tostebl_vinge.jpg]
Olle
Gunilla T
29-06-2010, 18:14
Såå vackra bilder ni har tagit Jaa, Arisaema är nog mer spektakulär än vacker men en rolig växt är det och nu hittade jag två cigarrer till idag så de har både överlevt och förökat sig. Här är en bättre bild på den; [attachment=51583:DSC005260001.JPG] ..och mina taklökstavlor som börjat blomma [attachment=51584:DSC005340001.JPG]
Gunilla T
29-06-2010, 18:35
Blommar för andra gången i år - Oxalis `Minutissima´
[attachment=51585:DSC005240001.JPG]
Oxalis `Ute´
[attachment=51586:DSC005210001.JPG]
Överbölingen
29-06-2010, 19:34
Mae har int ståndan nu att lägga in bilder en gång till. Tog en tur igår utan verktyg men med kameran. Lade samlingen på min blogg. Därav konstaterar jag att sommaren nått hit. 29° idag.
[attachment=51708:20100608_197.jpg]Lite bilder från morgonen....
Gunilla T
02-07-2010, 17:09
Jättefint 4:an  klematis på bilden, är det Purpura Plena Elegans?
Irene_L
02-07-2010, 19:22
Vad fint det blommar , 4:an! Vilken sommarvärme vi har nu! Jag håller mig helst i skuggan när det är så här varmt! Där sitter jag och tittar på alla blommor som blommar nu i mina rabatter! Här kommer ett litet smakprov på en del av mina blommor: Här blommar en vit pion, blå veronika, fingerborgsblomma och stjärnflocka!
Jag har praktlysing på en del ställen i min trädgård. Där får dom växa som dom vill och jag tycker dom är riktigt fina men man ska vara medveten om att dom gärna tar över där dom sitter. Underbar blomning!
Polarblågull "Bilbo" har en härlig blå färg: Så söt!
Irene_L
03-07-2010, 19:15
Fingerborgsblomman, Digitalis purpurea, brukar kallas för humlegarage och det stämmer verkligen. Varje blomma är perfekt för en liten humla! Jag fick ingen bild då humlan var inne i fingerborgsblommans blomma men bilder på fingerborgsblommor bjuder jag er på. I år har jag dom lite överallt i trädgården och i olika färger:  Sen har jag en annan sort som är lite mer ovanlig. Den heter "Candy Mountain" och dom har blommorna uppåtvända. Den vanliga fingerborgsblomman har blomklockorna hängande. Sen har den blommor runt hela stjälken:
Så läckra fingerborgsblommor En av mina favoriter...har många märker jag
Gunilla T
05-07-2010, 12:13
Just nu händer ingenting men det borde göra det...gräsklippning räknas inte.
Efter helgens trädgårdsresa kom jag hem med en hel back med små rariteter som nu står och väntar på en plats...suck! Mina stenpartier skall inte ha mera växter och det betyder att jag måste göra nytt! Har en framsida som jag inte gillar mera och där skulle det bli perfekt att bygga upp grusrabatter. Alla gamla växter måste grävas bort och alla lökar i jorden måste bort, tyvärr massor och så måste jorden förbättras och grus och makadam blandas med jord. Kanterna måste göras om till något mer spännande...
...men det är sååå varmt...
Irene_L
05-07-2010, 17:06
Hos mig växer änglatrumpeterna på för fullt. Den älsta är 5 år nu och höjden är ca 210 cm. Den kommer säkert bli högre när den får växa till sig! Alla änglatrumpeter övervintrar jag i min övre hall i vanlig rumstemperatur. En bild på några av dom äldsta: Här står dom vid hammock-klätterställningen. Det är den i mitten som är äldst. De andra kommer jag inte riktigt ihåg hur gamla dom är. Men inte så gamla som 5 år!
Ser ni vilken kraftig stam den har!Nu börjar de direktsådda ettåringa vallmon att blomma. Det är många som inte är så stora. Det beror nog på att jag var lite dålig på att gallra småplantorna: Här blommar vallmo ihop med borstnejlikor!
Gunilla T
05-07-2010, 18:53
Vilka änglar Irene!..blir säkert vackert när de sätter i gång med blomningen.
Måste bara visa denhär storklockan - den är inte riktigt normal. Brukar låta dem komma lite här och där men denhär "modellen" har jag inte sett tidigare. Den har blommorna samlade i en klase i toppen och blommorna är mycket större än de skall vara. Stammen är tjock som lillfingret...
[attachment=51881:DSCN17110001.JPG]
Gunilla T
05-07-2010, 19:10
Och dethär är `Koichiro Wada´en vildart och en av de vackraste Rhododendron - används mycket som förälder i framtagning av nya hybrider. Den är kompakt i växtsättet och välformad, indumentet på nytillväxten är som sammet. Den behöver inte blomma...skall man bara ha en Rhododendron så välj då `Koichiro Wada´
[attachment=51883:DSCN17060001.JPG]
..och nu blommar Sedum album mellan stenarna.
[attachment=51884:DSCN17150001.JPG]
Så fine bilder og vakre blomster, Gunnilla T  Så vakre blomster som du viser, Irene_L, ja, finnes mye mer å velge i enn vi har, ser jo dere har da sommervær,hvor skjønne bilder dette var.
Red Top
06-07-2010, 20:57
Snart har jag stoppat ner alla mina sommarblommor i diverse kärl, så det börjar bli lite tid över att sitta vid datorn. Blir alldeles lyrisk över era fina bilder. Här kommer lite bilder från min "vilda torparträdgård". Först ut är årets märkligaste digitalis.   Sedan en gammelsort av gyckelblomster. Kallas bl a Bonnafröjd här.  En borstnejlika som dykt upp i år. Har tidigare bara haft enfärgade.  En av mina vita myskmalvor  Mina Lollipopliljor  Och samma liljor tillsammans med lite olika aklejor.
Gunilla T
07-07-2010, 07:35
Härligt Red Top!...kommer ihåg dina Lollipoppare från ifjol Digitalis `Onormalis´ ...häftigt, har aldrig sett förut. Jag får alltid några med dendär missbildningen som kallas `Peloria´ men dethär är ju helt annorlunda.
Irene_L
07-07-2010, 16:28
Vad härligt det blommar hos dig, Red Top! Jag har sått en massa olika ettåriga blommor och nu börjar många av dom att blomma! Här kommer ett blomster-collage:
Gunilla T
08-07-2010, 18:45
Nu är det torrt, börjar nå det stadium när det inte hjälper att vattna ens - mörka moln vid horisonten, hoppas de ger lite vatten i kväll.
[attachment=52010:DSCN17290001.JPG] [attachment=52011:DSCN17320001.JPG]
Gunilla T
08-07-2010, 18:58
...och två bilder till
[attachment=52012:DSCN17390001.JPG] [attachment=52013:DSCN17450001.JPG]
Gunilla T
09-07-2010, 08:52
Campanula poscharskyana - stjärnklocka, troligen E H Frost.
[attachment=52038:DSCN17160001.JPG]
Campanula carpatica - karpaterklocka som tittar upp mellan stenarna
[attachment=52039:DSCN17180001.JPG]
Ezereht
09-07-2010, 13:29
Stjärnklockan var fin. Jag har massor av carpaterklocka men dom lägger sig ner när man vattnar, lite störande.
Gunilla T
09-07-2010, 16:59
Ja, växter som inte tål regn eller blåst är inget att längta efter fast jag tycker inte att just karpaterklockan tillhör värstingarna. I fjol började jag ta bort en del av mina växter som viker sig, frösår sig för mycket eller blir allmänt fula. Jag tänker ta bort en tredjedel kanske av de perenner som jag planterade när jag var nybörjare med trädgård.
I går grävde jag upp stora bestånd av blågull som dessvärre hamnade i komposten men jag vill inte längre ha dom kvar. Frögurkor...blir fula nertill och står inte stadigt. Jag har lite svårt att släng växter men nu kommer de att hamna i komposten allt eftersom...
kerstin z5-6
09-07-2010, 17:10
Ja jag har samma process på gång som Gunilla, även mina blågull är raderade till kompost utom en vit form som jag överväger att sätta nånstans. Har även komposterat en gul daglilja eftersom den aldrig ville blomma här och blev stor som ett hus....
Gunilla T
09-07-2010, 17:17
Det känns skönt att höra faktiskt - idag har jag hållit på hela dagen och klippt ner skräp i rabatterna dvs perenner som inte står sig i längden. De blommar vackert men sedan - skräp!
I våras grävde jag upp en stor rabatt med riddarsporrar - tyvärr finns de på fler ställen här och när regnet kommer ligger de ner -
Jag kommer att göra gruspartier - med små näpna kuddväxter, lite dvärgbarrisar och primulor där varje växt får vara "prima primadonna" och är vacker hela säsongen.
Irene_L
09-07-2010, 17:45
Nu börjar flera rosor att blomma:  Den överst till vänster är "Nostalgie". Den överst till höger har jag inget namn på. Den undre till vänster är en krukros som jag köpte för 10 kr förra året och den nedersta till höger är en ros från Lidl.
blomkronan
10-07-2010, 12:18
Redtop vilka Underbara liljor du visa nu har det äntligen börjat blomma i min liljerabatt  [attachment=52083:s_derrab...d_liljor.JPG] En närmare bild här satte jag ett trettital nya liljor i år som kommer upp mellan mina frösåda panseer. [attachment=52085:liljor_och_penseer.JPG] UNDERBAR färg  förra året satte jag tre lökar då blev det en vit, en creame och en gul. i år har dom tre blivit 13 st  och kommer tydligen i andra färger- [attachment=52084:r_dlilja.JPG] [attachment=52088:vit_lilja.JPG] Den här då???? en lilje-struts Blomman har vuxit ner i jorden!!?? [attachment=52086:lijestruts.JPG] Jag drog upp den så här långt ner hade den vuxit [attachment=52087:liljestrutsblomma.JPG]
Irene_L
11-07-2010, 10:32
Vad härligt det blommar, Blomkronan. Jag har också en lilja som är så där knäpp som din lilja men den blommar inte. Nu blommar ännu fler ettåriga blommor. Jag har visst sått en hel del..hihi: Hammock-klätterställningen börjar grönska riktigt fint nu. Klätterväxterna klättrar på för fullt och många blommar. Vallmon på båda sidorna börjar också att blomma. Dahliorna som sitter vid varje stegdel har inte börjat blomma ännu men dom växer på bra: Till vänster finns änglatrumpeterna och till höger ser ni amplarna i oket.Jag sådde ju en massa vallmo i våras. En del direktsådde jag och en del förodlade jag i krukor på altan som jag sedan satte ut i trädgården när dom växt till sig lite. I år tycker jag att dom finaste blev dom som jag förodlade. De direktsådda blev så små. Dom kom nog lite för tätt. Här kommer ett vallmo-collage: Jag bara älskar vallmo!!!
[attachment=52177:stockrosor___Kopia.jpg] Stockrosorna blommar
blomkronan
11-07-2010, 23:41
Vilka fina vallmo du har Irene, jag älskar oxå vallmo, men dom blommar över såååå fort  Men Ralf har du blommande stockroser redan? Jag tycker mina var tidiga som just fått knopp. [attachment=52187:stockrosknopp.JPG] Så här långt har min kommit. Min temynta har börjat blomma. [attachment=52186:temynta.JPG] Nu håller jag tummarna att det är av den sort som får en blomma i blomman.
Red Top
12-07-2010, 16:42
I dag är jag glad. Trots att min Flammentantz frös ända ner till marken i vinter. Jag lät ungarna  gräva upp den och köpte New Dawn istället. Inte bara en utan tre. När jag ändå var i farten köpte jag oxå två Louise Odier. Konstigt beteende av en som aldrig varit svag för rosor.  Man blir kanske aldrig för gammal för att ändra sig. Nåväl; första veckan i maj kom de i jorden(efter jorbyte där Flammentantzen stått, för det har jag lärt mig trots mitt ointresse för rosor  ). I dag slog den första blomman ut på en New dawn och en Louise Odier. Det är verkligen lycka. Att gå i väntans tider och se knoppen svälla... så plöstligt händer det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|