Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
kikki
Fantastiske bilder av svenske blomster, nydelig og så langt som de er kommet da, Red Top
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 09-07-2010, 17:59) *
Ja, växter som inte tål regn eller blåst är inget att längta efter fast jag tycker inte att just karpaterklockan tillhör värstingarna. I fjol började jag ta bort en del av mina växter som viker sig, frösår sig för mycket eller blir allmänt fula. Jag tänker ta bort en tredjedel kanske av de perenner som jag planterade när jag var nybörjare med trädgård.

I går grävde jag upp stora bestånd av blågull som dessvärre hamnade i komposten men jag vill inte längre ha dom kvar. Frögurkor...blir fula nertill och står inte stadigt. Jag har lite svårt att släng växter men nu kommer de att hamna i komposten allt eftersom...

Här är en till som rensar bort yes.gif Vi blev med en helt igenvuxen torparträdgård, allteftersom vi grävde pluppade växter upp. Vad glada vi blev när vi upptäckte den första aklejan! Och Blågullar! Och riddarsporrar! Och allt vad det nu är. Vi rensar bort, men behåller ett fåtal (med motiveringen: tillhör torpets historia) under stark kontroll (torparväxter är ju generellt sett övertagare) och detta i den "halvvilda" delen. Och så blev det en del "felköp" de första åren, eller om det helt enkelt handlar om att smaken har förändrats.

Såpnejlikan hade vi dock vett nog att omedelbart utrota.

Fina bilder, förresten. En fantastisk trädgård.
Gunilla T
CITAT (smuleborg @ 12-07-2010, 19:51) *
Här är en till som rensar bort yes.gif Vi blev med en helt igenvuxen torparträdgård, allteftersom vi grävde pluppade växter upp. Vad glada vi blev när vi upptäckte den första aklejan! Och Blågullar! Och riddarsporrar! Och allt vad det nu är. Vi rensar bort, men behåller ett fåtal (med motiveringen: tillhör torpets historia) under stark kontroll (torparväxter är ju generellt sett övertagare) och detta i den "halvvilda" delen. Och så blev det en del "felköp" de första åren, eller om det helt enkelt handlar om att smaken har förändrats.

Såpnejlikan hade vi dock vett nog att omedelbart utrota.

Fina bilder, förresten. En fantastisk trädgård.

giggle.gif ..jaa.. smaken förändras men framförallt tror jag man ställer högre krav på växterna...nu när det torkar så ser man ganska tydligt vad som skall bort - när regnet kommer ligger det platt på marken. Har tyvärr ff ett stort bestånd med riddarsporrar, har grävt bort massor men resten skall bort också så småningom.

Vi skall göra om hela framsidan på trädgården vartefter vi orkar, nu är det så varmt och nästan omöjligt att gräva.

Såpnejlikan var nog min största utmaning hittills men nu är den väck sedan ett antal år tillbaka. Det sista täckte jag med markduk och grus. Den värsta sortens ogräs som äter sig in i rötterna på andra växter, fick ta bort hela rabatter. Har inte planterat den själv utan den fanns här lite överallt.

Jag skall också på sikt ta itu med mina jättevallmon vilket inte torde vara det enklaste - de har djupa pålrötter.
kerstin z5-6
och jag ska ta bort hela gräsmattan.. fram och baksidan , rubbet
Nu har jag slagits o kämpat nog med alla maskiner som jag är för klen att dra igång rtfm.gif
Varför ha trist när man kan ha roligare-nu ryker den laugh.gif
Jobbigaste delen i trädgården, den lättare och minst arbetskrävande är grusgården.Nu blir det sånt en masse
Lite plattor och gångar med.Jättefint du har det Gunilla!
Gunilla T
Japp, gräset är värstingen alla ggr! Har bara lite kvar framför trädgården och tyvärr gränsar det mot vår väg där plogbilen måste komma fram på vintern - annars hade jag gjort trädgård av allt. Dessvärre har vi jättestora gräsytor på andra sidan huset som kräver alldeles för mycket arbete.

Grusplanteringar är det bästa jag vet - så vackert och alla växter får vara de prima primadonnor de är! För några år sedan gjorde vi en grusträdgård på drygt 30kvm på ena gaveln av huset. Där var packad ler och grus och en såndär erbarmligt ful rabatt längs husväggen med diverse växter.

Nu finns inga rabatter där, bara några stenbumlingar och ett fåtal växter, några japanska lönnar och stora Miscanthusgräs och det hålls jättefint med minimal arbetsinsats. I princip gör vi inget annat annat plockar bort skräp på våren och vattnar vid torka.

Lycka till Kerstin - det kommer att bli jättefint!
Irene_L
Lycka till, Kerstin! Men ta det lugnt i värmen!

Jag har ju många liljor i min trädgård och nu börjar en del att blomma! I år har jag inte haft så många liljebaggar på dom. Andra år brukar jag varje dag plocka bort en massa men inte i år...så skönt!

Jag har bara namn på "Lollipop". De andra är okända!

Det blommar nya vallmo varje dag nu. Den här är en pionvallmo och heter "Huge Doubles". Den ska ha olika färger så det blir spännande att se vad de andra får för färger.

Okända vallmo!
Gunilla T
Inga liljebaggar Irene?...har haft massor i år eller så beror det på att jag ibland glömmer att gå liljebaggsrundan varje morgon och kväll.

Några bilder från grusplanteringen (ursäkta vattenslangen, har spridaren på i trädgården)

[attachment=52207:DSCN17470001.JPG] [attachment=52208:DSCN17480001.JPG]
kikki
Fantastiske blomsterbilder, Irene-L, er jo nesten ikke til å tro, nydelig... bravo.gif
Irene_L
Tack Kikki! kompiskram.gif
EmmaHj
Jag och min mor delar hur på ö i Göteborgs skärgård (zon? ingen aning - från arktisk på vindpinade klippor till tropisk i vindskyddat solläge smile.gif ) som mest består av klippor. Våran uppdelning av trädgården är enkel - mor har ett stort blomsterintresse och jag har ett (nyfunnet) nyttoodlingsintresse. Eftersom det är jag som skriver inlägget blir det nyttoodlingsdelen som delas nu smile.gif

Av jordmånsskäl (klipptomt som sagt) har det mesta detta året fått bo i krukor. Jag har ett storprojekt på gång där ett litet friland skall skapas på upphöjd bädd - men resultatet lär vänta på sig till nästa år. De växthusväxter som tydligen tycker att det går bra att växa i mina krukor på vindpinad ö är:
Tomatbuskarna 13/7

Växer så det KNAKAR. Båda de större buskarna är lika höga som jag är (krukan inräknad) alltså ungefär 1.70

zuccini 13/7

Största nyttoplantan hittills - vi har ätit egen färskodlad zuccini sedan mitten/slutet av juni. Flera nya gottebitar på utväxt smile.gif

physalis 13/7
Detta är kapkrusbär, inte gyllenbär. MASSOR av frukt, men av naturliga skäl inget moget.

paprika 13/7
Paprikan och gurkan (nedan) är nytillskott och har köpts som plantor på utförsäljningen av grönsaker, för en vecka sedan. Tar sig så fint och blommar så vackert! I bakgrunden syns från vänster till höger: Den underbara stjärnmagnolian som inte "borde" kunna växa här, utsatta rosbegonior, vildhallon, libbsticka och gran.

Gurka (Futura F1) 13/7
Bebisplanta som skall bo i växthus. Tycks trots detta gilla krukan vid flaggstången. 3 ggr så stor som när jag köpte den.

När det gäller hur det ser ut i tädgården har väl även projektet sin plats smile.gif

Växtplats - tidningstäckt

Inte så vackert kanske, men det SKALL bli fint!

Njuter så av alla era vackra blombilder, och ville bara dela med mig av att även grönsaker odlade för lika mycket nytta som nöje är fin försköning! Dessutom, utan detta forum hade inget av detta hänt - SÅ mycket hjälp jag har fått här, och trevliga är alla svaren smile.gif
MVH
Emma
kikki
CITAT (Gunilla T @ 10-05-2010, 15:05) *
Nu blommar några av hundtandsliljorna, Erythronium dens-canis som jag tycker är ännu vackrare med sina skarpt marmorerade blad har inte börjat blomma ännu.

[attachment=49856:DSCN13680001.JPG]

Erythronium californica `White beauty´

[attachment=49857:DSCN13660001.JPG]

Erythronium ´Pagoda´

Så nydelig disse plantene Hundetann er!! yes.gif
kikki
Dette er så mye for meg å se, jeg ser på nytt og på nytt, klarer liksom ikke "få" med meg alle de vakre plantene som finnes.Det er utrolig utvalg av planter dere har, og slik som da Gunnila T viser,Oxalis, MÅ da være "svensk" plante for her er det helt umulig å få fatt i den. Det er jo full sommer i Sverige, vi har jo litt mer ustabilt vær,regn og ikke så varmt,men plantene vokser jo og blir grønne og fine.Men dette er som å se svensk sommer på film (movie) jeg er så overgitt over hvor vakre planter som finnes... skulle nok tenkt meg litt mer om FØR jeg la inn bilder fra Kikkis hage,det er da ingenting,mot dette dere viser her,jeg er totalt betatt og nyter hvert bilde!! bravo.gif ohmy.gif ohmy.gif wub.gif blush.gif
EmmaHj
Samtidigt vore det ju jätteroligt att få se bilder från en Dansk trädgård, Kikki =)
Gunilla T
CITAT (kikki @ 13-07-2010, 17:07) *
Dette er så mye for meg å se, jeg ser på nytt og på nytt, klarer liksom ikke "få" med meg alle de vakre plantene som finnes.Det er utrolig utvalg av planter dere har, og slik som da Gunnila T viser,Oxalis, MÅ da være "svensk" plante for her er det helt umulig å få fatt i den. Det er jo full sommer i Sverige, vi har jo litt mer ustabilt vær,regn og ikke så varmt,men plantene vokser jo og blir grønne og fine.Men dette er som å se svensk sommer på film (movie) jeg er så overgitt over hvor vakre planter som finnes... skulle nok tenkt meg litt mer om FØR jeg la inn bilder fra Kikkis hage,det er da ingenting,mot dette dere viser her,jeg er totalt betatt og nyter hvert bilde!! bravo.gif ohmy.gif ohmy.gif wub.gif blush.gif

Kikki!..såklart du skall fortsätta att visa bilder..du har en jättefin trädgård som är mycket intressant för oss att få se bilder från kompiskram.gif

Oxalis ja, har några olika sorter som nog kommer från Tyskland ursprungligen men det finns att köpa en del sorter här i Sveirge också i välsorterade plantskolor. De är ganska fantastiska små plantor...blommorna öppnar sig när ljuset kommer och stängs till kvällen...nu har de blommat länge hos mig, kommer hela tiden nya knoppar. Odlingsvärda!

Just nu är det inte så vackert i min trädgård kan jag säga, den torkar bort och inte kommer det något vatten från himmelen heller.
Irene_L
Inte behöver du känna så Kikki! Det är jätteroligt att se bilder från olika trädgårdar! tummenupp.gif
4:an
Vill bara visa hur min fjädervallmo ser ut just idag! [attachment=52262:fj_dervallmo.JPG]

en en klematis... tror att det är en piillu...[attachment=52263:klematis.JPG]
kerstin z5-6
Fina bilder alla!!
Nej Irene jag ska bara påböja det där grusprojektet i år.. det hinner nog inte bli klart alls ens med framsidan- och på fredag åker jag till Holland i 12 dagar så då blir inget gjort.När jag kommer hem har jag kamera! jippi smile.gif
Då kan jag ialla fall lägga in sen sommarbilder här:)
abbbe
Finfina bilder allihopa (ok, kanske inte allas). Och Gunilla T, jag diggar din härliga trädgård!

Till Irene L: Du visade bilder på Ipomoea purpurea. Vill bara påpeka att de inte heter Blomman för dagen utan Purpurvinda heter de. Blomman för dagen heter Ipomoea tricolor har ohåriga skott och knoppar. Det kan vara omöjligt att se skillnaden om man inte har odlat båda, men dewt har jag och kan se tydlig skillnad. Dessutom har blomman för dagen större och vackrare blommor och jag gillar mest Blomman för dagen!
blomkronan
CITAT (EmmaHj @ 13-07-2010, 14:57) *
Jag och min mor delar hur på ö i Göteborgs skärgård (zon? ingen aning - från arktisk på vindpinade klippor till tropisk i vindskyddat solläge smile.gif ) som mest består av klippor. Våran uppdelning av trädgården är enkel - mor har ett stort blomsterintresse och jag har ett (nyfunnet) nyttoodlingsintresse. Eftersom det är jag som skriver inlägget blir det nyttoodlingsdelen som delas nu smile.gif................................

..............................Njuter så av alla era vackra blombilder, och ville bara dela med mig av att även grönsaker odlade för lika mycket nytta som nöje är fin försköning! Dessutom, utan detta forum hade inget av detta hänt - SÅ mycket hjälp jag har fått här, och trevliga är alla svaren smile.gif
MVH
Emma

JÄTTE kul att du visa bilder på din nyttoodling smile.gif
MEN.... vilka tomater tummenupp.gif
Ger du dom något extra att smaska på... vad göder du med??

Här kommer dagens bilder från mig...

Ringblomma
[attachment=52273:badadringblomma.JPG]

Vallmokapslar
[attachment=52274:vallmo_fr_kapsel.JPG]

Lilja
[attachment=52275:lilja_n_rbild.JPG]

Och min Gladiolius är på G.
[attachment=52276:gladiolius.JPG]

kikki
Så fine bilder du viser, blomkronan bravo.gif
malcolm
Så fina bilder på blommor och trädgård ni visar, hos mig gulnar och vissnar tom. ogräset just nu. sick.gif
gnon49
Några nytagna bilder. Hoppas det smakar. smile.gif
[attachment=52309:S5030755.JPG]
[attachment=52310:S5030753.JPG]
[attachment=52311:S5030758.JPG]
Red Top
En del av mina aklejor blommar fortfarande. Det gäller att hålla efter allt överblommat. Mycket klippande blir det.

Två av mina tidiga flox blommar nu.

Prinsesspireornas blommor sjunger på sista versen, men detta kompenseras bl a av myskmalvornas överdådiga blomning.

KarinSKARA
För en stund sedan blommade Campanula lactiflora 'Loddon Anna' så fint med sina stora ljusrosa blomstänglar, stolt resta mot himlen.
Sedan kom en hagelskur och nu ligger den platt på marken.
Inget är för evigt -cry-.gif

[attachment=52314:1Campanu...SDC15556.JPG]
kikki
Hei, Red Top, jeg har aldri sett såå nydelige akeleier før, tofarget, kjempeflott wub.gif , ser floksen blomstrer, ja, her er vi nok mye lenger etter, mangler sol og varme,er bare regn og regn...

Hei, Karin Skara, slik ett flott blomsterbed som du viser. smile.gif
skogstroll
snyft min ek som brukar va så fin har helt skrumpnade roströda blad och den blir väl snart en ful pinne.... och semestern har inte ens börjat -cry-.gif fläderns blommor torkade in och en massa annat slokar...
Irene_L
Härliga blommor, Red Top!
Åhh så snabbt allt ändras, Karin! Visst blir man besviken då!
Men så tråkigt, Skogstroll!

Hos mig har några dagliljor utan namn börjat att blomma:

En till av mina liljor har också kommit i blom. Tyvärr har jag inga namn på den heller:

Sen blommar det ännu mer vallmo! Jag är så glad att jag har så många...dom är underbara:

Ja det är en härlig tid med med mycket blommande blommor!
kikki
Hva dere har av nydelige blomster i Sverige da., Irene_ L jeg er så overgitt hva som finnes av de ulike blomstertypene,er mye å se og lære her!
Monarda
Lite smått och gott från min trädgård just nu.

[attachment=52349:P7151310.jpg] [attachment=52350:P7161316.jpg]
[attachment=52351:P7161323.jpg] [attachment=52352:P7161325.jpg]
[attachment=52353:P7161324.jpg]
Red Top
Din dubbla vallmo är underbar Irene L. wub.gif Härlig kombination med rosor och klematis Monarda. yes.gif

Här kommer lite bilder på några på mina favoriter bland årets frösådda petunior.

Pink Lady Den till vänster på kälken

Fantasy Pink Morn

Och favoriten sedan några år, efter tips från Lady Hamilton.

Wonder Wave Purple

Lite andra bilder:

Morgonsol vid förstutrappen

Blomtorn

Morgon vid dammen

Irene_L
Härliga blombilder Monarda och Red Top!

Hos mig blommar petuniorna så fint på altanen! Jag är så glad att jag sådde så många petunior:

Gunilla T
Jag har ju inte lika mycket blommande växter som ni andra har men just nu blommar clematis lite här och där..

[attachment=52372:DSCN17560001.JPG] [attachment=52373:DSCN17790001.JPG]
Gunilla T
Hakonegräset - Hakonechloa macra `Aureum´ är ett vackert gräs med en fin växtform. Blir aldrig risigt och fult utan håller sig lika fräsch ända tills frosten tar det. Härdigt här i zon 2-3, jag brukar sätta en tegelpanna som skydd mot den värsta blötan under vintern. Finns även en helgrön variant - lika vacker.

[attachment=52377:DSCN17750001.JPG]

Nu blommar "minihostorna" här är en av dem `Blue mouse ears´

[attachment=52378:DSCN17630001.JPG]

fuchsian

Vilka underbara bilder!!! biggrin.gif Jag bara njuter av dem att titta. Vilken fantasi ni har! Hoppas att vi får behålla vår mångvalld av dem i kommande led, men min dotter är totalt obildbar i det. hon har inte ens växter inne, men det är ju hennes val...

Jag tog en del bilder av mina odlingar just igår, men jag var så sent ute i våras att mycket av det jag har är fleråriga, så jag väntar med spänning just nu mina olika klematis ska/har blommat igen.

Odlingsbänken som maken snickrade ihop blev kanon, och det växer och knakar, men jag får nog vänta lite till innan allt har kommit till sin fördel att duga till foto.

Som tur var, kom regnet hit i natt och det duggar fortfarande. gräsmattan var inte så glad åt torkan.

heja på .... alla ni som gör världen vacker! Jag får lust att måla när jag ser dessa skönheter. .... tummenupp.gif Fuchian
Irene_L
Förra året gjorde jag en ny rabatt och flyttade dit en massa hosta. Nu har dom växt till sig så fint och börjat blomma! Tänk att det kan bli så här fylligt bara på ett år!

Juli -10

Så här såg den ut när den var helt ny, aug -09

Det verkar vara många som inte gillar hostans blommor men jag tycker om dom:

Jag lyckades ju övervintra dahliorna inne i rumstemperatur. Ja det var inte meningen utan jag glömde dom men dom klarade det. Nu blommar dom så fint i stora zinkbaljan. Oj vad höga dom blivit i år:

Jag sådde dom förra året!

Härlig blomning!

Många av mina direktsådda vallmo har blivit så små. Här kan ni se hur små dom är:

De jag förodlade har blivit mycket finare och kraftiga:

Vilken enorm skillnad det blir på blomman när man förodlar vallmon!

I år direktsådde jag mycket vallmo men jag blir så besviken på att dom blir så små. Jag får nog fortsätta att förodla vallmo!
gnon49
Det som händer är att allt snart står i blom, med andra ord högsommar.

[attachment=52471:S5030759.JPG]
Ett hörn av trädgården.

[attachment=52472:S5030760.JPG]
Första dahlian snart i blom.( är frösådda)
Gunilla T
Nu har jag äntligen kommit igång med att restaurera framsidan av trädgården - första etappen är klar men det finns mycket kvar. Har grävt bort alla växter och lökar och all jord och gjort nytt - jorden är uppblandad med mycket kross och därefter täckt med diabas.

Såhär förfärligt såg det ut nu i torkan..

[attachment=52585:DSCN17140001.JPG]

Har planterat in små kuddväxter, primula halleri, scutellaria - frossört, några olika oxalis, alaskavalmmo, androsace - samtliga mycket lågväxande. I hörnet till vänster framför stenen skall en Thuja oxidentalis ´Brobeck´s tower´ stå. En extremt smal och pelarformad tuja som jag beställt -finns lite plats kvar till några häxkvastar också giggle.gif

[attachment=52586:DSCN17960001.JPG]
bergvallmo
[attachment=52633:tr_dg_rdsl.jpg]

Börjar nu få lite ordning i mitt nya trädgårdsland sweatingbullets.gif
Monarda
I min trädgård hände det sig häromdagen att arbetsbänken jag länge suktat efter blev verklighet.
Hittade äntligen en ritning som jag tyckte var ok. Praktiskt med cementplattor som bänkskiva.

[attachment=52646:P7211435.jpg] [attachment=52647:P7211438.jpg]
Gunilla T
Både snyggt och praktiskt Monarda!...och vilken ordning du har på grejorna.
Monarda
Styling Gunilla, styling...... angel_not.gif Man har ju sett hur dom gör på TV. I verkligheten är jag en slarvmaja och strör sekatörer och planteringsspadar som konfetti omkring mig. Få se om jag lyckas hålla ordning på bänken.
Gunilla T
Ahaa... giggle.gif

..detdär med trädgårdsredskap är ju inte alldeles enkelt..innan hösten brukar hälften av mina redskap vara försvunna. De åker ned i komposten när jag glömt att ta bort dem ur hinken ....återfinns när vi tömmer komposten.
Moonbeam
Här kommer lite från min lilla lilla trädgård smile.gif
Jag är så glad för att mina inkakragar uppdrivna från frön har tagit sig, trots kraschlandningen när jag skulle plantera ut dem smile.gif Och så upptäckte jag till min glädje att tydligen EN echinacea purpurea har överlevt från förra året! Resten av bilderna är mina blomman för dagen, klematis, salvia och annat fint smile.gif
Monarda
Mjölkklockan är extra fin i år. tummenupp.gif

[attachment=52729:P7191409.jpg]
Irene_L
Vilken tur att jag sådde så många olika sommarblommor. Nu gläder dom mig med sin härliga blomning:

Jag har räknat hur många sorters sommarblommor det är som har blommat hittills. Det är 25 olika sorter! Men ännu har inte alla sorter blommar! Jag har visst sålt en hel del även i år...hihi!
Monarda
Skymning i trädgården.

[attachment=52822:P7211439.jpg]
fuchsian

Det händer rätt mycket just nu, men mera kommer det att blomma. bilder tar jag bara för familjens skull, inget jag kommer att visa mer än till mina vänner. Fuchian
Anki V
De här ber inte om ursäkt. Det mer eller mindre ropar; Här är jag, titta på mig!!! ( fritt efter Ernst K laugh.gif )
Hässelklocka, vit myskmalva och nejlikerot.
[attachment=52826:r_dvit__Large_.JPG]
/Anki
Red Top
De här två ettåringarna motsvarar hittills mina förväntningar.

Rödbladig hjälmböna, Dolichos lablab Rub

Rödbladig hjälmböna, Dolichos lablab Ruby Moon

Kärleksblomster, Nemophila maculata

Kärleksblomster, Nemophila maculata

*Stintan*
När man inte har någon trädgårdsprakt själv längre så blir man sååå glad över att få se andras läckerheter. wub.gif Duktiga fotografer också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon