Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Monica zon 1
Underbara bilder från er alla.

Här kommer en av mina favoriter.
Äntligen står min frilandshibiskus i full blom, jag mindes förvisso blommorna från i fjol som vita med mörkfärg av rött i mitten, i år är de mer rosa.....

[attachment=54510:ds_Kolon...820__15_.jpg]
Bilden blir inte så bra när jag krympt den... Får öva mer på fototeknik i vinter när trädgårdssäsongen vilar...

[attachment=54511:ds_Kolon...820__16_.jpg]

Monica zon 1
Krolliljan
g.gif Frilandshibiskus skulle man nog ha. wub.gif
Irene_L
Underbara bilder på vackra blommor!

Nu blommar en sån söt praktvädd hos mig. Det är en ettårig blomma och den heter "Rose Queen":

Visst är den fin!
varghem
hos mig blommar crocosmian nu

4:an
CITAT (Irene_L @ 29-08-2010, 20:58) *
Underbara bilder på vackra blommor!

Nu blommar en sån söt praktvädd hos mig. Det är en ettårig blomma och den heter "Rose Queen":

Visst är den fin!

Så vacker! Själv har jag purpurfärgade väddar också fina men din hade en så ovanlig färg!!!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Monica zon 1 @ 29-08-2010, 16:16) *
[attachment=54511:ds_Kolon...820__16_.jpg]

Monica zon 1

vilken vacker bild på en vacker blomma bravo.gif
Alexander-VG-zon3
lite vad som händer i min trädgård; var hos mormor i lördes och kunde därmed titta till trädgården, som jag sällan gör nu när man inte bor där.

bilder från lördes;

fikonet har växt som tokigt detta år
[attachment=54519:DSC_2360ny.jpg]

några minikiwi frukter
[attachment=54520:DSC_2361ny.jpg]

trumpetrankan har ockås växt som en galning
[attachment=54521:DSC_2376ny.jpg]

på norrsidan har fatsia japonicorna återhämgtat sig väl, dom frös inte ner alls i vintras men bladen blev skadade (kanske tjäletorka).

den ena
[attachment=54522:DSC_2370ny.jpg]

den andre
[attachment=54523:DSC_2372ny.jpg]
Gunilla T
Lite taklöksplanteringar...

[attachment=54537:DSCN19030001.JPG] [attachment=54538:DSCN19040001.JPG]

[attachment=54539:DSCN19020001.JPG]

Gunilla T
..och några bilder från en alltmer höstliknande trädgård.

[attachment=54540:DSCN19060001.JPG] [attachment=54541:DSCN19100001.JPG]
Krolliljan
CITAT (Gunilla T @ 30-08-2010, 13:45) *
[attachment=54541:DSCN19100001.JPG]

Vilken närmast trollsk bild. Helt underbart. wub.gif bravo.gif
Irene_L
Vilken underbar trädgård du har, Gunilla!

Nu blommar den första änglatrumpeten. Blomman ser ännu vit ut men den kan ändra sig och bli mer rosa. Jag är lite osäker på vilken färg den kommer få till slut! Jag har så många änglar så jag har blandat ihop dom lite.
Det är så härligt med den första blomman:

Det här är den första änglatrumpeten som blommar! Jag har 9 st änglatrumpeter i olika storlekar och av dom är det 8 st som har knoppar....härligt!
Monica zon 1
CITAT (flaxss @ 29-08-2010, 22:39) *
vilken vacker bild på en vacker blomma bravo.gif

Tack Flaxss för dina vänliga ord.

Själv är jag väldigt imponerad av Irenes bilder, kanske kan jag få be dig Irene lägga ett litet inlägg om hur du skapar dina bilder i någon lämplig ny tråd....(någongång när du ev har tid o lust) flirting.gif
Jag tänker då snarast på vilket program du använder, kanske lite tips mm....

/Monica

Irene_L
CITAT (Monica zon 1 @ 30-08-2010, 21:02) *
Tack Flaxss för dina vänliga ord.

Själv är jag väldigt imponerad av Irenes bilder, kanske kan jag få be dig Irene lägga ett litet inlägg om hur du skapar dina bilder i någon lämplig ny tråd....(någongång när du ev har tid o lust) flirting.gif
Jag tänker då snarast på vilket program du använder, kanske lite tips mm....

/Monica

Åhhh tack, Monica! Jag använder ett gratisprogram som heter PhotoScape. Där finns det olika ramar som man sen kan lägga på sina bilder. Man kan också skriva text på bilderna! Det är ett väldigt roligt och lätt program! Jag bara testar och ångrar och testar tills jag är nöjd. Då sparar jag bilden och sen sätter jag in den i min blogg. Sen kopierar jag bilden hit till Odla!
Monica zon 1
Tack Irene för snabb återkoppling, det låter enkelt och resultatet har jag ju sett.....Fantastiskt!
Ska leta efter programmet på nätet och börja öva vid tillfälle.
/Monica
Gunilla T
Det är verkligen vackra bilder du tar Irene!

Nio änglar!!!...oj, vilket jobb att släpa ut och in och inte minst bevattningen...jag har bara en enda och vet inte om den är värd att hantera längre..full med knoppar just nu men strax är väl frosten här.
Irene_L
Tack, Gunilla!

Som tur är har jag en snäll man som hjälper mig att ta in änglarna sen när det är dags! wub.gif
sqrulan
tummenupp.gif Jag är också imponerad av dina fina bilder och all din växtkunskap, du är en i mina ögon seriös odlait!
Irene_L
CITAT (sqrulan @ 31-08-2010, 15:55) *
tummenupp.gif Jag är också imponerad av dina fina bilder och all din växtkunskap, du är en i mina ögon seriös odlait!

Åhhh thanks.gif , sqrulan!
Gunilla T
Stopp i produktionnen..materialbrist. Har hållit på att fixa omgivningen runt de nya surjordsrabatterna och försöker hitta en harmonisk och passande övergång till den omgivande naturen. Här skall trädgården inte växa mer (tror jag) whist.gif

Har jämnat till ytan och grävt bort det översta lagret med växtlighet. Därefter på med markduk och täckbark. Hela ytan skall täckas, även där lastpallarna med vattenkannorna står. Hittills har det gått åt 30 säckar med bark, går säkert 20 till innan det är klart.

Därefter får jag ge mig ut i skogen och leta lite vackra saker som kan bryta av, rötter, stubbar eller något annat trevligt!

[attachment=54589:DSCN19150001.JPG] [attachment=54590:DSCN19200001.JPG]
mimmi 1
Bidrar med min ängel...

Änglatrumpet Änglatrumpetens blomma är vacker, men luktar pyton!

och så en daglilja, roligt med dagliljor som blommar sent på säsongen också...

Daglilja "Pink Damask" Trots namnet, så är den faktiskt mer orange !!

Irene_L
Härliga bilder, Mimmi!

Fackelrankan blommar så fint nu! Jag odlar den som ettårig men jag har läst att den kan övervintras i skyddas läge om den vintertäcks. Det har jag inte testat förut men ska nog göra det i år!

Fackelranka "Tresco mixed"

Fackelrankan får så roliga fröhus. Så här ser dom ut:

Här är en närbild på fröhuset!

Här är den fortfarande grön. Den ska bli brunare när fröerna är mogna för att plockas!

Nu är det mycket fröplockande och fotograferande för mig! Det är många blommor i min trädgård som har fått frökapslar och jag har många blommor i min "Blomster-tips" blogg http://blomster-tips.blogspot.com/ som saknar fröbilder! Men det kommer.....
BjursBerit
och jag har just gjort klar min "skogsrabatt"",,nja inte helt men nästan:)
mimmi 1
Än finns det fina blickfång...
Spansk marguerit Mycket tacksam blomma... blommar hela sommaren

Kärleksört Kärleksörten blommar..

Taklök En frösådd taklök, på sitt tredje år..

Astilben är fortfarande fin.. ...trots att vi nu är inne i september!

surfina surfinan är nästan som finast, när frosten snart tar henne...

Irene_L
Vilken tur att jag sådde flera liljefjäll för två år sen. Nu blommar ännu en av dessa sådder!

Visst är den fin!

Här blommar den tillsammans med en annan lökfjällsådd lilja:

Den här okända Rudbeckian blommar och blommar och blommar:

Jag vet inte vad den heter för jag har fått fröerna och det stod bara okänd rudbeckia på påsen! Det var förra året jag sådde den och det var bara en planta som grodde men ojoj vad den blommar! Härlig är den!

Fågelvägen
Bläddrade snabbt igenom tråden - vilka otroligt vackra bilder!
I vår trädgård pågår Mormos Gym igen. Efter värmen, torkan och det eviga vattnandet har jag äntligen satt igång med de 2 terrasserna som ska bära upp HÖGA blommande buskar. Planen är att de småningom ska skymma vägen och grannarnas bilparkering.

Såhär ser bygget ut från baksidan.
Stenarna och krossgruset kommer att täckas av jord.
Massor av sprängstenar går åt.
[attachment=54621:DSC_0365.jpg]

Framsidan saknar de flata stenarna högst upp. Den svåraste biten!
[attachment=54622:DSC_0363.jpg]
Gunilla T
CITAT (BjursBerit @ 01-09-2010, 13:40) *
och jag har just gjort klar min "skogsrabatt"",,nja inte helt men nästan:)

Riktigt snyggt arrangerat - jag gillar grusrabatter för de får växterna att framträda så fint tummenupp.gif
Alba
Oh så inspirerande denna tråd är.

Tack för att ni visar så fina bilder.
Gunilla T
mimmi 1 - jag tror inte bilden du visar är en taklök. Det liknar mer en saxifraga men det finns så många liknande saxifragor så det är svårt att veta exakt vilken men jag gissar på en saxifraga cotyledon.

http://www.wildgingerfarm.com/images/Saxif...termensis_3.jpg
Alba
CITAT (Gunilla T @ 02-09-2010, 12:27) *
mimmi 1 - jag tror inte bilden du visar är en taklök. Det liknar mer en saxifraga men det finns så många liknande saxifragor så det är svårt att veta exakt vilken men jag gissar på en saxifraga cotyledon.

Då fick jag nog svar på min undran. Jag hade precis tänkt fråga vad Taklöken heter.
Jag gillar Taklök men den hade jag aldrig sett.
Gunilla T
En rödbladig Sedum `Matrona´? och en vitvariegerad Sedum - okänd namnsort

[attachment=54648:DSCN19260001.JPG] [attachment=54649:DSCN19280001.JPG]

Rudbeckia fulgida sullivanti `Goldsturm ´ strålrudbeckia som blommar tills frosten tar den.

[attachment=54650:DSCN19290001.JPG]

mimmi 1
CITAT (Gunilla T @ 02-09-2010, 12:27) *

Jaha, där ser man... jag har ju masor med taklök, och har alltid tyckt att denna skiljer sig i utseende... rolleyes.gif
MEN.. den är frösatt av min granne, och följde med i en påse blandade taklökar.... confused.gif
mimmi 1
Gunilla... du tror inte att det är en sedum ewersii som du visar? (mongoliskt fetblad) jag har en likadan nämnligen, som ser på pricken ut som din bild!

Nu blev det lite tokigt... jag skriver absolut inte detta inlägg bara för att du rättade mig om taklöken, som är en saxifraga smile.gif fick bara syn på din bild och tyckte inte namnet stämde.... unsure.gif
Irene_L
En av mina solrosor har blivit riktigt hög! Den är nu ca 270 cm hög och man ser den högt där uppe i körsbärsträdet:

Solrosen har självsått sig från fåglarnas fågelmat och den får bra stöd av körsbärsträdet! Jag har aldrig haft en sån här hög solros förut! Kul!
Gunilla T
Nej, din bild är ingen fetbladsväxt, jag googlade på Sedum eversii och fick fram denhär bilden;

http://www.bigbloomersflowerfarm.com/plant...ersii__a_1_.jpg
Fågelvägen
Inte så konstigt att Sedum, Saxifraga och också Sempervivum förväxlas! Av Saxifragor finns närmare 500 olika. Det finns ett Saxifraga-sällskap med över 1000 bilder - av bara saxifragor! - på sin hemsida: The Saxifrage Society
Gunilla T
Jomen visst...lätt att förväxla. Saxifragor tillhör mina absoluta favoriter..finns över 2000 olika arter/hybrider.

http://books.google.com/books?id=KfV3DPxvX...p;q&f=false
Gunilla T
Kanske finns fler än jag som tycker saxifragor är otroligt vackra och spännande växter. Titta här;

http://www.alpiner.se/Saxifraga.html
mimmi 1
CITAT (Gunilla T @ 02-09-2010, 21:00) *
Nej, din bild är ingen fetbladsväxt, jag googlade på Sedum eversii och fick fram denhär bilden;

http://www.bigbloomersflowerfarm.com/plant...ersii__a_1_.jpg

eehh... nu vet jag inte vad du menar, Gunilla... Jag HAR en sedum eversii i mitt stenparti, den ser exakt ut som DIN bild, och absolut inte som den bild du hittar på google.... men google-bilden kan ju vara ett gammalt exemplar, eller nån annan variant?? Jag har kvar den bildsatta namnlappen från när jag köpte den, och är därför rätt tvärsäker...

(Jag menade INTE att "taklöken" som visst inte är någon taklök, skulle vara en sedum eversii....)
mimmi 1
alltså... mongoliskt fetblad= sedum eversii
Aqvakul
möttes av en blommande kamelia när vi anlände till stugan i eftermiddags... wub.gif
Gunilla T
mimmi 1 - Förstår inte riktigt heller, något missförstånd blev det tydligen. Jag menar bara att din bild inte är en taklök utan en saxifraga, bilden på mongoliskt fetblad hittar du här;

http://www.google.se/images?hl=sv&rlz=...ved=0CCUQsAQwAA

CITAT (Aqvakul @ 03-09-2010, 19:53) *
möttes av en blommande kamelia när vi anlände till stugan i eftermiddags... wub.gif

Men så trevligt, det hinner hända en del när man är borta en vecka...
mimmi 1
CITAT (Gunilla T @ 02-09-2010, 17:42) *
En rödbladig Sedum `Matrona´? och en vitvariegerad Sedum - okänd namnsort

[attachment=54648:DSCN19260001.JPG] [attachment=54649:DSCN19280001.JPG]

Rudbeckia fulgida sullivanti `Goldsturm ´ strålrudbeckia som blommar tills frosten tar den.

[attachment=54650:DSCN19290001.JPG]

Liten förklaring igen Gunilla... det var en här bilden jag menade, din inlagda "sedum matrona", som jag tror är en sedum versii.......
det är så lätt att missförstå den skrivna texten... och jag kanske virrade till det i onödan?
Hur som helst så tackar jag för infon om att, det jag alltid trott vara en sorts taklök, visar sig vara en saxifraga! det ska jag hälsa till den jag fick den av också... måste ha hamnat ett felaktigt frö i hennes fröpåse!!

jaha, och varför kom inte bilderna med då??
Gunilla T
Ahaa..äntligen fattar även jag smile.gif visst kan det vara en Sedum eversii - det är en av några växter i min trädgård som jag faktiskt inte har namnet på så jag blir bara glad om det är så. Den andra Sedum heter förresten "Elsie´s Gold" kom jag på sedan.

Jag är rätt petig med namnet på mina växter och bokför alla inköp på min växtlista men ibland blir det fel iaf, inget namn, felmärkt eller något annat och då brukar jag försöka leta rätt på arten/sorten på något sätt.

Men tack för hjälpen, du har säkert rätt..
Irene_L
Nu blommar den Blå Axlobelian, Lobelia siphilitica, så fint! Det är en perenn med en härligt blå färg:

Irene_L
Nu börjar det bli riktigt kallt om nättarna! Ännu har jag inte haft frost men jag har varit lite orolig för mina änglatrumpeter som stod vid hammockklätterställningen! Dom har ju fått knopp och blommar nu och det vore synd om allt skulle bli förstört pga en frostnatt. Så igår hjälpte mannen mig att få upp dom på altanen där det är varmare. Oj vad stora dom har blivit! Dom fick precis rum under altantaket:

Den vita blommande ängeln fick plats framför altanräcket. Sen har jag höljt på kvällen med fiberduk för att vara på den säkra sidan.

Igår plockade jag en massa blommor och gjorde ett blomsterarrangemang! Det är bäst att passa på innan frosten tar allt:

Visst blir man glad av dessa härliga färger!
bergvallmo
Fina arrangemang Irene L. Det är härligt att plocka in nu när man inte är ute i trädgården lika mycket. Har plockat in liljor, men de doftar mycket så det går inte att ta in för många.

Har också en bamseänglatrumpet som snart måste in, men där har knopparna inte slagit ut ännu.
Red Top
Det har varit dåligt fotoväder ett tag. För mycket sol eller för mulet. sad.gif Men jag hasade mig ur sängvärmen en morgon och då låg ljuset lite bättre. Här kommer ett axplock från min trädgård just nu.

Höstflox

Summer snow, som jag köpte i våras, blommar nu.

Temynta

Ricin

Jättebalsamin

Jag tycker vissa frökapslar är minst lika vackra, som blommorna var.

Krollilja, frökapslar

Ensam frökapsel

Till sist en liten ettåring, som frosten snart tar.

Flitiga Lisa i liten skottkärra

Gunilla T
Vilka vackra bilder Red Top!...krolliljans frökapslar och sättet du fångat dem är ju bara sååå tjusigt tummenupp.gif

Idag har jag fortsatt att gräva bort en gammal perennrabatt som jag skall göra om. Hade inte hjärta att slänga alla "Magnusar" som blommar för fullt så jag har krukat upp varenda planta...suck, suck...kändes som flera hundra men det var det ju inte förstås... men massor av lökar blir nog kompost.
Irene_L
Härliga bilder Red Top!! yes.gif

Sköldpaddor i trädgården ...har ni såna? Det har jag och dom är riktigt fina nu!
Ja nu är det så klart en blomma jag pratar om...hihi. Den heter Sköldpaddört, Chelone obliqua, och är riktigt häftig:

Ser ni alla sköldpaddorna?

Tänk vilka härliga blommor det finns!
Gunilla T
Jodå Irene - jag har sköldpaddsört men har glömt att ta kort av dem - just nu är de som finast!

Jag håller på med mitt restaureringsobjekt - en ful rabatt som härstammar från mina tidiga trädgårdsår. En rabatt som inte varit till glädje på många år men jag har inte haft någon bra idé om alternativ men nu har jag tagit itu med den. Igår grävde jag upp massor av perenner - stora ruggar av bl.a. "Magnus" och idag har jag grävt bort all den gamla lerjorden och jordförbättrat med ny matjord blandad med massor av stenkross - sedan på med diabas på ytan. Dethär är en solig och torr plats som får ta mycket vind så här passar inga höga perenner. Har även flyttar en krypginst hit som stått felplanterat i för näringsrik jord och för mycket skugga.

Såhär såg det ut
[attachment=54788:DSCN17140001.JPG]

..och så blev det

[attachment=54789:DSCN19550001.JPG] [attachment=54790:DSCN19560001.JPG]

Ungefär lika mycket kvar att gräva bort men en bit på vägen i alla fall
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon