|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Gunilla T
18-05-2010, 16:58
Händelser avlöser varandra i naturen just nu. I fågelholkarna piper det för fullt och idag mötte jag Sir Väs igen - för tredje gången i år! Ormfobiker sedan barnsben då jag råkade hoppa rakt på en orm men min mentala träning börjar ge resultat. Inga panikreaktioner och jag kunde fortsätta med det jag höll på med utan att störas alltför mycket...känns riktigt bra faktiskt och min strävan är att leva ifred även med ormarna . Har man en trädgårdsdamm kommer snoken på besök förr eller senare, de tre jag träffat på hittills i år var dock huggormar men har man ormfobi så spelar det egentligen ingen roll vilken orm det är.
Några bilder också förstås;
[attachment=50115:DSCN14270001_1.JPG]
Arabis ferdinandi - couburgii - kejsartrav, en trevlig liten växt som jag odlar för det vackra bladverket. Brer ut sig sakta med ett krypande växtsätt
[attachment=50116:DSCN14470001.JPG]
..och Jamma katt som spanar på sork.
Sussie F-Flower
18-05-2010, 17:40
Så fint med alla de gröna nyanserna på en och samma bild. Å "Lillmissen" fick åsså va me...
Irene_L
18-05-2010, 19:05
Vilken vacker bild...den med Jamma katt!  Den första bilden var också jättefin! Några bilder från mig: Nu börjar dom botaniska tulpanerna att blomma! Det är en rosa/blå och en orange/gul sort! Dom är så söta och bara ca 15 cm höga: Den här tycker jag är finast. Det är en Tulipa Botanica "Pulchella Little Beauty"
Den här heter Tulipa Botanica "Pulchella Little Princess"
stennie
19-05-2010, 10:49
Njuter av alla era bilder !!!
Sussie F-Flower
19-05-2010, 11:15
Vilka läckra tulpaner, Irene!
Gunilla T
19-05-2010, 18:58
Ja, botaniska tulpaner är de bästa tycker jag. De kommer alltid tillbaka i motsats till många av de nya hybriderna som bara blommar en gång. Dessutom har de oftast väldigt vackert bladverk, de är låga och tål både vind och regn utan att lägga sig.
skogstroll
20-05-2010, 08:05
i morse såg jag att vattenklövern blommar i dammen  vad fina de är!!
Solstorm
20-05-2010, 08:08
Det exploderar ute nu. Fast första bilden är allt annat än vacker.På första bilden växte det snödroppar och var knallblått med scilla. Nu har annat tagit över. Rensade igår tror att det är ca 1 månad sedan sist.
[attachment=50156:008.JPG]
På utsidan trädgården ser det ut så här. Bin och humlor och jag jublar.
[attachment=50157:010.JPG]
Häggen har slagit ut. Och i år är det varmt på dagarna och ljumna nätter. Dags för semester egentligen.
[attachment=50158:013.JPG]
Gunilla T
22-05-2010, 17:53
Nu kan man väl börja summera alla skador i trädgården i vinter...inte så trevligt faktiskt. Många Rhododendron har farit riktigt illa, min fina silverrhododendron Rh. insigne som är en egen art är nog förlorad. Uppkrukad och nerklippt men det ser hopplöst ut - inga livstecken. Många har brunt och skadat bladverk och `Blue Peter´ trampade Helge i så den fick fläkskador. Får försöka klippa ner den och se om den tar sig.
Har förlorat sex `Acer palmatum´ trodde att en `Bloodgood´hade klarat sig men den är till stora delar nerfrusen, endast de sista grenarna får blad så den är bara att ta bort. Nu ger jag upp de japanska lönnarna.
Min stora bergsbambu har bara lite grönt längst ner så den skall bytas ut. `Flammentanz´ som vara ca 3m hög i fjol lever men är nerklippt till 5 cm. Min vackra, stora pipranka har också dött och ersattes av en ny idag. Magnoliorna är delvis skadade...
Metasequoia glyptostroboides -kinesisk sekvoja är till övervägande del nerfrusen, en enda gren längst ner visar liv -bara att ta bort. Min vackra pelaren Juniperus communis `Hibernica´ åt Helge upp i vintras och jag köpte en ny som det är något fel på, den tynar bort, barren blir bruna.
Pärlbusken är död...
Har en stor vildkaprifol vid dammen som rådjuren eller älgen tuggat rejält på, kaprifolerna brukar tåla det mesta men inte denhär gången.
Men min raritet Rhododendron proteoides lever och får just nu nytillväxt i topparna!...trots att grävlingen envisades i höstas med att gräva sin toalett just vid plantan - satte en kruka över dasset och då gav han upp! `Koichiro wada´ och `Yaku angel ´ har klarat sig ...konstigt nog och min vackra pelarbrakved `Fine line´ har äntligen börjat grönska
Så är det med trädgårdslivet, både besvikelser och glädje!
Aqvakul
22-05-2010, 18:02
CITAT (Gunilla T @ 22-05-2010, 18:53)  Nu kan man väl börja summera alla skador i trädgården i vinter...inte så trevligt faktiskt. Många Rhododendron har farit riktigt illa, min fina silverrhododendron Rh. insigne som är en egen art är nog förlorad. Uppkrukad och nerklippt men det ser hopplöst ut - inga livstecken. Många har brunt och skadat bladverk och `Blue Peter´ trampade Helge i så den fick fläkskador. Får försöka klippa ner den och se om den tar sig.
Har förlorat sex `Acer palmatum´ trodde att en `Bloodgood´hade klarat sig men den är till stora delar nerfrusen, endast de sista grenarna får blad så den är bara att ta bort. Nu ger jag upp de japanska lönnarna.
Min stora bergsbambu har bara lite grönt längst ner så den skall bytas ut. `Flammentanz´ som vara ca 3m hög i fjol lever men är nerklippt till 5 cm. Min vackra, stora pipranka har också dött och ersattes av en ny idag. Magnoliorna är delvis skadade...
Metasequoia glyptostroboides -kinesisk sekvoja är till övervägande del nerfrusen, en enda gren längst ner visar liv -bara att ta bort. Min vackra pelaren Juniperus communis `Hibernica´ åt Helge upp i vintras och jag köpte en ny som det är något fel på, den tynar bort, barren blir bruna.
Pärlbusken är död...
Har en stor vildkaprifol vid dammen som rådjuren eller älgen tuggat rejält på, kaprifolerna brukar tåla det mesta men inte denhär gången.
Men min raritet Rhododendron proteoides lever och får just nu nytillväxt i topparna!...trots att grävlingen envisades i höstas med att gräva sin toalett just vid plantan - satte en kruka över dasset och då gav han upp! `Koichiro wada´ och `Yaku angel ´ har klarat sig ...konstigt nog och min vackra pelarbrakved `Fine line´ har äntligen börjat grönska
Så är det med trädgårdslivet, både besvikelser och glädje! Känner med dig, Gunilla!
Gunilla T
22-05-2010, 18:11
Tack du  .....sååå farligt är det ju inte men dyyyrt! Glömde ju flädern som jag planterade för tio år sedan på ladugårdsbacken - ett stort träd numera men avlidet i vinter - märkligt.
Irene_L
22-05-2010, 21:03
Det är så roligt att gå runt i trädgården och se sånt man sått börja blomma för första gången. Dom här perennerna sådde jag för något år sen...kommer inte riktigt ihåg om det var förra året eller året innan: En liten söt tolvgudablomma, bakom blommar en vit fjärilsviol. Det här är en långpipig majviva, Primula halleri
Gunilla T
23-05-2010, 08:23
Tack för den bilden Irene!... Primula halleri är en ny bekantskap för mig. Liknar Primula scandinavica som blommar hos mig just nu. Skriver upp Primula halleri på inköpslistan
Härliga bilder ni visar i den här tråden! Körsbärsträden som kantar min äng är fantastiskt vackra nu. [attachment=50291:K_rsb_r1.jpg] [attachment=50292:K_rsb_r2.jpg] Olle
lite bilder från idag! [attachment=50310:P1010505.JPG]
[attachment=50312:P1010510.JPG]
Gunilla T
27-05-2010, 19:17
Nu blommar Phlox stolonifera - krypflox mellan stenarna
[attachment=50455:DSCN14830001.JPG]
och en bild på Trillium grandiflorum
[attachment=50456:DSCN14700001.JPG]
Irene_L
31-05-2010, 09:00
Nu börjar fler perenner som jag sådde förra året att blomma! En söt primula blommar för första gången! Det är en Japansk viva, Primula japonica. Jag har den på flera ställen i min trädgård! Den är såååå söt!
Sen börjar en liten japansk akleja, Aquilegia flabellata, att blomma! Den står fortfarande kvar i pallkragen där mina sådda perenner får växa till sig. Jag får fundera på var jag ska ha den. Den är väldigt låg...endast 15 cm:  Här kan ni läsa lite mer om blommorna på min faktablogg: Blomster-tips
Gunilla T
01-06-2010, 17:25
Phlox bifida ´Starbright´ och taklök
[attachment=50577:DSCN15040001.JPG]
och den grandiosa ormbunken Matteuccia struthiopteris - strutbräken
[attachment=50578:DSCN15020001.JPG]
Gunilla T
02-06-2010, 07:16
Fler än jag som gillar taklök?
[attachment=50615:DSCN14780001_1.JPG] [attachment=50616:DSCN14790001.JPG]
Visst gillar jag taklök, även om jag inte alls har så många som du Gunilla.  Så här ser min vildvuxna äng ut idag. [attachment=50626:_ngen.jpg] Camassiorna är verkligen ståtliga. [attachment=50627:Camassia...igerad_1.jpg] Här har en getingbock landat på en italiensk klockhyacint. [attachment=50628:Italiens...khyacint.jpg] Morgonstjärnorna blommar för fullt... [attachment=50629:Morgonstj_rna.jpg] ...och såttergubbarna kommer med knoppar. [attachment=50630:Sl_ttergubbe.jpg] Olle
Gunilla T
02-06-2010, 18:05
Oj, så vackert Olle! Det är jättesvårt att göra en så vacker naturäng som du har gjort...mycket svårare än att odla i rabatter. Camassia har jag i en rabatt, visste inte att de kan växa sådär fint Har du vägarna förbi nå´n gång så delar jag gärna med mig av mina taklökar
Camassiorna hävdar sig bra i ängen, överhuvudtaget tycker jag att många lökväxter klarar sig utmärkt i en sådan miljö. Bara bladen får vissna ner ordentligt, men jag slår ju inte ängen förrän i september. Det skulle vara kul att se din fantastiska trädgård, som du visar så mycket fina bilder på här. Om en dryg vecka kommer jag att svischa förbi dina trakter, på väg till naturskyddsföreningens riksstämma i Gävle. Förhoppningsvis har jag mer tid någon annan gång.  Olle
Gunilla T
03-06-2010, 07:57
Nu blommar lilla oxalisen, troligen en "Minutissima" men är inte helt säker på namnsorten. Den är endast några cm hög...
[attachment=50658:DSC004610001.JPG]
ängsvädd
03-06-2010, 10:05
Så vackra bilder ni visar. Camassior var en ny bekantskap för mig - otroligt vacker - måste ha  Mina äppelträd blommar för fullt o skogsfräkenängen frodas 
Orkidétjuven
03-06-2010, 21:10
Fina bilder alla har, men jag gillar speciellt din äng Olle. Vi behöver fler ängar, om inte annat just för den biologiska mångfalden. Plus poäng till dig.
ängsvädd
03-06-2010, 22:04
Ja, jag avundas Olle hans äng. Själv har jag försökt skapa en sådan äng men börjar nu ge upp då skogsfräken verkar kväva allt. Jag skulle behöva några riktigt konkurrenskraftiga växter i så fall. Tror jag startar en tråd om det.
Tack ska ni ha! Om man kan kalla det hela för en äng är egentligen en definitionsfråga - när jag flyttade in för åtta år sedan var det en gräsmatta (om än ganska vildvuxen) och när jag har gjort om den till äng har jag inte varit helt renlärig beträffande växtvalet. Men för mångfalden tycker jag att det har fungerat väldigt bra, tanken har ju varit att så många små och stora djur som möjligt ska ha en fristad på den lilla ängsplätten i skogen. En art jag är stolt över är den rödlistade sexfläckiga bastardsvärmaren, som har funnit sig väl tillrätta, samt den i Bohuslän sällsynta pärlgräsfjärilen.
Olle
Nu skall jag vara dum. Fast jag tror ni njuter än mera av årstiden efter att ha blivit påminda om vad som varit.[attachment=50698:S5030670.JPG]
Gunilla T
04-06-2010, 18:25
 men detdär var väl bara i begynnelsen? Nu har min buskpion Paeonia suffruticosa `Hinun´ en jättestor knopp som kommer att slå ut i morgon men jag är så trött så jag orkar inte gå ut för att ta ett kort. Köpte den för några år sedan av Herman Krupke och det är första året den blommar.
hattstugan
04-06-2010, 23:17
Här blommar flera DAHLIOLOR!!! Det är i Zon 3 !
Gunilla T
05-06-2010, 18:51
[attachment=50757:DSCN15180001.JPG]
Rhododendron `Wombat´ en krypande azalea som jag planterat mellan några stenar.
[attachment=50758:DSCN15240001.JPG]
Buskpionen Paeonia suffruticosa `Shimadaigin´ (inte `Hinun´ som jag skrev tidigare, den är gul)
Gunilla T
06-06-2010, 17:42
Såhär enormt stor blir min Trollius som står i en våtbädd, säger väl en del om hur den vill växa. Jag är inte särskilt förtjust i så yviga växter numera men just Trollius gillar jag "väldans mycke" - vackrast är den i knoppstadiet.
[attachment=50798:DSCN15220001.JPG]
Irene_L
06-06-2010, 18:09
Härliga bilder!! Några blommor från mig: RosenblågullNågra japanska vivor:  Våningsvivor:  Visst är dom underbara! Sen kommer dom bli ännu finare med flera våningar!
Gunilla T
07-06-2010, 08:11
Visst är dom det Irene!...underbara. Jag tröttnar aldrig på Primulor och det finns hur många olika sorter/arter som helst. Här en Primula japonica som just nu blommar hos mig;
[attachment=50811:DSCN15330001.JPG]
Skruttis
07-06-2010, 11:13
CITAT (Gunilla T @ 05-06-2010, 19:51)  [attachment=50757:DSCN15180001.JPG]
Rhododendron `Wombat´ en krypande azalea som jag planterat mellan några stenar. Och helt plötsligt hamnade det ett namn till på min "vill ha"-lista. Jättesnygg!
Den här Primulan är enda blommande hos mig idag.
Gunilla T
08-06-2010, 16:54
Vilken snygg bild Netha!
En Rhododendron som jag gärna rekommenderar, en lövfällande och doftande Azalea som slår ut nu `Persil´
[attachment=50842:DSC004730001.JPG]
..och Rhododendron `Marcel Menard´
[attachment=50843:DSC004780001.JPG]
Gunilla T
09-06-2010, 07:42
Min nya Magnolia som planterades förra veckan, insvept i sopsäckar och snurrad med band liggandes på släpkärran fick vi hem den. Den är 2 m hög så det är lätt att få skador men det gick bra.
En hybrid mellan Magnolia stellata rubra och Magnolia acuminata - namnsort `Goldstar´ En ganska ny magnoliahybrid med Stellatas stjärnformade blommor men mera gulaktiga till färgen. Den skall vara hyfsat härdig - bladen är ludna vilket ger en vink om härdigheten.
Planterades längst in mot skogen för att ge en så skyddad växtplats som möjligt.
[attachment=50860:DSC004830001.JPG]
Orkidétjuven
09-06-2010, 08:40
Har precis fått min första leverans av växter till det restaurering projekt jag håller på med. 75 Muehlenbeckia complexa, elelr som ni kanske är mer bekant med. Flygande plättar/slidranka. Blir till att plantera i helgen. Ska planteras i en sydlig slänt för att skapa habitat åt ödlor, värdväxt åt kopparfjärilens larver samt trycka bort ogräs som slingerkrasse..
Gunilla T
10-06-2010, 07:11
Vilket viktigt arbete ni utför!! Jag har nog inte riktigt förstått vilket elände importerade växter kan medföra för natur- och djurlivet. Du nämnde jättebalsaminen i en annan tråd - den kan man se här ibland när den brer ut sig på stora områden - troligen tränger den ut annan växtlighet.
Höstgullriset, den variant som har förvildat sig kan ju också täcka stora områden.
Är vi mer skyddade i Sverige mot monsterogräs pga vårt klimat?...slingerkrasse kan knappast bli ogräs här trots att ett och annat frö kan överleva vintern?
Så ser det ut här. [attachment=50914:2010_06_...__Large_.JPG] [attachment=50915:2010_06_...__Large_.JPG] [attachment=50916:2010_06_...__Large_.JPG] [attachment=50917:2010_06_...__Large_.JPG]
Gunilla T
11-06-2010, 10:12
Jag tycker det är roligt att försöka skapa lite olika växtmiljöer i trädgården. Dethär är bilder från en liten grusodling där jag samlar lite udda miniatyrväxter. Här finns lite häxkvastar,minibarrväxter, ovanliga Saxifragor och andra kuddväxter samt världens minsta clematis (tror jag) Clematis coactilis som just nu är 1dm hög, blir nog inte större. Hoppas den tänker blomma i år så jag får en bild på den.
[attachment=50933:DSCN15650001.JPG] [attachment=50934:DSCN15660001.JPG]
Irene_L
11-06-2010, 13:35
En penstemon har börjat att blomma. Den sådde jag förra året så det är första gången den blommar! Jag vet inte vilken sort det är. Det stod penstemon sp. på påsen. Den har en fin färg!Min löjnantshjärta blommar också nu men den är inte lika stor som den brukar:  Så söt med sina hjärtan!
Mina våningsvivor blir bara finare och finare! Nu håller dom på att få sin tredje våning:  Visst är dom härliga!
Men, vilka fina vivor! Jag har bara en mörkt cerise variant som jag köpte för tre-fyra år sedan på ICA att ha på köksbordet. Efter blomningen planterade jag ut den på försök och den blommar varje vår. Ska nog skaffa mig fler!
ingrids
12-06-2010, 07:25
Gunilla - din trädgård är och förblir fantastisk! Och håller med Anma mfl om de härliga vivorna. Själv skymtade jag just knoppar på min förodlade dahlia (men som sagt, ingen kamera).
Gunilla T
12-06-2010, 08:30
Tack ingrids!....alltid roligt med respons  ja, vivorna är vackra men snart är deras paradtid över om man nu inte har några senblommande sorter som sommarvivan t.ex. En bild från en grön rabatt som kontrast till alla sköna blombilder; [attachment=50964:DSCN15680001.JPG]
Orkidétjuven
12-06-2010, 08:59
Jag tror Gunillas trädgård tar priset  Oh vad härligt lummig och grön. Alla stora moss klädda stenar.
CITAT (Gunilla T @ 12-06-2010, 09:30)  Tack ingrids!....alltid roligt med respons  ja, vivorna är vackra men snart är deras paradtid över om man nu inte har några senblommande sorter som sommarvivan t.ex. En bild från en grön rabatt som kontrast till alla sköna blombilder; [attachment=50964:DSCN15680001.JPG] Men gu så fint! Jag håller på och anlägger en skuggrabatt/woodland i miniformat, det är mest växter som redan finns på tomtens naturdel som jag bara flyttat, men lite är köpt och mer ska det bli. Den där bräken(?) till höger i bild, den ser spännande ut! Vad är det för något?
Gunilla T
12-06-2010, 16:28
CITAT (Orkidétjuven @ 12-06-2010, 09:59)  Jag tror Gunillas trädgård tar priset  Oh vad härligt lummig och grön. Alla stora moss klädda stenar. Men tack Orkidetjuven  de mossklädda stenarna är naturens förtjänst och här har naturen fått bestämma både struktur och utformning. Lummigheten är också naturens förtjänst men jag har hjälpt till lite grann genom att systematiskt "odla jorden" ..och tack Anma! Visst är den tjusig - en av mina favoriter faktiskt. Det är en frilandsadiantum Adiantum pedatum -den har långa svarta bladskaft och lägger bladen i toppen på skaften. Har en mindre variant också Adiantum pedatum `Minor´ som passar bra om man inte har så mycket utrymme
Irene_L
13-06-2010, 18:40
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|