Full version: Troll på odla?
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
AndersKbg
Hur lite krävs det för att bli betraktad som troll på odla.nu?

Räcker det med en felaktig åsikt eller plumpt skämt för att bli idiotförklarad här?

Ett forumtroll är enligt mig en användare med flera nick som spammar, förstör, provocerar och gör allt för att skapa oreda på ett forum.

Här på odla räcker det med en avvikande åsikt.

Eller?
Huggorm
Ja, det är en väldigt politiskt korrekt atmosfär på det här forumet
abbbe
Bra att denna tråd skapades. Får se hur många som tycker jag är ett troll nu.
zaaritha
Jamen; alla har väl rätt till sin åsikt!?
Förstår ej detta! Korkad?
Jag anser--as said--att alla ska få säja vad de tycker!
Ralf
CITAT (zaaritha @ 22-05-2010, 22:33) *
Jag anser--as said--att alla ska få säja vad de tycker!

Hur långt är du beredd o sträcka ut det då??
Huggorm
CITAT (Ralf @ 22-05-2010, 22:38) *
Hur långt är du beredd o sträcka ut det då??

Precis, försök att tala ofördelaktigt om bidragstagare, invandrare, homosexuella eller aidssjuka så skall du få se på bråk
Aqvakul
Några ropar "troll" för ingenting. Jag tycker att det är ovanligt med "troll" här. Däremot förekommer det relativt ofta lite udda åsikter, men det får man ta...
Peztis
Men egentligen är det väl lite skillnad på att säga vad man tycker och att säga vad man tycker med provocerande avsikt.

Sedan är jag faktiskt av den åsikten att man inte alltid ska säga vad man tycker, att man kan tänka efter några gånger innan man säger/skriver det man gör. Man måste fråga sig själv om det jag tycker och tänker är något som verkligen kan såra eller skada, MÅSTE jag verkligen uttrycka allt jag tycker och tänker? Gör jag det för att den som ställer en fråga behöver ett svar eller hjälp, kanske för att få den att se saker från en annan synvinkel - eller är avsikten att provocera?

En fd arbetskamrat säger med jämna mellanrum "man får väl säga vad man tycker", men nej, det tycker inte jag! Särskilt inte när det är i situationer där man riskerar såra någon med sina uttryckta tankar - vilket hon om och om gör men gömmer sig bakom "man får väl säga vad man tycker"-frasen!
Huggorm
Angående det här med trollanklagelser så har jag skrivit tidigare vad jag tror det beror på. Användarna här på odla är generellt sett ganska ovana vid internet, diskussionsforum och den jargong som är på nätet. Det är inte det samma som att träffas och diskutera öga mot öga. Det som genomgås gång på gång här på odla gick de flesta andra igenom för ungefär tio år sedan, innan dom acklimatiserade sig till livet på internet.
vitavargen
CITAT (abbbe @ 22-05-2010, 20:24) *
Bra att denna tråd skapades. Får se hur många som tycker jag är ett troll nu.

Jag tycker inte att du eller nån annan är ett troll, även om det du sagt till Elisabeth häromdagen betraktar jag som opassande både för dig och för henne.

(Alla får säga sina åsikter fritt. Det är min uppgift som en person att antingen hålla med eller kritisera de åsikterna. Inget annat)
Meriona
CITAT (Huggorm @ 22-05-2010, 22:56) *
Angående det här med trollanklagelser så har jag skrivit tidigare vad jag tror det beror på. Användarna här på odla är generellt sett ganska ovana vid internet, diskussionsforum och den jargong som är på nätet. Det är inte det samma som att träffas och diskutera öga mot öga. Det som genomgås gång på gång här på odla gick de flesta andra igenom för ungefär tio år sedan, innan dom acklimatiserade sig till livet på internet.

Det där tror jag inte stämmer. Tvärtom är de flesta som hänger i "Småprat" i min ålder (runtikring 40 pluselleminus ett antal år) och vi har en ganska genuin näterfarenhet, vi har hängt på både AB 30+ och andra forum, vi vet både hur man uppför sig och hur man skriver. De som det reageras mot är de som faller gravt ur ramen, det är inte bara för att de har avvikande åsikter, det är för att de inte har vanligt folkligt hyfs. Varken nät-hyfs eller IRL-hyfs.

*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 22-05-2010, 22:56) *

Tänk det tror jag inte alls stämmer. Jag har sett samma fenomen på flera andra forum.
herkules
CITAT (AndersKbg @ 22-05-2010, 20:10) *
Hur lite krävs det för att bli betraktad som troll på odla.nu?

Räcker det med en felaktig åsikt eller plumpt skämt för att bli idiotförklarad här?

Ett forumtroll är enligt mig en användare med flera nick som spammar, förstör, provocerar och gör allt för att skapa oreda på ett forum.

Här på odla räcker det med en avvikande åsikt.

Eller?

det kan räcka med att vara ny, jag blev kallad troll här när jag var ny medlem.
det är bara att skaka av sig, man får inte vara så jävla känslig smile.gif

CITAT (Huggorm @ 22-05-2010, 22:43) *
Precis, försök att tala ofördelaktigt om bidragstagare, invandrare, homosexuella eller aidssjuka så skall du få se på bråk

bidragstagare - favoritskällsordet för huggorm!
Huggorm
CITAT (herkules @ 23-05-2010, 00:38) *
bidragstagare - favoritskällsordet för huggorm!

Knappast, men du och andra har väll lättare att hänga upp er på just det av någon anledning
herkules
CITAT (Huggorm @ 23-05-2010, 00:41) *
Knappast, men du och andra har väll lättare att hänga upp er på just det av någon anledning

jo, jag har det definitivt. lättare att hänga upp mig alltså, det blir som ett rött skynke när någon säger bidragstagare och menar det nedlåtande. som du gör.
Motti
Det är väl bara och skita i vad andra tycker !ingen tycker väl lika det är ju det som är vitsen med livet att vi är olika !DET ÄR DET SOM SÄTTER KRYDDA PÅ TILLVARON"usch vad tråkigt det skulle va om alla här tyckte lika,tänk såhär :vad tycker du ? ja jag tycker som du ,vad tycker du som inte jag tycker men jag tycker ändå som du vad tycker du?Ja så kan man älta åsikter.
Huggorm
CITAT (herkules @ 23-05-2010, 00:46) *
jo, jag har det definitivt. lättare att hänga upp mig alltså, det blir som ett rött skynke när någon säger bidragstagare och menar det nedlåtande. som du gör.

Gjorde jag verkligen det? Jag kom med ett påstående om att folk skulle reagera om man talade nedlåtande om saken, och även det lilla räckte ju för att du skulle hugga
herkules
CITAT (Huggorm @ 23-05-2010, 00:48) *
Gjorde jag verkligen det? Jag kom med ett påstående om att folk skulle reagera om man talade nedlåtande om saken, och även det lilla räckte ju för att du skulle hugga

jag tolkade inte ditt "bidragstagande" i den här tråden som nedlåtande men i andra politiska trådar så är det ett av dina favvoord. och ja, jag hugger.
du får leva med det.
Huggorm
CITAT (herkules @ 23-05-2010, 00:53) *
jag tolkade inte ditt "bidragstagande" i den här tråden som nedlåtande men i andra politiska trådar så är det ett av dina favvoord. och ja, jag hugger.
du får leva med det.

Men jag tänker inte leva med det här eftersom det är offtopic. Det finns trots allt ett ganska viktigt ämne i den här tråden, och det tycker jag inte vi skall babbla sönder.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 23-05-2010, 00:47) *
Det är väl bara och skita i vad andra tycker !ingen tycker väl lika det är ju det som är vitsen med livet att vi är olika !DET ÄR DET SOM SÄTTER KRYDDA PÅ TILLVARON"usch vad tråkigt det skulle va om alla här tyckte lika,tänk såhär :vad tycker du ? ja jag tycker som du ,vad tycker du som inte jag tycker men jag tycker ändå som du vad tycker du?Ja så kan man älta åsikter.

Varför ska man skita i vad andra tycker? Isåfall skulle man ju inte lära sig nånting. Det har ju inget med att man har olika åsikter att göra. Vem fasiken har sagt att man ska tycka lika. Men ska man skita i vad folk tycker då kan dom stänga forumet för då blev det ju aldrig några diskussioner om något.
herkules
CITAT (Huggorm @ 23-05-2010, 00:56) *
Men jag tänker inte leva med det här eftersom det är offtopic. Det finns trots allt ett ganska viktigt ämne i den här tråden, och det tycker jag inte vi skall babbla sönder.

självklart inte, sorry för ot!
man har väl rättat in sig i ledet wink.gif
mamamaggan
Troll kan väl uppträda i olika skepnader , vilket också har skett på Odla . Det kan ju vara någon som för sitt höga nöjes skull ljuger och bedrar andra för att sedan sitta och skratta åt " dumhuvudena " . Jag har inte upplevt det så att man här kallar någon för troll för att de har en avvikande åsikt , däremot att man kan gå till personliga angrepp p g a det.

Aqvakul
För mig är ett forumtroll någon vars huvudsyfte är att ställa till bråk, luras och bedra. Dettta har vid enstaka tillfällen skett i form av en långsiktig plan, där man först bygger upp ett förtroende innan man sätter sina illasinnade planer i verket. Vanligare är dock att man startar en tråd eller gör några kontroversiella inlägg, för att skapa bråk och sen drar vidare. Misstänksamhten mot nya medlemmar med kontroversiella åsikter är stor och det händer rätt ofta att bemötandet blir ovänligt och att personen benämns som troll. Jag tycker absolut att vi borde vara mer öppna mot kontroversiella nykomlingar och extremt försiktiga innan vi ev. dömer ut dem som troll.
Anki på Öland
CITAT (herkules @ 23-05-2010, 00:46) *
.......................någon säger bidragstagare och menar det nedlåtande. som du gör.

Är det inte nästan alltid sånt här som startar bråktrådarna?? När någon talar om vad någon annan egentligen menar - istället för att läsa vad det står.......
Anki
Gita
CITAT (Huggorm @ 22-05-2010, 20:18) *
Ja, det är en väldigt politiskt korrekt atmosfär på det här forumet

ja det finns ett gäng helyllepräktiga personer som gör sitt bästa för att försöka uppfostra alla som inte håller sig innanför deras väldigt snäva ramar. Det är ganska intressant eftersom dessa "uppfostrare" alltid tycker lika och ofta är helt förutsägbara.
Gita

Eller för den delen påstå att också pedofiler är människor och har ett människovärde och ve, den som råkar skämta om någon sjukdom.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 23-05-2010, 09:58) *
ja det finns ett gäng helyllepräktiga personer som gör sitt bästa för att försöka uppfostra alla som inte håller sig innanför deras väldigt snäva ramar. Det är ganska intressant eftersom dessa "uppfostrare" alltid tycker lika och ofta är helt förutsägbara.

Visst finns det både "präktiga" och provokativa medlemmar liksom en och annan besserwisser här på forumet. Men att prata om "gäng", tror jag leder helt fel. Det finns inte och har aldrig funnits några sammanhållna gäng som försöker styra åsikterna här på forumet. Däremot är det populärt att skylla på "gäng" när man förlorar diskussioner.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 23-05-2010, 10:13) *
Visst finns det både "präktiga" och provokativa medlemmar liksom en och annan besserwisser här på forumet. Men att prata om "gäng", tror jag leder helt fel. Det finns inte och har aldrig funnits några sammanhållna gäng som försöker styra åsikterna här på forumet. Däremot är det populärt att skylla på "gäng" när man förlorar diskussioner.

Förutsägbart, var det som sagt!
Gita
herkules
CITAT (Anki på Öland @ 23-05-2010, 09:26) *
Är det inte nästan alltid sånt här som startar bråktrådarna?? När någon talar om vad någon annan egentligen menar - istället för att läsa vad det står.......
Anki

vad är en bråktråd?
om du menar de politiska trådar som funnits/finns här på odla så vet jag precis vad några människor här menar när de skriver bidragstagare.
och de får mena precis det de skriver - jag lägger inga som helst värderingar i det, alla har rätt till en åsikt.
sen att kalla meningsskiljaktigheter/olika ståndpunkter för bråk är lite overkill kan jag tycka.
kanske är det så som någon tidigare skrev att vi som hängt på internet sedan det kom till sverige är lite mer hårdhudade än andra och inte tar sk troll på blodigt allvar.
för att återgå till ursprungsämnet alltså ..
Aqvakul
CITAT (Gita @ 23-05-2010, 10:21) *
Förutsägbart, var det som sagt!
Gita

en ovanligt fjantig och meningslös kommentar....

Förklara gärna ordentligt vad du menar och vilka du avser, istället för att slänga ur dig generella påståenden som saknar grund. Eller är det för jobbigt?
cic
Jag har också blivit trollanklagad även om det är ett par år sen nu. Man får inte ha olika åsikter här eller nån annanstans på nätet utan att det blir missförstånd och hårda ord. Odla är också det forum där folk byter nick, skapar stora dramatiska hej-då-trådar, för att sen vara tillbaks igen. Gärna med ett annat namn.
green
Trollmisstankar får jag alltid om användaren skapar mycket konstiga och bisarra trådar.
herkules
men var är den medlemmen som alltid skriker högst om troll?
hoho - gossen, en tråd för dig ju!
giggle.gif
Gita
CITAT (Aqvakul @ 23-05-2010, 12:17) *
en ovanligt fjantig och meningslös kommentar....

Förklara gärna ordentligt vad du menar och vilka du avser, istället för att slänga ur dig generella påståenden som saknar grund. Eller är det för jobbigt?

Visst skulle jag kanske kunna vara mer specifik, men då skulle troligen någon genast med magisteraktigt tonfall kalla det för personligt påhopp. Om inte du, så skulle du väl i alla fall genast haka på, eller hur.

Tidigare så nämde du något ganska intresssant, "att förlora en diskussion", utveckla gärna vad du menar.
Hur förlorar man en diskussion? Vem avgör vem som vinner eller förlorar? För du gör det väl inte så enkelt för dig så att du anser att den som inte tycker som "helyllegänget" förlorar?
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 23-05-2010, 12:38) *
Visst skulle jag kanske kunna vara mer specifik, men då skulle troligen någon genast med magisteraktigt tonfall kalla det för personligt påhopp. Om inte du, så skulle du väl i alla fall genast haka på, eller hur.

Tidigare så nämde du något ganska intresssant, "att förlora en diskussion", utveckla gärna vad du menar.
Hur förlorar man en diskussion? Vem avgör vem som vinner eller förlorar? För du gör det väl inte så enkelt för dig så att du anser att den som inte tycker som "helyllegänget" förlorar?
Gita

Tyvärr blev jag inte ett dugg klokare på detta...

Vill bara meddela att jag hellre är präktig och förutsägbar, än fräck och elak...
pejori
CITAT (Peztis @ 22-05-2010, 22:52) *
Men egentligen är det väl lite skillnad på att säga vad man tycker och att säga vad man tycker med provocerande avsikt.

Sedan är jag faktiskt av den åsikten att man inte alltid ska säga vad man tycker, att man kan tänka efter några gånger innan man säger/skriver det man gör. Man måste fråga sig själv om det jag tycker och tänker är något som verkligen kan såra eller skada, MÅSTE jag verkligen uttrycka allt jag tycker och tänker? Gör jag det för att den som ställer en fråga behöver ett svar eller hjälp, kanske för att få den att se saker från en annan synvinkel - eller är avsikten att provocera?

En fd arbetskamrat säger med jämna mellanrum "man får väl säga vad man tycker", men nej, det tycker inte jag! Särskilt inte när det är i situationer där man riskerar såra någon med sina uttryckta tankar - vilket hon om och om gör men gömmer sig bakom "man får väl säga vad man tycker"-frasen!

Skriver under på allt du säger här Peztis.. tummenupp.gif
ängsvädd
CITAT (Peztis @ 22-05-2010, 22:52) *

Håller helt med dig.
pejori
CITAT (Aqvakul @ 23-05-2010, 07:11) *
För mig är ett forumtroll någon vars huvudsyfte är att ställa till bråk, luras och bedra. Dettta har vid enstaka tillfällen skett i form av en långsiktig plan, där man först bygger upp ett förtroende innan man sätter sina illasinnade planer i verket. Vanligare är dock att man startar en tråd eller gör några kontroversiella inlägg, för att skapa bråk och sen drar vidare. Misstänksamhten mot nya medlemmar med kontroversiella åsikter är stor och det händer rätt ofta att bemötandet blir ovänligt och att personen benämns som troll. Jag tycker absolut att vi borde vara mer öppna mot kontroversiella nykomlingar och extremt försiktiga innan vi ev. dömer ut dem som troll.

tummenupp.gif
Gita
CITAT (Aqvakul @ 23-05-2010, 13:20) *
Tyvärr blev jag inte ett dugg klokare på detta...

Vill bara meddela att jag hellre är präktig och förutsägbar, än fräck och elak...

Tja, oftast är det ju ändå de präktiga, förutsäga, dom som bara älskar att framställa sig själva som ytterst välmenande och rättrådiga som är de värsta, för min del föredrar jag de öppet fräcka och "elaka" före dem som lindar in sina elakheter i någon slags falsk godhet och självförhärligande, och för min del vill jag bara meddela att jag mycket hellre är fräck och "elak" än präktig och självgod och framförallt både är och har de fräcka betydlig roligare en de självgoda.

Men, återigen, skulle du inte kunna utveckla vad du menar med att "förlora en diskussion"?
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 23-05-2010, 14:36) *
Tja, oftast är det ju ändå de präktiga, förutsäga, dom som bara älskar att framställa sig själva som ytterst välmenande och rättrådiga som är de värsta, för min del föredrar jag de öppet fräcka och "elaka" före dem som lindar in sina elakheter i någon slags falsk godhet och självförhärligande, och för min del vill jag bara meddela att jag mycket hellre är fräck och "elak" än präktig och självgod och framförallt både är och har de fräcka betydlig roligare en de självgoda.

Men, återigen, skulle du inte kunna utveckla vad du menar med att "förlora en diskussion"?
Gita

Vem är det som "lindar in sina elakheter i någon slags falsk godhet och självförhärligande" Om du avser mig, så får du faktiskt komma med konkreta exempel...

Nu var ju denna tråd tänkt att handla om troll och inte om vilka som har roligast - fast jag kan förstå att det är både lättare och "roligare" att vara, fräck och hånfull än att försöka vara förstående och rejäl...

Vad gäller att "förlora en diskussion" så medger jag att det inte var särskilt väldefinierat, men det var heller inte min huvudpunkt. Huvudpunkten var att det inte finns några bestämda gäng eller grupper som sätter normen för diskussionen på Odla. De grupperingar som finns är löst sammanhållna och synnerligen växlande beroende på diskussionsämne. ("Förlora en diskussion" var i det sammanhanng jag beskrev det snarast ett uttryck för att man inte når fram med sina synpunkter och/eller känner sig missförstådd. Någon "vinnare" i egentlig mening i en diskussion finns naturligtvis inte.)
aanderss
DEtta är det bästa foumet jag skrivit på för jag ser sällan troll här
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 23-05-2010, 14:52) *
DEtta är det bästa foumet jag skrivit på för jag ser sällan troll här

tummenupp.gif
Ralf
En person som skriver massa nonsensinlägg på forum, kan man kalla honom/henne för spamm-troll?
Anki på Öland
CITAT (herkules @ 23-05-2010, 11:14) *
...................de får mena precis det de skriver - jag lägger inga som helst värderingar i det, alla har rätt till en åsikt...............

Tillåt mig småle........
herkules
CITAT (Anki på Öland @ 23-05-2010, 15:20) *
Tillåt mig småle........

självklart!
vitavargen
CITAT (Anki på Öland @ 23-05-2010, 09:26) *
Är det inte nästan alltid sånt här som startar bråktrådarna?? ........
Anki

Nu ville du starta ett bråk, men som tur var ingen nappade på det...
Snöflinga

Du glömde vargar och lösspringande katter devil.gif
Huggorm
CITAT (Snöflinga @ 23-05-2010, 16:24) *

yes.gif Där har vi två brandfacklor till
herkules
CITAT (Snöflinga @ 23-05-2010, 16:24) *

att försvara vargslakt är ju inte klokt och borde vara olagligt.
Anma
Nämen, och ni bara roar er när jag är borta!
Huggorm
CITAT (herkules @ 23-05-2010, 17:02) *
att försvara vargslakt är ju inte klokt och borde vara olagligt.

Lägg fram en proposition till lagrådet om du vill, men jag misstänker att det blir avslag eftersom det strider mot grundlagen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon