|
fuchsian
02-11-2010, 16:23
CITAT (evelina @ 02-11-2010, 16:13)  Börjar likna gamla tider........ 5 månader kvar till trädgårdsodling.....då släpper all frustration!!??? Sådant här gjorde att småprat kom till! Hej Evelina, Är det såhär när det är lågsässong med växter? I så fall fattar jag det. Har ingen kunskap om vinterforum när jag kom hit i början av sommaren, och även då gnäggades för vilda livet. Det räckte inte med att hålla på med sina växter. Intressnat att höra hur det brukar vara i olika delar av året. Då har man lärt sig något nytt. ...Fuchsian .....
*Stintan*
02-11-2010, 16:38
Det spelar nog ingen roll vilken årstid det är. Du själv har ju gnäggat sedan i maj med undantag för en vecka då du var bortrest. Du har ju pratat så mycket om resor hit och dit. Skulle ni inte till huset på rivieran förresten? Blev det inställt? Synd isåfall!
malcolm
02-11-2010, 16:44
CITAT (Motti @ 30-10-2010, 22:41)  Tack för tippset Malcom men det är lite för avancerat för mig jag är i stort set självlärd på datorn och kan inte alla finesser;) Du är knappast ensam om att vara mer eller mindre självlärd vad det gäller datorer och de flesta av oss kan inte alla de "finesser" du pratar om. Det ordbehandlingsprogram jag tipsade om kräver inte att man är raketforskare direkt utan är tämligen lättanvänt, inte är det svårt att installera heller.
fuchsian
02-11-2010, 16:46
CITAT (*Stintan* @ 02-11-2010, 16:38)  Det spelar nog ingen roll vilken årstid det är. Du själv har ju gnäggat sedan i maj med undantag för en vecka då du var bortrest. Du har ju pratat så mycket om resor hit och dit. Skulle ni inte till huset på rivieran förresten? Blev det inställt? Synd isåfall! Har hållit på med resor senast idag, och det är maken som sköter den biten. Jag har en ny lap-top och kan surfa även jag är inte hemma. Men för katten, förstöra sin semester med detta, det vete börs. Huset på rivieran är tomt, har inte lånat ut det till någon., men behöver ses över snart. Du vet mycket väl att våra goda vänner fick åka dit och då behövde de vila. Den finns kvar. Sen vart vi tänker åka så kwittalaväl????? ..Fuchsian.....
CITAT (*Stintan* @ 02-11-2010, 16:38)  Det spelar nog ingen roll vilken årstid det är. Du själv har ju gnäggat sedan i maj med undantag för en vecka då du var bortrest. Du har ju pratat så mycket om resor hit och dit. Skulle ni inte till huset på rivieran förresten? Blev det inställt? Synd isåfall! Huset på rivieran är givetvis ett luftslott. Fint skall det vara.
*Stintan*
02-11-2010, 17:23
CITAT (gnon49 @ 02-11-2010, 17:16)  Huset på rivieran är givetvis ett luftslott. Fint skall det vara.  [attachment=56013:smilie_girl_101.gif]
Red Top
02-11-2010, 18:01
CITAT (Biggan_ @ 02-11-2010, 13:25)  Google är bra till mycket.
fuchsian
02-11-2010, 18:17
CITAT (gnon49 @ 02-11-2010, 17:16)  Huset på rivieran är givetvis ett luftslott. Fint skall det vara.  Nähärru, grunden till den lades på 1100-talet, vilket syns om man går till källaren. Stället heter Casstell Veccio och är inget spökslott. Och visst vill vi ha det fint där! Fattas bara annat. ... Fuchsian .....
Oj så ni äger ett helt hotell
fuchsian
02-11-2010, 18:25
CITAT (Alba @ 02-11-2010, 18:22)  Oj så ni äger ett helt hotell  Ett hus med 3 våningsplan. Fuchsian....
Alexander-VG-zon3
02-11-2010, 18:29
CITAT (fuchsian @ 02-11-2010, 18:17)  Nähärru, grunden till den lades på 1100-talet, vilket syns om man går till källaren. Stället heter Casstell Veccio och är inget spökslott. Och visst vill vi ha det fint där! Fattas bara annat. ... Fuchsian ..... jaså är det ditt hus, Castel Vecchio. fast det ligger ju inte på Rivieran men men, det hade varit trevligt att ha ett sådant slott. hoppas jag med kan skaffa ett sådant i framtiden.
fuchsian
02-11-2010, 18:40
CITAT (flaxss @ 02-11-2010, 18:29)  jaså är det ditt hus, Castel Vecchio. fast det ligger ju inte på Rivieran men men, det hade varit trevligt att ha ett sådant slott. hoppas jag med kan skaffa ett sådant i framtiden. Inte det gamla skrället på toppen, utan ett hus i den lilla byn. ... Fuchsian .....
CITAT (fuchsian @ 02-11-2010, 18:40)  Inte det gamla skrället på toppen, utan ett hus i den lilla byn. ... Fuchsian ..... Ett lite mindre hus då kanske??
Vi kanske skulle ta och ordna en resa med odlaiter och så bor vi hos dig.
CITAT (Alba @ 02-11-2010, 18:42)  Vi kanske skulle ta och ordna en resa med odlaiter och så bor vi hos dig. Vilken god ide! Så kan vi samtidigt få njuta av all konst och all litteratur som F har skapat . Jobba i trädgården behöver vi nog inte heller göra, det fanns ju trädgårdsmästare...
*Stintan*
02-11-2010, 18:46
Och närmsta grannen var förståss Björn Afzelius
Alexander-VG-zon3
02-11-2010, 18:47
CITAT (fuchsian @ 02-11-2010, 18:40)  Inte det gamla skrället på toppen, utan ett hus i den lilla byn. ... Fuchsian ..... nu är ju inte Verona en liten by med ett gammalt lotts skrälle på toppen, men det är ju kul att du hittat ditt mysiga semester hus.
Chamomille
02-11-2010, 18:50
CITAT (*Stintan* @ 02-11-2010, 16:38)  Det spelar nog ingen roll vilken årstid det är. Du själv har ju gnäggat sedan i maj med undantag för en vecka då du var bortrest. Du har ju pratat så mycket om resor hit och dit. Skulle ni inte till huset på rivieran förresten? Blev det inställt? Synd isåfall!  Du är faan tokig.
*Stintan*
02-11-2010, 18:51
Finns massor av hotell överallt som heter så men också en by med ett gammalt kastell.
Så tyst det blev - google arbetar nog för fullt nu.
fuchsian
02-11-2010, 18:53
Det går ju att drömma om så fortsätt med det.
Det finns dom jag prioriterar och huset har 3 våningar och gott om plats och en takterass, härligt att sitta där och måla. finns endast en uteplats med vindruvor, ingen trädgård. Tar inte emot främmande när det finns gott om vänner. .. Fuchsian ....
Tänk med mig är det precis tvärtom - jag älskar att träffa nya människor - enstöringar är inget för mig.
*Stintan*
02-11-2010, 18:55
Chamomille
02-11-2010, 18:59
CITAT (*Stintan* @ 02-11-2010, 18:51)  Finns massor av hotell överallt som heter så men också en by med ett gammalt kastell. Gör det?
Alexander-VG-zon3
02-11-2010, 19:00
fuchsian
02-11-2010, 19:01
CITAT (*Stintan* @ 02-11-2010, 18:46)  Och närmsta grannen var förståss Björn Afzelius  Det behåller vi för oss själva vilka som bor i byn. ...Fuchsian...
Chamomille
02-11-2010, 19:01
CITAT (Alba @ 02-11-2010, 18:52)  Så tyst det blev - google arbetar nog för fullt nu. Jaha du.
fuchsian
02-11-2010, 19:06
CITAT (flaxss @ 02-11-2010, 18:47)  nu är ju inte Verona en liten by med ett gammalt lotts skrälle på toppen, men det är ju kul att du hittat ditt mysiga semester hus. Jag snackar inte om Verona, håll dig till dina kaktussar, det är lugnast. ...Fuchsian.....
Chamomille
02-11-2010, 19:13
Amen.
Alexander-VG-zon3
02-11-2010, 19:16
CITAT (fuchsian @ 02-11-2010, 19:06)  Jag snackar inte om Verona, håll dig till dina kaktussar, det är lugnast. ...Fuchsian..... jag är mer av en ficus än en kaktus. nee men jag skriver om det, då jag frågade om det var det slottet du bodde i så skrev du ''Inte det gamla skrället på toppen, utan ett hus i den lilla byn'' så antog jag att du har ett hus i byn där det slottet ligger, fast det slottet ligger ju i en stad som heter Verona. men hur som ett semester hus i en liten by på Rivieran är ju inte helt fel.
Solstorm
02-11-2010, 19:18
Luftslottet som sprängdes?
fuchsian
02-11-2010, 19:24
CITAT (Alba @ 02-11-2010, 18:55)  Tänk med mig är det precis tvärtom - jag älskar att träffa nya människor - enstöringar är inget för mig. Då skulle jag inte stå ut ens en timme. ...Fuchsian... CITAT (*Stintan* @ 02-11-2010, 18:51)  Finns massor av hotell överallt som heter så men också en by med ett gammalt kastell. Just det, precis rätt. FIKUS; Du är ändå fel ute ang byn, men det kvittar väl. ...Fuchsian.....
CITAT (fuchsian @ 02-11-2010, 19:24)  Då skulle jag inte stå ut ens en timme. ...Fuchsian... Just det, precis rätt.
FIKUS; Du är ändå fel ute ang byn, men det kvittar väl. ...Fuchsian..... Men du trivs här bland alla främlingar.
*Stintan*
02-11-2010, 19:59
CastelvecchioTja där kanske man skulle skaffa sig en liten stuga
Alexander-VG-zon3
02-11-2010, 20:02
CITAT (*Stintan* @ 02-11-2010, 19:59)  CastelvecchioTja där kanske man skulle skaffa sig en liten stuga  vi kan bli grannar om du vill ? hade också tyckt det var trevligt med en liten stuga där.
*Stintan*
02-11-2010, 20:10
 vi kanske blir många men jag behöver inte så stort.
fuchsian
02-11-2010, 20:47
CITAT (Alba @ 02-11-2010, 19:33)  Men du trivs här bland alla främlingar. Här kan jag gå undan när jag vill utan att bry mig vad andra tänker och behöver inte svara i tel. eller sms om jag helt plötsligt skulle vilja meditera. Det blir sämre med den friheten att ha er runt mig, så däri skillnaden. ...Fuchsian....
fuchsian
02-11-2010, 20:58
CITAT (flaxss @ 02-11-2010, 20:02)  vi kan bli grannar om du vill ? hade också tyckt det var trevligt med en liten stuga där. Det är inga små stugor det handlar om, även att husen är gamla och rätt så höga, därför fler våningar och gatorna är så smala att det går inte komma fram med normal bil. Jag gillar den pitoreska stilen där man ser bergstoppar vart man vänder sig. Vi är inga soldyrkare och havet är rätt så steningt och eländigt just där, så då vill man komma uppåt dit i lugn och ro. Grannar?, men jo visst! Precis som vår vän behövde det att återhämta sig. Synd bara att det inte gåt att bota. ...Fuchsian.... CITAT (Solstorm @ 02-11-2010, 19:18)  Luftslottet som sprängdes? Inte då den jädra stora stenslottet som finns strax ovanför vårt. Annars är den inget snyggt slott, för min smak, men det har ju funnits där minst tusen år, så lite till räcker väl.? ..Fuchsian....
Äsch då backar jag ur. Jag föredrar havet med segling och tur med yachten.
Alexander-VG-zon3
02-11-2010, 21:03
CITAT (fuchsian @ 02-11-2010, 20:55)  Det är inga små stugor det handlar om, även att husen är gamla och rätt så höga, därför fler våningar och gatorna är så smala att det går inte komma fram med normal bil. Jag gillar den pitoreska stilen där man ser bergstoppar vart man vänder sig. Vi är inga soldyrkare och havet är rätt så steningt och eländigt just där, så då vill man komma uppåt dit i lugn och ro. Grannar?, men jo visst! Precis som vår vän behövde det att återhämta sig. Synd bara att det inte gåt att bota. ...Fuchsian.... jo jag vet hur det är där i dessa gamla byar nere i Medelhavsområdet, arkitektur är en annan sidohobby som jag har speciellt den från Italien och visst är det underbart där av vad jag sett i böcker och från bilder. men nu var det stintan jag svarade innan iförsig  . om att vi skulle köpa oss två små stugor och bli grannar. ------------------------------------------------------- vi kan kanske köpa oss en hel by och låta odlaiter köpa massa små byhus och större för dom som vill. vilket liv vi alla skulle ha  CITAT (Alba @ 02-11-2010, 21:00)  Äsch då backar jag ur. Jag föredrar havet med segling och tur med yachten. då får jag och stintan köpa ett litet hus i en by närmre havet
Tråden heter "Text som bara försvinner" - inga problem med det här inte.  190 svar
Castelvecchio är namnet på vad? På byn eller slottet eller f:s påstådda lilla hus. Tycker det låter italienskt, inte franskt.
fuchsian
02-11-2010, 21:17
CITAT (gnon49 @ 02-11-2010, 21:10)  Castelvecchio är namnet på vad? På byn eller slottet eller f:s påstådda lilla hus. Tycker det låter italienskt, inte franskt. Den ligger bara en bit in på den italienska sidan och upp till bergen där det finns många små, gamla byar. De kallar den stäckan för rivieran, så det rår jag inte över. En by med det namnet åtsyftande på det gamla slottet. ...Fuchsian.... Nu går jag och lägger mig så mer svar kommer inte och jag jobbar i morgon.
Alexander-VG-zon3
02-11-2010, 21:25
CITAT (gnon49 @ 02-11-2010, 21:10)  Castelvecchio är namnet på vad? På byn eller slottet eller f:s påstådda lilla hus. Tycker det låter italienskt, inte franskt. dessa finns det som har det namnet http://en.wikipedia.org/wiki/Castelvecchio_di_Rocca_Barbena (denna visade Stintan) http://en.wikipedia.org/wiki/Castelvecchio_%28Verona%29 (här är slottet i Verona)
Fuchsian: Att jag frågade om böckerna är för att jag har ett intresse! Jag älskar att läsa...är något av en "bibliofil"?? Heter det så? ------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jag hänger på tanken att skaffa en liten "stuga" på den Italienska Rivieran!! Dock har jag släkt där nere omkring och jag tror nog att vi alla (som vill) ryms i deras boningar  Gästvänlighet är A och O....eller var det O och A? Och där är stort nog att kunna krypa tillbaka och få ett eget utrymme för meditationer och dylikt!
fuchsian
03-11-2010, 11:55
Vårat köptes ett bra tag sedan och i ett firmanamn (tror jag), det som jag uppfattade om detta var att det är inte så långt in, men på den italienska sidan var ett likvärdigt hus billigare än det skulle ha varit på den franska sidan. Sen är det den scharmen som dessa små italienska, urgamla byar har, är ju så underbar....  Tanken var ju en liten stuga, men fastnade för detta hus, som ligger strax nedanför den gamla borgen. Jag är nog lika bra uppdaterad på detta än Flaxss är, för vi far ju runt lite överallt. Kanske då på äldre dagar, när resandet inte är lika kul eller om man inte längre orkar med det, så kanske drar vi neråt, men maken har många förslag och kollar massa olika möjligheter och jag lägger mig inte i det förran det blir mer akut. ...Fuchsian...
Alexander-VG-zon3
03-11-2010, 12:03
CITAT (fuchsian @ 03-11-2010, 11:55)  Jag är nog lika bra uppdaterad på detta än Flaxss är, jaså ska vi se vem som kan skryta mest och vem som vet mest  , fast man kanske kommer i lä då, fast iförsig här arbetar inte google så snabbt just nu inte alls. även om jag inte har varit i Italien så har jag varit i andra länder i medelhavet och vet hur det ser ut i dessa byar. och så uppdaterad blir man nog inte för dom ändras inte allt för snabbt, fortgår som vanligt. CITAT (fuchsian @ 03-11-2010, 11:55)  Tanken var ju en liten stuga, men fastnade för detta hus, som ligger strax nedanför den gamla borgen. och vad heter byn då ? det kan ju inte vara så farligt att berätta. annars google är ju din vän.
fuchsian
03-11-2010, 12:10
CITAT (flaxss @ 03-11-2010, 12:03)  jaså ska vi se vem som kan skryta mest och vem som vet mest  , fast man kanske kommer i lä då, fast iförsig här arbetar inte google så snabbt just nu inte alls. även om jag inte har varit i Italien så har jag varit i andra länder i medelhavet och vet hur det ser ut i dessa byar. och så uppdaterad blir man nog inte för dom ändras inte allt för snabbt, fortgår som vanligt. och vad heter byn då ? det kan ju inte vara så farligt att berätta. annars google är ju din vän. Flaxxs, felskrivet av mig ----- jag är inte lika uppdaterad som du är! resten får vi ta sedan, har en klient strax, så jag lägger av nu ett tag. ..f.....
*Stintan*
03-11-2010, 12:15
CITAT (flaxss @ 03-11-2010, 12:03)  jaså ska vi se vem som kan skryta mest och vem som vet mest  , fast man kanske kommer i lä då, fast iförsig här arbetar inte google så snabbt just nu inte alls. även om jag inte har varit i Italien så har jag varit i andra länder i medelhavet och vet hur det ser ut i dessa byar. och så uppdaterad blir man nog inte för dom ändras inte allt för snabbt, fortgår som vanligt. och vad heter byn då ? det kan ju inte vara så farligt att berätta. annars google är ju din vän. Vad den heter har du ju fått reda på
Alexander-VG-zon3
03-11-2010, 12:16
hinner du inte skriva vilken by ni har ett hus i ? CITAT (*Stintan* @ 03-11-2010, 12:15)  Vad den heter har du ju fått reda på  vad va det då ? jag har nog inte hängt med. men det är lätt hänt. ''Casstell Veccio'' var väl f hus ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|