|
Full version: Pride festival
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Där med att alla bögar har analsex är bullskitt !en del kör med mjuksex och det tror jag ni hajar vad det är det gör ju även hetro .
Jubbe063
04-08-2011, 22:30
CITAT (flaxss @ 04-08-2011, 23:17)  Snälla nån vem bryr sig om hur folk har sex ? och som skrivits om man äcklas av analsex varför då tänka på det. Och varför dömma ut/ha emot homosexuella bara för man inte gillar deras ev sexliv. Får inte ihop det. Är det bara där skon klämmer för alla homofober så är det ju av en löjlig anledning.
Jag för min del tycker det är fruktansvärt avtändande med bröst och murra, och lesbiskt sex är det värsta jag vet, men träffar jag mina lebsiak vänner så tänker jag då inte hur dom har sex eller dömmer ut dom, likadant träffar jag mina bögvänner så tänker jag inte heller på hur dom har sex, eller vem jag nu träffar, heller skulle jag aldrig tänka på ''äckligt'' sex typ innan jag ska sova. Jag har ju inte emot folk något av hur dom har sex, eller träffar folk beroende på hur dom har sex.
Dessutom är det inte alla bögar som har analsex.
Oj nu skrev vi samtidigt.... Amen
*Stintan*
04-08-2011, 22:30
CITAT (Motti @ 04-08-2011, 23:28)  Där med att alla bögar har analsex är bullskitt !en del kör med mjuksex och det tror jag ni hajar vad det är det gör ju även hetro . Läser du aldrig andras inlägg innan du skriver?
Piccante
04-08-2011, 22:31
Efter att ha läst denna tråden och det som har skrivits idag så inser jag att jag borde: - vara känd för att inte komma i tid - färga mitt hår rött ofta - bete mig fjolligt - vara känslomässigt labil - inte uppskatta gurkor som present - ha analsex ofta - röra mig "feminint" - sprida HIV - lida av en psykisk sjukdom/ genfel/ besatthet/ modenyck - klä mig i läderstring o springa runt halvnaken - vifta med sexleksaker mot folk
CITAT (Markus_H @ 04-08-2011, 23:31)  Efter att ha läst denna tråden och det som har skrivits idag så inser jag att jag borde: - vara känd för att inte komma i tid - färga mitt hår rött ofta - bete mig fjolligt - vara känslomässigt labil - inte uppskatta gurkor som present - ha analsex ofta - röra mig "feminint" - sprida HIV - lida av en psykisk sjukdom/ genfel/ besatthet/ modenyck - klä mig i läderstring o springa runt halvnaken - vifta med sexleksaker mot folk   Erkänn!! Det är sådana ni är allihop!!
Jubbe063
04-08-2011, 22:39
CITAT (Markus_H @ 04-08-2011, 23:31)  Efter att ha läst denna tråden och det som har skrivits idag så inser jag att jag borde: - vara känd för att inte komma i tid - färga mitt hår rött ofta - bete mig fjolligt - vara känslomässigt labil - inte uppskatta gurkor som present - ha analsex ofta - röra mig "feminint" - sprida HIV - lida av en psykisk sjukdom/ genfel/ besatthet/ modenyck - klä mig i läderstring o springa runt halvnaken - vifta med sexleksaker mot folk  Ja, vill du vara homo så måste du ju anpassa dig efter vad folk förväntar sig av dig
Piccante
04-08-2011, 22:41
CITAT (Cacki @ 04-08-2011, 23:35)   Erkänn!! Det är sådana ni är allihop!!  Jag glömde ju att jag klär mig i kvinnokläder med!!! Det är uppenbart att många hetero (män)iskors bild av hbtq-personer ser ut så här  Men hur många sådana möter man på gatan???
*Stintan*
04-08-2011, 22:42
CITAT (Markus_H @ 04-08-2011, 23:31)  Efter att ha läst denna tråden och det som har skrivits idag så inser jag att jag borde: - vara känd för att inte komma i tid - färga mitt hår rött ofta - bete mig fjolligt - vara känslomässigt labil - inte uppskatta gurkor som present - ha analsex ofta - röra mig "feminint" - sprida HIV - lida av en psykisk sjukdom/ genfel/ besatthet/ modenyck - klä mig i läderstring o springa runt halvnaken - vifta med sexleksaker mot folk   Finns ju inga fördomsfulla människor på forumet så det där är säkert sant
Kryddan03
04-08-2011, 22:47
CITAT (Gossen Ruda @ 04-08-2011, 22:51)  Vågar mig på ett snabbt inlägg innan jag stänger. Det är just det som malcolm beskriver som gör att jag aldrig kommer att helt acceptera homosex. Jag accepterar att män är ihop, att kvinnor är ihop och även deras olika sexlekar men aldrig analsex. Jag har inte tagit upp den saken tidigare men nu när malcolm brutit isen... Hellre då en handtralla i goda vänners lag om en utlösning krävs. God natt. Det där var väl lite för mycket information? Varför skall vi behöva läsa om dina sexvanor, Ruda? CITAT (Markus_H @ 04-08-2011, 23:31)  Efter att ha läst denna tråden och det som har skrivits idag så inser jag att jag borde: - vara känd för att inte komma i tid - färga mitt hår rött ofta - bete mig fjolligt - vara känslomässigt labil - inte uppskatta gurkor som present - ha analsex ofta - röra mig "feminint" - sprida HIV - lida av en psykisk sjukdom/ genfel/ besatthet/ modenyck - klä mig i läderstring o springa runt halvnaken - vifta med sexleksaker mot folk  Skall du och flaxss komma hem till mig på fika får ni i alla fall se till att komma i tid! Gurkor mottages dock tacksamt.
Märkligt med det här Forumet att alla är så fruktansvärt fördomsfria !utom då det gäller att acceptera andras åsikter där tar fördomsfriheten slut .Fan låt alla böga på bara !jag bryr mig inte ett dugg bara de inte belastar mig och påtvingar mig åsikter som jag inte besitter .Vi vill ju så järna framstå som ett land för ytrandefrihet !men det finns inte här på Odla tydligen för så fort man inte ha samma åsikter som gängse så blir man totalt nergjord och illa behandlad på alla vis från en massiv kampanj från de som tycker de är rättrogna och vet bäst.Jag bryr mig inte hoppas inte andra gör det heller.
herkules
04-08-2011, 22:54
sina fördomar ska man vara rädd om och vårda ömt, var inte så jäkla pk!
Jubbe063
04-08-2011, 23:01
CITAT (Motti @ 04-08-2011, 23:53)  Märkligt med det här Forumet att alla är så fruktansvärt fördomsfria !utom då det gäller att acceptera andras åsikter där tar fördomsfriheten slut .Fan låt alla böga på bara !jag bryr mig inte ett dugg bara de inte belastar mig och påtvingar mig åsikter som jag inte besitter .Vi vill ju så järna framstå som ett land för ytrandefrihet !men det finns inte här på Odla tydligen för så fort man inte ha samma åsikter som gängse så blir man totalt nergjord och illa behandlad på alla vis från en massiv kampanj från de som tycker de är rättrogna och vet bäst.Jag bryr mig inte hoppas inte andra gör det heller. Alla har fördomar. Den som säger sig vara fördomsfri ljuger eller lider brist på självinsikt. Men du, ha vilken åsikt du vill o tyck vad du vill. Men så fort du yttrar dig får du vara beredd på respons på dina åsikter...... Yttrandefrihet gäller alla, så man får kritisera de åsikter man ej gillar. O de som ej gillar din åsikt har full rätt att kritisera dina åsikter.
Trodde fördommar var något som man skulle göra sig av med inte vårda ömt  fördommar är inget positivt alls .
herkules
04-08-2011, 23:19
varför ska man göra sig av med dem om man trivs? jag har hellre en massa fördomar som jag står för än att jag är sådär låtsas-politiskt-korrekt. det blir bara fjantigt.
Piccante
04-08-2011, 23:21
CITAT (Motti @ 05-08-2011, 00:03)  Trodde fördommar var något som man skulle göra sig av med inte vårda ömt  fördommar är inget positivt alls . lite synd bara att du fullkomligt vräkt ut fördomar i tråden innan... Men kom du på andra tankar nu så är ju det toppen!
Skulle jag då vara den enda här som har fördommar ?jag åtmindstonet erkänner att jag har dom om det nu kan kallas för fördommar !jag har i alla fall jobbat med homosexuella och vet en del om dom .Nä nu lägger jag ner för det känns som att stånga huvudet i en tegelvägg elle pissa i motvind !man får allt på sig. Natti sov gott
Piccante
04-08-2011, 23:41
CITAT (Motti @ 05-08-2011, 00:29)  Skulle jag då vara den enda här som har fördommar ?jag åtmindstonet erkänner att jag har dom om det nu kan kallas för fördommar !jag har i alla fall jobbat med homosexuella och vet en del om dom .Nä nu lägger jag ner för det känns som att stånga huvudet i en tegelvägg elle pissa i motvind !man får allt på sig. Natti sov gott Jo men Motti det är inte alls konstigt att du upplevs som fördomsfull (även om du är i gott sällskap med många andra). Du har arbetat med X antal homosexuella under åren och därför vet du en del om dom? Sen har du en negativ upplevelse med din ena granne och då är det genast så de är. Utifrån mötet med få personer anser du att du känner en stor grupp!? Det är väl verkligen att generalisera om något... Pride har som syfte att visa den mångfald som finns inom hbtq-världen för att visa att där finns människor av alla de sorter. Du verkar ha en väldigt stereotyp bild av homosexuella där alla är någonstans mellan Babsan och Jonas Gardell.
Alexander-VG-zon3
04-08-2011, 23:43
CITAT (Motti @ 05-08-2011, 00:29)  !jag har i alla fall jobbat med homosexuella och vet en del om dom. Och jag har dejtat/träffat homosexuella sen yngre tonåren, har varit tillsammans med både homosexuella och bisexuella och folk har varit otrogna mot mig på alla dess konstiga vis. Har en familj/släkt där ena sidan inte vet och där det i familjen inte är fullt accepterat/tillåtet, har på ena sidan släkt där det är fullt tillåtet och accepterat. Har fått mycket skit för den jag är, men också mycket positivt. Har varit med om mycket både bra och dåligt i min resa till den jag är idag. Och detta jag skrev är jag då inte ensam om heller på detta forum. . . . . . . . . . . . Och du har jobbat med bögar............och känt dom som grannar eller vad det nu va? Vem tror du vet mest?, God natt på dig med.
Blomstertanten
05-08-2011, 04:32
CITAT (Motti @ 05-08-2011, 00:03)  Trodde fördommar var något som man skulle göra sig av med inte vårda ömt  fördommar är inget positivt alls . Här håller jag med dej helt och fullt! Och ett sätt att bli av med en del fördomar är att diskutera med andra och att bli medveten om sina egna fördomar. För fördomar har i princip alla människor om saker vi inte vet så mycket om, men om vi lyssnar, läser och lär så kan vi göra oss av med en del av dom! Med ett öppet sinne kan vi komma långt! Störst av allt är kärleken
Aqvakul
05-08-2011, 05:48
CITAT (Blomstertanten @ 05-08-2011, 05:32)  Här håller jag med dej helt och fullt! Och ett sätt att bli av med en del fördomar är att diskutera med andra och att bli medveten om sina egna fördomar. För fördomar har i princip alla människor om saker vi inte vet så mycket om, men om vi lyssnar, läser och lär så kan vi göra oss av med en del av dom! Med ett öppet sinne kan vi komma långt!
Störst av allt är kärleken
*Stintan*
05-08-2011, 06:24
CITAT (Blomstertanten @ 05-08-2011, 05:32)  Här håller jag med dej helt och fullt! Och ett sätt att bli av med en del fördomar är att diskutera med andra och att bli medveten om sina egna fördomar. För fördomar har i princip alla människor om saker vi inte vet så mycket om, men om vi lyssnar, läser och lär så kan vi göra oss av med en del av dom! Med ett öppet sinne kan vi komma långt!
Störst av allt är kärleken
herkules
05-08-2011, 07:11
kärleken är inte störst av allt - det är ett slitet uttryck - störst av allt är pengar. det märks till och med på årets pridefestival
Red Top
05-08-2011, 07:29
Fördomar skulle inte existera, om alla människor tog sig tid, att inhämta kunskap. Med kunskap och insikt faller de flesta fördomar platt till marken. Ordet PK är en styggelse, eftersom det oftast används när orden tryter. Att beskylla andra för att vara politiskt korrekta, är oftast ett sätt att slingra sig ur en besvärlig debattsituation, eller något man tar till när argumenten tryter. Min erfarenhet säger mig, att fördomsfulla människor ofta saknar självkänsla; och därigenom saknar kraft och mod/ork, att sätta sig in i andras situation, eller inhämta kunskap. Det är en sak att vara okunnig och ha en vilja att lära sig något nytt. En helt annan, att vara fördomsfull och ha en ovilja mot att ta in ny kunskap. "FÖRDOMAR
Att säga hur människor av en viss grupp är betyder alltid att man klumpar ihop människor eftersom alla grupper består av individer som är olika.
En stereotyp är en förutfattad mening som beskriver hur en grupp är. Exempel på stereotypa beskrivningar kan vara "homosexuella män gillar schlager" eller "fransmännen äter sniglar".
Påståendena ovan innebär att människor klumpas ihop och får likadana egenskaper som om alla inom gruppen vore på samma sätt. Det finns däremot ingen värdering i påståendena, inget som säger att egenskapen är bra eller dålig.
När det finns en värdering i den förutfattade meningen handlar det om en fördom. Påståendena "smålänningar är snåla" och "invandrare är kriminella" är fördomsfulla eftersom man inte bara beskriver utan också värderar.
Det som är gemensamt för alla negativa fördomar är att man klumpar ihop människor och skuldbelägger hela gruppen för vad någon i gruppen har gjort eller påstås ha gjort."Utdrag från : expo skola, ordet fördomLäs gärna hela sidan. Många ord för det som Blomstertanten redan så utmärkt sammanfattat.
Piccante
05-08-2011, 07:31
CITAT (herkules @ 05-08-2011, 08:11)  kärleken är inte störst av allt - det är ett slitet uttryck - störst av allt är pengar. det märks till och med på årets pridefestival  det är väl därför den är gratis i år
*Stintan*
05-08-2011, 07:32
CITAT (herkules @ 05-08-2011, 08:11)  kärleken är inte störst av allt - det är ett slitet uttryck - störst av allt är pengar. det märks till och med på årets pridefestival  Hellre utan pengar än ett liv utan kärlek!
herkules
05-08-2011, 07:43
CITAT (Markus_H @ 05-08-2011, 08:31)  det är väl därför den är gratis i år  den är gratis för att dogtaggen blev för dyr, folk slutade komma. så försökte de få ut missade-dog-tag-stålar av andra istället. men de hoppade av. för dyrt. så var det med den kärleken. CITAT (Red Top @ 05-08-2011, 08:29)  Fördomar skulle inte existera, om alla människor tog sig tid, att inhämta kunskap. Med kunskap och insikt faller de flesta fördomar platt till marken. Ordet PK är en styggelse, eftersom det oftast används när orden tryter. Att beskylla andra för att vara politiskt korrekta, är oftast ett sätt att slingra sig ur en besvärlig debattsituation, eller något man tar till när argumenten tryter. Min erfarenhet säger mig, att fördomsfulla människor ofta saknar självkänsla; och därigenom saknar kraft och mod/ork, att sätta sig in i andras situation, eller inhämta kunskap. Det är en sak att vara okunnig och ha en vilja att lära sig något nytt. En helt annan, att vara fördomsfull och ha en ovilja mot att ta in ny kunskap. "FÖRDOMAR
Att säga hur människor av en viss grupp är betyder alltid att man klumpar ihop människor eftersom alla grupper består av individer som är olika.
En stereotyp är en förutfattad mening som beskriver hur en grupp är. Exempel på stereotypa beskrivningar kan vara "homosexuella män gillar schlager" eller "fransmännen äter sniglar".
Påståendena ovan innebär att människor klumpas ihop och får likadana egenskaper som om alla inom gruppen vore på samma sätt. Det finns däremot ingen värdering i påståendena, inget som säger att egenskapen är bra eller dålig.
När det finns en värdering i den förutfattade meningen handlar det om en fördom. Påståendena "smålänningar är snåla" och "invandrare är kriminella" är fördomsfulla eftersom man inte bara beskriver utan också värderar.
Det som är gemensamt för alla negativa fördomar är att man klumpar ihop människor och skuldbelägger hela gruppen för vad någon i gruppen har gjort eller påstås ha gjort."Utdrag från : expo skola, ordet fördomLäs gärna hela sidan. Många ord för det som Blomstertanten redan så utmärkt sammanfattat.  nä - läs gärna INTE hela sidan, expo LEDER ju hela det här pk-tramseriet! CITAT (*Stintan* @ 05-08-2011, 08:32)  Hellre utan pengar än ett liv utan kärlek! nåja,man äter sig inte mätt på kärlek ...
Aqvakul
05-08-2011, 07:54
CITAT (herkules @ 05-08-2011, 08:43)  nä - läs gärna INTE hela sidan, expo LEDER ju hela det här pk-tramseriet! Förklara gärna vad du menar med "pk-tramseriet"...
Anki på Öland
05-08-2011, 08:19
CITAT (herkules @ 05-08-2011, 08:43)  ............nä - läs gärna INTE hela sidan, expo LEDER ju hela det här pk-tramseriet!........... Så du menar att om du tycker en sak är det för att du tycker det, alla andra som också tycker så är bara politiskt korrekta??
Gossen Ruda
05-08-2011, 08:28
Tänkte bara meddela att jag nu för gott lämnar bögdebatten. Varje inlägg jag gör möts av mer eller mindre massiva påtryckningsförsök att jag skall ändra mig vilket också inkluderar personangrepp. Ett vapen i den kampen är att kräva källor medans motståndarnas uppgifter aldrig har källanvisningar. Nu vill jag odla mina fördomar i fred. Lev väl och akta er för HIV och AIDS.
Meriona
05-08-2011, 08:31
CITAT (Markus_H @ 04-08-2011, 23:31)  Efter att ha läst denna tråden och det som har skrivits idag så inser jag att jag borde: - vara känd för att inte komma i tid - färga mitt hår rött ofta - bete mig fjolligt - vara känslomässigt labil - inte uppskatta gurkor som present - ha analsex ofta - röra mig "feminint" - sprida HIV - lida av en psykisk sjukdom/ genfel/ besatthet/ modenyck - klä mig i läderstring o springa runt halvnaken - vifta med sexleksaker mot folk   Jösses Amalia vilken syn för gudar!
CITAT (Aqvakul @ 05-08-2011, 08:54)  Förklara gärna vad du menar med "pk-tramseriet"... PK är bara en klyscha. Förresten vem avgör vad som är politiskt korrekt egentligen och varför är det så "inne" att vara tvärtom det normala? På Flashback används klyschan/ordet väldigt ofta då någon har en ofta bra åsikt. Det är visst inte bra att vara PK!
Piccante
05-08-2011, 08:58
CITAT (Meriona @ 05-08-2011, 09:31)   Jösses Amalia vilken syn för gudar! Ja vi har ju träffats så du vet ju hur jag är! Men du har återhämtat dig väl får jag säga
*Stintan*
05-08-2011, 09:06
CITAT (Gossen Ruda @ 05-08-2011, 09:28)  Tänkte bara meddela att jag nu för gott lämnar bögdebatten. Varje inlägg jag gör möts av mer eller mindre massiva påtryckningsförsök att jag skall ändra mig vilket också inkluderar personangrepp. Ett vapen i den kampen är att kräva källor medans motståndarnas uppgifter aldrig har källanvisningar. Nu vill jag odla mina fördomar i fred. Lev väl och akta er för HIV och AIDS. Så bara för att man inte tycker som du så är det påtryckningsförsök och personangrepp?
Fördomar har alla och det hör till att vara människa. Så fort jag ser en människa har jag fördomar baserat på kön, ålder mm utan ens att ha hunnit prata med personen. Det intressanta(tycker jag) är att inse att det är så.
Vad två människor gör frivilligt med varandra har jag inte med att göra så länge jag inte tvingas delta. Att träffa någon som accepterar en för den man är och älskar en precis som man är, även det man själv ogillar, är en sådan underbar gåva att jag önskar det åt alla. Ännu underbarare är att känna så för en annan människa.
Jag går inte på pridefestivalen och jag går inte på erotikmässor. Det är så fiffigt ordnat att precis som på internet slipper jag att se det jag inte har intresse av, lägger inte större värderingar på vad andra har för sexuella preferenser så länge det är frivilligt och inte skadar någon annan.
Slänger in en fundering jag har, en tanke som jag inte testat mot andra och således förmodligen fördomsfull: Kan det inte vara som så att motviljan som män har mot homosexuella män är att dom omedvetet kan vara rädda för att bli tvingade till något dom inte vill? Vi tjejer tänker oss för innan vi går genom mörka parker osv och det är i huvudsak män som oroar oss. Iallafall jag inbillar mig att jag kan slå mig fri från en kvinna lättare än från en man. Tanken håller inte fullt ut, om man läser tåten finns det kvinnor som verkar ha stark motvilja mot bögar vilket jag försöker slå knut på mig själv för att förstå och männen kan ju ha en motvilja av samma orsak som jag då helt följdaktligen inte heller förstår.
För att undvika missförstånd, kanske lite löjligt att poängtera det men ändå, jag menar absolut inte att homosexuella män skulle vara vare sig mindre eller mer våldsbenägna än heterosexuella män.
Innan pk-argumenten drar igång. Jag har skrivit att jag inte förstår och antytt en önskan att förstå varför folk har en sådan motvilja. För "sexet", som vare sig du eller jag inte har med att göra kan väl inte vara orsaken?Eller? För isf är min åsikt att det är missunnsamt...Att förvägra någon kärlek, för att du mår illa av dina egna tankar...
Edit glömde ett "inte"
Meriona
05-08-2011, 09:40
CITAT (Markus_H @ 05-08-2011, 09:58)  Ja vi har ju träffats så du vet ju hur jag är! Men du har återhämtat dig väl får jag säga  När vi ses nästa gång ska jag titta lite noggrannare på vad du har på dig.
*Stintan*
05-08-2011, 10:13
Det är nog inte lätt för en del män när alla är där och försöker krafsa bort deras gamla ingrodda föreställningar om hur män ska vara. Det blir ju hotfullt och provocerande när deras "normativa manlighet" (vad nu det är) blir ifrågasatt. Tänk vad många män blev provocerade av en så enkel sak som "velourpappan" på 70-talet. (bara ett exempel.)
När en till mig väldigt närstående kom ut så sa jag "grattis älsking", för att du vågade tala om det och visste att du skulle vara lika älskad och uppskattad som någonsing förut. Och nu på ditt eget sätt.
Piccante
05-08-2011, 12:27
CITAT (*Stintan* @ 05-08-2011, 11:13)  Det är nog inte lätt för en del män när alla är där och försöker krafsa bort deras gamla ingrodda föreställningar om hur män ska vara. Det blir ju hotfullt och provocerande när deras "normativa manlighet" (vad nu det är) blir ifrågasatt. Tänk vad många män blev provocerade av en så enkel sak som "velourpappan" på 70-talet. (bara ett exempel.) Ligger nog mkt i det. Man har sett i Sverige att hatbrott är fler i orter med hög arbetslöshet där traditionella mansyrken tillhör förlorarna. När män förlorar sin roll som familjeförsörjare och familjeöverhuvud blir det kris i mansrollen. Manlighet definieras ofta utifrån vad de inte är, t.ex. män är inte bögiga, män lagar inte mat, män syr inte kläder, män sminkar sig inte osv. Allt som utmanar normen blir farligt för en redan sårad manlighet.
Anders zon 1
05-08-2011, 12:40
CITAT (Huggorm @ 04-08-2011, 17:54)  Det är nog ingen tillfällighet om det blir Vänsterpartiet som först får en homosexuell partiledare. Desto mer vänster man är, desto mer vurmar man för HBT-frågorna. Men samtidigt skall man komma ihåg den homosexuella Pim Fortuyn som var ledare för holländska motsvarigheten till Sverigedemokraterna.
För övrigt undrar jag varför trädgårdsintresse drar till sig så många homosexuella män? För nog är de kraftigt överrepresenterade här på forumet, till exempel. En liten fundering: Inte vet jag om det är så att en större andel av de trädgårdsintresserade männen är homosexuella än bland män i allmänhet (hur kollar man det - med en enkät?). Men om vi nu för ögonblicket antar att det är på det sättet så är det kanske snarare så att heterosexuella män är starkt underrepresenterade än att homosexuella män är överrepresenterade? Med detta menar jag alltså att det inte är något hos homosexuella män som gör dem mer intresserade av trädgård, utan snarare något hos heterosexuella män som gör dem mindre intresserade av trädgård än vad man skulle kunna förvänta i ett helt neutralt sammanhang. Jag skulle kunna tänka mig att många heterosexuella män väljer att inte vara trädgårdsintresserade (medvetet eller omedvetet) på grund av att gällande mansnormer är sådana att det inte är riktigt acceptabelt för män att vara trädgårdsintresserad (anses väl lite feminint och fjolligt...). Homosexuella män är nog oftast betydligt mindre styrda av mansnormerna eftersom de redan brutit mot så många normer genom att vara bögar, och vågar kanske därför i högre utsträckning bejaka sin inre trädgårdsnörd.
Markus och Anders! Mycket tänkvärda funderingar!
Aqvakul
05-08-2011, 14:02
CITAT (Anders zon 1 @ 05-08-2011, 13:40)  En liten fundering: Inte vet jag om det är så att en större andel av de trädgårdsintresserade männen är homosexuella än bland män i allmänhet (hur kollar man det - med en enkät?). Men om vi nu för ögonblicket antar att det är på det sättet så är det kanske snarare så att heterosexuella män är starkt underrepresenterade än att homosexuella män är överrepresenterade? Med detta menar jag alltså att det inte är något hos homosexuella män som gör dem mer intresserade av trädgård, utan snarare något hos heterosexuella män som gör dem mindre intresserade av trädgård än vad man skulle kunna förvänta i ett helt neutralt sammanhang. Jag skulle kunna tänka mig att många heterosexuella män väljer att inte vara trädgårdsintresserade (medvetet eller omedvetet) på grund av att gällande mansnormer är sådana att det inte är riktigt acceptabelt för män att vara trädgårdsintresserad (anses väl lite feminint och fjolligt...). Homosexuella män är nog oftast betydligt mindre styrda av mansnormerna eftersom de redan brutit mot så många normer genom att vara bögar, och vågar kanske därför i högre utsträckning bejaka sin inre trädgårdsnörd. Klokt!
Biggan_
05-08-2011, 15:23
CITAT (Anders zon 1 @ 05-08-2011, 13:40)  Jag skulle kunna tänka mig att många heterosexuella män väljer att inte vara trädgårdsintresserade (medvetet eller omedvetet) på grund av att gällande mansnormer är sådana att det inte är riktigt acceptabelt för män att vara trädgårdsintresserad (anses väl lite feminint och fjolligt...). Det är ju också märkligt, för mycket av trädgårdsarbetet är verkligen tungt jobb som passar utmärkt till riktiga karlakarlar!
Anser man att stort trädgårdsintresse skulle tyda på homosexualitet så har man inte bara fördomar att brottas med, utan även sin verklighetsuppfattning.
*Stintan*
05-08-2011, 15:34
CITAT (Anders zon 1 @ 05-08-2011, 13:40)  En liten fundering: Inte vet jag om det är så att en större andel av de trädgårdsintresserade männen är homosexuella än bland män i allmänhet (hur kollar man det - med en enkät?). Men om vi nu för ögonblicket antar att det är på det sättet så är det kanske snarare så att heterosexuella män är starkt underrepresenterade än att homosexuella män är överrepresenterade? Med detta menar jag alltså att det inte är något hos homosexuella män som gör dem mer intresserade av trädgård, utan snarare något hos heterosexuella män som gör dem mindre intresserade av trädgård än vad man skulle kunna förvänta i ett helt neutralt sammanhang. Jag skulle kunna tänka mig att många heterosexuella män väljer att inte vara trädgårdsintresserade (medvetet eller omedvetet) på grund av att gällande mansnormer är sådana att det inte är riktigt acceptabelt för män att vara trädgårdsintresserad (anses väl lite feminint och fjolligt...). Homosexuella män är nog oftast betydligt mindre styrda av mansnormerna eftersom de redan brutit mot så många normer genom att vara bögar, och vågar kanske därför i högre utsträckning bejaka sin inre trädgårdsnörd. Äsch dom sitter väl inte på "Småprat - ej trädgårdsrelaterat" och dividerart bara. Fast först tänkte jag skriva - vem sjutton vågar släppa lös en karl i trädgården?
CITAT (Biggan_ @ 05-08-2011, 16:23)  Det är ju också märkligt, för mycket av trädgårdsarbetet är verkligen tungt jobb som passar utmärkt till riktiga karlakarlar! Är också förvånad. Annars har jag inte sett det påståendet någon annanstans än på odla så jag undrar hur pass allmänt den uppfattningen är.
Meriona
05-08-2011, 19:47
Där ser man, fy fasen vad stolt jag är att jag är Swedbank-kund! Swedbank sponsrar Pride
malcolm
05-08-2011, 20:39
Jag är kund hos Swedbank men inte är jag gay för det.
Meriona
05-08-2011, 20:41
Nä nu blev det lite tokigt. Jag är kund hos Länsförsäkringar, men inte spelar jag bandy.
CITAT (*Stintan* @ 05-08-2011, 16:34)  Fast först tänkte jag skriva - vem sjutton vågar släppa lös en karl i trädgården?  Halaj! nu snackar vi fördomar! //T
Huggorm
05-08-2011, 21:21
CITAT (Meriona @ 05-08-2011, 20:47)  Där ser man, fy fasen vad stolt jag är att jag är Swedbank-kund! Swedbank sponsrar PrideJaha, är det därför de har så hög ränta för alla sina låntagare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|