Full version: Pride festival
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Meriona
Vem lånar? whistling.gif
*Stintan*
CITAT (Tapio @ 05-08-2011, 22:16) *
Halaj!

nu snackar vi fördomar! flirting.gif

//T

Va det oj da angel_not.gif fast det finns dom som gör bäst nytta om dom håller sig därifrån vet jag bestämt giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 05-08-2011, 22:21) *
Jaha, är det därför de har så hög ränta för alla sina låntagare sad.gif

Låna ska man göra på biblioteket... det är räntefritt crazy.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 05-08-2011, 22:22) *
Vem lånar? whistling.gif

Den som vantrivs i hyresrätt.

Edit: Samt USA och Grekland
Meriona
CITAT (Huggorm @ 05-08-2011, 22:41) *
Den som vantrivs i hyresrätt.

Edit: Samt USA och Grekland

Det som är så bekvämt? Resa kan man göra på köpet när man slipper lägga pengar till banken. biggrin.gif
Ralf
CITAT (*Stintan* @ 05-08-2011, 22:35) *
Låna ska man göra på biblioteket... det är räntefritt crazy.gif

Finns räntefria banker
Huggorm
CITAT (Ralf @ 05-08-2011, 22:49) *
Finns räntefria banker

Som kräver att du sparar lika mycket pengar som du lånar...

CITAT (Meriona @ 05-08-2011, 22:48) *
Det som är så bekvämt? Resa kan man göra på köpet när man slipper lägga pengar till banken. biggrin.gif

Du lägger pengar till banken i alla fall, via hyran. De husen skall också betalas av. Skillnaden är att om 30 år så får du fortsätta betala hyra, medan låntagaren lättat kan göra sin slutamortering wink.gif
Meriona
CITAT (Huggorm @ 05-08-2011, 22:52) *
Som kräver att du sparar lika mycket pengar som du lånar...
Du lägger pengar till banken i alla fall, via hyran. De husen skall också betalas av. Skillnaden är att om 30 år så får du fortsätta betala hyra, medan låntagaren lättat kan göra sin slutamortering wink.gif

Jag har gjort en beräkning på det med jämförliga lägenheter vid några tillfällen, i denna stan lönar det sig inte att köpa. Du betalar 1-2000 spänn mer per månad i totalhyra och det kommer inte att löna sig förrän möjligen när du är stendöd. Dessutom föredrar jag att ha de pengarna nu att resa för eller göra vad fasiken jag vill. smile.gif Ett hus på landet kanske, ja då lönar det sig att köpa, men det är inte där jag vill bo.

Edit stavfel

Och nu kom vi ifrån ämnet, ber om ursäkt, det var min länk som var orsak till det. sad.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 05-08-2011, 22:58) *
Jag har gjort en beräkning på det med jämförliga lägenheter vid några tillfällen, i denna stan lönar det sig inte att köpa. Du betalar 1-2000 spänn mer per månad i totalhyra och det kommer inte att löna sig förrän möjligen när du är stendöd. Dessutom föredrar jag att ha de pengarna nu att resa för eller göra vad fasiken jag vill. smile.gif Ett hus på landet kanske, ja då lönar det sig att köpa, men det är inte där jag vill bo.

Edit stavfel

Och nu kom vi ifrån ämnet, ber om ursäkt, det var min länk som var orsak till det. sad.gif

Nej, det är väll inte riktigt läge att köpa lägenhet i just din stad för tillfället, men generellt har det ju varit en god idé för de flesta.

Men som sagt, nu är vi offtopic och bör återgå till ämnet
Tapio
CITAT (*Stintan* @ 05-08-2011, 22:25) *
Va det oj da angel_not.gif fast det finns dom som gör bäst nytta om dom håller sig därifrån vet jag bestämt giggle.gif

Halaj!

Ähh, hur det än tar mig emot, kan jag inte ge dig helt fel:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=4...&hl=ogr%E4s

//T
*Stintan*
CITAT (Tapio @ 05-08-2011, 23:48) *
Halaj!

Ähh, hur det än tar mig emot, kan jag inte ge dig helt fel:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=4...&hl=ogr%E4s

//T

slap.gif Är dom fortfarande gifta?
herkules
CITAT (Anki på Öland @ 05-08-2011, 09:19) *
Så du menar att om du tycker en sak är det för att du tycker det, alla andra som också tycker så är bara politiskt korrekta??

nej

CITAT (Aqvakul @ 05-08-2011, 08:54) *
Förklara gärna vad du menar med "pk-tramseriet"...

jag skrev ett långt svar om kulturmarxism men det försvann sad.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 05-08-2011, 09:28) *
Tänkte bara meddela att jag nu för gott lämnar bögdebatten. Varje inlägg jag gör möts av mer eller mindre massiva påtryckningsförsök att jag skall ändra mig vilket också inkluderar personangrepp. Ett vapen i den kampen är att kräva källor medans motståndarnas uppgifter aldrig har källanvisningar. Nu vill jag odla mina fördomar i fred. Lev väl och akta er för HIV och AIDS.

varför ge upp dina åsikter?

sen som sagt var jag i kungsan igår, massor av folk och jävligt stökigt, mycket anspelningar på sex såklart, mycket fylla.
mitt sällskap var trevligt, de var liksom behållningen av spektaklet.
och ja, pride har överlevt sig själv i dess nuvarande form, jag hoppas att de kommer med något nytt som kan gagna dem som behöver pride, på ett bättre sätt.
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 04-08-2011, 23:31) *
Efter att ha läst denna tråden och det som har skrivits idag så inser jag att jag borde:
- vara känd för att inte komma i tid
- färga mitt hår rött ofta
- bete mig fjolligt
- vara känslomässigt labil
- inte uppskatta gurkor som present
- ha analsex ofta
- röra mig "feminint"
- sprida HIV
- lida av en psykisk sjukdom/ genfel/ besatthet/ modenyck
- klä mig i läderstring o springa runt halvnaken
- vifta med sexleksaker mot folk

w00t.gif

rotfl.gif

Så bra med självinsikt. Nu kanske du kan bli frisk. crazy.gif (ironi)
Gita
CITAT (Motti @ 01-08-2011, 23:13) *
Håller med dig Bengalow !varför kan inte vi hetro ha en festival och ha en flagga vi också ?Dom som är gay vill ju så gärna smällta in i samhället varför då utmärka sig såå genom att spöka ut sig och låtsas vara normala för att bevisa något ?Har inte fattat vad de är ute efter riktigt ,men om de går ut i parad så får de tåla att alla inte gillar det och ta kretiken. Det mest normala är ju att vara hetro annars finge vi ju inga efterlevande generationer som tex barn och barnbarn mm.Tycker Gaykulturen kan bli lite mycket och just nu är det ju "inne"alla i TV och Radio går ju ut med hur pass Gay de är,Gay kullturen bygger inte på människans fortlevnad i alla fall .Sedan bryr jag mig inte om det ett skit i mitt vardagsliv alla få vara det det vill ,men när de går ut i parade utspökade till vet vad ja då får de stå ut med kritiken .Männskligheten är nog inte helt redo för alla bögar och flator eller andra sexuellt avikande för det är dock inte helt normalt .

Sexuellt avvikande? Homo-, bi-, trans-, hetro- eller asexuella, vi är väl alla lika som människor? Vår sexualitet anser jag vara en privatsak och allt som sker på frivillig basis mellan vuxna människor är helt OK enligt mitt sätt att se.
När det gäller pridefestivalen så är det ju inte alla homosexuella som är förtjusta i denna, men jag tycker att det är kul, fest och glädje och det kan man väl inte få för mycket av
Gita
Piccante
CITAT (Myosotis @ 06-08-2011, 09:31) *
rotfl.gif

Så bra med självinsikt. Nu kanske du kan bli frisk. crazy.gif (ironi)

nej nej endast förbön hjälper
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 06-08-2011, 23:32) *
nej nej endast förbön hjälper

giggle.gif Går det inte med handpåläggning? whist.gif
Överbölingen
Oaktat svängningarna på tråden så för min del bryr jag mig inte. Det finns viktigare saker här i livet. Det enda jag lyckats snappa upp är att partnerebyten sker oftare. Eller så lever jag i en drömvärld.

Att värmeelementen gick för fult i den lilla kyrkan var OK. Den stackars organisten värmde fingrarna över ett elelement mellan låtarna och numera frugan och jag glodde intensivt på en jättespindel som kröp i ärmen på prästens stola. Hade sagda präst haft större skonummer än 44, hade han inte kunnat vända sig framför altaret.

Den djupare förklaringen nåddes dagen därpå när vi tog en tur på fjället och tittade på nyss utsprungen fjällglimm.

Inte tusan hade jag och min partner haft en annan upplevelse om vi varit av samma kön.

Jag accepterar till fullo men kan inte begripa.

Ser man till hundar så jökar både tikar och hundar härsan tvärsan. Och inte är de sämre jakthundar för det. Antar att det gäller alla hundar. Inte är folk unika.
Monica M zon 4
Isses, va mycket fördomar som kommer upp till ytan. Sorgligt att vi inte kommit längre år 2011. Själv är jag mer rädd för högerextremism än för folks sexuella läggning. Så länge folk inte kan få vara som de är utan att bli påhoppade så behöver vi en Pridefestival.

När jag var yngre trodde jag att det var äldre människor som var mest rädda för sånt som avvek från normaliteter. Invandrare, homosexuella osv. Men jag börjar nog tro att det är yngre som är mest rädda. När man blivit lite äldre har man fått en inre trygghet och vet vad man själv står för och då ser man inte andra som ett hot.

Störst av allt är kärleken!
Aqvakul
CITAT (Monica M zon 4 @ 07-08-2011, 08:39) *
Isses, va mycket fördomar som kommer upp till ytan. Sorgligt att vi inte kommit längre år 2011. Själv är jag mer rädd för högerextremism än för folks sexuella läggning. Så länge folk inte kan få vara som de är utan att bli påhoppade så behöver vi en Pridefestival.

När jag var yngre trodde jag att det var äldre människor som var mest rädda för sånt som avvek från normaliteter. Invandrare, homosexuella osv. Men jag börjar nog tro att det är yngre som är mest rädda. När man blivit lite äldre har man fått en inre trygghet och vet vad man själv står för och då ser man inte andra som ett hot.

Klokt och träffsäkert skrivet, instämmer till fullo! bravo.gif
*Stintan*
CITAT (Monica M zon 4 @ 07-08-2011, 08:39) *

tummenupp.gif Ja konstigt att man fortfarande inte får älska vem man vill och man kan ju undra varför dessa antimänniskor tror att kärlek bara är sex.
Huggorm
Sedan kan man gärna skilja på kritik mot pridefestivalens porrtema och homosexualitet...
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 07-08-2011, 11:01) *
Sedan kan man gärna skilja på kritik mot pridefestivalens porrtema och homosexualitet...

Definitivt!
herkules

ja det vore ju tacknämligt
*Stintan*

Självklart!
fvd
]Instämmer också kärlek är kärlek alla får älska vem de vill. Det är en mänsklig rättighet. Förr trodde man att homosexualitet var en sjukdom vilket man idag vet att det inte är. Vi har mycket att gottgöra för det lidande som har drabbat många. Caroline Krook har bett om ursäkt offentligt till alla som har lidit. Det är viktigt (och olagligt) att ingen utsätts för obehag eller värre saker p g a sin läggning, tro eller något annat. Det är möjligt att lagföra de eller den som trakasserar andra. En kärleksfull människa ser alla för dem de är och berikas. Sorgligt nog har inte alla fått den möjligheten och blivit osäkra på sig själva. Då uppstår beteenden som riktar in sig hur andra är och hur de gör. Om man vill kan man fortsätta med det eller också kan man rikta in sig på att förändra sig själv. Pridefestivalen som tråden ursprungligen skulle handla om behövs mer än någonsin för att försvara humanismnen (det kunde lika gärna vara en festival om mänsklig frihet) jag skulle mer än gärna gå med om jag bodde i Stockholm för att visa mitt stöd. Det viktigaste jag har lärt mina barn är att alltid ställa sig i vägen när någon försöker frysa ut någon eller vara elak. Och om de inte klarat det själva hämta en vuxen. Det har de gjort också samma sak fick jag lära mig själv och blivit en hel människa av det. Alla som har råkat ut för mobbning eller liknande säger alltid att det värsta är inte det som hände utan den smärta de kände när ingen sa något eller ingrep. Jag bestämde mig tidigt för att aldrig släppa något över bron utan att reagera det är enda möjligheten för mig att må bra.
Farbror Blå
Jag vill hålla med om detta med porrtema..
På vilket saett blir våran instaellning till HBT-personer i grunden baettre för att dom apar sej nakna i parader?
Piccante
CITAT (Farbror Blå @ 07-08-2011, 13:39) *
På vilket saett blir våran instaellning till HBT-personer i grunden baettre för att dom apar sej nakna i parader?

Av en veckas festival så är det några få timmar av parad som alla hänger upp sig på??? Varför inte ta och gå dit istället och försöka bilda sig en uppfattning själv?
Gunilla T
CITAT (Farbror Blå @ 07-08-2011, 13:39) *

Jag skulle vilja omforma frågan lite....Vad krävs för att ändra inställning till HBT personer öht och börja bemöta alla människor som de individer vi trots allt är?

Ett tillägg bara...detta gäller egentligen för hela mänskligheten och vårt sätt att bemöta andra som inte är som vi själva, kristna, muslimer, färgade, kvinnor, män....
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 07-08-2011, 15:11) *
Jag skulle vilja omforma frågan lite....Vad krävs för att ändra inställning till HBT personer öht och börja bemöta alla människor som de individer vi trots allt är?

Ett tillägg bara...detta gäller egentligen för hela mänskligheten och vårt sätt att bemöta andra som inte är som vi själva, kristna, muslimer, färgade, kvinnor, män....

Fördomar är bra för att spara tid och möda. Vi är alla individer, men vi tillhör också olika grupperingar beroende på exempelvis de egenskaper du nämner ovan. Och endast sällan avviker folk från normalen, så det är rationellt att ha skapat sig en förväntning redan innan. Man måste förstås ha klart för sig att sannolikheten för att det stämmer kanske bara är 95% eller liknande. Det skulle ta alldeles för lång tid att börja från noll varje gång man möter en ny människa.
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 07-08-2011, 15:21) *
Fördomar är bra för att spara tid och möda. Vi är alla individer, men vi tillhör också olika grupperingar beroende på exempelvis de egenskaper du nämner ovan. Och endast sällan avviker folk från normalen, så det är rationellt att ha skapat sig en förväntning redan innan. Man måste förstås ha klart för sig att sannolikheten för att det stämmer kanske bara är 95% eller liknande. Det skulle ta alldeles för lång tid att börja från noll varje gång man möter en ny människa.

Hmm..fördomar frodas för att de är rationella och förenklar en värld som kan förefalla väldigt komplicerad - ja, fördomar är funktionella för oss och det kräver en del av varje människa att omvärdera sina enkla antaganden och erkänna att förenklingarna och stereotyperna inte har särskilt mycket med sanningen att göra.

Det vore väl alldeles underbart att möta nya bekantskaper utan förutfattade meningar? Det tar inte mer tid med ett öppet sinnelag än att betrakta andra genom fördomarnas glasögon????
Meriona
Om det nu är rationellt med fördomar, varför talas det aldrig om positiva sådana? "jag har träffat en bög och han var jättetrevlig, så nu måste ju alla vara det!" Det hör man sällan. Eller kallas det nåt annat då?

Förresten kan det inte stämma när jag tänker efter, för det här med fördomar gäller bara vissa kategorier. Har aldrig hört talas om fördomar mot långa eller korta eller hjulbenta eller de med gröna ögon.
Gunilla T
CITAT (Meriona @ 07-08-2011, 15:39) *
Om det nu är rationellt med fördomar, varför talas det aldrig om positiva sådana? "jag har träffat en bög och han var jättetrevlig, så nu måste ju alla vara det!" Det hör man sällan. Eller kallas det nåt annat då?

Det var en intressant fråga Meriona! Jag har inget bra svar på det ....fördomar är väl alltid negativa eller...? Behöver vi förenkla sådant som upplevs positivt???
Gunilla T
CITAT (Meriona @ 07-08-2011, 15:41) *

Förresten kan det inte stämma när jag tänker efter, för det här med fördomar gäller bara vissa kategorier. Har aldrig hört talas om fördomar mot långa eller korta eller hjulbenta eller de med gröna ögon.

Ja ....vissa kategorier...gröna ögon är inte hotfullt för någon, inte heller hjulbenthet och kan det då vara rädsla inför något som vi inte förstår eller inte vill förstå????
VitaFingrar
CITAT (Gunilla T @ 07-08-2011, 15:43) *
Det var en intressant fråga Meriona! Jag har inget bra svar på det ....fördomar är väl alltid negativa eller...? Behöver vi förenkla sådant som upplevs positivt???

Fördomar behöver inte vara negativa, tror jag. "Asiater är smarta" är väl också en fördom, eller?
Huggorm

Det finns mängder med positiva fördomar. Jag själv till exempel har aldrig mött någon dålig holländare, så jag förväntar mig alltid det bästa när jag möter sådana.

Korta personer finns det fördomar mot, de brukar vara ettrigare än normalt. Något som ofta stämmer, så inte heller det är taget ur luften...
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 07-08-2011, 15:21) *

Med den inställningen så är det kanske inte så konstigt att en del aldrig hittar en partner som "duger". Det måste vara jobbigt att ständigt bli besviken för att inte andra motsvarar förväntningarna. Förhoppningsvis är det inte 95% som inte vågar vara sig själva utan betydligt färre.
Huggorm
CITAT (VitaFingrar @ 07-08-2011, 15:57) *
Fördomar behöver inte vara negativa, tror jag. "Asiater är smarta" är väl också en fördom, eller?

Det är inte en fördom, det är fakta. Östasiater har högre genomsnittlig IQ än andra, speciellt Sydkorea och Japan utmärker sig med 105 och 106.
VitaFingrar
CITAT (Huggorm @ 07-08-2011, 16:04) *
Det är inte en fördom, det är fakta. Östasiater har högre genomsnittlig IQ än andra, speciellt Sydkorea och Japan utmärker sig med 105 och 106.

Okej, men om man skriver "alla asiater är smarta" då? För trots ett högre genomsnitt finns det ju korkade människor även där.
Meriona
CITAT (Huggorm @ 07-08-2011, 15:59) *
....

Korta personer finns det fördomar mot, de brukar vara ettrigare än normalt. Något som ofta stämmer, så inte heller det är taget ur luften...

Nä nu! Jag är ju kort! ohmy.gif Jag är from som ett litet lamm. tongue.gif
*Stintan*
Vem bestämmer vad som är normalt?
Piccante
CITAT (*Stintan* @ 07-08-2011, 17:12) *

Statistiska centralbyrån ?
Huggorm

Om en stor majoritet är på ett särskilt vis, kan det betraktas som normalt. Du kan säkert hitta undantag, men får i sådana fall vara de som bekräftar regeln.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 07-08-2011, 17:21) *
Om en stor majoritet är på ett särskilt vis, kan det betraktas som normalt. Du kan säkert hitta undantag, men får i sådana fall vara de som bekräftar regeln.

Som jag ser det är de flesta undantag eftersom nästan alla är olika.
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 07-08-2011, 17:21) *

Visst, många gånger är det så att majoriteten anger normen som en del kallar normalt.

Men vänder du på det och definierar onarmalt så blir det lite galet. För alla som inte tillhör majoriteten blir då onormala.

Så, När invandring var ovanlig i sverige skulle man då kunna säga att alla invandrare var onormala... Hmm, låter inte trevligt att säga så. Annorlunda, mindre vanligt eller liknande är ju bättre term i så fall. Alltså majoriteten är "majoritet", vanligast och minioritet mindre vanlig.

Sett ur sexualperspektiv, Missionärsställningen är den vanligaste sexställningen, skulle tro majoriteten av Sveriges befolkning använder sig av den minst en gång under sin livstid. Så ur det perspektivet är den NORMAL, och då är doggystyle eller annan ställning onormalt.

Hårfärg:::: I Sverige är brunhåriga och blonda det vanligaste, enligt dig då normalt. Rödhåriga är mindre vanligt och inte i majoritet alltså är alla rödhåriga onormala.

Nej, din definition köper jag inte, i alla fall inte ur dess grammatiska betydelse där definition av normalt är motsats till onormalt.
Gita

Jag tror att normalitet är ett skiftande begrepp, olika för olika grupper. Vad som är normalt för mig styrs av normerna inom den grupp som jag kan sägas tillhöra, dvs. vit, medelklass, heterosexuell och norderopeisk kvinna.
Gita
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 07-08-2011, 17:20) *
Statistiska centralbyrån ?

laugh.gif
Myosotis

Okej, jag får väl erkänna då. Jag har nog lite positiva fördomar. Det är säkert baserat på det relativt lilla antal öppet homosexuella jag känner/har träffat, för det måste ju såklart finnas en massa skitstövlar också, men varenda en har varit supertrevlig. Bögar lyssnar och förstår det man säger vilket inte många heteromän klarar, så de är klart trevligare än "normala" män.
gnon49
Orden "normal o onormal" känns så laddade o missvisande. Orden" vanlig o ovanlig" är nog mer på sin plats när man skall definiera olika egenskaper hos oss.
Ovanliga personer, javisst, men knappast onormala.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 07-08-2011, 18:15) *
Jag tror att normalitet är ett skiftande begrepp, olika för olika grupper. Vad som är normalt för mig styrs av normerna inom den grupp som jag kan sägas tillhöra, dvs. vit, medelklass, heterosexuell och norderopeisk kvinna.
Gita

Men inom den gruppen kan det ju finnas massor med olika normer också. Man får nog konstatera att begreppet normalt är väldigt ytligt och egentligen inte säger något alls mer än man kan läsa sig till i "vett och etikett". Något påklistrat alltså som blir någon sorts norm som sen massor av folk inte kan leva upp till utan blir betraktade som onormala.

CITAT (gnon49 @ 07-08-2011, 18:30) *
Orden "normal o onormal" känns så laddade o missvisande. Orden" vanlig o ovanlig" är nog mer på sin plats när man skall definiera olika egenskaper hos oss.
Ovanliga personer, javisst, men knappast onormala.

Jag är jättevanlig men jag vet ingen som är lika vanlig som jag crazy.gif

Vem ska man utgå ifrån?
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 07-08-2011, 18:36) *
Men inom den gruppen kan det ju finnas massor med olika normer också. Man får nog konstatera att begreppet normalt är väldigt ytligt och egentligen inte säger något alls mer än man kan läsa sig till i "vett och etikett". Något påklistrat alltså som blir någon sorts norm som sen massor av folk inte kan leva upp till utan blir betraktade som onormala.
Jag är jättevanlig men jag vet ingen som är lika vanlig som jag crazy.gif

Vem ska man utgå ifrån?

Man kan väl ta te.x hur långa vi är. Går vi under eller över en viss längd så kan det vara onormalt. Ofta ligger då en sjukdom i bakgrunden. Sedan kan man vara ovanligt kort resp. lång vilket är helt normalt. Likadant är det nog med vår vikt. Att vara tanig eller mullig är vanligt men det är knappast normalt att väga 30 kg eller 250 kg. En kvinna kan ju inte vara onormalt vacker eller kurvig, bara ovanligt. Eller ovanligt slängd i käften. trostar.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon