|
Full version: Pride festival
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
*Stintan*
07-08-2011, 18:41
CITAT (gnon49 @ 07-08-2011, 19:25)  Man kan väl ta te.x hur långa vi är. Går vi under eller över en viss längd så kan det vara onormalt. Ofta ligger då en sjukdom i bakgrunden. Sedan kan man vara ovanligt kort resp. lång vilket är helt normalt. Likadant är det nog med vår vikt. Att vara tanig eller mullig är vanligt men det är knappast normalt att väga 30 kg eller 250 kg. En kvinna kan ju inte vara onormalt vacker eller kurvig, bara ovanligt. Eller ovanligt slängd i käften.   ja till slut så är väl någon ovanligt vanlig.
CITAT (Markus_H @ 07-08-2011, 17:20)  Statistiska centralbyrån ?  SADISTISKA Centralbyrån heter det faktiskt
Jag förstår inte de här ordlekarna varför måste det vara så krångligt ? Det är inget konstigt med att alla människor har rätt att vara sig själva hur de än är. Vi behöver inte tycka om allt andra gör i gengäld får vi också frihet att leva det liv vi vill. Det föder både kreativitet, utveckling och glädje. Mycket av det har vi i Sverige som var det första land i världen att legalisera homosexualitet någon gång på 40-talet. Psykiatrin betraktade långt efter det homosexualitet som en beteendestörning men har sedan lång tid tillbaka genom forskning bevisat att det inte är så. Det som verkar vara störande för många är att det inte är så många som inte är heterosexuella av någon anledning . Några har försökt dra paralleller till andra olikheter som man kan se rent fysiskt för att belysa hur dumt och onödigt det är ur allas synpunkt. Det värst med det här är att det går åt en massa energi till att vara negativ i ställe för att försöka förstå. Det mår vi alla dåligt av. Alla riksdagspartier utom kristdemokraterna och sverigedemokraterna hade representanter i prideparaden och de representerar majoriteten av svenska folket.
CITAT (fvd @ 07-08-2011, 21:53)  Jag förstår inte de här ordlekarna varför måste det vara så krångligt ? Det är inget konstigt med att alla människor har rätt att vara sig själva hur de än är. Vi behöver inte tycka om allt andra gör i gengäld får vi också frihet att leva det liv vi vill. Det föder både kreativitet, utveckling och glädje. Mycket av det har vi i Sverige som var det första land i världen att legalisera homosexualitet någon gång på 40-talet. Psykiatrin betraktade långt efter det homosexualitet som en beteendestörning men har sedan lång tid tillbaka genom forskning bevisat att det inte är så. Det som verkar vara störande för många är att det inte är så många som inte är heterosexuella av någon anledning . Några har försökt dra paralleller till andra olikheter som man kan se rent fysiskt för att belysa hur dumt och onödigt det är ur allas synpunkt. Det värst med det här är att det går åt en massa energi till att vara negativ i ställe för att försöka förstå. Det mår vi alla dåligt av. Alla riksdagspartier utom kristdemokraterna och sverigedemokraterna hade representanter i prideparaden och de representerar majoriteten av svenska folket. Tack för det! Vad är problemet? Att två människor älskar varandra, och fullbordar det genom att ha sex? Som jag ser det är det fråga om ett tema med variationer. Det är väldigt svårt att förstå hur kärlek mellan människor kan vara provocerande. Normalt och onormalt.......... för vissa verkar det vara onormalt att gräva i trädgården, för andra är det onormalt att lägga pussel. Det är just fråga om en ordlek, som egentligen berör ett mycket allvarligare tema. Nämligen kärlek mellan människor och respekt för varandra. Medeltida åsikter hör hemma på medeltiden. niggle
CITAT (fvd @ 07-08-2011, 21:53)  Jag förstår inte de här ordlekarna varför måste det vara så krångligt ? Det är inget konstigt med att alla människor har rätt att vara sig själva hur de än är. Vi behöver inte tycka om allt andra gör i gengäld får vi också frihet att leva det liv vi vill. Det föder både kreativitet, utveckling och glädje. Mycket av det har vi i Sverige som var det första land i världen att legalisera homosexualitet någon gång på 40-talet. Psykiatrin betraktade långt efter det homosexualitet som en beteendestörning men har sedan lång tid tillbaka genom forskning bevisat att det inte är så. Det som verkar vara störande för många är att det inte är så många som inte är heterosexuella av någon anledning . Några har försökt dra paralleller till andra olikheter som man kan se rent fysiskt för att belysa hur dumt och onödigt det är ur allas synpunkt. Det värst med det här är att det går åt en massa energi till att vara negativ i ställe för att försöka förstå. Det mår vi alla dåligt av. Alla riksdagspartier utom kristdemokraterna och sverigedemokraterna hade representanter i prideparaden och de representerar majoriteten av svenska folket. Javisst! Hurra för olikheterna, det är ju de som gör livet spännande. Sen är det väl så att vi alla är människor oberoende av värderigar och sexuell läggning, vi känner alla lust, längtan, smärta,kärlek, hat, glädje och sorg m.m. "Live and let live" är väl ett bra motto. Sen finns det förstås handlingar som är onormala/oacceptabla t.ex det som just hänt i Norge. Vad som får en människa attt utföra sådana handlingar kan man ju fundera över. Gita
Red Top
07-08-2011, 21:58
CITAT (fvd @ 07-08-2011, 21:53)  Jag förstår inte de här ordlekarna varför måste det vara så krångligt ? Det är inget konstigt med att alla människor har rätt att vara sig själva hur de än är. Vi behöver inte tycka om allt andra gör i gengäld får vi också frihet att leva det liv vi vill. Det föder både kreativitet, utveckling och glädje. Mycket av det har vi i Sverige som var det första land i världen att legalisera homosexualitet någon gång på 40-talet. Psykiatrin betraktade långt efter det homosexualitet som en beteendestörning men har sedan lång tid tillbaka genom forskning bevisat att det inte är så. Det som verkar vara störande för många är att det inte är så många som inte är heterosexuella av någon anledning . Några har försökt dra paralleller till andra olikheter som man kan se rent fysiskt för att belysa hur dumt och onödigt det är ur allas synpunkt. Det värst med det här är att det går åt en massa energi till att vara negativ i ställe för att försöka förstå. Det mår vi alla dåligt av. Alla riksdagspartier utom kristdemokraterna och sverigedemokraterna hade representanter i prideparaden och de representerar majoriteten av svenska folket. I år hade Kd för första gången ett eget tält på pridefestivalen. Det var Stockholmsdistriktet som stod för arragemanget, med Göran Hägglunds goda minne. Många kristdemorater tar avstånd från stockholmsdistriktets agerande och Riksdagsledamoten Tuve Skånberg går ett steg längre. Tuve Skånberg anser att Slottner, Kolsjö och Szyber inte längre har någon trovärdighet i att företräda kistdemokratisk politik. Detta för att de tilldelats Regnbågspriset av RFSL, med motiveringen att de "starkt drivit frågor som avskaffande av tvångssterilisering vid könsbyte och rätten till adoption för samkönade par". Skånberg skriver i ett pressmeddelande: - "De har blivit bekräftade inte som kristdemokraternas representanter på Pridefestivalen, utan som RFSL:s aktivister inom sitt parti, mot partiets program. Och det var precis detta som var kritiken mot dem när de meddelade att de skulle delta i Pridefestivalen".Visst är det fantastiskt vilken kärlek till sina medmänniskor den kristna höger visar! [attachment=63762:kickaway.gif] PS. Du menar väl ändå inte att Kd och SD representerar en majoritet av svenska folket?
*Stintan*
07-08-2011, 22:15
CITAT (Red Top @ 07-08-2011, 22:58)  I år hade Kd för första gången ett eget tält på pridefestivalen. Det var Stockholmsdistriktet som stod för arragemanget, med Göran Hägglunds goda minne. Många kristdemorater tar avstånd från stockholmsdistriktets agerande och Riksdagsledamoten Tuve Skånberg går ett steg längre. Tuve Skånberg anser att Slottner, Kolsjö och Szyber inte längre har någon trovärdighet i att företräda kistdemokratisk politik. Detta för att de tilldelats Regnbågspriset av RFSL, med motiveringen att de "starkt drivit frågor som avskaffande av tvångssterilisering vid könsbyte och rätten till adoption för samkönade par". Skånberg skriver i ett pressmeddelande: - "De har blivit bekräftade inte som kristdemokraternas representanter på Pridefestivalen, utan som RFSL:s aktivister inom sitt parti, mot partiets program. Och det var precis detta som var kritiken mot dem när de meddelade att de skulle delta i Pridefestivalen".Visst är det fantastiskt vilken kärlek till sina medmänniskor den kristna höger visar! [attachment=63762:kickaway.gif] PS. Du menar väl ändå inte att Kd och SD representerar en majoritet av svenska folket?  Skånberg kan ta sin kistor och gräva ner sig! (f´låt kunde inte låta bli  )
Red Top
07-08-2011, 22:33
CITAT (*Stintan* @ 07-08-2011, 23:15)  Skånberg kan ta sin kistor och gräva ner sig! (f´låt kunde inte låta bli  ) Tänk så det kan bli! Tack för den!
Meriona
08-08-2011, 07:23
CITAT (Red Top @ 07-08-2011, 23:33)  Tänk så det kan bli! Tack för den! Den var döbra ju!
Nej jag menar inte att KD och SD representerar hela svenska folket och det tror jag framgår rätt tydligt. Jag medger att jag syftade fel men om vi uppehåller oss vid formalia så kommer det att skymma det verkliga problemet. En majoritet av svenska folket har tagit ställning (genom att rösta) för ett öppet samhälle där alla människor skall visas respekt oavsett vilken läggning eller åsikt de har. Människor som tillhör en minoritet har det tillräckligt svårt utan att behöva försvara sig och sina närstående hela tiden. Om man är intresserad av att förstå hur andra människor har det kan man finna vägen dit genom att lyssna och lära. Alla har samma rätt till integritet och välja själva när de vill dela med sig av sitt privata liv. Samma etikettsregler gäller för ALLA människor. Vi är unika i Sverige genom att ta ställning för mänskliga rättigheter och tala högt om det. Det finns många exempel på svenskar som varit utomlands och uttalat sig för mot förtryck t ex Malena Ernman som var i Moskva och sjöng när Pridefestivalen skulle förbjudas och minoriteter skulle förföljas. Hon talade högt och tydligt för dessa människor i värlsdtäckande TV. Nu hoppas t ex jag att jag blir förstådd för det jag vill säga utan att behöva korrigera svenskan ordföljden, eller något annat oväsentligt. Det är många gånger ett sätt att gömma sig och inte behöva konfronteras med det som är obehagligt. Jag är rädd för att om vi inte ser upp kan vi backa i utvecklingen och inte märka det förrrän det har gått för långt. Det får inte bli så att de som talar högst är de som vill förstöra för andra.
*Stintan*
08-08-2011, 08:01
CITAT (fvd @ 08-08-2011, 08:36)  Nej jag menar inte att KD och SD representerar hela svenska folket och det tror jag framgår rätt tydligt. Jag medger att jag syftade fel men om vi uppehåller oss vid formalia så kommer det att skymma det verkliga problemet. En majoritet av svenska folket har tagit ställning (genom att rösta) för ett öppet samhälle där alla människor skall visas respekt oavsett vilken läggning eller åsikt de har. Människor som tillhör en minoritet har det tillräckligt svårt utan att behöva försvara sig och sina närstående hela tiden. Om man är intresserad av att förstå hur andra människor har det kan man finna vägen dit genom att lyssna och lära. Alla har samma rätt till integritet och välja själva när de vill dela med sig av sitt privata liv. Samma etikettsregler gäller för ALLA människor. Vi är unika i Sverige genom att ta ställning för mänskliga rättigheter och tala högt om det. Det finns många exempel på svenskar som varit utomlands och uttalat sig för mot förtryck t ex Malena Ernman som var i Moskva och sjöng när Pridefestivalen skulle förbjudas och minoriteter skulle förföljas. Hon talade högt och tydligt för dessa människor i värlsdtäckande TV. Nu hoppas t ex jag att jag blir förstådd för det jag vill säga utan att behöva korrigera svenskan ordföljden, eller något annat oväsentligt. Det är många gånger ett sätt att gömma sig och inte behöva konfronteras med det som är obehagligt. Jag är rädd för att om vi inte ser upp kan vi backa i utvecklingen och inte märka det förrrän det har gått för långt. Det får inte bli så att de som talar högst är de som vill förstöra för andra. Jag hoppas och tror att din oro för att utvecklingen ska backa är obefogad.
Red Top
08-08-2011, 08:15
Det var absolut inte meningen att mästra dig, fvd. Men folk har ju så mycket konstiga ideér om hur verkligheten ser ut, så jag var helt enkelt tvungen att fråga; för att få ett klargörande. Håller helt med dig om att vi måste vara uppmärksamma och alltid försöka upplysa(omvända) människor, som ännu inte förstått att alla människor har samma värde, oavsett hudfärg, religion, kön eller vilken sexuell läggning de fötts med.
Piccante
08-08-2011, 10:34
Sao Paulo i Brasilien ska införa en årligen återkommande Hetero Pride dag. http://novitascatholicus.wordpress.com/201...-mot-gay-pride/CITAT Förslaget kommer ursprungligen från den evangeliska fullmäktigeledamoten Carlos Apolinário, hos det “Demokrtatiska Partiet”, som menar att hans avsikt inte är att diskriminera homosexuella utan att det snarare är en motreaktion mot de ”överdrivna privilegier” som ges homosexuella, och för att ”öka medvetenheten och uppmuntra allmänheten att slå vakt om god moral och goda seder” i São Paulo. Man kan ju undra vilka överdrivna privilegier de tänker på? CITAT Till skillnad från Marschen för Jesus, som vanligtvis hålls tre dagar innan den årliga Gay Parade, så blir Gay Parade ofta attackerad, enligt brasilianska homosexuella nyhetskanaler.
De rapporterar om rutinmässiga många rån och stölder, främst av kameror, mobiltelefoner och plånböcker. Och narkotikamissbruk är ”utbrett” enligt tidningen Folha de Sao Paulo, särskilt användningen av afrodisiakum och drogen ecstasy. Är det ett privilegium att rånas och trakasseras oftare än andra?
Ingen fara jag tog det inte alls på det sättet. den kommentaren var bra. Jag fick upp ögonen för vad jag hade skrivit och ville bara visa att jag hade förstått. Det jag menade var att när de kommer många korta inlägg på rad som kommenterar eller bekräftar varandra så kommer man plötsligt bort från ämnet. Det är oundvikligt att det blir missuppfattningar men då går det ju att styra tillbaka till ämnet igen. Det är inte alltid så lätt att uttrycka sig kort om något som är komplicerat. Jag hoppas i alla fall att forumets homosexuella medlemmar förstår att vi bryr oss ock tycker att deras liv är lika viktiga som våra.
Nej verkligen inte! Det är vedervärdigt ett typiskt exempel kamoflerat förtryck. I Iran hänger man homosexuella. Det finns all anledning att se upp.
Överbölingen
08-08-2011, 20:20
CITAT (Red Top @ 08-08-2011, 09:15)  Håller helt med dig om att vi måste vara uppmärksamma och alltid försöka upplysa människor, som ännu inte förstått att alla människor har samma värde, oavsett hudfärg, religion, kön eller vilken sexuell läggning de fötts med. Hoppas att jag inte har missförstått dig. Uplysa och påvisa är en sak. Omvända är helt galet. Där lägger politik och religion ett tvärstopp för mig. Envar har rätt till sin egen upfattning. Tyvärr drabbades Norge av en som inte kunde se verkligheten. Humanism, acceptans och respekt är mina ledtrådar. Min religion är inte djupare än som jag skrivit förr, från en liten tavla jag inhandlade på en turistshop 1968: Ihr glaubt der Jäger ist ein zünder weil er zo selten zur Kirsche geht, aber ein danksam blick zur Himmel ist besser als ein falsch Gebeht. [attachment=63786:Pelarsal1w.jpg]
CITAT (Motti @ 02-08-2011, 00:18)  Vad jag vet så lever vi här i Sverige i Demokrati och alla har rätt att utrycka sina åsikter är det inte det som är demokrati ?kanske inte gäller här!alla ha rätt att ha en åsikt utan att bli nergjorda eller förolämpade :Märkligt vad många "rättfärdiga människor" det finns här på forumet. !skulle villa säga att alla verkar vara helt perfecckta i allt ,till och med i åsikter ! Det finns inga perfekta människor i våran värld,varken här eller annanstans!
Farbror Blå
09-05-2012, 20:56
CITAT (Överbölingen @ 08-08-2011, 21:20)  Hoppas att jag inte har missförstått dig. Uplysa och påvisa är en sak. Omvända är helt galet. Där lägger politik och religion ett tvärstopp för mig. Envar har rätt till sin egen upfattning. Tyvärr drabbades Norge av en som inte kunde se verkligheten. Humanism, acceptans och respekt är mina ledtrådar.
Min religion är inte djupare än som jag skrivit förr, från en liten tavla jag inhandlade på en turistshop 1968: Ihr glaubt der Jäger ist ein zünder weil er zo selten zur Kirsche geht, aber ein danksam blick zur Himmel ist besser als ein falsch Gebeht. [attachment=63786:Pelarsal1w.jpg] Oj en sån bra vers! Jag tycker i grund och botten att hetero är det rätta, att annat är en avvikelse från vad som egentligen var "tänkt" ja jag VET att det förekommer i naturen, bland fåglar och annat. Jag jag VET att det låterfördomsfullt! Jag känner, och umgås aktivt med, flera gaypersoner och har ingenting emot dem eller deras partners och skull aldrig drömma om att behandla HBT-personer illa på något vis, alla har rätt till sitt eget, så länge ingen kommer till skada. Men spontant måste man få ha sin känsla kvar, bara man inte diskriminerar någon på grund av den!
CITAT (Bengalow @ 01-08-2011, 22:51)  Som jag har förstått, så är det dags för en ny festival igen, där glada människor i regnbågsfärger dansar runt i Stockholm, och visar stolt (pride) upp sin intimaste läggning. Varför gör man det? Är det för att hämnas gångna tiders smussel? Är det för att värva nya människor i sina led? Varför har inte heterosexuella en egen parad? Varför är det så populärt att visa, att man inte följer naturens egen lag? Intet ont sagt om involverade, men hela rörelsen verkar på mig, som ett amerikanskt presidentval... Jag behåller respekten för människor som är oliktänkande, men marknadsföringen är motbjudande. Vad tycker ni? Kanske så enkelt som att man vill ta tag i tillfället att ha lite kul, att "flippa" ut litegrann. Det är väl ett fullgott motiv. Javisst ja, att var stolt, glad och nöjd med sig själv anser du vara fult i vilket sammanhang det än förekommer, eller hur? Gita
Aqvakul
10-05-2012, 20:18
CITAT (Gita @ 10-05-2012, 21:09)  Kanske så enkelt som att man vill ta tag i tillfället att ha lite kul, att "flippa" ut litegrann. Det är väl ett fullgott motiv. --- Absolut!
CITAT (Gita @ 10-05-2012, 21:09)  Kanske så enkelt som att man vill ta tag i tillfället att ha lite kul, att "flippa" ut litegrann. Det är väl ett fullgott motiv. Javisst ja, att var stolt, glad och nöjd med sig själv anser du vara fult i vilket sammanhang det än förekommer, eller hur? Gita  Hade jag bott i Stockholm så hadejag varit med direkt. Dras gärna till glädjen:) Sen tror jag att "rörelsen" är ju ny o mga hänger nog på för den positiva andan i den...
Huggorm
10-05-2012, 20:31
CITAT (xlxl67 @ 10-05-2012, 21:27)   Hade jag bott i Stockholm så hadejag varit med direkt. Dras gärna till glädjen:) Sen tror jag att "rörelsen" är ju ny o mga hänger nog på för den positiva andan i den... Är den verkligen ny? Dom har väll hållit på i tio år nu, eller känns det bara så?
CITAT (Huggorm @ 10-05-2012, 21:31)  Är den verkligen ny? Dom har väll hållit på i tio år nu, eller känns det bara så? Vet inte hur länge de hållit på, men glädjen och stoltheten tilltalar mig Gita
CITAT (Huggorm @ 10-05-2012, 21:31)  Är den verkligen ny? Dom har väll hållit på i tio år nu, eller känns det bara så? Nej den är nog inte ny men den andas nog fortfarande positivt o ngt fräscht... Det är ju bara glädje i marschen så förstår att mga hänger på...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|