| |
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
skogsmulle101
03-04-2013, 17:14
Vilken omplanteringsjord använder ni?
tufflah
03-04-2013, 18:02
CITAT (wotan @ 03-04-2013, 16:39)  google translate är lösningen. snygga!
här kommer en bild på Trinidad Moruga Scorpion som precis börjat växa lite mer på höjden. Har hitils bara buskat till sig. Väldigt kraftig stam.
[attachment=75722:bild_22_.JPG] fin planta. ja google translate är bra men jag har nyligen skaffa windows 8 å de lever sitt eget liv :/
CITAT (skogsmulle101 @ 03-04-2013, 18:14)  Vilken omplanteringsjord använder ni? jag kör lite olika. skriver på krukan vilken jord jag använt. kul att se vem som är bäst. men jag kör med gödning oxå. p-jord, ica eko jord och lidl har jag testat än så länge. [attachment=75727:bild_23_.JPG]
skogsmulle101
03-04-2013, 20:02
CITAT (wotan @ 03-04-2013, 20:37)  jag kör lite olika. skriver på krukan vilken jord jag använt. kul att se vem som är bäst. men jag kör med gödning oxå. p-jord, ica eko jord och lidl har jag testat än så länge.
[attachment=75727:bild_23_.JPG] okej. tack superfina växter du har! Ser jättebra ut.
CITAT (skogsmulle101 @ 03-04-2013, 21:02)  superfina växter du har! Ser jättebra ut. tackar. tyvärr finns det en del gula blad pga sen omplantering. hela trädgårn kommer va full i chili o tomater i sommar.
CITAT (skogsmulle101 @ 03-04-2013, 18:14)  Vilken omplanteringsjord använder ni? Hasselsfors P-jord och U-jord har funkat fint för mig. Jag har dessutom blandat egen jord till krukor utomhus av jord från en åker, kogödsel på säck och billig planteringsjord. Funkade fint och gav mycket chili det också. Det handlar främst om att ha en bra struktur i jordet och att sen på något vis tillföra näring under säsongens gång.
Värst vad det börjar komma mycket blomknoppar nu. Har ca 25 plantor och kniper nog av ett 20-tal per dag  Ska plantera om de till slutkruka snart och sen ska jag låta de vara i fred. Mina röda krukväxtchilisar kommer nog ge bra med skörd ser det ut som  Fina är de också, kompakta och buskiga.
Rebecca
07-04-2013, 12:54
CITAT (MrLeaf @ 07-04-2013, 13:13)  Värst vad det börjar komma mycket blomknoppar nu. Har ca 25 plantor och kniper nog av ett 20-tal per dag  Ska plantera om de till slutkruka snart och sen ska jag låta de vara i fred. Mina röda krukväxtchilisar kommer nog ge bra med skörd ser det ut som  Fina är de också, kompakta och buskiga. Lite bilder kanske?  Jag har nu även fått frukt på Trinidad Congo Black. Det är väldigt spännande för de liknar inte alls de andra Trinidad-frukterna, dessa är mycket grova och växer FORT. Liknar mest paprika hittills.
skogsmulle101
08-04-2013, 19:32
CITAT (PMK @ 03-04-2013, 22:55)  Hasselsfors P-jord och U-jord har funkat fint för mig. Jag har dessutom blandat egen jord till krukor utomhus av jord från en åker, kogödsel på säck och billig planteringsjord. Funkade fint och gav mycket chili det också. Det handlar främst om att ha en bra struktur i jordet och att sen på något vis tillföra näring under säsongens gång. OK. Ja, jag har oftast handlat billig jord på typ Willys (Eldorado) Har fungerat väldigt bra. Häftigt att blanda egen jord. Gillar det!
skogsmulle101
08-04-2013, 19:38
Hur klipper ni ner chillisar? Mina är typ nästan 2dm höga tunna stjälkar. Använder inte lampor eller gödning. När ska man klippa ner chillisarna? Jag brukar bara låta dom växa & få ganska mkt frukter, MEN jag tänkte gå lite djupare på odlandet i år, iaf lite  När & hur ska man klippa ner dom om syftet är att få tätare, fetare & mkt fruktgivande växter? Jag har ett par kallvita lysrör på 18W st den kunde jag använda kanske.
CITAT (skogsmulle101 @ 08-04-2013, 20:38)  Hur klipper ni ner chillisar? Mina är typ nästan 2dm höga tunna stjälkar. Använder inte lampor eller gödning. När ska man klippa ner chillisarna? Jag brukar bara låta dom växa & få ganska mkt frukter, MEN jag tänkte gå lite djupare på odlandet i år, iaf lite  När & hur ska man klippa ner dom om syftet är att få tätare, fetare & mkt fruktgivande växter? Jag har ett par kallvita lysrör på 18W st den kunde jag använda kanske. de är bara att klippa.. hehe. kan ta lite kort te möran så får du se hur jag gör.
akraften
08-04-2013, 22:57
CITAT (skogsmulle101 @ 08-04-2013, 20:38)  Hur klipper ni ner chillisar? Mina är typ nästan 2dm höga tunna stjälkar. Använder inte lampor eller gödning. När ska man klippa ner chillisarna? Jag brukar bara låta dom växa & få ganska mkt frukter, MEN jag tänkte gå lite djupare på odlandet i år, iaf lite  När & hur ska man klippa ner dom om syftet är att få tätare, fetare & mkt fruktgivande växter? Jag har ett par kallvita lysrör på 18W st den kunde jag använda kanske. I år testar jag att klippa mina chilis enligt den här mannens metoder https://www.youtube.com/watch?v=6ckg4Vh9ga8Hittills har det fungerat väldigt bra!
skogsmulle101
10-04-2013, 06:46
Okidoki, ja ta bilder
kollar länken
blir det bra?alltså stor skillnad mot att inte klippa/ansa växten tycker ni?
akraften
10-04-2013, 15:15
CITAT (skogsmulle101 @ 10-04-2013, 07:46)  Okidoki, ja ta bilder
kollar länken
blir det bra?alltså stor skillnad mot att inte klippa/ansa växten tycker ni? Jag tycker det, jämfört med hur det blev när jag odlade chili förra året. Men allt är väl en smaksak, jag testar att beskära några i år och låter andra vara, det värsta som kan hända är att det inte blir bra, tänker jag
så här gör jag. [attachment=75822:pruning.JPG] plantan förgrenar sig mycket bättre. och det blir fler blommor med mer frukt  ser inte så kul ut just nu men..
Hej, Kul att det går så bra för er! Här kommer en liten update. De har alldeles för små krukor men verkar trivas ändå. Jag väntar på att det ska bli lite varmare ute. Plockade av något 100-tal blomknoppar idag (har 30 plantor) Här kommer lite bilder!  Trångt i lådan :/ Nyduschade och vattnade så de slokar lite.  Här har vi 6 st röd prydnadschili. Små krukor men är ändå enormt buskiga och fina. Plockat ett 30tal blomknoppar minst på dessa.  Samma ovanifrån. Använder Hesi TNT complex, ett måste för det lär inte vara någon näring kvar i krukorna. Kör underbevattning, de verkar älska det. Har lite olika sorter, röd prydnadschili, gul dito (starburst yellow), sen några Peters pepper, ett par Yellow Thai, 2 piri piri, 3 superchili, 2 lombardo och några nepal snakebite. Lombardo är riktigt dassiga i färgen (ljusgröna) men de har varit så alla år jag odlat dem så de verkar vara ett karaktärsdrag. Nepal snakebite är rangliga och spinkiga, alla de andra väldigt fina (med tanke på omständigheterna). Blir nog en jävlas massa frukt i år. Bara väntar på värmen nu så man kan kruka om dem och ställa ut. Mvh
tufflah
11-04-2013, 19:19
Fina planter ni har.  Jag har gjort den stora missen att jag råkade bryta av min cayenne long slim planta igår. Så arg på mig själv. De är tur att chili växer på bra iaf.
CITAT (tufflah @ 11-04-2013, 20:19)  Fina planter ni har.  Jag har gjort den stora missen att jag råkade bryta av min cayenne long slim planta igår. Så arg på mig själv. De är tur att chili växer på bra iaf. Fan man blir vansinnig på sånt. Där har man gått och skött om dem med den allra bästa kärlek, och så råkar man klanta sig. Men hoppas att den tar sig, det borde den göra om du inte knäckt den på ett väldigt ofördelaktigt ställe. Vet ej hur stora dina plantor är, men att beskära dem hårt brukar ju inte vara några problem.  Det är nu det börjar bli roligt att odla chili, när det fullkomligen vräker upp blomknoppar varje dag. Förr om åren har jag satt de i april ungefär, men så sent kommer jag aldrig sätta dem mer =)
Förresten, är det nån som har ont om ljus och ont om pengar, så har jag lampor jag inte använder som jag kan låna ut. Bor i nordskåne.
Det är lågenergi E27 sockel allihop och jag har 2st 105 watts varmvita (2700K) och 2st kallvita (6400K) De är från Kina och är ej CE eller RoHS märkta, däremot märkta med motsvarande kinesisk standard och avsedda för 220-240 volt. Runt 6500 lumen per styck. Möjligtvis att jag kommer använda en av de kallvita men det är inte troligt.
Så är det nån som vill låna (eller för den delen köpa) så är det bara att glida förbi.
Mvh
tufflah
12-04-2013, 08:28
CITAT (MrLeaf @ 11-04-2013, 21:25)  Fan man blir vansinnig på sånt. Där har man gått och skött om dem med den allra bästa kärlek, och så råkar man klanta sig. Men hoppas att den tar sig, det borde den göra om du inte knäckt den på ett väldigt ofördelaktigt ställe. Vet ej hur stora dina plantor är, men att beskära dem hårt brukar ju inte vara några problem.  Det är nu det börjar bli roligt att odla chili, när det fullkomligen vräker upp blomknoppar varje dag. Förr om åren har jag satt de i april ungefär, men så sent kommer jag aldrig sätta dem mer =) Ja den lär ta sig. De är såna tjyvar/sidskott på den så de borde ju växa ut nu då toppen är av. De sura med det är ju att de började bli så stora. Den var runt 0,5 m men nu är det bara hälften. :/ Men men ska väl vara glad att det var den och inte nått annat typ solrosorna. hihi ja jag var ju väldigt tidigt ute med första sådden så jag har njutit av blomknoppar ett tag  Jag har redan skördat första omgången med jalapeno purple och väntar nu på att mina mini mix paprikor ska byta färg och bli röda. Fast hur roligt det än är med så tidig skörd så kommer jag nog så senare nästa år. De är så stora nu och det är smock fullt överallt och då har jag massor mer jag vill så.
Det löser sig. Är ju gott om tid kvar på säsongen  Krukade om en del av mina "prydnadschili" idag, de åkte över i 1liters krukor. Fröna kommer från plantor jag köpte för två år sedan. De stod då i 0.5liters kruka och gav ändå enorma mängder frukt, helt översållad med uppåtpekande röda och gula frukter. Så de får stå kvar i dessa 1l krukor sen, jag tror det kommer bli bra. Har ockuperat lite fönsterplatser runtom i lägenheten nu, så katten får mindre och mindre utrymme. Har lämnat några luckor åt honom dock.  Bytte även ut lampan från 65w till 105w och man ser att ljuset penetrerar bladverket betydligt bättre. Ska höja den imorgon, hann bara inte ikväll. Ser verkligen framemot att plocka de första frukterna nu.  Mvh
Rebecca
12-04-2013, 20:24
Jag bör nog också plantera om mina egentligen. Tyvärr räcker inte tiden till just nu... det får bli nästa helg, jobbar denna.
Trinidad Douglah (Chocolate 7 Pot) börjar få färg! Snart mogen hoppas jag.
[attachment=75836:douglah.jpg]
Trinidad Congo Black är så kraftigväxande, ser nästan ut som små paprikor just nu. Och trångt blir det också på plantan... men jag har inte hjärta att ta bort nåt.
[attachment=75837:congo_black.jpg]
CITAT (Rebecca @ 12-04-2013, 21:24)  Jag bör nog också plantera om mina egentligen. Tyvärr räcker inte tiden till just nu... det får bli nästa helg, jobbar denna.
Trinidad Douglah (Chocolate 7 Pot) börjar få färg! Snart mogen hoppas jag.
[attachment=75836:douglah.jpg] Trinidad Congo Black är så kraftigväxande, ser nästan ut som små paprikor just nu. Och trångt blir det också på plantan... men jag har inte hjärta att ta bort nåt.
[attachment=75837:congo_black.jpg] Wow, ser fint ut. =) Ja det kan vara svårt att hinna med ibland.
Krukade om ytterligare 5 plantor till 1l krukor idag, 2 peters pepper, 1 lombardo, 1 superchili och 1 röd "prydnadschili". Har spridit ut dem lite i lägenheten nu men det börjar bli trångbott  Snälla sommaren kom nu
tufflah
15-04-2013, 10:54
Fan Fan fan.. misstänker att jag fått in trips i huset (igen). blir så jävla less. :'(
Var å knyckte en fimp av grannen å har lagt den i vattenkannan så ska testa om tobak dödar de små jävlarna. Annars vet jag inte vad jag ska göra. vill ju inte kasta allt nu.
CITAT (tufflah @ 15-04-2013, 11:54)  Fan Fan fan.. misstänker att jag fått in trips i huset (igen). blir så jävla less. :'(
Var å knyckte en fimp av grannen å har lagt den i vattenkannan så ska testa om tobak dödar de små jävlarna. Annars vet jag inte vad jag ska göra. vill ju inte kasta allt nu. Känner du nån som snusar? Ta en blomspruta, lägg ett par portionssnus i och lite såpa, spraya. Lär väl funka bra. Fast kanske vettigt att spraya plantan med rent vatten efter några dagar. Upprepa sedan proceduren. Körde det för några år sedan när jag hade bladlöss. Det funkade, fast plantan lär ta stryk. Det är en balansgång om ifall du vill bekämpa så hårt att plantan kanske tar skada eller slänga den. Jag hade ställt den ensam om möjlighet finns och provat bekämpa ohyran. Har aldrig haft trips, däremot bladlöss. Jag vet inte riktigt hur trips sprids, om de lägger ägg i jorden eller hur det är. Isåfall kan det vara vettigt att plantera om i ny jord som du först steriliserar med hjälp av ungsvärme. Sedan fortsätta spraya med "gift" och göra livet surt för de jävlarna. Tänker att om du får bort det så har plantan fortfarande gott om tid att återhämta sig, även om skörden blir lite mindre kanske. Mvh och lycka till Fortfarande ingen som behöver extraljus? Erbjudandet om utlåning kvarstår, fast nu använder jag själv en av 105-wattarna och jäklar, de är ljusstarka. Har möjlighet att låna ut en 105w och en 65w kallvita som inte används just nu. Har även 2st 105w varmvita som ligger och väntar på att få göra nytta. E27sockel på alla. Lätt att göra en hemmamoddad reflektor mha ölburk eller vadsomhelst. Villkoren är att ni hämtar själva, stannar på en kopp kaffe och ersätter lampan/orna ifall de går sönder. Mvh
Hej
Trips insekter följer vit, gul och lila färger, så kan vi göra klister fällor av dessa färger, eller kan vi köpa elektrisk apparaten som har små lysrör, den här apparaten kan locka Treps och bränna dem.
Obs du kan köpa apparaten billigt från Biltema.
H.Bassam
tufflah
15-04-2013, 18:29
CITAT (Bassam @ 15-04-2013, 18:01)  Hej
Trips insekter följer vit, gul och lila färger, så kan vi göra klister fällor av dessa färger, eller kan vi köpa elektrisk apparaten som har små lysrör, den här apparaten kan locka Treps och bränna dem.
Obs du kan köpa apparaten billigt från Biltema.
H.Bassam Ohh de lät ju bra. Sån lampa har jag ju nånstans.  CITAT (MrLeaf @ 15-04-2013, 14:48)  Känner du nån som snusar? Ta en blomspruta, lägg ett par portionssnus i och lite såpa, spraya. Lär väl funka bra. Fast kanske vettigt att spraya plantan med rent vatten efter några dagar. Upprepa sedan proceduren. Körde det för några år sedan när jag hade bladlöss. Det funkade, fast plantan lär ta stryk. Det är en balansgång om ifall du vill bekämpa så hårt att plantan kanske tar skada eller slänga den. Jag hade ställt den ensam om möjlighet finns och provat bekämpa ohyran.
Har aldrig haft trips, däremot bladlöss. Jag vet inte riktigt hur trips sprids, om de lägger ägg i jorden eller hur det är. Isåfall kan det vara vettigt att plantera om i ny jord som du först steriliserar med hjälp av ungsvärme. Sedan fortsätta spraya med "gift" och göra livet surt för de jävlarna.
Tänker att om du får bort det så har plantan fortfarande gott om tid att återhämta sig, även om skörden blir lite mindre kanske.
Mvh och lycka till Fortfarande ingen som behöver extraljus? Erbjudandet om utlåning kvarstår, fast nu använder jag själv en av 105-wattarna och jäklar, de är ljusstarka. Har möjlighet att låna ut en 105w och en 65w kallvita som inte används just nu. Har även 2st 105w varmvita som ligger och väntar på att få göra nytta. E27sockel på alla. Lätt att göra en hemmamoddad reflektor mha ölburk eller vadsomhelst.
Villkoren är att ni hämtar själva, stannar på en kopp kaffe och ersätter lampan/orna ifall de går sönder.
Mvh Tyvärr är de ju inte bara en planta dom är drabbad om man har fått in trips. De flyger runt å är ett helsike att bli av med. Där av att jag tänkte testa med tobak. De lär ju motsvara snusens eftekt.
CITAT (tufflah @ 15-04-2013, 19:29)  Ohh de lät ju bra. Sån lampa har jag ju nånstans.  Tyvärr är de ju inte bara en planta dom är drabbad om man har fått in trips. De flyger runt å är ett helsike att bli av med. Där av att jag tänkte testa med tobak. De lär ju motsvara snusens eftekt. Alright. Hoppas man slipper åka på sådana. Well funkar det inte med fimpen så testa ta ut tobaken från en hel cigg, låt den dra i vatten över natten. Funkar inte det heller kan du ju se om du kan prova med en eller 2 portionssnus. Snusarna innehåller mycket mer nikotin än cigg. Använde man inte nikotin som insektsgift förr? Mvh
CITAT (wotan @ 10-04-2013, 20:10)  så här gör jag. [attachment=75895:pruning.JPG] plantan förgrenar sig mycket bättre. och det blir fler blommor med mer frukt  ser inte så kul ut just nu men.. så här ser den ut efter ett par dagar. Massor av nya skott. [attachment=75894:bild_24_.JPG]
Rebecca
16-04-2013, 07:54
Oj, det var inte dåligt med nya skott heller! Kul att se att den tar sig efter en sån radikal beskärning. Gör alltid lite ont i hjärtat att kapa, även om man vet att det bilr bättre i slutändan.
CITAT (Rebecca @ 16-04-2013, 08:54)  Oj, det var inte dåligt med nya skott heller! Kul att se att den tar sig efter en sån radikal beskärning. Gör alltid lite ont i hjärtat att kapa, även om man vet att det bilr bättre i slutändan. jo det är inte lättt att halshugga mina plantor. man är ju lite rädd att de ska dö av den hårda beskäringen. Men än så länge har ingen dött av just det iaf.
tufflah
16-04-2013, 22:13
oj shit va den hade många skott.
min chili jag råkade ha av har också börjat växa ut igen men där är det bara 2 skott högst upp.
Rebecca
17-04-2013, 06:28
Nu börjar det hända saker med Red Moruga! Jag är liiiite lite sugen på att äta en och se hur det går, jag är så himla nyfiken!! SÅ hemskt kan det väl inte vara? (säger jag som hostade och harklade gott efter att ha fått in ångor av Bhut jolokia i lungorna häromveckan...) [attachment=75913:moruga.jpg]
tufflah
17-04-2013, 07:51
CITAT (Rebecca @ 17-04-2013, 07:28)  Nu börjar det hända saker med Red Moruga! Jag är liiiite lite sugen på att äta en och se hur det går, jag är så himla nyfiken!! SÅ hemskt kan det väl inte vara? (säger jag som hostade och harklade gott efter att ha fått in ångor av Bhut jolokia i lungorna häromveckan...) [attachment=75913:moruga.jpg] hehe klart du ska testa.. men se till att ha vitt bröd och mjölk hemma  Jag har frön hemma av Red Moruga men vågade inte så dom i år då jag är rädd att barnen ska testa.
Rebecca
17-04-2013, 07:55
Det känns som att det räcker inte - jag måste typ ha filmjölk och massa is eller nåt också  Men nu har det blivit lite av en utmaning - klart jag borde, jag som odlar så mycket chili osv. Sen gillar jag ju när det ÄR riktigt hett, i mat och så. Har varit flera gånger på restaurang som servitören tittat på mig och sett ytterst skeptisk ut när jag beställt husets hetaste rätt (jag är en ganska liten tjej). "Alltså, den är riktigt stark..." och himlar med ögonen. Men det har allt gått ner
skummisen
18-04-2013, 19:42
En dum fråga:
Hur ser man om man fått Trips?
tufflah
18-04-2013, 21:31
CITAT (skummisen @ 18-04-2013, 20:42)  En dum fråga:
Hur ser man om man fått Trips? De syns på bladen. De blir som tugg märken. och där det varit blir det ljusare (gulaktiga) prickar. Sen kan de bli som små små svarta prickar vilket är deras bajs. Man kan även se dom flyga runt. Om man misstänker trips kan man ställa plantan på ett vitt papper och skaka plantan å då kan de falla av. här är en paprika eller chili med trips: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q...XOhEPnxR-SF_MsA
tufflah
23-04-2013, 14:55
men jag måste ha rekord i otur. Idag fann jag bladlöss på min hot lemon med  blir så less.
Rebecca
23-04-2013, 17:45
Nää... stackare! Fortsätt kämpa, du har inte gjort att jobb förgäves! Inga snyltande små kryp ska få förstöra!
Rebecca
23-04-2013, 17:51
Alltså... jag börjar bli mycket tveksam. Trinidad Congo Black bör väl vara någorlunda besläktad med de andra Trinidad-chilisarna? Frukterna ser bara så oerhört olika ut! Congo Black liknar närmast paprika just nu - stora och kraftiga (visserligen inte mogen än men...): [attachment=75989:congo_black_2.jpg] Och jämför med Trinidad Douglah (Chocolate 7 Pot) som känns tunn i köttet och nästan lite delikat... [attachment=75991:douglah_2.jpg] Vad tror ni? Är det nåt lurt på gång? Fröna ska vara köpta från Jalapeno.nu.
tufflah
24-04-2013, 14:18
CITAT (Rebecca @ 23-04-2013, 18:45)  Nää... stackare! Fortsätt kämpa, du har inte gjort att jobb förgäves! Inga snyltande små kryp ska få förstöra!  Än så länge har jag bara sätt dom på just den plantan.. så förhoppningsvis så har jag döda de som fanns. Sen har jag spraya med såpa... förstår bara inte... jag som till å med vattnade mina plantor med snusvatten för nån vecka sen.. grannens plantor lär ju vara godare ;P
tufflah
25-04-2013, 08:15
CITAT (Rebecca @ 23-04-2013, 18:51)  Alltså... jag börjar bli mycket tveksam. Trinidad Congo Black bör väl vara någorlunda besläktad med de andra Trinidad-chilisarna? Frukterna ser bara så oerhört olika ut! Congo Black liknar närmast paprika just nu - stora och kraftiga (visserligen inte mogen än men...): [attachment=75989:congo_black_2.jpg] Och jämför med Trinidad Douglah (Chocolate 7 Pot) som känns tunn i köttet och nästan lite delikat... [attachment=75991:douglah_2.jpg] Vad tror ni? Är det nåt lurt på gång? Fröna ska vara köpta från Jalapeno.nu.  Hej Fina bilder på fina frukter när jag googlade på Trinidad chogo black så fick jag fram detta: http://refiningfirechiles.com/congoblackgallery.htmlDe påminner ju om dina frukter så ska nog vara i sin ordning.
tufflah
25-04-2013, 08:21
tänkte jag skulle passa på att bjuda på lite bilder. min lus drabbade hot lemon är först ut. Hittade en lus till på den idag så är väl bara å avvakta å se om den hunnit göra nå mer skada. Den ska få en såpa dusch imorgon i förebyggande iaf. PhotoGrid_1366872487401.jpg och min peter/penis peppar som är proppad med sina besynerliga frukter.  Denna planta sådde jag i oktober så de är väl inte förrän nästa säsong som den ska få de där riktigt lustiga utseendet på frukterna. PhotoGrid_1366872004137.jpg
Rebecca
25-04-2013, 18:11
CITAT (tufflah @ 25-04-2013, 09:15)  Hej Fina bilder på fina frukter när jag googlade på Trinidad chogo black så fick jag fram detta: http://refiningfirechiles.com/congoblackgallery.htmlDe påminner ju om dina frukter så ska nog vara i sin ordning.  Tack, det där har jag missat när jag googlat. Tycker ändå de du länkade till känns lite "sprödare", men mina kanske kommer bli sådär. Det får bli ett experiment där! Fina bilder på dina plantor! Peter Pepper är ju väldigt speciell redan nu... Hoppas du får ordning på skadedjuren... aldrig roligt.
tufflah
25-04-2013, 18:47
CITAT (Rebecca @ 25-04-2013, 19:11)  Tack, det där har jag missat när jag googlat. Tycker ändå de du länkade till känns lite "sprödare", men mina kanske kommer bli sådär. Det får bli ett experiment där! Fina bilder på dina plantor! Peter Pepper är ju väldigt speciell redan nu... Hoppas du får ordning på skadedjuren... aldrig roligt. Tror jag kom på lusen hyfsat tidigt så än så länge har jag höga förhoppningar med att få bukt med dom. Har väl allt som allt hittat nånting runt 20-30 stycken. Å där jag funnit dom har jag brytit av å slängt. Allt för att va så säker som de går att få med alla. Plantan är ju också i god kondition så än så länge påvärkar dom ju inte. De beror ju på om de hunkit lägga massa ägg. Om dom har de syns äggen då?
CITAT (Rebecca @ 23-04-2013, 18:51)  Alltså... jag börjar bli mycket tveksam. Trinidad Congo Black bör väl vara någorlunda besläktad med de andra Trinidad-chilisarna? Frukterna ser bara så oerhört olika ut! Congo Black liknar närmast paprika just nu - stora och kraftiga (visserligen inte mogen än men...): [attachment=75989:congo_black_2.jpg] Och jämför med Trinidad Douglah (Chocolate 7 Pot) som känns tunn i köttet och nästan lite delikat... [attachment=75991:douglah_2.jpg] Vad tror ni? Är det nåt lurt på gång? Fröna ska vara köpta från Jalapeno.nu.  Såhär såg mina ut när jag odlade Congo Black http://3.bp.blogspot.com/-3d8GJW7c6sQ/ToxW...00/IMG_3443.JPGhttp://3.bp.blogspot.com/-FsYRQCrwadE/ToxW...G_3476+copy.jpgDina ser onekligen lite köttigare ut än så länge men inte så hemskt olika ändå!
Rebecca
25-04-2013, 20:09
CITAT (PMK @ 25-04-2013, 20:28)  Såhär såg mina ut när jag odlade Congo Black http://3.bp.blogspot.com/-3d8GJW7c6sQ/ToxW...00/IMG_3443.JPGhttp://3.bp.blogspot.com/-FsYRQCrwadE/ToxW...G_3476+copy.jpgDina ser onekligen lite köttigare ut än så länge men inte så hemskt olika ändå! Åh TACK. Det där hjälpte mig massor - ser definitivt likhet!
Jonas L
04-05-2013, 21:55
Nu blir jag förvirrad som förstagångsodlare. Vad är bäst av att odla i kukor inne (västerfönster), krukor ute på altan (sol från 9-tiden till sent på kvällen men lite blåsigt) eller odling på friland (mindre blåst men börjar bli ont om soliga lägen)? Jag har flera sorter i gupperna annum, chinense och frutescens. Jag läste någonstans att friland inte är rekommenderat för chinense så det känns som det går bort för alla då. Alltså inne eller ute?
Hur stora krukor ska jag ha? Ska jag ha dem ute så är det inga problem att skaffa t.ex. 5l eller 12l murarhinkar om det är lämpligt. Då gör jag hål nära botten och kopplar de på bevattningssystemet (som jag inte har byggt än). Men ska jag ha dem inne blir det trångt redan med 5l hinkar. Och då måste jag kanske ordna något självbevattnande som inte spiller. I nuläget står de flesta i 2l juicepaket efter 2 omplanteringar. Det är stora blomknoppar på en del.
Piccante
04-05-2013, 22:15
CITAT (Jonas L @ 04-05-2013, 22:55)  Nu blir jag förvirrad som förstagångsodlare. Vad är bäst av att odla i kukor inne (västerfönster), krukor ute på altan (sol från 9-tiden till sent på kvällen men lite blåsigt) eller odling på friland (mindre blåst men börjar bli ont om soliga lägen)? Jag har flera sorter i gupperna annum, chinense och frutescens. Jag läste någonstans att friland inte är rekommenderat för chinense så det känns som det går bort för alla då. Alltså inne eller ute?
Hur stora krukor ska jag ha? Ska jag ha dem ute så är det inga problem att skaffa t.ex. 5l eller 12l murarhinkar om det är lämpligt. Då gör jag hål nära botten och kopplar de på bevattningssystemet (som jag inte har byggt än). Men ska jag ha dem inne blir det trångt redan med 5l hinkar. Och då måste jag kanske ordna något självbevattnande som inte spiller. I nuläget står de flesta i 2l juicepaket efter 2 omplanteringar. Det är stora blomknoppar på en del. Min erfarenhet är att det är väldigt stor variation inom varje art. Så jag vågar inte säga något generellt. Har odlat c. annuum som förädlats i Karibien på friland i en drivbänk och fått stor skörd! Trodde aldrig C. chinense skulle gå på friland heller men vissa klarar det. Tåligast är dock C. pubescens men samtidigt har de lång utvecklingstid ytill mogen frukt så även om de tål låg temp så mognar de inte ute. Inne får chili lätt bladlöss o spinn om de blir för torra. Ute får de mindre ohyra och mer sol. Kan du krukodla ute på altan så hade jag gjort det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|