Full version: Chiliplantaget 2013
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
michel021
Jag plantera 3st frön i olika små krukor och för ca 3v sen flytta jag alla tre plantor som var ca 15cm höga till en jättestor kruka. Sen jag flyttade dom så har dom inte växt nånting. Vad ska jag göra? Flytta tillbaka dom till varsin kruka eller låta dom vara? Hur stora ska krukorna vara om dom ska varsin?

Jag minns inte vad sort. De ska va en liten kina chilli. När tror ni att ja kommer få frukt? Jag visste inte att man skulle börja så tidigt som er. Jag börja i mitten av mars typ
Rebecca
Nu har jag smakat på Red Moruga! Jag tuggade i mig en hel halva... vilket jag kanske inte borde gjort. Den exploderade ju i munnen!! Brände rejält i hela svalget, näsan och ögonen rann och svullnade... nä. Inget hjälpte heller, försökte få i mig lite mjölk men det var svårt att bara andas som vanligt. Det brände hela vägen ner i magen och gjorde rejält ont efter några minuter - den fick komma upp samma väg som den kom ner. Vågade inte ha kvar den i magen, det var lite läskigt faktiskt.

Riktigt, riktigt giftig liten sak. Känner fortfarande av att smaksinnet förändrats lite (sen vet jag inte om det beror på omilda fingrar i halsen eller om det är på grund av capsaicinet...). Finns på film och jag har skrattat riktigt gott åt mig själv i efterhand dock, detta var en kul grej och ett spännande test! biggrin.gif
Chili Linkan
När får vi skratta åt filmen? biggrin.gif
Rebecca
CITAT (Chili Linkan @ 06-05-2013, 12:27) *
När får vi skratta åt filmen? biggrin.gif

Vill inte sprida hur som helst - ni får gärna pm:a mig om ni är intresserade dock! biggrin.gif

Skickat länken i pm till dig.
PMK
CITAT (Jonas L @ 04-05-2013, 22:55) *
Nu blir jag förvirrad som förstagångsodlare. Vad är bäst av att odla i kukor inne (västerfönster), krukor ute på altan (sol från 9-tiden till sent på kvällen men lite blåsigt) eller odling på friland (mindre blåst men börjar bli ont om soliga lägen)? Jag har flera sorter i gupperna annum, chinense och frutescens. Jag läste någonstans att friland inte är rekommenderat för chinense så det känns som det går bort för alla då. Alltså inne eller ute?

Hur stora krukor ska jag ha? Ska jag ha dem ute så är det inga problem att skaffa t.ex. 5l eller 12l murarhinkar om det är lämpligt. Då gör jag hål nära botten och kopplar de på bevattningssystemet (som jag inte har byggt än). Men ska jag ha dem inne blir det trångt redan med 5l hinkar. Och då måste jag kanske ordna något självbevattnande som inte spiller. I nuläget står de flesta i 2l juicepaket efter 2 omplanteringar. Det är stora blomknoppar på en del.

Krukstorlek är svårt att säga. Jag har läst här att vissa skördat 100+ frukter i ~3 liters kruka vilket låter heltokigt i mina öron. Men uppenbarligen går det smile.gif Jag rekommenderar 7-10 liter, det har jag fått helt OK skörd på, på en altan med liknande läge som du beskriver. Vi har ju dock ingen direkt "chili-sommar" här i Sverige och det märks ofta. Avblåsta grenar och ibland hela plantor, vindpiskade blad och ledsna plantor pga utebliven sol och värme. Detta till trots kan man utan problem bli självförsörjande på chili. Alla dessa problem slipper du inomhus men blir krukorna för små inne kanske det tar ut varandra, vad vet jag. Du pratar om hinkar? Här finns platssparande fyrkantiga krukor: http://www.hydrogarden.se/fyrkantiga-krukor-1
u157688
Gör man fel om man börjar plocka bort blomsterknoppar. Plantan har väl någon omplantering kvar tror jag.
tufflah
Tror ni man törs börja avhärda plantorna nu.. de är som minst 5 grader på natten denna vecka å ligger som regel mwllan 7-9.
Dagstemp är allt mellan 16-22grader. ( zon 4)
Jonas L
Tackar Piccante och PMK. Det blir ju mycket bättre med fyrkantiga krukor inomhus. Det tänkte jag bara inte på... Men problemet är fortfarande att om jag vattnar en kruka med fat och sen åker iväg några dagar så blir den antagligen för torr (och/eller för blöt från början). När jag inte är hemma och öppnar fönstren får man nog räkna med en inomhustemperatur på minst 30 grader. Den direkta solstrålningen kan jag visserligen minska med persienner men det verkar inte så optimalt.

Jag kommer att ställa de flesta ute men jag kanske provar någon extraplanta inomhus.
Rebecca
CITAT (Jonas L @ 09-05-2013, 09:17) *
Tackar Piccante och PMK. Det blir ju mycket bättre med fyrkantiga krukor inomhus. Det tänkte jag bara inte på... Men problemet är fortfarande att om jag vattnar en kruka med fat och sen åker iväg några dagar så blir den antagligen för torr (och/eller för blöt från början). När jag inte är hemma och öppnar fönstren får man nog räkna med en inomhustemperatur på minst 30 grader. Den direkta solstrålningen kan jag visserligen minska med persienner men det verkar inte så optimalt.

Jag kommer att ställa de flesta ute men jag kanske provar någon extraplanta inomhus.

Har du testat upp-och-nedvänd petflaska fylld med vatten i jorden? Det har jag kört med när jag åkt bort nån vecka vilket funakt utmärkt! Du fyller en petflaska med vatten, sätter ett finger för hålet och vänder uppochned. Så trycker du ner den i jorden så att den står stadigt och släpper fingret. Då ska jorden suga upp så mycket vatten den behöver. Du kanske kan testa det när du är hemma och se hur det funkar? Jag hade en tomat på balkongen förra sommaren där det blev RIKTIGT varmt, och skulle åka bort en vecka. Tog en tvålitersflaska och fyllde med vatten, när jag kom hem sen fanns det fortfarande vatten kvar i flaskan och tomaten mådde prima.
michel021
Det mycket snack om lysrör. Jag är nybörjare och har bara odlat enkla saker och tänkte försöka avancera nu och köpa lysrör. Jag studerar så är inte så rik.
På biltema har dom två olika. Vanlig och industri: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-oc...industri-46301/

Vilken ska jag köpa och vilka lysrör ska jag köpa?
Är det vanligt lampkontakt på dom? Är sladden så lång att man kan koppla in den i taket och ha lampan nere vid golvet?
Chili Linkan
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-oc...sror-G13-44775/
och
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-oc...-T8-IP65-46381/

Funkar och den översta länken är rätt lysrör, funkar prima gör dom.
michel021
Okej ska jag köpa Lysrörsarmatur 6500mm och lysrören i andra länken?
18 eller 36w?

Tack för hjälpen. Visst kan jag även använda dom här för att övervintra plantor?
Chili Linkan
Beror på antalet watt är synonymt med längden så beror på hur mycket ljus du vill ha och på hur bred yta. Ja de kommer funka fint att övervintra med dessa lampor.
michel021
Hur snabbt går det när man använder dom här lysrören? Skulle jag hinna få chili som bara är 5cm hög att bli tillräckligt stor och få frukt innan sommaren är slut?
Fungerar det som riktiga solen så att man kan odla och få frukt även på vintern?

När jag kollar på era plantor så har dom växt mycket bättre än min(utan lampor). Ni har kortare mellan bladen och starkare plantor. Imorgon ska jag åka och köpa lysrören smile.gif
Chili Linkan
Jag kör med endast den lysrören inget annat och får fina plantor med massa blommor och frukt.
michel021
Va nyss på biltema och skulle köpa lysrören. Jag öppna kartongen och såg att det inte följde med el kontakt och jag kan ingenting om el. Det står att det är livsfarligt att koppla fel så jag vågade inte. Finns det någon butik som säljer lysrörsarmatur med färdig el kontakt så det bara sätta in lysrören o köra
wotan
CITAT (michel021 @ 11-05-2013, 18:47) *
Va nyss på biltema och skulle köpa lysrören. Jag öppna kartongen och såg att det inte följde med el kontakt och jag kan ingenting om el. Det står att det är livsfarligt att koppla fel så jag vågade inte. Finns det någon butik som säljer lysrörsarmatur med färdig el kontakt så det bara sätta in lysrören o köra

jo det finns det. men då blir det säkert dyrare. det är inte svårt att koppla in. brukar väl va brun o blå som är ström och gul/grön som är jord?

michel021
Jag fattar inte varför dom inte kommer färdiga med sladd. Min kompis köpte en vanlig lampa på biltema och den hade inte heller en kontakt. Det skulle kosta dom 1kr extra. Nu vill dom ist att kunderna ska anställa en elektriker för att kunna använda lampan. Jag har läst på online nu och det verkar inte vara svårt så jag kommer nog åka tillbaka imorgon och köpa. Hur har ni hängt upp era lampor så man kan justera höjden? Det verka inte följa med nånting i det här paketet
michel021
Det borde gå att sätta fast en vanlig kontakt ist för en lampkontakt och sen koppla in den i vanliga vägguttaget eller hur? Det är väl 230v i båda?
Jag ska ju ha lampan lågt o då är det onödigt med lampkontakt
Chili Linkan
Ja kör med vanlig kontakt. Det viktiga är att du sätter jord på rätt plats. Sedan spelar det ingen roll vart du sätter blå eller brun. (bara dom inte sitter på samma)
michel021
Fan ja visste att det borde gå. Nu fick jag köpa 3m lång lampkontakt ist. Jag fråga hon i affären som är nyutbildad elektriker. Hon sa för de första att det olagligt att koppla ihop själv fast det inte är det(står till o me på förpackningen) sen fråga ja om kontakten och då sa hon att det går tekniskt men om nått händer så gäller ingen försäkring o hon ville inte säga om det fungerar i praktiken. Så irriterande.
Jag ville köpa den största med dom hade inte likadana lysrör (kallvit) till dom längsta.

Jag köpte armaturet som vi prata om fast D-märkt? kosta 29kr extra och sen lysrören du sa. Jag behöver ett till lysrör för att få plats med alla plantor men kanske köper det till vintern ist. Får det här lyset plantorna att blomma?

Glömde säga: Tack för all hjälp
michel021
Som ja skrev innan så får inte mina plantor plats under bara en lampa så jag har lagt en rad med plantor rakt under och sen en till rad på båda sidorna. Jag har olika krukor till olika plantor så små plantorna är ca 20-25cm ifrån lampan och dom större 10-15cm. Dom på sidorna är 20-30cm ifrån men de låser ändå på dom. Kommer dom känna av lampan tillräckligt mycket för att det ska vara värt att ha det så eller borde jag ta bort dom och lägga folie så att allt lyse reflektera på plantorna i mitten?
Hur många lampor har du/ni?
Det fanns ju en längre och kraftigare lysrörsarmatur men inga kallvita lysrör till den. Finns det kallvita lysrör till den på andra ställen? är de stor skillnad på kallvita o vita?
skummisen
CITAT (michel021 @ 12-05-2013, 19:05) *
Fan ja visste att det borde gå. Nu fick jag köpa 3m lång lampkontakt ist. Jag fråga hon i affären som är nyutbildad elektriker. Hon sa för de första att det olagligt att koppla ihop själv fast det inte är det(står till o me på förpackningen) sen fråga ja om kontakten och då sa hon att det går tekniskt men om nått händer så gäller ingen försäkring o hon ville inte säga om det fungerar i praktiken. Så irriterande.
Jag ville köpa den största med dom hade inte likadana lysrör (kallvit) till dom längsta.

Hej,

Hon har delvis rätt, du måste ha nödig kännedom för att få koppla in dina lysrörsarmaturer. Alltså, vet du hur man gör får du koppla själv, vet du inte så låt någon som vet göra det. Det är inte svårt men el och i detta fall fukt och kanske vattenstänk är ju inte en lyckad kombination om det inte är rätt utfört.
michel021
CITAT (skummisen @ 13-05-2013, 12:56) *
Hej,

Hon har delvis rätt, du måste ha nödig kännedom för att få koppla in dina lysrörsarmaturer. Alltså, vet du hur man gör får du koppla själv, vet du inte så låt någon som vet göra det. Det är inte svårt men el och i detta fall fukt och kanske vattenstänk är ju inte en lyckad kombination om det inte är rätt utfört.

Jag koppla in den själv direkt när jag kom hem och helt ärligt så hade vem som helst kunnat göra det. Det är ju 1000000000000gånger lättare än många andra saker man får göra. Alltså man satt in 3st sladdar på sin plats som redan är markerad och sen skruva åt. Jag vet att el är farlig så jag stängde ändå av strömmen med huvud strömbrytaren för säkerhetsskull men jag var 100% på att jag kopplat rätt men jag litar inte 100% på biltema eller andra billiga varuhus
skummisen
Tjänar man något på att öka tiden som lysrören lyser eller ska man låta växterna "sova" 7-8 timmar/dygn? De varma nätterna lär väl dröja ett tag till här på höglandet så chilin får nog stå inne ett tag till.
Chili Linkan
Nej jag skulle säga att du inte tjänar på det. Det går att köra 24h ljus om man vill men det är inte optimalt. Jag kör endast 12h och det är mycket bra för mig, en del av mina sorter gillade inte när jag körde 16h.
Frilip
Åh, den perfekta tråden för mig. Har börjat odla chili i år för första gången. Fick några frön av en jobbarkompis så jag vet faktiskt inte vad det är för sort. Dom fick växa upp i fönster med god sol och värme om dagarna och sedan när jag planterade om dom så ställde jag dom ute i ett drivhus.
Dom kom väl i jorden i mars/april och har inte blivit så stora än, men sedan har jag inte haft någon lampa trolldom heller. Ska ta bild och visa er snart.
Frilip
Här är mina småpluttar:)
Rebecca
CITAT (Frilip @ 15-05-2013, 18:14) *
Här är mina småpluttar:)

Sedär, ser ju bra ut (om än uppochner wink.gif )!!

Välkommen till gänget, du kommer bli fast här i hettan... laugh.gif
Frilip
Tack så mycket, är redan fast:)
michel021
Har någon testat Capficum frutescens . Jag har 2st olika. Den med korta tjocka frukter och den smala långa. Jag har inte hittat nånstans där det står hur dom smakar. Starka eller svaga?

Är det någon som frön till någon svag chili? Jag klarar inte av starka chili så tänkte göra krydda av dom om dom e starka. Om det är någon som har svaga chilisorter så byter jag gärna. Jag frön till massa andra grönsaker och frukter ifall någon vill har milda chili sorter men inte vill ha frön till dom jag har. Jag kan annars betala
Chili Linkan
Det finns massor med sorter inom frutescens så det är väldigt svårt att generalisera, har du inte sortnamn så får man vänta tills det kommit blommor och frukt för att kanske kunna identifiera dem.
Piccante
CITAT (michel021 @ 20-05-2013, 00:30) *
Har någon testat Capficum frutescens . Jag har 2st olika. Den med korta tjocka frukter och den smala långa. Jag har inte hittat nånstans där det står hur dom smakar. Starka eller svaga?

Är det någon som frön till någon svag chili? Jag klarar inte av starka chili så tänkte göra krydda av dom om dom e starka. Om det är någon som har svaga chilisorter så byter jag gärna. Jag frön till massa andra grönsaker och frukter ifall någon vill har milda chili sorter men inte vill ha frön till dom jag har. Jag kan annars betala

Det är svårt att gradera chilistyrka då många entusiaster odlar olika chinensearter där gränsen för det extrema hela tiden flyttas uppåt. Men en klassisk frutescens är ju Tabasco som används till såsen. Där omkring ligger de i styrka, snäppet över de flesta annuum som är vanlig spanskpeppar men under chinense (som Habanero, Scotch Bonnet, Bhut jolokia mfl).
Men som sagt det varierar mycket mellan sort och även med odlingsförhållande.
michel021
Jag 99% att den ena är den här: http://fataliiphoto.net/v/chiles/c_frutescens/bravo.jpg.html

Den andra kan vara den här: http://fataliiphoto.net/v/chiles/c_frutesc...booney.jpg.html

Ja har sökt på internet men har inte hittat något om smaken. Affärerna säljer dom mest för utseendet verkar det som
wotan
sedan en vecka bor mina chilisar i växthuset. de växer otroligt bra. gödslar med gräsklipp, guldvatten, nässelvatten och tomatgödning.

I dag har jag börjat dola med automat bevattningen. ett rent hemma bygge. kan växla mellan 3 olika tankar beroende på om de ska få regn eller näringsvatten. allt är inställt med timer. hoppas detta funkar bra. har även installerat lite fläktar för att få cirkulation på luften.

bjuder på en bild som togs precis innan de åkte ut i växthuset.

[attachment=76554:bild_25_.JPG]
Rebecca
De ser kraftiga och fina ut!!

bravo.gif
MrLeaf
Satte ut mina plantor igår.
Planterade om också.
Någrqa ska planteras om ytterligare en gång sen.

Alla bär frukt redan, några lite och andra ganska mycket.
Givetvis har det blåst lite nu men inte varit mer än 12 grader som kallast.

Den största är ca en meter hög nästan. Har en hel del kvar inomhus med som ska stå i fönstret.
Prydnadschilisarna, ganska mycket frukt på dem alltså.
Ska försöka ta ngn bild snart smile.gif
Frilip
Hur ska jag göra med mina chilisar?
Dom växer såå sakta och har inte ens en enda liten blomma eller frukt på sig.
Dom växte upp från frön i ett soligt fönster i april tror jag. När jag sedan planerade om dem så står dom i ett drivhus/tält som blir väldigt varmt och det är sol hela dagen där. Men dom växer inte...
Är det näring dom behöver eller frisk luft. Första året som jag sår chili.
michel021
CITAT (Frilip @ 01-06-2013, 11:38) *
Hur ska jag göra med mina chilisar?
Dom växer såå sakta och har inte ens en enda liten blomma eller frukt på sig.
Dom växte upp från frön i ett soligt fönster i april tror jag. När jag sedan planerade om dem så står dom i ett drivhus/tält som blir väldigt varmt och det är sol hela dagen där. Men dom växer inte...
Är det näring dom behöver eller frisk luft. Första året som jag sår chili.

Hur stora är krukorna som dom står i nu? Jag plantera om mina för tidigt i för stora krukor och då tog det lång tid innan dom börja växa. Dom kommer börja växa snart igen
PMK
Beskar mina övervintrade plantor rejält i typ.. april, och skrev om det här. Allt enligt Praxxus på Youtube. Det har knappt hänt nånting sen dess, båda plantorna har växt jättedåligt och står nu i princip stilla i växten. Matar dem såklart med näring osv men icke. Ett helt misslyckat försök med andra ord och mina enda två plantor är kass! ^^ Vad kallar man det.. lärpengar va? Passar på att dela med mig av dem till er. tongue.gif
skummisen
Någon som kan förklara varför min Choclate Scotch Bonnet inte börjar blomma? Den är en övervintrare och växer så det knakar men den vill inte börja blomma. Det sitter små små knoppar som inte vill växa.
Den står inne i ett fönster, kan den aktiveras av att komma ut?
tommot123
Lite chili från växthuset som är på gång
Växthus (5).JPG

Har många nya spännande sorter bl.a Dorset Naga Chocolate

Växthus (3).JPG

Är bara skörden som jag väntar på nu rolleyes.gif

Växthus (7).JPG

Mot ohyra

Ohyra02.JPG

Växthus.JPG

tommot123
CITAT (skummisen @ 03-06-2013, 10:50) *
Någon som kan förklara varför min Choclate Scotch Bonnet inte börjar blomma? Den är en övervintrare och växer så det knakar men den vill inte börja blomma. Det sitter små små knoppar som inte vill växa.
Den står inne i ett fönster, kan den aktiveras av att komma ut?

Kanske för lite ljus eller behöver planteras om?
wotan
CITAT (PMK @ 01-06-2013, 13:06) *
Beskar mina övervintrade plantor rejält i typ.. april, och skrev om det här. Allt enligt Praxxus på Youtube. Det har knappt hänt nånting sen dess, båda plantorna har växt jättedåligt och står nu i princip stilla i växten. Matar dem såklart med näring osv men icke. Ett helt misslyckat försök med andra ord och mina enda två plantor är kass! ^^ Vad kallar man det.. lärpengar va? Passar på att dela med mig av dem till er. tongue.gif

jag gjorde precis som du. de stannade i växten i ca 2 veckor sen tog det fart. nu är de större än aldrig förr. väldigt kraftiga och buskiga.
tommot123
CITAT (wotan @ 09-06-2013, 12:47) *
jag gjorde precis som du. de stannade i växten i ca 2 veckor sen tog det fart. nu är de större än aldrig förr. väldigt kraftiga och buskiga.

Beskär mina så lite som möjligt! har märkt vid beskärning att de inte orkar med och så lite vatten under viloperioden!
MrLeaf
Då börjar de första frukterna bli röda smile.gif
Plockat en lombardo och ett par från den röda krukväxtchilin (de blev starka men precis lagom).

Kul! Nu är det frukt på alla plantor, i varierande stadier.
MrLeaf
Här har vi en bild på två av mina dvärgchilisar.
Av den gula sorten har jag en planta som blivit riktigt stor och buskig (0,5m hög) och helt översållad med frukter.
Har dock inte börjat mogna.

[attachment=76931:roedgul.jpg]
Mandelblomma
Jag har fått någon sjukdom på mina chiliplantor.
Svarta prickar på båda sidor av bladen. Den som är värst drabbad börjar även se hängig ut.
Vad kan det vara?
Hur blir man av med det?
Smittar det?
Jag har dem i ett hemgjort litet växthus av byggplast mot väggen.
Näringsvattnade en gång i veckan.
Jag har även mango och citron i samma växthus. De ser ut att ha klarat sig än så länge.
Jonas L
Som jag har nämnt någon gång tidigare så odlar jag chili för första gången. Jag köpte några olika sorter och fick en bonussort (därav två som är relativt lika). Tydligen var det bra med många sorter för de beter sig helt olika. Jag har sparat en planta ute och en inne av var sort.

Där inne står de i 14l självvattnande krukor (hemmabygge men verkar fungera än så länge). Jag tror inte det är brist på vatten som är problemet. Näring är lite svårt eftersom jag inte vill hälla näring i vattenreservoaren. Därför har jag gödslat med flytande gödsel ovanifrån.

Där ute står de i 5l eller 12l hinkar beroende på storlek. Vatten får de 2 gånger om dagen vare sig det behövs eller ej. Det har antagligen varit lite för blött nu under den senaste veckans regnväder. Gödslas med flytande näring istället för den vanliga bevattningen ibland.

Poblano
Inomhus: Storväxt. Enstaka tecken på frukter men de flesta blommorna ramlar av. Utomhus ramlar alla blommorna av.

De Arbol
Trivs både ute och inne. Många korta frukter.

Aji Panca
Utomhus växer två stora frukter. Svårt att säga vad som händer med blommorna men där är inte många nu. Inomhus ramlar blommorna av.

Thai Chili - Red Demon
Luden på stam och blad. Ännu inga blommor vare sig ute eller inne.

Thai Chili - Huai Si Thon (Huay?)
Luden på stam och blad. Ännu inga blommor vare sig ute eller inne.

Vad det gäller angrepp är det väl lite blad här och var som ser dåliga ut men inget generellt problem. Vad ska jag göra för att få fart på detta? Eller är det bara att vänta på att plantorna ska känna sig redo att fullfölja blomningen? Borde jag ersätta gödslet för utomhusplantorna med grönsaksgödsel i fast form?
Mandelblomma
CITAT (Mandelblomma @ 30-06-2013, 15:46) *
Jag har fått någon sjukdom på mina chiliplantor.
Svarta prickar på båda sidor av bladen. Den som är värst drabbad börjar även se hängig ut.
Vad kan det vara?
Hur blir man av med det?
Smittar det?
Jag har dem i ett hemgjort litet växthus av byggplast mot väggen.
Näringsvattnade en gång i veckan.
Jag har även mango och citron i samma växthus. De ser ut att ha klarat sig än så länge.

Nu ramlar bladen av den som är mest drabbad.
Någon som vet vad det kan vara och hur jag blir av med det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon