Full version: Chiliplantaget 2013
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Chili Linkan
CITAT (Piccante @ 01-02-2013, 15:50) *
Rent oseriöst att sälja så dyrt när de är öppet pollinerade.

Håller med om att det är dyrt. Men skall säljaren låta bli att sälja sin auktion får den ju problem. Att folk sedan är dumma nog att buda upp priset i dessa nivåer har ju inget med säljaren att göra. Tradera är ett underligt fenomen. Bra saker kan man hitta billigt, men de mesta sticker iväg till överpriser. Tror det är dumegot som gör att det funkar så bra, det där att man bara måste vinna annars är det en prestige förlust.
Jonas L
I år ska även jag odla chili. Jag har sått några frön och väntar med några till lite senare (inget extraljus). Hm...3 hjärtblad...vad är det för frön jag har fått tag på egentligen?
[attachment=74713:Chili.JPG]
skogsmulle101
CITAT (Jonas L @ 02-02-2013, 21:42) *
I år ska även jag odla chili. Jag har sått några frön och väntar med några till lite senare (inget extraljus). Hm...3 hjärtblad...vad är det för frön jag har fått tag på egentligen?
[attachment=74713:Chili.JPG]

Sweet!

Mina har inte kommit upp, så ska börja om. (gamla frön från förra året).
Sara i zon 7
Även här är odlingen igång. Årets sådder:
Rocoto:
Canaria
Manzano

Chinense:
Yellow Thai
Habanero
Habanero Dulce
Habanero Lemon
Scotch Bonnet Chocolate
Jamaican Hot Chocolate
Hot Paper Lantern

Chinense/annuum:
Pimenta da Neyde

Frutecens:
Zimbabwe Bird

Baccatum:
Hot Orange
Lemon Drop
Patricia
Blondie
Aji Amarillo

Annuum:
Joe´s Long
Joe´s Round
Jalapeno Early
Jalapeno Black
Numex Pinata (Färgade Jalapeno)
Golden Cayenne
Fishpepper
Aji Blanco Chrystal
Anaheim
Espelette
Alban
Hungrian Hot Yellow Wax
Monkey Face
Kali Mich (Thai)
Santa Fe

Paprikor:
Italienska tjurhorn röda o gula
Yolo Wonder
Lipstick
Apple
tufflah
CITAT (Sara i zon 7 @ 06-02-2013, 20:27) *
Även här är odlingen igång. Årets sådder:
Rocoto:
Canaria
Manzano

Chinense:
Yellow Thai
Habanero
Habanero Dulce
Habanero Lemon
Scotch Bonnet Chocolate
Jamaican Hot Chocolate
Hot Paper Lantern

Chinense/annuum:
Pimenta da Neyde

Frutecens:
Zimbabwe Bird

Baccatum:
Hot Orange
Lemon Drop
Patricia
Blondie
Aji Amarillo

Annuum:
Joe´s Long
Joe´s Round
Jalapeno Early
Jalapeno Black
Numex Pinata (Färgade Jalapeno)
Golden Cayenne
Fishpepper
Aji Blanco Chrystal
Anaheim
Espelette
Alban
Hungrian Hot Yellow Wax
Monkey Face
Kali Mich (Thai)
Santa Fe

Paprikor:
Italienska tjurhorn röda o gula
Yolo Wonder
Lipstick
Apple

Oj va många. hur löser du det med plats när de blir större?
(visa gärna med bild wink.gif )
Jag har problem redan med de jag har å de är inte en bråkdel av dina.
MrLeaf
Vid det här laget har drygt 30st av de 60 jag satte tittat upp.
Några redan efter ca 1-2 veckor och andra helt nyligen.
De har delat kruka, mellan 5-10st i varje kruka.
Idag planterade jag om dem (nästan alla, krukorna tog slut) i små gröna jiffykrukor där de står en och en.
De borde kunna stå så ett ganska bra tag.
Har också skaffat lite extrabelysning.

Hittade en sänglampa med bra reflektor på second hand för 20:-.
I den sitter en 20W lågenergilampa riktad mot plantorna.
Dagsljuset genom fönstret är lite klent.

Dessvärre är det en varmvit men den får duga i väntan på en 45W kallvit 6400k lågenergi jag hittade billigt på eBay.

eBay är guld, såna lampor kostar minst 2-300 i sverige, men den jag hittade kostar ca 70 + frakt ca 40. Värt smile.gif

Mvh
MrLeaf
Då har man fått den kallvita 45W lågenergilampan. Jäklar vilken skillnad det var i ljuset! Intensivare och väldigt "kallvitt" tongue.gif.
Problemet bara att lampan stack ut långt utanför lampans reflektor. Blev ett störande blåvitt sken tongue.gif.
Fixade till det ganska bra genom att fixa en reflektor av en uppklippt ölburk. Det blev riktigt bra och plantorna får ännu mer ljus nu smile.gif

Ska köpa hem en 105wattare snart tänkte jag som jag hittade för 120 smile.gif
SKa bli spännande att se om de börjar öka i tillväxt nu med rätt ljus (6400k).

Alltsammans ska ut i förrådet sen i en hylla tillsammans med en 2x36watts lysrörsarmatur.
Det borde bli ganska bra uppdrivningsljus med 72+45-105w tycker jag.
Väntar bara på att dyngsmedeltempen ska öka något.

Mvh
tufflah
Nu har mina plantor börjat få små knoppar å de lockar så att låta dom sitta kvar. Men men vinner ju i längden på att ta bort dom.

Jag har även sått lite fler sorter fast jag inte skulle. De blev tequila sunrise och Cayenne Long slimmad. De är så grymt svårt att begränsa sig då de finns så mycke kul att välja på.

En bild på min jalapeno Purple med knoppar.

jalapeno Purple med blomknoppar.

En peter/penis peppar

PhotoGrid_1360830518915.jpg

Ingen chili men en söt liten mini mix paprika.

PhotoGrid_1360830495379.jpg

MrLeaf
Jäkla fina plantor där, tufflah!

Själv har jag pysslat lite i vårt förråd och anpassat en hylla för odling.
Utrymmet är 50bredd x 50 djup x 125 långt.
Har klätt en del ytor med reflekterande material. En kortsida, en långsida och så botten.
Det är liggunderlag och de bara råkade ha de perfekta måtten. De har någon mylarliknande material på ena sidan.

Har hängt in en lysrörsarmatur 2x36watt och rören är dagsljus.
45w lågenergin ska sitta där inne också i väntan på en riktig armatur med 125w lågenergi och en bra reflektor.

Det enda som är kvar är att kolla ungefär vilken temp jag kan hålla där.
Plantorna åker nog ut imorgon!
Sen blir det kanske lite bilder smile.gif

skogsmulle101
Något minidrivhus ni kan rekommendera? ca 150 spänn!?
MrLeaf
@Skogsmulle101:

Vilken storlek hade du tänkt dig?
De flesta odlings/trädgårdsbutiker brukar sälja små i storlek typ 30x40 inklusive småkrukor för runt 70 spänn.
Brukar vara en 30-40 slots i dem.

Annars, ta en ikeaback. De finns ju i alla möjliga storlekar.
Ta någon lämplig, fyll den med krukor, plantera och se glad ut och dra gladpack över.

smile.gif
MrLeaf
Angående den planerade flytten ut till en odlingshylla i förrådet, så får det vänta tills utetempen stigit något.
Jag lyckades hålla en kontinuerlig omgivningstemp på 15-16 grader, men då endast med hjälp av en värmefläkt som var igång konstant på 2000watt.

Det är inte riktigt hållbart.
Så min tjej får leva ett tag till med lampan vars sken hon tycker är "obehagligt" tongue.gif
(Kallvit/dagsljus 6400k, 45 watt).
Själv tycker jag det är ett skönt sken smile.gif

Har för mig att det är den färgtempen de använder för ljusterapi också och det är säkert därför man blir så glad när man står och kollar på sina plantor biggrin.gif

Mvh
MrLeaf
Här kommer en bild.
Reflektorn är en uppklippt ölburk, man tager vad man haver i väntan på en sånhär:
http://green-lamp.co.uk/shop/article_147/W...%26aid%3D147%26

De långa i mitten blev lite gängliga i sökandet efter ljus i början innan jag hade denna lampan.
Har satt dom rakt under nu så de inte ska tippa över samt få så mycket ljus de önskar (av det som finns tillgängligt).

De långa i mitten är Penis Pepper (4st) och Nepal Snakebite (3st).
I övrigt, de med typ brungröna blad är en röd krukväxtchili jag inte vet namnet på.
Sen är det några Starburst Yellow, nån Piri Piri, några Lombardo, ett par Super Chili.

[img=http://www.forumbilder.se/CDCD8/20130215500.jpg?width=150]
tufflah
CITAT (skogsmulle101 @ 15-02-2013, 15:08) *
Något minidrivhus ni kan rekommendera? ca 150 spänn!?

Jag såg att plantagen sålde Pluggboxar för 150 kr nu. Den är ju bra om man ska så mycket men plantorna kan ju inte stå så länge i den.
skogsmulle101
CITAT (MrLeaf @ 15-02-2013, 16:17) *
@Skogsmulle101:

Vilken storlek hade du tänkt dig?
De flesta odlings/trädgårdsbutiker brukar sälja små i storlek typ 30x40 inklusive småkrukor för runt 70 spänn.
Brukar vara en 30-40 slots i dem.

Annars, ta en ikeaback. De finns ju i alla möjliga storlekar.
Ta någon lämplig, fyll den med krukor, plantera och se glad ut och dra gladpack över.

smile.gif

gladpack tänkte jag på (har kastat mina gamla minidrivhus nämligen) Tack för tipsen!

Jag fick mina nya frön idag, lagt dom i vatten, så nu börjar det för min del, ska bli skoj smile.gif
tufflah
Har inte min Purple Beauty vuxit väldigt långsamt för att vara sådd den 121212?
Nån med erfarenhet av denna sort ön den är ovanligt långsam eller om jag gör nått fel.

Purple Beauty

MrLeaf
CITAT (tufflah @ 17-02-2013, 19:32) *
Nån med erfarenhet av denna sort ön den är ovanligt långsam eller om jag gör nått fel.

Purple Beauty

Kan ju vara en sort som växer långsamt, eller att just det fröet inte hade så bra gener eller vad man ska säga.
Jag har med en del plantor (flera stycken per sort) där någon sticker ut genom att växa väldigt långsamt.
Men jag låter de vara.

Har svårt att tänka mig att det är ngt fel du gör, sålänge den får samma belysning och står på typ samma plats som de andra.

Den såg ju grön och fin ut iallafall smile.gif
tufflah
CITAT (MrLeaf @ 19-02-2013, 14:51) *
Kan ju vara en sort som växer långsamt, eller att just det fröet inte hade så bra gener eller vad man ska säga.
Jag har med en del plantor (flera stycken per sort) där någon sticker ut genom att växa väldigt långsamt.
Men jag låter de vara.

Har svårt att tänka mig att det är ngt fel du gör, sålänge den får samma belysning och står på typ samma plats som de andra.

Den såg ju grön och fin ut iallafall smile.gif

jag sådde bara denna vid den tiden så har inte så mycket att jämföra med tyvärr.

jaja även om den nu växer lite sakta så lär den nog hinna bli stor till sommaren. jag vill bara att mina plantor ska ha den bästa starten å då jag är helt ny på att odla chili å paprika så blir jag lätt hispig att jag gör fel. tongue.gif
Bassam
Hej

Det är naturligt att de växer annorlunda, så brukar vi tar bort svaga.

H.Bassam
skogsmulle101
CITAT (tufflah @ 17-02-2013, 19:32) *

Så skönt grönt! Har aldrig haft en Purple Beauty så kan inte hjälpa till nu men ser jäkligt fin ut. Stark?

lite stor kruka kan det vara, men det visar sig mest i att den får ett svagt rotsystem
skogsmulle101
Idag såg jag att det kommit det upp lite från en Anaheim & en rackare från 2012-Jalapenofröet.

2012 jalapeno
[attachment=75108:IMGP7331.JPG]
skogsmulle101
flera av Red demon-chilin (lite märkligt, kan vara ogräschili som självdör sen dock). planterar bara ett frö/kruka.
[attachment=75111:IMGP7332.JPG]
Rebecca
Här är mina älsklingar, sådda i oktober allihop!

[attachment=75109:2013_02_...13.00.45.jpg]
Trinidad Scorpion

[attachment=75110:2013_02_...13.01.09.jpg]
Trinidad Douglah

[attachment=75112:2013_02_...13.01.38.jpg]
Trinidad Congo Black

[attachment=75113:2013_02_...13.02.07.jpg]
Red Moruga
wotan
CITAT (Rebecca @ 21-02-2013, 18:05) *
Här är mina älsklingar, sådda i oktober allihop!
[attachment=75109:2013_02_...13.00.45.jpg]
Trinidad Scorpion
[attachment=75110:2013_02_...13.01.09.jpg]
Trinidad Douglah
[attachment=75112:2013_02_...13.01.38.jpg]
Trinidad Congo Black
[attachment=75113:2013_02_...13.02.07.jpg]
Red Moruga

jäkligt fina plantor. använder du något extra ljus till dem?
tufflah
CITAT (skogsmulle101 @ 21-02-2013, 07:11) *
Så skönt grönt! Har aldrig haft en Purple Beauty så kan inte hjälpa till nu men ser jäkligt fin ut. Stark?

lite stor kruka kan det vara, men det visar sig mest i att den får ett svagt rotsystem

ok så det är bättre att hålla dom i små krukor. tänkte den skulle trivas då han kunde strecka ut sig.
ja alltid bra å lära sig nått nytt. nu får de små som nyligen såddes stå mera trångt så får vi se om de växer snabbare då. iofs andra sorter men iaf.
märkte förut att jag var lite för generös på vattnet med så de kanske med har påverkat.

smile.gif
tufflah
otroligt fina plantor Rebecca.

jag sådde också mina i oktomer men jag klippte ner mina i ett försök att få dom buskigare (som inte gick så bra) :/

Är det nån annan som testat att beskära för att få buskiga plantor? jag har utgått från dessa videos men mina vill inte dela sig alls utan de kommer bara en ny stam. hade gärna haft en sån där monsterplanta som han har tongue.gif

http://www.youtube.com/watch?v=6ckg4Vh9ga8

http://www.youtube.com/watch?v=olxw2JWHEPk (titta från 15,43 min)

http://www.youtube.com/watch?v=su3jR5JY8kY

http://www.youtube.com/watch?v=DgVvNRqc3nc

wotan
CITAT (tufflah @ 21-02-2013, 20:42) *

jag sådde också mina i oktomer men jag klippte ner mina i ett försök att få dom buskigare (som inte gick så bra) :/

Är det nån annan som testat att beskära för att få buskiga plantor? jag har utgått från dessa videos men mina vill inte dela sig alls utan de kommer bara en ny stam. hade gärna haft en sån där monsterplanta som han har tongue.gif

har gjort detta med tomater med blandat resultat. vad gick fel för dig då?
Rebecca
CITAT (wotan @ 21-02-2013, 20:15) *
jäkligt fina plantor. använder du något extra ljus till dem?

Tack! Ja, det har jag, ända sen sådden har jag haft 14 timmars extraljus. Kan inte hitta tråden där jag skrivit vilken lampa och vilket ljus men jag har det nerskrivet någonstans... ska se vad jag kan hitta. Funkar i alla fall fint!
Piccante

Beror nog väldigt mycket på vilken art du odlar. Vissa blir helt enkelt aldrig riktigt buskiga hur man än försöker utan de är naturligt högväxta.
Rebecca

Tack!

Jag har tidigare år lekt lite med beskärning för att få buskigare växtsätt men jag tycker absolut att det som gett bäst resultat är extrabelysning.
tufflah
CITAT (wotan @ 21-02-2013, 21:40) *
har gjort detta med tomater med blandat resultat. vad gick fel för dig då?

De är ju meningen att det ska växa upp minst 2 nya stammar då man klipper av dom men för mig växer det bara upp en. De var bara en av kanske 10 plantor som det växte upp 2 på.

CITAT (Rebecca @ 21-02-2013, 22:03) *
Tack!

Jag har tidigare år lekt lite med beskärning för att få buskigare växtsätt men jag tycker absolut att det som gett bäst resultat är extrabelysning.

mina har stått med en akvarieljus armatur som ska motsvara dagsljus så ljus har de fått. Förra året vart mina så tung i toppen å jag ville ha de mer fördelat i år därför jag testade att beskära. För han på filmerna behöver ju inte ens stötta upp sina plantor. men men... är väl som vanligt med film,,... de är lite överdrivet.

Nästa år ska jag nog bara ha 1-2 sorter och ha en jag klipper en jag låter helt vara å en jag plockar de första blommorna på för att se va som passar bäst så jag vet kommande år.
skogsmulle101
CITAT (tufflah @ 21-02-2013, 20:30) *
ok så det är bättre att hålla dom i små krukor. tänkte den skulle trivas då han kunde strecka ut sig.
ja alltid bra å lära sig nått nytt. nu får de små som nyligen såddes stå mera trångt så får vi se om de växer snabbare då. iofs andra sorter men iaf.
märkte förut att jag var lite för generös på vattnet med så de kanske med har påverkat.

smile.gif

Det gäller de flesta plantor, de ska bygga upp ett starkt rotsystem i mindre krukor, sedan kan du gå över till 10cm, du ser när det börjar växa ur sin kruka i bottenhålen, då kan du plantera om i 10cm-kruka.

Räcker med fuktig jord.

För övrigt så är skitdyr jord onödigt för hobbyodlare tycker jag, jag fick jättefina chili & tomater ett år på Eldoradojord för 19 spänn från Willys hahaha... Inget fel med det!
tufflah
CITAT (skogsmulle101 @ 22-02-2013, 12:48) *
Det gäller de flesta plantor, de ska bygga upp ett starkt rotsystem i mindre krukor, sedan kan du gå över till 10cm, du ser när det börjar växa ur sin kruka i bottenhålen, då kan du plantera om i 10cm-kruka.

Räcker med fuktig jord.

För övrigt så är skitdyr jord onödigt för hobbyodlare tycker jag, jag fick jättefina chili & tomater ett år på Eldoradojord för 19 spänn från Willys hahaha... Inget fel med det!

ok. ja jord använder jag inte ens jag använder kokosfibrer. Luftigare å ska vara bättre på att hålla fukt utan att de blir blött... fast även där kan man ju tydligen bli för generös tongue.gif

jag brukar börja med 6 cells krukor. Hur länge tror du är lagom att ha dom på ett ungefär? tidsmässigt alltså.
MrLeaf
CITAT (tufflah @ 22-02-2013, 19:54) *
ok. ja jord använder jag inte ens jag använder kokosfibrer. Luftigare å ska vara bättre på att hålla fukt utan att de blir blött... fast även där kan man ju tydligen bli för generös tongue.gif

jag brukar börja med 6 cells krukor. Hur länge tror du är lagom att ha dom på ett ungefär? tidsmässigt alltså.

Det är nog sjukt svårt att ge ett bra svar angående hur länge man kan ha dem i de krukorna.
Jag upplever iallafall att de har ganska olika växtsätt och växttakt sinsemellan de olika sorterna.

Jag tror det bästa rådet är det som du fick tidigare, att när rötterna börjar komma ut undertill är det dags att byta.
Samt när du märker att jorden blir torr väldigt snabbt.
Det är väl de två grejerna jag brukar gå efter främst.

Edit: Lite nyfiken på Cocos. Ska nog testa något enklare semihydro först, men är lite nyfiken på cocosfibrer nån gång senare.
Vad använder du för näring, nån speciell du kan rekommendera?

Har själv bara testat hesis näringar tidigare men då bara till jord, men jag tyckte de var utomordentligt bra.

Mvh
MrLeaf
Det är jäkligt kul att se plantorna växa.
Sedan jag satte i min jallvita 45w lågenergi har de börjat ta fart.
Trodde inte ljuset skulle räcka till, men vissa har tillochmed visat tecken på att få lite för mycket (viker upp bladen för att minska arean).

Slänger upp lite bilder imorrn, orkar inte nu. smile.gif

Men de växer jäkligt olika. Vissa fort och andra i ganska seg takt.

MrLeaf
Här har vi lite bilder smile.gif

Här står de och trivs under extrabelysningen samt det dagsljus som börjar komma

Denna vet jag inte riktigt vad den håller på med.
Det ska föreställa en superchili, men antingen är den missbildad eller så är det ngt annat frö som slunkit ner.
Har ni nån aning om vad den pysslar med?
Jag tänker kasta den om den inte börjar uppvisa några chilikännetecken snart, men det är roligt att se vad som händer med den. tongue.gif

tufflah
CITAT (MrLeaf @ 22-02-2013, 20:15) *
Det är nog sjukt svårt att ge ett bra svar angående hur länge man kan ha dem i de krukorna.
Jag upplever iallafall att de har ganska olika växtsätt och växttakt sinsemellan de olika sorterna.

Jag tror det bästa rådet är det som du fick tidigare, att när rötterna börjar komma ut undertill är det dags att byta.
Samt när du märker att jorden blir torr väldigt snabbt.
Det är väl de två grejerna jag brukar gå efter främst.

Edit: Lite nyfiken på Cocos. Ska nog testa något enklare semihydro först, men är lite nyfiken på cocosfibrer nån gång senare.
Vad använder du för näring, nån speciell du kan rekommendera?

Har själv bara testat hesis näringar tidigare men då bara till jord, men jag tyckte de var utomordentligt bra.

Mvh

Ja jag får helt enkelt avvakta då Å kolla efter rötter.

Jag tycker kokosfibrer är kanon. Billigt med. Kostar 25 kr för ett block som motsvarar ungefär 15L och tar nästan ingen plats att förvara. Jag köper mina på IKEA.

Jag är så glömsk va gällande näring så jag kör med sånna näringspinnar för gröna växter men ska byta till dom som är gjorda för tomater.
skogsmulle101
CITAT (MrLeaf @ 23-02-2013, 08:36) *
Här har vi lite bilder smile.gif

Här står de och trivs under extrabelysningen samt det dagsljus som börjar komma

Denna vet jag inte riktigt vad den håller på med.
Det ska föreställa en superchili, men antingen är den missbildad eller så är det ngt annat frö som slunkit ner.
Har ni nån aning om vad den pysslar med?
Jag tänker kasta den om den inte börjar uppvisa några chilikännetecken snart, men det är roligt att se vad som händer med den. tongue.gif

Snyggt!
Bassam
Hej
Jag tycker att de behöver lite näring som har mera kväv nu,

H.Bassam
MrLeaf
CITAT (Bassam @ 23-02-2013, 17:27) *
Hej
Jag tycker att de behöver lite näring som har mera kväv nu,

H.Bassam

Jo, jag har själv haft funderingar på att börja ge de som kommit längst en försiktig dos näring till att börja med.
Har lite hesi veggnäring kvar tror jag, tänkte man kunde blanda en försiktig skvätt. Krukorna är rätt små och har inte riktigt plats att kruka om alla på en gång heller utan får ta det lite pö om på.
Inga rötter har nått igenom ännu iaf.

Men de som delar kruka måste jag sätta om till separata krukor snarast hursomhelst.

Mvh
wotan
bjuder på ett par bilder från "köks trädgården".

[attachment=75156:bild_10_.JPG]

[attachment=75157:bild_9_.JPG]
tufflah
CITAT (wotan @ 23-02-2013, 18:02) *
bjuder på ett par bilder från "köks trädgården".

[attachment=75156:bild_10_.JPG]

[attachment=75157:bild_9_.JPG]

Fan så tjusiga.
Hade gärna haft dina hyllor hemma men ska väl vara glad att maken har gått med på att jag får ha en byrå med krukor på och en lysrörsarmatur öht.

tufflah
Min telefon har vist ett eget liv. Aja får rätta till mitt förra inlägg imorgon vid datorn.
wotan
CITAT (tufflah @ 23-02-2013, 21:16) *
Fan så tjusiga.
Hade gärna haft dina hyllor hemma men ska väl vara glad att maken har gått med på att jag får ha en byrå med krukor på och en lysrörsarmatur öht.

jag får inte ha dem där men har dem där ändå=P om hon får ha 4 garderober med kläder så får jag ha två hyllor med plantor. hehe

plantorna ska snart flytta till ett utrymme på jobbet. så då blir hon nog gladare.
KRT
En fundering/fråga om näring till chili.... När ska man egentligen börja? Jag är rädd att om de får för mycket näring kommer de ränna iväg på höjden, trots bra ljus - men jag har kanske fel? Behöver man vänja dem vid näring långsamt, eller är det bara pang på? Och kan man slänga i ett korn Algomin i varje kruka, eller måste det vara någon specialkomponerad gödning?
Chili Linkan
Vad fina plantor ni har allihopa! smile.gif
Några av mina plantor:

[attachment=75178:24_2_201...27__mini.jpg]
Birds Eye

[attachment=75179:24_2_2013mini.jpg]
Black Scorpion Tongue

[attachment=75180:24_2_2013__21_mini.jpg]
Fatalii Yellow

[attachment=75181:24_2_2013__24_mini.jpg]
Fish Pepper

[attachment=75182:24_2_2013__14_mini.jpg]
Habanero Chocolate

[attachment=75183:24_2_2013__31_mini.jpg]
Pequin

[attachment=75184:24_2_2013__4_mini.jpg]
Red Squash

Angående näring så börjar jag vattna med näring (Biobact tomat under försäsongen och med fermenterade nässlor så fort säsong för dem är) en vecka eller så efter första omplanteringen tycker jag e lagom, man kan säkert börja tidigare men så har jag gjort och funkar fint för mig, kör full dos på en gång också.
wotan
snygga plantor.

jag kör med denna näring just nu.

http://www.wexthuset.com/naring-godning/na...ring-5-liter-p1
KRT
CITAT (wotan @ 24-02-2013, 20:31) *
snygga plantor.

jag kör med denna näring just nu.

http://www.wexthuset.com/naring-godning/na...ring-5-liter-p1

Inressant, mycket intressant.

Men ränner de inte iväg i storlek när man göder? Eller de blir bara kraftigare?

Helt ärligt, mina största håller på att växa ur sina 11x11 krukor nu smile.gif, de får inte bli högre förrän om någon månad när de kan få flytta ut........ (I växthuset, inte utomhus wink.gif )
tufflah
CITAT (KRT @ 24-02-2013, 20:38) *
Inressant, mycket intressant.

Men ränner de inte iväg i storlek när man göder? Eller de blir bara kraftigare?

Helt ärligt, mina största håller på att växa ur sina 11x11 krukor nu smile.gif, de får inte bli högre förrän om någon månad när de kan få flytta ut........ (I växthuset, inte utomhus wink.gif )

Blir de för höga kan du ju alltid klippa ner dom lite. wink.gif
KRT
CITAT (tufflah @ 24-02-2013, 20:50) *
Blir de för höga kan du ju alltid klippa ner dom lite. wink.gif

Jo, iofs men de växer så fint ändå, de grenar sig av sig själv så jag vill helst inte klippa om jag inte absolut måste....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon