Full version: Chiliplantaget 2013
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
wotan
CITAT (tommot123 @ 05-06-2013, 21:14) *
Lite chili från växthuset som är på gång
Växthus (5).JPG

Har många nya spännande sorter bl.a Dorset Naga Chocolate

Växthus (3).JPG

Är bara skörden som jag väntar på nu rolleyes.gif

Växthus (7).JPG
Mot ohyra

Ohyra02.JPG

Växthus.JPG

Snyggt växthus!

CITAT (Mandelblomma @ 02-07-2013, 12:38) *
Nu ramlar bladen av den som är mest drabbad.
Någon som vet vad det kan vara och hur jag blir av med det?

för mycket vatten?

eller Trips?

Ett bra kännetecken på angrepp är larvernas exkrementer som man kan se som små svarta prickar på bladen. Man kan även se insekterna med blotta ögat. De sitter ofta på undanskymda ställen såsom på undersidan av bladen, i kanten på bladnerver, i blommor eller i bladvecken. Angripna växtdelar kan bli missfärgade, missbildade och slutligen dö. Trips kan även angripa knoppar och blommor. (saxat från wikipedia)
wotan
Har fått massor av frukt nu. Väntar på att de ska mogna så ska jag bjuda polarna på chiliprovning=)

här är en bild från min ena trinidad douglah

[attachment=77227:bild_27_.JPG]
Mandelblomma
CITAT (wotan @ 02-07-2013, 16:09) *
för mycket vatten?

eller Trips?

Ett bra kännetecken på angrepp är larvernas exkrementer som man kan se som små svarta prickar på bladen. Man kan även se insekterna med blotta ögat. De sitter ofta på undanskymda ställen såsom på undersidan av bladen, i kanten på bladnerver, i blommor eller i bladvecken. Angripna växtdelar kan bli missfärgade, missbildade och slutligen dö. Trips kan även angripa knoppar och blommor. (saxat från wikipedia)

Jag kan inte se några insekter på plantan.
De får inte så mycket vatten heller.
skogsmulle101
Jag tänkte sätta fler chili nu i Juli (har givit bort så många plantor i present m.m.)

Är det någon som använder kaliumnitrat? ÄR det nån märkbar skillnad i snabbväxande i början?

Vilka sorter tycker ni om. Vi använder mest chili till grytor och annan mat. Men även såser.

Vi har Anaheim, jalapéno early, Black Hungarian, Dutch chili, Red demon.

Andra medelstarka & goda som ni kan rekommendera?

En sort som liknar Jalapéno early kanske?
PMK
Kan varmt rekommendera Goat Horn. Inte döstark och därför väldigt användbar, ger mycket och växer bra.

Men skall du så nu, tänkte du..? Eller köpa plantor kanske?
skogsmulle101
CITAT (PMK @ 10-07-2013, 15:36) *
Kan varmt rekommendera Goat Horn. Inte döstark och därför väldigt användbar, ger mycket och växer bra.

Men skall du så nu, tänkte du..? Eller köpa plantor kanske?

tack, fast jag hann beställa lite frön så jag hinner sätta dom innan jag åker iväg.

Jo jag blev sugen på fler plantor att så upp. Har givit bort alldeles för många av dom jag sådde i februari som ger frukt nu. Vill ha mer frukt till grytorna i vinter. Får köra med lampa och hoppas att det går.

Några tips på hur man kan göra för att få mer frukt på sina växter? Jag har ca 5 st/planta som det är nu.
wotan
CITAT (skogsmulle101 @ 12-07-2013, 07:08) *
Några tips på hur man kan göra för att få mer frukt på sina växter? Jag har ca 5 st/planta som det är nu.

jag har ofantligt mycket frukt på mina plantor. Trinidad moruga scorpion. 50 cm hög planta, ca 30 frukter på.

alla trinidad har minst 25 frukter på varje planta.

Har en purple jalapeno med minst 50 frukter på. jag planterade de flesta i slutet av januari i år och i mars klippte jag ner alla till några centimeters höjd. nu växer alla som buskar och producerar mycket bra.
Frilip
Det händer saker med mina chilisar nu. Efter en lång väntan hittade jag frukt igår kväll. Inte så stora och inte så många, men jag är glad

idag beställde jag lite nytt som ska ner i jorden i höst/vinter
skogsmulle101
Jag har en planta Red Demon som inte ger frukt alls. jag kör inga lampor lr gödning. Är don sorten seg att producera?
Jonas L
Det börjar gå allt bättre för de flesta chilisorterna (5 olika). Red Demon är den som går sämst. Jag har en liten frukt på den plantan som står inomhus och ingen frukt utomhus. Jag kör inget extraljus och biobact tomat som gödning.

Däremot skänkte jag bort lite halvdåliga plantor i våras inklusive ett par red demon. Bäst går det för den som blev placerad på friland med snålt med vatten och ingen gödning. Den har flera frukter. Det känns tungt när man tycker man har gjort allt för sina plantor.
skogsmulle101
CITAT (Jonas L @ 27-07-2013, 13:33) *
Det börjar gå allt bättre för de flesta chilisorterna (5 olika). Red Demon är den som går sämst. Jag har en liten frukt på den plantan som står inomhus och ingen frukt utomhus. Jag kör inget extraljus och biobact tomat som gödning.

Däremot skänkte jag bort lite halvdåliga plantor i våras inklusive ett par red demon. Bäst går det för den som blev placerad på friland med snålt med vatten och ingen gödning. Den har flera frukter. Det känns tungt när man tycker man har gjort allt för sina plantor.

ok då kanske den hamnar på landet imorgon. tack för svar
Jonas L
Vad jag har hört så är det inte så smart att plantera ut den nu. Då kommer den väl lägga resten av säsongen på att utveckla rotsystemet?
tommot123

Lite nya Foton från växthuset. Blir nog en bra skörd tummenupp.gif
Blomfluga0.jpg

cgn21566-02.JPG

GoatHorn0 (12).JPG

Manuaj mfl.JPG

Mr.Tomat
CITAT (skogsmulle101 @ 27-07-2013, 11:48) *
Jag har en planta Red Demon som inte ger frukt alls. jag kör inga lampor lr gödning. Är don sorten seg att producera?

Du skrev just svaret på ditt problem, klart du ska ge gödning slap.gif
skogsmulle101
CITAT (Mr.Tomat @ 30-07-2013, 09:22) *
Du skrev just svaret på ditt problem, klart du ska ge gödning slap.gif

Det är inte riktigt så enkelt, jag har inte haft tid för dom riktigt, och jag brukar köra vissa utan gödning och det kan bli lika bra frukter om inte godare utan. Går aningen långsammare än med gödsel.

Problemet var att jag inte haft tid och plantera om dom. Nu är det gjort och det kom genast skott & frukter.
wotan
Trinidad Moruga scorpion har växt väldigt långsamt för mig. Men nu kryllar den av frukt. Har redan hunnit äta 2 frukter. Obs! det är inget jag rekomenderar.

[attachment=77925:bild_29_.jpg]
skogsmulle101
Vilka gödningsmedel använder ni till chiliväxterna? Jag har ju jobbat på en tillverkare (Yara AB) som tillverkar konstgödsel till alla sorters odlingsfarmare. Nu jobbar jag inte där längre, så nu behöver jag köpa mig nåt. Har kört på Blå Korn & 11-5-18 förr vilket fungerat bra. NU behöver jag nåt nytt, kanske mer chilifruktsanpassat. Några tips?
wotan
under våren använde jag tomat gödsel. nu under sommaren har plantorna fått gräsklipp, nässel vatten och guldvatten.

Gårdagens skörd som nu ska läggas in till höstens taco.

[attachment=78043:bild_7_.JPG]
skogsmulle101
CITAT (wotan @ 15-08-2013, 12:17) *
under våren använde jag tomat gödsel. nu under sommaren har plantorna fått gräsklipp, nässel vatten och guldvatten.
Gårdagens skörd som nu ska läggas in till höstens taco.

[attachment=78043:bild_7_.JPG]

OK, var köpte du alla dom olika? Förutom guldvattnet kanske smile.gif Mina red demon är seega
skogsmulle101
ta bort, dubbelpost
wotan
Tomatgödsel köpte jag på plantagen.se nässelvatten gör man själv av bränn nässlor. jag har hela garaget fullt av nässlor nu sp jag har nässelvatten hela vintern.
skogsmulle101
CITAT (wotan @ 16-08-2013, 10:08) *
Tomatgödsel köpte jag på plantagen.se nässelvatten gör man själv av bränn nässlor. jag har hela garaget fullt av nässlor nu sp jag har nässelvatten hela vintern.

Hämtade lite klippt gräs på landstället idag. Lägger du bara det över jorden eller hur då?
wotan
CITAT (skogsmulle101 @ 16-08-2013, 15:49) *
Hämtade lite klippt gräs på landstället idag. Lägger du bara det över jorden eller hur då?

ja precis. lägg det på jorden runt plantan.
wotan
här kommer en bild på en av mina Trinidad Moruga Scorpion Yellow. Har skördat ca 600 g hitills men den fortsätter att producera rikligt med svin starka gula frukter coolgleam.gif

om någon vill ha frukt så äre bara att komma

[attachment=78196:bild.JPG]
skogsmulle101
CITAT (wotan @ 20-08-2013, 17:44) *
här kommer en bild på en av mina Trinidad Moruga Scorpion Yellow. Har skördat ca 600 g hitills men den fortsätter att producera rikligt med svin starka gula frukter coolgleam.gif

om någon vill ha frukt så äre bara att komma

[attachment=78196:bild.JPG]

Jägarns vad det va fint, kul att den fortsätter producera. bra jobbat
bam777bam
CITAT (wotan @ 02-07-2013, 16:09) *
Snyggt växthus!
för mycket vatten?

eller Trips?

Ville fråga dig Det där med ohyra.
såg bilden med
Yes
röd...
och någonting mer.
när använder du de?

har en Habanero planta som har små gröna grejer som vägrar försvinna. har den separerad från mina piri piri, och en annan habanero.

Läste din sista med delande också med nässelvatten.. vad är den till?

Fina plantor:)
wotan
CITAT (bam777bam @ 26-08-2013, 20:27) *
Ville fråga dig Det där med ohyra.
såg bilden med
Yes
röd...
och någonting mer.
när använder du de?

har en Habanero planta som har små gröna grejer som vägrar försvinna. har den separerad från mina piri piri, och en annan habanero.

Läste din sista med delande också med nässelvatten.. vad är den till?

Fina plantor:)

du kan testa med såpvatten.

skaffa dig en blomspruta och blanda ca 5 liter vatten 1 dl yes eller såpa med några cl rödsprit i. spraya sen rikligt över hela plantan speciellt under bladen. finns olika recept på detta mirakel medel. Men jag vill inte ha i för mycket såpa för frukterna kan ta smak av den.

nässelvatten är ett jättebra gödsel som du enkelt gör själv. ta en stor hink och tryck i så mycket nässlor du kan. fyll upp med vatten och låt det stå och dra någon vecka eller mer. När det luktar skit är det klart. Sila bort nässlorna och spä ut "skiten" med vatten och vattna dina växter med detta.
bam777bam
CITAT (wotan @ 26-08-2013, 21:15) *
du kan testa med såpvatten.

skaffa dig en blomspruta och blanda ca 5 liter vatten 1 dl yes eller såpa med några cl rödsprit i. spraya sen rikligt över hela plantan speciellt under bladen. finns olika recept på detta mirakel medel. Men jag vill inte ha i för mycket såpa för frukterna kan ta smak av den.

nässelvatten är ett jättebra gödsel som du enkelt gör själv. ta en stor hink och tryck i så mycket nässlor du kan. fyll upp med vatten och låt det stå och dra någon vecka eller mer. När det luktar skit är det klart. Sila bort nässlorna och spä ut "skiten" med vatten och vattna dina växter med detta.

Tack för tipsen ska ut nu och hämta på engång, måste jag köpa någon annan gödsel eller räcker det med nässelvattnet.

Mina glada piripiri hälsar er.
[attachment=78370:2013_08_...17.12.40.jpg]
wotan
jag kan säga så här. du kommer med all säkerhet inte få frukt på dina plantor i år om du inte fortsätter att odla dem inne. De är planterade alldeles för sent.

Men har du extrabelysning inne så kan du övervintra dem tills nästa sommar.

Du kan ge dem nässelvatten och guldvatten nu under sommaren och till vintern köpa tomatgödning och ge dem nån gång i veckan.
bam777bam
CITAT (wotan @ 27-08-2013, 22:18) *
jag kan säga så här. du kommer med all säkerhet inte få frukt på dina plantor i år om du inte fortsätter att odla dem inne. De är planterade alldeles för sent.

Men har du extrabelysning inne så kan du övervintra dem tills nästa sommar.

Du kan ge dem nässelvatten och guldvatten nu under sommaren och till vintern köpa tomatgödning och ge dem nån gång i veckan.

Shit... ahhahah
Trodde att guldvatten var jag vet inte vatten med guldfärg i...
upptäckte att det är kiss... hahahha...
Vadå pricka flaskan sedan lite vatten sen spreja på blommorna?

Om man odlar inne är det några speciela lampor?

Såg en video från nån länk som någon delade här i tråden.
Den här personen klipper på en blomma för att få tjockare stam. hur ofta och när kan man börja göra det.
skulle verkligen vilja att varje blomma får en tjock stam så de kan hålla frukterna till nästa år. om de ändå ska gotta till sig till nästa sommar om jag inte bestämer mig för att köpa lampa.

fixade igår nässelvatten.. så nu ska jag vänta:)
köpte yes, röd och vatten.. sprejade så får vi se om de överlever..
fem liter var rätt mycket... försöket pricka lite mindre... haha

skulle vilja odla andra frukter.. än bara habareno, och piri piri.
säljer du frön?

Nässelvatten

[attachment=78389:2013_08_28_20.44.png]
Bassam
Hej
Det är bättre om man använder grönsåpa istället för Yes.
H.Bassam
skummisen
[attachment=78406:DSC_0206.jpg]

Har en chiliplanta som jag inte vet vad det är för sort, "lånade" en frukt på Sicilien i höstas och detta är resultatet. Någon som vet? Det är en bärchili och frukten var stor som en polly och röd.
Den är sen och lär knappt hinna mogna i år.
Det kommer en bild till.

[attachment=78407:DSC_0207.jpg]
Piccante
CITAT (skummisen @ 30-08-2013, 15:28) *
[attachment=78406:DSC_0206.jpg]

Har en chiliplanta som jag inte vet vad det är för sort, "lånade" en frukt på Sicilien i höstas och detta är resultatet. Någon som vet? Det är en bärchili och frukten var stor som en polly och röd.
Den är sen och lär knappt hinna mogna i år.
Det kommer en bild till.

[attachment=78407:DSC_0207.jpg]

Jag är väldigt skeptisk till att detta verkligen är en chili! Utan tvekan en potatisväxt men förmodligen inte en i släktet Capsicum för blomman ser helt fel ut.
Påtoppen
Hur gör man bäst om man vill ta fröer från egna chilis och så till våren?

I fjol tog jag frön från en lila paprika som jag odlat. Lät fröna torka på hushållspapper (ganska lä ge för jag glömde bort dem så de var riktigt torra), sen förvarade jag dem i ett kaffefilter i källaren (mörkt svalt) till jan-febr. De grodde aldrig så jag antar att ngt gick fel...
Piccante
CITAT (Påtoppen @ 02-09-2013, 08:30) *
Hur gör man bäst om man vill ta fröer från egna chilis och så till våren?

I fjol tog jag frön från en lila paprika som jag odlat. Lät fröna torka på hushållspapper (ganska lä ge för jag glömde bort dem så de var riktigt torra), sen förvarade jag dem i ett kaffefilter i källaren (mörkt svalt) till jan-febr. De grodde aldrig så jag antar att ngt gick fel...

Är du säker på att paprikan var helt mogen?

Påtoppen
Det tyckte jag att den var men jag hade ingen riktig lycka med mina paprikor/chili i fjol...

Så först och främst ska man se till att frukten är helt mogen alltså!?!

Plocka ut fröna och torka dem för sig eller torka hela frukten och sedan ta ut fröna?

Hur förvaras de sedan bäst? Har läst om frys/kyl!?!
Piccante
Fröet ska vara från mogen frukt för annars har det för lite näring i sig för att orka gro nästa år.

Sparar man hela frukten så kan vissa frö påverkas av groningshämmande ämnen i frukten som förhindrar att fröerna ska gro för tidigt. bäst resultat får man med rena fröer och då minskar risken för mögel med.

Torrt och svalt är bästa förvaring. Kaffefilter eller papperspåsar gör att det inte blir kondens och risk för mögel runt fröerna.
bam777bam
Nässelvatten

När jag kom hem, hade min kära mor öppnat alla fönster eftersom det luktade verkligen starkt från balkongen, jag hoppas att ni förstår hur starkt det luktade eftersom lukten trängde in i lägenheten. "sht"

När jag sedan silat bort allt, som tur så hade hon förberett handskar, men jag tog bort dem i slutet och efter att ha tvättat händerna några gånger så luktade fortfarande.

Jag hoppas att det här räcker till nästa år har fortfande lite huvudvärk av lukten och hela lägenheten luktar fortfarande..

Doseringen är det någon som kan tipsa?

Lyckades fylla två mjölkflaskor, en saft dunk och halva colaflaskan.

Tänkte fylla 25% av de tomma med vatten eller ska jag fylla hela halvan?

[attachment=78482:2013_09_04_20.48.png]
wotan
jadu. nässelvatten luktar en del. jag tror inte ditt vatten håller sig hela vintern, det kommer antagligen ruttna. om du vill ha nässelvatten i vinter är det bättre att torka nässlor och sen göra i ordning lite i taget.

här kommer en bild på dagens skörd.

[attachment=78561:bild_2_.JPG]
bam777bam
Ok, la ner nässelvattnet för i år, det luktar inte så gott.
Vad roligt med den skörden!
Nästa år hoppas jag också få ett sådant skörd, fast lite andra chilis jag beställt:)

Ville fråga dig eller er, jag har upptäckt något vit som växer på mina plantors jord, vad är det?

[attachment=78702:2013_09_18_19.56.png]
skummisen
Hur ska jag övervintra mina chiliplantor? (Temp, ljus)
Vissa sorter går väl inte övervintra?
Kan jag klippa ner plantorna eller låta dem stå som de är?
wotan
säsongen är inte slut än. här är gårdagens skörd.

[attachment=78922:bild_5_.JPG]

CITAT (skummisen @ 26-09-2013, 12:54) *

jag brukar övervintra i +15 grader ca. lagom med ljus.

har du dem varmare behöver de mer ljus. du kan klippa ner dem. men inte under första bladen helst.
PerChill
CITAT (skummisen @ 26-09-2013, 12:54) *

Inga problem att övervintra i fönstret. Jag har klippt ned så det endast varit 2-3 dm långa grenar där.
Problemet är lössen som vaknar till liv så här års om växten stått i trädgård.

Jag fick in löss som vanligt då de stått ute i trädgpården under sommaren. Inget val pga 3v semesterresa och autobevattning ute.

Min fina Bhut Jolokia som äntligen fick frukt och Orange Habanero, Jamaican Jerk bägge från Peppers by post som färsk chili och en stor White Habanero med massor av vita heta chillies som små vindruvor.

Samtliga dessa har löss. Jag vet sedan annat år att dessa rår man inte på då de trivs inomhus. Jag sprayade på som tusan för några år sedan, lössen kom alltid tillbaka.

Bara att plocka av frukterna och kasta ut plantorna med krukor och allt. Kanske att min storproducerande Long Slim Red Cayenne och annan het Orange Habanero stående i annat rum klarar sig.

Om inte så åker de ut. Sedan dags att plantera nytt på stört.
Bassam
Hej
Det är mycket lätt att man ta bort löss insekter , men det behöver tålamod, först fukt är viktigt om kring plantor och man ska ta bort alla svåra skador delar, sen kan man döda löss med trasa som doppad i t sprit, och det finns löss som attacker rötter ( ull löss), vi kan döda dom om vi lägga snus i jorden så ska nikotin lösa av de under vattning.
H.BASSAM
skogsmulle101
Använder ni gödning så här års å även sen i vinter?. Jag har några som ger lite mer frukt nu under en lysrörsarmatur typ 4000k från kl. 17-23 varje dag. vattnar lite, verkar hålla plantorna i liv och som sagt växter det nya frukter på sina ställen. Kan man köra nån gödning för detta bruk?
Chili Linkan
Ja det tycker jag du kan göra om du vill gynna frukterna.
skogsmulle101
CITAT (Chili Linkan @ 30-10-2013, 05:15) *
Ja det tycker jag du kan göra om du vill gynna frukterna.

Ska försöka hitta nåt bra gödningsmedel. tackar f svar
Chili Linkan
Bio bact tomat kan jag rekomendera! Finns både som flytande eller som närings pinnar, båda funkar bra. Själv föredrar jag den flytande varianten.
Jonas L
Om jag ser tillbaka på 2013 så har jag fått långt fler frukter än jag kommer använda under året. Dessutom har jag tre plantor (av tio) som verkar ha en chans att överleva vintern. Så helt uselt går det inte.

Det stora problemet är väl egentligen att jag inte har fått tag på rätt sorter. Jag har haft ett par sorter som har smakat som paprika (de skulle ligga på typ 1000 i styrka). Detta har varit stora frukter som tar en evighet för att mogna och är omöjliga att torka. Sen har jag haft några mindre sorter som har varit starkare (de skulle vara 30 000 till 100 000 enheter). Men de har å andra sidan varit så pass starka att de bara har givit styrka och inte någon annan smak. Jag söker lämpliga förslag på sort som:
* Har lite lagom med styrka men massor med smak.
* Passar bra att ha i köttfärsrätter.

Gärna en tidig sort. Den behöver inte vara högproducerande men det är en fördel om inte allt kommer på en gång.

Jag siktar på 1-2 nya sorter, inte mer pga platsbrist...
skogsmulle101
CITAT (Jonas L @ 22-12-2013, 18:08) *
Om jag ser tillbaka på 2013 så har jag fått långt fler frukter än jag kommer använda under året. Dessutom har jag tre plantor (av tio) som verkar ha en chans att överleva vintern. Så helt uselt går det inte.

Det stora problemet är väl egentligen att jag inte har fått tag på rätt sorter. Jag har haft ett par sorter som har smakat som paprika (de skulle ligga på typ 1000 i styrka). Detta har varit stora frukter som tar en evighet för att mogna och är omöjliga att torka. Sen har jag haft några mindre sorter som har varit starkare (de skulle vara 30 000 till 100 000 enheter). Men de har å andra sidan varit så pass starka att de bara har givit styrka och inte någon annan smak. Jag söker lämpliga förslag på sort som:
* Har lite lagom med styrka men massor med smak.
* Passar bra att ha i köttfärsrätter.

Gärna en tidig sort. Den behöver inte vara högproducerande men det är en fördel om inte allt kommer på en gång.

Jag siktar på 1-2 nya sorter, inte mer pga platsbrist...

Anaheim, black hungarian. Jalapeño är god & snabbt växande dessutom, iaf hemma hos oss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon