Full version: Efter valet
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 01-10-2014, 22:30) *
Kinberg-Batra är min favorit. Jag hoppas innerligt att hon väljs. Då kan hon och hennes löjlige man höja humornivån i Moderaterna, för den har varit särdeles låg under "Måns"( Reinfeldt) och Bill (Bildt) och Bull (Borg). Inte sedan Adelsohns bastkjolsdans, har något skett i den räjongen. Tråkgubbar hela högen...

Men hellre tråkgubbar som vet vad de gör än de komiker som nu skall bilda regering...
Men kanske det behövs cirkusartister i kommande regering,i alla fall behövs en trollkarl och en balanskonstnär för att få igenom någon politik.
I morgon skall löfven presentera sin nya regering och dess politik.
Så får då Mäster skräddare äntligen presentera för sina väljare vad det bidde av de tygstycken som de tre,fårlåt, nu är de bara två tog fram.Minstingen fick ju inte vara med och leka trots löften.Skräddarlärlingen har ju också fått se sina tygbitar bli sönderklippta men håller trots det god min.
Det bidde i alla fall ingen rock då mycket är nerkapat redan,i riksdagen vässar de också sina saxar och vill nog kapa lite till. Skarpaste saxen har osynlige mannen,han som ingen vill se men det kan nog straffa sig.
Alliansen har sparat valaffischerna,de behövs nog framåt våren igen. Ulf
Gita
CITAT (malarmaster @ 02-10-2014, 05:59) *
Men hellre tråkgubbar som vet vad de gör än de komiker som nu skall bilda regering...
Men kanske det behövs cirkusartister i kommande regering,i alla fall behövs en trollkarl och en balanskonstnär för att få igenom någon politik.
I morgon skall löfven presentera sin nya regering och dess politik.
Så får då Mäster skräddare äntligen presentera för sina väljare vad det bidde av de tygstycken som de tre,fårlåt, nu är de bara två tog fram.Minstingen fick ju inte vara med och leka trots löften.Skräddarlärlingen har ju också fått se sina tygbitar bli sönderklippta men håller trots det god min.
Det bidde i alla fall ingen rock då mycket är nerkapat redan,i riksdagen vässar de också sina saxar och vill nog kapa lite till. Skarpaste saxen har osynlige mannen,han som ingen vill se men det kan nog straffa sig.
Alliansen har sparat valaffischerna,de behövs nog framåt våren igen. Ulf

Du har nog rätt, verkligheten överträffar dikten.
Gita
jaj-51
Här i Muteborg förlorade Hultens S stort men passade på att höja partistödet rejält så det går med plus trotts väljarnas förtroende rasade stort för hennes styrande och ställande!

Behövs nog ett val till för att flytta ner Skattehäxan i källarvåningen!
malarmaster
Bra jobbat,Löfven. Innan ens regeringsförklaringen var uppläst och ministerlistan färdig kommer en diplomatisk kris både med Israel och USA.
ser ut som att Wallström får häcken full innan hon ens hinner se sitt kontor.

Av de utnämnda ministrarna är väl Wallström den enda som har förtroende även bland motståndarna.
Men om hon klarar att komma upp till Bildts nivå återstår att se... Ulf
Jubbe063
CITAT (malarmaster @ 05-10-2014, 12:22) *
Bra jobbat,Löfven. Innan ens regeringsförklaringen var uppläst och ministerlistan färdig kommer en diplomatisk kris både med Israel och USA.
ser ut som att Wallström får häcken full innan hon ens hinner se sitt kontor.

Av de utnämnda ministrarna är väl Wallström den enda som har förtroende även bland motståndarna.
Men om hon klarar att komma upp till Bildts nivå återstår att se... Ulf

Att nå Bildts nivå är inte så svårt. Bara att blunda för allt otäckt och stryka medhårs så blir man populär internationellt.
Bengalow
Bildt's nivå? Han lär ha dykarcertifikat på sin meritlista...det är väl där han befinner sig, när historia skall skrivas.
Det var väl han som i väl hårda ordalag skyllde på Ryssland, för att ukrainska/ryska separatister ville lägga beslag på
Krim, och därmed komma att föra upp "samtalen" på skällsnivå. Jag pratade med en ukrainska i veckan, och hon hävdar
att Ukraina aldrig skulle ha lämnat Ryssland, och blivit en egen stat. Det var människor med egna ambitioner som ställde
till det. Vanliga invånare vill inte ha det bråk, som man nu får, med olika politiska fraktioner. De flesta är proryska. "Vi
hade det bra förr!"

Vad beträffar erkännandet av Palestina som egen stat, så tycker jag att det är rimligt. Dom har plats i FN, och har
en regering, och val. Det sistnämnda kanske inte är så "svenskt" som man skulle önska, men säg ett land i U-världen
som kan prestera det? USA skall bara tiga still om vår utrikespolitik - Bildt for ju med klippkort dit för att förhöra sig
om deras tyckande. Israel bortser jag ifrån. De har visat omvärlden att dom inte är en förhandlingspart, på trots av
deras överlägsenhet militärt sett. Att man måste beskydda sina egna är självklart, men "hämnd" till den milda grad,
som dom utövar, skapar inget fredsunderlag. Att svara med kanoneld mot slangbellor...
malarmaster

att ukrainare skulle vilja vara kvar i ryssland? det tror jag inte på,de ukrainska vänner jag har är tvärtom,de avskyr ryssland som betraktas som förtryckare ända sedan tsartiden.
De betraktade tom tyskarna som befriare under kriget och ukrainska kosacker stred på tysk sida.Tyvärr var inte tyskarna ett dugg bättre än ryssarna och civilbefolkningen led svårt.
Ukraina har ju en egen historia,eget språk och ukrainaren i allmänhet har en helt annan attityd än den vanlige ryssen.Sedan finns ju en stor del ryssar inom Ukraina,flest i östra delen där man nu strider och likaså på krim.
Men att ukrainaren i allmänhet vill tillhöra ryssland är ju inte sant,det du hört någon enstaka som du pratat med säga så är ju dennes egen uppfattning.Nationalistpartiet i Ukraina växer ju just pga konflikten med ryssland,hade folk uppfattat ryssland som räddaren hade det ju snarast blivit tvärtom.
Visst hade sovjetfolket det bra förr,bostad och tilldelat jobb,nu får man som vi konkurrera om jobben.
Men de flesta uppskattar trots det det som mänskliga rättigheter och demokrati gett dem .
Ryssland är en diktatur och definitivt inget att längta tillbaks till. Ulf
Bengalow
Ja, som vanligt så vet du bäst o mest, t.o.m. mer än vad invånarna i Ukraina känner för - messerschmidt? Vilka rättigheter har den nya staten givit människorna i Ukraina? Mer förtryck och okänsla för mänskliga rättigheter. Det eviga käbblet, där vissa personer anklagar den andre för orättvisa. Det är en polsk riksdag utan dess like. Var kommer nationalismen in där. Nej, du, det är bara personliga fighter som gäller om vem som kan roffa åt sig mest, och så lägger sig Bildt i det hela och snedvrider allt. Han är en stor flottfläck i Sveriges utrikespolitik. Vi kan lämna Ukraina åt sitt eget öde - dom har inte gjort sig förtjänt av att kallas demokrati, och då skall dom lämnas utanförvår sfär av insatser. Dom har bevisat att dom inte hsar i EU att göra, som flera andra stater i östeuropa. Dom fick medlemskap, för att det fanns billig arbetskraft att tillgå. Som Turkiet, där Bildt är en stor anhängare av. Nu blockerades han av stora makter - tänk ett Europa översvämmat av turkiska arbetare. Det betyder 25-50 % lönesänkning på vanliga jobb . En målare gör jobb för 50 spänn i timmen. Det du malarmaster!!
gunsta
CITAT (malarmaster @ 05-10-2014, 20:10) *
att ukrainare skulle vilja vara kvar i ryssland? det tror jag inte på,de ukrainska vänner jag har är tvärtom,de avskyr ryssland som betraktas som förtryckare ända sedan tsartiden.
De betraktade tom tyskarna som befriare under kriget och ukrainska kosacker stred på tysk sida.Tyvärr var inte tyskarna ett dugg bättre än ryssarna och civilbefolkningen led svårt.
Ukraina har ju en egen historia,eget språk och ukrainaren i allmänhet har en helt annan attityd än den vanlige ryssen.Sedan finns ju en stor del ryssar inom Ukraina,flest i östra delen där man nu strider och likaså på krim.
Men att ukrainaren i allmänhet vill tillhöra ryssland är ju inte sant,det du hört någon enstaka som du pratat med säga så är ju dennes egen uppfattning.Nationalistpartiet i Ukraina växer ju just pga konflikten med ryssland,hade folk uppfattat ryssland som räddaren hade det ju snarast blivit tvärtom.
Visst hade sovjetfolket det bra förr,bostad och tilldelat jobb,nu får man som vi konkurrera om jobben.
Men de flesta uppskattar trots det det som mänskliga rättigheter och demokrati gett dem .

Bra inlägg tummenupp.gif
jaj-51
En liten fundering är EU så bra då?

Dagligen kan vi se EU medborgare sitta och tigga för sitt uppehälle!
Nja Eu:s ledare har nog snarare en dröm om stora territorium och bli en ny stormakt?
Troligen ganska okänt i Ukraina hur verkligheten ser ut i EU ...
malarmaster
CITAT (jaj-51 @ 05-10-2014, 23:11) *
En liten fundering är EU så bra då?

Dagligen kan vi se EU medborgare sitta och tigga för sitt uppehälle!
Nja Eu:s ledare har nog snarare en dröm om stora territorium och bli en ny stormakt?
Troligen ganska okänt i Ukraina hur verkligheten ser ut i EU ...

om du menar EU-medborgare som tigger och som vi i Sverige ser dagligen?
Det är sant då de flesta är rumänska medborgare men också att de i de flesta fall är romer.
Huruvida detta bara är en födkrok eller allvarligt menat är ju ytterst oklart. Rapporter från både polis och sociala instanser lämnar otydliga uppgifter. En del hävdar att det är organiserat (något jag ansluter mig till)
andra hävdar att det är människor som kommer hit spontant.
Finns flera artiklar om detta bl.a i DN.
Det som är uppenbart är dock att romerna är en undanskuffad och avskydd grupp i Rumänien och även i en del andra f.d östländer t.ex Ungern och Bulgarien.
EU har givetvis detta på sin agenda,Rumänien har fått stora summor för att räta till missförhållanden med bostäder,skolor m.m. På sikt bör dessa problem minska.
Men om tiggeriet är organiserat hamnar detta i en annan klass,då är frågan om det inte handlar om ytnyttjande av dessa romer och därmed är kriminellt.Det återstår att undersöka.
I övriga EU-länder har man skyddsnät för sina medborgare,den sociala biten är utbyggd i alla EU-länder.
Givetvis ser det olika ut från land till land med nivåer m.m.
Men även i Sverige har vi uteliggare ....
EU:s ledare är ju våra regeringar i länderna. Plus EU-parlamentet som numera har betydligt större makt än tidigare och därmed kan ta beslut som gynnar oss alla.Det är ju folkvalt men tråkigt nog tycks inte folk intressera sig för sina kandidater och de frågor som drivs i parlamentet.Det är ju trots allt bara en större version av vår riksdag men med betydligt större påverkan på vårt dagliga liv.
Även media är ju njugga med bevakning och rapportering utan ägnar sig istället åt ankdammen här hemma.
Men visst har EU betytt mycket för europa. Fri rörlighet,fri arbetsmarknad,möjligheter till utbildning i valfritt land,gemensamma miljölagar,fri handel vilket pressat priser och tydligt syns i våra affärer.
Men visst finns mycket kvar att göra,att man vill utöka eu har knappast med territorium att göra,kravet för att vara med är nämligen att landet är demokratiskt och ansluter sig till mänskliga rättigheter som varje demokratiskt land strävar efter.
Så det är i själva verket ett demokrati och fredsprojekt,vid sidan om det ursprungliga handelssyftet.
De länder som går med förbinder sig ju till dialog .Europa har ju inte så många länder som inte är EU-medlemmar ännu,Turkiet är ju en framtida kandidat,Ukraina är på väg in. Därmed binder du upp dessa länder att förbli demokratiska,du tvingar dem att ändra lagar som bryter mot mänskliga rättigheter och du får framförallt en dialog istället för möjligt vapenskrammel.
Östländerna har ju varit snabba med att ansluta sig,förutom att deras ekonomi inom landet förbättras,så får du en demokratiutveckling som förhindrar återgång till diktatur,de flesta ansluter sig dessutom till NATO för att skydda sig från det som de uppfattar som hot,Ryssland.
Tyvärr hann ju inte Ukraina ansluta sig,i det fallet hade inte Ryssland börjat sin smygannektering.
Nu får vi se utvecklingen där men Ukraina lär vara NATO-medlem inom ett år,kanske då utan sina östra delar.
Ulf
jaj-51
Som vanligt efter valet granskas våra ministrar ...

Tveksamt med miljöministern, borde väl ha något sånär koll åtminstone?

Åsa Romson målar med förbjuden färg ...
*Stintan*
Ja tänk vilket scoop smile.gif
Gita
CITAT (malarmaster @ 05-10-2014, 20:10) *

Du har helt rätt, vilken befängd tanke att Ukraina eller delar av Ukraina skulle vilja lyda under Ryssland.
Gita
P.s Ukraina råkar vara ett land som jag känner ganska väl, som jag besökt ganska många gånger, ett land där jag har många vänner och som jag tycker mycket om inte minst för ukrainarnas stora gästfrihet. D.s

CITAT (*Stintan* @ 06-10-2014, 13:52) *
Ja tänk vilket scoop smile.gif

Fast nog bör man leva lite som man lär för att behålla någon trovärdighet. Tycker du inte det?
Gita
malarmaster
Åsa Romson har idag bett om ursäkt för sin naivitet,okunnighet och bristande kunskaper.
Läsa innantill på burken går ju inte?
Men sedanfinns de andra problemen kvar med hennes båt,uppvärmning medelst dieselpanna,ingen gråvattentank utan allt släpps direkt ut i sjön.
Hon behöver nog få ett besök av någon som kan miljölagarna och ge henne tips om oilka alternativ.
Ursäkten med att hon inte har bil så det kompenseras håller inte,jag har ingen båt men bil så då är det okej att köra stor bränsletörstig bil?
Hyckleri!!! Ulf
Gita
CITAT (malarmaster @ 06-10-2014, 19:10) *
Åsa Romson har idag bett om ursäkt för sin naivitet,okunnighet och bristande kunskaper.
Men sedanfinns de andra problemen kvar med hennes båt,uppvärmning medelst dieselpanna,ingen gråvattentank utan allt släpps direkt ut i sjön.
Hon behöver nog få ett besök av någon som kan miljölagarna och ge henne tips om oilka alternativ.
Ursäkten med att hon inte har bil så det kompenseras håller inte,jag har ingen båt men bil så då är det okej att köra stor bränsletörstig bil?
Hyckleri!!! Ulf

Visst Romson är nog den största hycklaren som hittills fått en ministerpost. Men jag tycker nog att hela den nya regeringen är sådana som tycker att vi/folket/medborgarna skall leva enl. strikta uppsatta regler/med tagelskjorta medan detta överhuvudtaget inte gäller dem själva.
Vi har nu en civilminister(är det rätt titel) som höll på med ekonomiska oegentligheter som ungdomsförbundsordförande, Redan glömt och förlåtet!,
En annan minister deltog för bara ett par år sedan i icke-demokratiska aktioner såsom Ship to Gasa.
Världen skrattar åt oss och SD får 50 % av rösterna i nästa val.
Det sägs att vi få de politiker vi förtjänar, men jag tycker att jag förtjänar betydligt bättre.
Gita
jaj-51
CITAT (malarmaster @ 06-10-2014, 19:10) *
Hyckleri!!! Ulf

Behövs väl ingen bil när skattebetalarna står för taxinotan confused.gif

Har ett vagt minne av en miljöpartist i rikstan var den som åkte för mest pengar.
Miljöbrott är brottsligt och bör bestraffas "likhet inför lagen" gäller väl alla utom kungen?
Gita
CITAT (jaj-51 @ 07-10-2014, 06:23) *
Behövs väl ingen bil när skattebetalarna står för taxinotan confused.gif

Har ett vagt minne av en miljöpartist i rikstan var den som åkte för mest pengar.
Miljöbrott är brottsligt och bör bestraffas "likhet inför lagen" gäller väl alla utom kungen?

Du minns rätt, det var Rwaida som åkte taxi för drygt 300 000 kr på ett år. Men som sagt, hon hade ju av miljöskäl ingen bil, dessutom så betalade ju någon annan.
Gita
jaj-51
CITAT (Gita @ 07-10-2014, 06:32) *
Du minns rätt, det var Rwaida som åkte taxi för drygt 300 000 kr på ett år. Men som sagt, hon hade ju av miljöskäl ingen bil, dessutom så betalade ju någon annan.
Gita

Ja så var det ju ... Gott när någon annan betalar ...
Lätt att förstår varför Miljöpartiet gillar höjda och nya skatter!
Jubbe063
CITAT (jaj-51 @ 07-10-2014, 07:12) *
Ja så var det ju ... Gott när någon annan betalar ...
Lätt att förstår varför Miljöpartiet gillar höjda och nya skatter!

Nåja. Miljöpartiet är inte ensam. Vissa moderater gillar ju att betaa svart hemhjälp andra tycker att det inte är viktigt med att betala TV licens.

Det är nog inte partitillhörigheten som avgör. Rötägg finns i alla partier.
*Stintan*
Du ska göra som jag säger...inte som jag gör, verkar vara ett ledord i maktens korridorer oavsett partitillhörighet.
gunsta
CITAT (Jubbe063 @ 07-10-2014, 08:04) *
Nåja. Miljöpartiet är inte ensam. Vissa moderater gillar ju att betaa svart hemhjälp andra tycker att det inte är viktigt med att betala TV licens.

Rötägg finns alltid. Du har rätt i det - andra fick avgå - 'rätt eller fel' - kan säkert diskuteras. Denna länk är tänkvärd i sammanhanget - SvD igår. http://blog.svd.se/ledarbloggen/2014/10/06...styrman-romson/

PS:jag menar inte att Romson bör avgå - men skillnaden mellan Cecilia Stegö Chilòs och Maria Borelius 'klavertramp' och Åsa Romsons 'bottenfärg' ... är den så stor?
Gossen Ruda
Det var nog första gången jag läste att någon kallade Ship to Gaza för en odemokratisk aktion. Mamma mia!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Jubbe063 @ 07-10-2014, 08:04) *

Men dom fick avgå.....

Oavsett partifärg så skall man inte bryta mot lagar och förordningar. Inte ens om man är vice statsminister. och miljöminister.

Svarte hon gav reportern, jag trodde det var bra betyder a<tt hon inte vet något men bestämmer. Jag vet många båtägare som letade bottenfärg.

Jubbe063
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-10-2014, 14:21) *
Men dom fick avgå.....

Oavsett partifärg så skall man inte bryta mot lagar och förordningar. Inte ens om man är vice statsminister. och miljöminister.

Svarte hon gav reportern, jag trodde det var bra betyder a<tt hon inte vet något men bestämmer. Jag vet många båtägare som letade bottenfärg.

Som sagt. Inte kopplat till patri färg om man bryter mot lagen eller ej. För skrev mitt inlägg som svar på att rätt många inlägg i tråden formulerades utifrån miljöpartist och inte utifrån person.
Huggorm
CITAT (Gita @ 07-10-2014, 06:32) *
Gita
Ruwaida, henne hade jag glömt. Vilken lättnad att hon försvann ur MP:s ledarskikt innan partiet hamnade i regering.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2014, 13:04) *
Det var nog första gången jag läste att någon kallade Ship to Gaza för en odemokratisk aktion. Mamma mia!

"Odemokratisk" kanske är inte rätt ord, men kan du komma på något bättre sätt att benämna en aktion där man försöker föra in vapen illegalt till den ena parten i en konflikt?
Gita.
Gossen Ruda
Vapen? Vapen? Vilka lögner har du gått på? Med tanke på att de med största säkerhet skulle kapas av terroristlandet Israel var man säkert hysteriskt noga med att inte ha med sig ens bilder på vapen.
malarmaster
Ship to Gaza består ju av flera konvojer och man har tidigare från israel stoppat fartyg under Ship to Gaza:s namn som har haft vapen gömda i lasten.
Så det är inte så konstigt att israel är skeptiska till trafiken,särskilt som att man förbjudit fartyg till gaza och man bordar ALLA fartyg med denna destination.
Fartygen till gaza omdirigeras till israelisk hamn där lasten lossas och det som inte räknas som kontraband fraktas vidare på lastbil till gaza. gaza är alltså inte avskurit från leveranser utifrån men allt som skall till gaza kontrolleras.
Att överhuvudtaget sätta destination gaza när israel klart deklarerat att man bordar om inte fartygen lyder order är minst sagt korkat,FN har också avrått från att Ship to Gaza fortsätter sina aktioner.
Enl. internationell lag har israel rätt att ingripa som man gör. Det som varit diskutabelt är att man använder våld vid bordning men då fartygskaptener inte lyder anvisningar om att ändra kurs eller dreja bi är det förståeligt om man tillgriper våld.
Dessa aktioner är ju bara ett demonstrationssätt helt utan mening då gazaborna kan få varor genom hamnen norr om gaza,visserligen israelkontrollerat men ändå. Ulf
jaj-51
CITAT (malarmaster @ 08-10-2014, 21:06) *
Ship to Gaza består ju av flera konvojer och man har tidigare från israel stoppat fartyg under Ship to Gaza:s namn som har haft vapen gömda i lasten.
Så det är inte så konstigt att israel är skeptiska till trafiken,särskilt som att man förbjudit fartyg till gaza och man bordar ALLA fartyg med denna destination.
Fartygen till gaza omdirigeras till israelisk hamn där lasten lossas och det som inte räknas som kontraband fraktas vidare på lastbil till gaza. gaza är alltså inte avskurit från leveranser utifrån men allt som skall till gaza kontrolleras.
Att överhuvudtaget sätta destination gaza när israel klart deklarerat att man bordar om inte fartygen lyder order är minst sagt korkat,FN har också avrått från att Ship to Gaza fortsätter sina aktioner.
Enl. internationell lag har israel rätt att ingripa som man gör. Det som varit diskutabelt är att man använder våld vid bordning men då fartygskaptener inte lyder anvisningar om att ändra kurs eller dreja bi är det förståeligt om man tillgriper våld.
Dessa aktioner är ju bara ett demonstrationssätt helt utan mening då gazaborna kan få varor genom hamnen norr om gaza,visserligen israelkontrollerat men ändå. Ulf

Då kanske Israels transporter också borde få samma behandling och med stöd av FN?

För mig låter det logiskt och rättvist!
malarmaster
detta problem skulle kunna lösas men det förutsätter att framförallt hamas som styr Gazaremsan ger upp kampen mot israel,erkänner staten israels existensberättigande,slutar använda våld mot israel.
Då hade chansen till fred och självstyre i fred för palestinierna ökat markant.
Men problemen är många,Palestina kan inte betraktas som eget land i dagsläget,man kontrollerar inte sitt territorium,det är de facto delat i två,gaza och västbanken och den politiska ledningen funkar inte.
De olagliga israeliska bosättningarna måste dessutom bort från västbanken men det förutsätter att palestinierna kan godta en fastlagd gräns samt garantera fred längs gränsen.
I dagsläget går det inte,presidenten som sitter på västbanken har ingen kontroll på gaza,hans regering är korrumperad och ohederlig och myndighetsutövningen funkar inte..
Enl. experter på folkrätt kan inte Palestina i dagsläget räknas som egen nation då det förutsätter att landet har en ledning och samhällsfunktioner som fungerar.
det är alltså inte att hoppas på fred än i området men mycket ansvar ligger främst på hamas då det i nuläget är de som bråkar.
Ulf
Gossen Ruda
Visst är aktioner som Ship to Gaza något av provokationer men det sätter också ljuset på Israels blockad. För Gaza är blockerat av Israel och det är därför palestinierna bråkar. Israel kommer fö aldrig att tillåta att det blir ordning och reda på Västbanken, då kan de inte göra som de vill. Palestinierna har inte kontroll över sitt territorium eftersom Israel inte släpper på ockupationen. Det är Israel som har makten i området och det är därför de som skall ta första steget. Men nu är vi kanske långt från eftervalsdebatten?
jaj-51
CITAT (Gossen Ruda @ 08-10-2014, 21:35) *
Visst är aktioner som Ship to Gaza något av provokationer men det sätter också ljuset på Israels blockad. För Gaza är blockerat av Israel och det är därför palestinierna bråkar. Israel kommer fö aldrig att tillåta att det blir ordning och reda på Västbanken, då kan de inte göra som de vill. Palestinierna har inte kontroll över sitt territorium eftersom Israel inte släpper på ockupationen. Det är Israel som har makten i området och det är därför de som skall ta första steget. Men nu är vi kanske långt från eftervalsdebatten?

Nja detta har fått fokus med den nya regeringsförklaringen?

Men som vanlig brukar den vinna som har störst och mest bomber och kanoner ... såvida inte den inhemska befolkningen vägrar ge upp och kämpar på och offrar sina liv ...
malarmaster
CITAT (jaj-51 @ 08-10-2014, 22:35) *
Nja detta har fått fokus med den nya regeringsförklaringen?

Men som vanlig brukar den vinna som har störst och mest bomber och kanoner ... såvida inte den inhemska befolkningen vägrar ge upp och kämpar på och offrar sina liv ...

...eller där makthavaren (hamas) ger fullständigt fan i den egna befolkningen utan använder den som sköldar när israel slår tillbaks mot ständiga raketbeskjutningar.
Jag är helt övertygad om att den "vanlige" palestiniern precis som jag eller du inte vill något annat än att få leva i fred och inte se sin familj varje dag riskera sina liv pga en terrororganisation som ingen vill ta itu med.
Detta hade snabbt kunnat lösas om FN-trupp tagit kontroll över Gaza och ställt hamas till ansvar.
Men ingen vill ställa upp med trupp... Ulf
Gossen Ruda
Visst, mycket är Hamas fel men Israel tar detta som ursäkt för att bomba Gaza sönder och samman. Resultatet blir ännu mer frustration och Hamas får fler anhängare. Passar Israel för då kan man fortsätta bomba. Israel vill inte ha fred för då kan palestinierna komma med krav som rivning av bosättningarna.

Hörde en intervju i veckan med en israel. Bara med ett halvt öra men jag hörde något liknande: Gud har gett oss detta landet så vi har rätten på vår sida. Med såna tankar kan det aldrig bli fred.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Tänker likadant som Gossen Ruda. Israel vill inte ha fred utan ta hela Gaza och Palästina
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 09-10-2014, 08:05) *
Visst, mycket är Hamas fel men Israel tar detta som ursäkt för att bomba Gaza sönder och samman. Resultatet blir ännu mer frustration och Hamas får fler anhängare. Passar Israel för då kan man fortsätta bomba. Israel vill inte ha fred för då kan palestinierna komma med krav som rivning av bosättningarna.

Hörde en intervju i veckan med en israel. Bara med ett halvt öra men jag hörde något liknande: Gud har gett oss detta landet så vi har rätten på vår sida. Med såna tankar kan det aldrig bli fred.

Håller med. tummenupp.gif
Gita

Kommentarer överflödiga, eller?

"2004-2005: SSU-ordförande Ardalan Shekarabi förskingrar över 70 000 kr av statliga bidrag och spenderade dessa bl.a. på sprit, restaurangbesök och taxiresor. Egentligen skulle dessa pengar bl.a. ha gått till olika satsningar på skolungdomar och till hemlösa. Året därpå avslöjas det att flera SSU-distrikt har friserat sina medlemssiffror för att på så sätt fuska till sig mer bidrag, även där hade Shekarabi ett finger med i spelet. Detta ledde till att han efter hårda påtryckningar tvingades att avgå som SSU-ordförande.

2014: Shekarabi utses till ny civilminister med ansvar för bl.a. offentliga upphandlingar"

http://www.dn.se/nyheter/politik/hemligt-k...ssu-ordforande/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5981675

http://www.svd.se/nyheter/valet2014/shekar..._incoming]-[29]
http://www.aftonbladet.se/incoming/article19637865.ab

http://www.ssu.se/files/dokument/sammanfat...-till-vufen.pdf

Gita
Huggorm
Undrar om det hade låtit på samma vis, från båda håll, om det varit en ledare för MUF som fuskat till sig pengar?
Gita
CITAT (Huggorm @ 10-10-2014, 19:07) *
Undrar om det hade låtit på samma vis, från båda håll, om det varit en ledare för MUF som fuskat till sig pengar?

Så klart inte.
Cecilia Stegö fick t.ex. lämna sin ministerpost efter bara ett par dagar eftersom hon inte betalt sin TV-licens vilket väl måste ses som en bagatell jämfört med vad Skekarabi gjorde.
Svagt av Reinfeldt att inte han inte stod emot mediadrevet i det fallet.

Och faktiskt, jag hade varit lika bedrövad om en det gällt en MUF-ordförande.
Gita
Bengalow
OK, då skall jag få dig att minnas - slå på "MUF-skandalen" på Google, så kommer du kanske att minnas... I Helsingborg var det spritfester för väldigt mycket pengar, och i Gävleborg fick man 200 000 extra efter att man fifflat med medlemsantalet - under 2009. Hur många Toblerone kan man köpa för de pengarna? V.g. fäll dina krokodiltårar, du hycklare, eller gå åtminstone ut ur ditt glashus, innan du kastar sten!!! Dina argument och artiklar är så enögda, att jag har lust att kalla det cyklopiskt.
Gita
CITAT (Bengalow @ 10-10-2014, 22:05) *
OK, då skall jag få dig att minnas - slå på "MUF-skandalen" på Google, så kommer du kanske att minnas... I Helsingborg var det spritfester för väldigt mycket pengar, och i Gävleborg fick man 200 000 extra efter att man fifflat med medlemsantalet - under 2009. Hur många Toblerone kan man köpa för de pengarna? V.g. fäll dina krokodiltårar, du hycklare, eller gå åtminstone ut ur ditt glashus, innan du kastar sten!!! Dina argument och artiklar är så enögda, att jag har lust att kalla det cyklopiskt.

Är det någon av dem som du räknar upp som fått en ministerpost? Tror inte det.

Och i Trollhättan, Motala och för att inte tala om Muteborg så var det ju inte moderater som hittades med fingrarna i syltburken. Sen försvarar jag inte ohederliga moderater på något sätt. Tycker istället att alla skall bedömas lika. Och nog är det en bagatell med en ej betald TV-licens mot att förskingra över 70 000 kr.
Toblerone får man en del för ett par hundra tusen kronor men som du kanske minns så köptes det resor till semesteröar för hela familjen samt ett och annat lyxigt plagg på NK:s dyraste avdelningar. Vet du förresten vem som läckte till pressen om Sahlins kontokortsaffärer? Det vet jag och han var inte moderat.

När det gäller fiffel med medlemsantal där leder väl fortfarande S stort
kjell Olof Feldt gjorde ett ganska roligt uttalande om det. Fritt citerat "Kan någon hjälpa mig att lämna SSU , jag har själv försökt tre gånger"

Slutligen allt du uttrycker om mig som person ger inget bra intryck och ökar heller inte på din trovärdighet, i en debatt i verkliga livet skulle du inte ens få ordet om du behandlade dina opponenter så som du gör här. Men som anonym på ett forum så går det tydligen bra.
Gita
P.s det skulle vara jättekul om du kunde bemöta mina inlägg på ett sakligt och intelligent sätt. (Nu låter du ju mig att vinna hela tiden) D,s
malarmaster
CITAT (Gita @ 11-10-2014, 16:43) *
Nu startade du en tråd med rubriken "Efter valet" vad tänkte du dig skulle diskuteras där om inte politik? Mig som person, eller?
Gita

... men politik finns det ju ingen som vill diskutera,insikten och intresset saknas här.
Det riktar sig mest på personangrepp,inte på att diskutera sakfrågor.
moderator verkar också ha flyttat till annan sajt.
Om vi kan ha en civilminister som är tidigare belastad? alliansregeringen accepterade det inte,där räckte det med obetald TV-licens för att få gå men löfven behövde väl fylla upp sin invandrarkvot.
Vi har ju en miljöminister som anser att hennes göranden är hennes ensak,det är vi andra som skall vara snälla miljövänner.
Och ruda,mina inlägg är få bland övriga trådar,det är sant men frågorna är också få varav flertalet inte intresserar mig då det är för låg nivå.Att svara på dessa nybörjarfrågor överlåter jag till de som finner nöje i att svara på samma fråga månad efter månad.
Jag har för länge sedan passerat nybörjarstadiet när det gäller trädgård och koncentrerar mig numera på STA och deras diskussioner på deras sajt när det gäller trädgård.
Tyvärr har Odla på några få år förvandlats till en tråkig sida med få deltagare,många tongivande har flyttat och nya tycks inte dyka upp.
Inläggen numera är till stor del samma trådar hela tiden,typ dagens väder. sådant sköter man på Facebook.
Men det finns självfallet några som trivs på Odla och håller dessa trådar igång men nog är det tråkigt när man går in på nya inlägg och det oftast inte handlar om trädgård utan några få medlemmars vardagskonversation.
antal inlägg är dessutom få. När jag började på odla var tusen inne var gång,ibland kom man inte in pga överbelastning.Det var sidvis med frågor och diskussioner. Inte nu.... Ulf
Jubbe063
CITAT (Gita @ 10-10-2014, 17:48) *
Jmf med ej betald TV-licens. Det var ju oförlåtligt.
Gita

Nej. Utgår ifrån om bot och bättring gjorts. Det man blivit straffad för är historia och inget som ska ligga en i fatet i resten av livet. Personen i fråga är ingen sämre politiker idag trots ungdomssynder.

Men när du ändå drar upp ej betalda TV-licenser så var det synnerligt vuxna välutbildade och smarta människor som valde att låta bli att betala. Så, man kan nog ställa högre krav på livserfarna vuxna än naiva ungdommar.
Gita
CITAT (Jubbe063 @ 11-10-2014, 18:26) *
Nej. Utgår ifrån om bot och bättring gjorts. Det man blivit straffad för är historia och inget som ska ligga en i fatet i resten av livet. Personen i fråga är ingen sämre politiker idag trots ungdomssynder.

Men när du ändå drar upp ej betalda TV-licenser så var det synnerligt vuxna välutbildade och smarta människor som valde att låta bli att betala. Så, man kan nog ställa högre krav på livserfarna vuxna än naiva ungdommar.

Nåja, så ung och naiv var väl Shekarabi inte. Närmare 30, eller hur.
När det gäller tv- licensen så kan det ju vara ett politiskt ställningstagande eller bara slarv. För min del tycker jag nog inte det kan jämföras med att medvetet använda andras pengar till sprit och restaurangbesök. Sen är det ju en väsentligt skillnad på belopp.
Gita
Jubbe063
CITAT (Gita @ 11-10-2014, 18:43) *
Nåja, så ung och naiv var väl Shekarabi inte. Närmare 30, eller hur.
När det gäller tv- licensen så kan det ju vara ett politiskt ställningstagande eller bara slarv. För min del tycker jag nog inte det kan jämföras med att medvetet använda andras pengar till sprit och restaurangbesök. Sen är det ju en väsentligt skillnad på belopp.
Gita

Jaja, du tycker som du vill. Men dt här med att det skulle vara ett politiskt ställningstagande att inte betala en avgift i egenskap av politiker som sitter i riksdagen är mer än lovligt korkat. Dvs riksdagen beslutar om lagarna och att förvalta detsamma, och att då vägra betala den avgift man själv förvaltar är ologiskt.
Gita
CITAT (Jubbe063 @ 11-10-2014, 19:19) *
Jaja, du tycker som du vill. Men dt här med att det skulle vara ett politiskt ställningstagande att inte betala en avgift i egenskap av politiker som sitter i riksdagen är mer än lovligt korkat. Dvs riksdagen beslutar om lagarna och att förvalta detsamma, och att då vägra betala den avgift man själv förvaltar är ologiskt.

Och om det nu bara var slarv? Sånt händer ju, eller hur? Tycker fortfarande att förskingring av statliga medel som man i egenskap av politiker själv förvaltar är ett betydligt allvarligare brott.
Rent politiskt så gynnar ju de tveksamma utnämningarna som Löfven gjort oppositionen samt ökar på ett redan stort politikerförakt.
Gita
Gita
Just nu debatteras Juholtaffären inom media p.g. en bok som påstår sig ha sanningen om vad som hände bakom kulisserna, tydligen mindre smickrande för en hel del ledande socialdemokrater.

Detta får mig att undra om Juholts lägenhetsaffärer var ett större brott än förskingring av drygt 70 000 kr enl S ?

Och Rudan, du hade fel! Du hävdade att Juholt skulle bli nästa statsminister och en bra sådan, och att jag var en idiot som vågade mig på att kritisera honom. Remember??

Gita
malarmaster
nu lugnar det ner sig lite i media efter valet och då kommer juholts affären i repris.
Att han blev motarbetad av ledningen är ju välkänt. Nu kommer tydligen lite fakta några år efter skandalen.
För mig är det fortfarande en gåta att han blev vald,någon mer opassande kandidat till en partiledare har väl sällan skådats.
De flesta sossetoppar har väl sökt sig till nya uppdrag men Carin Jämtin är fortfarande kvar i ledningen.
skall bli kul att höra hennes undanflykter. Ulf
Pirum
Många ministrar (pratar nu i vid mening, inte bara denna regering) har haft ett kriminellt förflutet, det kan visserligen ligga dem i fatet även under ministerarbetet men så länge det inte gäller riktigt grova brott som mord, våldtäkt, etc, så måste det finnas en möjlighet att "komma tillbaks" till samhälle och arbetsliv. Det är svårt att ha en maktposition eller vara rik och samtidigt hederlig, tycks det. Eller, så är vi alla lika goda kålsupare men personer med makt eller pengar har större möjligheter att bedriva kriminell verksamhet i stor skala.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon