Full version: Efter valet
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
malarmaster
... och dina analyser brukar ju vara rätt? Ulf
Anders zon 1
Jag tycker att det är illa att politikerna inte kan komma överens och lösa den parlamenariska situationen. Den avspeglat ju vad svenska folket tycker och i en demokrati är det politikernas skyldighet att leda landet utifrån folkets vilja. Att utlysa nyval är ju att slänga tillbaka ansvaret på väljarna och säga "ni röstade fel - gör om gör rätt"...! Tror inte att nyvalet kommer att lösa problemet utan det blir antagligen en rätt likartad situation igen. I västa fall kanske ett ännu oklarare läge. Ett stort problem är att Alliansen håller ihop så hårdnackat. Det cementerar blockpolitiken och omöjliggör pragmatiska lösningar. Som alliansen fungerar nu kunde det ju lika gärna vara ett parti. I realiteten får vi ju veta väldigt lite om hur partierna i Alliansen har kompromissat sinsemellan i t ex budgeten.....inte bra för demokratin! I det läget förlorar ju de enskilda partierna, i synnerhet småpartiena, i Alliansen sitt demokratiska existensberättigande.
Jubbe063
Håller med Anders zon1

Riksdagen blev en sandlåda där alla pissade in sina revir och tänkte mer på sins partipolitiska principer än att bejaka hur de bäst ska hantera parlamentariska läget för att kunna sköta landet på bästa sätt.

Nu blev ju läget så att Svenska folket får leva i ovisshet fram till april-maj tidigast innan man vet hur denna mandatperiod ska skötas. Och risken verkar ju överhängande att folket får vänta längre än så om valresultatet blir likartat.
Huggorm
CITAT (Jubbe063 @ 07-12-2014, 11:28) *
Håller med Anders zon1

Riksdagen blev en sandlåda där alla pissade in sina revir och tänkte mer på sins partipolitiska principer än att bejaka hur de bäst ska hantera parlamentariska läget för att kunna sköta landet på bästa sätt.

Nu blev ju läget så att Svenska folket får leva i ovisshet fram till april-maj tidigast innan man vet hur denna mandatperiod ska skötas. Och risken verkar ju överhängande att folket får vänta längre än så om valresultatet blir likartat.
Nja, jag tror nog de pratar ihop sig inför valet och beroende på valresultat kan de förmodligen komma med något preliminärt redan dagen efter.
*Stintan*
CITAT (Anders zon 1 @ 07-12-2014, 11:17) *
Jag tycker att det är illa att politikerna inte kan komma överens och lösa den parlamenariska situationen. Den avspeglat ju vad svenska folket tycker och i en demokrati är det politikernas skyldighet att leda landet utifrån folkets vilja. Att utlysa nyval är ju att slänga tillbaka ansvaret på väljarna och säga "ni röstade fel - gör om gör rätt"...! Tror inte att nyvalet kommer att lösa problemet utan det blir antagligen en rätt likartad situation igen. I västa fall kanske ett ännu oklarare läge. Ett stort problem är att Alliansen håller ihop så hårdnackat. Det cementerar blockpolitiken och omöjliggör pragmatiska lösningar. Som alliansen fungerar nu kunde det ju lika gärna vara ett parti. I realiteten får vi ju veta väldigt lite om hur partierna i Alliansen har kompromissat sinsemellan i t ex budgeten.....inte bra för demokratin! I det läget förlorar ju de enskilda partierna, i synnerhet småpartiena, i Alliansen sitt demokratiska existensberättigande.

Håller med!
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 07-12-2014, 11:33) *
Nja, jag tror nog de pratar ihop sig inför valet och beroende på valresultat kan de förmodligen komma med något preliminärt redan dagen efter.

Preliminärt är inte gott nog. Detta eftersom "kanske/eventuell/om vi kommer överens i detalj senare" tenderar att inte bli så.

Tänker jag enbart egoistiskt utifrån min yrkesroll så är det redan nu katastrof att en definitiv budget inte ligger. Utifrån S-budgeten som förkastades skulle vi fått till ca 50-60 nyanställningar, samt kunnat förlänga anställningarna för ytterligare 12 personer. Men nu har vi fått låta dessa 12 personer gå och låtit nyanställningarna hamna på is. Och sett utifrån den del vi kunnat bedriva verksamhet hade S-budgeten gett oss 65 miljoner mer att lägga i verksamheten. Men även detta fryser inne.

Men tolka det inte nu som att det nödvändigtvis är S-budgeten och inget annat som var gångbart. Oavsett vilken budget som hade vunnit och kunna gälla för hela mandatperioden hade varit bäst, ty då hade vi kunnat lägga våran budget och planera verksamhet utifrån det.

Men nu lever vi i "limbo" där vi inte kan veta vad som ska gälla. Resultatet blir att vi inte kan expandera, inte planera, inte satsa, inte utveckla de ideer vi har. Vi kan bara sitta och vänta på att "sandlådebarnen i riksdagen" ska komma överens om en budget.

Hade det här skett i ett företag hade det gått i konkurs eller tvångsförvaltats.

Det är bara löjligt att principer ska sätta käppar i hjulet i politiken på riksnivå. Det fungerar ju ypperligt på kommunal nivå och på landstingsnivå att bygga broar mellan blocken och komma överens även i mer kniviga och jobbiga lägen än detta som var.

Men vi får vara glada att vi i alla fall lever i Sverige och inte i USA. Ty här fortsätter alltid statsapparaten att rulla på den förra budgeten tills en ny lagts. I USA stannar hela staten och inte ens löner kan betalas ut om en ny budget dröjer eller försenas.

Huggorm
Löfven blir hårt grillad i Agenda biggrin.gif
jaj-51
CITAT (Huggorm @ 07-12-2014, 21:30) *
Löfven blir hårt grillad i Agenda biggrin.gif

Ja och det där med makten och härligheten tycks vara viktigast och han måste ha den!

Förvånad att han har svårt med demokrati , det var en majoritet i riksdagen som förkastade hans förslag till budget!

Men vi i i MUTEBORG är vana ...
malarmaster
CITAT (jaj-51 @ 08-12-2014, 06:48) *
Ja och det där med makten och härligheten tycks vara viktigast och han måste ha den!
Förvånad att han har svårt med demokrati , det var en majoritet i riksdagen som förkastade hans förslag till budget!

Men vi i i MUTEBORG är vana ...

sossarna har inte ännu lärt sig att de är ett sjunkande parti,man drömmer fortfarande om 50%.
I den världen är s det enda valet,deras politik den enda osv.

Agenda var kul,Lööf klargjiorde äntligen vad som skett bakom kulisserna.
Man har haft två (2) möten där löfven kallat . Ett den 19 sept.,två dagar efter valet och ett i förra veckan.
Så var det med det samarbetsförsöket.
På bägge mötena klargjorde alliansen att de lägger fram sin budget som utlovats (vallöfte) och röstar på den.
Misstaget som löfven gjorde var att han inte kom ensam direkt efter valet och diskuterade med alliansen.
Då hade det funnits vissa förutsättningar men han band sig omedelbart till vänstern.
Fridolin som deltog i debatten gjorde inga invändningar mot historiebeskrivningen så man får med detta anta att verkligheten är så.
Den utsträckta handen finns bara på presskonferenser.Det fanns aldrig några erbjudanden eller kompromisser.
Annie Lööf sa också att eftersom Löfven brutit flera överenskommelser för att tillfredställa v så litar inte alliansen på hans agerande.
Den som med detta cementerat blockpolitiken är ju sannerligen inte alliansen... Ulf
jaj-51
Det nya i Svensk politik tycks vara att vi har tre block! där tredje blocket bara representeras av SD, Ny demokrati har väl somnat in?

Bra eller dåligt men bättre än det gamla system med lottning om vår framtid help.gif
Gossen Ruda
Jag vill bara tillägga att Lövféns budget inte förlorade för att den var dålig utan för att SD röstade emot av ideologiska skäl. Jag frågar igen, vilka skulle S regera ihop med om inte V eller MP skulle vara med? S + C + FP + KD är mindre än 50% och V och MP hade nog inte hjälpt till. Om M skulle vara med så hade nog inte S varit med.
jaj-51
S kanske inte skal regera ....
Gossen Ruda
Möjligen, men vem istället? Alliansen + SD?
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2014, 08:55) *
Möjligen, men vem istället? Alliansen + SD?
Kanske Alliansen med S eller MP som stödparti?
Gossen Ruda
Eftersom alliansen håller stenhårt i alla sina"reformer" är det nog otänkbart att S skulle stödja dem, och MP är ett rött skynke för FP med flera.
Bengalow
CITAT (malarmaster @ 08-12-2014, 07:36) *
sossarna har inte ännu lärt sig att de är ett sjunkande parti

Jösses, och detta skall komma från en folkpartist. Du/ni tycks lida av megalomani! Folkpartiet har haft ansvar för skolfrågor i 8 år,
och ingen som helst förbättring - tvärtom. Varför skyller du inte, som vanligt, på Stalin? Än så länge kan Jan Björklund kan gömma
sig under kjolarna på moderaterna, och sticka fram nunan då och då, för att komma med sina undanflykter. Men vänta bara tills
"mamma" fiser - när moderaterna inser, att SD står närmare dem, än C och FP. KD åker ur nästa val.
silos
Vart har demokratin tagit vägen inne på Riksdagen?!?
Somliga av riksdagsmän beteer sig ju som mobbare!
De pekar finger åt SD men har totalt glömt egna partiets förflutna!
Tänk bara vad som pågick i Sverige förrut:
Tvångs steriliseringar av de "odugliga"i samhället etc!?!
Jag bara undrar?
Bengalow
Silos! Det kallas utveckling. Man har kommit på andra tankar nuförtiden. Att dra fram gammalt syndigt material tillför inte debatten om nyfascister ett enda dugg. Om du går lite längre tillbaka , och frågar dig, vad dom gjorde under 30-40-talet, så tror jag, att du har svar nog om "odugliga" människor. Det vi vetat i 50-60 år, och lärt oss läxan, börjar dessa om igen att skramla med "renrasighet". Tänk om afrikaner på kolonialtiden hade haft makt att säga ifrån, eller indier, asiater? Vad hade dom sagt om plundringar och övervåld? Nej, nu får "vi" betala notan för vad västvärlden åstadkommit av röveri. Det är vårt fel, att övriga världen, u-länderna, inte är utvecklade. Vi (västvärlden) tog ifrån dom möjligheterna, för att berika oss själva. Det är därför vi har det så bra!
Att SD nu vill införa en begränsning, får stå för deras räkning. Det är precis som Magdalena Andersson beskrev, och sedermera Stefan Löfvén. Jag håller med dem till 100%. Det är inte bara i norra Europa, som människovärdighet bör prioriteras. Att sedan England vill smita från sin stora skuld till övriga världen, är anmärkningsvärt. Det är så lågt att man vill spotta på dom!
silos
CITAT (Bengalow @ 08-12-2014, 15:54) *
Silos! Det kallas utveckling. Man har kommit på andra tankar nuförtiden. Att dra fram gammalt syndigt material tillför inte debatten om nyfascister ett enda dugg. Om du går lite längre tillbaka , och frågar dig, vad dom gjorde under 30-40-talet, så tror jag, att du har svar nog om "odugliga" människor. Det vi vetat i 50-60 år, och lärt oss läxan, börjar dessa om igen att skramla med "renrasighet". Tänk om afrikaner på kolonialtiden hade haft makt att säga ifrån, eller indier, asiater? Vad hade dom sagt om plundringar och övervåld? Nej, nu får "vi" betala notan för vad västvärlden åstadkommit av röveri. Det är vårt fel, att övriga världen, u-länderna, inte är utvecklade. Vi (västvärlden) tog ifrån dom möjligheterna, för att berika oss själva. Det är därför vi har det så bra!
Att SD nu vill införa en begränsning, får stå för deras räkning. Det är precis som Magdalena Andersson beskrev, och sedermera Stefan Löfvén. Jag håller med dem till 100%. Det är inte bara i norra Europa, som människovärdighet bör prioriteras. Att sedan England vill smita från sin stora skuld till övriga världen, är anmärkningsvärt. Det är så lågt att man vill spotta på dom!

Jag förstår vad du menar men jag måste fortsätta att studera innan jag kan börja diskutera med dig!

Men jag vill iallafall fråga dig:är det vårat fel vad stormakter gjorde förritiden i världen är det därför som Sverige släpper in mängder av invandrare?

Jag är definitivt inte emot invandring men det måste sker på det viset att dessa människor får ett värdigt start i Sverige och som jag ser det så sker det inte idag!
Människor av olika nationaliteterna bor tillsammans och bara detta orsakar mycket problem!
Jag har talat med flera av asylanterna i våran lilla stad!

Och inte tal om vad svensken tycker om detta och dessa som jag har talat med är inte Sverige Demokrater!Så varför klaga dessa människor,de har ju själva röstat fram regeringen som finns idag och den som fanns innan!

Du skall veta att det verkligen kokar i svenskarnas hjärtan och vad kommer att ske när det kokar över?!?

jaj-51
CITAT (silos @ 08-12-2014, 15:33) *
Vart har demokratin tagit vägen inne på Riksdagen?!?
Somliga av riksdagsmän beteer sig ju som mobbare!
De pekar finger åt SD men har totalt glömt egna partiets förflutna!
Tänk bara vad som pågick i Sverige förrut:
Tvångs steriliseringar av de "odugliga"i samhället etc!?!
Jag bara undrar?

Viket parti var det som tog initiativ till den rasbiologiska forskningen?
Vilket parti har haft "ledare" som drivit interneringsläger för judar i öst under nasi tiden?

Historien är väl inte alltid så smickrande men tonläget högt ....
Gossen Ruda
Inget svenskt parti har haft "ledare" i öst?
jaj-51
CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2014, 17:10) *
Inget svenskt parti har haft "ledare" i öst?

Nej de drev interneringslägren i öst.
silos
CITAT (jaj-51 @ 08-12-2014, 16:59) *
Viket parti var det som tog initiativ till den rasbiologiska forskningen?
Vilket parti har haft "ledare" som drivit interneringsläger för judar i öst under nasi tiden?

Historien är väl inte alltid så smickrande men tonläget högt ....

http://www.vof.se/folkvett/ar-1992/nr-1/ra...nen-i-sverige/# Här finns det mycket att läsa och som jag fattat så var ALLA den tidens politiska partiet med på detta!
Anders zon 1
CITAT (jaj-51 @ 08-12-2014, 17:11) *
Nej de drev interneringslägren i öst.

Hmmm hur menar du nu? g.gif I Visby, eller kanske Haparanda? Längre österut än så har väl knappast några svenska politiker har haft särskilt stort inflytande efter det att vi förlorade Finland 1809.
Gossen Ruda
För att nu lämna denna märkliga uppgift så kom Rapport med en väljarundersökning idag. Inte partisympatier utan rörlighet. 19% av SD-väljarna tänker byta parti. Då är det bara 10% kvar. Av övriga partier var det 12% som skulle byta. Inte tillräckligt för att bryta dödläget men det är lång tid kvar.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2014, 18:23) *
För att nu lämna denna märkliga uppgift så kom Rapport med en väljarundersökning idag. Inte partisympatier utan rörlighet. 19% av SD-väljarna tänker byta parti. Då är det bara 10% kvar. Av övriga partier var det 12% som skulle byta. Inte tillräckligt för att bryta dödläget men det är lång tid kvar.

Var det alla moderater som gick över till SD som nu kan tänka sig att återgå till M för att hjälpa dom återta makten?
Gossen Ruda
2-3% kommer de inte långt med, dessutom kan det gå väljare till S också.
Bengalow
Enligt vad du skrev direkt efter valet, Huggorm, så var det en stor del äldre f.d. socialdemokrater, som gått över till SD. Du hade fel i grunden, men snacka går ju...dessa går väl tillbaka till S, nu när dom fått höra vad SD står för, och vilka löften man hoppat ifrån: "Skattefria pensioner, finare mat till äldreomsorgen, utbyggd sjukvård, bla bla bla...!" som man senare röstade ner. Jösses, hur kan man ta sådana politiska huliganer på allvar? Jo, om man får hjälp av dom i omröstningar. Ynkedom!
Sedan kan man ju undra hur länge "lantisarna" (1 västgöte och 2 smålänningar) står ut med "stockholmskans" (pl)attityder om att vara smartast.
Huggorm
Tror inte de sossarna går tillbaka nu när Löfven gjort bort sig så grovt.
Gossen Ruda
Det är bara alliansfolk som tycker Löfvén har gjort ett dåligt jobb.
Bengalow
Det får du förklara, Huggorm - vaddå "gjort bort sig"... Inte tillnärmelsevis så mycket som Kinberg, den smarta stockhlolmskan, med komikern i släptåg. Men i salongerna talas det inte om det - någon säger "hrmmm" när det förs på tal, eller "-det var sååå längesedan!". Men pladdra om en Toblerone går an, i måååånga år...ynkligt!

Rudan: Alliansen + SD tycker det. Och det gillar alliansen - att få hjälp från höger. Guhjälpe Sveriges Riksdag, att få rätt på detta missförhållande. SD är inte ens politiker - dom är demokratisabotörer!

Jag läste precis i tidningen, att SD's tilltag i riksdagen kommer att försena projekt för hundratals miljoner. Någon skrev, att "Förbifart Stockholm" kostar pengar. Se till att räkna på vad SD ställt till med - för sin prestige!
Huggorm
Demokrati handlar om att majoriteten bestämmer. Löfven har inte någon majoritet bakom sig och uppenbarligen lyckades han inte presentera några nog attraktiva erbjudanden för att få de andra partierna med sig. När han tillträdde sossetronen dök det nya modeordet "pragmatisk" upp men jag har inte sett mycket av den varan.

Angående Kinberg Batras uttalande om att stockholmare är smartare så rycktes det ur sitt sammanhang.
malarmaster
Bengalow,förbifart Stockholm stoppades av mp+s,inte alliansen och sd.
likaså vill mp+s avveckla bromma trots deras tillstånd som löper ut först 2035.
Förbifarten kostar f.n ca 4 miljoner om dagen i stoppkostnader men ansvarig för det är nuvarande regeringen.
Du bör hålla dej uppdaterad om aktuell politik om du skall debattera.

Kvällens nyhet är att Löfven riskerar att KU anmälas då han inte följt regeringsformen. Enl. den har han inte möjlighet att utropa extraval den 29/12 då regeringsformen säger att om statsministern saknar stöd i kammaren skall han avgå. Sedan börjar ny talmansrunda.Där har talmannen 4 försök att få någon att bilda regering.Vill ingen så blir det ett extraval.
Skall bli kul och se vad denna nya utveckling leder till,uppenbarligen har förra talmannen gjort fel som gett löfven uppdraget med så lite stöd i kammaren.
Ku-anmalan kan dock inte göras förrän Löfven efter den 29/12 verkligen utropat extraval men redan nu diskuteras huruvida han gjort fel som inte avgått. Det lär KU redan nu få titta på och läsa på vad regeringsformen säger.
Som sagt,rörigt är det... Ulf
Gossen Ruda
Märkligt att ingen kommit på det innan. Annars har ju alliansen lite tid på sig att komma till sans, någon chans att vinna ett extraval har de inte och de har redan sagt nej till att bilda regering.
jaj-51
Det är väl normalt för "riksdagsgubbarna" att KU anmäla varandra yaay.gif

Det nya är att de inte vill att majoritetsbeslut skall avgörande för våran framtid.

Men varför inte göra som S i Muteborg muta en ur motståndarlägret slap.gif men har man otur så nappar han inte och man hamnar under riksåklagarens granskande lupp! troligen jobbigare än KU.
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 09-12-2014, 07:23) *
Märkligt att ingen kommit på det innan. Annars har ju alliansen lite tid på sig att komma till sans, någon chans att vinna ett extraval har de inte och de har redan sagt nej till att bilda regering.

mycket är ett spel för att få motståndaren i obalans. Idag går utrikesministern och slänger ännu ett trä på elden. Hon vill bryta med mp,s skall gå till val själva och hon vädjar till c och fp att tänka efter.
Undrar vad löfven säger om det?
Ny mätning på partiledarnas popularitet kom också idag. mätningen är gjord efter budgetfiaskot.
löfven störtdyker och likaså Åsa Romson och Fridolin. Vinnarna är Lööf och Kinberg-batra.
Alliansen skall också gå till val på ett nytt valmanifest.
min egen analys efter några dagar med möten med vanligt folk,ointresserade av politik är att de anser att felet för debaclet ligger hos de rödgröna.Man gillar inte heller budgeten och de följande skattehöjningarna.
Nu träffar jag ju mest byggfolk och kunder men löfven har tydligt tappat mark,alliansen lockar mer.
Intressant är att Kinberg-Batra redan klättrat på popularitetslistorna. det bådar gott för m. Ulf
Gossen Ruda
Målarn, du har en förmåga att vränga till allt för att få vatten på din sinande kvarn. Löfvén har trots ett tapp på 10 procentenheter fortfarande störst förtroende av partiledarna. Beträffande Wallström, är du verkligen så naiv att du tror att hennes uttalande INTE är förankrat i resten av regeringen? Nu kraftsamlar högern för att smutskasta regeringen, lite för tidigt. Det har tid att slå tillbaka.
Bengalow
Citat mäster:"-Bengalow,förbifart Stockholm stoppades av mp+s,inte alliansen och sd.
likaså vill mp+s avveckla bromma trots deras tillstånd som löper ut först 2035.
Förbifarten kostar f.n ca 4 miljoner om dagen i stoppkostnader men ansvarig för det är nuvarande regeringen.
Du bör hålla dej uppdaterad om aktuell politik om du skall debattera"

Jag har inte pratat om förbifart Stockholm. Arbetsförmedlingens omstrukturering läggs på is, till en kostnad på uppemot 100 miljoner. Det låg i s-budgeten, och var redan startat. Allt försenas nu minst ett halvt år, och detta är nog inte det enda. Att du som smålänning bryr dig om vad man ställer till i Stockholm förvånar mig. Vad har då alliansens skapat för ekonomiskt "slukhål" med sin "Slussenombyggnad"?
Du läser och ratar det du vill - ungefär som F-n läser Bibeln.
Vad jag vet om Bromma, så var det på vippen att läggas ner för längesedan, men man fick dispens för vidare trafik. Dispensen löper "längst till 2035". Det går alltså att kalla tillbaka en sådan dispens direkt, med viss måtta.
Där låg också förbättringar i åldringsvården, sjukvården, skolan, aktiviteter mot ungdomsarbetslöshet med flera sunda satsningar, som alliansen brutit ner under sin mandatpertiod. Det satte alliansen+nyfascisterna stopp för.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 09-12-2014, 13:19) *
Arbetsförmedlingens omstrukturering läggs på is, till en kostnad på uppemot 100 miljoner. Det låg i s-budgeten, och var redan startat. Allt försenas nu minst ett halvt år, och detta är nog inte det enda.
Varför startar de sådana projekt när de vet att de inte har majoritet för sin budget? Orutinerat.
Bengalow
Ja, den kommentarer kommer från en ung, slingrande, livserfaren "messerschmidt". Det var AF som startade arbetet, som har beslutat om det, och regeringen sa "sätt igång!" Det skulle spara 120 miljoner. Vem säger nej till det - jo, kanske en Huggorm som är väl rutinerad, och van att handskas med pengar...speciellt statsfinanser och spådomar. Och såklart alliansen + nyfascisterna i gemenskap
Gossen Ruda
Dags för den första opinionsundersökningen. Högerblocket något större än vänsterblocket. M ocg C går framåt men det gör även S så jag undrar över detta yttrandet: "Väljarna är missnöjda med Stefan Löfven och de rödgröna partierna efter den misslyckade regeringsbildningen i höstas, säger M:s partisekreterare Kent Persson." Fast jag saknar den viktigaste uppgiften, hur stor andel är osäkra? Det kommer att svänga en del fram till valet.
Gita
CITAT (pejori @ 02-12-2014, 18:57) *
Det lär bli det sista dom framför, som riksdagsparti.
Blir det nyval, lär dom förlora den vinst dom fick i detta valet.
Tror inte att deras väljare såg den "djupblåa" Partifärgen innan valet.
Dom stirrade sig blinda på ett alternativ, för att visa sitt missnöje.

Kul med alla dessa "kloka gissningar". Nu några dagar senare står det ganska klart att just SD gått rejält stärkta ur det hela, eller hur?
Gita
Gita
CITAT (Bengalow @ 08-12-2014, 21:40) *
Enligt vad du skrev direkt efter valet, Huggorm, så var det en stor del äldre f.d. socialdemokrater, som gått över till SD. Du hade fel i grunden, men snacka går ju...dessa går väl tillbaka till S, nu när dom fått höra vad SD står för, och vilka löften man hoppat ifrån: "Skattefria pensioner, finare mat till äldreomsorgen, utbyggd sjukvård, bla bla bla...!" som man senare röstade ner. Jösses, hur kan man ta sådana politiska huliganer på allvar? Jo, om man får hjälp av dom i omröstningar. Ynkedom!
Sedan kan man ju undra hur länge "lantisarna" (1 västgöte och 2 smålänningar) står ut med "stockholmskans" (pl)attityder om att vara smartast.

Var är SD som starkast? Inte i Djursholm precis utan i gamla traditionell sossedominerade bruksorter som Skinnskatteberg, Surahammar m.m
Gita

CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2014, 21:47) *
Det är bara alliansfolk som tycker Löfvén har gjort ett dåligt jobb.

Hiihi!!!! Vilka är dom andra?
Gita
Gita
CITAT (Bengalow @ 08-12-2014, 21:26) *
Det får du förklara, Huggorm - vaddå "gjort bort sig"... Inte tillnärmelsevis så mycket som Kinberg, den smarta stockhlolmskan, med komikern i släptåg. Men i salongerna talas det inte om det - någon säger "hrmmm" när det förs på tal, eller "-det var sååå längesedan!". Men pladdra om en Toblerone går an, i måååånga år...ynkligt!
Rudan: Alliansen + SD tycker det. Och det gillar alliansen - att få hjälp från höger. Guhjälpe Sveriges Riksdag, att få rätt på detta missförhållande. SD är inte ens politiker - dom är demokratisabotörer!

Jag läste precis i tidningen, att SD's tilltag i riksdagen kommer att försena projekt för hundratals miljoner. Någon skrev, att "Förbifart Stockholm" kostar pengar. Se till att räkna på vad SD ställt till med - för sin prestige!

Fast det är förstås ännu ynkligare att dra in David Batra i din ovilja mot en moderatpolitiker.
Sen är det väl ganska dumt att dra upp världens dyraste Toblerone ( dvs. semesterresor till nån exotisk ö med hela familjen , dyra väskor inköpta på NK m.m) Ja jag vet, hon har betalat tillbaka, alltså glömt och förlåtet precis som ett 18 år gammalt mindre smart uttalande av Batra. Ingen jämförelse för övrigt!!!
Gita

Ursäkta mig allesammans men jag har haft en riktigt underhållande stund att läsa igen de senaste fjorton dagarnas inlägg. Sååå mycket dumheter med ett fåtal undantag!
Gita
Bengalow
Det vore skönt om du höll dig borta ytterligare en tid, lååång sådan, med dina kommentarer. Dina synpunkter verkar som ett intorkat, dött äppleträds frukter.
När blev David Batra en moderatpolitiker? Det enda jag sagt är, att det vore sorgligt att ev. se David Batra i släptåg med sin fru, vid ett statsbesök. JÖSSES!!! Vad
skulle omvärlden tro om Sverige? "-Här kommer Fru statsminister med narr...!"
Gita, du skriver om historien, för att den skall passa dina argument. Analysen av valet visade tydligt, att det var en mycket stor del moderater, som bytte parti,
och röstade på SD-mer än var 10-e eller fler...Hur ställer du dig till Fredrik Reinströms appell om flyktingmottagande? Nu förväntar jag mig ett rakt svar - var står du?
*Stintan*
Hahaha hade du väntat dig att en moderatsnubbe skulle säga något annat Ruda?
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 11-12-2014, 17:14) *
Hahaha hade du väntat dig att en moderatsnubbe skulle säga något annat Ruda?

Knappast, men jag undrar lite hur han har räknat ut det när S går framåt?????
Huggorm
I nämnda undersökning fick V bara 4,2%. Var det därifrån S-rösterna kom? Och har minskningen avstannat för V eller hamnar de utanför riksdagen i mars? Kanske FI också tar några vänsterröster och sedan kan de leka opposition tillsammans utanför riksdagen.
Gossen Ruda
Man skall nog inte ta denna undersökning på för stort allvar. Det kan ändra sig åt alla håll men det finns en trend att de stora blir större. Jag saknar dock fortfarande hur stor del osäkra det var.
malarmaster
andel osäkra väljare är 15%

nu spricker även samarbetet med mp. s går till val själva och den mödosamt framtagna budgeten går i papperskorgen. från s meddelas att man kommer att ta fram ett nytt program att gå till val på.
hur det blir med regeringsbildandet efter valet är alltså ånyo en öppen fråga.
Alliansen ökar i mätningarna men det är ju bara i början men de går till val på att bilda alliansregering. Alltså ingen skillnad mot september. Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon