|
Full version: Efter valet
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Huggorm
11-12-2014, 17:59
Det finns fortfarande hopp för en alliansregering med majoritet
*Stintan*
11-12-2014, 19:08
Ja med hjälp av SD går det nog :/
CITAT (Bengalow @ 11-12-2014, 16:43)  Det vore skönt om du höll dig borta ytterligare en tid, lååång sådan, med dina kommentarer. Dina synpunkter verkar som ett intorkat, dött äppleträds frukter. När blev David Batra en moderatpolitiker? Det enda jag sagt är, att det vore sorgligt att ev. se David Batra i släptåg med sin fru, vid ett statsbesök. JÖSSES!!! Vad skulle omvärlden tro om Sverige? "-Här kommer Fru statsminister med narr...!" Gita, du skriver om historien, för att den skall passa dina argument. Analysen av valet visade tydligt, att det var en mycket stor del moderater, som bytte parti, och röstade på SD-mer än var 10-e eller fler...Hur ställer du dig till Fredrik Reinströms appell om flyktingmottagande? Nu förväntar jag mig ett rakt svar - var står du? Läsförståelse är tydligen inte din starkaste gren! Jag påpekade din ynkedom att dra in en familjemedlem, dvs. David Batra i din ovilja mot den kvinnlig politiker som är gift med honom. Jag har aldrig påstått att David Batra är politiker. Ditt sätt att göra dig lustig över andra människor är faktiskt rejält patetiskt och får dig och inte David B att framstå som löjeväckande. För övrigt är faktiskt David Batra uppvuxen i ett övre medelklasshem (fadern läkare) så han skulle säkert klara ett statsbesök och allt vad det innebär helt oklanderligt. Du vet, om man kan reglerna så vet man också när det är OK att bryta med dem. Lite skillnad på att slugga vilt mot allt som inte stämmer med de egna värderingarna. Gita
Jubbe063
11-12-2014, 20:09
CITAT (Huggorm @ 11-12-2014, 17:59)  Det finns fortfarande hopp för en alliansregering med majoritet  Inte om de ska hålla fast vid det löfte de gav till väljarna vid det nyss hållna valet.
[quote name='Bengalow' date='11-12-2014, 16:43' post='1703865'] Det vore skönt om du höll dig borta ytterligare en tid, lååång sådan, med dina kommentarer. ..........
Vilken trevlig kommentar!!!Som nybliven pensionär och för tillfället bosatt långt bort i ett varm och soligt land har jag numera all tid i världen för att bemöta dina tokerier. Du är väldigt underhållande, vet du om det? Och kul att reta!
När det gäller David Batra så är det kanske just för att han är halvt indier som du tycker ger dig ha rätt till att ge dig på honom. Otäckt, liknar rasism.. Gita
*Stintan*
11-12-2014, 20:51
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13556876.abSnyggt jobbat Annie! Fy fasiken va sniket! Rik blir rikare genom att få bidrag hon inte behöver. lliansen i ett nötskal! USCH!
Bengalow
11-12-2014, 22:25
Ja, Anders Björck har visat hur man skall göra. När Juholt gjorde lika dant, så kom bandhundarna igång...men Annie Lööf är ju oberörbar - Lena Mellins skyddsling, typ... CITAT (Gita @ 11-12-2014, 20:19)  När det gäller David Batra så är det kanske just för att han är halvt indier som du tycker ger dig ha rätt till att ge dig på honom. Otäckt, liknar rasism.. Gita Drick lite mindre sprit innan du ger dig i kast med att svara - ditt inlägg är fyllesvada!! .
Bengalow
11-12-2014, 22:33
Citat Gita: "- För övrigt är faktiskt David Batra uppvuxen i ett övre medelklasshem (fadern läkare)".
Så det är på det viset du klassar människor? Du menar med andra ord, att vi andra skall ligga och bocka/niga i sängen, när läkaren kommer, ta av mössan och bocka för prästen, disponenten och andra "överklass"-människor. Du minner mig om ett gammalt ordspråk: "-Vi äpplen flyter!" sa svinskiten, och sjönk...
CITAT (Bengalow @ 11-12-2014, 22:25)  Drick lite mindre sprit innan du ger dig i kast med att svara - ditt inlägg är fyllesvada!!. Men snälla nån, hur mår du egentligen? Du gör mig besviken med din brist på motargument. Inlägget ovan tyder ju på mer eller mindre hjärnsläpp, inte sjutton krävs det berusning för att ha en annan åsikt än dina tokerier. Gita
CITAT (Bengalow @ 11-12-2014, 22:33)  Citat Gita: "- För övrigt är faktiskt David Batra uppvuxen i ett övre medelklasshem (fadern läkare)".
Så det är på det viset du klassar människor? Du menar med andra ord, att vi andra skall ligga och bocka/niga i sängen, när läkaren kommer, ta av mössan och bocka för prästen, disponenten och andra "överklass"-människor. Du minner mig om ett gammalt ordspråk: "-Vi äpplen flyter!" sa svinskiten, och sjönk... Jamen självklart är det skillnad på människor med bildning och med dem utan (och egentligen borde detta inte vara en klassfråga). Den första kategorin, de med bildning och god uppfostran vet hur man för sig och beter sig i olika situationer samt hur man argumenterar för sin sak på ett bra och tydligt sätt. Av din argumentationsteknik att döma så har du en del att lära! Gita
Anders zon 1
12-12-2014, 10:55
CITAT (Gita @ 12-12-2014, 09:45)  Jamen självklart är det skillnad på människor med bildning och med dem utan (och egentligen borde detta inte vara en klassfråga). Den första kategorin, de med bildning och god uppfostran vet hur man för sig och beter sig i olika situationer samt hur man argumenterar för sin sak på ett bra och tydligt sätt. Av din argumentationsteknik att döma så har du en del att lära! Gita Hmmmm.....var hamnar du själv på den skalan.....med bildning alltså?
Huggorm
12-12-2014, 11:16
Skall vi döpa om tråden till "Tråden för pajkastning och personliga angrepp"?
CITAT (Huggorm @ 12-12-2014, 11:16)  Skall vi döpa om tråden till "Tråden för pajkastning och personliga angrepp"? Jamen det var väl ett bra förslag!Seriös debatt är ju fortfarande totalt omöjlig,hur konstruktivt tycker du att det är att skriva en massa dravel om David Batra enbart för att man ogillar moderaternas politik. Hur konstruktivt tycker du som moderator att det är att bli anklagad för att vara full när man protesterar mot ett inlägg som det om Batra. Gita
*Stintan*
12-12-2014, 11:59
CITAT (Gita @ 12-12-2014, 11:41)  Jamen det var väl ett bra förslag!Seriös debatt är ju fortfarande totalt omöjlig,hur konstruktivt tycker du att det är att skriva en massa dravel om David Batra enbart för att man ogillar moderaternas politik. Hur konstruktivt tycker du som moderator att det är att bli anklagad för att vara full när man protesterar mot ett inlägg som det om Batra. Gita Hahahaha när såg man dig skriva något konstruktivt sist? Måste man gilla David Batra om man är moderat så tycker jag synd om er. Man kan ju hoppas att han inte blir en black om foten för sin fru men han kanske får munkavel nu.
Bengalow
12-12-2014, 13:06
CITAT (Huggorm @ 12-12-2014, 11:16)  Skall vi döpa om tråden till "Tråden för pajkastning och personliga angrepp"? Om jag inte minns fel, så var det en herr Huggorm, som började insinuationerna, med att påstå att facket är "maffia", när du beskrev Stefan Löfvens roll inom politiken. Man skall inte kasta sten i glashus!! Troligtvis har du aldrig upplevt maffian - att göra en jämförelse där, är att dra undan skynket på sig själv, när man sitter på dass. Otroligt!!
Gossen Ruda
12-12-2014, 13:07
Bara en liten kommentar. Beträffande personangrepp i den här tråden tror jag det blir dött lopp mellan Gita och Bengalow. Det är lite olika stil på angreppen men i sak skiljer det inte.
Huggorm
12-12-2014, 13:13
CITAT (Bengalow @ 12-12-2014, 13:06)  Om jag inte minns fel, så var det en herr Huggorm, som började insinuationerna, med att påstå att facket är "maffia", när du beskrev Stefan Löfvens roll inom politiken. Man skall inte kasta sten i glashus!! Troligtvis har du aldrig upplevt maffian - att göra en jämförelse där, är att dra undan skynket på sig själv, när man sitter på dass. Otroligt!! Det är inte riktigt det samma som att kalla folk här i tråden för det ena eller det andra.
malarmaster
12-12-2014, 14:38
börjar likna gamla tider på odla igen,sannolikheten för att tråden låses ökar för varje inlägg. Att angripa David batra för att han är gift med AKB är jättekonstigt,att angripa AKB för att hon är gift med David Batra är precis lika konstigt. Partnern har väl ingen betydelse,man röstar väl inte på ett parti beroende på vem partiledaren är gift med. Jag har t.ex ingen aning vem Jan Björklund är gift med,skiter fullständigt i det. jag vet inte heller vem övriga partiledare lever ihop med då det är fullständigt ovidkommande. Man röstar väl på politiken i första hand. Huruvida en blivande statsminister kan gå på nobelfest med sin partner är också ovidkommande,När det blir aktuellt får väl respektive ta en kurs i vett och etikett och lära sig ta rätt gaffel på bordet.Svårare är det inte. Bättre att diskutera aktuell politik istället för löjliga personangrepp. Bengalow har ju sin stil men det är inget att bry sig om,griniga gubbar finns det överallt och dem brukar jag ignorera. Ulf
Bengalow
12-12-2014, 14:49
Att du inte riktigt tycker, att det är samma sak visar bara på att du inte tar åt dig det minsta. Du är moderat(or) på detta forum, och det borde tygla dig till ett visst ansvar i hur man uttrycker sig. Ditt angrepp på facket är otroligt lågt - rent av okunnigt. Du visar att du inte har det minsta begrepp om vad facket har betytt/betyder för Sverige och en grupp av människor, som Gita kallar för oskolade och ohanterliga i salongerna. Folk vet inte ens att man skall låta lillfingret stå rätt ut, när man dricker te, och inte sörpla. Fy på dessa obildade vrak. Och du håller med, i din skogskoja...
Vad jag har kallat folk i denna tråd vill jag att du framhåller och bevisar. Att jag är med i facket, som du kallar maffia, tar jag åt mig med vredesmod. Du skall veta, att du försöker förgöra en stridshingst! Du vet inte någonting mer, än att vara egoistisk - ditt rättesnöre är "förse dig själv, och skit i andra!". Det kallas asocialt i umgängestermer, och det är hela grejen med moderatpolitik, som du vurmar för.
Huggorm
12-12-2014, 15:39
Ta nu inte i så du får en hjärtattack.
Bengalow
12-12-2014, 16:08
Det är ingen risk, men när folk vräker ur sig så som du gör, så blir jag heligt förbannad. Att generalisera över människor, som ger sitt allt, för att andra skall få det bättre, och till yttermera kalla dem maffia är grundligen förtal. Du borde skämmas över att uttrycka dig på det viset, så moderator du är!
Huggorm
12-12-2014, 16:13
Känns som om du tar upp den saken just nu för att försöka skyla över något annat?
CITAT (Huggorm @ 12-12-2014, 11:16)  Skall vi döpa om tråden till "Tråden för pajkastning och personliga angrepp"? OT: Bra förslag Huggorm - synd att en tråd med ett angeläget och intressant ämne blir så misshandlad och förstörd - trådar som urartar på detta vi gör ju att odlas forum känns mindre och mindre intressant. Jag kommenterar sällan eller aldrig - men jag vill läsa - och jag vill helst läsa vettiga och sansade inlägg. Men icke ...
CITAT (*Stintan* @ 12-12-2014, 11:59)  Hahahaha när såg man dig skriva något konstruktivt sist? Måste man gilla David Batra om man är moderat så tycker jag synd om er. Man kan ju hoppas att han inte blir en black om foten för sin fru men han kanske får munkavel nu. Men hej på dig! Som så många andra måste du tyvärr ha en lite problem med läsförståelsen, jag har ju inte påstått på något sätt att man måste gilla David Batra. Det jag vände mig emot var det ynkliga sättet att använda sig av Batra för att komma åt en politiker som man tydligen inte gillar i stället för att sakligt bemöta det Anna Kinberg Batra står för. Själv gillar jag henne och tror att hon kommer att bli en bra moderatledare och värdig efterträdare till Reinfeldt. Sen Stintan, Stintan, du måste väl ändå veta att allt är relativt och mina inlägg är väldigt konstruktiva i relation till mycket annat, bl.a. det citerade. Gita
hattstugan
12-12-2014, 16:43
OM TONEN SKÄRPS OCH NI ÅTERGÅR TILL ATT DISKUTERA POLITIKEN OCH INTE PERSON SÅ FÅR TRÅDEN VARA KVAR!! ANNARS TAS DEN BORT! /MODERATOR
CITAT (Bengalow @ 12-12-2014, 14:49)  Att du inte riktigt tycker, att det är samma sak visar bara på att du inte tar åt dig det minsta. Du är moderat(or) på detta forum, och det borde tygla dig till ett visst ansvar i hur man uttrycker sig. Ditt angrepp på facket är otroligt lågt - rent av okunnigt. Du visar att du inte har det minsta begrepp om vad facket har betytt/betyder för Sverige och en grupp av människor, som Gita kallar för oskolade och ohanterliga i salongerna. Folk vet inte ens att man skall låta lillfingret stå rätt ut, när man dricker te, och inte sörpla. Fy på dessa obildade vrak. Och du håller med, i din skogskoja...
Vad jag har kallat folk i denna tråd vill jag att du framhåller och bevisar. Att jag är med i facket, som du kallar maffia, tar jag åt mig med vredesmod. Du skall veta, att du försöker förgöra en stridshingst! Du vet inte någonting mer, än att vara egoistisk - ditt rättesnöre är "förse dig själv, och skit i andra!". Det kallas asocialt i umgängestermer, och det är hela grejen med moderatpolitik, som du vurmar för. Är det åsikter och uttryckssätt enligt ovan som facket står för så håller jag fullständigt med huggorm. Lite mer bildning och stil än så tror jag till och med arbetarklassen har (OBS! det senaste är ironisk uttryckt, i fall Bengan inte förstår detta heller.) Gita
*Stintan*
12-12-2014, 18:50
Tråden funkade bra tills Gita klampade in och roade sig med sina provokativa insinuanta elakheter. Översittarfasoner som inte är värda att bemöta.!
Huggorm
12-12-2014, 19:28
CITAT (*Stintan* @ 12-12-2014, 18:50)  Tråden funkade bra tills Gita klampade in och roade sig med sina provokativa insinuanta elakheter. Översittarfasoner som inte är värda att bemöta.! Och ändå kunde inte folk låta det passera obemärkt.
*Stintan*
12-12-2014, 19:35
Satt en bra stund på fingrarna  och tänker så göra fortsättningsvis också.
CITAT (*Stintan* @ 12-12-2014, 19:35)  Satt en bra stund på fingrarna  och tänker så göra fortsättningsvis också. Det kanske skulle fungera riktigt bra om du,Bengan och Rudan lät även dem som inte delar era värderingar till punkt och pricka komma till tals. Att bara tala om översittarfasoner så snart någon (dvs. jag, övriga oliktänkare har ju i stort sett lämnat forumet) framför något som inte passar är verkliga översittarfasoner och ett enkelt sätt att ta död på all form av dialog och debatt. Gita
Gossen Ruda
14-12-2014, 22:39
Är klasskampen avslutad så vi kan gå vidare? Intressant inhopp av Göran Persson. Han har nog rätt i att S+M skulle kunna vara ett alternativ, om detta omaka par kan samsas. Att FP och C står till höger om M stämmer nog också, eller också är det bara partiledarna som gapar. Så som läget är just nu, och jag tror inte det kommer att förändras så mycket, är det bara S+M som tillsammans kan bilda en majoritetsregering. Alla övriga möjligheter innebär 3-5 ingående partier.
Huggorm
15-12-2014, 00:14
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2014, 22:39)  Är klasskampen avslutad så vi kan gå vidare? Intressant inhopp av Göran Persson. Han har nog rätt i att S+M skulle kunna vara ett alternativ, om detta omaka par kan samsas. Att FP och C står till höger om M stämmer nog också, eller också är det bara partiledarna som gapar. Så som läget är just nu, och jag tror inte det kommer att förändras så mycket, är det bara S+M som tillsammans kan bilda en majoritetsregering. Alla övriga möjligheter innebär 3-5 ingående partier. Problemet är att moderaterna blir den mindre parten i en sådan regering. Efter att ha varit ledaren för alliansen i åtta år tror jag inte de har lust med det, men det underlättar förstås att de får en ny partiledare samtidigt. Reinfeldt hade aldrig gått med på att bli andreman. Sedan kan ett samarbete mellan S och M ge väljarflykt. Många människor vill se tydliga alternativ och då väljer de sannolikt något annat än den stora odefinierbara klumpen i mitten. Mitt förslag vore att Löfven får stiga åt sidan och Göran Persson får komma tillbaka. Tror han skulle tycka om det nu när han fått vila ut ordentligt.
Gossen Ruda
15-12-2014, 07:14
Man får acceptera verkligheten. S är faktiskt största partiet. Varken vänster eller höger kommer nånsin att få egen majoritet i riksdagen.
Huggorm
15-12-2014, 09:21
Om moderaterna kunde få finansministerposten kanske de vore nöjda. Finanser och budgetdisciplin har ju ändå aldrig varit sossarnas paradgren.
Gossen Ruda
15-12-2014, 09:37
Säg inte det. Det var Göran Perssons regering som fick Sverige på rätt sida efter borgarnas misskötsel med Fibble, förlåt Wibble i spetsen.
Gossen Ruda
22-12-2014, 18:33
Nu verkar det som om alliansen har fattat allvaret så de börjar prata med varandra. Kanske har den senaste opinionsmätningen bidragit, KD rasar hela tiden så högersidan blir mindre och mindre.
Elisabeth-Västkustkolonisten
23-12-2014, 07:11
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2014, 09:37)  Säg inte det. Det var Göran Perssons regering som fick Sverige på rätt sida efter borgarnas misskötsel med Fibble, förlåt Wibble i spetsen. Ja visst han förstörde i alla fall vår sjukvård och snodde våra pensionspengar. Han skulle bara låna dom men dom kom aldrig tillbaka
malarmaster
23-12-2014, 07:57
CITAT (Gossen Ruda @ 22-12-2014, 18:33)  Nu verkar det som om alliansen har fattat allvaret så de börjar prata med varandra. Kanske har den senaste opinionsmätningen bidragit, KD rasar hela tiden så högersidan blir mindre och mindre. Man pratar knappast sakpolitik utan om hur man skall göra ett regelverk som tillåter en minoritetsregering att få igenom en budget. Enl. nyheterna skall ett regelverk inrättas som innebär att man bara får rösta en gång på ett förslag,dvs man kan inte göra som sd,rösta först på sitt eget sedan på någon annans. Alltså det som tidigare kallats praxis skall nu bli en bindande regel. Det skulle innebära att Löfven skulle kunna sitta kvar och så småningom få igenom egna budgetar. Inför 2015 får han regera på alliansbudgeten. Återstår att se vad som de kommer överens om. Ulf
CITAT (malarmaster @ 23-12-2014, 07:57)  Man pratar knappast sakpolitik utan om hur man skall göra ett regelverk som tillåter en minoritetsregering att få igenom en budget. Enl. nyheterna skall ett regelverk inrättas som innebär att man bara får rösta en gång på ett förslag,dvs man kan inte göra som sd,rösta först på sitt eget sedan på någon annans. Alltså det som tidigare kallats praxis skall nu bli en bindande regel. Det skulle innebära att Löfven skulle kunna sitta kvar och så småningom få igenom egna budgetar. Inför 2015 får han regera på alliansbudgeten. Återstår att se vad som de kommer överens om. Ulf Hjälper inte! SD kan rösta på vilken budget de vill! Jag tror de är smarta. Riksdagen lär inte ens får ta ställning till SD budgeten och därmed behåller sin roll som vågmästare. Naivt att inte gilla demokrati. Kanske den gamla ordningen där besluten togs med hjälp av lottning är ett alternativ ....
Gossen Ruda
23-12-2014, 10:13
Det är mera prat om att man bara får rösta på sin egen budget. OM uppgifterna stämmer, ingen vet. Sen är det tveksamt om man kan kalla det för demokrati när ett litet parti på 12-13% kan skapa kaos i en parlamentarisk demokrati. Fast det är lite kul att det var alliansen som till slut kröp till korset för att prata om saken. S har enligt deras uppgifter aldrig stängt dörren medans alliansens partiledare kaxigt har sagt att "det är statsministerns ansvar" och bla bla bla. Det hör man inte längre. Lövfén har taktiskt väntat ut detta. Han är inte dum.
*Stintan*
23-12-2014, 13:00
Nja är det inte att man inte ska kunna rösta på två budgetar som SD gjorde. Ska bli intressat att se om dess samtal leder någonstans.
Huggorm
27-12-2014, 09:19
Presskonferens kl. 10.30 med samtliga partier utom extrempartierna SD och V. Vad har de nu hittat på? Jag tror vi kan känna oss blåsta på extravalet i alla fall.
Gossen Ruda
27-12-2014, 12:17
Äntligen kom de överens. Mitt förtroende för Löfvén har stärkts, han fick alliansen att dansa efter hans pipa. Endast SD är sura.
Huggorm
27-12-2014, 12:41
Löfven fick vika sig på flera punkter. Bland annat fick han lova att sluta med de dumheter som sossarna höll på med förra året när de bröt ut delar ur alliansens budget och röstade ner. Det här blev ju också ett erkännande av blockpolitiken, något han har sagt sig vilja komma bort från. Sedan är ju faktiskt S+MP mindre än alliansen, så är de verkligen största block? Utan V är de mindre än Alliansen.
Aqvakul
27-12-2014, 13:08
CITAT (Gossen Ruda @ 27-12-2014, 12:17)  Äntligen kom de överens. Mitt förtroende för Löfvén har stärkts, han fick alliansen att dansa efter hans pipa. Endast SD är sura.  "Decemberuppgörelsen" innebär att vi slipper en politiskt och ekonomiskt skakig vår. Men på sikt är det väl så att den cementerar blockpolitiken???
*Stintan*
27-12-2014, 13:17
Detta var väl det bästa som kunde hända när nu situationen var som den var. Skönt att lövruskan fick krypa till korset fast det skulle hon ju aldrig erkänna att hon gjort förståss. De som vann på denna överenskommelse var helt klart Löfven och Batra. Tror inte att detta cementerar blockpolitiken för nu sitter småpartierna rätt löst även fortsättningsvis.
Aqvakul
27-12-2014, 13:24
CITAT (*Stintan* @ 27-12-2014, 13:17)  Detta var väl det bästa som kunde hända när nu situationen var som den var. Skönt att lövruskan fick krypa till korset fast det skulle hon ju aldrig erkänna att hon gjort förståss. De som vann på denna överenskommelse var helt klart Löfven och Batra. Tror inte att detta cementerar blockpolitiken för nu sitter småpartierna rätt löst även fortsättningsvis. Visst är s och m vinnare just nu och "lövruskan" har tvingats på defensiven och jag hoppas, men är långt ifrån säker, på att blockpolitiken bryts upp...
Huggorm
27-12-2014, 13:27
CITAT (*Stintan* @ 27-12-2014, 13:17)  Skönt att lövruskan fick krypa till korset fast det skulle hon ju aldrig erkänna att hon gjort förståss. Löfven är sannolikt en "han" men i övrigt håller jag med.
Gossen Ruda
27-12-2014, 13:30
Det är 4 år till nästa val, mycket kan hända. Det är inget som hindrar en regeringsombildning med fler partier inblandade. Eftersom V knappast skulle rösta emot en S-regering får man nog räkna in de till regeringssidan även om de inte ingår i själva regeringen. Jag funderar på om budgeten är totalt fastspikad ett år framåt eller om S+MP kan komma med en ny eller förändra den nuvarande? CITAT (Huggorm @ 27-12-2014, 13:27)  Löfven är sannolikt en "han" men i övrigt håller jag med. Jag tror nog att du missuppfattade inlägget.
*Stintan*
27-12-2014, 14:41
Dom lär ju komma med en vårbudget i april så längre än till dess är inte nuvande spikad. Men fram till dess är det ju tyvärr alliansesns budget som gäller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|