Full version: Efter valet
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
hattstugan

Har rensat upp en del i tråden så som personangrepp bla!
Kanske blir lite tokigt men pga ständiga citerande så får det bli så här!
/Moderator
Jubbe063
CITAT (Gita @ 11-10-2014, 19:27) *
Och om det nu bara var slarv? Sånt händer ju, eller hur? Tycker fortfarande att förskingring av statliga medel som man i egenskap av politiker själv förvaltar är ett betydligt allvarligare brott.
Rent politiskt så gynnar ju de tveksamma utnämningarna som Löfven gjort oppositionen samt ökar på ett redan stort politikerförakt.
Gita

Så vitt jag vet är slarv ingen ursäkt för att följa gällande lagstiftning. Att inte betala TV-avgiften är också en form av förskingring av skattemedel, eller i alla fall en form av skatteflykt. Men vilket som så skaffar man sig ett finansiellt utrymme man inte har laglig rätt till.
Nåja, jag håller med om att det finns tveksamma utnämningar till denna regering. Men Reinfelt plockade ju in skattesmitare, horkarlar, svartjobbare, arbetsgivare till svartjobbare, och en utrikesminister med högst tvivelaktiga företagsförbindelser i Lundin oil.

Så, jag skulle nog inte glorifiera aliansen och spy galla över de rödgröna. Ala är av samma skrot och korn som befolkningen i övrigt
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Jubbe063 @ 11-10-2014, 22:55) *
Så vitt jag vet är slarv ingen ursäkt för att följa gällande lagstiftning. Att inte betala TV-avgiften är också en form av förskingring av skattemedel, eller i alla fall en form av skatteflykt. Men vilket som så skaffar man sig ett finansiellt utrymme man inte har laglig rätt till.
Nåja, jag håller med om att det finns tveksamma utnämningar till denna regering. Men Reinfelt plockade ju in skattesmitare, horkarlar, svartjobbare, arbetsgivare till svartjobbare, och en utrikesminister med högst tvivelaktiga företagsförbindelser i Lundin oil.

Så, jag skulle nog inte glorifiera aliansen och spy galla över de rödgröna. Ala är av samma skrot och korn som befolkningen i övrigt

Nej slarv är ingen ursäkt. Vi medborgare får inte heller slarvar. Inte heller räcker det med en ursäkt i stil med Jag trodde...... Vice statsministern och miljöminister bryter mot miljölagar.

Inte heller betraktar jag det som ungdomssynd när man förskingrar och fifflar. Klart alla ska får en chans till men inte skall en kriminell belastat styra som minister över oss.

Att man kollar alla nya minister nu är ju inget nytt, görs ju alltid oavsett vem som tillträder. Jag minns alla trådar här när alliansen kom och man letade efter fel hos den ena och den andra.

Jubbe det vore bra och du skrev i klartext vem du menar med alla dina hårda ord

Begriper inte heller varför man inte skall kunna prata politik utan att hacka på varandra. Alla har sina åsikter och det får man väl respektera. Sen ser jag ju alla för och nackdelar hos olika partier. Det finns ingen parti som är bara bra......

Elisabeth
Piccante
CITAT (Gita @ 08-10-2014, 18:35) *
"Odemokratisk" kanske är inte rätt ord, men kan du komma på något bättre sätt att benämna en aktion där man försöker föra in vapen illegalt till den ena parten i en konflikt?
Gita.

Om du till vapen räknar fotbollar och sagoböcker vilket det är embargo mot att införa så visst.
Gita
CITAT (Piccante @ 13-10-2014, 23:30) *
Om du till vapen räknar fotbollar och sagoböcker vilket det är embargo mot att införa så visst.

Fast det där är faktiskt inte sant, det är ju välkänt att t.ex det skepp som utgick från Grekland hade vapen ombord.
Gita

Här är mer att uppröras över , om man vill och orkar.

http://www.di.se/artiklar/2014/10/14/debat...s-dolda-agenda/

Fast en del föredrar förstås att skjuta budbäraren.

Gita
sparvuggla
Mitt första inlägg här, har inte läst tidigare inlägg.
Ville bara säga att jag är imponerad av den nya regeringen! Verkligen rivstart med många mycket bra förslag. Dom sämst ställda är definitivt vinnare, sjuka arbetslösa ensamma mammor pensionärer och miljön. Och miljonärer är förlorare. Helt i min smak iaf.

Om nu SD får för sig att fixa nyval tror jag att dom blir hårt straffade för det och går samma väg som Ny demokrati gjorde. Tror inte ens dom är så dumma i nuläget.
Bengalow
Det verkar som om Anna Kinberg-Batra seglar upp som enda kandidat till ordförande i Moderaterna. Det slår mig en tanke - tänk om hon blir statsminister en gång, och skall åka på statsbesök, med en narr som följeslagare - hennes man David! Det hade suttit fint i salongerna, att medbringa en egen gammeldags narr! Visserligen borde det livas upp i polityren, men, men...någon måtta får det vara!
Huggorm
Sossarna sparkade ju sin narr efter tio månader
Bengalow
...och nu går Modsen på samma trick! Att ta lärdom är att utvecklas, men här lär det bli invecklas. Att kalla David Batra för komiker, är en skymf mot "näringen". Han är bara patetisk. Jag vet inte en enda gång jag hört honom, att han har varit rolig! Finns det någon här som skrattat åt hans "humor"?
*Stintan*
Svårt att vara rolig med en sån fru whist.gif
Huggorm
Anna Kinberg Batra är inte så illa. Återstår att se om hon kan lyfta moderaterna till 2006 år nivå men jag tvivlar.
CITAT (Huggorm @ 22-11-2014, 13:54) *
Anna Kinberg Batra är inte så illa. Återstår att se om hon kan lyfta moderaterna till 2006 år nivå men jag tvivlar.

Jag tycker hon är fel människa.....
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-11-2014, 14:20) *
Jag tycker hon är fel människa.....
Vem tycker du skulle ta över istället? Finns inte så många bra alternativ.
Bengalow
Tja, det finns många att välja mellan: David Batra t.ex..."Nya Narrpartiet" (narra=lura). Man kan ju kalla in "bastkjolen" Adelsohn, eller varför inte Calle "öööh" Bildt. En skönhet som kan förvränga huvudet på "vissa" män, är väl Beatrice Ask, som har satt ordning och reda på Polisen - "aldrig har så många gjort så lite för allas rätt att skyddas!".
Eller varför inte ta en Sverigedemokrat? Det finns en hel del att välja på, som delar moderaternas syn på invandrare/flyktingar och vanliga löntagare. Var nionde moderat gick ju över till SD visar valundersökningen...tatuerade upp till halsen, och utrustade med rör och påkar.
Har "nya" modsen" spårat ut helt och hållet, eller är det maktgalenskapen som kom för plötsligt? Dom har inte lagt fram ett enda förnuftigt förslag på flera år! Nu inväntas bara "ministerpensionen", så kan dom leva flott till 65-årsdagen.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 22-11-2014, 15:16) *
Har "nya" modsen" spårat ut helt och hållet, eller är det maktgalenskapen som kom för plötsligt? Dom har inte lagt fram ett enda förnuftigt förslag på flera år! Nu inväntas bara "ministerpensionen", så kan dom leva flott till 65-årsdagen.
De har inte kunnat lägga några förslag eftersom de inte hade majoritet och därmed riskerade att röstas ner. Samma läge befinner sig ju de rödgröna i och de får bassning i fråga efter fråga.
*Stintan*
Riskerade att röstas ner? Dom hade ju SD med sig i nästan allt. Inte sjutton hade SD fällt alliansen. Det tror väl inte ens du på Huggorm?
Bengalow
CITAT (Huggorm @ 22-11-2014, 13:54) *
Anna Kinberg Batra är inte så illa.

Ordet är ett komparativ av dålig/illa - värre - värst...Nåja, för att ta fan vid hornen, så hade jag nekat henne en dans, OM hon bjudit upp mig, men inte för sina åsikters skull, eller kanske därför. Den enda jag kan tänka mig som värre är Annie Lööf. Lena Mellin på Aftonbladet anser att hon borde gripa halmstrået och göra sig till ledare för Alliansen. Då har Annie i alla fall 2 supportrar, förutom släkten...den andre vet säkert vem jag menar - han tyckte att Maud Olofsson var en jädrans bra Näringslivsminister. Jag bara säger Neon och Vattenfall...HUPP!
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2014, 19:24) *
Riskerade att röstas ner? Dom hade ju SD med sig i nästan allt. Inte sjutton hade SD fällt alliansen. Det tror väl inte ens du på Huggorm?

Alliansen la ju bara fram de förslag dom de trodde att SD skulle stödja, det var just därför det blev så få förslag. Jag tror SD skulle njuta av att fälla alliansen nästan lika mycket som de kommer njuta när de ratar de rödgrönas budgetförslag om en vecka.
Bengalow
Du är så blåögd, så det är barnsligt, Huggorm! "Få förslag"? I nio fall av tio, så stödde SD Alliansen. Varför är du så modest? Om du inte lärt det som skedde, så skall du inte komma med sådana klumpiga kommentarer. Det säger väldigt mycket om din trovärdighet. Jag skulle vilja kalla det för enögdhet - kraftig sådan. Hur var det nu med Maud Olofsson och hennes engagemang i Vattenfallsaffären? Du som gillar tanten kan väl försvara henne, eller fegar du ut?
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 22-11-2014, 22:26) *
Du är så blåögd, så det är barnsligt, Huggorm! "Få förslag"? I nio fall av tio, så stödde SD Alliansen. Varför är du så modest? Om du inte lärt det som skedde, så skall du inte komma med sådana klumpiga kommentarer. Det säger väldigt mycket om din trovärdighet. Jag skulle vilja kalla det för enögdhet - kraftig sådan. Hur var det nu med Maud Olofsson och hennes engagemang i Vattenfallsaffären? Du som gillar tanten kan väl försvara henne, eller fegar du ut?
Du förstår ju inte vad jag skriver. Alliansen la bara fram förslag som de trodde att SD skulle hålla med dom om, därför fick de stöd i nio fall av tio. Hade de lagt fram alla sina förslag kanske de bara fått stöd i fem fall av tio.

Vattenfallsaffären var inte snygg, men så medverkade den också till att Maud Olofsson fick avgå.
Huggorm
Enligt en färsk opinionsundersökning är nu alliansen lika stor som det rödgröna blocket. Om Löfven får sin budget nedröstad nästa vecka och nyval tvingas fram kan vi snart ha alliansen vid makten igen w00t.gif
jaj-51
Tja det verkar var en röra och smutskastande långt över det vanliga bland våra politiker.

Oj då nu ställer S krav på SD som inte får vara med ....

Här i Muteborg är det än värre mutor för röster polisanmälningar och de största demonstrationerna någonsin för att politikerna skall respektera demokratiska val.

Vissa kan ju få ett jobb för 57.000kr ... arbetsinsatsen lär inte vara alltför betunga en dag i månaden.

Men då måste man ha en brun tunga och rösta som S vill
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 29-11-2014, 10:54) *
Enligt en färsk opinionsundersökning är nu alliansen lika stor som det rödgröna blocket. Om Löfven får sin budget nedröstad nästa vecka och nyval tvingas fram kan vi snart ha alliansen vid makten igen w00t.gif

nyval är mindre troligt,skulle löfvens budget falla lär han välja ombildning.
Röstar inte sd på alliansens budgetförslag lär löfven få igenom den. alliansen lägger ner sina röster när löfvens budget kommer upp.
Vid ombildning lär löfven köra en ren s.regering och söka stöd i fråga för fråga i riksdagen. Bra för alliansen då man stoppar alla vänsterförslag och en viss allianspolitik kan fortsätta.
dåligt för Sverige då politiken blir hoppig och reformer som måste göras uteblir,lite som alliansens gågna mandatperiod.
Alliansens taktik om budgeten går igenom för s är dock att smula sönder den under mandatperioden genom att lägga fram motioner som går igenom i riksdagen.sd lär hoppa på det tåget och ett möjligt nyval längre fram är troligt vid en sådan taktik.
kan inte regeringen driva sin politik är det ju meningslöst att sitta vid makten.... Ulf
malarmaster
Nu börjar det dra ihop sig.
imorgon lämnar SD besked om vilket budgetförslag de kommer att rösta på.
Blir det alliansens får vi det rörigt.
troligaste draget för löfven blir då att avstå att lägga fram sin budget i nuvarande form. nya förhandlingar krävs, denna gång med alliansen. Det blir en spännande tisdag. Ulf
Gossen Ruda
Lite förundrad över opinionsmätningarna. Rapport har tjatat om att blocken är lika, att S har tappat mycket. Nu kommer SCB och påstår att S har ökat. Hur skall de ha det?
Det kan man ju verkligen undra över....
*Stintan*
Kanske pensionärerna som gått till SD inte längre litar på deras löfte till dem. Röstar SD för Alliansens budget lär det inte bli något av det löftet och det skulle ses som ett otroligt svek.
Gossen Ruda
Nu fattar jag, när media rapporterar tar de bara med S + MP mot M + C + FP + KD, man gömmer undan V som stöder regeringen. Det rödgröna blocket är 5-6 procentenheter större än oppositionen.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 02-12-2014, 11:43) *
Kanske pensionärerna som gått till SD inte längre litar på deras löfte till dem. Röstar SD för Alliansens budget lär det inte bli något av det löftet och det skulle ses som ett otroligt svek.

Det är vad media sagt många gånger men jag tror de allra flesta av SD:s väljare tycker att pensionärsskatten är en näst intill betydelselös detalj i den här saken. Förutom att de andra frågorna är mycket större och viktigare så är det ju inte heller några enorma skattesänkningar det är tal om.

CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2014, 11:55) *
Nu fattar jag, när media rapporterar tar de bara med S + MP mot M + C + FP + KD, man gömmer undan V som stöder regeringen. Det rödgröna blocket är 5-6 procentenheter större än oppositionen.
Skall man räkna V till de rödgröna måste man ju räkna SD till alliansen och då blir de betydligt större.
Gossen Ruda
SD tillhör inget block i egentlig mening för de övriga partierna vill inte ta i dem ens med tång. Regeringen har kommit överrens med V inför budgeten så de får nog räknas in i det blocket.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2014, 13:44) *
SD tillhör inget block i egentlig mening för de övriga partierna vill inte ta i dem ens med tång. Regeringen har kommit överrens med V inför budgeten så de får nog räknas in i det blocket.

Visst är de närmare knutna de rödgröna än SD är knutna alliansen, men de har ändå en liknande position.
malarmaster
v har ju deltagit i budgetframtagningen och villkorat sina röster mot det.
Så visst tillhör v regeringssidan,sjöstedt har dessutom sagt flera gånger att v aldrig kommer att avsätta en s-regering.
SD kör sitt eget race, halv 4 skulle det bli presskonferens och då skall sd tala om vad de kommer att göra.
Löfven har lovat att avgå om inte hans budget går igenom,alltså blir det ingen återremiss.
Kan alltså bli en kort regeringsperiod för mp,de lär inte återkomma i en ny regering.
ulf
Huggorm
Kommer Löfven i sådana fall bara avgå som statsminister eller även som partiledare? Vore kul med ännu en kortvarig S-ledare och någon solklar efterträdare finns väl inte.
pejori
CITAT (Huggorm @ 02-12-2014, 14:35) *
Kommer Löfven i sådana fall bara avgå som statsminister eller även som partiledare? Vore kul med ännu en kortvarig S-ledare och någon solklar efterträdare finns väl inte.

Har dom inte utsett en vise stadsminister?
Sedan ska man nog inte räkna bort Margot Wallström riktigt ännu.
Gossen Ruda
SD vill ha eftergifter i budgeten för att stödja den men det är så dags nu när budgeten är lagd.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2014, 15:57) *
SD vill ha eftergifter i budgeten för att stödja den men det är så dags nu när budgeten är lagd.
Det är ingen nyhet, de presenterade sina önskemål för länge sedan. De fick dock ingen respons från Löfven.
Huggorm
Lite komiskt att se Sveriges samlade journalistelit stå och vrida sig i vånda över att behöva närvara, lyssna till och direktsända en halvtimme av SD:s propaganda biggrin.gif
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 02-12-2014, 16:49) *
Lite komiskt att se Sveriges samlade journalistelit stå och vrida sig i vånda över att behöva närvara, lyssna till och direktsända en halvtimme av SD:s propaganda biggrin.gif

jo,och inga frågor besvarades förrän efter tillkännagivandet . riktigt kul faktiskt och ett praktexempel på att utnyttja tv-tid maximalt. Ingen ville ju bryta innan beskedet. ulf
pejori
CITAT (Huggorm @ 02-12-2014, 16:49) *

Det lär bli det sista dom framför, som riksdagsparti.
Blir det nyval, lär dom förlora den vinst dom fick i detta valet.
Tror inte att deras väljare såg den "djupblåa" Partifärgen innan valet.
Dom stirrade sig blinda på ett alternativ, för att visa sitt missnöje.

malarmaster
CITAT (pejori @ 02-12-2014, 14:43) *
Har dom inte utsett en vise stadsminister?
Sedan ska man nog inte räkna bort Margot Wallström riktigt ännu.

statsminister och partiledarposter är helt olika saker.
vice statsminister är Åsa Romson, mp och det troliga är att hon är arbetslös imorgon.
löfven håller en presskonferens nu kl. 18 och det troliga är att han ombildar regeringen. ulf
Huggorm
CITAT (pejori @ 02-12-2014, 17:57) *
Det lär bli det sista dom framför, som riksdagsparti.
Blir det nyval, lär dom förlora den vinst dom fick i detta valet.
Tror inte att deras väljare såg den "djupblåa" Partifärgen innan valet.
Dom stirrade sig blinda på ett alternativ, för att visa sitt missnöje.
Tror jag inte en sekund. De flesta av SD:s väljare hyser ett djupt politikerförakt och de älskar att SD fäller en sosseregering och tvingar statsministern att avgå. Om något vinner de väljare om några bittra soffliggare inspireras till att rösta.
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 02-12-2014, 18:05) *
Tror jag inte en sekund. De flesta av SD:s väljare hyser ett djupt politikerförakt och de älskar att SD fäller en sosseregering och tvingar statsministern att avgå. Om något vinner de väljare om några bittra soffliggare inspireras till att rösta.

min erfarenhet från valrörelsen och också de valanalyser som gjorts visar att det var integrationspolitiken som Sd plockade röster på.
många är trötta på den massiva förändring som nu sker i samhället.bostadsbrist,arbetslöshet m.m och på toppen av detta en stor flyktinginvandring där man från samhällets sida prioriterar dessa framför etniska svenskar. Alliansen tappade många röster till sd,folk som normalt röstar borgerligt svek.
ett nyval skulle troligen ge SD ytterligare röster,särskilt med det usla arbete som regeringen hittills visat.
moderaterna vill inte ha nyval då deras partiledning är vakant,fp är också rejält skadeskjutet,kd hänger på gärsgårn.
MP har visat sina kort och tappar i opinionsundersökningarna,v fick inte vara med och s böjer sig för påtryckningar bara de får styra.
ett valresultat skulle förmodligen bara ge samma situation som nu fast med ett starkare SD. ulf
pejori
CITAT (Huggorm @ 02-12-2014, 18:05) *

Tänk, det tror jag.
I min värld kallas det hybris...

CITAT (malarmaster @ 02-12-2014, 18:45) *
min erfarenhet från valrörelsen och också de valanalyser som gjorts visar att det var integrationspolitiken som Sd plockade röster på.
många är trötta på den massiva förändring som nu sker i samhället.bostadsbrist,arbetslöshet m.m och på toppen av detta en stor flyktinginvandring där man från samhällets sida prioriterar dessa framför etniska svenskar. Alliansen tappade många röster till sd,folk som normalt röstar borgerligt svek.
ett nyval skulle troligen ge SD ytterligare röster,särskilt med det usla arbete som regeringen hittills visat.
moderaterna vill inte ha nyval då deras partiledning är vakant,fp är också rejält skadeskjutet,kd hänger på gärsgårn.
MP har visat sina kort och tappar i opinionsundersökningarna,v fick inte vara med och s böjer sig för påtryckningar bara de får styra.
ett valresultat skulle förmodligen bara ge samma situation som nu fast med ett starkare SD. ulf

*Min fetmarkering*
Du är medveten om, att dom suttit i regeringsställning i två månader va?
malarmaster
CITAT (pejori @ 02-12-2014, 18:53) *
Tänk, det tror jag.
I min värld kallas det hybris...
*Min fetmarkering*
Du är medveten om, att dom suttit i regeringsställning i två månader va?

yes,och det enda de orsakat är problem och ett budgetförslag som inte kommer att gå igenom.
2006 kom alliansen och de hade allt fix och färdigt efter första dagen. Men så förberedde de sig i två år också.
det är det som är skillnaden,ett färdigt alternativ eller rödgrön röra där de sitter och förhandlar efter valet.
resultatet: svikna vallöften,en annan politik än det som de gick till val på samt ett parti som inte fick vara med men som ändå styrde över budgeten till vänster tack vare att löfven inte snackat ihop sig med sina stödpartier.
nu får han äta upp det,smaklig måltid!
Skall alliansen kratsa ut kastanjerna åt honom som han vill lär han få göra om sin budget rejält. ulf
Gossen Ruda
CITAT (malarmaster @ 02-12-2014, 20:00) *
yes,och det enda de orsakat är problem och ett budgetförslag som inte kommer att gå igenom.
2006 kom alliansen och de hade allt fix och färdigt efter första dagen. Men så förberedde de sig i två år också.
det är det som är skillnaden,ett färdigt alternativ eller rödgrön röra där de sitter och förhandlar efter valet.
resultatet: svikna vallöften,en annan politik än det som de gick till val på samt ett parti som inte fick vara med men som ändå styrde över budgeten till vänster tack vare att löfven inte snackat ihop sig med sina stödpartier.
nu får han äta upp det,smaklig måltid!
Skall alliansen kratsa ut kastanjerna åt honom som han vill lär han få göra om sin budget rejält. ulf

Nu minns du väldigt dåligt. 2006 var alliansen i majoritet och då är det inga problem att få igenom budgeten. 2010 var de inte längre i majoritet men oppositionen var inte tillräckligt stor och enig. Nu har vi en helt annan situation med tre "block" som inte kan enas.
malarmaster
nej ruda,minnet är det inget fel på. skillnaden var att alliansen förberett sig i två år,politiken var spikad,åtgärderna färdiga och budgeten gjord.
löfven hade inte förberett något,i varenda debatt kom de tre s,mp och v med olika besked i massor av frågor.
det var endast någon vecka innan valet man lämnade ett vagt besked om samarbete mellan de tre. ett samarbete som bröts redan dagen efter valet när löfven skåpade ut v.
Så att de inte kommit någonstans efter två månader är kanske inte så konstigt.
Att man sedan bildar regering med så svagt underlag visar bara på hur maktkåta s är.
På valnatten satt alliansen och räknade,de insåg att för alliansens del var det kört,regeringen skulle bli för svag och Reinfeldt avgick.
löfven ville dock regera på ett ännu mindre underlag,endast med hjälp av v fick de fler mandat. Nu har Sd sagt ifrån,man vill inte längre ignoreras.
Genast vill löfven ställa alliansen till svars,"ta ansvar" heter det.
Men det är inte längre alliansens sak,de sitter i opposition.
konstigt nog har löfven inte märkt det... Kanske lika bra att han återvänder till sitt skrivbordsjobb på facket.
det är inte lika lätt att driva politik som löneförhandlingar. Ulf
Huggorm
CITAT (malarmaster @ 02-12-2014, 22:03) *
konstigt nog har löfven inte märkt det... Kanske lika bra att han återvänder till sitt skrivbordsjobb på facket.

Facket är maffia, där behöver han inte ta hänsyn till en massa strikta regler utan gör mer eller mindre som han vill rolleyes.gif
Gossen Ruda
CITAT (malarmaster @ 02-12-2014, 22:03) *
nej ruda,minnet är det inget fel på. skillnaden var att alliansen förberett sig i två år,politiken var spikad,åtgärderna färdiga och budgeten gjord.
löfven hade inte förberett något,i varenda debatt kom de tre s,mp och v med olika besked i massor av frågor.
det var endast någon vecka innan valet man lämnade ett vagt besked om samarbete mellan de tre. ett samarbete som bröts redan dagen efter valet när löfven skåpade ut v.
Så att de inte kommit någonstans efter två månader är kanske inte så konstigt.
Att man sedan bildar regering med så svagt underlag visar bara på hur maktkåta s är.
På valnatten satt alliansen och räknade,de insåg att för alliansens del var det kört,regeringen skulle bli för svag och Reinfeldt avgick.
löfven ville dock regera på ett ännu mindre underlag,endast med hjälp av v fick de fler mandat. Nu har Sd sagt ifrån,man vill inte längre ignoreras.
Genast vill löfven ställa alliansen till svars,"ta ansvar" heter det.
Men det är inte längre alliansens sak,de sitter i opposition.

Löfvén kande givetvis inte bestämma något INNAN valet eftersom han och de andra inte visste mandatfördelningen. Det var bara valtaktik från borgarna att envist tjata om detta. Du vet det där med att sälja björnens skinn. Det fanns givetvis funderingar men inget man gick ut med offentligt. V skåpade ut sig själva med sina krav. Huruvida S är maktkåta får stå för dig, det är fö samma på högersidan. Det är därför de nu inte vill hjälpa till, men samtidigt är de ännu svagare. Om de inte tar hjälp av SD men det vägrar nog åtminstone FP. Vi har nu en riksdag uppdelad i tre block. Dags att bryta upp det och göra en samlingsregering, men samtidigt har högerns partiledare målat in sig i sitt hörn. Givetvis vill S föra en S-politik och kan tänka sig samarbeta men det finns gränser.
Huggorm
Skapar de en samlingsregering får/vill SD sannolikt inte vara med och blir då i princip enda oppositionen vilket troligtvis kommer ge dom ännu fler röster i nästa val. Om FP, C eller MP byter block kommer de ses som förrädare och tappa röster.
Gossen Ruda
Kan så vara. Hur vill du lösa krisen då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon