|
Full version: Efter valet
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Huggorm
03-12-2014, 10:15
Jag är glad att det inte är mitt ansvar att lösa denna kris, för de har målat in sig ordentligt i var sitt hörn. Jag tror det bästa alternativet vore om alliansen fick regera, med passivt stöd från de andra partierna. Men det kräver att S eller MP släpper igenom deras budget, för SD sade ju igår att de inte tänker göra det "gratis" i fortsättningen.
CITAT (malarmaster @ 02-12-2014, 17:58)  statsminister och partiledarposter är helt olika saker. vice statsminister är Åsa Romson, mp och det troliga är att hon är arbetslös imorgon. löfven håller en presskonferens nu kl. 18 och det troliga är att han ombildar regeringen. ulf Åsa Romsons utnämning hade jag missat.  Tänkte närmast på en ersättare som partiledare, när jag nämnde Margot Wallström. Tror många kan tänka sig henne som partiledare.
Huggorm
03-12-2014, 10:54
CITAT (pejori @ 03-12-2014, 10:37)  Åsa Romsons utnämning hade jag missat.  Tänkte närmast på en ersättare som partiledare, när jag nämnde Margot Wallström. Tror många kan tänka sig henne som partiledare. Hon kan väll duga, fram till valet 2018. När sossarna gör fiasko igen kommer hon säkert att få avgå
Gossen Ruda
03-12-2014, 11:08
Jag tycker inte Löfvén målat in sig i något hörn, han försöker få med andra partier i en överenskommelse men de vägrar. Utom möjligen SD. Detta trots att högern inte har något eget alternativ. Undrar vad de vill ha? Nyval? Hoppas i så fall att både C och KD åker ur riksdagen då, det har de förtjänat.
malarmaster
03-12-2014, 16:59
CITAT (Gossen Ruda @ 03-12-2014, 11:08)  Jag tycker inte Löfvén målat in sig i något hörn, han försöker få med andra partier i en överenskommelse men de vägrar. Utom möjligen SD. Detta trots att högern inte har något eget alternativ. Undrar vad de vill ha? Nyval? Hoppas i så fall att både C och KD åker ur riksdagen då, det har de förtjänat. löfvens enda chans att få ha regeringsmakten kvar är att ombilda,prata ihop sig med alliansen i sakfrågor samt skippa v och mp:s budgetkrav. det kommer att bli en urvattnad s-budget med inslag av alliansens frågor men för Sveriges del hade det varit det bästa då alliansen inte sitter i regering. löfven gjorde misstaget att ta för givet både vad SD skulle göra samt att det skulle kunna gå att splittra alliansen.Han la fram en ren vänsterbudget som går stick i stäv med alliansen och sen tror dumskallen att han skall få stöd av alliansen för det. Alliansen lovade FÖRE valet att man hur det än går kommer man att lägga en gemensam budget baserad på sina vallöften.Det har man nu gjort,alliansen uppfyller nämligen sina löften och löfven fattar noll. Var någonstans räknade han fel? Är det flumskolans matematik som gjort att han inte kan räkna mandat? han kunde väl tagit hjälp av magister Fridolin med matten. sitter man i en minoritet måste man ta hänsyn till oppositionen,kanske den läxan nu gått in. Ulf
Gossen Ruda
03-12-2014, 17:15
Vad jag kommer ihåg har alliansen kategoriskt avvisat alla inviter från S ända från valnatten. Svårt att lägga fram en gemensam budget då.
Huggorm
03-12-2014, 17:15
Nu skall vi först se hur nyvalet går, mandatfördelningen kanske blir annorlunda denna gång och därmed ändrar förutsättningarna helt.
Gossen Ruda
03-12-2014, 17:51
Jo. Löfvén har nog insett att det inte går att komma överens med högern. Jag tror dock inte för ett ögonblick att alliansen kan komma tillbaka, öka sina röster med 25%, de hade under 40% i valet. Svårt för vänstern också men lite lättare. Kommer FI in i riksdagen är det bara några procent kvar. Mycket kan dock hända.
Gossen Ruda
03-12-2014, 18:21
Tittade på Rapport och fick ett gott skratt. De hade plockat upp partiledarna för SD, C, FP och M. Alla sa de att det är statsministerns ansvar, de kan sin innantill-läxa. De har alltså inget ansvar? Nej, de är totalt ansvarslösa.
Huggorm
03-12-2014, 18:32
Klart det är regeringens och statsministerns ansvar att skapa en budget som är tillräckligt attraktiv för att få majoritet i riksdagen. Är det oppositionens ansvar att godta vilka dumheter som helst?
Gossen Ruda
03-12-2014, 18:45
Som jag skrev ovan, allianspartierna var helt negativa redan från valnatten långt innan budgeten lagts. Vet inte om hade velat regera med stöd av SD? Får inte Löfvén någon möjlighet att skapa en majoritetsregering efter nyvalet tror jag inte att han vill fortsätta. Vad händer då? ALLA partier i riksdagen har ett ansvar att landet fungerar, det är ingen sandlåda.
Huggorm
03-12-2014, 18:59
CITAT (Gossen Ruda @ 03-12-2014, 18:45)  Som jag skrev ovan, allianspartierna var helt negativa redan från valnatten långt innan budgeten lagts. Vet inte om hade velat regera med stöd av SD? Får inte Löfvén någon möjlighet att skapa en majoritetsregering efter nyvalet tror jag inte att han vill fortsätta. Vad händer då? ALLA partier i riksdagen har ett ansvar att landet fungerar, det är ingen sandlåda. Tja, SD kräver inflytande i en enda fråga, vilket är billigt med tanke på att de är tredje största parti. Jag tycker att båda blocken borde diskutera med SD.
Gossen Ruda
03-12-2014, 19:30
CITAT (Huggorm @ 03-12-2014, 18:59)  Tja, SD kräver inflytande i en enda fråga, vilket är billigt med tanke på att de är tredje största parti. Jag tycker att båda blocken borde diskutera med SD. Du är rolig du. Jag avslutar diskussionen med dig. Edit: Tittade mer på Rapport och hörde samma sak igen. Löfvén har gång på gång försökt komma överens med allianspartierna men de har hela tidan avvisat alla inviter och hänvisat till att han har ansvaret. Såna jävla puckon, hur skall han kunna regera under såna förutsättningar? Själva är de handlingsförlamade.
malarmaster
03-12-2014, 21:40
CITAT (Gossen Ruda @ 03-12-2014, 19:30)  Du är rolig du. Jag avslutar diskussionen med dig.
Edit: Tittade mer på Rapport och hörde samma sak igen. Löfvén har gång på gång försökt komma överens med allianspartierna men de har hela tidan avvisat alla inviter och hänvisat till att han har ansvaret. Såna jävla puckon, hur skall han kunna regera under såna förutsättningar? Själva är de handlingsförlamade. tittade du på agenda hade du fått en annan uppfattning. Alliansen meddelade efter valnatten och har sagt hela tiden att de driver sin politik. Att man skulle lägga fram sin budget sa man före valet . om man vill ha blocköverskridande överenskommelser måste man bjuda till. Löfven vände sig till v och har lagt fram en v-budget.Något som givetvis är oacceptabelt för alliansen.Löfven bröt dessutom de tidigare överenskommelser som mp och s hade i olika frågor med alliansen. något som du Ruda inte tycks förstå är att som politiskt parti driver man sina frågor ÄVEN i opposition. Det är statsministerns ansvar att få igenom sin politik och finansieringen för den. Alliansen kommer nu att gå till val på sin politik. Huruvida det blir någon förändring den 22 mars återstår att se. Jag för min del tror att alliansen kommer tillbaks,sossebudgeten är det sämsta som kan hända Sverige. hade löfven tagit sitt ansvar hade han ombildat regeringen,skippat mp och v och satt sig ner med alliansen istället. Då hade vi förmodligen sett en del av s-budget finnas kvar men även att alliansens hjärtefrågor fått fortsätta. löfvens taktik har varit att splittra alliansen,det har inte funkat och att överhuvudtaget gå till riksdagen med en budget som det inte finns majoritet för är ju inte bara löjligt,det är minst sagt korkat. Redan efter löfvens regeringsbildning har sannolikheten för detta uppkomna läge varit nästan 100 %. Samarbetsmannen,den duktige förhandlaren har visat sig vara novis på politik. Han har gjort nästan samtliga misstag man kan göra i politiken. Man gör sig inte ovän med de man vill samarbeta med... Ulf
*Stintan*
03-12-2014, 23:04
Synd att du är aå enögd malarmaster men något annat är ju inte att vänta. Alliansföreträdarna har bara betett sig bansligt och omoget ansvarslöst och spelar SD i händerna. Sverige har inte råd med sånt här trams. Ingen regering kan klara sig utan samarbete över blockgränserna såvida man inte börjar samarbeta med SD och det vill ju ingen.
malarmaster
04-12-2014, 07:43
Nej,stintan. enögdheten finns på vänstersidan. Det är INTE oppositionens roll att driva regeringens politik.Det gjorde inte s innan valet utan man drev sin oppositionspolitik,även de använde sd när de bröt ut förslag ur alliansens budget.
samarbete som Löfven använt som mantra innebär att man ger och tar,det har inte löfven gjort utan enl. uppgift från allianspartiernas ledare dikterar löfven vad som gäller. Den situation som nu uppkommit förutsåg jag och de flesta politiskt insatta redan på valnatten. det räcker med att räkna mandat. För att få igenom sin politik krävs en majoritet i riksdagen. Alliansen räknade och såg att det inte går.Löfven räknade och valde att bilda regering. Det rätta hade ju varit att redan från början snackat med alliansen, s+alliansen hade funkat. Istället valde Löfven en kraftig vänstersväng som det INTE finns majoritet för. SD ignoreras trots att de är vågmästare och tredje största parti. Vill man ignorera dem MÅSTE man ha en majoritet. Nu kommer ett extraval och jag är helt övertygad om att när debatten kommer igång så kommer det att resultera i en kvinnlig statsminister 22 mars. valdeltagandet blir troligen lägre och det är vänstersidan som missgynnas av det.
Blev glad när jag såg att Nyamko Sabuni är tillbaks på barrikaderna. Alliansen kommer att mobilisera kraftigt och denna gång kommer det att räcka ända fram. de ökade hela tiden under förra valets slutspurt men tappet till sd blev för stort. månne det är vänstern som tappar nu. Löfvens budget är ingen bra röstdragare. inskränkningar på RUT,kvinnorna i den branschen lär ha lätt att välja,höjning av arbetsgivaravgifter för unga,lätt val för de ungdomar som har svårt att få jobb, skattehöjningar, underfinansierad budget som på sikt kommer att höja skatter,nya energiskatter m.m. Arbets och tillväxtfientlig , motsatsen till vad Sverige behöver. Som Kinberg-Batra sa efter att alliansens budget vunnit: Rätt budget, fel regering. Det rättas nu till genom extravalet, Löfven behöver lära sig mer om hur politik bedrivs och funkar. Det går inte genom att som fackpampen gör, diktera sina villkor. Ulf
Huggorm
04-12-2014, 08:48
CITAT (malarmaster @ 04-12-2014, 07:43)  Blev glad när jag såg att Nyamko Sabuni är tillbaks på barrikaderna. Kul  Jag har väl aldrig varit folkpartist men jag måste säga att ni har många av de bästa politikerna.
Gossen Ruda
04-12-2014, 08:49
Optimisten malarmaster har talat.  Vad du inte kommer ihåg är att allianspartierna redan på valnatten slog fast att de inte kunde tänka sig att samarbeta med S, hur skulla Löfvén då göra? Han försökte men alliansen redan hade målat in sig i sina hörn. Förmodligen får något eller några av partierna krypa till korset och till slut samarbeta. Jag tror inte att vi får något segrande block efter extravalet. De rödgröna är dock närmast, alliansen har längre väg att gå och troligen kommer KD att åka ur riksdagen.
Huggorm
04-12-2014, 08:59
CITAT (Gossen Ruda @ 04-12-2014, 08:49)  Optimisten malarmaster har talat.  Vad du inte kommer ihåg är att allianspartierna redan på valnatten slog fast att de inte kunde tänka sig att samarbeta med S, hur skulla Löfvén då göra? Han försökte men alliansen redan hade målat in sig i sina hörn. Förmodligen får något eller några av partierna krypa till korset och till slut samarbeta. Jag tror inte att vi får något segrande block efter extravalet. De rödgröna är dock närmast, alliansen har längre väg att gå och troligen kommer KD att åka ur riksdagen. KD blir kvar, deras väljare har större sannolikhet för att orka gå och välja vid ett extraval. Sossarnas är latast i det sammanhanget, enligt sakkunniga på SVT:s nyheter.
Jubbe063
04-12-2014, 11:18
Det spelar väl ingen roll vad som hände före tisdagen. Ty i tisdags släppte SD en bomb som totalt ändrade alla praxis och kytum som gällt. Dvs att de tänker fälla varenda regering som inte gör som de säger. Detta genom att frångå praxis att lägga ner sina röster om deras budget inte vinner. Detta var första gången i historien som detta skedde. Och de röstade inte heller på aliansens budget för att de tycker att den är bra utan bara för att fälla sittande regering. Snacka om sandlåda.
Gossen Ruda
04-12-2014, 11:46
Sandlåda är ordet. Jag misstänker att SD kommer att tappa en del. Mattias Karlsson skrämmer nog bort en hel del som röstat på SD med sitt arroganta sätt, han verkar definivt inte förtroendeingivande. Beträffande KD så har de dalat hela tiden så de är nog borta snart. Egentligen var det smart av Löfvén att inte avgå och istället utlysa nyval. Då blåste han Batra från att försöka ta över nu. Hur alliansen nu skulle kunna bilda en stabil regering. Ta med SD?
Huggorm
04-12-2014, 12:21
Vi får väl se. Det är en spännande tid vi lever i.
kerstinbern
04-12-2014, 18:10
CITAT (Huggorm @ 03-12-2014, 18:59)  Tja, SD kräver inflytande i en enda fråga, vilket är billigt med tanke på att de är tredje största parti. Jag tycker att båda blocken borde diskutera med SD. Men Hitler och Nazisterna krävde också vbara inflytande i en enda fråga, och det gavs han också av andra partier. ”Det är främlingsfientlighet som utmärker SD:s väljare” http://www.dn.se/debatt/det-ar-framlingsfi...er-sds-valjare/
Gossen Ruda
05-12-2014, 11:25
Såja, krutröken har lagt sig. En del är missnöjda, andra kanske nöjda med ett nyval. Jag ser inga klara tendenser för ändring av styrkeförhållandena men det finns några saker att reflektera över. Det kom en undersökning som pekar på att av SD:s 12% väljare är det bara 7% som stödjer partiet. Märkligt och det kan resultera i en väljarflykt. Ett parti som riskerar att åka ur är KD, deras kräftgång håller i sig. Ett annat som kan komma in är FI. Dessa tre saker kan förändra styrkeförhållandet radikalt. Det finns en chans att vänsterblocket kan få egen majoritet men den är inte stor, dock mycket större än att alliansen skulle få egen majoritet. Vi får se. Jag lastar inget enskilt parti för kaoset, snarare blockpolitiken.
Huggorm
05-12-2014, 11:30
CITAT (Gossen Ruda @ 05-12-2014, 11:25)  Det kom en undersökning som pekar på att av SD:s 12% väljare är det bara 7% som stödjer partiet. Det beror sannolikt på att deras väljare inte törs medge sina sympatier när opinionsmätarna ringer. Det kan hända att de backat men knappast så mycket som fem procent.
Jubbe063
05-12-2014, 11:40
CITAT (Huggorm @ 05-12-2014, 11:30)  Det beror sannolikt på att deras väljare inte törs medge sina sympatier när opinionsmätarna ringer. Det kan hända att de backat men knappast så mycket som fem procent. He he he, rätt kul. Om de inte "törs" medge att de röstar på SD, så kan ju det tyda på att de skäms för sina åsikter eftersom de innerst inne bär på lite "förbjudna" åsikter... Och då handlar det inte om ekonomi, skola, vård eller omsorg.
Gossen Ruda
05-12-2014, 11:49
CITAT (Huggorm @ 05-12-2014, 11:30)  Det beror sannolikt på att deras väljare inte törs medge sina sympatier när opinionsmätarna ringer. Det kan hända att de backat men knappast så mycket som fem procent. Men de medger ju att de röstat på dem, lika illa tycker jag.
malarmaster
05-12-2014, 16:47
dagens opinionssiffror går hårt åt s, enl. dem ligger nu båda blocken lika.Sd har backat obetydligt men s tappar med flera procent. I skåne uppges att de backat så mycket som 10 procent vid lokala mätningar. Nu är detta opinionsmätningar med få deltagare (ung. 1000) så de är mindre tillförlitliga men trenden finns där. Det våras för alliansen... Ulf
Gossen Ruda
05-12-2014, 18:43
Fast den opinionsmätrningen gjordes före nyvalsbeskedet. Den är inte värd papperat den ev är skriven på.
malarmaster
05-12-2014, 19:30
jag tolkar tvärtom,s tappar väljare före nyvalsbeskedet,det är sant. mätningen gjordes fram till 3/12. Han lär tappa ännu mer efter att offentligt visat att han misslyckats. ledarsidorna går också hårt åt Löfvens politiska naivitet och oförmåga. Innan valet i september var alliansen medias hackkycklingar,nu har det tydligen vänt. Vi är nästan tillbaks med Juholtsrubriker igen. Ändringar i opinionsmätningar ger positiv feedback åt de som ökar dvs alliansen. Kan alliansen innan mars dessutom presentera en trovärdig integrationspolitik lär de ta tillbaks de väljare som stack till sd. Jag vet att man nu börjat diskutera detta internt. (jag har själv lagt flera förslag till mitt parti) Ulf
Bengalow
05-12-2014, 22:27
Jag tycker, att det Magdalena Andersson framhöll, om SD som ett nyfascistisk parti är precis på pricken. Hos Skavlan ikväll, så berättade Stefan Löwén om Jimmie Åkesson, och hur han från början beklätt sitt kontor/hem med naziflaggor och andra symboler från Hitlertiden. Att överhuvudtaget rösta på ett sådant parti verkar helt sjukt! Att äldre människor inte känner igen det dom upplevt genom 40-talet är svindlande. Hitler grundlurade folk med löften om guld och gröna skogar, och visst fick dom det...eller? Det SD lovar kan jag torka mig i ars-t med. Ner med nynazisterna!!!!!
Huggorm
05-12-2014, 22:36
CITAT (Bengalow @ 05-12-2014, 22:27)  Jag tycker, att det Magdalena Andersson framhöll, om SD som ett nyfascistisk parti är precis på pricken. Hos Skavlan ikväll, så berättade Stefan Löwén om Jimmie Åkesson, och hur han från början beklätt sitt kontor/hem med naziflaggor och andra symboler från Hitlertiden. Att överhuvudtaget rösta på ett sådant parti verkar helt sjukt! Att äldre människor inte känner igen det dom upplevt genom 40-talet är svindlande. Hitler grundlurade folk med löften om guld och gröna skogar, och visst fick dom det...eller? Det SD lovar kan jag torka mig i ars-t med. Ner med nynazisterna!!!!! Finns det några belägg för att Jimmie Åkesson "beklätt sitt kontor/hem med naziflaggor"? Det låter nästan för bra för att vara sant. Känns som om det borde skapat rätt stora rubriker och jag har inte sett några.
malarmaster
06-12-2014, 08:36
och vi har haft politiska ledare som i sin ungdom haft röda fanor,bilder på marx,lenin och stalin på väggen. Kanske även Löfven har haft det? Det är ju ingen skillnad på kommunism och nazism. Att SD har det i bagaget och får höra det dagligen är en sak. Margareta Andersson gick över linjen i sitt uttalande,men stämmer med deras retorik. Migrationspolitik får inte nämnas,att som sd gjorde på presskonferensen där man i en halvtimme redogjorde för sin politik måste ha stört ron i riksdagshuset enormt. Jag är däremot glad att sd rört om i grytan,nu kommer migrationspolitiken äntligen på bordet. Det är det enda som kan pressa tillbaks SD,att saken diskuteras och belyses. Många av SD:s väljare är nämligen missnöjesväljare och delar inte SD:s politik i grunden. I valanalyserna kommer migrationsfrågan på tredje plats i folks val,arbete och ekonomi tar de första platserna. Men inget parti förutom SD pratade migration före valet,ingen valdebatt tog upp frågan då den är tabu. Man blir stämplad rasist eller med anderssons ord nyfacist. Inte heller s vill prata om frågan utan sopar den rejält under bordet.i kommunalvalet i min kommun fick SD 20 %, i min valkrets (byn) fick de 27%. Är de människor jag dagligen möter och känner rasister? Nej,men man är rädd för framtiden,man ser att resurser till kommunen fattas.Bostäderna fylls med folk utifrån,ungdomarna får bo hemma trots att de har fått jobb,enda chansen är att köpa en bostad. Det är därför SD växer. Alliansen kommer nu att ta upp frågan inför 22 mars.Måhända vänstersidan kan släppa sitt tabu och delta? Ulf
Natur liv
06-12-2014, 08:57
CITAT (malarmaster @ 06-12-2014, 08:36)  Många av SD:s väljare är nämligen missnöjesväljare och delar inte SD:s politik i grunden. Att de har fått missnöjesröster är jag övertygad om. När de nu vet vad som händer när de röstat på det här sättet har de chansen att tänka om och lägga sin missnöjesröst på något annat i nyvalet.
Huggorm
06-12-2014, 09:01
CITAT (Natur liv @ 06-12-2014, 08:57)  Att de har fått missnöjesröster är jag övertygad om. När de nu vet vad som händer när de röstat på det här sättet har de chansen att tänka om och lägga sin missnöjesröst på något annat i nyvalet. En missnöjesröstare älskar nog att störa politiken så gravt som nu har skett så det är inte säkert de ändrar sig.
Natur liv
06-12-2014, 09:04
CITAT (Huggorm @ 06-12-2014, 09:01)  En missnöjesröstare älskar nog att störa politiken så gravt som nu har skett så det är inte säkert de ändrar sig. En del kanske, men många var säkert missnöjda med den politik som fördes och förväntade sig något annat. Vilket det inte blev.
malarmaster
06-12-2014, 09:36
nej,någon politik har vi inte sett av den nya regeringen,bara budgettjafs. utfallet av valet blev nog inte som svenska folket ville. Förhoppningsvis rättar de till det 22 mars. Alternativen nu är kaos med löfven eller ordning och regeringsduglighet med alliansen. Skulle vänstersidan detta val inte komma upp i 50% lär kaoset fortgå då SD troligen ännu en gång kommer att rösta ner löfven. En intressant artikel finns idag på DN där näringslivet ger sin syn på Löfvens regering. Som väntat står den inte högt i kurs men konsekvenserna kan bli allvarliga för Sverige med minskad tillväxt (=ökad arbetslöshet) och företagsflytt.Någon näringslivspolitik finns nämligen inte i Löfvens budget utan bara ökade pålagor på företagande. Ulf
Natur liv
06-12-2014, 09:56
CITAT (malarmaster @ 06-12-2014, 09:36)  nej,någon politik har vi inte sett av den nya regeringen,bara budgettjafs. Jag menade tvärtom. En del röstade på SD för att man var missnöjd med den tidigare moderatledda regeringen och vad fick man? Ett parti som röstar för den moderatledda budgeten. Ingen förändring alltså, förutom regeringskris och politisk oro.
Gossen Ruda
06-12-2014, 13:43
Det är otroligt vad enögd målarn är.  Han ser inte att orsaken till kaoset är att alliansen vägrade att hjälpa till när SD gick till attack, inte för att Lövfén eller hans regering på något sätt skulle vara oduglig. Alliansen hoppades på att han skulle avgå så att de kunde ta över. Hur det skulle gå till när den rödgröna sidan är mycket större än alliansen? Såvida man inte gör upp med SD och skaffar sig bruna tungor.
malarmaster
06-12-2014, 14:30
CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2014, 13:43)  Det är otroligt vad enögd målarn är.  Han ser inte att orsaken till kaoset är att alliansen vägrade att hjälpa till när SD gick till attack, inte för att Lövfén eller hans regering på något sätt skulle vara oduglig. Alliansen hoppades på att han skulle avgå så att de kunde ta över. Hur det skulle gå till när den rödgröna sidan är mycket större än alliansen? Såvida man inte gör upp med SD och skaffar sig bruna tungor. politiskt måste du vara väldigt naiv,Ruda. VARFÖR skall alliansen hjälpa löfven att rasera det som de byggt upp under 8 år? Valresultatet såg vi på valnatten,alliansen insåg att det inte gick att fortsätta,Löfven tyckte att det skulle gå trots att de rödgrönas mandat endast är obetydligt bättre än alliansens resultat. Misstaget Löfven gjorde var att utropa regering ihop med mp. Smartaste hade varit att snacka med alliansen först,varit ödmjuk. Accepterat ett samarbete om kommande budget. Han gjorde tvärtom,gick till Sjöstedt och mer eller mindre förklarade alliansen krig. Det är ALLTID statsministerns ansvar att få igenom sin politik och budget. Oppositionen är just opposition och har sin egen agenda. Röran beror på den politiska okunnighet som Löfven har,han har ingen erfarenhet av riksdagen,av regeringsarbete och som han nu tydligt visat att samarbeta med andra politiker. Politik är alltid ett rävspel,Löfven behärskar inte det. Jag säger det igen ,Ruda, DET ÄR INTE ALLIANSENS JOBB ATT RÄDDA EN SOSSE-VÄNSTER REGERING. den uppgiften tog löfven på sig när han blev statsminister. Löfven missbedömde SD,han missbedömde enigheten hos alliansen,han behärskar inte spelet. Nu får han lära sig den hårda vägen. Du får gärna kalla mig enögd. bättre enögd än enfaldig. Ulf
Bengalow
06-12-2014, 16:20
Men du är ju bådadera! Alliansen visste, att SD skulle komma till deras hjälp för att fälla regeringen. Nu är det så, att har man tagit fan i båten så får man ro honom iland. SD är ett ultrakonservativt parti, med rötter i fascism. Hur känns det, att bli smekt och omhuldat av dessa politiska huliganer? Njuter du? Folkpartiet påstår sig vara ett liberalt parti, men det var länge sedan. Hade man tagit en utsträckt hand, som en gång i världen, så hade jag fortfarande klassat er som ett sådant. I dag är ni ett lydparti till högern, med en ledare som raserat hela skolsystemet - och det på endast åtta år. Gu'bevare oss för narrar i politiken!! Nu har företrädare för alliansen, samt en avgången partiledare berett vägen till SD. "Det Hitler gjorde var bara inte av ondo!"(citat Lars Leijonborg). Hur tusan kan man dela liberala tankegångar med en sådan f.d. ledare för ens parti!!! En spark i rumpan och avståndstagande vore på sin plats. Gör du det? Soffan har tillrättalagts för ett femte alliansparti, så nu vippar gungan över till ett mörkblått scenario. Klarar ni det - att försvara liberalismen, mot sådana tungviktare? För mig verkar ni, FP, C och KD som ofjädrade fågelungar, med en gökunge i boet, där blåmesmamman skall klara av att mata alla...medan hennes make sitter och är "komisk".
Gossen Ruda
06-12-2014, 17:27
Du har dåligt komihåg målarn. Alliansen uteslöt redan på valnatten samarbete utanför blocket. Löfven försökte men det gick inte. Det berodde inte på att han är dålig utan på att SD kom med omöjliga krav. Varför skulle alliansen rädda hans regering? För att undvika detta kaos som nu uppstått givetvis. Spara in pengarna som nu går till ett onödigt och obehövligt extraval. De trodde att de skulle kunna ta över. Har då? Med mindre än 40% av rösterna? Den rödgröna sidan har runt 45%.
malarmaster
06-12-2014, 19:13
Ruda,vad är det som du inte förstår? Alliansen driver sin politik,s +mp driver sin. Valnatten togs inga kontakter utan först när talmansrundan var igång. Alliansen klargjorde däremot på valnatten att de skulle lägga fram sin budget,som utlovats INNAN valet och att de höll fast vid sin politik. I talmansrundan gavs samma besked,vill löfven samarbeta så får han ta hänsyn till alliansens budget. Talmannen å sin sida ville ha klara besked från löfven om han kan få igenom en kommande budget. Det var ju mycket skriverier om detta då det ansågs att talmannen gick över sina befogenheter. I backspegeln fick han rätt,Löfven skulle inte ha fått statsministerposten då hans underlag är för litet. Att löfven gick på vänstersvängen i sin budget och som skulle om den gått igenom rasera mycket av allianspartiernas bygge bäddar ju inte för ett samarbete,tvärtom. VARFÖR SKALL ALLIANSEN LÄGGA NER SITT BUDGETFÖRSLAG I DET LÄGET? Löfven tog ingen notis om SD när han accepterade statsministerposten.Han felbedömde hela läget.... Hans taktik var att ignorera SD,bryta upp alliansen,och så med den splittringen få igenom sin budget. Alliansen höll dock ihop för de vet att splittras de så är det svårt att inför valet 2018 återigen gå fram som ett block vilket är enda chansen att erövra regeringsmakten. Samarbete betyder i min värld att man snackar ihop sig,ger och tar. Detta har inte skett. Löfven snackar med mp o v vilka vill ha en helt annan politik än alliansen.Man har dessutom brutit flera överenskommelser iom detta vilket gjort allianspartierna skeptiska till Löfvens trovärdighet. Det som hänt är det bästa för Sverige,nu får återigenh svenska folket säga sitt,denna gång med facit vad vänstern vill egentligen.Före valet gavs nämligen inga besked. SD:s agerande må vara förvånande för löfven men inte för oss andra insatta. Sd är inget parti som gör som de andra.Det glömde löfven också i sin taktikbedömning.... Ulf
malarmaster
06-12-2014, 19:19
du snackar om kostnader för extravalet,ruda. en del kunde ju ha sparats på att fortsätta förbifart Stockholm. enl uppgift kostar stoppet skattebetalarna 4 mille om dagen . En förbifart som kommer att byggas under alliansen,likaså kommer Bromma att finnas kvar,sänkta arbetsgivaravgifter för unga,RUT-avdraget m.m. Jag tror faktiskt att alliansen kommer att få starkt stöd för sin politik jämfört med s budget. Ulf
Huggorm
06-12-2014, 19:24
Jag har inte direkt följt med bråket om Bromma flygplats, men hade det inte varit smart att lägga ned den och bygga bostäder på området? Där finns ju en massa fin tomtmark relativt centralt i Stockholm. Då slipper de ha en massa landande och lyftande flygplan mitt i stan också.
Gossen Ruda
06-12-2014, 20:11
Vad Löfvén inte kunde ana var att SD skulle bryta mot praxis i riksdagen bara för att ställa till med kaos. Det hade skett även om alliansen hade lagt fram en budget i minoritetsläge. Om man inte hade kommit överens med SD. Det är ingen personfråga. Vad beträffar koalitioner. Vilka skulle S samarbeta med om inte V eller MP skulle vara med? S + M? Knappast. S + KD + C + FP? Mindre än 50%. Och med tanke på hur Lööf gått ut och gapat tror jag det blivit svårt. Faktum är att S + V + MP har den största procentsatsen. Skulle Löfvén också gjort som Reinfeldt och fegat ut? Bättre? Han gjorde åtminstone ett försök.
malarmaster
06-12-2014, 20:57
överenskommelsen innan valet var att största alternativet skulle försöka bilda regering. Det visades ju på valnatten vilka alternativen var och följdriktigt avgick Reinfeldt. Vad jag menar är att hade Löfven liksom Reinfeldt gjorde räknat mandat hade han sett (vilket löfven givetvis gjorde) att det inte fanns någon given majoritet då sd blockerar bägge sidor. I det läget finns bara ett alternativ,att s samarbetar med alliansen. Men löfven hade redan låst sig vid mp så det alternativet bortfaller. Då funkar det inte utan att prata med sd vilket ingen vill. Då straffas man ut av sd som ger tjuvnyp när de kan vilket jag förstår. Nu gick ju inte s budget igenom men regeringen hade fallit vilketsom då sd troligen i fråga efter fråga blockerat regeringens frågor. Eller du menar att också resterande opposition skulle vara lojala till regeringen och säga ja och amen till allt? Allt för att blockera sd? Kallas diktatur i min värld om man eftersträvar noll opposition. Oppositionens uppgift är att lägga fram alternativ till regeringspolitiken,det är därför det finns olika partier med andra åsikter än sittande regering. Köper inte detta resonemang,Ruda. En regering måste eftersträva att få majoritet för sina förslag,misslyckas det får man gå. Ulf
Gossen Ruda
06-12-2014, 21:05
Du svarade inte på vilka partier som skulle ingå.
malarmaster
06-12-2014, 21:05
CITAT (Huggorm @ 06-12-2014, 19:24)  Jag har inte direkt följt med bråket om Bromma flygplats, men hade det inte varit smart att lägga ned den och bygga bostäder på området? Där finns ju en massa fin tomtmark relativt centralt i Stockholm. Då slipper de ha en massa landande och lyftande flygplan mitt i stan också. problemet med bromma är att det är en oerhört viktig inrikesflygplats och viktig för hela Sverige då det är snabbaste sättet att komma till Stockholm. Arlanda har inte kapacitet och övriga ligger för långt bort för att vara ett vettigt alternativ. här i Sydsverige har bromma debatterats och skulle den bortfalla ger det stora merkostnader både för företag och kommun/landsting. bromma är porten till Stockholm för oss som använder flyget,det ger chans för folk att komma till och åka hem från Stockholm samma dag. Med tåg blir det övernattning,likaså om du landar för långt ifrån och måste ta dig sista biten med annat fortskaffningsmedel.Mycket har att göra med arbetstider m.m Brommaborna själva har tydligen inga problem enl. de undersökningar som gjorts utan problemet är mer politiskt. MP vill ha bort flyget,det är hela problemet. ulf
Gossen Ruda
07-12-2014, 08:01
Nu lämnar jag frågan och målarns smutskastningskampanj. Beträffande valet så tror jag inte att den rödgröna sidan kommer att vinna på det, snarare kanske förlora. Den stora förloraren kommer dock nog att bli alliansen som kommer att tappa till SD.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|