Full version: Byteslista?
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Fenja
Din hibiskus låter bra, tack! Pmar du mig din adress så kan vi posta efter helgen så att det inte blir liggande och förstörs på något lager!
Mvh
Fenja
darth_veronica
Har klippt lite på mina pelargoner så jag har några orotade sticklingar som sitter i bara vatten:
Charity
P. Radens
Radula Rose
Grey Lady Plymouth (tror jag att det är)
Catherine Wheels
Lady Scarborough (bara en stickling)
Okänd vit, rosa stjärnpelargon

Är någon intresserad av att byta någon av dessa så är jag intresserad av vildpelargoner, epiphyllum, stapelior (helst lite ovanliga) eller en hoya med jätteblommor (Imperialis eller Macgillivrayii). Även annat kan vara av intresse :-)
sqrulan
CITAT (Fenja @ 14-03-2007, 20:21) *
Din hibiskus låter bra, tack! Pmar du mig din adress så kan vi posta efter helgen så att det inte blir liggande och förstörs på något lager!
Mvh
Fenja

Fenja.hör av dej på söndag!Hibiskus klarar(bladmässigt)inte mycket.!!Kommer att sloka jätte mycket.Jag ska ta reda på om brevet går samma dag som jag skickar o att du får det nästa dag.Det är ju lättare att byta kaktusar som klarar torka/nattens drottning.VI hörs på söndag?Jag pmar min adress nu.
Doncella
hej, jag är en hoyagalning som också vill vara med och byta blommor...
jag vill som sagt ha hoya sticklingar.
Att erbjuda har jag:
hur mycke frön som hellst, både perenner och ettåriga
Elefanttunga (Haemanthus albiflos) - Hela växten
Änglavinge (begonia maculata) - stickling
Paradisträd (Crassula ovata) - stickling
Våreld, vit eller röd (Kalanchoë) - Hela växten

hör gärna av dig om du är intresserad!
Hannifer
Nån som vill byta? flirting.gif

Jag söker:

H. buotii
H. kerrii
H. nummulariodes (gärna flera sticklingar)
H. imperialis "Rauschii"

Pelargon "Bornholm" (gärna flera sticklingar)

Frön till Sparrmannia africana.

Jag har:

Doftpelargon "Attar of roses".
Doftpelargon"Robert's lemon rose".
Pelargon "White butterfly".

H. carnosa.
H. pubicalyx "Silver pink"
H. limoniaca
H. minibell
H. lacunosa
H. thomsonii

znazit
Hej

Jag söker med ljus och lykta efter Klarbergare.
Jag undrar om det är någon har skott/sticklingar som dom skulle vilja sälja.
Har tyvärr inget att byta med just nu
sqrulan
kompiskram.gif

Jag har Karlbergare,men jag vill byta mot nåt!Sorry!

Du har säkert nåt!Hoyor,trädgårdsväxter,kaktusar m.m.?

Du kan maila mej om!?
Sätter in en bild på karlbergare.
znazit
Jag har gummiplanta om det är någon som skulle vara intresserad
kikki
Hei, fra Norge!! Jeg er veldig intressert i å bytte stiklinger fra Sverige med noen stiklinger fra Norge! Har sett over listen dere har her, masse flotte planter,men er ikke så flink med latinske navn.Ser dere har Hoyar, sjelden her i Norge, og så 7 slags Vandrejøder, trodde ikke det fanst så mange. Men nå skal vi på ferie og blir borte til slutten av Mai, men da kikker jeg innom og ser om noen vil bytte med meg. Har ikke såå mye som jeg ser dere har, men har jo en god del,og skal bli morsomt å bli med å bytte,. Om jeg ikke skulle huske på det, så går det vel gjerne å minne meg på med en pb!!!! hilsen fra kikki
sqrulan
smiley_small_hug.gif

Jag söker stickling av Hoya imperialis om någon har!?

Maila eller pm,a mej så får vi se om vi kan byta nåt!Det är ordnat!
Lars-Olof Arvids
Jag har sticklingar av blomstervagga (Rhoeo spathacea) som jag gärna byter mot andra inne- och uteväxter.

Olle
padde
Jag har en liten önskelista här! smile.gif Kanske inte de vanligaste sorterna men har någon något av detta så blir jag jätteglad om ni vill dela med er av dem i frö- stickling- eller rotade former!

Plumeria sp.
Gloriosa superba
Vanilla planifolia
Neoregelia tigrina
Neoregelia sp.
Alokasia amazonica
Viola sp (fleråriga)
Dracaena sanderiana (raka)
Aloe barbadensis
Petunia sp.

Även andra, spännande och ovanliga tropiska växter.

I utbyte har jag:
Frön:
Gräslök, lavendel, klöver, grekisk oregano, persilja, ruccola.

Sticklingar:
Ficus benjamina, Ficus pumila, Philodendron sp., Epipremnum sp.

Hela växter:
Ormbunkar (Nephrolephis exaltata - dåligt skick men det krävs proffs wink.gif ), fredskalla mm mm

Jag KÖPER gärna ovanstående växter av dig om jag inte har något som direkt lockar.
sqrulan
smiley_small_hug.gif

Jag skulle ha lättare att förstå om du skrev dom svenska namnen,

en blomma kan ju ha många namn men...
sqrulan

Jag har en Wisteria sinensis ca:3cm hög,den är sådd i år.

Vill byta bort den mot något,kom med förslag!
padde
Ja en planta kan ha många svenska namn, och ibland inga svenska namn alls, därför är det vetenskapliga bäst eftersom det då inte blir någon förvirring om vilken som avses. Men här kommer ett försök till översättning iaf smile.gif

Plumeria = Hawaiiblomma
Gloriosa superba = Afrikask klätterlilja
Vanilla planifolia = Vanilj
Neoregelia tigrina = Tigerbromelia
Alokasia amazonica = Elefantöra
Viola sp (fleråriga) = Viol
Dracaena sanderiana (raka) = 'Lucky bamboo'
Aloe barbadensis = Aloe
Petunia sp. = Hängpetunia

Den där Wisterian är jättevacker!
sqrulan

Wisterian är jätte fin som vuxen men det tar väl ett tag,jag sådde själv av
fröer som jag fick.
Det var många som grodde och jag kan inte ha alla själv,jag vet inte ens om
jag klarar att övervintra den.
Så jag tänkte dela med mig av den.

Jag försökte hitta bilder på din klätter lilja,hittade denna.Är det en sådan du
har?
padde
Det är en sådan jag VILL ha biggrin.gif
sqrulan
wacko.gif

Ja men vilken har du då om den inte ser ut så?
padde
Ööööhh... Jag tror du får läsa mitt första inlägg igen! biggrin.gif
sqrulan
slap.gif

slap.gif
hogsatra
CITAT (padde @ 15-05-2007, 20:40) *
Ja en planta kan ha många svenska namn, och ibland inga svenska namn alls, därför är det vetenskapliga bäst eftersom det då inte blir någon förvirring om vilken som avses. Men här kommer ett försök till översättning iaf smile.gif

Plumeria = Hawaiiblomma
Gloriosa superba = Afrikask klätterlilja
Vanilla planifolia = Vanilj
Neoregelia tigrina = Tigerbromelia
Alokasia amazonica = Elefantöra
Viola sp (fleråriga) = Viol
Dracaena sanderiana (raka) = 'Lucky bamboo'
Aloe barbadensis = Aloe
Petunia sp. = Hängpetunia

Den där Wisterian är jättevacker!

Hej
Jag har skott från elefantöron om du fortfarande söker det + att jag har fröer till perenn doftviol.
MVH Carina
Fenja
CITAT (padde @ 15-05-2007, 14:54) *
Jag har en liten önskelista här! smile.gif Kanske inte de vanligaste sorterna men har någon något av detta så blir jag jätteglad om ni vill dela med er av dem i frö- stickling- eller rotade former!

Plumeria sp.
Gloriosa superba
Vanilla planifolia
Neoregelia tigrina
Neoregelia sp.
Alokasia amazonica
Viola sp (fleråriga)
Dracaena sanderiana (raka)
Aloe barbadensis
Petunia sp.

Även andra, spännande och ovanliga tropiska växter.
I utbyte har jag:
Frön:
Gräslök, lavendel, klöver, grekisk oregano, persilja, ruccola.

Sticklingar:
Ficus benjamina, Ficus pumila, Philodendron sp., Epipremnum sp.

Hela växter:
Ormbunkar (Nephrolephis exaltata - dåligt skick men det krävs proffs wink.gif ), fredskalla mm mm

Jag KÖPER gärna ovanstående växter av dig om jag inte har något som direkt lockar.

Jag har aloe barbadensis, pma mig om du är intresserad.
Mvh
Fenja
kikki
Hei, Fenja!!!! Jeg er helt betatt av palettplanten som du viser, har aldri sett så vakkert! Hva kan jeg tilby deg for en liten stikling? giggle.gif Vi har daså lite av disse her i Norge, kun ett par sorter, de mest vanlige,men denne var så nydelig jeg klarte ikke å holde meg fra tastene med ett spørsmål!!!! Mvh fra kikki
Fenja
Jag råkar ha en riktigt fin stickling Kikki, som är välrotad och nyss toppad som du kan få wink.gif. Har du någon med mycket rött i, jag har en som är väldigt rödbetsfärgad, så vore det trevligt?
Du kan pma mig så byter vi adresser!
Mvh
Fenja
sqrulan
smiley_small_hug.gif

Hejsan! Jag har: hjärtan på tråd---Silverranka---sebrablad---karlbergare.

Byter gärna mot hibiskus,hoya,asblomma(ej den vanliga) och kaktus(ej påsk/jul kaktus)

Bild på silverrankans blad: BORTA!
kikki
CITAT (lilla mamma @ 15-10-2005, 17:36) *
Nån intresserad av RosettOxalis knölar? Hoyanoyans medlemmar får gärna dela ut en bit av sina guldägg.

Hei fra Norge!! Jeg er veldig intressert i Oxalisknølar om du har igjen? Her har vi kun Iron cross og den burgunderfargete, så jeg er veldig spent på om du har noen igjen? Mvh kikki blush.gif
kikki
[quote name='kikki' post='647198' date='10-08-2007, 19:40']Hei fra Norge!! Jeg er veldig intressert i Oxalisknølar om du har igjen? Her har vi kun Iron cross og den burgunderfargete, så jeg er veldig spent på om du har noen igjen? Mvh kikki blush.gif
Gertie
Jaga har några välrotade sticklingar av Plectranthus ernstii,
som jag vill byta mot något kul.
Gärna Chirita. tongue.gif wub.gif
melissa
Jag har inte en enda hoya men skulle bli väldigt glad av att få en flirting.gif Har faktiskt letet efter Lacunosa ett bra tag. Själv har jag en del växter men inget särskilt exotiskt och få latinska namn på dem. Har "skvätt iväg" som förökat sig ordentligt. Och ampelfackla jag kan ta stickling av. Och en massa Saint Paulior. Lila, vinröd, vit-lila. Och aloe vera och paradisträd/pengablomma. (Hmmm... Känns som jag kommer att uppdatera mina fönster snart)
Det tråkiga är att jag inte har så mycket plats i mitt bästa fönster. I mitt norrfönster är det ett stort kastanjeträd som skymmer solen ännu mer, så jag söker väl blommor som inte är kräsna men hur många garderobsblommor kan man ha? confused.gif Men så samtidigt gör jag gärna plats i vardagsrummet, bor ju så gärna i ett växthus!
mjaumuffins
Och jag har obegränsat med Livsblad tongue.gif Någon som vill byta anything?
amaria
Har en hel drös med sticklingar av ett gammalt paradisträd ifall någon vill byta mot något. Allt av intresse!
myskmadra
Jag letar efter en Brunfelsia!
Är det någon som har en (lila blommor) och kan avvara en liten stickling till mig?
Skicka isåfall ett PM till mig
Antingen betalar jag den summa du vill ha och portot eller så idkar vi byteshandel.
Som krukväxter har jag mest pelargoner; olika sorter och saint paulior.
sqrulan
whist.gif Är det galet att plocka fram denna gamla tråd kanske? Det vore kul om vi kunde byta växter med varandra, vad tycker ni?
Nu är det ju väldigt kallt ute och kanske svårt att skicka i hela sverige men våren kommer väl som vanligt även detta år! rolleyes.gif
Här uppe där jag bor kan man nog inte skicka förrän i mars/april, kanske tidigare om vädret vill.
Jag börjar med att fråga om någon har:

Snödrottningen coelogyne cristata?
Jag söker även blad av st paulior, lite ovanliga sorter med krusade kanter och sånt=0)

Jag har lite olika hoyor, Blåvinge "clerodenrum ugandense", Skobuske "pedilanthus tithymaloides", Eldranka "columnea" med mjuka ludna blad, Dichidia "ovata", Highchaparall, Paradisträd, Nattensprinsessa 1 blad, sågbladskaktus 1 blad, flera pelargoner som nu står i källaren för vintervila.

Om någon tycker att vi startar en helt ny tråd så kan man kopiera mej och flytta den!
Eva Hedström
Starta en ny tråd Sqrulan. Bra idé med en bytestråd.
sqrulan
tummenupp.gif Okej! Jag har inte tid just nu men om nån annan vill!?
nadde
Jag byter gärna till mig pelargoner biggrin.gif
lilla mamma
Jag har en drös med begonior, en drös med st paulior
och lite annan bråte som står och förökar sig.
Söker: mer plats, större fönster och st paulor med mönstrade blad eller dubbla blommor, gärna mini.
Även begonior och porslinsblommor
evaisa
Håller med! Jag söker också MER fönster :-)
Highnoon
Finns det någon som har en liten stickling av en Skruvpalm att sälja eller byta med mej ?

Har både inom och utomhusväxter att byta med.
Fenja
Jag har rotade Ödesträd - Clerodendrum thomsoniae, om någon är intresserad.
sammy2012
Hej, bor du i sthlm? intresserad av några av dina växter/skott smile.gif

CITAT (Zarah P @ 08-08-2005, 15:05) *
Jag undrar om det finns något intresse för en liten byteslista här på forumet?
(Efter att ha letat i alla möjliga trådar, hittar jag inget inlägg med detta ämne - om jag missat något ber jag om ursäkt.)

Det finns säkert fler än jag som har drösvis med växter att ta sticklingar på - och en önskan att uppdatera blomsterfönstrena med lite nyheter?
Kanske kan vi byta?

Exempelvis söker jag efter Ceropegior och hoyor.
Jag kan byta med andra hoyor, eller en hel drös gröna, vanliga växter (cissus, monstera, philodendron, ampellilja, zamiakalla etc).

Om någon är intresserad, eller bara vill byta något annat, kan vi väl göra en liten lista?

MVH/
Zarah

Hej, någon som har bougianvillea som ni vill byta/ge bort? Eller några skott kanske?
sammy2012
intresserad om du bor i stockholm smile.gif

CITAT (Fenja @ 30-10-2012, 12:01) *
Jag har rotade Ödesträd - Clerodendrum thomsoniae, om någon är intresserad.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon