Full version: Hoya bildtråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
*Grodan*
CITAT (Annelie32 @ 27-02-2006, 15:17)

Wow! Underbar!:wub:
Alexander-VG-zon3
CITAT (Linda_A @ 27-02-2006, 20:05)
flaxss: Hoya australis lisa. Fanns på solhaga. wub.gif

åå tack tack vad är solhaga för nåt men tack för namnet ska ginast hitta en sånn wub.gif wub.gif
*Grodan*
Fanns på solhaga. wub.gif

Precis det jag tänkte fråga, en fin man har jag redan även om han är förfärligt dålig på att köpa hoyor. wub.gif smile.gif *bara lite avundsjuk*

Jag kom äntligen iväg till Plantagen idag. De hade jätteplantor av den berömda sorten "Hoya mix". Vad jag kunde se fanns det tsangii, lacunosa, heuschkeliana, kentiana/wayetii och incurvula. Åh jag kunde inte bestämma mig! tongue.gif
Jag är väldigt sugen på en heuschkeliana, har ni erfarenhet av den? Är den lätt att få att trivas eller är den trixig? Bladen är ju ganska tunna så den är kanske känslig...?
Linda_A
CITAT (flaxss @ 27-02-2006, 20:34)
flaxss: Hoya australis lisa. Fanns på solhaga. wub.gif

åå tack tack vad är solhaga för nåt men tack för namnet ska ginast hitta en sånn wub.gif wub.gif

Men och du bor i närheten av kristianstad, skäms. laugh.gif

Solhaga är en handelsträdgård.
morellen
CITAT (*Grodan* @ 27-02-2006, 20:40)
Jag är väldigt sugen på en heuschkeliana, har ni erfarenhet av den? Är den lätt att få att trivas eller är den trixig? Bladen är ju ganska tunna så den är kanske känslig...?

hade otur och fick ohyra på min så den fisk stå ute för att inte slmitta de andra, det gillade den inte vilket jag förstår... men innan dess var den himla snäll och den lilla sticklingen jag har nu hör till dem som klarat vintern så då klassar jag den som snäll *S*
Alexander-VG-zon3
är det jag vet bara växthuset å nån till wink.gif unsure.gif tongue.gif tongue.gif var finns där nu är där en utstälning eller nåt
Alexander-VG-zon3
mossan viste var det var nån stans undrs om jag kommer in där å om det r långt från stan
Anki V
En fråga från en som inte förstått tjusningen med Hoyor ännu:

Hur luktar det hemma hos er när alla blommar?

Väljer ni doftfria? wink.gif

Jag hade en vad jag vanvördigt kallade "Porslinblomman" tidigare men den doftade så starkt på nätterna att jag fick lov att göra mig av med den.

/Anki
Linda_A
CITAT (flaxss @ 27-02-2006, 21:15)
är det jag vet bara växthuset å nån till   wink.gif  :unsure:  :P  :P var finns  där nu är där en utstälning eller nåt

Fast blomsterlandet ligger i hässleholm. laugh.gif laugh.gif Jag får hoppas att du inte är infödd kristianstadbo eller vad men nu ska säga. laugh.gif F*n jag som bara har bott här i snart 5 år och då ändå en bit ifrån känner till mera än du. laugh.gif
Linda_A
CITAT (Anki V @ 27-02-2006, 21:46)

Jag hade en vad jag vanvördigt kallade "Porslinblomman" tidigare men den doftade så starkt på nätterna att jag fick lov att göra mig av med den.

/Anki

Jag som har noll med luktsinne har inte haft äran att känna av någon stark doftande ännu. Calycina som jag nu har blommor på kan jag inte känna av,fast folk säger att den ska lukta starkt. Men mina blommor är inte topp form heller.
Annars har jag haft picta,bella, tsangii, calycina som har blommat. (inga massor direkt) men jag kände inte av en blommande h. Carnosa heller så jag är nog inte rätt person att fråga.

Men det finns doftfria och vissa dofter kanske man uppskattar. laugh.gif
morellen
alla blommar? om det inträffade -på köpet samtidigt... skulle jag förmodligen dö av chocken och inte ha en anining om hur de doftade. Har inte så ont av starka dofter men jag skulle nog vällja lite nällare sorter i sovrummet om jag hade bättre fönster än vad jag har nu (nu har jag asblomma där - undrar hur DET blir om den behagar blomma? tongue.gif )
Alexander-VG-zon3
CITAT (Linda_A @ 27-02-2006, 22:02)
CITAT (flaxss @ 27-02-2006, 21:15)
är det jag vet bara växthuset å nån till   wink.gif  :unsure:  :P  :P var finns  där nu är där en utstälning eller nåt

Fast blomsterlandet ligger i hässleholm. laugh.gif laugh.gif Jag får hoppas att du inte är infödd kristianstadbo eller vad men nu ska säga. laugh.gif F*n jag som bara har bott här i snart 5 år och då ändå en bit ifrån känner till mera än du. laugh.gif

där på blomsterlandet jhar man varit många gånger wub.gif wub.gif
nej jag bor en timme från kritianstad kan inte äns satva till det tongue.gif tongue.gif wub.gif
fast jag är ju född där men bor inte där wub.gif wub.gif
Gertie
CITAT (pejori @ 24-02-2006, 20:38)
CITAT (Linda_A @ 24-02-2006, 20:26)
http://www.rare-hoyas.com/images/D%20ovata.jpg gud vilken vacker! GE MIG! laugh.gif

pejori: lyssnar inte på dig. Det är lika "jobbigt" som att prata med ylva. Hon har jämt massor på gång. laugh.gif  :lol:  :wub:  :wub:

ska vi lägga den till listan då?.. smile.gif smile.gif smile.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag har beställt en stickling av Dischidia ovata, men jag vet
inte någonting om den. Någon som kan berätta?
Är den lätt att rota?
Växer den fort?
Ska den skötas som en Hoya?
Något annat som är värt att veta om den?
pejori
den växer jättefort, så det gäller att man är vaken på att den gärna hakar i andra växter. wub.gif
jag har min i söder och där trivs den. smile.gif
sköts som en hoya.
lätt att få och blomma och den blommar länge...
sticklingar är inga problem heller... wub.gif
jag håller min jämt fuktig och leder ett par rankor uppåt i ampelsnöret....
den blir jättefin och stor så.
lycka till wub.gif
Linda_A
CITAT (flaxss @ 27-02-2006, 22:55)
där på blomsterlandet jhar man varit många gånger wub.gif wub.gif
nej jag bor en timme från kritianstad kan inte äns satva till det tongue.gif tongue.gif wub.gif
fast jag är ju född där men bor inte där wub.gif wub.gif

Blomsterlandet är helt klart bäst. wub.gif

Hehe fast då har du några år mera på nacken än jag här i alla fall. Är sthlmare ju. laugh.gif
Gertie
CITAT (pejori @ 28-02-2006, 06:04)
den växer jättefort, så det gäller att man är vaken på att den gärna hakar i andra växter. wub.gif
jag har min i söder och där trivs den. smile.gif
sköts som en hoya.
lätt att få och blomma och den blommar länge...
sticklingar är inga problem heller... wub.gif
jag håller min jämt fuktig och leder ett par rankor uppåt i ampelsnöret....
den blir jättefin och stor så.
lycka till wub.gif

Tack, Pejori.
Det låter ju bra. wub.gif
Då väntar jag bara på plusgrader, så
att jag kan få mina sticklingar. tongue.gif

Hittade detta:
http://toptropicals.com/cgi-bin/garden_cat...Dischidia_ovata

Har du din i vanlig jord, eller???
yenny
CITAT (Anki V @ 27-02-2006, 21:46)

/Anki

Jag försöker leta reda på sådanna som inte doftar så mycket... men jag misstänker att jag har en å annan som kanske kommer att dofta mer än jag klarar av när de väl sätter fart och blommar.
Vad jag gör med de då får jag ta den dagen, kanske byter jag den då mot någon jag inte har som inte doftar så mycket.
pejori
CITAT (Gertie @ 28-02-2006, 10:00)

ja...vanlig krukväxtjord... smile.gif
Gertie
CITAT (pejori @ 28-02-2006, 18:39)
CITAT (Gertie @ 28-02-2006, 10:00)

ja...vanlig krukväxtjord... smile.gif

Då kör jag också så.
Det funkar ju på alla Hoya-sticklingarna. wub.gif
Tack för hjälpen.
Alexander-VG-zon3
jag har vanligjord å sen blanat i en massa massa små leca plus stora i botten
Maria i Helsingborg
CITAT (Linda_A @ 27-02-2006, 19:06)
Maria: Du är tillbaka. wub.gif  :lol:  :wub:

Gulle dig, Linda.
Jag har inte försvunnit för gott!
Kikar in för att få mitt hoya-bildsbehov mättat.
Maria i Helsingborg
CITAT (Annelie32 @ 27-02-2006, 15:17)

Sååååå fin, Anneli! rolleyes.gif
Linda_A
CITAT (Maria i Helsingborg @ 28-02-2006, 21:23)
CITAT (Linda_A @ 27-02-2006, 19:06)
Maria: Du är tillbaka. wub.gif  :lol:  :wub:

Gulle dig, Linda.
Jag har inte försvunnit för gott!
Kikar in för att få mitt hoya-bildsbehov mättat.

Ja jag saknade ditt stöd i mina hoyatrådar. laugh.gif wub.gif Plus att jag är dödligt nyfiken vad som har hänt ibland dina under. wub.gif
anna_rispan
Vill bara visa hur mycket den lilla sticklingen har växte sedna jag fick den med posten i somras! sleep.gif smile.gif

Ber om ursäkt för den mindre bra kvaliten på bilden, men de syns ju i allafall.
Linda_A
http://www.angelfire.com/co3/hoyagrower/ho...cs/jnglgrd2.jpg någon som vet vad de röda bladen på bilden kan vara.

Anna: vilken liten sötnos. wub.gif
kamelian

Hej! ville bara visa min Hoya Finlaysonii Nova som blommar nu rolleyes.gif rolleyes.gif
Linda_A
CITAT (kamelian @ 03-03-2006, 11:42)

Hej! ville bara visa min Hoya Finlaysonii Nova som blommar nu rolleyes.gif rolleyes.gif

ÅÅÅÅÅÅ.. vad läcker! wub.gif
brittmarie
CITAT (Linda_A @ 03-03-2006, 11:28)
http://www.angelfire.com/co3/hoyagrower/ho...cs/jnglgrd2.jpg någon som vet vad de röda bladen på bilden kan vara.

Här står det att det är en Hoya jungle garden.
Linda_A
CITAT (brittmarie @ 03-03-2006, 12:50)
CITAT (Linda_A @ 03-03-2006, 11:28)

Här står det att det är en Hoya jungle garden.

fast jag tror inte att de bladen hör ihop med den planta med tanke på hur den ser ut här.

http://www.hoyanoya.se/hoya_sp%20Jungle%20Garden.htm
Alexander-VG-zon3
min ny hoya från i da kolla dom bladen bara helt vit,rosa med lila stam sak
jätte fin wub.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3

närmre bild på någar av bladen efter jga planterat om den wub.gif wub.gif
Linda_A
Flaxss: läcker Hoya carnosa Variegata.
Alexander-VG-zon3
den är underbar wub.gif wub.gif den kostade 150kr men färgen på dom bladen är ju så snyggt typ det är en sån växt som får kosta va det vill man bara måste ha tongue.gif tongue.gif
Linda_A

Lotta150
cv. Minibelle, små o söta wub.gif wub.gif
Linda_A
CITAT (Lotta150 @ 05-03-2006, 16:58)
cv. Minibelle, små o söta  :wub:  :wub:

Jag skulle vilja vara en fluga på dina väggar så att jag kan se alla dina blommande hoyor.

Är det vanligt med bara 5 stycken blommor dock?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Linda_A @ 05-03-2006, 16:41)

den är så fin tänkte med köpa en sån samtiditg som den andre men hadde inte råd med bägge
Lotta150
CITAT (Linda_A @ 05-03-2006, 17:11)
Jag skulle vilja vara en fluga på dina väggar så att jag kan se alla dina blommande hoyor.

Är det vanligt med bara 5 stycken blommor dock?

laugh.gif laugh.gif

Nej, det är nog inte vanligt med bara fem, men det är första gången den blommar, den lilla raringen wub.gif. Från början var det "full klase" med massor av knopp som tyvärr har trillat. För lite ljus gissar jag. Men jag är glad för dom fem, dom är så himla söta.
Alexander-VG-zon3
min bella blommar frö alldra första gången wub.gif wub.gif
Lotta150
CITAT (flaxss @ 05-03-2006, 17:53)
min bella blommar frö alldra första gången wub.gif wub.gif

Grattis till bella-blommorna! Visst doftar dom gott? Tycker det doftar så fräscht om dom, som tvål ungefär... biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
oki mina har inte öppnat sig än än liten bit kvar sen så öppnar dom sig wub.gif wub.gif väntar ivrigt på dom
Linda_A
CITAT (Lotta150 @ 05-03-2006, 17:49)
laugh.gif laugh.gif

Nej, det är nog inte vanligt med bara fem, men det är första gången den blommar, den lilla raringen wub.gif. Från början var det "full klase" med massor av knopp som tyvärr har trillat. För lite ljus gissar jag. Men jag är glad för dom fem, dom är så himla söta.

wub.gif

Det kan jag tro. Hoppas att de håller hela vägen. smile.gif
brittmarie
Här kommer bilder på Hoyorna jag köpte efter att ha sett alla fina bilder ni visar upp. Har jag tur så kommer jag kanske att lyckas med att få dem att blomma.

Melanie

Odorata
Alexander-VG-zon3
vilka fina bilder wub.gif tongue.gif smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
eller hoyor heter det å inte bilder biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif tongue.gif tongue.gif rolleyes.gif
brittmarie
CITAT (flaxss @ 06-03-2006, 13:04)
eller hoyor heter det å inte bilder biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif tongue.gif tongue.gif rolleyes.gif

Vill gärna ha kvar Hoyorna hemma hos mig. Därför fick det bara bli bilder som jag la in. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Blomstertanten
CITAT (brittmarie @ 06-03-2006, 13:06)
eller hoyor heter det å inte bilder  :D  :lol:  :D  :P  :P  :rolleyes:

Vill gärna ha kvar Hoyorna hemma hos mig. Därför fick det bara bli bilder som jag la in. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Synd !!!

Jag hade tagit dom direkt annars tongue.gif
Linda_A
CITAT (Blomstertanten @ 06-03-2006, 13:16)
CITAT (brittmarie @ 06-03-2006, 13:06)
eller hoyor heter det å inte bilder  :D  :lol:  :D  :P  :P  :rolleyes:

Synd !!!

Jag hade tagit dom direkt annars tongue.gif

där vad du snabb va? wub.gif laugh.gif

brittmarie: Vad är hoya nr två för något?
brittmarie
Linda A:
Hoyan på den andra bilden är en Odorata.
Linda_A
CITAT (brittmarie @ 07-03-2006, 07:13)
Linda A:
Hoyan på den andra bilden är en Odorata.

som jag trodde då. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon