Full version: Hoya bildtråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
pejori
CITAT (Linda_A @ 07-03-2006, 08:55)
CITAT (brittmarie @ 07-03-2006, 07:13)
Linda A:
Hoyan på den andra bilden är en Odorata.

som jag trodde då. smile.gif

du får inte scrolla så fort smile.gif smile.gif smile.gif
det står ovanför bilden vad den heter ju laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Linda_A
CITAT (pejori @ 07-03-2006, 09:12)
CITAT (Linda_A @ 07-03-2006, 08:55)
CITAT (brittmarie @ 07-03-2006, 07:13)
Linda A:
Hoyan på den andra bilden är en Odorata.

som jag trodde då. smile.gif

du får inte scrolla så fort smile.gif smile.gif smile.gif
det står ovanför bilden vad den heter ju laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Det gjorde inte det när jag läste det första gången.

Tror jag i alla fall.. huh.gif

Redigerat av brittmarie - 06-03-2006, 12:21 eller kanske inte..
norpydorp
Linda: Kan du inte ta bilder på calycinas blad så jag får jämföra med min som jag tror är calycina...snälla...snääälla wub.gif wub.gif
pejori
CITAT (norpydorp @ 07-03-2006, 19:57)
Linda: Kan du inte ta bilder på calycinas blad så jag får jämföra med min som jag tror är calycina...snälla...snääälla wub.gif wub.gif

du kan få se på min laugh.gif laugh.gif
observera att bladen är ulligare på undersidan än översidan smile.gif
pejori
här är en till...dom böjer sig inåt, bladen smile.gif

norpydorp
tackar!! Supergulligt av dig!! wub.gif
Ja, jag tycker oxå att undersidan är mera luden.....Jag har en stoor planta som växer och växer, lindar gärna upp sig i persienn snöret men några pedunklar i sikte, inte då!! Jag är så nyfiken!! Nån som vet hur den vill bo?? smile.gif
hm..vad finns det mera för hoyor som liknar calycinan i bladen då??
pejori
lauterbatchi och coronaria...
coronarian har mycket längre blad än calycinan och lauterbatchin har mindre blad... smile.gif
norpydorp
CITAT (pejori @ 07-03-2006, 20:21)
här är en till...dom böjer sig inåt, bladen smile.gif

ja, nu ser jag ju de, fast mina blad böjer sig inte lika mycket tror jag...
bladen e faktiskt sköna och ta i.... jag kanske är en sån där fetitist..vilken stavning va laugh.gif laugh.gif laugh.gif
norpydorp
CITAT (pejori @ 07-03-2006, 20:25)
lauterbatchi och coronaria...
coronarian har mycket längre blad än calycinan och lauterbatchin har mindre blad... smile.gif

dom är eriostemmor båda två va?
Det här är en bystrupplanta i allafall...
pejori
ja. jag tror dom är det...
här är lauterbatchin

och här är från vänster coronaria och calycina
norpydorp
men du har ju ett helt bibliotek!! Du e toppen du!! wub.gif
Hm...min ser ut som din coronaria. Ska mäta bladen..på pierre och maries sida står det coronaria: 6-9 bred och 12-15 lång....
pejori
det stämmer smile.gif smile.gif
lauterbatchin är lite runndare i formen och har ingen spets på bladet... smile.gif
har mina i söder, med skugga för den värsta solen mitt på dagen... wub.gif
lätt fuktiga hela tiden wub.gif
norpydorp
nu har jag mätt i omgångar och det är ju en coronaria!
Usch vad besviken jag blev, jag var helt inställd på att det var en calycina!! sad.gif
Nu får jag väl se om jag kan sköta om den ordentligt så den behagar att blomma!

Är det nån som vill ha en coronariabit mot en calycinabit?? wub.gif

Tack för all hjälp Pejori, du e toppen!! rolleyes.gif rolleyes.gif
Linda_A
CITAT (norpydorp @ 08-03-2006, 09:34)
Usch vad besviken jag blev, jag var helt inställd på att det var en calycina!! sad.gif

Tack för all hjälp Pejori, du e toppen!!  :rolleyes:  :rolleyes:

Jag kan nog ta av min calycina. wub.gif

Nu när jag vattnade idag (har varit sjukt i 5 dagar, och är första dagen som jag börjar känna mig lite piggare) så la jag märke till att det har tillkommit knoppar. wub.gif Callistophyllan gör sitt snart hundrade försök och tsangii har två olika Pedunklar. wub.gif
Och multiflorans knoppar blir bara större och större för var dag som går. Och kentianas med.
Blomstertanten
CITAT (Linda_A @ 08-03-2006, 10:38)
Callistophyllan gör sitt snart hundrade försök och tsangii har två olika preduklar (rättstavat?). wub.gif

Preduklar var lite fel stavat ! Men bara lite smile.gif

Pedunklar
hoyaladyn
CITAT (norpydorp @ 08-03-2006, 09:34)

Tack för all hjälp Pejori, du e toppen!! rolleyes.gif rolleyes.gif

Ni har nog missuppfattat hur man indentifierar en Hoya. Man kan aldrig använda bladen och dess storlek för det samma. Hoyan måste blomma innan man kan vara säker.Tänk när det säljer typ på Tradera där inte många vet vad dom säljer. Vi får ju massor av namn på samma Hoya.
H. coronaria tror jag är så svårblommad att det är tur om vi har får den iblm. wink.gif
pejori
CITAT (hoyaladyn @ 08-03-2006, 13:23)
Ni har nog missuppfattat hur man indentifierar en Hoya. Man kan aldrig använda bladen och dess storlek för det samma. Hoyan måste blomma innan man kan vara säker.Tänk när det säljer typ på Tradera där inte många vet vad dom säljer. Vi får ju massor av namn på samma Hoya.
H. coronaria tror jag är så svårblommad att det är tur om vi har får den iblm. wink.gif

har inte köpt någon av dom på tradera rolleyes.gif rolleyes.gif
hoyaladyn
CITAT (pejori @ 08-03-2006, 13:44)
CITAT (hoyaladyn @ 08-03-2006, 13:23)

har inte köpt någon av dom på tradera rolleyes.gif rolleyes.gif

Det finns så mycket oseriöst idag. Bara pengar som styr. Jag har inte sagt att ni köpt på Tradera.
norpydorp
Jag kan nog ta av min calycina.  :wub:

linda: vill du ha en bit av min förmodade coronaria som byte??wub.gif

Och som identifiering vill jag bara säga att: jag vet ju inte vad hoyan är för något ännu, och kan inte säga nåt förrns den blommar. Men att den inte stämmer överens med calycina har jag begripit och att den kan vara en coronaria tongue.gif
inga missförstånd wink.gif
pejori
CITAT (norpydorp @ 08-03-2006, 16:30)
Och som identifiering vill jag bara säga att: jag vet ju inte vad hoyan är för något ännu, och kan inte säga nåt förrns den blommar. Men att den inte stämmer överens med calycina har jag begripit och att den kan vara en coronaria tongue.gif

såvida det inte är tvärt om..calycina är en coronaria och coronarian är en calycina... laugh.gif laugh.gif
men då har alla "proffsen" också fel wink.gif wink.gif laugh.gif rolleyes.gif
Linda_A
CITAT (norpydorp @ 08-03-2006, 16:30)

Jag kan nog ta av min calycina.  :wub:

linda: vill du ha en bit av min förmodade coronaria som byte??wub.gif

Visst kan vi göra så, så sätter vi din som "okänd" bara eller så. smile.gif
norpydorp
Toppen, toppen!!
Jag ska klippa en stooor stickling till dig Linda med ett ? på laugh.gif laugh.gif
Linda_A
CITAT (norpydorp @ 08-03-2006, 18:19)
Toppen, toppen!!
Jag ska klippa en stooor stickling till dig Linda med ett ? på laugh.gif laugh.gif

haha japp. wink.gif Forma den gärna som ett ? med. laugh.gif laugh.gif wub.gif
pejori
jippie!!! nu har jag fått knoppar på min cardiophylla också laugh.gif laugh.gif wub.gif
pejori
lyfter fram tråden smile.gif
Alexander-VG-zon3
allt växer hos mig nu har även knoppar på mycket tänkte lägga in bilder sen på några när dom slår ut wub.gif wub.gif
Lotta150
Nu har min cv. Minibelle slagit ut wub.gif
Alexander-VG-zon3
oh vilka fina blommor wub.gif wub.gif
Linda_A

knopparna bara växer och växer. wub.gif
Lotta150
CITAT (Linda_A @ 13-03-2006, 16:39)

Visst blir man glad av att se hoyaknopparna växa!! biggrin.gif Man riktigt ser hur gott de mår i solen som äntligen börjar värma lite biggrin.gif biggrin.gif
Linda_A
CITAT (Lotta150 @ 13-03-2006, 16:50)
CITAT (Linda_A @ 13-03-2006, 16:39)

Visst blir man glad av att se hoyaknopparna växa!! biggrin.gif Man riktigt ser hur gott de mår i solen som äntligen börjar värma lite biggrin.gif biggrin.gif

Helt klart. Eller att se en hoya som har stått still länge äntligen släppa fram två blad.
Får en att känna sig duktig. Sambon förstod inte riktigt min glädje. laugh.gif wub.gif
Lotta150
CITAT (Linda_A @ 13-03-2006, 16:53)
Sambon förstod inte riktigt min glädje. laugh.gif wub.gif

Vaaaa?!??!? Konstig prick din sambo laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lotta150
CITAT (flaxss @ 13-03-2006, 16:24)
oh vilka fina blommor wub.gif wub.gif

Tack wub.gif
Linda_A
Just läst klart Hoyatelegrafen med, inte lite avundsjuk man blir på hon som åker runt och samlar in hoyor. tongue.gif ohmy.gif wub.gif Vill med åka på en sån resa. Går säkert att hitta roliga fiskar med. wub.gif

Lotta: Nää jag håller med dig. Han kan sitta och njuta av att kommit bra till på CS men inte förstår han glädjen i att titta på sin troligen Polystachya som har två nya småtting blad på sig. blink.gif wacko.gif laugh.gif
*Grodan*
CITAT (Linda_A @ 13-03-2006, 16:53)
Sambon förstod inte riktigt min glädje. laugh.gif  :wub:

Min man påstår att hoyorna i fönstret bakom soffan anfaller honom när han sitter i soffan. Han brukar klippa lite med fingrarna i luften, undras vad han menar med det? laugh.gif laugh.gif laugh.gif
morellen
jag förstår inte alls varför de klagar på mängden grönska - tänk vilket bra insynsskydd det är *S*
MyHoyas
CITAT (morellen @ 14-03-2006, 10:43)
jag förstår inte alls varför de klagar på mängden grönska - tänk vilket bra insynsskydd det är *S*

Min sambo tycker att det är just det - kanonbra insynsskydd och man behöver inga persienner! Han har t o m blivit så pass "hoyafrälst" att det är han som visar runt släkt och vänner när det blommar här! Han och min bror har nog smakat på nektarn på de flesta hoyor som har mycket nektar... Favoritnektarn är DS-70 (tsangii), säger de!//Christina

Glömde ju tillägga att Lottas foto på Minibelle är kanonfint! Du glömmer inte tidningen, väl...?
Lotta150
CITAT (MyHoyas @ 14-03-2006, 22:55)
Du glömmer inte tidningen, väl...?

smile.gif smile.gif smile.gif

Nejdå ... smile.gif smile.gif
Lotta150
Han har t o m blivit så pass "hoyafrälst" att det är han som visar runt släkt och vänner när det blommar här!

Förresten, hur lyckades du med det??? laugh.gif laugh.gif
Skulle jag aldrig klara här! laugh.gif
Linda_A
CITAT (morellen @ 14-03-2006, 10:43)

Min sambo tycker att det är just det - kanonbra insynsskydd och man behöver inga persienner! Han har t o m blivit så pass "hoyafrälst" att det är han som visar runt släkt och vänner när det blommar här! Han och min bror har nog smakat på nektarn på de flesta hoyor som har mycket nektar... Favoritnektarn är DS-70 (tsangii), säger de!//Christina

Glömde ju tillägga att Lottas foto på Minibelle är kanonfint! Du glömmer inte tidningen, väl...?

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Hur har du lyckas med det? Min säger bara att man MÅSTE kunna se in och ut. laugh.gif laugh.gif
pejori
äh...att kunna se ut eller in, är helt överskattat laugh.gif laugh.gif
behövs ingen utsikt för att se att rutorna behöver tvättas inte. laugh.gif laugh.gif

tala i stället om, hur ni bär er åt för att låta hoyorna vara ifred wacko.gif wacko.gif
jag är och pillar och känner och kollar hur många gånger om dagen som helst. ohmy.gif ohmy.gif
blir galen på mej själv, ett jäkla "pillande" här wub.gif wub.gif
inte kommer det några knoppar på en timma heller, så kika känar inget till wub.gif wub.gif
MyHoyas
CITAT (Linda_A @ 15-03-2006, 08:57)
Hur har du lyckas med det? Min säger bara att man MÅSTE kunna se in och ut. laugh.gif  :lol:

Men det gör man ju ändå! Det går hur bra som helst att se genom hoyorna - det blir liksom lite filtrerat då... Det är ju betydligt lättare att se ut än in!

Hur jag lyckades? Ingen aning, han har vant sig vid det gradvis antar jag. Tidigt i vintras när 6 stora hoyor som stod i köksfönstret hade åkt i golvet tyckte han det kändes "konstigt" tills jag hade fixat till dem och satt tillbaka dem igen. Det var på hans sida av köksbordet, skulle jag kanske tillägga.

Christina
MyHoyas
CITAT (pejori @ 15-03-2006, 09:17)
tala i stället om, hur ni bär er åt för att låta hoyorna vara ifred wacko.gif  :wacko:
jag är och pillar och känner och kollar hur många gånger om dagen som helst. ohmy.gif  :o

Tänk på att eventuell ohyra lättare sprids genom flitigt "pillande" från hoya till hoya... wink.gif

Christina
pejori
CITAT (MyHoyas @ 15-03-2006, 12:16)
CITAT (pejori @ 15-03-2006, 09:17)
tala i stället om, hur ni bär er åt för att låta hoyorna vara ifred wacko.gif  wacko.gif
jag är och pillar och känner och kollar hur många gånger om dagen som helst. ohmy.gif  ohmy.gif

Tänk på att eventuell ohyra lättare sprids genom flitigt "pillande" från hoya till hoya... wink.gif

Christina

HM....tänkte inte på det laugh.gif laugh.gif
ska komma ihåg det, så kanske jag kan sluta pilla laugh.gif laugh.gif wub.gif
MyHoyas
Detta är ju en bildtråd så varför inte dela med mig av en rätt kul bild på H. calycina i olika stadier på samma klase... //Christina

pejori
ooo...vad avis jag blir sad.gif sad.gif sad.gif
min är så liten än, så det lär dröja innan den visar en sådan prakt smile.gif smile.gif
jättefin smile.gif smile.gif
Lotta150
CITAT (MyHoyas @ 16-03-2006, 18:14)
Detta är ju en bildtråd så varför inte dela med mig av en rätt kul bild på H. calycina i olika stadier på samma klase... //Christina

Kommer att tänka på Nanne Grönwalls (heter hon väl?) låt "Jag e så avundsjuk, så väldigt avundsjuk..:" laugh.gif laugh.gif
De allra flesta av mina Hoyor har jag köpt som sticklingar, men inte calycinan. Den köpte jag som stor, fullvuxen planta med tre blomstänglar, men inte blommar den inte mad.gif mad.gif Många av de små spetiga sticklingarna har ju vuxit om och blommat.
Vad gör ni alla med era calycinor så de blommar??
Undrar "avundsjuka Lotta" biggrin.gif
Linda_A
Mina nyinköp,
vitellinoides

limoniaca
pejori

Lotta150
CITAT (pejori @ 16-03-2006, 19:24)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon