|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
MyHoyas
08-05-2006, 10:35
Min gula caudata slog ut idag. Här får ni också se den! //Christina
Lillies of the Valley
08-05-2006, 11:15
CITAT (MyHoyas @ 08-05-2006, 11:35) Min gula caudata slog ut idag. Här får ni också se den! //Christina  Åhh!! Nu blev jag ju om möjligt ännu mer sugen på en caudata med gula blommor.  Förresten Christina, jag vet att du har en gul och en vit caudata på samma båge, och jag har för mig att jag läste att bladen skiljde sig en del också. Är det den vita caudatan som har fläckiga blad? Emma
Måste bara visa min hoya. Är så stolt över den. När jag köpte den för ett par år sedan så hade den bara 4 grenar. Se på den nu! http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=8...7698&uuid=nanna
CITAT (MyHoyas @ 08-05-2006, 12:35) Min gula caudata slog ut idag. Här får ni också se den! //Christina  ÅÅååhhh..... vilken läckerbit! Nanna, vilken enorm lacunosa! *avis*
MyHoyas
08-05-2006, 19:17
CITAT (Emma_ @ 08-05-2006, 13:57) Förresten Christina, jag vet att du har en gul och en vit caudata på samma båge, och jag har för mig att jag läste att bladen skiljde sig en del också. Är det den vita caudatan som har fläckiga blad? Emma  Visst har jag det... MEN, jag har försökt så många gånger att hitta vilken som är vilken! Där är så många "varv" av rankor runt själva ståltrådarna att man lätt förvillar bort sig efter bara någon dm. Ska prova igen att följa den gula klasen, men tyvärr sitter nästan alla blomstänglar på bladlösa rankor och många hoyor sätter ju knoppar på de nya blomstänglarna FÖRE de gamla och på min caudata verkar inte de gamla ha en chans mot de nya! Bladen skiljer sig något; den ena har de typiska lite tjockare bladen med lätt vågade kanter och MASSOR med fläckar och den andra har lite "slätare" inte lika fläckiga blad. Den ena kommer från Botanova och deras är ju vit. Enligt foton jag tog när jag fick sticklingen så ska det då vara den "vanliga" superfläckiga som ska vara vit. Allt enligt uteslutningsmetoden! Förresten, Maggan du har väl också den gula? Hur ser dina blad ut? (orkar inte kolla din hemsida) //Christina
maimiti
08-05-2006, 21:32
Jo, jag har en gul... visste faktiskt inte att du hade en förrän för några dagar sedan Den gula har ganska hårda blad, lite mindre än den vita, jättefläckiga och de blir lätt röda i solsken. Den vita har ganska stora blad, mer avlånga och spetsigare med lite vågiga kanter. Inga fläckar alls på den vitas blad, däremot glittrar de lite  Ingen färgförändring i solsken dock.
Haha, förvirringen är total här. Hmm, men den vita är väl vanligare i alla fall? Jag har nämligen en stickling från caudata, och bladen på den ser precis ut som Christinas "superfläckiga". Det måste nog vara en "vanlig" vit, så jag ska slå till och köpa en gulblommande, det kan inte bli värre än dubletter.  Men på era förklaringar låter det visserligen som att det finns två olika gulblommiga också... Var ska detta sluta?  Tack för er hjälp! Emma
maimiti
09-05-2006, 07:17
CITAT (Emma_ @ 08-05-2006, 23:56) Haha, förvirringen är total här. Hmm, men den vita är väl vanligare i alla fall? Jag har nämligen en stickling från caudata, och bladen på den ser precis ut som Christinas "superfläckiga". Det måste nog vara en "vanlig" vit, så jag ska slå till och köpa en gulblommande, det kan inte bli värre än dubletter.  Men på era förklaringar låter det visserligen som att det finns två olika gulblommiga också... :blink: Var ska detta sluta? :rolleyes: Tack för er hjälp! Emma  Botanova har en vit som är fläckig. Den syns på omslaget till deras bok "Boken om Porslinsblommor"
MyHoyas
09-05-2006, 08:28
Har gett upp när det gäller att hitta vilken ranka som tillhör vilken... En kommer från Botanova och gissningsvis då den vita eftersom den har blad som på deras bok. Jag får väl helt enkelt anta att det är den med mindre fläckar som är den gula, men då "stämmer" det ju inte med Maggans... *suck* Här kan man se de olika bladen: två olika caudatablad //Christina
maimiti
09-05-2006, 09:42
CITAT (MyHoyas @ 09-05-2006, 09:28) Har gett upp när det gäller att hitta vilken ranka som tillhör vilken... En kommer från Botanova och gissningsvis då den vita eftersom den har blad som på deras bok. Jag får väl helt enkelt anta att det är den med mindre fläckar som är den gula, men då "stämmer" det ju inte med Maggans... *suck* Här kan man se de olika bladen: två olika caudatablad //Christina Det finns ju rätt många olika caudator, så det är ju möjligt att det finns minst två olika gula också Ingen av mina caudator kommer från Botanova...
Linda_A
09-05-2006, 13:59
Det är verkligen intressant att läsa detta om caudator. Kan säga att mins blad visst är röda när de är nya, upptäckte det först nu.
Linda_A
09-05-2006, 16:23
Kan säga att ni som gillar stora blad på hoyorna måste kolla in sp Chieng Mai och sp PNG!! http://www.odla.nu/album/data/lindas/full_...4235_p47751.jpgsp Chieng Mai Sp PNG http://www.odla.nu/album/data/lindas/full_...4235_p47753.jpgclemensiorum http://www.odla.nu/album/data/lindas/full_...4235_p47752.jpgOch sist men inte minst vitiensis http://www.odla.nu/album/data/lindas/full_...4235_p47754.jpgVäntar på loyceandrewsiana och en korsning mellan H loyceandrewsiana och diversifolia. Som jag med antar har rätt så stora blad.
Vilken fin imperialis rauschi du har linda Blir avundsjuk ju.
Linda_A
09-05-2006, 16:53
CITAT (tonic @ 09-05-2006, 17:46) Vilken fin imperialis rauschi du har linda  :wub: Blir avundsjuk ju.  hihi!  Den är faktiskt den som har vuxit på mest! Måste bara ta ett kort för att visa. När jag fick den för 1.5 månad ungefär sen   De andra imperialisarna står mest still. *saknar min gamla kamera!!!  *
MyHoyas
09-05-2006, 20:04
Idag slog cv. Jennifer äntligen ut: cv. Jennifer//Christina
maimiti
09-05-2006, 21:09
CITAT (MyHoyas @ 09-05-2006, 21:04) Idag slog cv. Jennifer äntligen ut: cv. Jennifer//Christina Läcker
MyHoyas
10-05-2006, 19:07
Det går inte att få in alla blommorna i ett foto men här kommer en liten uppdatering av cembra:  Kan tillägga att den doftar ljuvligt! //Christina
morellen
10-05-2006, 22:48
CITAT (Linda_A @ 09-05-2006, 17:23) Kan säga att ni som gillar stora blad på hoyorna måste kolla in sp Chieng Mai och sp PNG!! http://www.odla.nu/album/data/lindas/full_...4235_p47751.jpgsp Chieng Mai Sp PNG http://www.odla.nu/album/data/lindas/full_...4235_p47753.jpgclemensiorum http://www.odla.nu/album/data/lindas/full_...4235_p47752.jpgOch sist men inte minst vitiensis http://www.odla.nu/album/data/lindas/full_...4235_p47754.jpgVäntar på loyceandrewsiana och en korsning mellan H loyceandrewsiana och diversifolia. Som jag med antar har rätt så stora blad.  jag är inte avundsjuk, jag är inte avundsjuk...
Linda_A
11-05-2006, 06:22
Morellen: Jag tänkte faktiskt på dig när jag såg Sp PNGs blad, att det hade varit något som du gillar med.
Min dimorpha är nog lik din i utseendet, men har som Emmas lite knöliga blad i fästet. Kan det bero på miljön kanske?
Lotta150
11-05-2006, 15:48
maimiti
11-05-2006, 15:56
CITAT (Lotta150 @ 11-05-2006, 16:48) Nej, fy vad trist Men, wallichii är ju vacker så lite blomsterglädje har du fått... om än aningens grumlad..
Lotta150
11-05-2006, 16:01
Tack maimiti för medkänslan.  Jag börjar bli lite less på imperialisen nu. Det är exakt vid samma storlek som knopparna trillar varje gång. Knoppen är ungefär 3 mm i diameter. En riktig sk*thoya
maimiti
11-05-2006, 16:04
CITAT (Lotta150 @ 11-05-2006, 17:01) Tack maimiti för medkänslan. :wub: Jag börjar bli lite less på imperialisen nu. Det är exakt vid samma storlek som knopparna trillar varje gång. Knoppen är ungefär 3 mm i diameter. En riktig sk*thoya :angry: :P Hmm, har du funderat på om det är något särskillt som händer just då? Är du så upptagen med att betrakta knopparna att du glömmer vattna? Jag tror att det är just det felet jag gjort. Imperialisar vill ju ha mycket vatten och jag har nog varit för slarvig med vattenkannan. Jag har tänk (försöka) avhjälpa problemet med att plantera om den i en självvattnande kruka. Jag är också less på att sopa knoppar från fönsterbrädan
Lotta150
11-05-2006, 17:15
Ja, det är möjligt att jag tittar för mycket på knopparna... Med det kan vara rätt spår du är inne på. Jag har tidigare haft ytterkruka till denna. Jag tycker iofs att jag har vattnat mer på imperialisen än dom andra - speciellt när knopparna börjat visa sig. Men ändå har jag kanske hållit igen eftersom jag varit rädd att det skulle bli vatten stående i botten - det eviga problemet med ytterkrukor... För ca 2 veckor sedan tog jag bort ytterkrukan och ställde krukan på en tallrik i stället. För några dagar sedan fick jag ett mail med tipset att vattna så att det står lite vatten på fatet. Det har jag gjort nu i ca 3 dagar. Och jag ser ju att jag kan hälla på ordentligt mer med vatten än förut innan det börjar sippra ut i botten. Så kanske har rötterna ändå varit för torra förut. Jag får se om jag märker någon förändring med de knoppar som nu är på gång. Man får aldrig ge upp! Berätta gärna hur det går om du planterar om den i en självvattande kruka!
MyHoyas
11-05-2006, 19:28
Ledsen om jag eventuellt grumlar någons teorier nu... Jag har ALDRIG varit noga med vattningen av mina hoyor. Jag vattnar när de ser törstiga ut och ibland har det visat sig att de varit RIKTIGT törstiga! Jag behandlar imperialisen likadant och den tappar nästan aldrig sina knoppar. Hittills har det hänt 3 gånger sedan den började blomma för 2 år sedan och den har blommat en hel del på sina 3 blomstänglar!
Lotta: Jag har också ytterkrukor, mestadels för att få extra stadighet. Sedan har jag plastinnerkrukor, men i botten på alla har jag 1-2 lager stora lecakulor just för att risken att vatten blir kvar i ytterkrukan inte ska göra något. I och med lecakulorna får rötterna luft ändå (såvida man inte hällt på alldeles för mycket vatten). Lecakulorna rymmer dessutom ganska mycket vatten och kanske att min sporadiska vattning blir jämnare tack vare lecan - vem vet!?
//Christina
Lotta150
11-05-2006, 19:38
Christina: Jag har också leca i botten på en del ytterkrukor, men det har inte blivit av att fixa till alla ännu. Imperialisen bl a hade det inte. Det låter ju troligt att lecan hjälper till att hålla jämn fuktighet. Det får bli nästa test om min test nu inte funkar. Det SKA ju gå...
MyHoyas
11-05-2006, 20:06
Jag har det i bottnen på innerkrukorna. Tycker att det ibland kan bli lite ostadigt att ha lecan i bottnen på ytterkrukorna. Jag har det också ibland, men då de riktigt små. Som tröst får du här en liten (9 cm från spets till spets mätt bak) blomma, Lotta! //Christina
Lotta150
11-05-2006, 20:15
Christina: Får väl klippa ut bilden på din imp och hänga upp i min OK, jag läste för fort...ser ju att du skriver att du har lecan i innerkrukan. Ja, det blir väldigt jullrigt och ostadigt att ha det i ytterkrukorna har jag upptäckt. Svär över tippande purpureofusca och obovata varje gång jag vattnar. Jag har inte haft det i botten på innerkrukorna mer än på nån enstaka. Jag har tyckt att det nästan blir sak samma som att ha porös jord eftersom rötterna ändå växer in i och ihop med lecan. Men det är klart, tar man stora leca så blir det ju gott om luft ändå. Jag kommer att testa!
maimiti
12-05-2006, 20:43
CITAT (MyHoyas @ 11-05-2006, 20:28) Ledsen om jag eventuellt grumlar någons teorier nu... Jag har ALDRIG varit noga med vattningen av mina hoyor. Jag vattnar när de ser törstiga ut och ibland har det visat sig att de varit RIKTIGT törstiga! Jag behandlar imperialisen likadant och den tappar nästan aldrig sina knoppar. Hittills har det hänt 3 gånger sedan den började blomma för 2 år sedan och den har blommat en hel del på sina 3 blomstänglar! Hmm, det var det enda jag kunde komma på som vettig orsak... Men, jag fortsätter att tro på min teori och att du är undantaget som bekräftar regeln Nu är imperialisen omplanterad i självvattnande kruka så förhoppningsvis får vi se om idén bär frukt... bär blommor menar jag
MyHoyas
12-05-2006, 22:22
Vi har ju alla olika sätt att sköta våra hoyor. Gissar att det finns minst lika många sätt som det finns odlare! Mitt sätt fungerar för mig, men det kanske inte funkar alls för andra.
Har själv kämpat med en PNG 4 en rätt lång tid. Fick den rotad och den växte på, det nya skottet torkade in, den började växa igen, ännu ett nytt skott torkade in... Fick diverse tips och råd som jag följde, men processen upprepade sig hela tiden. Till slut fick eländet flytta ut till ett ställe lite på landet för att stärka upp sig hos en som hade god hand med "såna" envetna hoyor. Fick hem den igen efter en ganska lång tid och den var jättefin! Tog bara knappt 2 veckor sedan var hela sk*ten stendöd!
Nu har jag ännu en gång en enormt söt liten planta av PNG 4 och denna gången kommer den från en som verkligen har hand med den och får den att blomma gång på gång... Dör den nya sticklingen också så ger jag helt enkelt upp!
Bara en ganska lång liten parantes... Godnatt! //Christina
Innan jag går och lägger mig ska jag bara lägga in de utlovade bilderna på mina dimopha- och flavescenssticklingar.  Emma Edit: Dimorpha till vänster och flavescens till höger.
Lotta150
13-05-2006, 08:50
Hoya memoria blommar igen. Det luktar smörkola om fingrarna efter att ha tagit i klasen under fotograferingen. Luktar gott!!
Lotta150
13-05-2006, 17:08
Linda_A
13-05-2006, 17:13
Lotta: Åååå, nice!  Hur gamla är din planta? Är den samma som Publicalyx cv chimera? Tyckte jag läste det på någonstans. Tur att jag har båda i alla fall.
maimiti
13-05-2006, 17:18
CITAT (Lotta150 @ 13-05-2006, 18:08) Ahhh Jag hoppas på blommor i pubicalyx cv Chimera snart... de ser ju likadana ut... Det är så läckert med olika färger i en och samma klase
Lotta150
13-05-2006, 17:18
CITAT (Linda_A @ 13-05-2006, 19:13) Lotta: Åååå, nice!  Hur gamla är din planta? Är den samma som Publicalyx cv chimera? Tyckte jag läste det på någonstans. Tur att jag har båda i alla fall.  Ja, den är läcker! Min planta är tämligen exakt 2 år gammal. Köpte den som orotad stickling, har för mig att den hade 4 blad. Ja, cv. chimera ska tydligen vara samma som denna.
Lotta150
13-05-2006, 17:29
Maimiti: Ja, visst är det läckert med det olikfärgade. Jag tycker nog dessutom att färgkombinationen är häftigare IRL än på bild. I bilden reflekteras så mycket ljus så det blir lite silvrigt över blomman. Den är mattare i verkligheten och, tycker jag, snyggare med det mycket mörkt gråa mot det rosa. En riktigt snygg blomma! Ser fram emot dina bilder se'n!
Linda_A
13-05-2006, 17:38
CITAT (Lotta150 @ 13-05-2006, 18:18) Köpte den som orotad stickling, har för mig att den hade 4 blad. Ja, cv. chimera ska tydligen vara samma som denna. Ah då var inte så gamla som jag trodde.  Har hört att de kan ta lite tid på sig. Vilket fall som helst, helläcker.
Lotta150
13-05-2006, 17:49
Jag har också hört att de kan ta lite tid på sig. Jag har fem olika pubicalyxer. Alla är införskaffade under 2004, från maj då jag skaffade denna till sensommaren. Så de är ungefär jämngamla. Denna blommade alltså efter exakt två år. Pink Silver har inte blommat. Den har fått en pedunkel en gång men den trillade av. Pink Rivekii (som nog egentligen är samma som Pink Silver vad jag har förstått) har blommat och var alltså knappa två år då. Red Button har inte blommat och har heller inga pedunkler. Jungle Garden fick en pedunkel redan i höstas men det har inte hänt nåt mer med den. Den ser lite halvt förtvinad ut. Det är väl med detta som med allt annat som rör hoyor....det är lite olika från fall till fall liksom....
Jaa, den var riktigt snygg, och jag som har varit lite anti pubicalyx. Har en stor planta köpt som hoya carnosa på Maxi för ca 3 månader sedan. ( 35 kr  ) Har klippt ner den rätt rejält nu för den var alldeles för hårt lindad och ville inte växa alls. Men nu skjuter den nytt och jag hoppas på blommor.  Antar att det är en "Silver pink", men man vet ju aldrig. Silver pink blommar ju med ljusare rosa/rödvita blommor och kan väl inte vara olikfärgad? Eller? Emma
Lotta150
13-05-2006, 18:17
CITAT (Emma_ @ 13-05-2006, 19:55) Jaa, den var riktigt snygg, och jag som har varit lite anti pubicalyx. Har en stor planta köpt som hoya carnosa på Maxi för ca 3 månader sedan. ( 35 kr  ) Har klippt ner den rätt rejält nu för den var alldeles för hårt lindad och ville inte växa alls. Men nu skjuter den nytt och jag hoppas på blommor.  Antar att det är en "Silver pink", men man vet ju aldrig. Silver pink blommar ju med ljusare rosa/rödvita blommor och kan väl inte vara olikfärgad? Eller? Emma  Nej, mig veterligen får inte 'Silver Pink' flerfärgade blommor. Min har ju alltså inte blommat, och Pink Rivekii (=Pink Silver?) har bara blommat med två klasar ännu och där fanns ingen flerfärgad. Jag har heller inte sett nån sådan nån gång. Edit: varför har du varit anti pubicalyxer ?  Dom är ju fina, juh
CITAT (Lotta150 @ 13-05-2006, 19:17) CITAT (Emma_ @ 13-05-2006, 19:55) Jaa, den var riktigt snygg, och jag som har varit lite anti pubicalyx. Har en stor planta köpt som hoya carnosa på Maxi för ca 3 månader sedan. ( 35 kr  ) Har klippt ner den rätt rejält nu för den var alldeles för hårt lindad och ville inte växa alls. Men nu skjuter den nytt och jag hoppas på blommor.  Antar att det är en "Silver pink", men man vet ju aldrig. Silver pink blommar ju med ljusare rosa/rödvita blommor och kan väl inte vara olikfärgad? Eller? Emma  Nej, mig veterligen får inte 'Silver Pink' flerfärgade blommor. Min har ju alltså inte blommat, och Pink Rivekii (=Pink Silver?) har bara blommat med två klasar ännu och där fanns ingen flerfärgad. Jag har heller inte sett nån sådan nån gång. Edit: varför har du varit anti pubicalyxer ?  Dom är ju fina, juh  Aha, då var det som jag trodde. Tack.  Jag tyckte min pubicalyx var så tråkig när den bara stod där och inte växte eller ändrade på sig ett dugg på flera månader. Men nu är den förlåten eftersom jag förstod att det var för att det hade blivit lite smått misshandlad och inte alls trivdes på sin båge.  Blommar den så kanske den blir en favorit, vem vet?  Emma
Linda_A
13-05-2006, 20:32
Lotta: Ah det var väldig intressant att få reda på.  Ska bli kul att se hur mina "funkar". Jag har just nu Pubicalyx "Splash" Pubicalyx 'Fresno Beauty' Pubicalyx Pink Silver (eller ska det vara Silver pink, köpte den under Pink silver dock) Publicalyx "royal hawaian purple" Publicalyx cv chimera Ska bli kul att se vad som sker med dem. P."splash" har jag en blomstängel på så den kanske sätter fart lite tidigare.
hoppas min multiflora klarar knopparna den här gången, tredje försöket sen jag fick den:
Lotta150
14-05-2006, 09:42
Zazu: Håller tummarna. Det ser ju ut att vara nära nu, så det går nog bra.
MyHoyas
14-05-2006, 10:31
CITAT (Linda_A @ 13-05-2006, 21:32) Lotta: Ah det var väldig intressant att få reda på.  Ska bli kul att se hur mina "funkar". Jag har just nu Pubicalyx "Splash" Pubicalyx 'Fresno Beauty' Pubicalyx Pink Silver (eller ska det vara Silver pink, köpte den under Pink silver dock) Publicalyx "royal hawaian purple" Publicalyx cv chimera Ska bli kul att se vad som sker med dem. P."splash" har jag en blomstängel på så den kanske sätter fart lite tidigare.  Splash och Pink Silver lär vara samma, precis som Royal Hawaian Purple och Chimera. Är ingen expert på pubicalyxer men det är så jag har uppfattat diverse diskussioner om just dessa två. Skickar med en alldeles nyutslagen Pink Silver. Christina
Den var faktiskt väldigt fin den också så då har jag något att se fram emot.  Emma
Linda_A
14-05-2006, 11:53
CITAT (MyHoyas @ 14-05-2006, 11:31) Splash och Pink Silver lär vara samma, precis som Royal Hawaian Purple och Chimera. Är ingen expert på pubicalyxer men det är så jag har uppfattat diverse diskussioner om just dessa två.
Skickar med en alldeles nyutslagen Pink Silver.
Christina Är det dumt att samplantera dem som ska vara samma? Eller bör man kanske vänta lite längre innan man gör det? Verkligen läcker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|