Full version: Hoya bildtråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
MyHoyas
Som jag förstått det så skiljer sig dessa båda markant vad gäller bladfästet. Förutsatt att min coronaria är den rätta så syns det ganska tydligt på nedan foton - hoppas jag! //Christina

mayababy
Myhoyas:
TACK!! för jättefina å tydliga bilder å info!! wub.gif wub.gif
Då är det inget tvivel om att jag har en Coronaria, jag får väl glädjas åt att den växer så det knakar å att bladen är fina för blommorna lär jag väl inte se röken av... tongue.gif
MyHoyas
Tittar jag bara på mina båda plantor så har coronaria nästan helt platta blad, medan calycina har mer välvda blad. H. coronaria har även mycket tydligare nerver än calycina. Tittar jag på nyare blad på min calycina så har de inte lika tydlig "grop" eller vad man ska kalla det vid pladfästet.

Får du blomstängel i den så gissar jag på calycina. Jag har själv haft min coronaria i måååååååånga år utan tillstymmelse till blomstängel. Det är väl det som gör att jag är nästan säker på att det verkligen ÄR en coronaria...

Ville inte göra förvirringen större, men tänkte jag kunde skriva ner mina jämförelser.

Christina wacko.gif
pejori
CITAT (MyHoyas @ 24-03-2006, 13:35)
Tittar jag bara på mina båda plantor så har coronaria nästan helt platta blad, medan calycina har mer välvda blad. H. coronaria har även mycket tydligare nerver än calycina. Tittar jag på nyare blad på min calycina så har de inte lika tydlig "grop" eller vad man ska kalla det vid pladfästet.

Får du blomstängel i den så gissar jag på calycina. Jag har själv haft min coronaria i måååååååånga år utan tillstymmelse till blomstängel. Det är väl det som gör att jag är nästan säker på att det verkligen ÄR en coronaria...

Ville inte göra förvirringen större, men tänkte jag kunde skriva ner mina jämförelser.

Christina wacko.gif

TACK!!!!
där räddades min calycina från att bli en coronaria laugh.gif laugh.gif laugh.gif smile.gif
Linda_A

Nu har kentianas blommor öppnat sig med. wub.gif wub.gif
Och massor med andra knoppar på den är på väg. biggrin.gif
*Felix matte*
Visst är detta en Carnosa
stennie
WOW igen, vilket praktexemplar ohmy.gif wub.gif

Jo det är nog en carnosa sleep.gif

Är den din?
Hur gammal är den?
*Felix matte*
CITAT (stennie @ 24-03-2006, 21:00)
WOW igen, vilket praktexemplar ohmy.gif wub.gif

Jo det är nog en carnosa sleep.gif

Är den din?
Hur gammal är den?

Den går ännu en lång bit till vänster... nej den är inte min
..ägs av dotter och svärson... det är hans föräldrar som haft den "sen litet skott" i kanske 25 -30 år. smile.gif
Synd bara att de (precis som jag) inte tål blomdoften sad.gif
wolkenkrabber
Inte då värst bra bild, var lite svårt med ljuset som ni ser på suddigheten i bilden.

Ni får gärna gissa vilken hoya det är,

kab tillägga att jag vet villken det är...
stennie
Gissa på... bella? smile.gif
wolkenkrabber
CITAT (stennie @ 24-03-2006, 21:16)
Gissa på... bella? smile.gif

nope, men även hon står i knopp!
MyHoyas
H. carnosa //Christina
stennie
Carnosa då? smile.gif
wolkenkrabber
rätt! smile.gif
norpydorp
CITAT (MyHoyas @ 24-03-2006, 13:35)

Christina  :wacko:

en är inte magnificas blad snarlik oxå?

Suveräna bilder förresten
Så frågar jag igen om ingen har nån bild på carnosa lime green wub.gif
Linda_A
*Grodan*
En av knopparna i min memoria wub.gif

...och obovatan med pedunkel wub.gif

MyHoyas
Grodan: Är din memoria verkligen rätt? Har visserligen inte denna själv, men har för mig att den har mycket smalare, spetsigare och riktigt fläckiga blad. //Christina
*Grodan*
Japp, den ska vara rätt. Det är kameravinkeln som gör att bladen ser runda ut, jag såg det också. Dessutom ser man bladen från baksidan. smile.gif Jag kom inte åt att fota knoppen från andra hållet. wub.gif

Den här bilden visar samma planta, nu ser den lite mer rätt ut va?
MyHoyas
Ser fortfarande ut som om bladen är alldeles för breda för att vara memoria på det första fotot... På det andra stämmer det med de många bladen som brukar klumpa ihop sig. Ser ut som två olika hoyor i mina ögon! Kan du inte fota knopparna framifrån ihop med bladen? Du har kanske två hoyor i samma kruka... //Christina
*Grodan*
Ja inte vet jag... smile.gif Det jag kan se är att nya grenar, som den som knopparna kommit på, har kortare blad som inte är fullstora ännu. Nya grenar från båda de ursprungliga skotten i krukan ser likadana ut.

Så här ser den ut framifrån

Och så här ser hela plantan ut
MyHoyas
Bladen under knopparna är ju betydligt bredare än de andra, så det är väl det som gjorde att det såg lite större ut. Man kan ju inte låta bli att undra när man ser det så! //Christina
*Grodan*
Ja jag håller med. Det ska bli intressant att se om bladformen ändrar sig när bladen blir äldre. Jag köpte den som stor planta i höstas så jag vet inte hur nya blad brukar se ut.
Säg till om du vill ha en bit av den. smile.gif
pejori
till!!!! laugh.gif
*Grodan*
CITAT (pejori @ 02-04-2006, 21:08)
till!!!!  :lol:

Oki, det ska bli! biggrin.gif
Äsch, till dig är memoria redan på väg, fastnad på posten någonstans över helgen!
Blomstertanten
Till !!!!!!!!!!!!!
tongue.gif
Jag skrek högre än Pejori rolleyes.gif
Och fick ont i halsen på köpet ! wacko.gif
mammafia
[SIZE=14]TILL wacko.gif wacko.gif wacko.gif ..
[SIZE=1]jag vill också ha. unsure.gif wink.gif
*Grodan*
CITAT (Blomstertanten @ 03-04-2006, 14:01)
Till !!!!!!!!!!!!!
tongue.gif
Jag skrek högre än Pejori  :rolleyes:
Och fick ont i halsen på köpet !  :wacko:

Lugn och fin! Akta halsen! biggrin.gif laugh.gif
Memoria ligger i paketet som är på väg till dig nu. smile.gif
Alexander-VG-zon3
vilke jätta fina bilder du har grodan wub.gif wub.gif
*Grodan*
Tackar, flaxss! wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (*Grodan* @ 02-04-2006, 19:31)
Ja inte vet jag... smile.gif Det jag kan se är att nya grenar, som den som knopparna kommit på, har kortare blad som inte är fullstora ännu. Nya grenar från båda de ursprungliga skotten i krukan ser likadana ut.

Så här ser den ut framifrån

Och så här ser hela plantan ut

vår sån är lika stora men min vägra att blomma . hur gjorde du för att få blomma på den
*Grodan*
Tja jag har inte gjort någonting tror jag... smile.gif Den hänger i ett varmt söderfönster och jag är rätt dålig på att vattna...

Har din också lite olika storlek på bladen?
Alexander-VG-zon3
min står i öst å får inte heller så mycket vatten å ingen näring .
japp min har olika storlekar på bladen wub.gif wub.gif
yenny
Min retusa har sin första blomma wub.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (yenny @ 03-04-2006, 19:13)

wow vilken blomma wub.gif
Emma_
CITAT (*Grodan* @ 02-04-2006, 17:38)
Japp, den ska vara rätt. Det är kameravinkeln som gör att bladen ser runda ut, jag såg det också. Dessutom ser man bladen från baksidan.  :) Jag kom inte åt att fota knoppen från andra hållet. wub.gif

Den här bilden visar samma planta, nu ser den lite mer rätt ut va?

Men. ohmy.gif Vad är det här?? Sådär ser ju min pubicalyx ut... Eller är memoria en typ av pubicalyx? Om inte: kolla i mitt album, visst är väl hoya 1 lik Grodans memoria?

Edit: Bild 3 och 4 under "Växter"

Emma
morellen

Fiiiiiiin! Det var knopp på de sticklingar jag fick på retusan nu så jag fick tjuvkika lite på blommorna, hoppas verkligen att jag lyckas med rotningen den här gången!
*Grodan*
CITAT (Emma_ @ 03-04-2006, 19:43)
Men.  :o  Vad är det här?? Sådär ser ju min pubicalyx ut... Eller är memoria en typ av pubicalyx? Om inte: kolla i mitt album, visst är väl hoya 1 lik Grodans memoria?

Edit: Bild 3 och 4 under "Växter"

Emma

Det är två olika arter. Bladens form och fläckighet är ganska lika, men memorian är MYCKET mindre än pubicalyx. Stjälkar och knoppar/blommor är inte lika alls.

Åh, så fin blomma yenny! wub.gif
Lotta150

Vilken läcker bild du fått på retusan!!! wub.gif wub.gif
Min är också på gång att blomma efter att ha varit tjurig läääänge. Men nu är de på G! biggrin.gif

Edit: stoppade in lite "r" som mitt tangentbord gärna hoppar över mad.gif
yenny
Jag är så stolt över min retusa wub.gif
Det första jag gjorde när jag klev upp var att titta på den biggrin.gif

(lite stolt över min närbild också, min kamera levde upp till bevis och fungerade så nära som jag ville)
*Grodan*
Yenny, hur gammal är din retusa?
Jag funderade lite på hur länge det dröjer innan jag kan börja hoppas på blommor i min lilla plutt-retusa... wub.gif
drutten25
CITAT (*Grodan* @ 04-04-2006, 09:45)
Yenny, hur gammal är din retusa?
Jag funderade lite på hur länge det dröjer innan jag kan börja hoppas på blommor i min lilla plutt-retusa... wub.gif

Jag köpte min retusa i höstas som liten stickling.
Den har blommat oavbrutet sedan november, det kommer nya
knoppar hela tiden, den är jätteduktig att blomma..........det är kul. tongue.gif tongue.gif
*Grodan*
CITAT (drutten25 @ 04-04-2006, 09:51)
knoppar hela tiden, den är jätteduktig att blomma..........det är kul. tongue.gif  :P

O så roligt drutten! Det låter ju hoppfullt. wub.gif
morellen
CITAT (*Grodan* @ 04-04-2006, 10:01)
CITAT (drutten25 @ 04-04-2006, 09:51)
knoppar hela tiden, den är jätteduktig att blomma..........det är kul. tongue.gif  tongue.gif

O så roligt drutten! Det låter ju hoppfullt. wub.gif

åh, det där tyckte jag om att höra, hoppas att min lilla också kommer att vara snäll med blommningen!
Alexander-VG-zon3
jag skulle kankse med lägga upp nogra blder på mina sötingar wub.gif wub.gif
Blomstertanten
Tsangii. Kortet taget med en dålig kamera så det blev ingen vidare kvalite på bilden
morellen
CITAT (Blomstertanten @ 04-04-2006, 10:45)
Tsangii. Kortet taget med en dålig kamera så det blev ingen vidare kvalite på bilden

*drägglar*
jendah

Hoya Calycina mötte oss när vi kom hem från semestern i lördags. Den har dessutom massor av knoppar. wub.gif wub.gif

Det finns massor av knoppar på Bella och på Pubicalyx, och en liten på Mitrata. Mycket att se fram emot här wub.gif
Blomstertanten
CITAT (morellen @ 04-04-2006, 11:57)
*drägglar*

Inget att dräggla över morellen !

Jag har väntat på att min ska blomma ihjäl sig, har blommat nästan oavbrutet i ca 4 år , men inte !
Det är en seglivad rackare ! tongue.gif
*Grodan*
CITAT (Blomstertanten @ 04-04-2006, 11:17)
CITAT (morellen @ 04-04-2006, 11:57)

*drägglar*

Inget att dräggla över morellen !

Jag har väntat på att min ska blomma ihjäl sig, har blommat nästan oavbrutet i ca 4 år , men inte !
Det är en seglivad rackare ! tongue.gif

laugh.gif
Ja min tsangii kan man då inte anklaga för att försöka blomma ihjäl sig precis.
En blomma hade den som orotad stickling i höstas. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon