Full version: Hoya bildtråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
yenny
Visst är det kul med nu kamera biggrin.gif

Man blir lite tokig och tar kort på precis allt!

jag tyckte om fjärilen i pärlor. är det något du har mönster på?
MyHoyas
Nej, det är inte jag som gjort den. Den är köpt. //Christina
yenny
CITAT (MyHoyas @ 20-04-2006, 23:42)
Nej, det är inte jag som gjort den. Den är köpt. //Christina

okej.. då får jag försöka knåpa ihop en själv biggrin.gif
Linda_A
Vill med ha en fungerade kamera. Så orättvist att min har gått sönder. Man märker först hur mycket man saknar dem när de går sönder.sad.gif

Men som tur har jag nog hittat en ny. smile.gif
*Grodan*
Min från Holland nyanlända Hoya multiflora variegata.wub.gif

pejori
är det någon som vet vilken odlamedlem jag har träffat idag? smile.gif smile.gif
pejori
måste bara visa min parasitica var. som slog ut i går... smile.gif
yenny
CITAT (pejori @ 21-04-2006, 19:44)
är det någon som vet vilken odlamedlem jag har träffat idag? smile.gif smile.gif

mayababy kanske? Det är väl i alla fall hon som gjort krukorna unsure.gif
pejori
CITAT (yenny @ 21-04-2006, 21:00)
CITAT (pejori @ 21-04-2006, 19:44)
är det någon som vet vilken odlamedlem jag har träffat idag? smile.gif  :)

mayababy kanske? Det är väl i alla fall hon som gjort krukorna unsure.gif

yes!!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
visst är dom fina??? laugh.gif
mayababy
Oj vad kul att se dina Hoyor i! Det blev ju jättefint! wub.gif wub.gif
pejori
visst blev det???? smile.gif smile.gif smile.gif
är jättenöjd wub.gif wub.gif
yenny
CITAT (pejori @ 21-04-2006, 20:11)
visst blev det???? smile.gif smile.gif smile.gif
är jättenöjd wub.gif wub.gif

Ja det förstår jag att du är!
De är verkligen jättefina wub.gif
morellen
jättefina!
KARIN B

Lacunosa

Lasiantha
MyHoyas
Lasianthan är ju bara så söt... Får väl snart ta och skaffa mig en!

Ikväll öppnade sig min gröna pottsii med ny klase och här är den helt nyöppnad... //Christina

Linda_A
Vad sur jag blir. Nu blommar kentiana med 10 klasar minst och jag har inte en kamera som funkar. mad.gif mad.gif

Så orättvist. sleep.gif

Christina: Din bilder är så dreggelvänliga verkligen!!

Karin: Läckert!! biggrin.gif
morellen
christina; jag skulle ju inte ha en längre önskelista nu... och så kommer du med en sån bild *S*
Lotta150
Nu blommar min pubicalyx 'Pink Rivekii' för första gången! wub.gif Här håller den fortfarande på att veckla ut corollan

nilssontherese
Åhhh vad tjusig den är Lotta! laugh.gif väcker extrema ha begär! tongue.gif
/Therese
yenny
Mammas Hoya carnosa 'malaysia'

Lotta150
CITAT (nilssontherese @ 23-04-2006, 19:28)
Åhhh vad tjusig den är Lotta! laugh.gif väcker extrema ha begär! tongue.gif
/Therese

Hur har det gått med din förmodade pubicalyx, Therese? Har den slagit ut ännu?
LadyG
CITAT (yenny @ 23-04-2006, 19:28)
Mammas Hoya carnosa 'malaysia'

En sån vacker klase blommor den har! Tänk att sticklingen jag fick av dig en dag kan komma att få så fina blommor wub.gif

Något att dagdrömma om wub.gif
MyHoyas
Nu är "gröngölingen" helt utslagen:

En obscura med några underliga blommor:

Sist en liten picta:

//Christina
Lotta150
Christina:
Pictan är ju bara för söt!!

Hmmm, det är ju inte första gången du har "underliga" blommor. Du hade ju några fyrklöver förut och nu ett par trebladiga propellrar blink.gif
Dessutom har du ju väldigt många olika hoyor med alldeles fantastiska blommor... blink.gif

Förstår du vart jag vill komma? Jag tror att du ger dom nå't "väldigt konstigt" i vattnet när du blommar... tongue.gif tongue.gif Ingen vanlig blomgödning där inte.... tongue.gif tongue.gif laugh.gif
MyHoyas
CITAT (Lotta150 @ 23-04-2006, 21:44)
Förstår du vart jag vill komma? Jag tror att du ger dom nå't "väldigt konstigt" i vattnet när du blommar... tongue.gif tongue.gif Ingen vanlig blomgödning där inte.... tongue.gif tongue.gif laugh.gif

Njae... Det kanske är något speciellt i Trelleborgsvattnet - vem vet! Någon som vill köpa ett par liter?!?! biggrin.gif

//Christina
Zazu
den gröna var en riktig läckerbit! vad heter den? tongue.gif

mvh zazu
Lotta150
CITAT (MyHoyas @ 23-04-2006, 22:49)
CITAT (Lotta150 @ 23-04-2006, 21:44)
Förstår du vart jag vill komma? Jag tror att du ger dom nå't "väldigt konstigt" i vattnet när du blommar... tongue.gif  :P Ingen vanlig blomgödning där inte.... tongue.gif  :P  :lol:

Njae... Det kanske är något speciellt i Trelleborgsvattnet - vem vet! Någon som vill köpa ett par liter?!?! biggrin.gif

//Christina

Oj, "när du blommar" såg jag att jag skrev.... laugh.gif laugh.gif laugh.gif menade ju när du vattnar laugh.gif
MyHoyas
CITAT (Zazu @ 23-04-2006, 21:50)

mvh zazu

Den är köpt som H. sp. Nova 1, men någon sa till mig att det var en av de många olika klonerna av H. pottsii.

Denna gången var den riktigt grön, men oftast är den mer gulgrön och även ibland mer gul än grön. Doften är stark, lite kryddig, men behaglig.

//Christina
MyHoyas
CITAT (Lotta150 @ 23-04-2006, 21:55)
//Christina

Oj, "när du blommar" såg jag att jag skrev.... laugh.gif laugh.gif laugh.gif menade ju när du vattnar laugh.gif

Såg det, men förstod att du menade vattnar... laugh.gif
Zazu
CITAT (MyHoyas @ 23-04-2006, 23:00)
CITAT (Zazu @ 23-04-2006, 21:50)

mvh zazu

Den är köpt som H. sp. Nova 1, men någon sa till mig att det var en av de många olika klonerna av H. pottsii.

Denna gången var den riktigt grön, men oftast är den mer gulgrön och även ibland mer gul än grön. Doften är stark, lite kryddig, men behaglig.

//Christina

aha, får se ifall jag hittar den någonstans, den är ju ursnygg! wub.gif
kan Pottsii 'MacIlwraith Ra QLD' se ut någonting åt det hållet ?
yenny
CITAT (LadyG @ 23-04-2006, 21:25)
En sån vacker klase blommor den har! Tänk att sticklingen jag fick av dig en dag kan komma att få så fina blommor  :wub:

Något att dagdrömma om  :wub:

ja det är bara att sköta om den så är den snart igång o blommar för fullt! wub.gif
Blomstertanten
CITAT (Blomstertanten @ 20-04-2006, 17:13)
Står här med kameran i högsta hugg !  Och har gjort det länge nu  -_-  för att få en bild på min Callistophylla när den behagar slå ut sina knoppar rolleyes.gif   Måste det ta så förbenat lång tid ?  :unsure:

Nu är det dags !!!! biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

Naturligtvis har jag lämnat tillbaks den lånade kameran då sleep.gif
Så nu får jag låna den igen , bild kommer senare i dag om jag hinner. Annars får ni vänta tills i morgon tongue.gif
Linda_A
CITAT (Blomstertanten @ 24-04-2006, 08:50)
CITAT (Blomstertanten @ 20-04-2006, 17:13)
Står här med kameran i högsta hugg !  Och har gjort det länge nu  -_-  för att få en bild på min Callistophylla när den behagar slå ut sina knoppar rolleyes.gif   Måste det ta så förbenat lång tid ?  :unsure:

Nu är det dags !!!! biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

Naturligtvis har jag lämnat tillbaks den lånade kameran då sleep.gif
Så nu får jag låna den igen , bild kommer senare i dag om jag hinner. Annars får ni vänta tills i morgon tongue.gif

Inte alls avundsjuk. mad.gif sleep.gif sleep.gif laugh.gif laugh.gif

Fast jag har hittat egna som är större än vad de har varit innan på ett helt annat ställe. biggrin.gif
Emma_
CITAT (MyHoyas @ 23-04-2006, 22:34)
En obscura med några underliga blommor:

Obscura är ju bara sååå fin... Ser ut som godis.. smile.gif

Emma
pejori
yenny!!!
ett nytt objekt så småningom...grasilis med mycket svag doft av kokos smile.gif smile.gif
Emma_
CITAT (pejori @ 24-04-2006, 15:31)
yenny!!!
ett nytt objekt så småningom...grasilis med mycket svag doft av kokos smile.gif smile.gif

Superfin! wub.gif

Samma som memoria va?

Är blommorna nästan knallrosa i verkligheten?

Emma
pejori
ja dom är knallrosa... smile.gif
är grasilis och memoria samma?.... ohmy.gif
jösses... unsure.gif
yenny
CITAT (pejori @ 24-04-2006, 14:31)
yenny!!!

å så trevligt! den skall jag genast lägga till på listan biggrin.gif
MyHoyas
Gracilis och memoria är inte samma, men den som ofta säljs (felaktigt) som gracilis och har fläckiga blad är den som ska heta memoria. //Christina
Emma_
CITAT (MyHoyas @ 24-04-2006, 19:02)
Gracilis och memoria är inte samma, men den som ofta säljs (felaktigt) som gracilis och har fläckiga blad är den som ska heta memoria. //Christina

Aha.. Tack för att du redde ut begreppen. smile.gif

Och förlåt om jag skrämde dig Pejori. tongue.gif

Emma
Lotta150
Min H. motoskei blommar för första gången. Här håller den på att veckla ut sig...tycker nästan det ser ut som om den tittar ut lite försiktigt i smyg och undrar om den ska våga.... biggrin.gif Snygg korona på den här tycker jag. I övrigt är den mycket lik carnosan både när det gäller blad och blommor, dock är bladen på motoskei ludna på undersidan till skillnad från carnosa.

Linda_A
CITAT (Lotta150 @ 24-04-2006, 18:41)
Min H. motoskei blommar för första gången. Här håller den på att veckla ut sig...tycker nästan det ser ut som om den tittar ut lite försiktigt i smyg och undrar om den ska våga.... biggrin.gif Snygg korona på den här tycker jag. I övrigt är den mycket lik carnosan både när det gäller blad och blommor, dock är bladen på motoskei ludna på undersidan till skillnad från carnosa.

Lika läckra som vanligt Lotta!! wub.gif wub.gif (haha trodde först att jag skrev lika läcker som vanligt lotta, fast det gjorde jag ju inte.laugh.gif laugh.gif )

*måste se om min har det med, ludna blad alltså*
Lotta150
CITAT (Linda_A @ 24-04-2006, 19:52)
(haha trodde först att jag skrev lika läcker som vanligt lotta, fast det gjorde jag ju inte.laugh.gif  :lol: )

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det hade ju varit nå't...fast en måndag eftermiddag vet jag inte om man känner sig så läcker direkt... laugh.gif laugh.gif
Emma_
Linda, jag vet i alla fall att du har kentiana som blommar, men om någon annan vet får ni gärna svara också.

Jag har några sticklingar från wayetii (köpt som kentiana) hemma, och de har gröna pedunklar. Jag har läst någonstans att skillnaden mellan wayetii och kentiana är färgen på pedunklarna, Wayetii ska ha gröna och kentiana bruna, stämmer det?

Emma smile.gif
*Grodan*
Jag fångade min memoria på bild i eftermiddags när en ny blomma höll på att slå ut.

yenny
CITAT (*Grodan* @ 24-04-2006, 23:26)
Jag fångade min memoria på bild i eftermiddags när en ny blomma höll på att slå ut.

å den var fin... fasligt va många fina det finns...man blir ju ha galen ju biggrin.gif
morellen
Ha galen var ordet sa Bull! wub.gif
Lotta150
CITAT (Emma_ @ 25-04-2006, 00:00)
Linda, jag vet i alla fall att du har kentiana som blommar, men om någon annan vet får ni gärna svara också.

Jag har några sticklingar från wayetii (köpt som kentiana) hemma, och de har gröna pedunklar. Jag har läst någonstans att skillnaden mellan wayetii och kentiana är färgen på pedunklarna, Wayetii ska ha gröna och kentiana bruna, stämmer det?

Emma smile.gif

Hej Emma!
Det är blomskaften som ska ha olika färg, inte pedunkeln (blomstängeln).
Emma_
CITAT (Lotta150 @ 25-04-2006, 11:27)

Emma smile.gif

Hej Emma!

Jaha... då hänger jag med tongue.gif Då kan man alltså inte kolla på gamla pedunklar som sitter kvar utan man måste vänta tills den blommar? tongue.gif

Tack för svaret smile.gif

Emma
Lotta150
CITAT (Emma_ @ 25-04-2006, 12:32)
CITAT (Lotta150 @ 25-04-2006, 11:27)

Emma smile.gif

Hej Emma!

Jaha... då hänger jag med tongue.gif Då kan man alltså inte kolla på gamla pedunklar som sitter kvar utan man måste vänta tills den blommar? tongue.gif

Tack för svaret smile.gif

Emma

Just så är det! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon