Full version: Hoya bildtråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
MyHoyas
CITAT (Lotta150 @ 30-04-2006, 18:56)
Christina:
Häftig! Vad står den i för väderstreck? Min står i nord (men men en gnutta kvällssol) så jag blev lite förvånad ändå att den blev så pass röd som den blev.

Den står i ett österfönster, i ett hörn där solen kikar in först så att säga. Den är röd året om. Vissa blad är mest röda på undersidan... Jag har alltid gillat caudata för bladen, men när jag sedan märkte att jag har både gul och vit i samma kruka (=sammanslagning innan jag visste att det fanns olika) då blev det en absolut favorit.

På fotot i länken håller jag ihop två klasar:
Både vit och gul

//Christina
MyHoyas
Nu verkar det börja hända saker i min cembra. Inget mer än på fotot än, men nu finns det hopp! //Christina

Linda_A
CITAT (MyHoyas @ 30-04-2006, 23:20)
Christina:
Häftig! Vad står den i för väderstreck? Min står i nord (men men en gnutta kvällssol) så jag blev lite förvånad ändå att den blev så pass röd som den blev.

Den står i ett österfönster, i ett hörn där solen kikar in först så att säga. Den är röd året om. Vissa blad är mest röda på undersidan... Jag har alltid gillat caudata för bladen, men när jag sedan märkte att jag har både gul och vit i samma kruka (=sammanslagning innan jag visste att det fanns olika) då blev det en absolut favorit.

Både vit och gul

//Christina

Har bladens färg någon betydelse vs blommornas färg?

Mina nya blad verkar inte bli röda. unsure.gif
MyHoyas
Det vet jag inte. Tror inte det. Det jag vet är att jag har två olika caudata i samma kruka och det är därför som jag har olika färger på blommorna. //Christina
Linda_A
CITAT (MyHoyas @ 03-05-2006, 17:40)
Det vet jag inte. Tror inte det. Det jag vet är att jag har två olika caudata i samma kruka och det är därför som jag har olika färger på blommorna. //Christina

Ah ska bli kul att se vad för sort min är då.. tongue.gif
pejori
CITAT (Linda_A @ 03-05-2006, 18:17)
CITAT (MyHoyas @ 30-04-2006, 23:20)
Christina:

Både vit och gul

//Christina

Har bladens färg någon betydelse vs blommornas färg?

Mina nya blad verkar inte bli röda. unsure.gif

inte mina heller... smile.gif
men min är nog en kultivar.... smile.gif
LadyG

En som blommar och en som är på god väg att börja, och jag springer mellan de båda och sniffar och tittar. wub.gif
MyHoyas
LadyG: Tjusig bella!

Nu har arnottiana öppnat sig... Den STINKER! Närmaste liknelsen jag kan komma är stark dansk ost, som ju doftar lite "annorlunda".

Christina

maimiti
CITAT (MyHoyas @ 04-05-2006, 20:34)
LadyG: Tjusig bella!

Nu har arnottiana öppnat sig... Den STINKER! Närmaste liknelsen jag kan komma är stark dansk ost, som ju doftar lite "annorlunda".

Christina

Men åååååh så tjusiga wub.gif wub.gif wub.gif
Jag kan faktiskt stå ut med att det stinker lite, men resten av familjen är inte lika förlåtande. Tex när vitellina blommar (vilket den gör ganska frekvent under den ljusa årstiden) då klagar alla så senast klippte jag faktiskt av blommorna sad.gif
pejori
CITAT (LadyG @ 04-05-2006, 14:47)

En som blommar och en som är på god väg att börja, och jag springer mellan de båda och sniffar och tittar. wub.gif

ÅÅ!!!!!! så fin!!!! ohmy.gif ohmy.gif
så ser inte min bella ut ju... sad.gif
Lotta150
Hos mig har anulata bestämt sig för att det är dags att blomma för första gången wub.gif Den första doft jag kom att tänka på var hostmedicin... blink.gif men den doftar vääääldigt svagt.
Lotta150
CITAT (pejori @ 04-05-2006, 21:56)
ÅÅ!!!!!! så fin!!!! ohmy.gif  :o

Hur ser din bella ut?
LadyG
ÅÅ!!!!!! så fin!!!! ohmy.gif ohmy.gif

Tack wub.gif

Den älskade att hamna i vardagsrummet, ganska nära ett ljust fönster men inte utsatt för direkt sol. Fast det som gjorde susen var tipset om gödningen i vattnet tror jag, hoyorna fullkomligt exploderade av liv när de fick gödning, och doftrankan sköt iväg en låååång arm med nya blad.

Nu ska jag bara få doftrankan att blomma också, inte bara växa som en galning tongue.gif
pejori
CITAT (Lotta150 @ 04-05-2006, 22:36)

ÅÅ!!!!!! så fin!!!! ohmy.gif  ohmy.gif

Hur ser din bella ut?

tunn och spinkig....och tappar knopparna sad.gif sad.gif
Lotta150
CITAT (pejori @ 05-05-2006, 11:27)
CITAT (Lotta150 @ 04-05-2006, 22:36)

ÅÅ!!!!!! så fin!!!! ohmy.gif  :o

Hur ser din bella ut?

tunn och spinkig....och tappar knopparna sad.gif sad.gif

Trist... sad.gif sad.gif
Den behöver en hel del ljus och dricker rätt mycket vatten, men det visste du säkert... wink.gif
pejori
hänger i söderfönster...nu är det nya knoppar på väg, så jag hoppas... smile.gif
mayababy
En pedunkel på min lilla Lasiantha!! wub.gif wub.gif Vågar man hoppas att det ska bli blommor tro...
yenny
Jag måste ju visa de snygga bladen på mitt sebaste tillskott

(meredithii 3425)
MyHoyas
CITAT (yenny @ 05-05-2006, 20:28)

(meredithii 3425)

Tjusiga!
Linda_A

(meredithii 3425)

Nice! Påminner lite om Callistophyllan ju.
Med andra ord vill ha! biggrin.gif
maimiti

(meredithii 3425)

Läckert tongue.gif
Lotta150
Här är min bella wub.gif Inget vidare bra bild men jag fick trycka av på måfå under bellan...
yenny
CITAT (Lotta150 @ 05-05-2006, 21:32)
Här är min bella  :wub:  Inget vidare bra bild men jag fick trycka av på måfå under bellan...

så många blommor wub.gif

det vill jag också ha på min bella!
(inte en endaste har jag fått)
maimiti
Här är min bella wub.gif Inget vidare bra bild men jag fick trycka av på måfå under bellan...

Ah! Vackert wub.gif
MyHoyas

Ska nog ta och visa min bella ditt foto... Jag får bara enstaka blommor på min - SUCK! //Christina
Lotta150
Christina:
Mmmm, men vissa får massor av imperialisblommor.... tongue.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Emma_

Måste dofta helt underbart... wub.gif

Och Jenny! Den var tjusig, kikade på vill-ha-listan, men den var redan uppskriven. huh.gif Det hade jag glömt. tongue.gif
MyHoyas
CITAT (Lotta150 @ 05-05-2006, 21:42)
Christina:
Mmmm, men vissa får massor av imperialisblommor.... tongue.gif  :lol:  :lol:  :lol:

Hade nästan glömt bort det... Nu är det nära! wink.gif //Christina

Lotta150
CITAT (MyHoyas @ 05-05-2006, 23:17)
Christina:
Mmmm, men vissa får massor av imperialisblommor.... tongue.gif  :lol:  :lol:  :lol:

Om man glömmer att man har imperialisknoppar tycker jag att man borde fråntas skötseln. Imperialisen torde omgående konfiskeras och översändas till bättre behövande! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
maimiti
CITAT (Lotta150 @ 05-05-2006, 22:20)
Christina:

Om man glömmer att man har imperialisknoppar tycker jag att man borde fråntas skötseln. Imperialisen torde omgående konfiskeras och översändas till bättre behövande! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Om inte Lotta tänker åka ner och tvångsomhänderta den så anmäler jag mig som frivillig till att ta över vårdnaden *viftar febrilt med handen*
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Lotta150
CITAT (maimiti @ 05-05-2006, 23:25)
CITAT (Lotta150 @ 05-05-2006, 22:20)
Christina:

Om inte Lotta tänker åka ner och tvångsomhänderta den så anmäler jag mig som frivillig till att ta över vårdnaden *viftar febrilt med handen*

Vi kanske skulle göra en gemensam "gryningsraid"...?!? laugh.gif laugh.gif laugh.gif
MyHoyas
Lotta och Maggan: Ni är så gulliga och omtänksamma - i alla fall när det gäller min imperialis!

Förresten, det händer lite i cembra. Den kan man minsann inte missa - den doftar i hela sovrummet nu med sina 5-6 öppna blommor. Än så länge!

Godnatt på er allihop! //Christina

MyHoyas
CITAT (Lotta150 @ 05-05-2006, 22:30)
Vi kanske skulle göra en gemensam "gryningsraid"...?!?  :lol:  :lol:  :lol:

Då får ni först ta er förbi min hoyavakt! Här vaktar han motoskei...

Christina
maimiti
CITAT (MyHoyas @ 05-05-2006, 22:53)
CITAT (Lotta150 @ 05-05-2006, 22:30)
Vi kanske skulle göra en gemensam "gryningsraid"...?!?  :lol:  :lol:  :lol:

Då får ni först ta er förbi min hoyavakt! Här vaktar han motoskei...

Christina

Jag har god hand med katter *he he he*
maimiti
Igår satte den igång... Hoya cv Mathilde. Det är massor av blomklasar på g wub.gif

och idag hängde Hoya padangensis på...
Linda_A
Galen som jag är i verticillator kunde jag inte låta bli att köpa ännu en.
Namnad som Parasitica northabli.

Tror jag har två likadan plantor nu men men jag har ju gott om plats i fönstern. laugh.gif laugh.gif (eller inte)

Eller en bild som man ser vad det är i alla fall.

http://www.bystrupplanter.dk/Hoyaplante.as...ica%20northabli
laugh.gif
Linda_A
Kan lägga till att jag bara råkade skaffa en Dimorpha med knopp med. sleep.gif

Dock kunde jag hålla mig ifrån en blommande Parviflora då jag har en sån planta hemma redan. (dock inte blommande). Folk tittade lite konstigt på mig då jag lät *ååhh*

Sambo såg mest uttråkad ut? wacko.gif wacko.gif blink.gif blink.gif laugh.gif
maimiti
CITAT (Linda_A @ 06-05-2006, 17:01)

Linda_A
CITAT (maimiti @ 06-05-2006, 17:49)
CITAT (Linda_A @ 06-05-2006, 17:01)

Inte mitt fel att den bad att få komma hit ju! laugh.gif biggrin.gif sleep.gif
Lotta150
CITAT (maimiti @ 06-05-2006, 16:12)
Igår satte den igång... Hoya cv Mathilde. Det är massor av blomklasar på g  :wub:

och idag hängde Hoya padangensis på...

Padangensisen var riktigt läcker wub.gif wub.gif
Om den har jag läst att den funkar bra i norrläge. Vad är din erfarenhet av det?
Lotta150
Här har min imperialis satt knoppar IGEN. Vet inte för vilken gång i ordningen...och som vanligt lär de väl trilla av... mad.gif Så det var bäst att passa på att fota medan det fanns nå't att fota... tongue.gif
pejori
mina ramlade också mad.gif mad.gif mad.gif
maimiti
CITAT (Lotta150 @ 07-05-2006, 00:43)
Padangensisen var riktigt läcker  :wub:  :wub:
Om den har jag läst att den funkar bra i norrläge. Vad är din erfarenhet av det?

Den är fräsig tongue.gif
Jo, jag har haft den i norrläge också och det funkade hur bra som helst. Blommade bra. Nu står den i... nordväst tror jag det är... och det funkar där också. Marie sa vid något tillfälle när jag var där och hälsade på att de haft padangensis i nästan alla väderstreck och det hade funkat överallt så den är nog väldigt tacksam.
maimiti
CITAT (Lotta150 @ 07-05-2006, 10:17)
Här har min imperialis satt knoppar IGEN. Vet inte för vilken gång i ordningen...och som vanligt lär de väl trilla av... mad.gif Så det var bäst att passa på att fota medan det fanns nå't att fota... tongue.gif

Min satte knopp gång på gång hela förra sommaren och producerade säkert ett tjugotal nya pedunklar... ALLA ramlade av *grrr*. Visst är det retfullt. Hoppas att dina knoppar håller sig den här gången.
Lotta150
CITAT (maimiti @ 07-05-2006, 11:51)
Padangensisen var riktigt läcker  :wub:  :wub:

Den är fräsig tongue.gif
Jo, jag har haft den i norrläge också och det funkade hur bra som helst. Blommade bra. Nu står den i... nordväst tror jag det är... och det funkar där också. Marie sa vid något tillfälle när jag var där och hälsade på att de haft padangensis i nästan alla väderstreck och det hade funkat överallt så den är nog väldigt tacksam.

Tack för info! wub.gif
pejori
CITAT (Lotta150 @ 07-05-2006, 12:12)
CITAT (maimiti @ 07-05-2006, 11:51)
Padangensisen var riktigt läcker  wub.gif  wub.gif

Den är fräsig tongue.gif

Tack för info! wub.gif

låter hoppfullt...min har inte blommat ännu smile.gif
pejori
CITAT (maimiti @ 07-05-2006, 11:53)
CITAT (Lotta150 @ 07-05-2006, 10:17)

Min satte knopp gång på gång hela förra sommaren och producerade säkert ett tjugotal nya pedunklar... ALLA ramlade av *grrr*. Visst är det retfullt. Hoppas att dina knoppar håller sig den här gången.

mmmm...håller också tummarna wub.gif
Linda_A
Får med ställa mig i kön som dreglar över maimitis bilder och hoyor självklart! tongue.gif

Måste bara säga att den nya looken på din hemsidan är helt underbar med! wub.gif

Vad "bra" det inte bara jag som lider av såna "jobbiga" hoyor som inte vet att man ska behålla knopparna och inte tappa dem. biggrin.gif biggrin.gif
maimiti
CITAT (Linda_A @ 07-05-2006, 11:54)
Vad "bra" det inte bara jag som lider av såna "jobbiga" hoyor som inte vet att man ska behålla knopparna och inte tappa dem. biggrin.gif biggrin.gif

Visst är det skönt när man slipper "lida" ensam wacko.gif huh.gif
Lotta150
Hoppas att dom här knopparna får hänga kvar i alla fall... smile.gif

H. pubicalyx 'Royal Hawaiian Purple'
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon