|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
netaave
18-09-2006, 17:57
CITAT (Scrollan @ 18-09-2006, 18:24) CITAT (netaave @ 18-09-2006, 18:15) Kolla bara på alla kollektiva saker vi "tvingas" in i via den s.k. arbetarrörelsen. Kommunals medlemsavgift är procentuell på lönen, och detta betyder att om man t.ex arbetar en storhelg med storhelgs-ob, så blir avgiften högre. Jag frågade Kommunal vad detta beror på och fick till svar att de har arbetat fram avtalet med ob-tilläggen och sen är det solidariskt att betala tillbaka en del till Kommunal. Numera är jag med i ett annat fackförbund och har en fast avgift. Går på samma avtal med helg-ob, som tidigare. I årets löneförhandling har Kommunal försökt att toppstyra företaget genom att försöka hålla tillbaka lönerna för dem som inte är med i Kommunal. Detta slog dock aldrig igenom eftersom ett fackförbund inte får göra så. Dels beroende på attd et är individuella löner och dels för att det är arbetsgivaren som sätter lönerna och sen förhandlar med facket. Dessutom är det inget krav på att vara fackligt ansluten. Så himla förbannad jag blir när jag läser detta. Vilka tror kommunal att dom är egentligen. Jag gick ur och förhandlade själv direkt med kommunen, det har bara gett mig fördelar och inga avgifter. Är nu endast med i arbetslöshetskassan, dock inte kommunals.
herkules
18-09-2006, 18:00
CITAT (netaave @ 18-09-2006, 18:54) CITAT (herkules @ 18-09-2006, 18:40) CITAT (netaave @ 18-09-2006, 18:15) Kolla bara på alla kollektiva saker vi "tvingas" in i via den s.k. arbetarrörelsen. När jag var med i kommunal så hade de en kollektiv hemförsäkring. Vi hade redan en hemförsäkring och hade inte det minsta lust att byta. Jag kunde då avsäga mig försäkringen men fick ändå betala för den. hur rimligt är det? Naturligtvis godtog jag inte det utan gick ur facket, det bästa jag någonsin gjort.
Nej jag vill själv bestämma över mitt liv, ta hela ansvaret själv. Jag har ingen lust att betala en kollektiv försäkring för att vara solidarisk med arbetslösa Beda för att hon ingen skulle ha om den inte var kollektiv, jag tycker hon får ta ansvar för det själv. och jag har precis tvärtemot erfarenheter än vad du har. när jag bröt ryggen för några år sedan så fick jag pengar från facket under min sjukskrivningstid så jag hade råd att betala hyran och maten, jag fick försäkringspengar när hela skadan var utredd. utan facket skulle jag inte fått något och troligtvis varit hemlös då jag själv inte har de ekonomiska möjligheterna att köpa en försäkring utanför facket. för mig har fackföreningsavgiften varit väl använda pengar och utan facket skulle vi definitivt inte ha det så "bra" som vi ändå har det idag. Jag har också varit långtidssjukskriven och har idag 50% sjukersättning. Jag får pengar från min arbetsgivares försäkring, är kommunalanställd. Jag är inte så orolig för min framtid, tror att sjukvården kommer att konkurrensutsättas och att man kanske rent av får hjälp tidigare. Tror också att rehabåtgärder kommer att öka, och i och med min förhoppning om att det blir lättare att starta eget tror jag att jag kommer att jobba hetid med detta snart. hehe - de flesta som röstar blått är "inte så oroliga ". jag klarar mig också vad som än händer men det finns de som inte gör det och dem måste vi tänka på. solidaritet och rättvisa är bra ord tycker jag och de har aldrig de borgeliga stått för.
Gossen Ruda
18-09-2006, 18:13
Lite tröst för alla till vänster.
Sveriges odiskutabelt största parti är Socialdemokraterna med mer än var tredje väljare bakom sig.
Tvåan Moderaterna kommer långt efter med lite över en fjärdedel.
Efter dom kommer övriga 5 partier med 5-8 % var för sig. Vi har ingen blockpolitik längre utan ett två motpoler med stödpartier. Att högersidan vann valet knappt beror på att M:s stödpartier är lite större och fler men M är större än stödpartierna tillsammans. Tro inte att det blir en Allianspolitik, M styr högerblocket.
S tappade 14 mandat av 144, det är knappt 10%. Jämför detta med Fp som tappade 20 av 48, det är nästan 42%. Närmast fritt fall. Detta uppvägs bara av M som ökade mandaten med 42 st till 97. Dom ökade alltså med 76% men är ändå långt efter S.
Kommentarer för övrigt avstår jag med, vi får se hur det går.
netaave
18-09-2006, 18:15
Och varför måste man idka den sortens solidaritet? om var och en tar ansvar för sitt eget liv och tar konsekvenserna av det kan vi skrota detta begrepp. Solidaritet är för mig något helt annat än att andra ska suga på min framgång. Det är för mig att stötta min nästa och få den att orka leva ett bra liv.
CITAT (netaave @ 18-09-2006, 17:33) Ja tänk vad hemskt att folk måste börja ta ansvar själva för sina liv.
Nej skämt åsido (med en liten ton av allvar) jag förstår din oro men är det inte så att vi har varit bortskämda med subventioner och reformer? Måste nog säga att jag blev aningen förvånad över att detta kom från just dig, som för några veckor sedan svor ve och fasa för att du inte fick vårdnadsbidrag för din myndiga dotter.
CITAT (Hannele @ 18-09-2006, 18:30) CITAT (Scrollan @ 18-09-2006, 18:25) CITAT (Ophelia @ 18-09-2006, 18:14) Var någonstanns? Jag måste ha missat det fullständigt. Kan du förtydliga dig, tror du?  Dom har fått 1,9% av rösterna och över 150 platser i olika kommuner. Ja, det känner jag till. Men jag tolkade Ophelias "här" som i den här tråden.
CITAT (AnitaGg @ 18-09-2006, 19:19) CITAT (netaave @ 18-09-2006, 17:33) Ja tänk vad hemskt att folk måste börja ta ansvar själva för sina liv.
Nej skämt åsido (med en liten ton av allvar) jag förstår din oro men är det inte så att vi har varit bortskämda med subventioner och reformer? Måste nog säga att jag blev aningen förvånad över att detta kom från just dig, som för några veckor sedan svor ve och fasa för att du inte fick vårdnadsbidrag för din myndiga dotter.  Samma tanke slog mig också...och borgarna vill juh helst ha bort så mycket bidrag som möjligt. Att inte va´med i facket är upp till var och en, men konstigt nog så vill alla ha hjälp den dan dom inte kommer överens med sin arbetsgivare.....eller riskerar att förlora sitt jobb. Men resonerar dom som Netaave så hoppas jag dom får lämna sitt arbete till fömån för dom som visar solidaritet och medmänsklighet.
netaave
18-09-2006, 18:34
CITAT (Reserv @ 18-09-2006, 19:28) CITAT (AnitaGg @ 18-09-2006, 19:19) CITAT (netaave @ 18-09-2006, 17:33) Ja tänk vad hemskt att folk måste börja ta ansvar själva för sina liv.
Nej skämt åsido (med en liten ton av allvar) jag förstår din oro men är det inte så att vi har varit bortskämda med subventioner och reformer? Måste nog säga att jag blev aningen förvånad över att detta kom från just dig, som för några veckor sedan svor ve och fasa för att du inte fick vårdnadsbidrag för din myndiga dotter.  Samma tanke slog mig också...och borgarna vill juh helst ha bort så mycket bidrag som möjligt. Att inte va´med i facket är upp till var och en, men konstigt nog så vill alla ha hjälp den dan dom inte kommer överens med sin arbetsgivare.....eller riskerar att förlora sitt jobb. Men resonerar dom som Netaave så hoppas jag dom får lämna sitt arbete till fömån för dom som visar solidaritet och medmänsklighet. Ja det kan kanske tyckas så men desto mer irreterad har jag kanske varit över det systemet som tvingat mig att vara så beroende av det. Det var väl också en frustration över att inte få behålla så mycket av våra egna pengar att vi kunde avvara det. Framför allt eftersom detta direkt drabbade den av oss som inte kan tjäna sina pengar själv på ett "vanligt" jobb.
forget-me-not
18-09-2006, 18:34
CITAT (netaave @ 18-09-2006, 19:15) Och varför måste man idka den sortens solidaritet? om var och en tar ansvar för sitt eget liv och tar konsekvenserna av det kan vi skrota detta begrepp. Solidaritet är för mig något helt annat än att andra ska suga på min framgång. Det är för mig att stötta min nästa och få den att orka leva ett bra liv. Usch.
CITAT (netaave @ 18-09-2006, 19:34) CITAT (Reserv @ 18-09-2006, 19:28) CITAT (AnitaGg @ 18-09-2006, 19:19) CITAT (netaave @ 18-09-2006, 17:33) Ja tänk vad hemskt att folk måste börja ta ansvar själva för sina liv.
Nej skämt åsido (med en liten ton av allvar) jag förstår din oro men är det inte så att vi har varit bortskämda med subventioner och reformer? Måste nog säga att jag blev aningen förvånad över att detta kom från just dig, som för några veckor sedan svor ve och fasa för att du inte fick vårdnadsbidrag för din myndiga dotter.  Samma tanke slog mig också...och borgarna vill juh helst ha bort så mycket bidrag som möjligt. Att inte va´med i facket är upp till var och en, men konstigt nog så vill alla ha hjälp den dan dom inte kommer överens med sin arbetsgivare.....eller riskerar att förlora sitt jobb. Men resonerar dom som Netaave så hoppas jag dom får lämna sitt arbete till fömån för dom som visar solidaritet och medmänsklighet. Ja det kan kanske tyckas så men desto mer irreterad har jag kanske varit över det systemet som tvingat mig att vara så beroende av det. Det var väl också en frustration över att inte få behålla så mycket av våra egna pengar att vi kunde avvara det. Framför allt eftersom detta direkt drabbade den av oss som inte kan tjäna sina pengar själv på ett "vanligt" jobb. Så det är systemets fel? Ditt eget ansvar då? Du tycker ju att folk ska ta ansvar för sina egna liv. Så bra att du får göra det nu då.
anna_rispan
18-09-2006, 18:41
ja om någon politiker kunde förklara hur man så sakteliga gör för att betala allting själv så kankse jag skulle kunna förså det hela. jag ser inte hur någon som får behålla tusen kronor mer av sin lön ska få det att räcka till alla försäkringar som skulle nehövas. eller är jag naiv eller nåt??
för om vi inte betalar skatt så det räcker till försäkringkassa, medicin, sjukvård, subvensionerade operationer, barnomsorg.
fackavgifter för att ha en grupp som motpol till arbetsgivare.
ja hur ska pengarna räcka. finns det sådana försäkringar att skaffa sig i dag? som fngerar som försäkringskassan tex?
netaave
18-09-2006, 18:44
CITAT (AnitaGg @ 18-09-2006, 19:37) Så det är systemets fel? Ditt eget ansvar då? Du tycker ju att folk ska ta ansvar för sina egna liv. Så bra att du får göra det nu då. Ja jag ser fram emot det och ett nytt system som inte är framtaget av socialdemokrater. Vi har alla olika åsikter och olika sätt att se på saker, så ditt "usch" tycker jag är dålig "diskussionsmoral" forget-me-not. Vi lever i ett fritt land där vi kan få drifta våra åsikter det är nog något vi ska vara tacksamma över.
forget-me-not
18-09-2006, 18:57
CITAT (netaave @ 18-09-2006, 19:44) Vi har alla olika åsikter och olika sätt att se på saker, så ditt "usch" tycker jag är dålig "diskussionsmoral" forget-me-not. Vi lever i ett fritt land där vi kan få drifta våra åsikter det är nog något vi ska vara tacksamma över. Självklart lever vi i ett fritt land och får uttrycka våra åsikter - vilket jag också gjorde.
Solidaritet för mig, är att unna att alla har det så bra som möjligt. Jag kan inte bara tänka på mig och de mina. Gärna skulle jag trots låg pension, avvara en hundralapp varje månad om pengarna gick till att ge våra gamla en dräglig tillvaro och hemlagad mat. Tänker som så att om vi alla avstod en hundring/mån så skulle det nog räcka . Förstår samtidigt att det finns många som inte har den där hundralappen och så klart ska ingen känna att man är osolidarisk för det. Så är mina funderingar.
Bettson
18-09-2006, 19:02
CITAT (netaave @ 18-09-2006, 18:07) CITAT (andersen @ 18-09-2006, 18:03) CITAT (netaave @ 18-09-2006, 17:33) CITAT (andersen @ 18-09-2006, 16:13) Det är hemskt med resultatet, det har tagit generationer att bygga upp Sverige till vad det är i dag, och det skall borgarna rasera, tänker då på att kommunala hyreslägenheter kommer att säljas ut, avdags rätten på fackavgiften kommer att tas bort,sjukvården blir dyrare, bilförsäkringen blir dyrare, och ingen tandläkar reform hur skall det gå för alla sjuka?. Ja tänk vad hemskt att folk måste börja ta ansvar själva för sina liv. Nej skämt åsido (med en liten ton av allvar) jag förstår din oro men är det inte så att vi har varit bortskämda med subventioner och reformer? Vore det inte bättre att vi själva har så mycket pengar i lönekuvertet att du inte behöver bekymra dig om tandläkarräkningen? Eller att vi har valfriheten att bo där vi önskar? Vore det inte bra om du kan starta ett företag, och när du behöver anställa någon så ska det inte kosta dig lika mycket som du betalar ut i lön till personen för sociala avgifter m.m. du tvingas betala för att lagen är sådan? Bättre är väl om det sociala nätverket är individens ansvar och att det i löner m.m. finns utrymme för dettyväär så är det inte så att arbetsgivaren helt plötsligt ger mera pengar bara för att borgarna vann valet, utan arbetsgivarna kommer att säja precis som dom alltid har sakt.... kostnads läget är för högt i Sverige. Nej kanske inte helt plötsligt men på sikt! Om alla avgifter företagarna måste betala minskar och ger utrymme för att anställa fler. Om arbetsgivarna inte måste betala alla sociala avgifter får dom också pengar till nya investeringar som också det ger fler jobb. Arbetsgivaravgift - Inkomstår 2006: Ålderspensionsavgift 10,21 % Efterlevandepension 1,70 % Sjukförsäkringsavgift 8,64 % Arbetsskadeavgift 0,68 % Föräldraförsäkring 2,20 % Arbetsmarknadsavgift 4,45 % Allmän löneavgift 4,40 % Summa 32,28 % För anställda födda 1938, 1939 eller 1940 är arbetsgivaravgiften 26,37 % (avgiften består av ålderspensionsavgift 10,21 % och särskild löneskatt 16,16 %). Så du tycker vi skall slopa ålderspensionen, efterlevandepensionen, sjukförsäkringen, arbetsskadeförsäkringen, försäldraförsäkringen mm och att vi inte gemensamt ska bidra till arbetsmarknadpolitiska åtgärder och till övriga statens utgifter. Ska pengarna i statens kista föröka sig medels celldelning kanske.......... Jag är företageare jag också, jag protesterar inte ett skit mot arbetsgivaravgiften. Det som gör att jag inte törs anställa är rehabiliteringsansvaret för sjukskrivna. Det skulle kunna skicka mig som småföretagere till kronofogden ifall jag skulle råka anställa fel person. Men att påstå att arbetsgivaravgifterna skulle bort..... har inte hört på maken, då tycker du att du skall ta alla dina utigfter själv. Och dom pengarna du har på banken dom ska du leva loppan för på ålderns höst för du får inga andra. Va rik du måste vara. Sjävl får jag så dålig pension så jag måste jobba tills hag är 67 minst trots att jag har hälsoproblem. OCh med dagens nya regering så lär det nog bli något år till. Man skall komma ihåg att privata försäkringsalternativ inte tar emot folk med häsloproblem så det innebär att den allmänna försäkringen är den enda som står till buds. För min egen del så innebär det att allt pensionssparande går minus. Det bästa jag kan göra är att driva upp ina inkomster i det allmänna systemet och sedan k-spara.
anna_rispan
18-09-2006, 19:08
tack bettson. någon som kunde åskådliggöra det jag försökt ett par gånger. hur ska varje männsika verkligen kunna finansiera allt det där på ett vettigt sätt?
om någon allvarligt kunde förklara för mig hur samhället ska se ut för att ändå fungera, med ett annat ssytem så blev jag jätteglad.
p.s. vad är k-spara
tog bort citate som blev så konstigt när jag skulle ändra mina stavfel...
anna_rispan
18-09-2006, 19:10
CITAT (Bettson @ 18-09-2006, 20:02) Arbetsgivaravgift - Inkomstår 2006: Ålderspensionsavgift 10,21 % Efterlevandepension 1,70 % Sjukförsäkringsavgift 8,64 % Arbetsskadeavgift 0,68 % Föräldraförsäkring 2,20 % Arbetsmarknadsavgift 4,45 % Allmän löneavgift 4,40 % Summa 32,28 % För anställda födda 1938, 1939 eller 1940 är arbetsgivaravgiften 26,37 % (avgiften består av ålderspensionsavgift 10,21 % och särskild löneskatt 16,16 %). Så du tycker vi skall slopa ålderspensionen, efterlevandepensionen, sjukförsäkringen, arbetsskadeförsäkringen, försäldraförsäkringen mm och att vi inte gemensamt ska bidra till arbetsmarknadpolitiska åtgärder och till övriga statens utgifter. Ska pengarna i statens kista föröka sig medels celldelning kanske.......... Jag är företageare jag också, jag protesterar inte ett skit mot arbetsgivaravgiften. Det som gör att jag inte törs anställa är rehabiliteringsansvaret för sjukskrivna. Det skulle kunna skicka mig som småföretagere till kronofogden ifall jag skulle råka anställa fel person. Men att påstå att arbetsgivaravgifterna skulle bort..... har inte hört på maken, då tycker du att du skall ta alla dina utigfter själv. Och dom pengarna du har på banken dom ska du leva loppan för på ålderns höst för du får inga andra. Va rik du måste vara. Sjävl får jag så dålig pension så jag måste jobba tills hag är 67 minst trots att jag har hälsoproblem. OCh med dagens nya regering så lär det nog bli något år till. Man skall komma ihåg att privata försäkringsalternativ inte tar emot folk med häsloproblem så det innebär att den allmänna försäkringen är den enda som står till buds. För min egen del så innebär det att allt pensionssparande går minus. Det bästa jag kan göra är att driva upp ina inkomster i det allmänna systemet och sedan k-spara.  vad trassligt det ser ut i mitt förra inlägg...
Bettson
18-09-2006, 19:27
Vad K-spara är!
Ja för att göra en lång förklaring kort. Om du köper en pensionsförsäkring så P-sparar du. Att man K.sparar till sin pension inntebär egentligne att man sparar via vanlig bankbok eller kapitalförsäkring.
Dvs jag spara med skattade pengar. Pensionsförsäkringen sparar man med oskattade pengar.
Men alla som tjänar under statskattegränsen förlorar på att spara i en pensionsförsäkring om man bortser från de moment i försäkringen som avser famlijeskydd och premisbefrielse vis sjukdom mm. Men det rena pensionsmomentet i försäkringen gör att du förlorar. Men det talar ingen om.
Dvs om du tjänar under statskattegränsen cs 311 000 kr så har arbetsgivaren betalat in arbetsgivaravgifter för dig. 10,72 % beräknat på din bruttolön har arbetsgivaren betalat till ditt pensionskonto.
OM du gör avdrag med låt oss säga betalar 18000 rk i en pensionsförsäkring så minskar din skatt med 18000 x kommunalskattesatsen. dvs ungeför 18000 x 32% = 5760 kr.
Men samtidigt så har din arbetsgivare betalat in 1929 kr för dessa 18000 kr du gör i avdrag. från din inkomst. Dessa pengar går du då miste om och de försvinner i staten finanser någonstans. Men du får dom inte.
Men du får ju 5760 kr i skatterabatt. Javisst men när du tar ut pengarna på en pensionförsäkring så ska dessa beskattas då i stället. OCh skattesatsen är lika stor när du blir pensionär som nu när du ligger i dessa inokomstlägen.
Så pensionsförsäkingar är bara för höginkomstagare om man bortser från öriga försäkringsmoment som ingår. Dom kan man kanske lösa på annat sätt.
Så jag föredrar att skatta av mina 18000 kr med 5760 och samtidigt få 1920kr inbetalt på mitt pensionskonto i allmänna systemet.
Sedan så har jag 12000 kr kvar och dessa förvaltar jag själv. Om jag nu sparar 1000 kr varje månad så hoppas jag att jag kan fördubbla dessa på de femton år jag har kvar till pension.
Det innebär att jag kan da ut 1000 kr/ månad + 1000 kr -300kr i kapitalskatt) = 1700 kr i femton år.
anna_rispan
18-09-2006, 19:33
CITAT (Bettson @ 18-09-2006, 20:27) Vad K-spara är!
Ja för att göra en lång förklaring kort. Om du köper en pensionsförsäkring så P-sparar du. Att man K.sparar till sin pension inntebär egentligne att man sparar via vanlig bankbok eller kapitalförsäkring.
Dvs jag spara med skattade pengar. Pensionsförsäkringen sparar man med oskattade pengar.
Men alla som tjänar under statskattegränsen förlorar på att spara i en pensionsförsäkring om man bortser från de moment i försäkringen som avser famlijeskydd och premisbefrielse vis sjukdom mm. Men det rena pensionsmomentet i försäkringen gör att du förlorar. Men det talar ingen om.
Dvs om du tjänar under statskattegränsen cs 311 000 kr så har arbetsgivaren betalat in arbetsgivaravgifter för dig. 10,72 % beräknat på din bruttolön har arbetsgivaren betalat till ditt pensionskonto.
OM du gör avdrag med låt oss säga betalar 18000 rk i en pensionsförsäkring så minskar din skatt med 18000 x kommunalskattesatsen. dvs ungeför 18000 x 32% = 5760 kr.
Men samtidigt så har din arbetsgivare betalat in 1929 kr för dessa 18000 kr du gör i avdrag. från din inkomst. Dessa pengar går du då miste om och de försvinner i staten finanser någonstans. Men du får dom inte.
Men du får ju 5760 kr i skatterabatt. Javisst men när du tar ut pengarna på en pensionförsäkring så ska dessa beskattas då i stället. OCh skattesatsen är lika stor när du blir pensionär som nu när du ligger i dessa inokomstlägen.
Så pensionsförsäkingar är bara för höginkomstagare om man bortser från öriga försäkringsmoment som ingår. Dom kan man kanske lösa på annat sätt.
Så jag föredrar att skatta av mina 18000 kr med 5760 och samtidigt få 1920kr inbetalt på mitt pensionskonto i allmänna systemet.
Sedan så har jag 12000 kr kvar och dessa förvaltar jag själv. Om jag nu sparar 1000 kr varje månad så hoppas jag att jag kan fördubbla dessa på de femton år jag har kvar till pension.
Det innebär att jag kan da ut 1000 kr/ månad + 1000 kr -300kr i kapitalskatt) = 1700 kr i femton år. Tack! Vad du kan o vet. Jag har inte skaffat någon pensionsförsäkring eftersom jag tyckt det är något skumt med det hela. Nu vet jag lite mer. Har du kunnat räkna ut det här själv? Eller kan man läsa sig till det i det finstilta? Eller kan man fråga någon och få ett ärligt svar? Går man till en bank och säger : Hej jag vill k-spara?? (jag måste vara rätt så inkännande som har anat det här, jag är dåligt på matematiskt tänkande nämligen)
Läser och läser och fattar nog på ett ungefär. Måste säga att du imponerar med dina kunskaper Bettson.
Bettson
18-09-2006, 19:51
OM jag ksall förklara lite till:
Pensionstaket i det allmänna systemet ligger på ca 349 00 i taxerad inkomst. Jag kommer inte ihåg beloppen exakt.
Dens om tjänar över detta om vi säger ett sparande på 18000 kr som förut. Han förorar inget i det allmänna systemet eftersom han redan är över taket. Inkomstläget nu han han kommanskatt + 20% statsskatt. dvs kanske sisådär 53% skatt.
Det innber att av premien på 18000 kr så får han en skatterabatt på 9540 kr dvs nettokostnaden blir 8460 kr.
Den denne höginkomsttagare går i pension så kanske han ligger under statskattegränsen och bara betalar kommunalskatt. Dvs18000 -5940 kr =12060 kr efter skatt. OCh som saget denne missar inget från det allmäna systemet. Enkillnad på 3600 kr.
LIgger du mellan pensionstaket och statsskattegränsen så blir det som så att du missar dina 1920 kr i det allmänna systemet. Men fortfarande så finns det ien skillnad i besksttning när man tar pensinsförsäkingen och när den tas ut på 3600 kr. Dvs du slipper betala skatsskatt.
Ligger duunder statskattegränsen dvs 311 000 så
förlorar du de 1920 kr som betalts till det allmänna systemet. Och du har lika stor skatt nu som när du är penionär. Dvs du byter äpplen mot päron och blir ungeför lika mätt fast du förlorar 1920 kr som arbetsgivaren redan betalat in.
SÅ pensionförsäkringar är bara för höginskomsttagare.
Fast det finns lite brasklappar. Man måste täcka upp de kompletterande momenten. Likaså se till att besparingarna är skyddade vid skilssmässa så att de inte ingår i giftorättsgodset.
Åsså låta bli att göra dåliga affärer så att pengarna tas i beslag.För en pensionförsäkring är skyddad och kan inte krävas av kronolle.
Själv jhar jag vanligt fondsparande och lägger ner lite energi på det. Har inte så många år kvar nu så 1gång/ vecka ser jag över så att inget händer och en gång per månad placerar jag en ny lusentapp.
Rapchic
18-09-2006, 20:18
har jag förstått det rätt att de blåa vann?...... (har varken tv eller tidning)
Gossen Ruda
18-09-2006, 20:19
CITAT (Rapchic @ 18-09-2006, 21:18) har jag förstått det rätt att de blåa vann?...... (har varken tv eller tidning) Gomorron, sovit gott?
Rapchic
18-09-2006, 20:26
CITAT (Gossen Ruda @ 18-09-2006, 22:19) CITAT (Rapchic @ 18-09-2006, 21:18) har jag förstått det rätt att de blåa vann?...... (har varken tv eller tidning) Gomorron, sovit gott?  ??????? vad menar du?
netaave
18-09-2006, 20:33
Du har helt klart mer kunskap om det här än mig också Bettson, men jag tycker iaf att jag skulle vilja att jag fick betala till min egen pension och övriga avgifter själv av mina intjänade pengar. Jag vill ha full koll och kunna påverka mina pengar helt själv så upplever jag inte att det är idag. Det jag skriver om arbetsgivaravgifter och att avgifterna dubblas är det jag lärt mig i familjen där vi har ett antal personer som har egna företag. Ska man betala en lön på 10000 då kostar det 20000, skulle personen sen bli länge sjulk eller gravid har man ytterligare kostnad. I min närhet finns en man som jobbar halvt ihjäl sig i sin firma, han skulle behöva anställa men törs inte som kostnaderna är idag. Så får det inte heller vara. Jag har, och det är min åsikt förhoppning att det ska gå emot det. Tror inte det sker på en eller två mandatperioder men som sagt på sikt kanske. Så att iaf mina barn och barnbarn kan bli "oberoende"
Gossen Ruda
18-09-2006, 20:37
CITAT (Rapchic @ 18-09-2006, 21:26) CITAT (Gossen Ruda @ 18-09-2006, 22:19) CITAT (Rapchic @ 18-09-2006, 21:18) har jag förstått det rätt att de blåa vann?...... (har varken tv eller tidning) Gomorron, sovit gott?  ??????? vad menar du? Du verkar ha sovit i ungefär ett dygn eftersom du måste ställa denna fråga. Otroligt att du kan vara så totalt okunnig om omvärlden men jag skall besvara din fråga, jo di blåe vann.
CITAT (Rapchic @ 18-09-2006, 21:18) har jag förstått det rätt att de blåa vann?...... (har varken tv eller tidning) Ingen radio, internet, löpsedlar, gratistidningar..?
CITAT (Rapchic @ 18-09-2006, 21:18) har jag förstått det rätt att de blåa vann?...... (har varken tv eller tidning) Nämen nu blir jag nästan lite arg Du surfar här = du har internet = många, många tidningar att gratisläsa = massor av info = jag tror inte en sekund på att du inte vet valutgången.... Tyvärr.
Rapchic
18-09-2006, 20:52
CITAT (askar @ 18-09-2006, 22:47) CITAT (Rapchic @ 18-09-2006, 21:18) har jag förstått det rätt att de blåa vann?...... (har varken tv eller tidning) Nämen nu blir jag nästan lite arg Du surfar här = du har internet = många, många tidningar att gratisläsa = massor av info = jag tror inte en sekund på att du inte vet valutgången.... Tyvärr. hittade den på odla efter jag frågade...... det är inte självklart att man har radio, gratistidningar, eller vet hur man hittar svaret på internet... döm inte mig för att jag inte fått den informationen jag bryr mig iallafall det finns många soffpotatisar (vad jag såg 20%) som som inte ens vill säga sitt... tillgången på media är inte så själklar som ni verkar tro
CITAT (askar @ 18-09-2006, 20:01) Solidaritet för mig, är att unna att alla har det så bra som möjligt. Jag kan inte bara tänka på mig och de mina. Gärna skulle jag trots låg pension, avvara en hundralapp varje månad om pengarna gick till att ge våra gamla en dräglig tillvaro och hemlagad mat. Tänker som så att om vi alla avstod en hundring/mån så skulle det nog räcka . Förstår samtidigt att det finns många som inte har den där hundralappen och så klart ska ingen känna att man är osolidarisk för det. Så är mina funderingar.  Kan bara instämma till fullo Och eftersom jag råkar ha en make som tjänar de pengar jag tyvärr inte kan göra, så skulle jag gärna lämna den där extra hundringen om jag visste att den stoppades i rätt hål
CITAT (Rapchic @ 18-09-2006, 21:52) hittade den på odla efter jag frågade...... det är inte självklart att man har radio, gratistidningar, eller vet hur man hittar svaret på internet... döm inte mig för att jag inte fått den informationen jag bryr mig iallafall det finns många soffpotatisar (vad jag såg 20%) som som inte ens vill säga sitt... tillgången på media är inte så själklar som ni verkar tro www.aftonbladet.se www.expressen.se www.dn.se www.svd.se Varsågod.
Sen vill jag säga : Tack Bettson för riktigt bra undervisning
CITAT (Rapchic @ 18-09-2006, 21:52) CITAT (askar @ 18-09-2006, 22:47) CITAT (Rapchic @ 18-09-2006, 21:18) har jag förstått det rätt att de blåa vann?...... (har varken tv eller tidning) Nämen nu blir jag nästan lite arg Du surfar här = du har internet = många, många tidningar att gratisläsa = massor av info = jag tror inte en sekund på att du inte vet valutgången.... Tyvärr. hittade den på odla efter jag frågade...... det är inte självklart att man har radio, gratistidningar, eller vet hur man hittar svaret på internet... döm inte mig för att jag inte fått den informationen jag bryr mig iallafall det finns många soffpotatisar (vad jag såg 20%) som som inte ens vill säga sitt... tillgången på media är inte så själklar som ni verkar tro OK... beklagar ´ Här får du några länkar som du kan lägga till i dina favoriter... de ger dig möjlighet att följa aktuella händelser i politiken och övrigt i samhället. Dagens nyheterSvenska DagbladetAftonbladetExpressen
Rapchic
18-09-2006, 21:01
tack
forget-me-not
18-09-2006, 21:09
Själv behöver jag inte bekymra mig om bästa sätt att spara på då det inte finns något att spara.
CITAT (forget-me-not @ 18-09-2006, 22:09) Själv behöver jag inte bekymra mig om bästa sätt att spara på då det inte finns något att spara. :( Jag lovar dig, det skulle inte jag heller ha haft om jag inte haft en make som har den lön han har. Och jag är oerhört tacksam. Jag känner en hel del folk som inte har den förmånen, precis som du. Och det kunde lika gärna ha varit jag
Har kunnat pensionsspara litet grann, men om en månad är det slut med det. Då sänks min a-kassa, och min inkomst blir ytterligare 700 kr mindre i månaden. Kan inte dra in på något mer nu. Jag hoppas verkligen regeringsskiftet kan generera fler jobb. Jag har sökt över 50 jobb det senaste året, och det har inte genererat något.
CITAT (netaave @ 18-09-2006, 18:54) Jag har också varit långtidssjukskriven och har idag 50% sjukersättning. Jag får pengar från min arbetsgivares försäkring, är kommunalanställd.
Jag är inte så orolig för min framtid, tror att sjukvården kommer att konkurrensutsättas och att man kanske rent av får hjälp tidigare. Tror också att rehabåtgärder kommer att öka, och i och med min förhoppning om att det blir lättare att starta eget tror jag att jag kommer att jobba hetid med detta snart. du menar på fullt allvar, att du helt plötsligt blir 100% arbetsförd om du får starta företag????? låter lite fusk om det. och hade det varit som du sa, att var och en får ta hand om sig själv, så hade du fått betala din dotters vård för tumören ur egen ficka
forget-me-not
18-09-2006, 22:22
CITAT (pejori @ 18-09-2006, 23:15) och hade det varit som du sa, att var och en får ta hand om sig själv, så hade du fått betala din dotters vård för tumören ur egen ficka Exakt! Och vi som inte har barn eller kan skaffa barn ska i så fall slippa betala till dagis och skolor om vi nu bara ska betala för det vi själva behöver.  Näe, vilket sorts samhälle skulle vi få om alla bara tänkte på sig själva? Inget jag vill leva i i alla fall.
CITAT (Evgeni @ 18-09-2006, 21:55) CITAT (askar @ 18-09-2006, 20:01) Solidaritet för mig, är att unna att alla har det så bra som möjligt. Jag kan inte bara tänka på mig och de mina. Gärna skulle jag trots låg pension, avvara en hundralapp varje månad om pengarna gick till att ge våra gamla en dräglig tillvaro och hemlagad mat. Tänker som så att om vi alla avstod en hundring/mån så skulle det nog räcka . Förstår samtidigt att det finns många som inte har den där hundralappen och så klart ska ingen känna att man är osolidarisk för det. Så är mina funderingar.  Kan bara instämma till fullo ja med... "efter var och ens förmåga...till var och ens behov" och då menar jag inte skyhöga fallskärmar eller gratisresor för regering och riksdag
CITAT (pejori @ 19-09-2006, 00:23) CITAT (Evgeni @ 18-09-2006, 21:55) CITAT (askar @ 18-09-2006, 20:01) Solidaritet för mig, är att unna att alla har det så bra som möjligt. Jag kan inte bara tänka på mig och de mina. Gärna skulle jag trots låg pension, avvara en hundralapp varje månad om pengarna gick till att ge våra gamla en dräglig tillvaro och hemlagad mat. Tänker som så att om vi alla avstod en hundring/mån så skulle det nog räcka . Förstår samtidigt att det finns många som inte har den där hundralappen och så klart ska ingen känna att man är osolidarisk för det. Så är mina funderingar.  Kan bara instämma till fullo ja med... "efter var och ens förmåga...till var och ens behov" och då menar jag inte skyhöga fallskärmar eller gratisresor för regering och riksdag  Du menar som de avgående ministrarnas avgångsvederlag? De faller mjuk vill jag lova: Torkel Backlund, kanslichef på statens pensionsverk: - Samtliga statsråd är garanterade en årslön. För Göran Persson innebär det 121 000 kronor i månaden (1 452 000 kronor på ett år), och för de andra statsråden är summan 97 000 kronor i månaden (1 164 000 kronor på ett år). Fallskärm på 16 miljonerDessutom är nio statsråd berättigade till den verkliga vinstlotten - statsrådspensionen. Storleken beror på hur länge de jobbat åt staten. Den betalas ut tills de före detta ministrarna har fyllt 65 år. Den stora vinnaren är infrastrukturminister Ulrica Messing, som tack vare att hon bara är 38 år kan få en total fallskärm på drygt 16 miljoner kronor. Om statsråden får nya inkomster efter att de lämnat ministerjobbet minskas statsrådspensionen med motsvarande summa. Utöver detta får ministrarna en ålderspension efter att de har fyllt 65, i de flesta fall runt 35 000 kronor i månaden. Källa: Expressen
forget-me-not
18-09-2006, 22:32
CITAT (LadyG @ 18-09-2006, 23:29) Du menar som de avgående ministrarnas avgångsvederlag? De faller mjuk vill jag lova: Torkel Backlund, kanslichef på statens pensionsverk: - Samtliga statsråd är garanterade en årslön. För Göran Persson innebär det 121 000 kronor i månaden (1 452 000 kronor på ett år), och för de andra statsråden är summan 97 000 kronor i månaden (1 164 000 kronor på ett år). Fallskärm på 16 miljonerDessutom är nio statsråd berättigade till den verkliga vinstlotten - statsrådspensionen. Storleken beror på hur länge de jobbat åt staten. Den betalas ut tills de före detta ministrarna har fyllt 65 år. Den stora vinnaren är infrastrukturminister Ulrica Messing, som tack vare att hon bara är 38 år kan få en total fallskärm på drygt 16 miljoner kronor. Om statsråden får nya inkomster efter att de lämnat ministerjobbet minskas statsrådspensionen med motsvarande summa. Utöver detta får ministrarna en ålderspension efter att de har fyllt 65, i de flesta fall runt 35 000 kronor i månaden. Källa: Expressen Jag blir illamående när jag läser detta.
Hannele
18-09-2006, 22:43
CITAT (forget-me-not @ 18-09-2006, 23:32) Jag blir illamående när jag läser detta.  Du är inte ensam...
CITAT (LadyG @ 18-09-2006, 23:29) CITAT (pejori @ 19-09-2006, 00:23) CITAT (Evgeni @ 18-09-2006, 21:55) CITAT (askar @ 18-09-2006, 20:01) Solidaritet för mig, är att unna att alla har det så bra som möjligt. Jag kan inte bara tänka på mig och de mina. Gärna skulle jag trots låg pension, avvara en hundralapp varje månad om pengarna gick till att ge våra gamla en dräglig tillvaro och hemlagad mat. Tänker som så att om vi alla avstod en hundring/mån så skulle det nog räcka . Förstår samtidigt att det finns många som inte har den där hundralappen och så klart ska ingen känna att man är osolidarisk för det. Så är mina funderingar.  Kan bara instämma till fullo ja med... "efter var och ens förmåga...till var och ens behov" och då menar jag inte skyhöga fallskärmar eller gratisresor för regering och riksdag  Du menar som de avgående ministrarnas avgångsvederlag? De faller mjuk vill jag lova: Torkel Backlund, kanslichef på statens pensionsverk: - Samtliga statsråd är garanterade en årslön. För Göran Persson innebär det 121 000 kronor i månaden (1 452 000 kronor på ett år), och för de andra statsråden är summan 97 000 kronor i månaden (1 164 000 kronor på ett år). Fallskärm på 16 miljonerDessutom är nio statsråd berättigade till den verkliga vinstlotten - statsrådspensionen. Storleken beror på hur länge de jobbat åt staten. Den betalas ut tills de före detta ministrarna har fyllt 65 år. Den stora vinnaren är infrastrukturminister Ulrica Messing, som tack vare att hon bara är 38 år kan få en total fallskärm på drygt 16 miljoner kronor. Om statsråden får nya inkomster efter att de lämnat ministerjobbet minskas statsrådspensionen med motsvarande summa. Utöver detta får ministrarna en ålderspension efter att de har fyllt 65, i de flesta fall runt 35 000 kronor i månaden. Källa: Expressenjapp...så menar jag gratis resor...gratis sjukvård (och inga köer) hög pension och en bra fallskärm om du skulle få sparken...samt rätten att vara sjukskriven... betalar gärna för att göra tillvaron bättre och kanske minska hemlösheten för många men i dagens läge är det bara sina egna behov som ska styra...."varför ska jag betala för...." o.s.v....ingen vet när man själv hamnar i den situationen, att man behöver samhällets hjälp....  alla kan drabbas av sjukdom, skilsmässa, dödsfall eller arbetslöshet, eller flera alternativ på en gång... har man två inkomster och plötsligt står med bara en, eller en halv lön....är man inte lika kaxig längre... tror inte någon VÄLJER att vara sjukpensionär, med bara en bråkdel av lönen i månaden... skulle gärna jobba, men KAN inte.... solidariteten ska vi värna om...alla har ansvar för alla i samhället. det behövs inte ens en hundring askar...det räcker med en femtiolapp per kapita, för att alla ska få en dräglig tillvaro.
Lite skrämmande är det, att de kan lyfta lön för att inte göra något.
Skära i sjukpenningen kan de, jag ser något betydligt fetare som skulle kunna skäras hårdare i jag.
forget-me-not
19-09-2006, 00:45
CITAT (pejori @ 18-09-2006, 23:44) ingen vet när man själv hamnar i den situationen, att man behöver samhällets hjälp....  alla kan drabbas av sjukdom, skilsmässa, dödsfall eller arbetslöshet, eller flera alternativ på en gång... har man två inkomster och plötsligt står med bara en, eller en halv lön....är man inte lika kaxig längre... tror inte någon VÄLJER att vara sjukpensionär, med bara en bråkdel av lönen i månaden... skulle gärna jobba, men KAN inte.... solidariteten ska vi värna om...alla har ansvar för alla i samhället.  Exakt!
CITAT (netaave @ 18-09-2006, 18:07) Om alla avgifter företagarna måste betala minskar och ger utrymme för att anställa fler. Om arbetsgivarna inte måste betala alla sociala avgifter får dom också pengar till nya investeringar som också det ger fler jobb. Det stämmer säkert, men, rimligen bör den lön arbetaren får skrivas upp med (minst) lika mycket som arbetsgivaravgiften 'kostar'. Möjligen kan ett avskaffande av arbetsgivaravgiften minska svartarbetet en smula, fast fan vet. Det är nog ämne för egen tråd. Jag känner inte sådär jättemånga företagare. Men en del. Ett av problemen de talar om är konkurrens från andra företag som skattemyglar och svartarbetar. Det är där staten bör sätta in hårdare tag, för det är i företagen det mesta myglet i samhället sker (i kronor räknat), inte från folk som fuskar med sjukskrivningar eller arbetslöshet. CITAT (netaave @ 18-09-2006, 19:15) Och varför måste man idka den sortens solidaritet? om var och en tar ansvar för sitt eget liv och tar konsekvenserna av det kan vi skrota detta begrepp. Solidaritet är för mig något helt annat än att andra ska suga på min framgång. Det är för mig att stötta min nästa och få den att orka leva ett bra liv. Ja, alltså, man MÅSTE inte idka den sortens solidaritet. Men vi bor alla (eller, de flesta av oss på Odla) i ett samhälle som bygger på att vi alla bidrar till gemensamma system. Det gäller inte minst infrastruktur, som är gemensamt betald, och som är nödvändig för både företag och privatpersoner. Att så många i Sverige har det så bra idag är inte bara frukten av eget arbete, utan också en följd av vårt gemensamma arbete. Samt en massa andra saker, som lång fred, dynamisk (ja) och icke-konfliktfylld arbetsmarknad, en hög lägstanivå på utbildningen, etc. Det jag menar är att om vi inte haft någon nationell eller samhällelig solidaritet som omfördelar från den rike till den fattige, eller från den som har till den som behöver, så hade kanske inte du haft lika stor framgång att suga på. Efter millennieskiftet så jämfördes förresten aktienbörserna under 1900-talet (kanske var det från efter världskriget förresten) och av alla jämra börser så var det den svenska som hade gått bäst. Ingen annan stans har aktieägarna fått så hög uppgång på satsade pengar. Exv Wallenbergarna har bidragit till Sveriges utveckling, men de har sannerligen fått bra betalt också. (Jag tror dock helt säkert att många regler för småföretagare kan förenklas)
CITAT (pejori @ 18-09-2006, 23:44) Alla kan drabbas av sjukdom, skilsmässa, dödsfall eller arbetslöshet, eller flera alternativ på en gång...  :wub: har man två inkomster och plötsligt står med bara en, eller en halv lön....är man inte lika kaxig längre... Mitt i prick Pejori Hela mitt liv har jag jobbat mycket, inte en dag har jag varit arbetslös. Sjuk var jag väl ett par dagar vart 10:e år eller nåt. Snarare har jag väl jobbat trots att jag varit sjuk. Friska barn har jag också haft förmånen att få. Under alla dessa år har jag inte en minut gnällt över att jag delat med mig till dom som är mindre lyckligt lottade än jag själv. Jag har också stått upp för detta i varje val sen min ungdom, och det är jag stolt över. Ett gott samvete är den bästa huvudkudden nämligen. CITAT (askar @ 18-09-2006, 20:01) Gärna skulle jag trots låg pension, avvara en hundralapp varje månad om pengarna gick till att ge våra gamla en dräglig tillvaro och hemlagad mat. Tänker som så att om vi alla avstod en hundring/mån så skulle det nog räcka. Tänk om jag kunde förstå hur du tänker Du pratar som en vänsterpartist och röstar borgerligt. Eller är det så att dom gamla ska få tigga den där hundringen av dom som har en hundring över?
CITAT (AnitaGg @ 19-09-2006, 07:11) [ Tänk om jag kunde förstå hur du tänker :unsure: Du pratar som en vänsterpartist och röstar borgerligt. Eller är det så att dom gamla ska få tigga den där hundringen av dom som har en hundring över? Jag borde inte föregå Agneta för hon pratar så bra för sig själv, men jag tror att jag förstår hur hon har reagerat. Och hon skrev för ett par inlägg sedan att hon i grunden var socialdemokrat. Men hon är helt enkelt både förbannad och besviken på hur de utvecklat sig så hon var tvungen att röra om i grytan. Och jag har mött många som har reagerat så. Hoppas inte du tog illa upp Agneta
CITAT (Evgeni @ 19-09-2006, 07:25) CITAT (AnitaGg @ 19-09-2006, 07:11) Tänk om jag kunde förstå hur du tänker Du pratar som en vänsterpartist och röstar borgerligt. Eller är det så att dom gamla ska få tigga den där hundringen av dom som har en hundring över? Jag borde inte föregå Agneta för hon pratar så bra för sig själv, men jag tror att jag förstår hur hon har reagerat. Och hon skrev för ett par inlägg sedan att hon i grunden var socialdemokrat. Men hon är helt enkelt både förbannad och besviken på hur de utvecklat sig så hon var tvungen att röra om i grytan. Och jag har mött många som har reagerat så. Hoppas inte du tog illa upp Agneta  Nej, som sagt hon får väl utveckla det själv. Men rent generellt så måste jag ju säga att om det finns väljare som tänker på det sättet och "missnöjesröstar" borgeligt, så blir jag ännu mer frågande. Det blir ju verkligen "ur askan i elden". Men, men ... jag har ett bra liv och mig går det absolut ingen nöd på. Jag kanske t.o.m kan få det bättre med dom borgeliga vallöftena. Men som sagt ... jag talar inte i egen sak. Jag vill kunna se alla i ögonen. Även dom som är mindre lyckligt lottade än jag själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|