|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
birgitek
05-10-2006, 18:31
CITAT (Hamilton @ 05-10-2006, 19:22) CITAT (birgitek @ 05-10-2006, 19:16) CITAT (Hamilton @ 04-10-2006, 22:41) Svar på ursprungs frågan Nej! Naturligtvis är jag inte nöjd eftersom jag kommer i håg hur det gick sist de hade regerings makten....... Nåja, inte gick det väl sämre än det gått de senaste 10 åren. Den försämring av samhällsservice som skett under sossarnas senaste regeringsperiod är väl utan motstycke. Birgit Ek Det är ju det jag menar............Sossarna har varit tvugna att försöka ställa till rätta allt som borgarna hann ställa till med under den korta tiden de hade makten  Bullshit! Ursäkta ordvalet, men vad i all världen har dom ställt till rätta.Eller menar Du Anitra Steens pension. Birgit Ek
Elisabeth-Västkustkolonisten
05-10-2006, 19:18
CITAT (birgitek @ 05-10-2006, 19:31) CITAT (Hamilton @ 05-10-2006, 19:22) CITAT (birgitek @ 05-10-2006, 19:16) CITAT (Hamilton @ 04-10-2006, 22:41) Svar på ursprungs frågan Nej! Naturligtvis är jag inte nöjd eftersom jag kommer i håg hur det gick sist de hade regerings makten....... Nåja, inte gick det väl sämre än det gått de senaste 10 åren. Den försämring av samhällsservice som skett under sossarnas senaste regeringsperiod är väl utan motstycke. Birgit Ek Det är ju det jag menar............Sossarna har varit tvugna att försöka ställa till rätta allt som borgarna hann ställa till med under den korta tiden de hade makten  Bullshit! Ursäkta ordvalet, men vad i all världen har dom ställt till rätta.Eller menar Du Anitra Steens pension. Birgit Ek Eller försämrar vården ( jag kallar det inte vård utan misshandel ofta) eller sänker pensionen eller att dom har bara skott sig själva (sossarna alltså) Tänk bara på alla skandaler som har varit Elisabeth
Mmm, precis som i Storbritannien så har det även i Sverige till stor del varit så att socialdemokraterna har förmått genomdriva den högerpolitik som det för högern hade varit i praktiken omöjligt att få till stånd.
Ska bli mycket intressant att se hur ministeruppsättningen ser ut imorgon.
Carl Bildt som utrikesminister...det trodde jag faktiskt inte. Speciellt inte efter valnatten då han sa att han själv trodde det skulle vara en dum idé. Eller vad han nu sa, minns inte ordalydelsen men andemeningen. Intressant, hur som helst, får ägna mig åt att lusläsa internettidningar i väntan på att jobba.
Piccante
06-10-2006, 10:41
CITAT (Pirum @ 06-10-2006, 11:21) Carl Bildt som utrikesminister...det trodde jag faktiskt inte. Speciellt inte efter valnatten då han sa att han själv trodde det skulle vara en dum idé. Eller vad han nu sa, minns inte ordalydelsen men andemeningen. Intressant, hur som helst, får ägna mig åt att lusläsa internettidningar i väntan på att jobba. Det verkar ju lovande med en kompetent person på en viktig post. Annars var det en del märkliga utnämningar tycker jag. Som t.ex. Maria Borelius som blev moderat i år om jag har förstått rätt. Det kan nog vara svårt för en person som är så färsk att axla ett stort uppdrag. Anders Carlgren © miljöminister. En märklig utnämning, miljöpolitisk talman för C har varit Clas Västerteg som oxå är riksdagsman. Carlgren kommer utifrån. Hade man velat välja en kompetent person så hade Lennart Daleus varit ett bättre alternativ med långårig erfarenhet av miljöpolitik. Till Daleus nackdel är dock att han är ordförande för partipolitiskt obundna Greenpeace och att han har distanserat sig från politiken på senare år pga sitt jobb. Sedan blev han utsparkad som partiledare av Mauds högerfalang. Så det finns kanske samarbetssvårigheter. Carlgrens integrationsverk står på listan över statliga verk som ska läggas ned av en borglig regering så jag undrar om inte ministerposten blev ett sätt att återanvända en avdankad politiker i brist på lämplig ambassadörspost. Annars hade han kunnat sitta hemma och inkassera en fallskärm som föredetta generaldirektör.
birgitek
06-10-2006, 10:50
Kul att Bildt lät sig övertalas. Han är ju både väldigt kunnig och väldigt respekterad internationellt sett. Dessutom har han stil (jmfr. tanten Freivalds) Birgit Ek
kristerh
06-10-2006, 12:26
CITAT (birgitek @ 06-10-2006, 11:50) Kul att Bildt lät sig övertalas. Han är ju både väldigt kunnig och väldigt respekterad internationellt sett. Dessutom har han stil (jmfr. tanten Freivalds) Birgit Ek tycker jag med. Äntligen en som kan något om utrikespolitik, de kunde nog inte hitta en lämpligare person.
netaave
06-10-2006, 12:36
CITAT (kristerh @ 06-10-2006, 13:26) CITAT (birgitek @ 06-10-2006, 11:50) Kul att Bildt lät sig övertalas. Han är ju både väldigt kunnig och väldigt respekterad internationellt sett. Dessutom har han stil (jmfr. tanten Freivalds) Birgit Ek tycker jag med. Äntligen en som kan något om utrikespolitik, de kunde nog inte hitta en lämpligare person. Håller med! Ingen kan passa bättre än han. Tycker de flesta utnämningarna av "gamla kändisar" känns vettigt, sen får man se vad dom nya duger till. Spännande iaf med lite nytt blod i regeringen.
ninnisky
06-10-2006, 14:41
CITAT (kristerh @ 06-10-2006, 13:26) Äntligen en som kan något om utrikespolitik, de kunde nog inte hitta en lämpligare person. Instämmer till fullo. Har alltid gillat Bildt!
Fialotta
06-10-2006, 15:03
Mycke nöjd att Carl Bildt ger sig in i leken igen *tummen upp*
Snöflinga
06-10-2006, 21:09
Verkar vara en intressant sammansatt regering  Stör mig lite på att ingen på den motsatta sidan sportsligt kan säga Lycka till utan enbart målar fan på väggen ... dålig stil ....
CITAT (Snöflinga @ 06-10-2006, 22:09) Verkar vara en intressant sammansatt regering  Stör mig lite på att ingen på den motsatta sidan sportsligt kan säga Lycka till utan enbart målar fan på väggen ... dålig stil .... Men det var väl väntat Såg på TV att sossekvinnor satt med armarna i kors när övriga applåderade åt att hotade/misshandlade kvinnor skulle få bättre skydd. Då tycker jag att det har gått alldeles för långt i partilojalitetstvånget
Sorgligt att ni missade att det var många från den " sk " vänsterfalangern" som mottog Carl Bildt med öppna armar Själv tycket jag att de inte kunde ha valt en bättre utrikesminister.
Hannele
07-10-2006, 00:34
CITAT (askar @ 06-10-2006, 22:41) Såg på TV att sossekvinnor satt med armarna i kors när övriga applåderade åt att hotade/misshandlade kvinnor skulle få bättre skydd. Då tycker jag att det har gått alldeles för långt i partilojalitetstvånget sad.gif mad.gif Tråkigt sådant. Moderaterna har faktiskt länge jobbat för svaga misshandlade kvinnor - vilket de inte är mest kända för, lockar ju inga kvällstidningsrubriker precis.
andersen
07-10-2006, 06:56
CITAT (Hannele @ 07-10-2006, 01:34) CITAT (askar @ 06-10-2006, 22:41) Såg på TV att sossekvinnor satt med armarna i kors när övriga applåderade åt att hotade/misshandlade kvinnor skulle få bättre skydd. Då tycker jag att det har gått alldeles för långt i partilojalitetstvånget sad.gif mad.gif Tråkigt sådant. Moderaterna har faktiskt länge jobbat för svaga misshandlade kvinnor - vilket de inte är mest kända för, lockar ju inga kvällstidningsrubriker precis.  Tycker inte alls som du, vad har tex Magdalena Andersson uträttat för misshandlade kvinnor?
Snöflinga
07-10-2006, 17:02
Vem är Magdalena Andersson
Smuttan
07-10-2006, 17:13
Jag måste säga att jag är rädd för min egen framtid. Blev sjukpensionär i mars med minsta möjliga pensionen, det går inte helt runt nu så man är ju skraj för vad de kan hitta på att göra med det lilla jag har idag.
Rädd för att barn och barnbarn ska drabbas hårt, de har det nog så kämpigt ändå att få till det så det ska räcka hela månaden. De rika blir ännu rikare. Usch hur kunde det röstas på detta viset..
andersen
07-10-2006, 17:28
CITAT (Snöflinga @ 07-10-2006, 18:02) Vem är Magdalena Andersson  magdalena.
Gossen Ruda
07-10-2006, 19:25
Många tycker det var bra att Bill Kavat blev utrikesminister, det tycker jag också. Men bara för att Babyface Reinfeldt nu har tagit in ett orosmoment i regeringen, frågan är hur länge det håller? Inre stridigheter kommer det att bli och har redan börjat.
Annars kallar jag honom mest för Kalle Stropp för en mer stroppig person är svårt att hitta. Och nonchalant. När han var statsminister i förra borgarregeringen hälsade han en gång på kungen med andra handen i byxfickan. Var det inte nån som nämnde nånting om stil? Fö har man tydligen tagit med bottenskrapet för att få ihop tillräckligt med ministrar.
AndreasBlomquist
08-10-2006, 06:00
En mer nonchalant person än Carl Bildt är ju inte speciellt svårt att hitta. Det är ju bara att peka på den tidigare statsministern Göran Persson.
Vilket är det bottenskrap som du syftar på? Själv tycker jag att det verkar vara en av de bättre och mest kompetenta regeringar som presenterats på länge!
Jag antar att du Gossen Ruda skulle ingå i den S-falangen med partilojalister som inte kan ge någon credit alls till den nya regeringen utan bara målar faan på väggen?
birgitek
08-10-2006, 08:30
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 20:25) Många tycker det var bra att Bill Kavat blev utrikesminister, det tycker jag också. Men bara för att Babyface Reinfeldt nu har tagit in ett orosmoment i regeringen, frågan är hur länge det håller? Inre stridigheter kommer det att bli och har redan börjat.
Annars kallar jag honom mest för Kalle Stropp för en mer stroppig person är svårt att hitta. Och nonchalant. När han var statsminister i förra borgarregeringen hälsade han en gång på kungen med andra handen i byxfickan. Var det inte nån som nämnde nånting om stil? Fö har man tydligen tagit med bottenskrapet för att få ihop tillräckligt med ministrar. Har Du sovit de tio senaste åren eftersom Du uppenbarligen har missat Göran Persson, Boring Holm, Freivaldts, köttberget Nuder m. fl. Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 09:30) CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 20:25) Många tycker det var bra att Bill Kavat blev utrikesminister, det tycker jag också. Men bara för att Babyface Reinfeldt nu har tagit in ett orosmoment i regeringen, frågan är hur länge det håller? Inre stridigheter kommer det att bli och har redan börjat.
Annars kallar jag honom mest för Kalle Stropp för en mer stroppig person är svårt att hitta. Och nonchalant. När han var statsminister i förra borgarregeringen hälsade han en gång på kungen med andra handen i byxfickan. Var det inte nån som nämnde nånting om stil? Fö har man tydligen tagit med bottenskrapet för att få ihop tillräckligt med ministrar. Har Du sovit de tio senaste åren eftersom Du uppenbarligen har missat Göran Persson, Boring Holm, Freivaldts, köttberget Nuder m. fl. Birgit Ek och inte att förglömma... Jan O Karlsson...det var väl bottenskrap om nått
Hannele
08-10-2006, 09:11
CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 09:30) CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 20:25) Många tycker det var bra att Bill Kavat blev utrikesminister, det tycker jag också. Men bara för att Babyface Reinfeldt nu har tagit in ett orosmoment i regeringen, frågan är hur länge det håller? Har Du sovit de tio senaste åren eftersom Du uppenbarligen har missat Göran Persson, Boring Holm, Freivaldts, köttberget Nuder m. fl. Birgit Ek Det vet vi att Gossen Ruda gjort, speciellt läskunnig verkar han inte i alla fall.
birgitek
08-10-2006, 09:37
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 20:25) Var det inte nån som nämnde nånting om stil? Vad är stil är ju också en intressant fråga. För mej är det förmågan att på ett naturligt sätt kunna uppträda och känna sig "rätt" i alla olika situationer. Jag tror att "stil" är en delvis medfödd egenskap och delvis beror på en god uppfostran. Carl Bildt har ju som tidigare nämnts stil,Göran Persson inte. Anna Lindh hade definitivt stil och Freivaldt definitivt inte. Margot Wallström har stil men inte Mona Sahlin. Lena Ph har stil,medan Linda Bengtzing bara är vulgär. Ophra har stil, Ricky Lake har inte osv. Att sätta upp taggtrådsstaket mot grannen är total avsaknad av stil ! (tveksamt om mitt sista exempel är särskilt god stil, kunde bara inte låta bli) Birgit Ek
kristerh
08-10-2006, 12:38
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 20:25) Inre stridigheter kommer det att bli och har redan börjat. vad har du för info  aftonbladet
CITAT (kristerh @ 08-10-2006, 14:38) CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 20:25) Inre stridigheter kommer det att bli och har redan börjat. vad har du för info  aftonbladet  DN rapporterar om samma sak, om än något mer nyanserat jämfört med Aftonblaskans hysteriska rubrikfnaskeri.
birgitek
08-10-2006, 18:54
CITAT (LadyG @ 08-10-2006, 17:00) CITAT (kristerh @ 08-10-2006, 14:38) CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2006, 20:25) Inre stridigheter kommer det att bli och har redan börjat. vad har du för info  aftonbladet  DN rapporterar om samma sak, om än något mer nyanserat jämfört med Aftonblaskans hysteriska rubrikfnaskeri. Det som står i DN kan väl knappast kallas inre stridigheter trots reporterns tappra försök. Birgit Ek
Två personer tycker olika, en tredje lägger sig i och har åsikter i frågan. Låter som en konflikt/inre stridighet, imho. De är iaf inte sams, de kan ingen komma och påstå.
Därmed inte sagt att de inte reder ut det, som varandes vuxna och yrkesmänniskor gör de säkert det också, men det vore oerhört naivt att påstå att de inte har konflikter och inre stridigheter inom Alliansen precis som alla andra människogrupper. Eller är Alliansen unika, övermänskliga?
birgitek
08-10-2006, 19:22
CITAT (LadyG @ 08-10-2006, 20:12) Två personer tycker olika, en tredje lägger sig i och har åsikter i frågan. Låter som en konflikt/inre stridighet, imho. De är iaf inte sams, de kan ingen komma och påstå.
Därmed inte sagt att de inte reder ut det, som varandes vuxna och yrkesmänniskor gör de säkert det också, men det vore oerhört naivt att påstå att de inte har konflikter och inre stridigheter inom Alliansen precis som alla andra människogrupper. Eller är Alliansen unika, övermänskliga? Klart att de har olika åsikter, men inre stridigheter skulle jag inte kalla det. Tror för min del inte att det finns två människor överhuvudtaget som tycker exakt lika om exakt allting - men stridigheter är väl nåt helt annat än olika åsikter. Birgit Ek
Gossen Ruda
08-10-2006, 19:24
Hej små gullungar, vad ni varit flitiga under min bortavaro. Skall försöka besvara det mesta. Nej, jag är definitivt ingen sosse. Är kritisk till en hel del inom socialdemokratin men framför allt är jag antimoderat. Moderaterna står för det mesta jag inte gillar, girighet mm. Beträffande Kalle Stropp så gällde frågan huruvida det anses vara stilfullt och ononchalant att hälsa på Sveriges statsöverhuvud med ena handen i byxfickan. VAD kunde han inte släppa? Jag har dock inte heller glömt hur han och några till lyckades köra Sveriges finanser i botten på bara några år. Minns ni ramsan: In USA they have Bill Clinton, Johnny Cash and Bob Hope. We have Carl Bildt, no Cash, no Hope. Och så tuggar lilla Birgit om sagan om taggtråden. Byt skiva. Har du inget vettigare att komma med kan du hålla käften. Träna gärna till nästa SM i käfthållning. Det går av stapeln 24:e helgfria söndagen efter första veckan med sju torsdagar, så du har gott om tid att träna. Under tiden blir världen lättare att leva för oss alla andra. Bottenskrapet? Tja, det finns en ny minister som är fd vetenskapsjournalist och programledare i TV. Hon var faktiskt inget vidare, försökte mest se snygg ut. Knappast någon politisk vana att tala om, men hon är en god moderat eftersom hon betalat svart.
Herrar Bildt och Reinfeldt är starka personligheter, båda är ledarfigurer och jag tror att båda är allmänbildade och skickliga demagoger. De har varit i luven på varandra förr, och blivit sams ska tilläggas, så jag tror nog det är det bästa om de verkligen haft ett mindre gräl om saken och rett ut det. Ingen av dem är oresonabel, men båda är viljestarka och då kan nog tongångarna bli ganska höga. Generellt sett är agg som går och pyr är bara fördärvligt, i så fall är "ett rejält gräl" om vad det än kan vara hälsosammare. Så slipper vi "bakom-kulissen"-mygel och taskspel. Oavsett hoppas jag Reinfeldt står på sig, han kan inte lämna ifrån sig "makten" som statsminister till sin utrikesminister hur duktig statsminister denne en gång varit. Rörig förklaring men jag tror du hänger med i svängarna
birgitek
08-10-2006, 19:37
CITAT (Gossen Ruda @ 08-10-2006, 20:24) . Och så tuggar lilla Birgit om sagan om taggtråden. Byt skiva. Har du inget vettigare att komma med kan du hålla käften. Träna gärna till nästa SM i käfthållning. Det går av stapeln 24:e helgfria söndagen efter första veckan med sju torsdagar, så du har gott om tid att träna. Under tiden blir världen lättare att leva för oss alla andra. Stil? Nej snarare bottenskrap, Rudan! Skaffa Dig lite bildning - det är inte snyggt och ger inget intelligent intryck att be en meningsmotståndare hålla käften Birgit Ek
Gossen Ruda
08-10-2006, 20:03
CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 20:37) CITAT (Gossen Ruda @ 08-10-2006, 20:24) . Och så tuggar lilla Birgit om sagan om taggtråden. Byt skiva. Har du inget vettigare att komma med kan du hålla käften. Träna gärna till nästa SM i käfthållning. Det går av stapeln 24:e helgfria söndagen efter första veckan med sju torsdagar, så du har gott om tid att träna. Under tiden blir världen lättare att leva för oss alla andra. Stil? Nej snarare bottenskrap, Rudan! Skaffa Dig lite bildning - det är inte snyggt och ger inget intelligent intryck att be en meningsmotståndare hålla käften Birgit Ek Det är inte heller speciellt intelligent att rapa samma smörja för ofta.
birgitek
08-10-2006, 20:08
CITAT (Gossen Ruda @ 08-10-2006, 21:03) samma smörja Smörja? Syftar Du på Ditt taggtrådstaket? Har Du inte plockat ner det ännu? Birgit Ek
birgitek
08-10-2006, 20:11
CITAT (LadyG @ 08-10-2006, 20:28) Herrar Bildt och Reinfeldt är starka personligheter, båda är ledarfigurer och jag tror att båda är allmänbildade och skickliga demagoger. De har varit i luven på varandra förr, och blivit sams ska tilläggas, så jag tror nog det är det bästa om de verkligen haft ett mindre gräl om saken och rett ut det. Ingen av dem är oresonabel, men båda är viljestarka och då kan nog tongångarna bli ganska höga. Generellt sett är agg som går och pyr är bara fördärvligt, i så fall är "ett rejält gräl" om vad det än kan vara hälsosammare. Så slipper vi "bakom-kulissen"-mygel och taskspel. Oavsett hoppas jag Reinfeldt står på sig, han kan inte lämna ifrån sig "makten" som statsminister till sin utrikesminister hur duktig statsminister denne en gång varit. Rörig förklaring men jag tror du hänger med i svängarna  Jodå, jag hänger med och delar också Din åsikt, det var bara uttrycket "inre stridigheter" jag reagerade på. Birgit Ek
Är det sant som jag har hört att den blivande obligatoriska a-kassan ska höjas med 3-400%? Vem har då råd att vara med i facket? Fast man sagt att man inte ska ändra arbetsrätten. Men vem har råd att vara med i fackert om a-kassan kostar så mycket?
birgitek
08-10-2006, 20:32
CITAT (bejron @ 08-10-2006, 21:16) Är det sant som jag har hört att den blivande obligatoriska a-kassan ska höjas med 3-400%? Vem har då råd att vara med i facket? Fast man sagt att man inte ska ändra arbetsrätten. Men vem har råd att vara med i fackert om a-kassan kostar så mycket? Fack och A-kassa är inte samma sak, fast många verkar tro det. Det är bara en mindre del av fackföreningsavgiften som går till A-kassan, ca 20-30 kronor/ månad skulle jag tro. Man har full rätt att vara med i A-kassan utan att vara med i facket, även om det är facken som administrerar A-kassan så är det staten som betalar. Birgit Ek
Jo, nog vet jag skillnad mellan fack och a-kassa. Men den som mest behöver arbetsrätt och kanske hjälp av a-kassan och facket är väl oftast den som tjänar minst och som är utbytbar på sitt jobb. Pengarna kanske bara inte räcker till både och. Jag har inga problem att klara av a-kassa och fackavgift, men jag tror heller inte att jag är den som mest behöver båda tyvärr. Är det inte bara ett jättefiffigt sätt att försvaga facket?
birgitek
08-10-2006, 20:48
CITAT (bejron @ 08-10-2006, 21:41) Jo, nog vet jag skillnad mellan fack och a-kassa. Men den som mest behöver arbetsrätt och kanske hjälp av a-kassan och facket är väl oftast den som tjänar minst och som är utbytbar på sitt jobb. Pengarna kanske bara inte räcker till både och. Jag har inga problem att klara av a-kassa och fackavgift, men jag tror heller inte att jag är den som mest behöver båda tyvärr. Är det inte bara ett jättefiffigt sätt att försvaga facket? För min del tycker jag inte att facken skall administrera a-kassan. Tycker att arbetslöshetsförsäkringen skulle administreras på samma sätt som sjukförsäkringen, dvs. av staten och med en obligatorisk avgift precis som med sjukförsäkringen. Birgit Ek
Hannele
08-10-2006, 21:38
CITAT (bejron @ 08-10-2006, 21:16) Är det sant som jag har hört att den blivande obligatoriska a-kassan ska höjas med 3-400%? Vem har då råd att vara med i facket? Det kostar väl runt 100 kr, eventuell 300% höjning skulle innebära ca 300 kr..
CITAT (Hannele @ 08-10-2006, 22:38) CITAT (bejron @ 08-10-2006, 21:16) Är det sant som jag har hört att den blivande obligatoriska a-kassan ska höjas med 3-400%? Vem har då råd att vara med i facket? Det kostar väl runt 100 kr, eventuell 300% höjning skulle innebära ca 300 kr.. Ungefär så mycket som en flaska billig Whiskey kostar. Inte så mycket att bråka om ... tycker jag.
herkules
08-10-2006, 23:04
CITAT (askar @ 08-10-2006, 23:19) CITAT (Hannele @ 08-10-2006, 22:38) CITAT (bejron @ 08-10-2006, 21:16) Är det sant som jag har hört att den blivande obligatoriska a-kassan ska höjas med 3-400%? Vem har då råd att vara med i facket? Det kostar väl runt 100 kr, eventuell 300% höjning skulle innebära ca 300 kr.. Ungefär så mycket som en flaska billig Whiskey kostar. Inte så mycket att bråka om ... tycker jag. hela prylen med att höja a-kasseavgiften är ju att folk ska skita i den, lätt att anställa, lätt att sparka var det väl nån egen företagare sa på tv.. och vanligt folk har ingen trygghet, inget skyddsnät för de har inte råd. borgarbrackorna förnekar sig aldrig. men jag hajjar inte det där med whiskyn, vad har det med a-kasseavgiften att göra?
Sen blir det väl så att om man tillhör en bransch med hög arbetslöshet så blir höjningen högre än om man jobbar inom bransch med låg arbetslöshet.
Tror att många kommer att gå ur facket om A-kassan ändras, inte för att facket är samma sak som A-kassan, utan för att folk tycker att pengarna inte räcker till båda.
AndreasBlomquist
09-10-2006, 02:10
Personligen skulle jag aldrig i livet vilja vara medlem i facket då de, trots att endast 50% av deras medlemmar röstar på Socialdemokraterna, stödjer S med miljontals kronor per år.
Nej, facket klarar jag mig bra utan däremot är jag medlem i A-kassan och det kommer jag fortsätta vara.
CITAT (herkules @ 09-10-2006, 00:04) CITAT (askar @ 08-10-2006, 23:19) CITAT (Hannele @ 08-10-2006, 22:38) CITAT (bejron @ 08-10-2006, 21:16) Är det sant som jag har hört att den blivande obligatoriska a-kassan ska höjas med 3-400%? Vem har då råd att vara med i facket? Det kostar väl runt 100 kr, eventuell 300% höjning skulle innebära ca 300 kr.. Ungefär så mycket som en flaska billig Whiskey kostar. Inte så mycket att bråka om ... tycker jag. hela prylen med att höja a-kasseavgiften är ju att folk ska skita i den, lätt att anställa, lätt att sparka var det väl nån egen företagare sa på tv.. och vanligt folk har ingen trygghet, inget skyddsnät för de har inte råd. borgarbrackorna förnekar sig aldrig. men jag hajjar inte det där med whiskyn, vad har det med a-kasseavgiften att göra? Tog den bara som jämförelse med höjningen/år eftersom man ofta läser att lågavlönade kommer inte ha råd att fortsätta vara med i A-kassan efter höjningen. Kunde lika gärna, eller kanske hellre sagt... 6 st skrovmål.
I Sundsvalls Tidning stog det att det skulle bli obligatoriskt att va´med i A-kassan, så det verkar inte som det finns nåt val dä, oavsett höjningar eller inte.
rättning: Arbetslöshetsförsäkringen, blir obligatorisk för alla som förvärvsarbetar.
kristerh
09-10-2006, 10:36
CITAT (Gossen Ruda @ 08-10-2006, 20:24) Och så tuggar lilla Birgit om sagan om taggtråden. Byt skiva. Har du inget vettigare att komma med kan du hålla käften. Träna gärna till nästa SM i käfthållning. Det går av stapeln 24:e helgfria söndagen efter första veckan med sju torsdagar, så du har gott om tid att träna. Under tiden blir världen lättare att leva för oss alla andra. Jag fattar inte varför man måste vara så aggressiv det vore bra om du någongång kunde diskutera utan att behöva kasta ur dig elakheter
birgitek
09-10-2006, 10:51
CITAT (kristerh @ 09-10-2006, 11:36) CITAT (Gossen Ruda @ 08-10-2006, 20:24) Och så tuggar lilla Birgit om sagan om taggtråden. Byt skiva. Har du inget vettigare att komma med kan du hålla käften. Träna gärna till nästa SM i käfthållning. Det går av stapeln 24:e helgfria söndagen efter första veckan med sju torsdagar, så du har gott om tid att träna. Under tiden blir världen lättare att leva för oss alla andra. Jag fattar inte varför man måste vara så aggressiv det vore bra om du någongång kunde diskutera utan att behöva kasta ur dig elakheter  Det är väl så att somliga kastar skit när argumenten tryter och så som jag uppfattar det är ju inte Gossen Ruda nyansernas man.Men jag tål det, skulle aldrig falla mej in att ta personligt illa upp av vad en för mej okänd människa kastar ur sig på ett öppet debattforum. Birgit Ek
kristerh
09-10-2006, 11:01
CITAT (birgitek @ 09-10-2006, 11:51) Men jag tål det, skulle aldrig falla mej in att ta personligt illa upp av vad en för mej okänd människa kastar ur sig på ett öppet debattforum. Birgit Ek Bra
Gossen Ruda
09-10-2006, 11:34
CITAT (birgitek @ 09-10-2006, 11:51) CITAT (kristerh @ 09-10-2006, 11:36) CITAT (Gossen Ruda @ 08-10-2006, 20:24) Och så tuggar lilla Birgit om sagan om taggtråden. Byt skiva. Har du inget vettigare att komma med kan du hålla käften. Träna gärna till nästa SM i käfthållning. Det går av stapeln 24:e helgfria söndagen efter första veckan med sju torsdagar, så du har gott om tid att träna. Under tiden blir världen lättare att leva för oss alla andra. Jag fattar inte varför man måste vara så aggressiv det vore bra om du någongång kunde diskutera utan att behöva kasta ur dig elakheter  Det är väl så att somliga kastar skit när argumenten tryter och så som jag uppfattar det är ju inte Gossen Ruda nyansernas man.Men jag tål det, skulle aldrig falla mej in att ta personligt illa upp av vad en för mej okänd människa kastar ur sig på ett öppet debattforum. Birgit Ek Skitkastaren är du själv eftersom du drar upp taggtråden i tid och otid bara för att DU själv inte har några argument. Håll dig till saken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|