|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
krellus
02-10-2006, 11:07
Helt underbart!
Nu vet alla gamla gråsåssar hur det känns dagen efter ett val då man har förlorat. Vara nära på att ta repet efter förra valet... och valet innan...
Ärligt talat. R.F Persson ansåg inte att arbetslösheten var den största frågan och det säger ju allt. De har ju faktiskt givit upp på den punkten och då är det dax för någon/några andra alternativ.
Gossen Ruda
02-10-2006, 21:14
Valalliansen funderar på att låta konceptet gå på export, nytt internationellt namn blir The Alians . Endast Sigourney Weaver kan stoppa dom. Hört från en osäker källa.
CITAT (Gossen Ruda @ 02-10-2006, 22:14) Valalliansen funderar på att låta konceptet gå på export, nytt internationellt namn blir The Alians . Endast Sigourney Weaver kan stoppa dom. Hört från en osäker källa. 
CITAT (Gossen Ruda @ 02-10-2006, 22:14) Valalliansen funderar på att låta konceptet gå på export, nytt internationellt namn blir The Alians . Endast Sigourney Weaver kan stoppa dom. Hört från en osäker källa.  Tyvärr så dör Sigourney Weaver i sista filmen.
kristerh
03-10-2006, 10:26
Då kan inget stoppa dem
CITAT (Scrollan @ 03-10-2006, 11:04) CITAT (Gossen Ruda @ 02-10-2006, 22:14) Valalliansen funderar på att låta konceptet gå på export, nytt internationellt namn blir The Alians . Endast Sigourney Weaver kan stoppa dom. Hört från en osäker källa.  Tyvärr så dör Sigourney Weaver i sista filmen. Jag tror att alliansen går samma öde till mötes...
krellus
03-10-2006, 11:39
Det hoppas jag verkligen inte. Under den senaste mandatperioden fick jag nog av korruption och maktmissbruk...
CITAT (krellus @ 03-10-2006, 12:39) Det hoppas jag verkligen inte. Under den senaste mandatperioden fick jag nog av korruption och maktmissbruk...  Så nu är det dags att bevittna borgelig korruption..?
Bettson
03-10-2006, 12:10
EN lite räkneopreation.
En person som har sk sjukbidrag på hel eller deltid förlorar massor till sin pension.
För det första så räknas sjukbidraget på tidigare intjänad inkomst vilket gör att blir du sjuk tidigt i livet så är det inte sista länen du har tjänat i i karriärstegen utan den genomsnittoga lönen. OCh med studieår där inkomsten endast var helginkomster och 75% arbetstid när barnen var små så kan inkomstberäkningen bli så låss om 58% av vad du tjänat om du var friskt.
Men efter mycket tänkande så har pensionsutredningen kommit fram till att denna halverade inkomst skulle vara ålderpensionsgrundande i alla fall.
Fast med dne nya alliansen så ska denna halverade inkomst sänkas med ytterligare 4%. Förutom detta så skall endast 80 % av denna onkomst vara åplderspensionsgrundande.
Men hallå de äsnker inte den ålderspensionsgrunden med 20%. Eftersom de först sänker sjukbidraget med 4% och detta sedan sänks med 20 % så blir den verkliga sänkninen 23,2 % och det på en inkomst som redan är halva av vad personen tjänat om den vore friskt.
Det är denna taktik som skall få folk i arbete. Fast de som inte orkar arbeta mera. De kommer att svälta ihjäl på ålderns höst.
SÅ jag undrar om denna alians tänker ge någon rabatt på ättestupehoppet så att fattiga ålserpenionärer har råd attta hjälp med resan upp.
krellus
03-10-2006, 15:07
Ärligt talat är ju tanken att öka klyftan mellan att jobba och inte jobba och det är ju tyvärr något som behövs i dagens sverige.
Bidragssystemet utnyttjas av mindre ärliga människor och kostar hur mycket pengar som helst och det är vi skattebetalare som får pynta...
Å andra sidan är en person som inte utnyttjar systemet ganska korkad. Det är snarare systemet det är fel på och det ÄR fel på systemet!
Problemet är i grund och botten att man har skapat ett samhälle där fler och fler blir beroende av staten och de bidrag som de slungar ut. Bedrövligt.
CITAT (krellus @ 03-10-2006, 16:07) Bidragssystemet utnyttjas av mindre ärliga människor och kostar hur mycket pengar som helst och det är vi skattebetalare som får pynta... Ja, se bara på bidragsfusket med att vara hemma för vård av sjukt barn.
forget-me-not
03-10-2006, 18:22
*whatever*
CITAT (forget-me-not @ 03-10-2006, 19:22) *whatever* Tycker inte du ska känna skuld eller skam, det kan dom som röstade "fel" göra istället tycker jag.  Min sambo hade pension i många år innan hon gick bort, under alla dessa åren så sänktes hennes inkomst i form av sjukpenning till att börja med, till sjukbidrag för att till sist kallas sjukpension. På dom åren det omvandlades så sänktes hennes inkomst med 3500 kronor........på detta så sänktes pensionen ytterligare 500 kronor för pensionärer med en förvärvsarbetande partner. Innan hon gick bort hade inkomsten krympt till ynka knappa 5000kronor i månaden. Hon va´totalt söndervärkt och skulle inte kunna ta nåt jobb alls, att försvara dom sjukt dåliga pensionerna med att det ska förhindra bidragsfuskare, det är juh bara så lågt.
CITAT (Reserv @ 03-10-2006, 19:42) att försvara dom sjukt dåliga pensionerna med att det ska förhindra bidragsfuskare, det är juh bara så lågt. Är det någon som gjort det?
CITAT (Scrollan @ 03-10-2006, 19:46) CITAT (Reserv @ 03-10-2006, 19:42) att försvara dom sjukt dåliga pensionerna med att det ska förhindra bidragsfuskare, det är juh bara så lågt. Är det någon som gjort det? Ursäkta, tog Krellus inlägg som svar på Bettsons
Bettson
03-10-2006, 19:32
CITAT (Reserv @ 03-10-2006, 20:11) CITAT (Scrollan @ 03-10-2006, 19:46) CITAT (Reserv @ 03-10-2006, 19:42) att försvara dom sjukt dåliga pensionerna med att det ska förhindra bidragsfuskare, det är juh bara så lågt. Är det någon som gjort det? Ursäkta, tog Krellus inlägg som svar på Bettsons  MÅste nog säga att jag tolkade KRellus inlägg på samma sätt. Tanken att klyftorna mellan de som jobbar och inte jobba ska öka pga att det förekommer så mycket fusk är inte bara osolidarisk utan också ganska dumt faktiskt. Att klämma åt de som redan är sjuka, varför ska de lida för att folk som inte behöver bidragen fuskar till sig dom. Förmodligen medan de uppbör annan inkomst. Uttalandet borde i stället vara att kläm åt de som fukar och överutnyttjar systemet. Återupprätta etik och moral så att var och en människa vet att det som inte är ditt det ska ju inte lägga under dig och att var och en som kan ska försörja sig själv.
Så här tycker jag; att de som är fullt arbetsföra men inte orkar eller vill ta de arbeten som finns utan hellre plockar ut bidrag, de ska få svårare att göra det. (Hur det nu ska gå till)
De som är sjuka och inte klarar av att arbeta ska givetvis inte drabbas. Vi måste ju ha ett samhälle som tar hand om de sjuka och svaga. Det går ju inte att tvinga dem till att arbeta genom att sänka bidragen eftersom de inte klarar av att arbeta.
Bettson
03-10-2006, 19:59
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-10-2006, 20:43) Så här tycker jag; att de som är fullt arbetsföra men inte orkar eller vill ta de arbeten som finns utan hellre plockar ut bidrag, de ska få svårare att göra det. (Hur det nu ska gå till)
De som är sjuka och inte klarar av att arbeta ska givetvis inte drabbas. Vi måste ju ha ett samhälle som tar hand om de sjuka och svaga. Det går ju inte att tvinga dem till att arbeta genom att sänka bidragen eftersom de inte klarar av att arbeta. Amen
forget-me-not
03-10-2006, 20:33
CITAT (Reserv @ 03-10-2006, 19:42) CITAT (forget-me-not @ 03-10-2006, 19:22) *whatever* Tycker inte du ska känna skuld eller skam, det kan dom som röstade "fel" göra istället tycker jag.  Min sambo hade pension i många år innan hon gick bort, under alla dessa åren så sänktes hennes inkomst i form av sjukpenning till att börja med, till sjukbidrag för att till sist kallas sjukpension. På dom åren det omvandlades så sänktes hennes inkomst med 3500 kronor........på detta så sänktes pensionen ytterligare 500 kronor för pensionärer med en förvärvsarbetande partner. Innan hon gick bort hade inkomsten krympt till ynka knappa 5000kronor i månaden. Hon va´totalt söndervärkt och skulle inte kunna ta nåt jobb alls, att försvara dom sjukt dåliga pensionerna med att det ska förhindra bidragsfuskare, det är juh bara så lågt.  Reserv, jag förstår att du hann läsa vad jag skrev som svar på Krellus inlägg innan jag suddade. Tack för dina ord.
krellus
04-10-2006, 07:44
CITAT (Bettson @ 03-10-2006, 20:32) CITAT (Reserv @ 03-10-2006, 20:11) CITAT (Scrollan @ 03-10-2006, 19:46) CITAT (Reserv @ 03-10-2006, 19:42) att försvara dom sjukt dåliga pensionerna med att det ska förhindra bidragsfuskare, det är juh bara så lågt. Är det någon som gjort det? Ursäkta, tog Krellus inlägg som svar på Bettsons  MÅste nog säga att jag tolkade KRellus inlägg på samma sätt. Tanken att klyftorna mellan de som jobbar och inte jobba ska öka pga att det förekommer så mycket fusk är inte bara osolidarisk utan också ganska dumt faktiskt. Att klämma åt de som redan är sjuka, varför ska de lida för att folk som inte behöver bidragen fuskar till sig dom. Förmodligen medan de uppbör annan inkomst. Uttalandet borde i stället vara att kläm åt de som fukar och överutnyttjar systemet. Återupprätta etik och moral så att var och en människa vet att det som inte är ditt det ska ju inte lägga under dig och att var och en som kan ska försörja sig själv. Det här var ju intressant då jag inte nämnde något om "pensioner"... Något som är viktigt att lyfta fram är att det naturligtvis är många som verkligen "behöver" hjälp... Något som dock irriterar mig är hur det kan vara så himla många "sjuka" i ett land där vi har så bra levnadsvillkor... Att "dumpa" människor som kan arbeta på soptippen gör mig ännu argare
CITAT (Reserv @ 03-10-2006, 19:42) CITAT (forget-me-not @ 03-10-2006, 19:22) *whatever* Tycker inte du ska känna skuld eller skam, det kan dom som röstade "fel" göra istället tycker jag.  Läste tråden och måste blanda mig i... Undrar vilka du menar röstade "fel"? De som röstade rött... eller?
Bettson
04-10-2006, 07:50
CITAT (krellus @ 03-10-2006, 16:07) Ärligt talat är ju tanken att öka klyftan mellan att jobba och inte jobba och det är ju tyvärr något som behövs i dagens sverige. NEj inte sa du något uttryckligt om pensioner. Men däri ingår ju de som har sjukpension, sjukbidrag bland de som inte har arbete. Och vad menar du med att dumpa dom som kan jobba på soptippen? Det finns förmodligen mera tankar bakom ditt uttalande än vad du ger uttryck för så jag förstår inte riktigt.
Ett problem kan ju vara att om man går från ett jobb med 'normal' lön, ut i arbetslöshet, och sen får a-kassa, då vill man ju inte ta ett underbetalt jobb som ger lägre än a-kassan. Men att lösningen på detta skulle vara att sänka a-kassan för alla, det verkar hårt.
En marknadsmässig lösning är kanske att höja de lägsta lönerna. Då blir det mer attraktivt att arbeta.
(Jag förstår som sagt inte varför den fattige ska motiveras med piska och den rike med morot, varför sänkta bidrag ska fösa fattigfolket åt rätt håll medan sänkta skatter anses vara rätt medicin att lösa de rikas problem)
Jag tycker det är mycket cyniskt att försämra för personer som redan befinner sig lägst i, eller utanför, samhällets trygghetssystem.
Men, vi får se hur det blir. Kanske bryts en del vallöften.
CITAT (askar @ 04-10-2006, 08:50) CITAT (Reserv @ 03-10-2006, 19:42) CITAT (forget-me-not @ 03-10-2006, 19:22) *whatever* Tycker inte du ska känna skuld eller skam, det kan dom som röstade "fel" göra istället tycker jag.  Läste tråden och måste blanda mig i... Undrar vilka du menar röstade "fel"? De som röstade rött... eller?  Om du anser att rött va´"fel" så röstade jag också "fel", Sambons kraftigt sänkta inkomster skedde under borgarnas senaste gästvisit. Måtte sveriges pensionärer klara sig bättre denna gång
krellus
04-10-2006, 10:23
CITAT (Bettson @ 04-10-2006, 08:50) CITAT (krellus @ 03-10-2006, 16:07) Ärligt talat är ju tanken att öka klyftan mellan att jobba och inte jobba och det är ju tyvärr något som behövs i dagens sverige. NEj inte sa du något uttryckligt om pensioner. Men däri ingår ju de som har sjukpension, sjukbidrag bland de som inte har arbete. Och vad menar du med att dumpa dom som kan jobba på soptippen? Det finns förmodligen mera tankar bakom ditt uttalande än vad du ger uttryck för så jag förstår inte riktigt. Det är ju inte direkt en hemlighet att många som vill arbeta dumpas i förtidspension... Det som har hänt är ju att den förra regeringen gav upp då det gäller att försöka skaffa arbeten åt folket. Man har istället fokuserat på att förbättra statistiken genom olika åtgärder. Inte heller det är ju någon hemlighet.
CITAT (krellus @ 04-10-2006, 11:23) CITAT (Bettson @ 04-10-2006, 08:50) CITAT (krellus @ 03-10-2006, 16:07) Ärligt talat är ju tanken att öka klyftan mellan att jobba och inte jobba och det är ju tyvärr något som behövs i dagens sverige. NEj inte sa du något uttryckligt om pensioner. Men däri ingår ju de som har sjukpension, sjukbidrag bland de som inte har arbete. Och vad menar du med att dumpa dom som kan jobba på soptippen? Det finns förmodligen mera tankar bakom ditt uttalande än vad du ger uttryck för så jag förstår inte riktigt. Det är ju inte direkt en hemlighet att många som vill arbeta dumpas i förtidspension... Det som har hänt är ju att den förra regeringen gav upp då det gäller att försöka skaffa arbeten åt folket. Man har istället fokuserat på att förbättra statistiken genom olika åtgärder. Inte heller det är ju någon hemlighet. Jag undrar om du har en aning om hur mycket svårare det har vart dom senaste åren att kunna få en förtidspensionering, det är noggranna utredningar som ligger till grund för besluten där. Jag är säker på att det även under borgarnas gästspel under kommande fyra år, kommer slinka igenom lurendrejare och hypokondriker även fortsättningsvis
krellus
04-10-2006, 10:46
CITAT (Reserv @ 04-10-2006, 11:28) Jag är säker på att det även under borgarnas gästspel under kommande fyra år, kommer slinka igenom lurendrejare och hypokondriker även fortsättningsvis Det är säkert som du säger men det är ju för tidigt att kommentera den blivande regeringens insatser eller hur? Däremot är det ju lättare att se tillbaka på det som faktiskt har skett.
CITAT (Reserv @ 04-10-2006, 11:28) CITAT (krellus @ 04-10-2006, 11:23) CITAT (Bettson @ 04-10-2006, 08:50) CITAT (krellus @ 03-10-2006, 16:07) Ärligt talat är ju tanken att öka klyftan mellan att jobba och inte jobba och det är ju tyvärr något som behövs i dagens sverige. NEj inte sa du något uttryckligt om pensioner. Men däri ingår ju de som har sjukpension, sjukbidrag bland de som inte har arbete. Och vad menar du med att dumpa dom som kan jobba på soptippen? Det finns förmodligen mera tankar bakom ditt uttalande än vad du ger uttryck för så jag förstår inte riktigt. Det är ju inte direkt en hemlighet att många som vill arbeta dumpas i förtidspension... Det som har hänt är ju att den förra regeringen gav upp då det gäller att försöka skaffa arbeten åt folket. Man har istället fokuserat på att förbättra statistiken genom olika åtgärder. Inte heller det är ju någon hemlighet. Jag undrar om du har en aning om hur mycket svårare det har vart dom senaste åren att kunna få en förtidspensionering, det är noggranna utredningar som ligger till grund för besluten där. Jag är säker på att det även under borgarnas gästspel under kommande fyra år, kommer slinka igenom lurendrejare och hypokondriker även fortsättningsvis Ja lätt är det då definitivt inte... inte ens om X är sjuk nog för pension enligt sin läkare  Fks handläggare och försäkringsläkare har inte längre råd med det minsta empati eller förståelse. X blir utförsäkrade av Fk för att de tycker sig hitta en sista lilla rest av "arbetsförmåga". X måste då säga upp sig och gå till Af för att söka nytt jobb, med Af kommer fram till att X är för sjuk för att få stå som arbetssökande och X får därför ingen a-kassa, återstår då bara att gå till soc och begära försörjningsstöd... men försörjningsstöd får X bara om han/hon är inskriven som arbetssökande på Af, cirkeln är sluten... Och om X dessutom råkar vara gift, ha bil och hus så lär det inte bli några pengar från soc i alla fall... Vart är vi på väg i det här landet egentligen...?  Det finns inte plats för sjuka människor längre.
CITAT (Betty @ 04-10-2006, 11:54) CITAT (Reserv @ 04-10-2006, 11:28) CITAT (krellus @ 04-10-2006, 11:23) CITAT (Bettson @ 04-10-2006, 08:50) CITAT (krellus @ 03-10-2006, 16:07) Ärligt talat är ju tanken att öka klyftan mellan att jobba och inte jobba och det är ju tyvärr något som behövs i dagens sverige. NEj inte sa du något uttryckligt om pensioner. Men däri ingår ju de som har sjukpension, sjukbidrag bland de som inte har arbete. Och vad menar du med att dumpa dom som kan jobba på soptippen? Det finns förmodligen mera tankar bakom ditt uttalande än vad du ger uttryck för så jag förstår inte riktigt. Det är ju inte direkt en hemlighet att många som vill arbeta dumpas i förtidspension... Det som har hänt är ju att den förra regeringen gav upp då det gäller att försöka skaffa arbeten åt folket. Man har istället fokuserat på att förbättra statistiken genom olika åtgärder. Inte heller det är ju någon hemlighet. Jag undrar om du har en aning om hur mycket svårare det har vart dom senaste åren att kunna få en förtidspensionering, det är noggranna utredningar som ligger till grund för besluten där. Jag är säker på att det även under borgarnas gästspel under kommande fyra år, kommer slinka igenom lurendrejare och hypokondriker även fortsättningsvis Ja lätt är det då definitivt inte... inte ens om X är sjuk nog för pension enligt sin läkare  Fks handläggare och försäkringsläkare har inte längre råd med det minsta empati eller förståelse. X blir utförsäkrade av Fk för att de tycker sig hitta en sista lilla rest av "arbetsförmåga". X måste då säga upp sig och gå till Af för att söka nytt jobb, med Af kommer fram till att X är för sjuk för att få stå som arbetssökande och X får därför ingen a-kassa, återstår då bara att gå till soc och begära försörjningsstöd... men försörjningsstöd får X bara om han/hon är inskriven som arbetssökande på Af, cirkeln är sluten... Och om X dessutom råkar vara gift, ha bil och hus så lär det inte bli några pengar från soc i alla fall... Vart är vi på väg i det här landet egentligen...?  Det finns inte plats för sjuka människor längre. Frågar jag mig också För egen del hade jag inga problem alls, inte maken heller Men jag känner till andra som "hamnat mellan stolarna" som det numera heter.
krellus!  Vakna upp! Ta dig en titt runt omkring, kanske att du borde läsa lite grann om våran ( Sveriges ) bakgrund. Ta reda på vad som händer/ har hänt med folk som är sjuka, innan du ens försöker komma med din egen bedömning Du säger så här: "Det är ju inte direkt en hemlighet att många som vill arbeta dumpas i förtidspension" !!! I vilken värld lever du i ? Som på fullaste allvar tror att det är så  . Jag skulle nästan önska att det du säger vore sannt. Jag menar.....då vore det ju bara att slänga ut folk i arbetslivet igen......no problems Återigen krellus! Vakna upp och titta dig omkring! Framför allt, ta reda på fakta och kom igen när du är klar
Snöflinga
04-10-2006, 15:27
CITAT (Evgeni @ 04-10-2006, 13:17) krellus!  Vakna upp! Ta dig en titt runt omkring, kanske att du borde läsa lite grann om våran ( Sveriges ) bakgrund. Ta reda på vad som händer/ har hänt med folk som är sjuka, innan du ens försöker komma med din egen bedömning Du säger så här: "Det är ju inte direkt en hemlighet att många som vill arbeta dumpas i förtidspension" !!! I vilken värld lever du i ? Som på fullaste allvar tror att det är så  . Jag skulle nästan önska att det du säger vore sannt. Jag menar.....då vore det ju bara att slänga ut folk i arbetslivet igen......no problems Återigen krellus! Vakna upp och titta dig omkring! Framför allt, ta reda på fakta och kom igen när du är klar  Hallå världen  Läser inte du tidningar eller ser nyhetsprogram ? Då skulle du nog upptäckt att innan valet förtidspensionerades människor mot sin vilja .... allt för att bättra på arbetslöshetsstatistiken
forget-me-not
04-10-2006, 15:34
CITAT (Snöflinga @ 04-10-2006, 16:27) CITAT (Evgeni @ 04-10-2006, 13:17) krellus!  Vakna upp! Ta dig en titt runt omkring, kanske att du borde läsa lite grann om våran ( Sveriges ) bakgrund. Ta reda på vad som händer/ har hänt med folk som är sjuka, innan du ens försöker komma med din egen bedömning Du säger så här: "Det är ju inte direkt en hemlighet att många som vill arbeta dumpas i förtidspension" !!! I vilken värld lever du i ? Som på fullaste allvar tror att det är så  . Jag skulle nästan önska att det du säger vore sannt. Jag menar.....då vore det ju bara att slänga ut folk i arbetslivet igen......no problems Återigen krellus! Vakna upp och titta dig omkring! Framför allt, ta reda på fakta och kom igen när du är klar  Hallå världen  Läser inte du tidningar eller ser nyhetsprogram ? Då skulle du nog upptäckt att innan valet förtidspensionerades människor mot sin vilja .... allt för att bättra på arbetslöshetsstatistiken  Sanningen är nog att det förekommer både ock, d v s både människor som får sjukersättning (det är den rätta benämningen på det som många kallar förtidspension, numera får man bara tillfällig sjukersättning i max 3 år, oftast i 1 eller 2 år) mot sin vilja och människor som inte får sjukersättning fast de borde få det. Fast att, som många verkar göra, tro att människor som inte kan arbeta p g a sjukdom skulle bli mer benägna att göra så för att de sänker sjukersättningen är ofattbart.
CITAT (Snöflinga @ 04-10-2006, 16:27) Hallå världen :unsure: Läser inte du tidningar eller ser nyhetsprogram ? Då skulle du nog upptäckt att innan valet förtidspensionerades människor mot sin vilja .... allt för att bättra på arbetslöshetsstatistiken ;) Jag kan tala om för dig, att det enda jag inte missar på ett dygn, så är det nyheterna. Jag missar mycket, men inte det! Och om det vore sannt, det du säger, då borde det väl inte vara så omöjligt för alla dem som verkligen behöver bli förtidspensionerade, att bli det
Snöflinga
04-10-2006, 17:03
Men du missade tydligen detta
CITAT (Snöflinga @ 04-10-2006, 18:03) Men du missade tydligen detta :o Ja, jag och en del andra i den här tråden har tydligen missat en hel del  . Stackars oss
CITAT (Evgeni @ 04-10-2006, 18:09) CITAT (Snöflinga @ 04-10-2006, 18:03) Men du missade tydligen detta  Ja, jag och en del andra i den här tråden har tydligen missat en hel del  . Stackars oss  Oja, va´missat mycket  och för att förtydliga ännu mer då så heter det inte sjukersättning istället för förtidspension, det heter sjukpension. Sjukersättningen/sjukbidraget utgår under en tidsbestämd period, medans sjukpensionen utgår efter åtskilliga utredningar av både läkare och psykologer och är permanent. Ett tillägg: Att det har stått om människor som pensionerats mot sin vilja beror juh på att det är just så stor skillnad att gå från en sjukpenning till sjuktillägg och vidare till sjukpension. Folk vill inte i första taget tappa sin stora inkomst, men anses personen arbetsoför så kan det beslutas mot dennes vilja att sjukbidrag ska utgå istället för sjukpenningen. Det är knappast fullt friska människor som vill och kan jobba som det talas om när dom pensionerats mot sin vilja.
Faktiskt så har det hänt att människor förtidspensionerats mot sin vilja. Bl.a SVT har haft upp det i Uppdrag granskning 14 febr 2005Citat ur texten:
Många har fått sin sjukskrivning indragen från en dag till en annan, andra blir inte sjukskrivna trots starka läkarintyg och somliga får sin sjukpenning utbytt mot sjukersättning, tidigare förtidspension.
Vi ville därför titta på hur Försäkringskassorna lever upp till regeringens mål att halvera sjukfrånvaron fram till 2008. Det visade sig att under året 2004 ökade antalet förtidspensionärer nästan lika mycket som antalet sjukskrivna minskade.
Det vi fann var en ökad rättsosäkerhet för den som blir sjuk och en kassa som satt i system att byta ut sjukpenning mot sjukersättning och dessutom betala ut bonus till sina handläggare.Men ännu fler, tror jag, hamnar mellan stolarna och får gå och tigga på socialen när sjukpenningen blir indragen.
CITAT (Reserv @ 04-10-2006, 18:16) CITAT (Evgeni @ 04-10-2006, 18:09) CITAT (Snöflinga @ 04-10-2006, 18:03) Men du missade tydligen detta  Ja, jag och en del andra i den här tråden har tydligen missat en hel del  . Stackars oss  Oja, va´missat mycket  och för att förtydliga ännu mer då så heter det inte sjukersättning istället för förtidspension, det heter sjukpension. Sjukersättningen/sjukbidraget utgår under en tidsbestämd period, medans sjukpensionen utgår efter åtskilliga utredningar av både läkare och psykologer och är permanent. Ett tillägg: Att det har stått om människor som pensionerats mot sin vilja beror juh på att det är just så stor skillnad att gå från en sjukpenning till sjuktillägg och vidare till sjukpension. Folk vill inte i första taget tappa sin stora inkomst, men anses personen arbetsoför så kan det beslutas mot dennes vilja att sjukbidrag ska utgå istället för sjukpenningen. Det är knappast fullt friska människor som vill och kan jobba som det talas om när dom pensionerats mot sin vilja. Där har du faktiskt fel Reserv. Det finns inget som heter Sjukpension. Jag har varaktig sådan... som tidigare hette förtidspension/sjukpension men som bytt namn till Sjukersättning. Och.. förtydligande... man kan ha det varaktigt tills man fyller 65 år Eller man kan, om det bedöms att hälsoläget kan förändras... få det tidsbegränsat. Detta stämmer inte heller..."medans sjukpensionen utgår efter åtskilliga utredningar av både läkare och psykologer och är permanent." Jag hade ett läkarintyg plus ett samtal med handläggare. Det var allt.
CITAT (askar @ 04-10-2006, 18:26) Detta stämmer inte heller..."medans sjukpensionen utgår efter åtskilliga utredningar av både läkare och psykologer och är permanent."
Jag hade ett läkarintyg plus ett samtal med handläggare. Det var allt. Med din sjukdomsbild så behövdes nog ingen större utredning...men dom fall jag vet om är det relativt unga människor som fått gå igenom rejäla utredningar. Och sista månadsaviseringen som sambon fick i november 2005 stod det sjukpension på.
CITAT (Reserv @ 04-10-2006, 18:30) CITAT (askar @ 04-10-2006, 18:26)
Detta stämmer inte heller..."medans sjukpensionen utgår efter åtskilliga utredningar av både läkare och psykologer och är permanent."
Jag hade ett läkarintyg plus ett samtal med handläggare. Det var allt.
Med din sjukdomsbild så behövdes nog ingen större utredning...men dom fall jag vet om är det relativt unga människor som fått gå igenom rejäla utredningar. Och sista månadsaviseringen som sambon fick i november 2005 stod det sjukpension på. Inte bara min sjukdomsbild. Ursäkta att jag tjatar, men jag är sån att jag letar reda på fakta. Fram till den 1 januari 2003 betalade försäkringskassorna förtidspension eller sjukbidrag. De orden används inte längre.
Nu betalar de istället ut sjukersättning eller aktivitetsersättning.
birgitek
04-10-2006, 19:41
En intressant fråga är väl varför välfärdslandet Sverige har världens högsta sjukfrånvaro samt världens högsta andel sjukpensionärer ( heter något annat nu, jag vet) ? Vad gör vi för fel eftersom så många slås ut? Birgit Ek
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-10-2006, 20:00
CITAT (birgitek @ 04-10-2006, 20:41) En intressant fråga är väl varför välfärdslandet Sverige har världens högsta sjukfrånvaro samt världens högsta andel sjukpensionärer ( heter något annat nu, jag vet) ? Vad gör vi för fel eftersom så många slås ut? Birgit Ek För att det inte finns vård värd namnet. I andra länder får du vård direkt och om så behövs även rehabilitering. Elisabeth
Hannele
04-10-2006, 20:07
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-10-2006, 21:00) CITAT (birgitek @ 04-10-2006, 20:41) En intressant fråga är väl varför välfärdslandet Sverige har världens högsta sjukfrånvaro samt världens högsta andel sjukpensionärer ( heter något annat nu, jag vet) ? Vad gör vi för fel eftersom så många slås ut? Birgit Ek För att det inte finns vård värd namnet. I andra länder får du vård direkt och om så behövs även rehabilitering. Elisabeth Vi har alla år blivit lurade att vi har det bra i Sverige, Länder med låg skatt hr mycket bättre vård, kolla Europa.
birgitek
04-10-2006, 20:24
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-10-2006, 21:00) CITAT (birgitek @ 04-10-2006, 20:41) En intressant fråga är väl varför välfärdslandet Sverige har världens högsta sjukfrånvaro samt världens högsta andel sjukpensionärer ( heter något annat nu, jag vet) ? Vad gör vi för fel eftersom så många slås ut? Birgit Ek För att det inte finns vård värd namnet. I andra länder får du vård direkt och om så behövs även rehabilitering. Elisabeth Förmodligen har Du rätt, men vi har världens högsta skatter och världens dyraste sjukvård, rimligtvis borde vi väl ha världens bästa sjukvård . Vari beror systemfelet? Birgit Ek
Snöflinga
04-10-2006, 20:34
CITAT (birgitek @ 04-10-2006, 21:24) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-10-2006, 21:00) CITAT (birgitek @ 04-10-2006, 20:41) En intressant fråga är väl varför välfärdslandet Sverige har världens högsta sjukfrånvaro samt världens högsta andel sjukpensionärer ( heter något annat nu, jag vet) ? Vad gör vi för fel eftersom så många slås ut? Birgit Ek För att det inte finns vård värd namnet. I andra länder får du vård direkt och om så behövs även rehabilitering. Elisabeth Förmodligen har Du rätt, men vi har världens högsta skatter och världens dyraste sjukvård, rimligtvis borde vi väl ha världens bästa sjukvård . Vari beror systemfelet? Birgit Ek Ja, det går ju inte skylla på borgarna
forget-me-not
04-10-2006, 21:35
*tog bort, blev fel*
Lady Hamilton
04-10-2006, 21:41
Svar på ursprungs frågan Nej! Naturligtvis är jag inte nöjd eftersom jag kommer i håg hur det gick sist de hade regerings makten.......
birgitek
05-10-2006, 18:16
CITAT (Hamilton @ 04-10-2006, 22:41) Svar på ursprungs frågan Nej! Naturligtvis är jag inte nöjd eftersom jag kommer i håg hur det gick sist de hade regerings makten....... Nåja, inte gick det väl sämre än det gått de senaste 10 åren. Den försämring av samhällsservice som skett under sossarnas senaste regeringsperiod är väl utan motstycke. Birgit Ek
Lady Hamilton
05-10-2006, 18:22
CITAT (birgitek @ 05-10-2006, 19:16) CITAT (Hamilton @ 04-10-2006, 22:41) Svar på ursprungs frågan Nej! Naturligtvis är jag inte nöjd eftersom jag kommer i håg hur det gick sist de hade regerings makten....... Nåja, inte gick det väl sämre än det gått de senaste 10 åren. Den försämring av samhällsservice som skett under sossarnas senaste regeringsperiod är väl utan motstycke. Birgit Ek Det är ju det jag menar............Sossarna har varit tvugna att försöka ställa till rätta allt som borgarna hann ställa till med under den korta tiden de hade makten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|