Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
askar
Jag ångrar inte... allt som hittintills
kommit fram i media är Spekulationer

Låt oss ta det lugnt och se vad som händer...
vad som ändras till det sämre/bättre... innan vi
börjar fundera på att flytta ut och bosätta oss i skokartonger
eller på utedass.

Skulle vi ha trott och litat på allt sossarna lovade inför förra valet
Då skulle vi inte haft rubriker som...Maskar kröp i såren
Fick ligga i kletad avföring på kroppen och ansiktet.
Si och så många procent niondeklassare klarar inte få godkänt i basämnen.
Sjuka jagas med blåslampa... allt fler hamnar "mellan stolarna"
och får söka socialhjälp osv

Varför då tro att Alliansen förverkligar alla sina hot/löften.

unsure.gif
titti49zon6
Men pensionärer och långtidsjuka,arbetslösa och arbetsskadade skall fortsätta att betala statlig skatt och får inga skattelättnader eller?
Rättvisan slår snett snart står vi med mössan i hand och ber att få putsa Maud Olovssons fönster, passa Rainfelds barn och klippa gräset åt Lejonborg för ett mål mat
askar
Faktiskt... fastän jag är "så gott som" pensionär
och maken blev det i förra månaden
så tycker jag det är helt OK att de som arbetar ska få skattelättnad
men vi ska betala som hittills.

Vi har ju inte samma utgifter för arbetsresor, mat mm
som de i arbetsför ålder och inte har vi heller barn att försörja.
titti49zon6
Men dom som är sjuka har stora kostnader för medicin,läkarvård och resor till vårdinrättningar
Och det finns faktisk många som har minderåriga barn som är både långtidssjuka(f.d sjukpensionärer) och arbetslösa
Många som redan nu har låga inkomster och lever på gränsen
forget-me-not
CITAT (titti49 @ 09-10-2006, 22:16)
Men dom som är sjuka har stora kostnader för medicin,läkarvård och resor till vårdinrättningar
Och det finns faktisk många som har minderåriga barn som är både långtidssjuka(f.d sjukpensionärer) och arbetslösa
Många som redan nu har låga inkomster och lever på gränsen

Men eftersom vi inte "gör rätt för oss" så är det ingen som behöver bry sig om oss.
askar
Jag tillhör faktiskt fattigpensionärerna och jag
slår i taket vid mitt första Apoteksbesök = kostar 1.800 kr

Samtidigt har jag make som just blivit pensionär.. och med
dagens mått skulle vi nog hamna någonstans där man börjar få
rätt att klaga. Men vi tycker vi har det såååå bra...
har ju råd med både TV, telefon och internet..
allt utöver det behövliga.

Dom riiktigt fattiga ... har inte mat för dagen. sad.gif
FixaIgenväxtTrädgård
Jag tror vi kommer få fler sysselsatta, det blir fina siffror i statistiken, men jag tror också att en ytterligare låglöneklass skapas t ex med hemhjälp till välavlönade, en yrkesgrupp som med största sannolikhet blir ett i huvudsak kvinnligt yrke. Trots att båda kön kan lära sig och klara de flesta yrken. Sveriges natur kommer försvinna.
Hannele
CITAT (FixaIgenväxtTrädgård @ 09-10-2006, 23:02)
jag tror också att en ytterligare låglöneklass skapas t ex med hemhjälp till välavlönade

Det handlar ju även om "hemhjälp" till gamla, handikappade, dubbelarbetande småbarnsföräldrar...
Så att inte bara de rika ska kunna få lite hjälp, där det mest behövs.
Gossen Ruda
CITAT (Hannele @ 09-10-2006, 23:45)
CITAT (FixaIgenväxtTrädgård @ 09-10-2006, 23:02)
jag tror också att en ytterligare låglöneklass skapas t ex med hemhjälp till välavlönade

Det handlar ju även om "hemhjälp" till gamla, handikappade, dubbelarbetande småbarnsföräldrar...
Så att inte bara de rika ska kunna få lite hjälp, där det mest behövs.

Det är bara det att dom grupperna har ändå inte råd att skaffa sig en piga, med eller utan skattesubventioner. sad.gif
AndreasBlomquist
Jag gillar inte riktigt ordet piga, tycker det är nedvärderande mot de människor som utför desssa tjänster. Nåväl, jag tror att väldigt många kommer nappa på att hyra in hjälp utifrån, ifall detta nu kommer slå igenom. Det vet vi ju inte ännu, det kanske skjuts upp något eller några år.

Aftonbladets uträkning på hushållsnära tjänster
Magdis
Jag skulle inte vilja ha nån "piga" även om jag haft råd till det. Jag skulle bara fara omkring och städa innan hon kom för att slippa skämmas över hur det såg ut. biggrin.gif Dessutom känns det som att det vore lite penibelt om man inte skulle kunna klara av en sån sak själv när man är fullt frisk och arbetsför.
Ingo
Hmm, pigjobb, ja...

Låt se nu:
Säg att jag vill tilläggsisolera vår vindsvåning och bestämmer mig för att göra det invändigt. Det är ju inget särskilt svårt jobb egentligen, men tungt, obehagligt och tidsödande, så jag lejer ett par byggare för att göra det. De kommer hit och sätter igång att riva ner gipsskivor (bland det dammigaste skitgöra man kan tänka sig), ta bort gammal mineralull och sätta upp ny (ett riktigt höjdarjobb, man kan försöka så mycket man vill att få klädseln tät, det kommer ändå att klia utav h-e).
Detta betraktas som helt okej och jag kan t o m få göra ROT-avdrag.

Om jag i stället lejer någon för att putsa mina fönster - som varken är särskilt tungt eller obehagligt för en frisk människa, men låt säga att jag föredrar att spendera den tiden med mina barn - då kallas det "pigjobb" och gamla betongsossar som G.P. talar med darr på rösten om att man ska ta hand om sin egen lort.

Kan någon förklara logiken i det? Annat än den gamla vanliga ryggmärgsreflexen att se traditionellt manliga sysslor som högstatus och traditionellt kvinnliga som lågstatus?
Pirum
Tanken är delvis att ROT-jobben genererar mer 'vinst' kring själva jobbet. Allt material osv, det blir en standardhöjning (med påföljande höjt taxeringsvärde, kanske), med mera. Pigjobb, eller för den skull drängjobb som att kratta löv eller så, anses inte tillföra något bestående. OBS! Det är så jag tror politiker etc resonerat, själv tycker jag inte det är fel på vare sig drängar eller pigor. Fast jag tycker det är fel att skattesubventionera främst rika personers städning i hemmet. Om man är gammal och klen, eller sjuk, ska man få hemhjälp bekostad av oss alla, är man ung och stark kan man gott städa själv.

Tillägg : Men du har helt säkert rätt i det, Ingo, att många 'kvinnoyrken' har lägre status. Pigor var lägre sedda än drängar, exempelvis, generellt sett.
Ingo
Du har säkert rätt, Pirum, det är nog så man resonerar. Fast jag tror att det är mycket känslomässigt också.

CITAT (Pirum @ 10-10-2006, 16:10)
Fast jag tycker det är fel att skattesubventionera främst rika personers städning i hemmet.

Det tycker jag däremot är en ofullständig bild av vad det handlar om. Men för att inte gå för mycket OT startar jag nog en ny tråd det, om jag får tid.
Pirum
Precis, vi har ju i dagarna fått se att det inte behövs något pigavdrag, de rika är tydligen så fattiga att det tydligen är helt ok att anställa svart hemhjälp tongue.gif

Ja, så skönt med 4 år borgarstyre...kommer att gotta mig åt alla skandaler hela tiden biggrin.gif rolleyes.gif
Ingo
CITAT (Pirum @ 10-10-2006, 17:19)
Ja, så skönt med 4 år borgarstyre...kommer att gotta mig åt alla skandaler hela tiden

Ja, litet underhållning är inte att förakta. Men där tycker jag att ett erkännande till sossarna är på sin plats - den gamla regeringen gav ju också material till en och annan smaskig rubrik! rolleyes.gif
Gossen Ruda
Läste just på STV text att Reinfeldt kritiserar sin egen handelsminister, Borrelius eller vad hon heter, för att hon betalade barnflickan svart. Hon skyller på dålig ekonomi trots miljoninkomster. Veckan börjar bra sa han som skulle hängas på fredag. laugh.gif
Pirum
Det är ju vansinnigt kul, att hon skyller på att ha för låg inkomst när hon och sambon tjänat miljoner biggrin.gif Med tanke på att hon själv avslöjade historien, för att komma före media som annars hade rotat fram det, så är det underligt att hon inte kunde hitta på en bättre förklaring.
birgitek
CITAT (Pirum @ 10-10-2006, 18:07)
Det är ju vansinnigt kul, att hon skyller på att ha för låg inkomst när hon och sambon tjänat miljoner biggrin.gif Med tanke på att hon själv avslöjade historien, för att komma före media som annars hade rotat fram det, så är det underligt att hon inte kunde hitta på en bättre förklaring.

Ja, ungefär lika kul som Mona Sahlin, hon hade ju iofs dagisplats men struntade i att betala räkningarna. Det gick ju så långt som till kronofogden, har ni glömt det.
Jag vill inte försvara svartjobb men har själv haft svart dagmamma, då på uppmaning av den handläggare som hade hand om dagiskön i min hemkommun. Det enda alternativet hade varit att säga upp mig från min tjänst.
Med andra ord så är det kört - jag kan aldrig bli statsråd. fast detta ligger långt tillbaka i tiden
Birgit Ek
Rapchic
jag tycer det då är bra att dom iallafall är ärlig (typ)
arno
CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 19:30)
jag tycer det då är bra att dom iallafall är ärlig (typ)

Jag tycker inte att hon är ärlig om hon säger att hon inte har haft råd!!!!
Gossen Ruda
Som ett brev på posten kommer så moderata bortförklaringar: Kom ihåg Mona Sahlin...

Bullshit, bjälken i det egna ögat försvinner inte bara för att det finns ett grand i något annat öga. Eller skall man räkna Mona som ett föredöme?
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 10-10-2006, 22:21)
Bullshit, bjälken i det egna ögat försvinner inte bara för att det finns ett grand i något annat öga. Eller skall man räkna Mona som ett föredöme?

Jo Mona är väl ett föredöme. Hon betalade sin toblerone med vita pengar, matmoms och allt. Sen att det var riksdagens betalkort var kanske olämpligt iofs laugh.gif

Nä allvarligt jag är väldigt skeptiskt till "pigavdraget" för hushållsnära tjänster. Jag tycker inte att man ska gynna särintressen i första hand. Det vore i så fall bättre med en generell skattesänkning som kan gynna alla. Om Maria Borelius tjänade 3,8 miljoner under 90-talet enligt deklarationen och ändå inte hade råd att betala sociala avgifter vem har råd att betala för vit hemhjälp då? Kungen, Wallenberg och H&M Persson och en handfull till. Behöver de verkligen skattelättnader före fattigpensionärer?
Bettson
CITAT (birgitek @ 10-10-2006, 19:27)
CITAT (Pirum @ 10-10-2006, 18:07)
Det är ju vansinnigt kul, att hon skyller på att ha för låg inkomst när hon och sambon tjänat miljoner  :D  Med tanke på att hon själv avslöjade historien, för att komma före media som annars hade rotat fram det, så är det underligt att hon inte kunde hitta på en bättre förklaring.

Ja, ungefär lika kul som Mona Sahlin, hon hade ju iofs dagisplats men struntade i att betala räkningarna. Det gick ju så långt som till kronofogden, har ni glömt det.
Jag vill inte försvara svartjobb men har själv haft svart dagmamma, då på uppmaning av den handläggare som hade hand om dagiskön i min hemkommun. Det enda alternativet hade varit att säga upp mig från min tjänst.
Med andra ord så är det kört - jag kan aldrig bli statsråd. fast detta ligger långt tillbaka i tiden
Birgit Ek

Aha, jag kanske ska byta karriär. FÖr jag har aldrig nyttjat svart arbetskraft.

Jag har fakstiskt också varit i samma situation, jag hade privat dagmamma pga av att det inte gick att få via kommunen, och alternativet var att säga upp sig.

Fast jag hade inte råd att betala dagmamman så mycket, men jag gjorde det vitt. Hade ett litet helsike med alla blanketter om tillfällig arbetsgivare osv.

Fast i nästa kommun var jag smartare. Där tvingade jag kommunen att bygga ut barnomsorgen med 42 platser bara genom att läsa reglerna ordentligt och utnyttja dem. För annars hade min ekeonomi gått under.

Kommunen grät krokodiltårar och försökte få mig att känna mig skyldig, för de hade ju redan byggt ut med 42 platser innan jag kom och det var så dyrt............och det fanns ju folk gudbevars som hade väntat fyra år på barnomsorg.

Är det någon som har behov av att veta så kan jag gärna tal om hur ni gör. Det var politikerdressyr i den högre skolan vill jag lova. smile.gif
Bettson
CITAT (Ingo @ 10-10-2006, 16:47)
Du har säkert rätt, Pirum, det är nog så man resonerar. Fast jag tror att det är mycket känslomässigt också.

CITAT (Pirum @ 10-10-2006, 16:10)
Fast jag tycker det är fel att skattesubventionera främst rika personers städning i hemmet.

Det tycker jag däremot är en ofullständig bild av vad det handlar om. Men för att inte gå för mycket OT startar jag nog en ny tråd det, om jag får tid.

ROT avdragen kom väl till på 90-talet för att dölja arbetslösheten bland byggarbetare och fördröja fastighetskrisen.

OCH det är ju bara jobber man fått göra avdrag för inte materialet.

Skulle de subventionera något idag så tycker jag att det skulle vara på energifronten och då inte massa toksubventioner som det är idag.

Nej jag skulle vilja ha subventionerat för riktig solkraft. ALltså inte den vätskedrivna utan den vacumdrivna som fungerar även vintertid.

Vi har i alla åtgärder vi gjort för att förbättra energiläget för vårt hus alltid legat fel i bidragssvängen, så vi har fått betala allt själva.

Men för samhällsekonomins skull, vi skll ju ur okjeberoendet så skulle jag vilja ha solfångare.
KURT
Och vår nya kulturminister har inte brytt sig om att betala TV-licensen på 15 år. (förmodligen rör det sig om betydligt längre än så) Därmed har hon frånsagt sig att ha något som hellst inflytande över TV och radio, och det var ju för att privatisera minst en av SVTs kanaler som Feridrik Reinfeldt rekryterade henne.

Nåja hon kan ju koncentrera sig desto mera på att återinföra avgifterna på muséer och stänga ner bibliotek och teatrar.
birgitek
CITAT (Gossen Ruda @ 10-10-2006, 22:21)
Som ett brev på posten kommer så moderata bortförklaringar: Kom ihåg Mona Sahlin...

Till och med den av somliga så helgonförklarade socialdemokratiske statsministern Olof Palme sysslade ju med privata svartaffärer då han bytte egentligen skattepliktiga föreläsningsarvoden mot en friplats på ett universitet i USA åt sin son. För en vanlig svensk kostar ett studieår på ett amerikanskt universitet 150000-200000 kr.
I jämförelse tycker jag att svart barnflicka är en bagatell, även om det självklart inte är moraliskt rätt.
F.ö är jag inte moderat.
Birgit Ek
Hannele
CITAT (KURT @ 11-10-2006, 06:23)
Och vår nya kulturminister har inte brytt sig om att betala TV-licensen på 15 år. (förmodligen rör det sig om betydligt längre än så) Därmed har hon frånsagt sig att ha något som hellst inflytande över TV och radio

Hur fr man reda på sånt, vilka räkningar jag har betalat?? blink.gif
KURT
CITAT (Hannele @ 11-10-2006, 09:25)
CITAT (KURT @ 11-10-2006, 06:23)
Och vår nya kulturminister har inte brytt sig om att betala TV-licensen på 15 år. (förmodligen rör det sig om betydligt längre än så) Därmed har hon frånsagt sig att ha något som hellst inflytande över TV och radio

Hur fr man reda på sånt, vilka räkningar jag har betalat?? blink.gif

Radiotjänst är ett staligt företag (ingen myndighet), men om sådana uppgifter är offentliga eller ej vet jag ej. Men det är ju konstigt att inte journalister tidigare letat fram sådan här information om olika personer om uppgifterna är offenliga.
KURT
CITAT (Hannele @ 30-09-2006, 10:39)
Tandläkaren sparar lagning av kronan till sommaren, för alliansen har lovat bättre högkostnadsskydd. sleep.gif

Du får vänta ett par år med tandläkarbesöket, i budgeten regeringen prioriterade att för sämra för sjuka och arbetslösa, samt att sänka förmögenhetsskatten.
Reserv
CITAT (KURT @ 16-10-2006, 06:15)
Tandläkaren sparar lagning av kronan till sommaren, för alliansen har lovat bättre högkostnadsskydd.  -_-

Du får vänta ett par år med tandläkarbesöket, i budgeten regeringen prioriterade att för sämra för sjuka och arbetslösa, samt att sänka förmögenhetsskatten.

Är det verkligen nån som är förvånad?? blink.gif Den moroten behåller dom till nästa val......då återstår det att se om svenskarna lider av kollektivt demensbeteende, eller verkligen värnar om den lilla människan och inte bara rikemansknösarna.
Hannele
Tandläkaren sparar lagning av kronan till sommaren, för alliansen har lovat bättre högkostnadsskydd.  -_-

Du får vänta ett par år med tandläkarbesöket, i budgeten regeringen prioriterade att för sämra för sjuka och arbetslösa

Men det är inte fel att sätta all krut på att fler arbetslösa får riktiga jobb.
Reserv
CITAT (Hannele @ 16-10-2006, 09:36)
Tandläkaren sparar lagning av kronan till sommaren, för alliansen har lovat bättre högkostnadsskydd.  sleep.gif

Du får vänta ett par år med tandläkarbesöket, i budgeten regeringen prioriterade att för sämra för sjuka och arbetslösa

Hur nu det ska gå till när den nya regeringen vill ha öppna gränser för arbetskraftinvandring. blink.gif En sak är att vi hade på 60 talet, men det va´juh för att det fanns mer arbete än på arbetare....det är annat i dagens läge. Resultatet av det hela blir att den utländska arbetskraften riskerar att dra ner lönerna, och då vete tusan om det blir så många svenskar som verkligen får tillgång till så mycket jobb.
KURT

Nej, men det lär ju bli ganska många arbetslösa med de nedskärningar som sker inom myndigheter och nämnder. Mest satas på de som redan har jobb och framförallt på de som har höga löner och höga förmögenheter. Studenter, pensionärer och arbetslösa bli förlorarna.
Hannele
CITAT (KURT @ 16-10-2006, 09:54)

Nej, men det lär ju bli ganska många arbetslösa med de nedskärningar som sker inom myndigheter och nämnder.

Det är inte bara inom myndiheter man ska öka jobben - finns det inte mer att göra där, ska man inte pumpa pengar till ingenting.. som skattebetalarna får betala. Man ska skapa fler jobb, lönande jobb. Pensionärer kan inte få det sämre än de redan haft det under Perssons tid. sad.gif
Pirum
CITAT (Hannele @ 16-10-2006, 09:58)
Pensionärer kan inte få det sämre än de redan haft det under Perssons tid. sad.gif

Tycker inte vi ska underskatta den nya regeringens möjligheter att lyckas med försämringar även för pensionärer. För övrigt har jag inte läst så mycket annat än just de korta tidningsartiklar som kommit idag, men det verkar som om det blir höjd skatt på tobak, och det är ju verkligen bra.
herkules
CITAT (Reserv @ 16-10-2006, 09:49)

Hur nu det ska gå till när den nya regeringen vill ha öppna gränser för arbetskraftinvandring. blink.gif En sak är att vi hade på 60 talet, men det va´juh för att det fanns mer arbete än på arbetare....det är annat i dagens läge. Resultatet av det hela blir att den utländska arbetskraften riskerar att dra ner lönerna, och då vete tusan om det blir så många svenskar som verkligen får tillgång till så mycket jobb.

finansministern vill att det ska bli som i usa här hemma - minimilöner - det är grejer det! wacko.gif
minst 3 jobb annars klarar du inte din ekonomi, självklart måste de skaka fram fler jobb..

boktips: "barskrapad - konsten att hanka sig fram" av barbara ehrenreich

en bok om att vara låglönetagare i usa, kanske en fingervisning om vad vi har att se fram emot.
LadyG
CITAT (herkules @ 16-10-2006, 13:41)
CITAT (Reserv @ 16-10-2006, 09:49)
Tandläkaren sparar lagning av kronan till sommaren, för alliansen har lovat bättre högkostnadsskydd.  sleep.gif

finansministern vill att det ska bli som i usa här hemma - minimilöner - det är grejer det! wacko.gif
minst 3 jobb annars klarar du inte din ekonomi, självklart måste de skaka fram fler jobb..

boktips: "barskrapad - konsten att hanka sig fram" av barbara ehrenreich

en bok om att vara låglönetagare i usa, kanske en fingervisning om vad vi har att se fram emot.

Men det är ju som amerikansk medelklass folk vill ha det. De ser den fina villan, bilen och det söta staketet och vill ha det där. Men de verkar ha noll koll på vad det kommer att kosta.
Anki på Öland
Jösses!!! Med allt detta som "kommer att hända" verkar den enda utvägen vara att göra gemensam sak och hoppa ner för ättestupan... wacko.gif
Eller kanske man skulle vänta och se vad som händer................... unsure.gif

Tycker en del av er låter som om ni under åren som varit skurit guld med täljkniv och redan dagen efter valet fick ni börja äta barkbröd..............
Anki
herkules
CITAT (Anki på Öland @ 16-10-2006, 13:23)
Jösses!!! Med allt detta som "kommer att hända" verkar den enda utvägen vara att göra gemensam sak och hoppa ner för ättestupan... wacko.gif
Eller kanske man skulle vänta och se vad som händer................... unsure.gif

Tycker en del av er låter som om ni under åren som varit skurit guld med täljkniv och redan dagen efter valet fick ni börja äta barkbröd..............
Anki

nja, så är det inte för mig, jag har alltid haft så att jag klarat mig och jag kommer att klara mig i framtiden också. även om det naturligtvis tar emot att stoppa stekta sparvar i munnen på redan mätta personer.

de jag tänker på är de människor som inget har - hemlösa, sjuka m fl, de kommer inte att få det lätt med "herrskap och tjänstefolkmentaliteten".

sen tycker jag synd om de "vanliga" människor som röstade borgeligt för att de trodde de skulle få det bättre vad det gäller ekonomi, sjukvård what ever. så kommer det inte att bli.

bara att bita ihop och jobba på... wink.gif
Hannele
CITAT (herkules @ 16-10-2006, 13:34)
sen tycker jag  synd om de "vanliga" människor som röstade borgeligt för att de trodde de skulle få det bättre vad det gäller ekonomi, sjukvård what ever. så kommer det inte att bli.

Tja, valvinsterna har inte varit så stora för sossarna, de har inte haft någon stor egen majoritet,
valresultaten har varit 51% mot 49% så efter tolv år kan det vara rättvist med lite ombyte.
Anki på Öland

Anki

nja, så är det inte för mig, jag har alltid haft så att jag klarat mig och jag kommer att klara mig i framtiden också. även om det naturligtvis tar emot att stoppa stekta sparvar i munnen på redan mätta personer.

de jag tänker på är de människor som inget har - hemlösa, sjuka m fl, de kommer inte att få det lätt med "herrskap och tjänstefolkmentaliteten".

sen tycker jag synd om de "vanliga" människor som röstade borgeligt för att de trodde de skulle få det bättre vad det gäller ekonomi, sjukvård what ever. så kommer det inte att bli.

Måste vara en trygghet för dig att veta precis vad som kommer att hända i framtiden för oss alla............ sleep.gif
Anki
herkules
CITAT (Anki på Öland @ 16-10-2006, 14:11)

Anki

Måste vara en trygghet för dig att veta precis vad som kommer att hända i framtiden för oss alla............ sleep.gif
Anki

jag kan ju så klart inte stensäkert veta vad som kommer att hända men vis av erfarenheten efter tidigare borgeligt styre så tror jag inte att den nya regeringen är något nytt arbetarparti eller öht finns till för vanligt arbetande folk.

förhoppningsvis har jag helfel, står gärna i ett hörn med dumstruten på då..

laugh.gif
AnitaO
CITAT (herkules @ 16-10-2006, 14:23)
förhoppningsvis har jag helfel, står gärna i ett hörn med dumstruten på då.. laugh.gif

Risken är nog inte särskilt stor att du får damma av dumstruten wink.gif
pejori
CITAT (AnitaGg @ 17-10-2006, 11:23)
förhoppningsvis har jag helfel, står gärna i ett hörn med dumstruten på då..  :lol:

det tror inte jag heller smile.gif smile.gif
som det ser ut nu...kan dom som skär guld med täljkniv, skära djupare skivor och dom som äter barkbröd får svälta ihjäl.... sad.gif

hela budgetten gynnar bara dom som redan har det bra ställt....vad du gör, bli inte sjuk med den ersättningssänkningen..... sad.gif
Hannele
CITAT (pejori @ 17-10-2006, 12:27)
hela budgetten gynnar bara dom som redan har det bra ställt....vad du gör, bli inte sjuk med den ersättningssänkningen..... sad.gif

A-kasseersättningen sänktets från 810 kr till 780 kr, 30 kr om dagen.
Blir det några utlovade skattesänkningar också, kanske man får ut mer?

• Skattelättnad för lägenhet: Ger i genomsnitt 100 kronor i månaden i lägre hyra för en trerummare.

Kanske går det jämnt ut i alla fall. rolleyes.gif
Reserv
CITAT (Hannele @ 17-10-2006, 13:20)

• Skattelättnad för lägenhet: Ger i genomsnitt 100 kronor i månaden i lägre hyra för en trerummare.

skattesänkningarna skulle juh enbart gälla förvärvsarbetande, inte arbetslösa, sjukpensionärer eller långtidssjukskrivna. Så för den som förlorar 30 kronor om dan blir bortfallet ´ca. 600 per månad....och sen då en eventuell hyreslättnad på 100 gör att den personen enbart förlorar 500 kronor per månad. Till att börja med, sen kommer försäkringarna att chockhöjas då försäkringsbolagen ska stå för alla ersättningar vid trafikolyckorna........summan av kardemumman blir att vi alla kommer stå som förlorare.
pejori
CITAT (Hannele @ 17-10-2006, 13:20)

nu skrev jag inte...bli inte abetslös med den ersättningen....jag skrevbli inte sjuk det är en viss skillnad på det.... smile.gif smile.gif
dessutom...föd inte barn...ersättningen sänks där också smile.gif
herkules
CITAT (AnitaGg @ 17-10-2006, 11:23)
förhoppningsvis har jag helfel, står gärna i ett hörn med dumstruten på då..  :lol:

det tror inte jag heller smile.gif smile.gif
som det ser ut nu...kan dom som skär guld med täljkniv, skära djupare skivor och dom som äter barkbröd får svälta ihjäl.... sad.gif

Sjuk har jag redan varit och tyvärr är det väl så att med mitt jobb är risken att bli sjuk igen ganska stor. stress, maktlöshet och dagligt hot om våld tär liksom... sad.gif

Eftersom man inte blir fet på någon mentalskötarlön från landstinget så räknar inte jag med att bli en "vinnare" med den här Kalle Ankaregeringen.

Iofs så kan jag ej heller säga att Göran Persson gynnade de allra svagaste i samhället, iaf inte de sista åren men det som skrämmer mig är KLASSKILLNADERNA!
De kommer att öka med en moderat regering. Jag räknar inte med folkpartiet, centern och kristdemokraterna - för små för att göra sig hörda.

Så nej, jag tror inte heller jag behöver skämmas i ett hörn men jag gör det hjärtans gärna om det visar sig att jag har fel i mina farhågor.

Jag kan tycka att regeringen är så korkade - i går på nyheterna så fick tittare ställa frågor till nya finansministern - dam 78 år gammal (såg trött, sjuk och sliten ut) frågade hur pensionärena skulle få det bättre.
Han svarade INTE ens på hennes fråga!!
Däremot talade han om att pensionärer som jobbade skulle få STORA skattelättnader.
Den här damen vare sig kan eller ska behöva jobba så mycket som en timme mer i sitt liv..

Jaja, jag kan prata hur länge som helst om detta men istället för att prata så hoppas jag att det blir en sjujäkla avtalsrörelse så att ALLA kan få ta del av skattelättnaderna, ÄVEN de som är gamla och sjuka. Får vi bra löner så kan vi bidra till det.
pejori
det är ju så, att vi som redan äter barken lär få fortsätta med det, så länge det finns skog kvar sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon