Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Gillan
CITAT (AnitaGg @ 19-09-2006, 07:35)
Nej, som sagt hon får väl utveckla det själv.
Men rent generellt så måste jag ju säga att om det finns väljare som tänker på det sättet och "missnöjesröstar" borgeligt, så blir jag ännu mer frågande.
Det blir ju verkligen "ur askan i elden".

Men, men ... jag har ett bra liv och mig går det absolut ingen nöd på.
Jag kanske t.o.m kan få det bättre med dom borgeliga vallöftena.
Men som sagt ... jag talar inte i egen sak.
Jag vill kunna se alla i ögonen. Även dom som är mindre lyckligt lottade än jag själv.

Jag tänker precis som dig Anita, men så är vi ju alla olika och reagerar på olika sätt smile.gif
askar
CITAT (Evgeni @ 19-09-2006, 07:25)
CITAT (AnitaGg @ 19-09-2006, 07:11)
[
Tänk om jag kunde förstå hur du tänker  unsure.gif
Du pratar som en vänsterpartist och röstar borgerligt.
Eller är det så att dom gamla ska få tigga den där hundringen av dom som har en hundring över?

Jag borde inte föregå Agneta för hon pratar så bra för sig själv, men jag tror att jag förstår hur hon har reagerat. Och hon skrev för ett par inlägg sedan att hon i grunden var socialdemokrat. Men hon är helt enkelt både förbannad och besviken på hur de utvecklat sig så hon var tvungen att röra om i grytan. Och jag har mött många som har reagerat så.

Hoppas inte du tog illa upp Agneta wub.gif smile.gif

Tack Gillan wub.gif Precis så är det. (har just betat av gårkvällens inlägg )

Anita Inte tror du väl att de som röstar borgerligt är någon sorts monster
som bara tänker på sig själva och sitt eget bästa?

Idag har vi många gamla och handikappade
som inte har råd att ta ut sina mediciner,
som inte kommer ut på flera år, som ligger ensamma dygnet runt
förutom korta stunder då hemtjänsten kommer på besök,
som dag efter dag får maten serverad i en frigolitbox
som aldrig får känna doften av matlagning/bakning,

Tror inte de blir fler efter maktskiftet

Senast igår em lyssnade jag på Maria Salmgren (m)
hon fick fråga... kommer de rika att bli ännu rikare nu...
Nej, de som har det gott ställt behöver vi inte bekymra oss om
de klarar sig alltid.
Det är dom svaga i samhället som vi ska värna om. smile.gif

Som jag tidigare sagt... vi ska inte måla fan på väggen
innan de hunnit in i maktens boningar.

Det avgående gänget har iaf sett till att sko sig själva. sad.gif mad.gif
AnitaO
CITAT (askar @ 19-09-2006, 07:47)
Anita  Inte tror du väl att de som röstar borgerligt  är någon sorts monster
som bara tänker på sig själva och sitt eget bästa?

Nej, det tror jag absolut inte såklart.
Men jag hade svårt att få ihop dina åsikter med ditt val.
Solidaritet är väl i alla fall inte nåt som genomsyrar borgeligheten.

Visst behöver dom gamla bättre mat. Även skolungarna för den delen.
Många behöver förbättringar ...
Men jag tycker inte om tanken på "allmosor".
Även om man behöver bättre mat, så behöver man också sitt värde som människa intakt.

Jag tror i alla fall att det du var missnöjd med tidigare inte kommer att bli bättre i alla fall. Möjligtvis sämre .... sad.gif
askar
Allmosor och allmosor...Många idag tvingas ta emot "allmosor"
T.ex Hjärt-Lungforskningen, Cancerforskningen m.fl
bekostas till största delen av våra allmosor.
Cancerdrabbade och trafiskadade tvingas söka bidrag
(allmosor från folket) till rekreation och att kunna ge dom
svåra dagarna/åren någon liten guldkant.

Det är mycket jag har varit/är missnöjd över...
inte så mycket för egen del (förutom haltande sjukvården)
men väl för att man ser-hör och läser om hur många har det.
Så kommer jag säkert fortsätta....
AnitaO
Min största rädsla är väl att det ska bli som förra gången det begav sig.
Svenska folket var skuldsatta upp över öronen för att alla vallöften skulle infrias.
Det tog många år att bli av med den ryggsäcken.
En sån politik gör ingen lyckligare.

Men, men ... den som lever får se smile.gif
forget-me-not
CITAT (AnitaGg @ 19-09-2006, 08:49)
Men, men ... den som lever får se smile.gif

Eller som en annan odlait uttryckte det, den som överlever får se... sad.gif
AnitaO
CITAT (forget-me-not @ 19-09-2006, 08:52)
CITAT (AnitaGg @ 19-09-2006, 08:49)
Men, men ... den som lever får se  :)

Eller som en annan odlait uttryckte det, den som överlever får se... sad.gif

Behöver skratta lite åt eländet rolleyes.gif
Bettson
CITAT (netaave @ 18-09-2006, 21:33)
Du har helt klart mer kunskap om det här än mig också Bettson, men jag tycker iaf att jag skulle vilja att jag fick betala till min egen pension och övriga avgifter själv av mina intjänade pengar.
Jag vill ha full koll och kunna påverka mina pengar helt själv så upplever jag inte att det är idag.
Det jag skriver om arbetsgivaravgifter och att avgifterna dubblas är det jag lärt mig i familjen där vi har ett antal personer som har egna företag. Ska man betala en lön på 10000 då kostar det 20000, skulle personen sen bli länge sjulk eller gravid har man ytterligare kostnad.
I min närhet finns en man som jobbar halvt ihjäl sig i sin firma, han skulle behöva anställa men törs inte som kostnaderna är idag. Så får det inte heller vara.
Jag har, och det är min åsikt förhoppning att det ska gå emot det. Tror inte det sker på en eller två mandatperioder men som sagt på sikt kanske. Så att iaf mina barn och barnbarn kan bli "oberoende"

I så fall gör idn släkting dåliga affärer. Det ingår nämligen i debiteringen när man tar betalt för sina tjänster att det skall vara timlön + semesterlön + sociala avgifter + AMF + lite för eventuell sjuksrivning samt ett tillägg för firmans overheads.

Du betalar ca 270-300 kr + moms för en hantverkare idag. En elektriker av den högre skolan tar 380 de andra ligger på ungefär samma pris som de andra hantverkarna.Datatekninker tar 750 och en advokat eller autoriserad revisor ( inte bokföringsfolket för de harinte så bra betalt) får mellan 1200-1350 kr.

OCH det är ingen skillnad mellan att bara egenföretagare och vara anställd.

Bromsen för de flesta småföretag är sjuklönen och rehabansvaret.
AnitaO
CITAT (Bettson @ 19-09-2006, 08:56)

Det där med rehabansvar har jag funderat en del på.
Om sjukdomen/skadan är yrkesrelaterad så tycker jag inte det är nån tvekan om vem som ska ha rehabansvar.
Man ska ju inte kunna köra skiten ur folk och sen ska nån annan stå för konsekvenserna.

Men om någon drabbas av nåt som absolut inte har med jobbet att göra, så kan jag förstå att arbetsgivarna protesterar faktiskt.
Där borde andra försäkringar träda in och ta rehabansvaret.
Bettson
CITAT (Pirum @ 19-09-2006, 02:24)
[Jag känner inte sådär jättemånga företagare. Men en del. Ett av problemen de talar om är konkurrens från andra företag som skattemyglar och svartarbetar. Det är där staten bör sätta in hårdare tag, för det är i företagen det mesta myglet i samhället sker (i kronor räknat), inte från folk som fuskar med sjukskrivningar eller arbetslöshet.

[

Jag tror nog inte att det är så mycket hos företagen som det problemet sitter.

Möjligtvis hos en del mindre utländska aktörer som kommer med svart arbetskraft och jobbar till halva priset eller lägre.

Största hotet mot företagares konkurrens är faktiskt anställda som jobbar svart på sin fritid. OM du tar tex en hovslagare. En utbildad hovslagare med ansvarsförsäkring osv har svårt att konkurrera med den som har ett vanligt jobb dagtid och sedan skor svart på kvällen.

OCH kundens omedelbara reaktion, jamen han är ju mycket billigare. Men den välutbildade hovslagaren som är ansvarsförsäkrad ifall något går fel har mera erfarenhet och är duktigare. Det är självklart tycker jag att han skall ha betalt vitt. För inte ska en av de mest betydelsefulla personerna för min hästs vällevnad inte få någon pension på ålderns höst.

Svartarbetaren får ju det ändå via sitt jobb. Det är dålig konkurrens. Men fusket finns inte i företagen utan bland de som inte registrerar företag och betalar sina avgifter dvs bland vanliga arbetare.

För en företagare så är det så att för varje svartjobb han gör så binder han ris åt sin egen rygg för det gör det möjigt för hans kunder att pruta och dumpa priserna.

Och det förekommer att folk både arbetar, uppbär a-kassa eller sjukpenning och sedan dessutom jobbar svart. Dvs tredubbel lön.

Jag har en hel del personaladministration, jag slår alltid backut när mina kunders fd anställda själv kommer med ett slarvigt ifylld arbetsgivarintyg som de förväntar sig att arbetsgivaren skall underteckna.

Här registreas varje timme under en anställning med datum. Antingen man jobbar eller är borta från arbetet så registreras orsaken och FK eller A-kassa kan tydligt få exakt svar på varje fråga. Här medverkas inte till fusk.

Men många små arbetsgivare vet kanske inte hur ett arbetsgivarintyg ska fyllas i och kanske skriver på för att komma undan lite pappersarbete.

Jag håller inte med att fusket ligger hos företagen. Jag ser visseligen bara tjugofem företag men de anser att det inte lönar sig att fuska. Skattesänkande åtgärder gör vi överhividtaget inte förräns de har passerat statskattegränsen. ANnars är målet faktist att de skall komma upp i den inkomstnivån på minst 311 000 taxerat och därmed betala skatt för det.

Vi fokuserar mera på lönsamhet i företaget än att "komma undan" skatt.
netaave
CITAT (pejori @ 18-09-2006, 23:15)
CITAT (netaave @ 18-09-2006, 18:54)

Jag har också varit långtidssjukskriven och har idag 50% sjukersättning. Jag får pengar från min arbetsgivares försäkring, är kommunalanställd.

Jag är inte så orolig för min framtid, tror att sjukvården kommer att konkurrensutsättas och att man kanske rent av får hjälp tidigare.
Tror också att rehabåtgärder kommer att öka, och i och med min förhoppning om att det blir lättare att starta eget tror jag att jag kommer att jobba hetid med detta snart.

du menar på fullt allvar, att du helt plötsligt blir 100% arbetsförd om du får starta företag?????

låter lite fusk om det. rolleyes.gif rolleyes.gif
och hade det varit som du sa, att var och en får ta hand om sig själv, så hade du fått betala din dotters vård för tumören ur egen ficka

nej du jag har aldrig fuskat i hela mitt liv. Det är ju stor skillnad på att kunna lägga upp sin arbetsdag som man kan och vill, än att vara anställd.

Om du tror att min dotters sjukvård varit gratis för oss tror du fel. Vi har förlorat nästan 1 milj kronor tillsammans i minskad inkomst under 10 år.

Hade det varit som jag vill nu hade vi haft en ordentlig sjukförsäkring på varje familjemedlem vilken i det läget också omfattat den ohälsa som resten av familjen drabbades av.
Som det var nu så knäcktes vi av Fk:s regler. Vi orkade inte jobba men fick inte vara sjukskrivna båda. Jag fick ingen ersättning för förlorad inkomst när jag var hemma med henne som sjuk. (Annan sjukdom än tumörrelaterat)
Jag önskade många ggr under den tiden att jag hade kunnat skräddarsy våra försäkringar så alla hade mått så bra dom kunde och att vi hade fått ta hand om varandra ordentligt allihop.
Vi har pratat mycket om det här i patientföreningarna.
Dock tror jag att man måste ha varit där för att förstå det här fullt ut.
Bettson
Du skall tänka på Netavve att just ohälsa i familjen eller tidigare ohälsa gör att de provata alternativen nekar dig försäkring.

Förstår faktiskt inte hur du resonerar för privata alternativ är just det sämsta alternativet för din familj.
Bettson
CITAT (AnitaGg @ 19-09-2006, 09:04)

Det där med rehabansvar har jag funderat en del på.
Om sjukdomen/skadan är yrkesrelaterad så tycker jag inte det är nån tvekan om vem som ska ha rehabansvar.
Man ska ju inte kunna köra skiten ur folk och sen ska nån annan stå för konsekvenserna.

Men om någon drabbas av nåt som absolut inte har med jobbet att göra, så kan jag förstå att arbetsgivarna protesterar faktiskt.
Där borde andra försäkringar träda in och ta rehabansvaret.

Ja för annars måste ju folk vara kvar på det stället de fick arbetsskadan. OCh då blir de livegna. Och ifallde är uppsagda så får de ingen ny anställning för ingen vågar anställa dom. Det är mnycket därför som många blir långtidsarbetslösa.

För att inte tala om alla dessa ökande skänhetsoperationer. Skal arbetsgivaren betala sjuklön till någon som kanske hamnat i plastikoperationsträsket och opererar stup i kvarten.
pejori
CITAT (netaave @ 19-09-2006, 10:16)
nej du jag har aldrig fuskat i hela mitt liv. Det är ju stor skillnad på att kunna lägga upp sin arbetsdag som man kan och vill, än att vara anställd.

där har du fel igen netaave rolleyes.gif rolleyes.gif
att starta upp ett företag, är inget nio till fem jobb, där du styr din arbetsdag själv. rolleyes.gif
du får dom första åren jobba dygnet runt i princip för att få det runt.
orkar du det, så lär du orka hundra % som arbetstagare också rolleyes.gif rolleyes.gif
AnitaO
CITAT (Bettson @ 19-09-2006, 10:43)
För att inte tala om alla dessa ökande skönhetsoperationer. Skal arbetsgivaren betala sjuklön till någon som kanske hamnat i plastikoperationsträsket och opererar stup i kvarten.

Nej, det håller jag fullt med om.
Hur man kan begära att en arbetsgivare ska betala sjuklön för sånt förstår jag inte.
Det är absolut inte acceptabelt.
anna_rispan
Man kan väl inte sjukskriva sig för skönhetsoperationer iallafall. Då får man väl ta semsterdagar....
AnitaO
CITAT (anna_rispan @ 19-09-2006, 12:06)
Man kan väl inte sjukskriva sig för skönhetsoperationer iallafall. Då får man väl ta semsterdagar....

Nej, det tror jag inte att man får.
Men däremot kan det ju bli komplikationer som gör att man faktiskt blir sjuk.
Men grundorsaken till "sjukdomen" är ju operationen.
Mia, zon 3
För att snabbt hoppa tillbaka till startfrågan - jag röstade nej. Jag kan inte säga att jag är nöjd, men jag är inte heller förvånad på något sätt. Tror att det kanske kan vara en fördel för "oss" rödgröna att vara i opposition för att vässa politiken lite (kan hålla med om att GP tuffat på tomgång ett bra tag nu. Men nu har han ju sin herrgård och sin pension, så nu kanske vi kan slippa honom i fortsättningen?)
Hannele
CITAT (Mia @ zon 3,19-09-2006, 12:31)
(kan hålla med om att GP tuffat på tomgång ett bra tag nu. Men nu har han ju sin herrgård och sin pension, så nu kanske vi kan slippa honom i fortsättningen?)

Jag har hört så många gamla riktiga gråsossar säga att de är glada att GP försvinner.
Caprice
Intressant tråd, som gjord för att skapa tjabbel... laugh.gif

Jag säger såhär... jag tycker det är rätt att M får visa vad de går för, S har suttit för länge i maktstolen nu.... Det är lätt att få storhetsvansinne då, och tro att man är oövervinnerlig... Iom detta kommer S att se över sin politik till nästa val, och inse de missar de gjort.... och rätta till dessa.

Så nästa val kommer garanterat att vinnas av S, och dessutom kommer vi att få en kvinnlig statsminister....
Underbart...! smile.gif
Hannele
CITAT (Caprice @ 19-09-2006, 13:54)
dessutom kommer vi att få en kvinnlig statsminister....
Underbart...! smile.gif

Ja, Maud kanske! smile.gif
Magdis
CITAT (Caprice @ 19-09-2006, 13:54)
Intressant tråd, som gjord för att skapa tjabbel... laugh.gif

Jag säger såhär... jag tycker det är rätt att M får visa vad de går för, S har suttit för länge i maktstolen nu.... Det är lätt att få storhetsvansinne då, och tro att man är oövervinnerlig... Iom detta kommer S att se över sin politik till nästa val, och inse de missar de gjort.... och rätta till dessa.

Så nästa val kommer garanterat att vinnas av S, och dessutom kommer vi att få en kvinnlig statsminister....
Underbart...! smile.gif

Precis så som jag tänker! smile.gif Inga träd kan växa upp till himlen.
Till nästa gång kanske vänstern har bättrat på rödfärgen lite. smile.gif
birgitek
I så fall gör idn släkting dåliga affärer. Det ingår nämligen i debiteringen när man tar betalt för sina tjänster att det skall vara timlön + semesterlön + sociala avgifter + AMF + lite för eventuell sjuksrivning samt ett tillägg för firmans overheads.

Du betalar ca 270-300 kr + moms för en hantverkare idag. En elektriker av den högre skolan tar 380 de andra ligger på ungefär samma pris som de andra hantverkarna.Datatekninker tar 750 och en advokat eller autoriserad revisor ( inte bokföringsfolket för de harinte så bra betalt) får mellan 1200-1350 kr.

Det låter bra det Du skriver, men för de flesta företag fungerar det inte så.
För att ha något att överhuvudtaget debitera, måste man först räkna hem jobben i stenhård konkurrens.
Numera kommer ju fler och fler polska och baltiska företag in och konkurrerar på den svenska marknaden med priser som ligger väsentligt lägre än vad vi är vana vid och det gäller allt från trädgårdsanläggare, elektiker, tandläkare , IT-tekniker m.fl.
Betr arbetsgivaravgifter så är ju 5 x5 mer 2 x 10, dvs lägre arbetsgivaravgifter som ger fler jobb ger i sin tur lika stora eller större skatteintäkter, samt att kostnaden för a-kasseersättning minskar.
Birgit Ek
Bettson
CITAT (birgitek @ 19-09-2006, 14:28)
I så fall gör idn släkting dåliga affärer. Det ingår nämligen i debiteringen när man tar betalt för sina tjänster att det skall vara timlön + semesterlön + sociala avgifter + AMF + lite för eventuell sjuksrivning samt ett tillägg för firmans  overheads.

Det låter bra det Du skriver, men för de flesta företag fungerar det inte så.
För att ha något att överhuvudtaget debitera, måste man först räkna hem jobben i stenhård konkurrens.
Numera kommer ju fler och fler polska och baltiska företag in och konkurrerar på den svenska marknaden med priser som ligger väsentligt lägre än vad vi är vana vid och det gäller allt från trädgårdsanläggare, elektiker, tandläkare , IT-tekniker m.fl.
Betr arbetsgivaravgifter så är ju 5 x5 mer 2 x 10, dvs lägre arbetsgivaravgifter som ger fler jobb ger i sin tur lika stora eller större skatteintäkter, samt att kostnaden för a-kasseersättning minskar.
Birgit Ek

Visst måste jobben räknas hem i stenhård kunkurrens. Fast ändå finns det inte en snickare att få tag på trots att debiteringen ligger på 300 spänn.

Det är därför man måste som företagare få veta vad man räknar på. OCh det är svårt med sjuklöner bla. för vem kan veta som småföretagare hur stora dessa blir. OCh en anställd med sjulön kan ju ta hela vinsten. Ju sztärre företagen är destó mindre känsliga är de för sjulönekravet efersom den genomsnittoiga sjukläönen slås ut på väldigt mänga debiterbara timmar.

OCH angående de utländska företagen. Har både vänner och bekanta som anlitat sådana och ångrat sig grymt. VId reklamationer så kommer man ingenstans, likaså kan kvaliten på arbetena inte rikigt hålla vår standard.

Ha en bekant som fortfarande inte kan köra in på sin garageuppfart. De anlitade ett polsk företag som visserligen var registrerat i Sverige och lägga marksten. VI varnade dom för at det var misstänkt billigt. OCh vad utskrattade vi blev. Men efter en vinter så har "hjulspåren" på garageuppfarten sjunkit så pass mycket att bilen hamnar på oljetråget ifall de försöker använda uppfarten.

Jag vet andra som anlitat utländska företag för att asfaltera garageuppfarten. Right. Efer första vintern så blev de tvugna att ta dit en billmaskin och billa upp uppfarten med den nya asfalen för den hade frusit upp så att garagedörrarna inte går att öppna.

OCH inte går det att få någon rättelse heller. Betalda jobb så snackar de inte med kunden längre.

Företagare som sköter sig, gör ett bra jobb, lämnar garanti och gör allt enligt lagen de klarar sig alltid. Och riktgit utförda arbeten ger inte så stora garantikostnader.

Nä, sjuklönen och rehabiliteringsavsvaret sänker företagen och skapar få arbetstillfällen.
AnitaO
Visst är även kvalité och garantier för utförda jobb en konkurrensfördel.
Inte att förglömma i diskussionen om konkurrens.
Billigast är inte alltid bäst.
Det är ju bara att gå till sig själv när man ska handla nåt.
Man väger ju alltid pris mot kvalité.
Det är ju viktigt att man som företagare plockar fram dom fördelar man kan erbjuda också utöver priset alltså ....
birgitek
Nu har vi ju trots allt en väldigt stor arbetslöshet, ung 5 % öppet arbetslösa och nästan lika många i åtgärder samt en stor dold arbetslöshet.Finns det något annat sätt att komma tillrätta med detta än att ge företagen sådana villkor att de vill anställa?.
Birgit Ek
AnitaO
Jag minns inte så noga, men var det inte så att man gjorde nåt slags "byte" när det gällde sjuklönen.
Företagen fick sjuklöneansvar i utbyte mot sänkta arbetsgivaravgifter?
Är inte så insatt, men vill minnas att det var så.
LadyG
CITAT (birgitek @ 19-09-2006, 17:13)
Nu har vi ju trots allt en väldigt stor arbetslöshet, ung 5 % öppet arbetslösa och nästan lika många i åtgärder samt en stor dold arbetslöshet.Finns det något annat sätt att komma tillrätta med detta än att ge företagen sådana villkor att de vill anställa?.
Birgit Ek

Öka hushållens disponibla inkomst brukar fungera utmärkt. Effekten brukar vara ungefär till nästa lågkonjunktur.

Ökad konsumtion = ökad efterfrågan på varor och tjänster = ökad sysselsättning.
birgitek
CITAT (LadyG @ 19-09-2006, 16:22)
Birgit Ek

Öka hushållens disponibla inkomst brukar fungera utmärkt. Effekten brukar vara ungefär till nästa lågkonjunktur.

Men hur gör man det? Höjda bidrag innebär höjda skatter, ingen bra ide.
Höjda löner och personalkostnader lär inte få företagen att vilja anställa mera.
Birgit Ek
LadyG
CITAT (birgitek @ 19-09-2006, 17:30)
Birgit Ek

Höjda löner och personalkostnader lär inte få företagen att vilja anställa mera.
Birgit Ek

En viktig faktor är inflationen. Genom att hålla den låg och jämn behöver hshållen inte räkna med den, som de annars skulle behöva göra. När företag planerar sin verksamhet behöver de svar på flera frågor. (Hur mycket kommer kostnaderna att öka? Hur mycket ska vi ta betalt för att vara säkra på att gå med vinst? Kommer lönerna att öka?) Alla de frågorna blir svårare att svara på om inflationen är hög och varierande jämfört med om den är låg och stabil. Kan vara så att företagen avstår, just på grund av detta, från att satsa på nya produkter och maskiner.

Hög inflation brukar också påverka räntorna i längden, vilket hämmar investeringarna.

Det enda bra med hög inflation är att även lånen blir mindre värda när inflationen är hög.
ah56
När jag läste nationalekonomi lärde jag mig att det finns ett direkt samband mellan (hög) arbetslöshet och (låg) inflation. Arbetslösheten är alltså ett politiskt instrument som används för att hålla nere inflationen.
LadyG
CITAT (ah56 @ 19-09-2006, 17:47)
När jag läste nationalekonomi lärde jag mig att det finns ett direkt samband mellan (hög) arbetslöshet och (låg) inflation. Arbetslösheten är alltså ett politiskt instrument som används för att hålla nere inflationen.

Logiskt. Inflationsbekämpning drivs genom åtstramningspolitik för att dämpa efterfrågan.

Det där är en fråga om balans, en viss inflation måste man ha för att smörja de ekonomiska hjulen. Men för hög arbetslöshet är inte heller bra för då sjunker BNP, som är en av de faktorer som centralbankerna använder för att bedöma vår ekonomi (och huruvida vi får låna av dem).

Nu har vi låg inflation, statens finanser är bättre än någonsin, högkonjukturen är i full gång och inflationsmålen kommer vi nog att nå. Vi ligger inte så hemskt dåligt till i den internationella ligan. Förr eller senare vänder konjunkturen, det är bara att inse. Hoppas staten har kvar i kassakistorna då, annars blir det tråkigt.
birgitek
CITAT (LadyG @ 19-09-2006, 16:46)
Birgit Ek

Birgit Ek

En viktig faktor är inflationen. Genom att hålla den låg och jämn behöver hshållen inte räkna med den, som de annars skulle behöva göra. När företag planerar sin verksamhet behöver de svar på flera frågor. (Hur mycket kommer kostnaderna att öka? Hur mycket ska vi ta betalt för att vara säkra på att gå med vinst? Kommer lönerna att öka?) Alla de frågorna blir svårare att svara på om inflationen är hög och varierande jämfört med om den är låg och stabil. Kan vara så att företagen avstår, just på grund av detta, från att satsa på nya produkter och maskiner.

Hög inflation brukar också påverka räntorna i längden, vilket hämmar investeringarna.

Det enda bra med hög inflation är att även lånen blir mindre värda när inflationen är hög.

Det där sista får jag inte att gå ihop, de senaste årens inflation har ju varit rekordlåg men arbetslösheten rekordhög. (Tänker jag fel?)
Birgit Ek
birgitek
CITAT (ah56 @ 19-09-2006, 16:47)

Det har jag också fått lära mej en gång för länge sedan, men tycker inte det verkar stämma med dagens situation. Fick också lära mej att en arbetslöshet på ca 2% var det optimala samhällsekonomiskt.
Birgit Ek
LadyG
CITAT (birgitek @ 19-09-2006, 18:18)
CITAT (LadyG @ 19-09-2006, 16:46)
Birgit Ek

Birgit Ek

Det där sista får jag inte att gå ihop, de senaste årens inflation har ju varit rekordlåg men arbetslösheten rekordhög. (Tänker jag fel?)
Birgit Ek

Nejdå, arbetslösheten är ett bra inflationsvapen. Som med allting annat gäller mottot för mycket och för lite skämmer allt. I statens ögon räknas inte de som befinner sig i någon form av åtgärd som arbetslösa, hur mycket de än är det. Alltså har vi "bara" en arbetslöshet om 6% (mer eller mindre?) enligt det sättet att räkna, och då ligger helt plötsligt arbetslöshet och inflation i balans.

Det påstås att en viss arbetslöshet är bra för ekonomin (statens alltså, inte individens) och det är ju bara att titta på hur det gick vid den s k IT-bubblan. Arbetsmarknaden saknade enorma mängder arbetskraft i en viss sektor, lönerna skenade till fantasibelopp, inflationen steg som ett brev på posten och med lite hjälp från konjunkturen i övrigt så gjorde svensk ekonomi ett magplask.
Hannele
52 nöjda med att Alliansen fick chansen att styra 4 år
59 ej nöjda
Berith
Såna här trådar blir intressantare med tiden. Kul att se om ni som tyckt nåt tycker likadant om ett par år. Gick tillbaka för några dar sen och kollade diskussioner om EMU, intressant. För en del verkade det som om världen skulle gå under om resultatet i valet visade på ena eller andra sättet. rolleyes.gif
niklaswik
Puh säger jag bara, jag är glad att det inte bara var odla-medlemmar som fick rösta...

Ganska konstigt att det här på odla är ett sånt relativt stort övertag för vänstersidan med tanke på att vi som är här borde rimligtvis vara ett ganska "normalt" snitt av sveriges befolkning.
bejron
Jag tycker inte det är konstigt med det övertaget, här sitter arbetslösa, sjukskrivna, mammalediga. Såna som drabbas av den nya regeringens avsikter.
niklaswik
Här sitter även ensamstående höginkomsttagare och arbetslösa som gärna vill få jobb.

Är det fler sjukskrivna och mammalediga som är intresserade av växter än mäklare och advokater?
kristerh
CITAT (niklaswik @ 20-09-2006, 11:51)
Är det fler sjukskrivna och mammalediga som är intresserade av växter än mäklare och advokater?

Det har jag svårt att tro wink.gif alla är väl intresserade av blommor o blad unsure.gif
Hannele
CITAT (niklaswik @ 20-09-2006, 11:51)

Möjligt. De har mer tid.
De andra har råd att skaffa trädgårdsmästare, vilket jag också sett.
Pirum
Jag tror också att det är möjligt att sjukskrivna, mammalediga, pensionärer kanske, är mer intresserade av blommor och blader än folk som jobbar heltid. Men inte alltid, går man in i trädgårdsbutiker så riktar sig mycket av det som säljs till villaägare eller medel-höginkomsttagare. Trädgårdstidningar köper jag nästan aldrig längre då de inte tycks riktade till mig, som är fattig och vill odla saker som går att äta. Tidningarna vill, föga förvånande, hellre skriva om dyra saker som det går att sälja reklam för rolleyes.gif
Mia, zon 3
CITAT (niklaswik @ 20-09-2006, 11:15)
Ganska konstigt att det här på odla är ett sånt relativt stort övertag för vänstersidan med tanke på att vi som är här borde rimligtvis vara ett ganska "normalt" snitt av sveriges befolkning.

Kanske är det så att det finns något fler "gröna" här åp en odlingssida än "ute i verkligheten"? Eftersom MP räknas till vänstersidan kan det vara en förklaring kanske? (Bara gissar! rolleyes.gif )

Förresten måste jag säga att jag är (positivt) överraskad av att en sådan här tråd håller sig så sansad! Jag tycker ideologiska debatter är superintressant, men risken är alltid att det blir infekterat och folk vill hudflänga varandra....
KURT
CITAT (birgitek @ 19-09-2006, 17:25)
Det har jag också fått lära mej en gång för länge sedan, men tycker inte det verkar stämma med dagens situation. Fick också lära mej att en arbetslöshet på ca 2% var det optimala samhällsekonomiskt.
Birgit Ek

Men antalet arbetslösa kan ju ändas mycket fort. Före valet var det 1.5 miljoner arbetslösa, i agenda i SVT i måndags sa Fredrik Feinfeldt att det behövs "nånstans runt tre hundra tusen jobb för att nå full sysselsättning i Sverige". Så alliansen har faktiskt redan minskat arbetslösheten med 1.2 miljoner, UTAN att inflationen påverkats nämvärt (även om räntorna stigit endel).
LadyG
CITAT (KURT @ 21-09-2006, 09:20)
CITAT (birgitek @ 19-09-2006, 17:25)
Birgit Ek

Men antalet arbetslösa kan ju ändas mycket fort. Före valet var det 1.5 miljoner arbetslösa, i agenda i SVT i måndags sa Fredrik Feinfeldt att det behövs "nånstans runt tre hundra tusen jobb för att nå full sysselsättning i Sverige". Så alliansen har faktiskt redan minskat arbetslösheten med 1.2 miljoner, UTAN att inflationen påverkats nämvärt (även om räntorna stigit endel).

Man kan bevisa allt med statistik, det kan moderaterna likaväl som sossarna.
Hannele
Tandläkaren sparar lagning av kronan till sommaren, för alliansen har lovat bättre högkostnadsskydd. sleep.gif
Rapchic
CITAT (LadyG @ 19-09-2006, 00:29)
Torkel Backlund, kanslichef på statens pensionsverk:
- Samtliga statsråd är garanterade en årslön. För Göran Persson innebär det 121 000 kronor i månaden (1 452 000 kronor på ett år), och för de andra statsråden är summan 97 000 kronor i månaden (1 164 000 kronor på ett år).
Fallskärm på 16 miljoner
Dessutom är nio statsråd berättigade till den verkliga vinstlotten - statsrådspensionen. Storleken beror på hur länge de jobbat åt staten. Den betalas ut tills de före detta ministrarna har fyllt 65 år.
Den stora vinnaren är infrastrukturminister Ulrica Messing, som tack vare att hon bara är 38 år kan få en total fallskärm på drygt 16 miljoner kronor.
Om statsråden får nya inkomster efter att de lämnat ministerjobbet minskas statsrådspensionen med motsvarande summa.
Utöver detta får ministrarna en ålderspension efter att de har fyllt 65, i de flesta fall runt 35 000 kronor i månaden.

Källa: Expressen

tänk va mkt pengar svergie skulleha över om dom hade vanliga löner
Gossen Ruda
Ingen skillnad, exempelvis 16 miljoner utslaget på alla 9 miljoner svenskar blir inte ens 2 kr per person. Skulle å andra sidan statsråd få en vanlig svenssonlön skulle ingen vettig person ta ett sånt slagpåsejobb.
Rapchic
det beror ju på va man lägger det på.....åxå.....

jag menar att man nog kan anställa ett par till poliser (tex) även om bara sänker lönerna "lite"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon