|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Hannele
17-10-2006, 14:32
CITAT (pejori @ 17-10-2006, 13:50) nu skrev jag inte...bli inte abetslös med den ersättningen....jag skrev bli inte sjuk det är en viss skillnad på det....  :) dessutom...föd inte barn...ersättningen sänks där också  Sossarna har infört karensdagar och annat , kan inte exakta siffror för läget nu (men sänkning av a-kasseersättning är 30 kr, från 810 kr)Sossarna tog bort tandvårdsersättning - ska komma tillbaka nu. Sossarna tog bort flerbarnstillägget, listan kan göras hur lång som helst.
CITAT (Hannele @ 17-10-2006, 15:32) CITAT (pejori @ 17-10-2006, 13:50) nu skrev jag inte...bli inte abetslös med den ersättningen....jag skrev bli inte sjuk det är en viss skillnad på det.... dessutom...föd inte barn...ersättningen sänks där också  Sossarna har infört karensdagar och annat , kan inte exakta siffror för läget nu (men sänkning av a-kasseersättning är 30 kr, från 810 kr)Sossarna tog bort tandvårdsersättning - ska komma tillbaka nu. Sossarna tog bort flerbarnstillägget, listan kan göras hur lång som helst. visst....den blir säkert inkomstgrundande också...den som har högst lön, betalar minst
Förra året var statsskulden 1 254 miljarder. Nu har den sjunkit till 1 221 miljarder, en minskning med 33 miljarder.
Under sosseregering.
Så de kan inte gjort ALLT fel, som det verkar på somliga här.
Saxat från aftonblaskan:
Försämringarna:
Höjd tobaksskatt: Handlar du snus, cigaretter eller andra tobaksvaror? Snuset kommer att kosta tre kronor mer i skatt per dosa för portionssnus och det dubbla för lössnus. Ett cigarettpaket kommer att kosta 1,60 kronor mer i skatt.
Sänkt tak i sjukförsäkringen: Tjänar du mer än 24 800 kronor per månad. Ta mellanskillnaden mellan din lön och 24 800 och multiplicera med 0,8. Så mycket förlorar du per månad när du är sjuk (dock kan kollektivavtal täcka en del av förlusten).
Slopad skattereduktion för fackföreningsavgift och a-kassa: Se på lönebesked eller inbetalningar du gjort hur mycket du betalar. En fjärdedel av fackavgiften måste du betala själv i fortsättningen. Och en summa motsvarande 40 procent av a-kasseavgiften måste du betala själv.
Försämrad a-kassa: Om du tjänar över 20 000 kronor i månaden och tar ut dina första hundra a-kassedagar förlorar du 50 kronor per dag, det vill säga 1 000 kronor per månad. Lägre inkomster ger lägre försämring.
förbättringarna
Sänkt inkomstskatt: Jobbavdraget ger skattesänkning. Se i tabell hur stor skattesänkningen blir vid din inkomst. Tjänar du under 31 800/år så betalar du ingen skatt. Tjänar du 8 300/månad - får du 432 kronor mer. Tjänar du 16 700/månad - får du 626 kronor mer. Tjänar du 25 000/månad - får du 890 kronor mer. Tjänar du 33 300/månad - får du 935 kronor mer. Tjänar du 41 600/månad - får du 935 kronor mer. (Det är vid en kommunalskattesats på 31,6 procent)
Studiemedel: Skrivs upp med 108 kr per fyraveckorsperiod.
Skattelättnad för lägenhet: Ger i genomsnitt 100 kronor i månaden i lägre hyra för en trerummare.
Skattelättnad och slopad dubbelbeskattning för bostadsrätter: Ger i genomsnitt 300 kronor i månaden i lägre avgift för en trerummare. Inkomstpension: Garantipensionen för ogifta födda 1938 eller senare räknas upp med 106 kr per månad. Gifta får 96 kr var. Inkomst- och tilläggspensionen fastställs i november.
Bland annat.
Vad effekterna blir återstår att se.
CITAT (LadyG @ 17-10-2006, 15:53) Tjänar du 8 300/månad - får du 432 kronor mer. vad tjänar man om man har mindre än 8300/mån. då?
kristerh
17-10-2006, 15:21
CITAT (LadyG @ 17-10-2006, 15:53) Förra året var statsskulden 1 254 miljarder. Nu har den sjunkit till 1 221 miljarder, en minskning med 33 miljarder.
Under sosseregering.
Så de kan inte gjort ALLT fel, som det verkar på somliga här. De kan väl tacka högkonjunkturen Det går bra för sverige som Göran sade  visst det går jättebra med en statsskuld på 1 221 000 000 000 kr
CITAT (pejori @ 17-10-2006, 17:14) CITAT (LadyG @ 17-10-2006, 15:53)
Tjänar du 8 300/månad - får du 432 kronor mer.
vad tjänar man om man har mindre än 8300/mån. då?  jaadu... då får du nog inte mer... Har faktiskt ingen aning. Men om man börjar lägga ihop siffrorna lite från mitt förra inlägg så känns det som att försämringarna är större än förbättringarna. Däremot vet jag inte hur korrekta AB's siffror är, så det kanske inte alls stämmer i slutänden. Den som inte svälter ihjäl får se.
krellus
17-10-2006, 15:32
Du/ni glömmer väl inte bort att det som är prioriterat är att få ned den massiva arbetslösheten????
evelina
17-10-2006, 15:32
CITAT (pejori @ 17-10-2006, 16:14) CITAT (LadyG @ 17-10-2006, 15:53)
vad tjänar man om man har mindre än 8300/mån. då?  Det är fantastisk Pejori,vi förtidspensionärer kommer bli dörika vad ska vi göra med dom hundralapparna ":huh:  Bra att det blev ny regering tycker jag iaf. Nu blir ju helt plötsligt min resa till Skåne billigare.
titti49zon6
17-10-2006, 15:44
Men? Skulle inte förtidspensionärerna ut i arbete Inte ska dom väl sitta hemma och bli försörjda av andra  Det har den nya regeringen inte råd med Vet att drevet redan har börjat
Rapchic
17-10-2006, 15:53
CITAT (krellus @ 17-10-2006, 17:32) Du/ni glömmer väl inte bort att det som är prioriterat är att få ned den massiva arbetslösheten???? men vad jag har förstått så har dom inga planer på hur dom ska lösa det (förutom att sänka arbetsgivargrejsetvadetnuhet)
CITAT (evelina @ 17-10-2006, 16:32) Det är fantastisk Pejori,vi förtidspensionärer kommer bli dörika vad ska vi göra med dom hundralapparna ":huh:  Bra att det blev ny regering tycker jag iaf. Nu blir ju helt plötsligt min resa till Skåne billigare.  Nyfiken på färdtjänst.... betalar man fullpris på flyget och färdtjänsttaxa för Taxi?
CITAT (evelina @ 17-10-2006, 16:32) CITAT (pejori @ 17-10-2006, 16:14) CITAT (LadyG @ 17-10-2006, 15:53)
vad tjänar man om man har mindre än 8300/mån. då?  Det är fantastisk Pejori,vi förtidspensionärer kommer bli dörika vad ska vi göra med dom hundralapparna ":huh:  Bra att det blev ny regering tycker jag iaf. Nu blir ju helt plötsligt min resa till Skåne billigare.  GÅR du dit, blir den gratis.... jisses vad vi sparar och blir rika
CITAT (titti49 @ 17-10-2006, 16:44) Men? Skulle inte förtidspensionärerna ut i arbete Inte ska dom väl sitta hemma och bli försörjda av andra  Det har den nya regeringen inte råd med Vet att drevet redan har börjat ska alla förtidspensionärer ut och jobba, lär arbetslösheten bli ännu större... och dom som inte kan arbeta....tja dom får väl ta livet av sig då...eller sitta i stan och tigga till bröfödan
CITAT (pejori @ 17-10-2006, 17:06) CITAT (titti49 @ 17-10-2006, 16:44) Men? Skulle inte förtidspensionärerna ut i arbete Inte ska dom väl sitta hemma och bli försörjda av andra  Det har den nya regeringen inte råd med Vet att drevet redan har börjat ska alla förtidspensionärer ut och jobba, lär arbetslösheten bli ännu större... och dom som inte kan arbeta....tja dom får väl ta livet av sig då...eller sitta i stan och tigga till bröfödan  Är väl inget nytt ... att försöka få förtidspensionärer i arbete. Det har också den förra regeringen jobbat med och det beror på att många förtidspensionerats pga arbetsmarknadsmässiga skäl. Även vi som blivit det pga sjukdom har "jagats"... iaf har jag vid minst två tillfällen fått hem papper att fylla i ang viket/vilka jobb jag skulle vilja prova på. När jag inte fyllt i och svarat har jag fått påminnelser.
CITAT (askar @ 17-10-2006, 17:19) CITAT (pejori @ 17-10-2006, 17:06) CITAT (titti49 @ 17-10-2006, 16:44) Men? Skulle inte förtidspensionärerna ut i arbete Inte ska dom väl sitta hemma och bli försörjda av andra  Det har den nya regeringen inte råd med Vet att drevet redan har börjat ska alla förtidspensionärer ut och jobba, lär arbetslösheten bli ännu större... och dom som inte kan arbeta....tja dom får väl ta livet av sig då...eller sitta i stan och tigga till bröfödan  Är väl inget nytt ... att försöka få förtidspensionärer i arbete. Det har också den förra regeringen jobbat med och det beror på att många förtidspensionerats pga arbetsmarknadsmässiga skäl. Även vi som blivit det pga sjukdom har "jagats"... iaf har jag vid minst två tillfällen fått hem papper att fylla i ang viket/vilka jobb jag skulle vilja prova på. När jag inte fyllt i och svarat har jag fått påminnelser. det är då man känner sig som om dom tror man fuskar.... eller när dom kommer med förslaget att låta pensionen vila och testa att arbeta igen.... fattar dom inte att jag kan inte arbeta hur svårt ska det vara?
Rapchic
17-10-2006, 17:23
CITAT (pejori @ 17-10-2006, 19:17) CITAT (askar @ 17-10-2006, 17:19) CITAT (pejori @ 17-10-2006, 17:06) CITAT (titti49 @ 17-10-2006, 16:44) Men? Skulle inte förtidspensionärerna ut i arbete Inte ska dom väl sitta hemma och bli försörjda av andra  Det har den nya regeringen inte råd med Vet att drevet redan har börjat ska alla förtidspensionärer ut och jobba, lär arbetslösheten bli ännu större... och dom som inte kan arbeta....tja dom får väl ta livet av sig då...eller sitta i stan och tigga till bröfödan  Är väl inget nytt ... att försöka få förtidspensionärer i arbete. Det har också den förra regeringen jobbat med och det beror på att många förtidspensionerats pga arbetsmarknadsmässiga skäl. Även vi som blivit det pga sjukdom har "jagats"... iaf har jag vid minst två tillfällen fått hem papper att fylla i ang viket/vilka jobb jag skulle vilja prova på. När jag inte fyllt i och svarat har jag fått påminnelser. det är då man känner sig som om dom tror man fuskar.... eller när dom kommer med förslaget att låta pensionen vila och testa att arbeta igen.... fattar dom inte att jag kan inte arbeta hur svårt ska det vara?  ibland tror man att dom vill man ska ta slut på det... eller rättare sagt jobba tills man dör typ....
andersen
17-10-2006, 17:55
Men jag vill passa på att tala om att inte alla som har blivit förtidspensionärer behöver att vara det för all framtid, jag vet förtidspensionärer som har fått en ny möjlighet att börja och arbeta igen och har med ibland ganska enkla medel hittat tillbaka till arbetslivet och dom är tacksamma för det. Dom är inte många men för varje enskild individ som kan komma tillbaka så är det en vinst för alla parter.
CITAT (pejori @ 17-10-2006, 18:17) CITAT (askar @ 17-10-2006, 17:19) CITAT (pejori @ 17-10-2006, 17:06) CITAT (titti49 @ 17-10-2006, 16:44) Men? Skulle inte förtidspensionärerna ut i arbete Inte ska dom väl sitta hemma och bli försörjda av andra  Det har den nya regeringen inte råd med Vet att drevet redan har börjat ska alla förtidspensionärer ut och jobba, lär arbetslösheten bli ännu större... och dom som inte kan arbeta....tja dom får väl ta livet av sig då...eller sitta i stan och tigga till bröfödan  Är väl inget nytt ... att försöka få förtidspensionärer i arbete. Det har också den förra regeringen jobbat med och det beror på att många förtidspensionerats pga arbetsmarknadsmässiga skäl. Även vi som blivit det pga sjukdom har "jagats"... iaf har jag vid minst två tillfällen fått hem papper att fylla i ang viket/vilka jobb jag skulle vilja prova på. När jag inte fyllt i och svarat har jag fått påminnelser. det är då man känner sig som om dom tror man fuskar.... eller när dom kommer med förslaget att låta pensionen vila och testa att arbeta igen.... fattar dom inte att jag kan inte arbeta hur svårt ska det vara?  Visst är det konstigt att man erbjuds att ha "pensionen" vilande medan man jobbar ett år. Vem fasen skulle ta eller ens få tillbaka den om man var så frisk att man klarade att jobba. Vad jag ville få sagt... är att man inte behöver vara mera rädd nu än före regeringsskiftet. Jag har just sett Uppdrag granskning... där fick man se hur sjuka, arbetsskadade behandlas... och det under S-regering. Nej jag känner mig aldrig som fuskare... det kan byråkraterna få tycka och tro... men jag vet
Bettson
17-10-2006, 21:42
CITAT (askar @ 17-10-2006, 21:05) [ Nej jag känner mig aldrig som fuskare... det kan byråkraterna få tycka och tro... men jag vet Och vi vet också.... så det så
Hannele
17-10-2006, 21:45
CITAT (titti49 @ 17-10-2006, 16:44) Men? Skulle inte förtidspensionärerna ut i arbete Inte ska dom väl sitta hemma och bli försörjda av andra  Det har den nya regeringen inte råd med Vet att drevet redan har börjat Det var under sosseregeringens tid man höjde pensionsåldern och totala antal arbetsår till 40 år, för att få max pension. Alla "reformer" har inte kommit till under den senaste veckan.
CITAT (askar @ 17-10-2006, 21:05) CITAT (pejori @ 17-10-2006, 18:17) CITAT (askar @ 17-10-2006, 17:19) CITAT (pejori @ 17-10-2006, 17:06) CITAT (titti49 @ 17-10-2006, 16:44) Men? Skulle inte förtidspensionärerna ut i arbete Inte ska dom väl sitta hemma och bli försörjda av andra  Det har den nya regeringen inte råd med Vet att drevet redan har börjat ska alla förtidspensionärer ut och jobba, lär arbetslösheten bli ännu större... och dom som inte kan arbeta....tja dom får väl ta livet av sig då...eller sitta i stan och tigga till bröfödan  Är väl inget nytt ... att försöka få förtidspensionärer i arbete. Det har också den förra regeringen jobbat med och det beror på att många förtidspensionerats pga arbetsmarknadsmässiga skäl. Även vi som blivit det pga sjukdom har "jagats"... iaf har jag vid minst två tillfällen fått hem papper att fylla i ang viket/vilka jobb jag skulle vilja prova på. När jag inte fyllt i och svarat har jag fått påminnelser. det är då man känner sig som om dom tror man fuskar.... eller när dom kommer med förslaget att låta pensionen vila och testa att arbeta igen.... fattar dom inte att jag kan inte arbeta hur svårt ska det vara?  Visst är det konstigt att man erbjuds att ha "pensionen" vilande medan man jobbar ett år. Vem fasen skulle ta eller ens få tillbaka den om man var så frisk att man klarade att jobba. Vad jag ville få sagt... är att man inte behöver vara mera rädd nu än före regeringsskiftet. Jag har just sett Uppdrag granskning... där fick man se hur sjuka, arbetsskadade behandlas... och det under S-regering. Nej jag känner mig aldrig som fuskare... det kan byråkraterna få tycka och tro... men jag vetJo det var en läskig historia de presenterade i Uppdrag granskning i kväll. En tråkig detalj var att två av de tre lagändringar som styrt försäkringskassan till att agera som de gör (vilket är deras uppdrag) togs under borgerliga regeringar. Vi kommer nog att få se fler ändringar av den typen framöver är jag rädd. Det ligger ju tyvärr i vår nya regerings uttalade ambition att värna om de som redan har arbete och förmögenhet . Sjuka, arbetslösa och fuskare skall pressas till att ta de jobb som finns - trots att ingen vet var dom finns.....
Hannele
17-10-2006, 22:30
CITAT (arno @ 17-10-2006, 23:04) arbetslösa och fuskare skall pressas till att ta de jobb som finns - trots att ingen vet var dom finns..... Nej, för det behövs nya riktiga jobb, inte åtgärder... för skattepengar.
CITAT (Hannele @ 17-10-2006, 23:30) CITAT (arno @ 17-10-2006, 23:04) arbetslösa och fuskare skall pressas till att ta de jobb som finns - trots att ingen vet var dom finns..... Nej, för det behövs nya riktiga jobb, inte åtgärder... för skattepengar. Hmm. varför blev ordet sjuka bortklippt....? M gick till val på att 1,5 miljoner människor befann sig i utanförskap och att här skall skapas jobb och folk skall få det bättre. Nu har vi fått veta att skattelättnader mm. endast kommer att tllfalla de som arbetar. Kostnadsökningar ( a-kasseavgifter,försäkringar mm.) slår dock lika mot alla. Netto blir detta en kraftig förlust för de som har pension eller hamnat i olycka/sjukdom osv. Sedan säger man att det nu fattas ca. 300 000 arbeten i sverige för att få full sysselsättning. Detta betyder då endera att 1,2 miljoner i utanförskap skall betala notan eller att lika många jobb redan finns - var är dom i så fall ??? Vad jag menar är att man likställer sjuka, pensionärer,arbetslösa och sk.fuskare när det gäller betalningsansvaret för att de redan rika skall få det ännu bättre. Vi har tydligen också pengar till att subventionera de välbeställdas behov av hushållshjälp men inte till att se till att det finns tillräckligt med personal på skolor, äldreboenden och sjukhus. Självklart är det viktigt att det fixas riktiga jobb men i brist på dem är det nog ändå bättre med åtgärder. Intressant är också att nu har vår statsminister åter tagit på sin blåa slips...
Hannele
18-10-2006, 08:06
CITAT (arno @ 18-10-2006, 01:12) Vad jag menar är att man likställer sjuka, pensionärer,arbetslösa och sk.fuskare när det gäller betalningsansvaret för att de redan rika skall få det ännu bättre. Du skrev att de sjuka ska ut i arbete. Fast under sosseregeringen har rehabilitering av sjuka legat nere och den nya regeringen har lovat lägga mera pengar på det. Det ser inte jag som något negativt. Tvärtom. Och vi har aldrig haft så stora klasskillnader och fattiga som under sosseregering.
Bettson
18-10-2006, 08:27
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 09:06) CITAT (arno @ 18-10-2006, 01:12) Vad jag menar är att man likställer sjuka, pensionärer,arbetslösa och sk.fuskare när det gäller betalningsansvaret för att de redan rika skall få det ännu bättre. Du skrev att de sjuka ska ut i arbete. Fast under sosseregeringen har rehabilitering av sjuka legat nere och den nya regeringen har lovat lägga mera pengar på det. Det ser inte jag som något negativt. Tvärtom. Och vi har aldrig haft så stora klasskillnader och fattiga som under sosseregering.  Sedan så finns det människor som är så sjuka att de inte går att rehabilitera. Fortfarande så går resonemanget att dessa skall ner till garantipensionsnivå, vilket ingen människa kan leva på. Så går det att rehabilitera bra, men de andra ska de behvöa svälta ihjäl kanske. Ifall man ska leva på garantipensionnivå så är det svårt nog som pensionär. Tex nya glasögon, gå till tandläkaren osv. Men är man sjuttio så kanske mankan resonera att man får slita på de tänder man har. Men är man 35 så är det jäkligt svårt att leva hela livet utan att gå till tandläkaren. Det låter i resonemanget som om "man får skylla sig själv " att man är sjuk och politikerna tror att man kan påverka sin sjukdom genom vilja. Där går gränsen tycker jag för vad som är orättfärdigt.
Hannele
18-10-2006, 08:35
CITAT (Bettson @ 18-10-2006, 09:27) Det låter i resonemanget som om "man får skylla sig själv " att man är sjuk och politikerna tror att man kan påverka sin sjukdom genom vilja. Vem har sagt så?
Rapchic
18-10-2006, 08:39
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 10:35) CITAT (Bettson @ 18-10-2006, 09:27) Det låter i resonemanget som om "man får skylla sig själv " att man är sjuk och politikerna tror att man kan påverka sin sjukdom genom vilja. Vem har sagt så? det känns då så dom verkar ytro att vad som än händer så orkar man gå till jobbet/skolan sen
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 09:35) CITAT (Bettson @ 18-10-2006, 09:27) Det låter i resonemanget som om "man får skylla sig själv " att man är sjuk och politikerna tror att man kan påverka sin sjukdom genom vilja. Vem har sagt så? Är inte det andemeningen då  . Det trodde jag faktiskt. "Om vi ( aliansen ) ser till så du har så lite pengar att de inte ens räcker till uppehället, så får vi väl se om du inte orkar jobba. Och vips, titta hon jobbar  , var det inte det vi sa  ........Oups, hon trilla ihop!, ja,ja, lite svinn får man ta Förlåt, men den här politiken är så cynisk att jag inte kunde låta bli
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 09:35) CITAT (Bettson @ 18-10-2006, 09:27) Det låter i resonemanget som om "man får skylla sig själv " att man är sjuk och politikerna tror att man kan påverka sin sjukdom genom vilja. Vem har sagt så? Det är väl lite dom signalerna som skickas ut. Men det är lätt att sparka på dom som redan ligger gissar jag. Dom som redan har både hälsa och pengar utgör en större maktfaktor, och dom är det säkert bra att stryka medhårs
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 09:06) CITAT (arno @ 18-10-2006, 01:12) Vad jag menar är att man likställer sjuka, pensionärer,arbetslösa och sk.fuskare när det gäller betalningsansvaret för att de redan rika skall få det ännu bättre. Du skrev att de sjuka ska ut i arbete. Fast under sosseregeringen har rehabilitering av sjuka legat nere och den nya regeringen har lovat lägga mera pengar på det. Det ser inte jag som något negativt. Tvärtom. Och vi har aldrig haft så stora klasskillnader och fattiga som under sosseregering.  Det var absolut värre innan socialdemokratin kom till makten i sverige. Den senaste sosseregeringen har haft fullt upp med att städa efter förra borgarstyret. Dessvärre har "marknaden" fått mer att säga till om så de var väl den mest högerorienterade sosseregering vi någonsin haft. Nu har vi tagit ytterligare ett steg mot höger och då tror jag att det blir än värre för vanligt folk. Allt man presenterat hittills i förändringar har ju den inriktningen i alla fall kan inte jag se något annat. Moderaterna - ett arbetarparti .... vilken blåsning!!!
Den här länken fanns på forumet för ca 1 år sedan. Sjukskrivna skulle tvingas cykla 180 mil
CITAT (askar @ 18-10-2006, 10:42) Den här länken fanns på forumet för ca 1 år sedan. Sjukskrivna skulle tvingas cykla 180 milJa vad skall man säga - människan är fantastisk
CITAT (Evgeni @ 18-10-2006, 10:00) CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 09:35) CITAT (Bettson @ 18-10-2006, 09:27) Det låter i resonemanget som om "man får skylla sig själv " att man är sjuk och politikerna tror att man kan påverka sin sjukdom genom vilja. Vem har sagt så? Är inte det andemeningen då  . Det trodde jag faktiskt. "Om vi ( aliansen ) ser till så du har så lite pengar att de inte ens räcker till uppehället, så får vi väl se om du inte orkar jobba. Och vips, titta hon jobbar  , var det inte det vi sa  ........Oups, hon trilla ihop!, ja,ja, lite svinn får man ta Förlåt, men den här politiken är så cynisk att jag inte kunde låta bli WORD den känslan har jag käntnt i många år... skyll dej själv om du inte kan jobba...".nått kan du säkert göra" "du som ser så pigg ut, kan väl inte ha så ont?" "kan du inte jobba på dagis några dagar?" O.S.V. på frågan vad jag gör dom dagarna jag inte kommer upp eller inte är pigg....fick jag inga svar
CITAT (askar @ 18-10-2006, 10:42) Den här länken fanns på forumet för ca 1 år sedan. Sjukskrivna skulle tvingas cykla 180 milSaxat ur artikeln: CITAT - Vi ville få upp motivationen, visa att man kunde övervinna sig själv genom att sätta upp mål i livet, säger Åsa Andersson, försäkringsdirektör och högsta chef för Försäkringskassan i Skåne. Men de sjuka ville inte ställa upp? - Nej...det kräver ju rätt mycket att cykla så långt. Var det en bra idé det här? - Det vet jag inte egentligen om jag tycker...vi förstod att det skulle bli svårt att rekrytera deltagare. Vad ska ni göra av de nya cyklarna? - Vi ska försöka sälja dem. Skulle du själv kunna tänka dig att cykla från Haparanda till Ystad? - Nej...det vet jag inte precis. Ja jisses, vad ska man säga... mer än att det var en rent bedrövlig idè...
CITAT (Betty @ 18-10-2006, 12:13) CITAT (askar @ 18-10-2006, 10:42) Den här länken fanns på forumet för ca 1 år sedan. Sjukskrivna skulle tvingas cykla 180 milSaxat ur artikeln: CITAT - Vi ville få upp motivationen, visa att man kunde övervinna sig själv genom att sätta upp mål i livet, säger Åsa Andersson, försäkringsdirektör och högsta chef för Försäkringskassan i Skåne. Men de sjuka ville inte ställa upp? - Nej...det kräver ju rätt mycket att cykla så långt. Var det en bra idé det här? - Det vet jag inte egentligen om jag tycker...vi förstod att det skulle bli svårt att rekrytera deltagare. Vad ska ni göra av de nya cyklarna? - Vi ska försöka sälja dem. Skulle du själv kunna tänka dig att cykla från Haparanda till Ystad? - Nej...det vet jag inte precis. Ja jisses, vad ska man säga... mer än att det var en rent bedrövlig idè...  Ja man ska visst aldrig upphöra att förvånas över hur människor tänker! Fast jag förstod inte riktigt vad det hade med valresultatet att göra??
Margaretha
18-10-2006, 11:53
CITAT (arno @ 18-10-2006, 01:12) Vi har tydligen också pengar till att subventionera de välbeställdas behov av hushållshjälp men inte till att se till att det finns tillräckligt med personal på skolor, äldreboenden och sjukhus. Det är inte bara "välbeställda" som behöver anlita privata firmor för att få städat t.ex. Många gamla är i den situationen, sedan äldrevården rustats ner de sista åren. Hemtjänsten får bara göra vissa saker och har man då ingen anhörig i närheten så har man inget val. Vare sig man har råd eller inte. Man får gå i gamla vinterkappan och de slitna skorna ett par år till för att få ha rent ikring sig! Eller låta bli att köpa ut någon medicin! Verligheten är inte svart eller vit!!! Den är både och!!!
CITAT (Margaretha @ 18-10-2006, 12:53) CITAT (arno @ 18-10-2006, 01:12) Vi har tydligen också pengar till att subventionera de välbeställdas behov av hushållshjälp men inte till att se till att det finns tillräckligt med personal på skolor, äldreboenden och sjukhus. Det är inte bara "välbeställda" som behöver anlita privata firmor för att få städat t.ex. Många gamla är i den situationen, sedan äldrevården rustats ner de sista åren. Hemtjänsten får bara göra vissa saker och har man då ingen anhörig i närheten så har man inget val. Vare sig man har råd eller inte. Man får gå i gamla vinterkappan och de slitna skorna ett par år till för att få ha rent ikring sig! Eller låta bli att köpa ut någon medicin! Verligheten är inte svart eller vit!!! Den är både och!!!  Naturligtvis kommer några av oss vanliga medborgare att njuta fördelarna av denna subvention. Dessvärre kommer nog inte många av våra gamla att ha råd då de inte får någon bättre ekonomisk situation. Skattelättnader kommer på lönen från arbete medan fördyringarna drabbar alla. De allra flesta kommer inte att ha råd med denna service. Det troliga är att en stor del av verksamheten kommer att betalas med svarta pengar även fortsättningsvis. Man tar bort folk från skolor, äldreboenden osv. och flyttar pengarna till service åt de som har. Du har absolut rätt i att verkligheten är både svart och vit. Den mörknar dessvärre för de som inte har arbete, hälsa eller förmögenhet enligt vad jag kan se. För övriga medborgare gäller nog att försäkra upp sig medan tid är.Jag har sett att olyckor,sjukdomar och arbetslöshet kan drabba vem som helst - när som helst. En annan fundering jag drabbats av; Varför måste vi sänka kostnaderna för A-kassesystemet nu när alla de nya jobben är på väg?
Hannele
18-10-2006, 12:38
CITAT (AnitaGg @ 18-10-2006, 10:03) CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 09:35) CITAT (Bettson @ 18-10-2006, 09:27) Det låter i resonemanget som om "man får skylla sig själv " att man är sjuk och politikerna tror att man kan påverka sin sjukdom genom vilja. Vem har sagt så? Det är väl lite dom signalerna som skickas ut. Va?? Vems signaler? Ingen borgerllig politiker har yttrat sej så. Sossarna bara skrämmer sina egna!
*Molly*
18-10-2006, 13:12
CITAT (arno @ 18-10-2006, 10:23) CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 09:06) CITAT (arno @ 18-10-2006, 01:12) Vad jag menar är att man likställer sjuka, pensionärer,arbetslösa och sk.fuskare när det gäller betalningsansvaret för att de redan rika skall få det ännu bättre. Du skrev att de sjuka ska ut i arbete. Fast under sosseregeringen har rehabilitering av sjuka legat nere och den nya regeringen har lovat lägga mera pengar på det. Det ser inte jag som något negativt. Tvärtom. Och vi har aldrig haft så stora klasskillnader och fattiga som under sosseregering.  Det var absolut värre innan socialdemokratin kom till makten i sverige. Den senaste sosseregeringen har haft fullt upp med att städa efter förra borgarstyret. Dessvärre har "marknaden" fått mer att säga till om så de var väl den mest högerorienterade sosseregering vi någonsin haft. Nu har vi tagit ytterligare ett steg mot höger och då tror jag att det blir än värre för vanligt folk. Allt man presenterat hittills i förändringar har ju den inriktningen i alla fall kan inte jag se något annat. Moderaterna - ett arbetarparti .... vilken blåsning!!! Just precis, nya arbetarpartiet, vilken blåsning !! Säkert har många låginkomstagare, pensionärer och arbetslösa som röstat på Reinfeldt och alliansen ångrat sitt val när de sett vad alliansens budget innebär.
Hannele
18-10-2006, 13:19
CITAT (Scrollan @ 18-09-2006, 17:49) CITAT (netaave @ 18-09-2006, 17:33) Ja tänk vad hemskt att folk måste börja ta ansvar själva för sina liv. Exakt.  Åtminstone kunna styra sin närmaste omgivning, som inte hör till politikernas revir.
Margaretha
18-10-2006, 16:23
CITAT (arno @ 18-10-2006, 13:34) CITAT (Margaretha @ 18-10-2006, 12:53) CITAT (arno @ 18-10-2006, 01:12) Vi har tydligen också pengar till att subventionera de välbeställdas behov av hushållshjälp men inte till att se till att det finns tillräckligt med personal på skolor, äldreboenden och sjukhus. Det är inte bara "välbeställda" som behöver anlita privata firmor för att få städat t.ex. Många gamla är i den situationen, sedan äldrevården rustats ner de sista åren.  De allra flesta kommer inte att ha råd med denna service. Det troliga är att en stor del av verksamheten kommer att betalas med svarta pengar även fortsättningsvis. Varför måste vi sänka kostnaderna för A-kassesystemet nu när alla de nya jobben är på väg? Jag hoppas att de gamlas rätt att få den hjälp de behöver från Hemtjänsten eller att få ett boende ska komma tillbaka - efter att nedrustningen av äldreomsorgen gjort dem beroende av städbolag. Alla vill inte köpa svart städning utan svälter hellre. Har själv en 90-årig mamma i den situationen och bor långt ifrån. Hennes väninnor utan anhöriga på orten gör likadant. De anlitar en vit firma. Och det är inte fråga om några rika äldre damer, men de vill ha rent i sina hem. Så A-kassan: Det är väl ändå ett problem att folk inte sällan anser sig vara tvungna att tacka nej till jobb, därför att A-kasseersättningen är högre än den blivande lönen. Och den första tiden av arbetslösheten ska ju, om jag förstått det hela rätt, inte ersättningen sänkas utan först efter ett antal månader. Min man blev arbetslös för några år sedan. Efter 7 månader hittade han ett nytt jobb, men lönen var ungefär 60% av hans gamla lön och sämre än A-kasseersättningen. Han tog det i alla fall även om det inte kändes särskilt lustigt. Så jag vet vad jag talar om. Lättnader ska ju också införas för företag som anställer personer som varit ifrån arbetslivet under lång tid. Jag vill gärna se vilka effekter alla dessa åtgärder kan få innan jag dömer ut dem. Det är inte bra som det är. Alltså måste vi pröva något nytt!
herkules
18-10-2006, 17:48
CITAT (Margaretha @ 18-10-2006, 17:23) Jag vill gärna se vilka effekter alla dessa åtgärder kan få innan jag dömer ut dem. Det är inte bra som det är. Alltså måste vi pröva något nytt! Jag håller med dig men jag tycker inte att man som nytt parti ska börja med att göra folk fattigare än vad de redan är.
CITAT (herkules @ 18-10-2006, 18:48) Jag håller med dig men jag tycker inte att man som nytt parti ska börja med att göra folk fattigare än vad de redan är. håller med där
Margaretha
18-10-2006, 22:13
CITAT (herkules @ 18-10-2006, 18:48) CITAT (Margaretha @ 18-10-2006, 17:23) Jag vill gärna se vilka effekter alla dessa åtgärder kan få innan jag dömer ut dem. Det är inte bra som det är. Alltså måste vi pröva något nytt!
Jag håller med dig men jag tycker inte att man som nytt parti ska börja med att göra folk fattigare än vad de redan är. Vi vet ju inte riktigt hur det slår. En del saker höjs, annat sänks. Somliga ekonomer påstår att det inte kommer att bli sådana effekter. Jag kan inte tillräckligt om ekonomi för att kunna se alla sidor. Är själv sjukskriven sedan lång tid och kan inte se att det är någon katastrof om ersättningen går tillbaka till samma summa som före 1/7 i år, vilket man sagt att den ska. Höjningen kom lagom till valet, kan man tänka!
CITAT (Margaretha @ 18-10-2006, 23:13) CITAT (herkules @ 18-10-2006, 18:48) CITAT (Margaretha @ 18-10-2006, 17:23) Jag vill gärna se vilka effekter alla dessa åtgärder kan få innan jag dömer ut dem. Det är inte bra som det är. Alltså måste vi pröva något nytt!
Jag håller med dig men jag tycker inte att man som nytt parti ska börja med att göra folk fattigare än vad de redan är. Vi vet ju inte riktigt hur det slår. En del saker höjs, annat sänks. Somliga ekonomer påstår att det inte kommer att bli sådana effekter. Jag kan inte tillräckligt om ekonomi för att kunna se alla sidor. Är själv sjukskriven sedan lång tid och kan inte se att det är någon katastrof om ersättningen går tillbaka till samma summa som före 1/7 i år, vilket man sagt att den ska. Höjningen kom lagom till valet, kan man tänka! Nej det är ingen katastrof...om man är två i familjen som har inkomster...men är den ena sjuk och den andre arbetslös...slår det hårt... är du ensamstående med barn, är det bortfallet många gånger skillnaden på ett par vinterstövlar till barnet
aanderss
18-03-2007, 16:49
nja kanske
Hannele
18-03-2007, 17:20
CITAT (pejori @ 19-10-2006, 09:29)  men är den ena sjuk och den andre arbetslös...slår det hårt... är du ensamstående med barn, är det bortfallet många gånger skillnaden på ett par vinterstövlar till barnet  Det var inte bättre förr i tiden heller.
CITAT (Hannele @ 18-03-2007, 18:20)  Det var inte bättre förr i tiden heller. Å nu får man ju också chansen att röra på sig. Arbetslösa skåningar får prova på expanderade gruvnäringen i Norrland och arbetslösa norrlänningar kan få jobb i hushåll på Östermalm eller Lidingö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|