|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
CITAT (mamamaggan @ 21-09-2007, 23:46)  Det vara sjutton vad tyst det blev bland dem som skriker BIDRAG eller påstår att sjukskrivna/ sjukpensionärer eller arbetslösa antingen fuskar eller är lata. Men , jag skulle vilja kalla den skatteåterbäring de rika får när de utnyttjar hushållsnära tjänster för just ett BIDRAG. Ett BIDRAG som betalas av dem som inte har råd att köpa sådana tjänster. Du betalade redan i Sosse-Sverige ett "bidrag" på 100% eftersom städningen skedde svart. Det är mycket glädjande med en sänkt skatt på sådana tjänster. Förutom att det är en välfärdsreform som många äldre kommer att ha nytta av så leder det till nya jobb. Sverige blir rikare och rikare men det enda vi använder våra pengar till är att handla mer och mer kläder och prylar från Asien. Det är inte speciellt miljövänligt. Det är hög tid att vi ökar vår konsumtion av tjänster istället. Dessutom är det enda sättet för att hålla full sysselsättning på sikt när produktionen flyttar från landet.
CITAT (Jif @ 22-09-2007, 04:10)  Ok, du tror alltså att det inte är höginkomsttagarna för försörjer dig utan du som försörjer höginkomsttagarna. Hur är det möjligt i ett land med progressivt skattesystem? Du behöver inte svara, jag blir bara lite sne när vänsterfolk ska vränga på begreppen för att rättfärdiga sin åsikt. Har man bara gott om pengar så är det inget problem att ordna avdrag så att man slipper betala de flesta skatter. Undantaget har varit fastighetsskatten, som det har varit mycket svårt att smita från, man har varit tvungen att köpa sig en äldre gods, herrgårdar och slott för att slippa den. Men nu man ju inte heller det bekymret längre.
CITAT (Jif @ 22-09-2007, 05:26)  Du betalade redan i Sosse-Sverige ett "bidrag" på 100% eftersom städningen skedde svart.
Det är mycket glädjande med en sänkt skatt på sådana tjänster. Förutom att det är en välfärdsreform som många äldre kommer att ha nytta av så leder det till nya jobb. Sverige blir rikare och rikare men det enda vi använder våra pengar till är att handla mer och mer kläder och prylar från Asien. Det är inte speciellt miljövänligt. Det är hög tid att vi ökar vår konsumtion av tjänster istället. Dessutom är det enda sättet för att hålla full sysselsättning på sikt när produktionen flyttar från landet. Jag håller med om att vi bör minska vår konsumtion, en ständig ökning är inte hållbar i längden - det inser ju även Pelle 5 år, så snart ska nog nationalekonomer och politiker också förstå det. I ett samhälle är vi alla mer eller mindre beroende av varandra. Visst betalar den högavlönade mer i skatt, men kommer välståndet ur tomma luften? Hela samhället hjälper till att baka kakan, jag tycker att delarna av den ska fördelas lite mer rättvist - vilket i mina ögon innebär mer lika. Vad gäller hushållsnära tjänster så har visst 2% utnyttjat denna reform. Vet inte om det är högt eller lågt, jag förväntade mig inte mer. De som använt reformen mest är äldre män som köpt tjänster av unga kvinnor. Förhoppningsvis innebär detta att svartarbetet minskar, och tryggheten ökar, annars ser jag få fördelar med reformen.
CITAT (Pirum @ 22-09-2007, 07:15)  Vad gäller hushållsnära tjänster så har visst 2% utnyttjat denna reform. Vet inte om det är högt eller lågt, jag förväntade mig inte mer. De som använt reformen mest är äldre män som köpt tjänster av unga kvinnor. Förhoppningsvis innebär detta att svartarbetet minskar, och tryggheten ökar, annars ser jag få fördelar med reformen. Hushållsnära tjänster = hemhjälp, och det hade väl varit utmärkt om staten hade kunnat sponsra kommunernas hemhjälp för de äldre och handikappade som behöver det, och som idag många ggr inte har råd med det. Nu får de äldre leva i misär, eller själva försöka klättra för att t ex byta gardiner, medan staten istället sponsrar hemhjälp åt personer som inte har några fysiska handikapp.
herkules
22-09-2007, 07:29
CITAT (Jif @ 22-09-2007, 04:43)  Ni babblar om empati och solidaritet. Jag tycker det bara handlar om er egen egoism. Självklart har folk inte haft incitament nog att komma tillbaka till arbetslivet i Sosse-Sverige. Jag är själv bara lite över 30 och har stått utanför arbetsmarknaden långa tider, något jag skäms över idag eftersom jag ju faktiskt har levt på andra och hindrat samhället från att behålla välfärdssystemet. Men jag har iallafall inte gnällt över att jag inte får tillräckligt mycket bidrag. Nu är det dags att vi bygger upp Sverige igen. sitt inte och säg att folk babblar, det är att förringa diskussionen. om du skäms får stå för dig - att du inte gnäller - vad bra då!
CITAT (herkules @ 22-09-2007, 08:29)  sitt inte och säg att folk babblar, det är att förringa diskussionen. Det är taktik man tar till när sakargumenten inte håller. Man förminskar "motståndaren" och drar ner dom på sin egen låga nivå.
herkules
22-09-2007, 07:41
CITAT (KURT @ 22-09-2007, 08:25)  Hushållsnära tjänster = hemhjälp, och det hade väl varit utmärkt om staten hade kunnat sponsra kommunernas hemhjälp för de äldre och handikappade som behöver det, och som idag många ggr inte har råd med det. Nu får de äldre leva i misär, eller själva försöka klättra för att t ex byta gardiner, medan staten istället sponsrar hemhjälp åt personer som inte har några fysiska handikapp. Ja, och man sponsrar främst för äldre rika män alltså. Funderar på om jag bör fortsätta att kalla det "pigjobb", för det är ju inte så att jag ser ner på pigor, inte heller ser jag ner på arbetet de utför. Men eftersom jag är så emot denna socialhjälp till bättre bemedlade så är det väl lätt att folk jag snackar med känner att mina åsikter 'spiller över'. Nåja, jag får väl glädja mig åt att få en hundring eller så mer i kuvertet efter nyår, på väg mot den där infamösa tusenlappen som utlovades. Mkt märkligt det där, att det inte går att konstruera en matematiskt ekonomisk modell som ger antingen 1000kr mer åt alla, eller 1000kr mer åt de fattigaste. Alla modeller vi använder tycks per automatik ge 1000kr, eller mer, åt de redan rika, medan lågavlönade får några hundringar - som direkt mer än äts upp av höjd a-kassa, minskade avdrag, höjd bilförsäkring, etc. Menmen, "Åt dem som har skall varda givet" osv.
CITAT (herkules @ 22-09-2007, 08:41)  Jo sitt du på dina höga hästar. Vet man vad empati och medkänsla går ut på så kan man gott hålla huvudet högt. Det luktar skit där nere
Blomstertanten
22-09-2007, 07:48
Och nu föreslår regeringen i den nya budgeten att skattereduktionen för hushållsnära tjänster ska omfatta även dem som har sådana tjänster som skattepliktig löneförmån !!!!!!! Jaja, blir jag förvånad eller ?  inte ett dugg !!! Det finns ett passande uttryck : Mycket vill ha mer !
CITAT (Blomstertanten @ 22-09-2007, 08:48)  Och nu föreslår regeringen i den nya budgeten att skattereduktionen för hushållsnära tjänster ska omfatta även dem som har sådana tjänster som skattepliktig löneförmån !!!!!!! Jaja, blir jag förvånad eller ?  inte ett dugg !!! Det finns ett passande uttryck : Mycket vill ha mer ! Två själar en tanke .... Tänkte på precis samma sak. Mycket vill ha mer .... Det förefaller som om dom som har minst är dom som är mest benägna av att dela med sig av det lilla dom har.
Blomstertanten
22-09-2007, 07:53
CITAT (AnitaO @ 22-09-2007, 08:50)  Två själar en tanke .... Tänkte på precis samma sak. Mycket vill ha mer .... Det förefaller som om dom som har minst är dom som är mest benägna av att dela med sig av det lilla dom har. Kan det ha att göra med att man vet hur det är att inte ens ha pengar till en liter mjölk i slutet av månaden ? Det är ett sjukt samhälle där en del inte ens har råd att gå till doktorn när de är sjuka ! Där en del är tvingade att gå till jobbet fast de är sjuka ,för att de inte har råd att stanna hemma ! Gå till tandläkaren för lite tandvärk  Nä, det är bara att "bita ihop" och stå ut ! Man vänjer sig så småningom
CITAT (Blomstertanten @ 22-09-2007, 08:53)  Kan det ha att göra med att man vet hur det är att inte ens ha pengar till en liter mjölk i slutet av månaden ? Det är det säkert, i kombination med att man utvecklat sin förmåga till empati. Alla föds inte med den tyvärr, utan det måste läras in under uppväxten om den ska utvecklas alls.
CITAT (Pirum @ 22-09-2007, 07:44)  Nåja, jag får väl glädja mig åt att få en hundring eller så mer i kuvertet efter nyår, på väg mot den där infamösa tusenlappen som utlovades. Mkt märkligt det där, att det inte går att konstruera en matematiskt ekonomisk modell som ger antingen 1000kr mer åt alla, eller 1000kr mer åt de fattigaste. Alla modeller vi använder tycks per automatik ge 1000kr, eller mer, åt de redan rika, medan lågavlönade får några hundringar - som direkt mer än äts upp av höjd a-kassa, minskade avdrag, höjd bilförsäkring, etc.
Menmen, "Åt dem som har skall varda givet" osv. Hade man verkligen velat sänka skatten med 1000 kr åt alla så hade man ju bara kunnat höja grundavdraget.
Blomstertanten
22-09-2007, 08:08
CITAT (gammelnalle @ 20-09-2007, 18:48)  Eller tillhör ni alla "medelklassarna" och eliten som får det bättre med de nya förslagen?
Ni brukar ju "gnabbas " här...
b Väck inte den björn som sover !
Eva-Helene
22-09-2007, 08:49
CITAT (Pirum @ 20-09-2007, 20:40)  Men det är fan att de sjuka, arbetslösa och fattiga ska bekosta skattesänkningar för de friska, högavlönade och rika  Exakt!
Den empatiska förmågan är en gåva, en gåva som det inte är alla förunnat att ha......tyvärr. En stor kram till er alla som faktiskt visar att ni är i besittning av den
gammelnalle
22-09-2007, 09:23
CITAT (Blomstertanten @ 22-09-2007, 09:08)  Väck inte den björn som sover !  ja, vad har jag ställt till med???? eller är det regeringen?? b
CITAT (Gillan @ 22-09-2007, 10:01)  Den empatiska förmågan är en gåva, en gåva som det inte är alla förunnat att ha......tyvärr. En stor kram till er alla som faktiskt visar att ni är i besittning av den  Visst är det en gåva. Inte heller att blanda ihop med sympati ... för det är nåt helt annat det
mamamaggan
22-09-2007, 09:43
CITAT (Jif @ 22-09-2007, 05:26)  Du betalade redan i Sosse-Sverige ett "bidrag" på 100% eftersom städningen skedde svart.
Det är mycket glädjande med en sänkt skatt på sådana tjänster. Förutom att det är en välfärdsreform som många äldre kommer att ha nytta av så leder det till nya jobb. Sverige blir rikare och rikare men det enda vi använder våra pengar till är att handla mer och mer kläder och prylar från Asien. Det är inte speciellt miljövänligt. Det är hög tid att vi ökar vår konsumtion av tjänster istället. Dessutom är det enda sättet för att hålla full sysselsättning på sikt när produktionen flyttar från landet. Att de rika redan innan myglade till sig förmåner tycker inte jag är ett skäl till att ge dem ännu mer förmåner. De tjänsterna borde förunnas dem som verkligen behöver dem. Att ge bidrag till de som har råd att betala själva är väl inte den rätta vägen att gå. Du skriver att vi har för liten konsumtion av tjänster. Det är lätt ordnat att öka den konsumtionen . Anställ mer folk inom vård/omsorg/skola mm . SVårare än så är det inte och då kommer de dem till del som behöver dem t o m de rika.
CITAT (Jif @ 22-09-2007, 04:43)  Ni babblar om empati och solidaritet. Jag tycker det bara handlar om er egen egoism. Självklart har folk inte haft incitament nog att komma tillbaka till arbetslivet i Sosse-Sverige. Jag är själv bara lite över 30 och har stått utanför arbetsmarknaden långa tider, något jag skäms över idag eftersom jag ju faktiskt har levt på andra och hindrat samhället från att behålla välfärdssystemet. Men jag har iallafall inte gnällt över att jag inte får tillräckligt mycket bidrag. Nu är det dags att vi bygger upp Sverige igen. Du menar att de som är oförmögna att jobba ska skämmas och tiga? Eller har du glömt att vi har människor i det här landet som inte myglar med sin sjukdom. Genom sig själv känner man andra heter det ju, men försök inse att det finns både psykiska och fysiska skäl till varför en del inte kan jobba. Men ditt resonemang är det med andra ord helt rätt att sparka på dem som ligger. Du är bara lite över 30 säger du, kom igen när du skaffat dig lite medkänsla. Det är sånt man lär sig när man växer upp.
Biggan_
22-09-2007, 10:15
mamamaggan
22-09-2007, 10:17
Efterlyser fortfarande svaret på om den som får ersättning för sin stulna bil får ett BIDRAG. Den personen ska alltså skämmas för att det är andra som betalar för att den bestulne ska få ut sin ersättning . Finns det ingen som kan svara på det ?
Felicia
22-09-2007, 10:27
Jag tycker det är bedrövligt då dom säger att ingen ska vara arbetslös och att nya jobb skapas osv men det gäller nog bara i storstadsregionerna. Dom glömmer glesbygen eller också vill dom utrota glesbygd. Här där jag bor (norrlands inland) så är det väldigt dåligt med arbete. Min sambo som är byggnadsarbetare har ett h****e med arbetsförmedlingen så fort han är arbetslös. Dom skickar krav till honom att söka arbeten som ligger över 100 mil härifrån och vid ett tillfälle var det till och med till ett företag som hade betalningsanmärkningar. Min sambo söker ju jobb hela tiden men i kommunen och grannkommunen och vill verkligen inte vara arbetslös men nån måtta får det väl ändå vara. Dom styrande verkar ju inte bry sig om att folk har ett liv med hem och familj Nej, dom måste ju skapa jobb även i glesbygd innan dom börjar med såna här "hetsjakter"
Ophelia
22-09-2007, 10:51
Majoriteten av den röstberättigande befolkningen har valt denna regering. Det torde väl inte förelegat någon som helst överraskning att regeringen skulle omstrukturera det svenska välfärdssystemet och det ganska snabbt.
Tillhör själv en helt vanlig arbetarklass men med hyfsad lön (klarar mig bra men lever INTE i dus och dus) om det nu skulle ha nåt med saken att göra.
mamamaggan
22-09-2007, 10:53
CITAT (Jif @ 22-09-2007, 04:43)  Ni babblar om empati och solidaritet. Jag tycker det bara handlar om er egen egoism. Självklart har folk inte haft incitament nog att komma tillbaka till arbetslivet i Sosse-Sverige. Jag är själv bara lite över 30 och har stått utanför arbetsmarknaden långa tider, något jag skäms över idag eftersom jag ju faktiskt har levt på andra och hindrat samhället från att behålla välfärdssystemet. Men jag har iallafall inte gnällt över att jag inte får tillräckligt mycket bidrag. Nu är det dags att vi bygger upp Sverige igen. För det första Jif så har du inte fått BIDRAG utan ersättning från en försäkring. För det andra , du säger att du skäms för att du levt på andra. Var du inte berättigad till ersättningen ? Fuskade du ?
CITAT (KURT @ 22-09-2007, 08:25)  Hushållsnära tjänster = hemhjälp, och det hade väl varit utmärkt om staten hade kunnat sponsra kommunernas hemhjälp för de äldre och handikappade som behöver det, och som idag många ggr inte har råd med det. Nu får de äldre leva i misär, eller själva försöka klättra för att t ex byta gardiner, medan staten istället sponsrar hemhjälp åt personer som inte har några fysiska handikapp. precis...den som har råd att betala för städhjälp kan utnyttja den...inte dom gamla och handikappade som så väl skulle behöva den hjälpen
Jag är inte högavlönad eller kan räknas som någon rik knös precis, men visst har det blivit så att jag får mer i lönekuvertet när skatten minskat. Men jag är nog för rödfärgad för att kunna njuta av det riktigt. Skaffa piga och göra avdrag för det skulle icke finnas i min värld att ha mage till så länge jag kan sopa upp min skit själv.
Tobias-A
22-09-2007, 11:13
CITAT (Felicia @ 22-09-2007, 11:27)  Jag tycker det är bedrövligt då dom säger att ingen ska vara arbetslös och att nya jobb skapas osv men det gäller nog bara i storstadsregionerna. Dom glömmer glesbygen eller också vill dom utrota glesbygd. Här där jag bor (norrlands inland) så är det väldigt dåligt med arbete. Min sambo som är byggnadsarbetare har ett h****e med arbetsförmedlingen så fort han är arbetslös. Dom skickar krav till honom att söka arbeten som ligger över 100 mil härifrån och vid ett tillfälle var det till och med till ett företag som hade betalningsanmärkningar. Min sambo söker ju jobb hela tiden men i kommunen och grannkommunen och vill verkligen inte vara arbetslös men nån måtta får det väl ändå vara. Dom styrande verkar ju inte bry sig om att folk har ett liv med hem och familj Nej, dom måste ju skapa jobb även i glesbygd innan dom börjar med såna här "hetsjakter" Jag tror man får tänka i nya banor och flytta dit jobben finns. Allt går även om det är jobbigt med familj och allt! Jag vet, vi har kuskat runt en del jag och min sambo  här nere i södra Sverige råder iaf högkonjuktur!! Sedan är det faktiskt INTE så att det är politikerna som skapar några jobb alls utan det är företagen som gör det och finns det inga företag där man bor som har några lediga jobb så är det väl naturligt att man måste flytta?! Dessutom är lönerna bättre här nere. Man får väga helt enkelt väga rädslan för att dra upp sina rötter och pröva lyckan på annat håll, mot att vara kvar och vänta och se vad som KANSKE händer.
Jag orkar inte ge mig in i den här debatten, men  till och  och lov för alla er som har sunda röda åsikter! Mvh Fenja
CITAT (mamamaggan @ 22-09-2007, 11:17)  Efterlyser fortfarande svaret på om den som får ersättning för sin stulna bil får ett BIDRAG. Den personen ska alltså skämmas för att det är andra som betalar för att den bestulne ska få ut sin ersättning . Finns det ingen som kan svara på det ? Ja du mammamaggan, jag trodde i min enfald att så här dags på dagen skulle vi ha fått något svar, men inte då. Är det så att Jif representerar åsikterna från högersidan så gu´bevaremejväl!!!!! Trodde faktiskt att det inte skulle vara riktigt så illa, men men..... Och du Tobias-A! Läs noga det Felicia skriver och passa på att försöka ta lite lärdom! Även om jag bor i en storstadsregion så har jag full förståelse och empati för glesbygdsborna. Tycker att det är för j-kligt att man inte har tankeförmåga nog att begripa att dom inget hellre vill än att slippa utnyttja sina sociala försäkringar! Jag har haft fördelen att själv få se vilken enorm kreativitet, vilja, sammanhållning och handlingskraft som finns där. Du skulle bara se vad dom lyckas skapa av ingenting för att kunna stå på egna ben! Beundransvärt, säger jag bara! Jösses, inte ska man bedriva någon hetsjakt på sådana människor! Nog har vi väl råd att hjälpa dem lite på traven istället för att mata alla bottenlösa girigtrutar som egentligen borde skämmas över sin egen bortskämdhet!
Tobias-A
22-09-2007, 11:29
Oj, här sätter vi oss på höga hästar! Om det gör dig glad att sätta dig till doms över det jag skrev så bjuder jag på det
CITAT (Tobias-A @ 22-09-2007, 12:13)  Sedan är det faktiskt INTE så att det är politikerna som skapar några jobb alls utan det är företagen som gör det och finns det inga företag där man bor som har några lediga jobb så är det väl naturligt att man måste flytta?! Så vad är glesbygdsstödet till för då?
Felicia
22-09-2007, 11:33
CITAT (Tobias-A @ 22-09-2007, 12:13)  Jag tror man får tänka i nya banor och flytta dit jobben finns. Allt går även om det är jobbigt med familj och allt! Jag vet, vi har kuskat runt en del jag och min sambo  här nere i södra Sverige råder iaf högkonjuktur!! Sedan är det faktiskt INTE så att det är politikerna som skapar några jobb alls utan det är företagen som gör det och finns det inga företag där man bor som har några lediga jobb så är det väl naturligt att man måste flytta?! Dessutom är lönerna bättre här nere. Man får väga helt enkelt väga rädslan för att dra upp sina rötter och pröva lyckan på annat håll, mot att vara kvar och vänta och se vad som KANSKE händer. Nej, här håller jag inte med. Jag tror inte på centralisering Dessutom så skulle vi då alltså behöva sälja vårt hus som min sambo byggt själv på en tomt på sitt hemställe. Först och främst är det väldigt svårt att sälja hus här och få ut värdet av det sen är det ju affektionsvärdet.. Plus att vi skulle måsta sälja vårt fritidshus som ger oss så mycket. Plus att jag skulle måsta säga upp mig från ett bra jobb. Sen barnen som nu är ungdomar och går i gymnasium, skulle vi bara lämna dom här då? Skulle inte tro dom skulle vilja flytta från alla släktingar plus pojkvänner och jag skulle aldrig vilja tvinga dom.. Nej, vårt liv är något värt det med, än fast vi bor i Norrland.. Borde väl gå att starta företag här i stället. Det var som en bekant av oss sade - Ska man leva för att arbeta eller arbeta för att leva? En intressant fråga.. CITAT (Cacki @ 22-09-2007, 12:19)  Ja du mammamaggan, jag trodde i min enfald att så här dags på dagen skulle vi ha fått något svar, men inte då. Är det så att Jif representerar åsikterna från högersidan så gu´bevaremejväl!!!!! Trodde faktiskt att det inte skulle vara riktigt så illa, men men.....
Och du Tobias-A! Läs noga det Felicia skriver och passa på att försöka ta lite lärdom! Även om jag bor i en storstadsregion så har jag full förståelse och empati för glesbygdsborna. Tycker att det är för j-kligt att man inte har tankeförmåga nog att begripa att dom inget hellre vill än att slippa utnyttja sina sociala försäkringar! Jag har haft fördelen att själv få se vilken enorm kreativitet, vilja, sammanhållning och handlingskraft som finns där. Du skulle bara se vad dom lyckas skapa av ingenting för att kunna stå på egna ben! Beundransvärt, säger jag bara! Jösses, inte ska man bedriva någon hetsjakt på sådana människor! Nog har vi väl råd att hjälpa dem lite på traven istället för att mata alla bottenlösa girigtrutar som egentligen borde skämmas över sin egen bortskämdhet! Tack Cacki
CITAT (LadyG @ 22-09-2007, 11:10)  Du menar att de som är oförmögna att jobba ska skämmas och tiga?
Eller har du glömt att vi har människor i det här landet som inte myglar med sin sjukdom. Genom sig själv känner man andra heter det ju, men försök inse att det finns både psykiska och fysiska skäl till varför en del inte kan jobba. Men ditt resonemang är det med andra ord helt rätt att sparka på dem som ligger.
Du är bara lite över 30 säger du, kom igen när du skaffat dig lite medkänsla. Det är sånt man lär sig när man växer upp. Jag menar att sådana som jag ska skämmas och tiga. Jag vet hur unga idag resonerar. Att välja att inte jobba under perioder med juste bidragsförsörjning är helt ok för många. Ska jag tycka synd om de som lever på bidrag? Nja, jag gör inte det eftersom jag själv vet att det går utmärkt att leva så bara man vänder på slantarna. Felet med en del är bara att dom tycker synd om sig själva. Jag har hellre medkänsla med dem som verkligen har det svårt. Dom bor inte i Sverige.
CITAT (Jif @ 22-09-2007, 12:34)  Jag menar att sådana som jag ska skämmas och tiga. Jag vet hur unga idag resonerar. Att välja att inte jobba under perioder med juste bidragsförsörjning är helt ok för många.
Ska jag tycka synd om de som lever på bidrag? Nja, jag gör inte det eftersom jag själv vet att det går utmärkt att leva så bara man vänder på slantarna. Felet med en del är bara att dom tycker synd om sig själva.
Jag har hellre medkänsla med dem som verkligen har det svårt. Dom bor inte i Sverige. Vilka bidrag pratar du om?
Tobias-A
22-09-2007, 12:06
CITAT (Jif @ 22-09-2007, 12:34)  Jag menar att sådana som jag ska skämmas och tiga. Jag vet hur unga idag resonerar. Att välja att inte jobba under perioder med juste bidragsförsörjning är helt ok för många.
Ska jag tycka synd om de som lever på bidrag? Nja, jag gör inte det eftersom jag själv vet att det går utmärkt att leva så bara man vänder på slantarna. Felet med en del är bara att dom tycker synd om sig själva.
Jag har hellre medkänsla med dem som verkligen har det svårt. Dom bor inte i Sverige. Sunda åsikter! Jag hade nästan gett upp detta forum
CITAT (Tobias-A @ 22-09-2007, 12:29)  Oj, här sätter vi oss på höga hästar! Om det gör dig glad att sätta dig till doms över det jag skrev så bjuder jag på det  Hmm, vilka höga hästar?? Skulle väl i så fall vara arbetshästar då.....av Nordsvensk ras  och det är annat det än de fisförnäma spatthästarna som anser sej själva vara av en ädlare ras och som helst vill bli matade med guldhavre för att öht klara att hålla sej på benen själva....och dem måste man tydligen strama åt tyglarna en aning för att få dem "att gå i rätt form". Och tackar som bjuder, jag bjuder gärna igen!
CITAT (Tobias-A @ 22-09-2007, 13:06)  Sunda åsikter! Jag hade nästan gett upp detta forum  "Nästan gett upp detta forum"....du blev medlem idag Tobias! I så fall ger man upp ganska snabbt eller så finns du här under ett annat namn också.
CITAT (Magdis @ 22-09-2007, 13:18)  "Nästan gett upp detta forum"....du blev medlem idag Tobias! I så fall ger man upp ganska snabbt eller så finns du här under ett annat namn också. Blev medlem klockan 11:24 och gav (nästan) upp klockan 13:06
CITAT (LadyG @ 22-09-2007, 12:36)  Vilka bidrag pratar du om? som, sagt...VILKA BIDRAG???????  eller menar ni att socialFÖRSÄKRINGEN är ett BIDRAG
CITAT (pejori @ 22-09-2007, 13:52)  som, sagt...VILKA BIDRAG???????  eller menar ni att socialFÖRSÄKRINGEN är ett BIDRAG  Vi är många som väntar tålmodigt på svar  Hunden var sjuk så jag ringde Agria och fick ett veterinärbidrag
....hmmm...funderar bara på varför "nån annan" ska starta företag i norrland...har man inget jobb finns det faktiskt möjlighet att bli egen företagare och skapa sig ett jobb..Förhoppningsvis kommer den nya regeringen att göra att detta blir lättare... Ibland måste man ta tag i sin egen situation själv... ...men det är klart..det är fult att vara företagare..och nåde den som råkar bli rik på sitt initiativ..den har absolut myglat till sig pengarna..
Tycker att den här diskussionen förs på ett ganska låst plan..svart eller vitt...rött eller blått..var finns nyanserna?? Det optimala vore kanske då ett kommunistiskt samhälle, först då uppnås rättvisa..men det innebär att alla, dvs varenda en måste tycka och vilja det annars blir det förtryck.... I en perfekt värld så hade samhället jobb till alla...som de kunde styra över själva och jobba efter egen förmåga...MEN det skulle ändå alltid vara nån som åkte snålskjuts...som fuskade och latade sig medan andra mer samvetsgranna stretade på..eller hittade ett sätt att förse sig med mer än man hade rätt till... Jag tycker att det ska finnas bra försäkringar för alla som är sjuka...och ofrivilligt arbetslösa...Men det får ändå inte vara så att man får ut mer i "försäkring" än den som jobbar får i lön...hur lite man än tjänar... Alla är lika mycket värda i grunden....vare sig man är sjuk eller fullt arbetsför..Har sagt det förut...att man en gång haft ett bra betalt jobb ska inte borga för att du har det bra resten av livet...Man hade bara tur ett tag...sen åker man obönhörligt tillbaka ner till ruta ett...Alla ska ha det skäligt men kan man inte tillföra samhället nåt större så är man inte värd mer än nån annan...hur mycket man än ansågs vara värd tidigare!!!!
...och det där med bilförsäkringen...vilket djävla tjôt, förresten..varför hänger man upp sig så på ett ord?? Vad spelar det för roll om det kallas bidrag eller försäkring..Syftet är ju detsamma...Att mildra smällen!!! Men en mindre smäll blir det ändå...den kallas självrisk!! Och så ska vi inte glömma nedskrivningen.... I mitt hjärta är jag rödare än de flesta..men jag har ändå en hel del blå inslag och dessutom en massa grönt... Jag tror på alla människors lika värde...men jag tror också på friheten att välja själv...och jag tror dessutom på individens ansvar för sig själv och sina handlingar...och att man måste anpassa sig efter omvärlden...man kan inte förvänta sig att omvärlden ska anpassa sig efter den enskilda människan..
Tobias-A
22-09-2007, 14:34
Det var ju roligt Forum! Här händer saker, skit kastas hög och lågt och toleransen för dom som inte delar den rödan tron är noll.. I det faller är jag nog en Shirehäst men i era ögon är jag bara en Shettis. Tack för det Televerket Nu lägger jag ner mitt deltagande i just denna tråden och återgår till dom övriga som handlar om den gröna tummen. Ta det lugnt där ute i cyperspace!
mitt drömsamhälle är..."efter var och ens FÖRMÅGA...till var och ens BEHOV".... inte som nu..."efter var och ens OFÖRMÅGA...till höginkomsttagarnas BEHOV... ska vi slopa den sociala försäkringen, så visst... men då ska man också avskaffa jordbruksstödet,...återinföra förmögenhetsskatten,....ta bort alla möjligheter till olika skatteavdrag. Inga lättnader för att man placerat sina pengar i olika projekt...ren inkomst...ren skatt..... Då får den som har högst lön också högst skatt... CITAT (Tobias-A @ 22-09-2007, 15:34)  Tack för det Televerket  Varsegod
CITAT (Tesa @ 22-09-2007, 15:02)  ....hmmm...funderar bara på varför "nån annan" ska starta företag i norrland...har man inget jobb finns det faktiskt möjlighet att bli egen företagare och skapa sig ett jobb..Förhoppningsvis kommer den nya regeringen att göra att detta blir lättare... Ibland måste man ta tag i sin egen situation själv... Starta eget är en toppengrej! Men ..... det måste finnas en marknad och du måste ha en bärig affärsidé. Annars är det pengar i sjön. Den nya regeringen har inte heller gjort det lättare att bli småföretagare. Enligt en god vän till mig (folkpartist) så har det blivit ännu mer krångel och han är gruvligt besviken på sitt parti.
*Tesa, det ligger faktiskt mycket i det du skriver även om jag inte håller med dej till fullo. Det jag skrev tidigare om kreativitet pch annat i glesbygden gör att jag funderar på om du verkligen har varit på plats och försökt ta reda på hur det ligger till? Mina egna erfarenheter visar på något helt annat än tumrullning i väntan på att någon annan ska komma med guldskeden.
*Och den som själv lyckats att på egen hand att bli rik på sin affärsidé är väl visst väl unnad att bli det. Men man ser ju tyvärr för ofta hur den som bara har rätt bakgrund åker på räkmacka utan att behöva anstränga sej det minsta. Det är väl det som gör människor upprörda över sk-tsnacket om att alla har samma chans. De som verkligen har fått slita sej upp i toppen verkar dessutom ofta ha en humanare inställning till sina medmänniskor än fripassagerarna eftersom dom själva är visa av egen erfarenhet och dessa människor är i allra högsta grad högaktningsvärda bara inte framgången stiger dem åt huvudet.
*Det där tjötet om försäkringar / bidrag beror ju på att ingen som föredrar att kalla det bidrag ger oss något svar.
*Jag kan på sätt och vis också tycka att arbete ska löna sej men alla har ju som sagt inte samma utgångsläge pga div hälsorelaterade funktionsnedsättningar eller att man har otur och hamnar i arbetslöshet . Visst, alla skulle absolut ha rätt till lika mycket ersättning om man av någon anledning inte kan arbeta men då vill det ju också till en ordentlig löneutjämning för att det skulle kunna funka ihop med att "det ska löna sej att arbeta". En ordentlig bantning i löneligans toppskikt för att kunna höja lägstalönerna vore bästa lösningen om man öht ska få ihop ekvationen. Inte mej emot men vad säger nuvarande regering om det?? Ja, i så fall är man helt ute och cyklar nu som istället vill öka klyftorna. Det är väl det som många insett och vill stampa på bromsen nu när man ser vart det barkar iväg. Nej vill man ha fler människor i arbete måste man nog tänka om och börja i rätt ända på problemen.
Blomstertanten
22-09-2007, 15:45
CITAT (Biggan_ @ 22-09-2007, 11:15)  Nja, möjligtvis hudnära tjänst !
Blomstertanten
22-09-2007, 15:55
CITAT (AnitaO @ 22-09-2007, 13:39)  Blev medlem klockan 11:24 och gav (nästan) upp klockan 13:06  Tur att det finns en del som är ihärdigare än så ! Om jag varit dubbelt så ihärdig hade jag ändå gett upp för länge sedan ! Men som tur är så ger jag inte upp i första taget !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|