|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
CITAT (herkules @ 27-09-2007, 15:32)  efter årsskiftet kommer deltidsarbetslösa bara få ersättning från a-kassan i 75 dagar. idag kan man få det i 300 dagar. detta räknar borg o grabbarna spara 4 miljader på. som de kan stoppa i fickan på sina polare i herrklubben.. Har inte läst hela tråden och ärinte helt insatt i detta men är det tänkt att det ska bli så här efter årsskiftet...att de ska minska a-kassedagarna till 75 dagar om man är deltidsarbetslös...då kan de ju även sänka a-kasseavgiften till samma % som de sänger a-kassedagarna med också...Jag sitter inte i denna situationen själv utan jag tillhör dessa 'parasiter' långtidssjukskrivna som nu regeringen vill ha bort...så nu blir det sjukersättning istället och eventuellt socialen...och det är ju MYCKET BÄTTRE eller hur...?  ...pengarna kommer ju inte från samma ställe i grund och botten eller hur?!
CITAT (Floppy @ 28-09-2007, 08:36)  Jag sitter inte i denna situationen själv utan jag tillhör dessa 'parasiter' långtidssjukskrivna som nu regeringen vill ha bort...så nu blir det sjukersättning istället och eventuellt socialen... Är du säker på att det blir så? Beslutet fattat? Svart på vitt? Jag tillhörde själv den skaran parasiter - i över tre år. Alla trodde att det skulle sluta i sjukersättning - alla utom fk:s försäkringsläkare... Det blev till att avsluta anställningen (efter 19 år) och gå till af och anmäla mig som arbetssökande istället, stämplar sen ett halvår. Mina framtidsutsikter? inte ljusa i alla fall...
Chamomille
28-09-2007, 08:41
CITAT (Betty @ 28-09-2007, 09:34)  Är du säker på att det blir så? Beslutet fattat? Svart på vitt? Jag tillhörde själv den skaran parasiter - i över tre år. Alla trodde att det skulle sluta i sjukersättning - alla utom fk:s försäkringsläkare... Det blev till att avsluta anställningen (efter 19 år) och gå till af och anmäla mig som arbetssökande istället, stämplar sen ett halvår. Mina framtidsutsikter...? inga alls...   Jodå, det får vi verkligen hoppas. Annars sparkar vi dom!!!
CITAT (Chamomille @ 28-09-2007, 09:41)   Jodå, det får vi verkligen hoppas. Annars sparkar vi dom!!! Ja det räknar jag kallt med att vi gör!  Men tre år är en lång tid, de hinner ställa till med så mycket på den tiden.
Chamomille
28-09-2007, 08:52
CITAT (Betty @ 28-09-2007, 09:46)  Ja det räknar jag kallt med att vi gör!  Men tre år är en lång tid, de hinner ställa till med så mycket på den tiden. Uschhhh... Det hoppas jag inte. Dom KAN inte bara göra "vad som helst"...  Då blir det snart krig.
CITAT (Chamomille @ 28-09-2007, 09:52)  Uschhhh... Det hoppas jag inte. Dom KAN inte bara göra "vad som helst"...  Då blir det snart krig. Ingen risk för krig inte - vi bor ju i Sverige!  Här går man inte man ur huse och visar sitt missnöje högljutt och öppet. Svenskar protesterar allt för lågmält, jag önskar vi hade lite mer eldfängt temperament - som t.ex. när de franska bönderna tog sina traktorer och rullade in till stan i protest...
Blomstertanten
28-09-2007, 09:07
Synd att jag inte har nån traktor !
Chamomille
28-09-2007, 09:14
Det kan nog hända vad som helst snart. För det är ju "borgare" (massor som jag vet) som är trötta på "skiten". Sen är ju de flesta andra också trötta  Vi får väl ta tag i saken?
caprifol
28-09-2007, 09:25
CITAT (vindspel @ 26-09-2007, 22:20)  De traditionella mansjobben?? De är ju också svarta  Vem ringer till en "riktig"/"vit" bilreperatör, målare, snickare, elektrikare, VVS:are etc???? Det är ju arbeten där svartjobben finns som mest... Visserligen har du en rad frågetecken efter - annars skulle jag sagt: sk-tsnack! Vi är många som anlitar vit arbetskraft - och enbart vit!
CITAT (Betty @ 28-09-2007, 10:05)  Ingen risk för krig inte - vi bor ju i Sverige!  Här går man inte man ur huse och visar sitt missnöje högljutt och öppet. Svenskar protesterar allt för lågmält, jag önskar vi hade lite mer eldfängt temperament - som t.ex. när de franska bönderna tog sina traktorer och rullade in till stan i protest...  Vi har väl inte gått man ur huse sen Dacke... Kanske dags snart?
CITAT (LadyG @ 28-09-2007, 10:36)  Vi har väl inte gått man ur huse sen Dacke...
Kanske dags snart? Absolut!
CITAT (Betty @ 28-09-2007, 09:34)  Är du säker på att det blir så? Beslutet fattat? Svart på vitt? Jag tillhörde själv den skaran parasiter - i över tre år. Alla trodde att det skulle sluta i sjukersättning - alla utom fk:s försäkringsläkare... Det blev till att avsluta anställningen (efter 19 år) och gå till af och anmäla mig som arbetssökande istället, stämplar sen ett halvår. Mina framtidsutsikter? inte ljusa i alla fall...  Jo då beslutet är taget...from 1 oktober får jag 75% sjukersättning...jag har ju lyckats klara av att jobba 25% (hittade ett nytt som det blir lönebidrag på)... ...det jobbiga med allt är att nu först kan försäkringskassan ta upp min arbetsskada...efter ca 6 års tid...????...det tycker jag är konstigt...jag menar att de inte kan ta upp det tidigare???...de kan bara ta upp det direkt om man har kapat av sig ett ben eller två...men inte om man har skadat både rygg och knän med förslitningar... ...tack vare all denna oro den senaste tiden så har jag börjat få ont i axlarna och nacken...och det är pga av all stress...det tycker jag att Regeringen kan ta upp och se till att sånna här utredningar inte ska ta så lång tid... ...det läre såklart ta 3-4 år innan det är färdig utrett med arbetsskadan...sen blir det säkert en massa överklaganden och dyl... ja det är inte konstigt att det finns de som inte orkar leva längre...så kan jag känna redan nu ibland... ...hur blir det nu då när min ekonomi sänks med 3000Kr/mån?...jag får dra in på läkarbesök, sjukgymnastik och mediciner...vad resulterar det sig i tillslut...jo jag blir sämre och om jag har riktigt otur så kan jag inte ens jobba de 25% jag har nu... Ja nu vart det mycket om mig och detta borde ju ligga under 'gnäll-tråden'...usch jag gillar inte å gnälla  ...nu vart jag nere så nu måste jag ta en och brygga lite kaffe och gosa med hunden så jag blir glad igen...för nu är det helg...
Lemonne
28-09-2007, 14:00
CITAT (vindspel @ 26-09-2007, 22:20)  De traditionella mansjobben?? De är ju också svarta  Vem ringer till en "riktig"/"vit" bilreperatör, målare, snickare, elektrikare, VVS:are etc???? Det är ju arbeten där svartjobben finns som mest.... Ta hand om ens ungar. Ja med dagens kommunala daghem skulle jag aldrig igen sätta mitt barn på dagis för att inte prata om skolan. TVI. Skolan får så lite pengar att det har de bättre i fängelserna. Där kan man ju få utbildning också. Man skulle ltt tjäna på att begå ett brott och sitta några år och ta en utbildning på distans. Skämt å sido. Kvinnojobben har så låg status att det sköts därefter. Känna att man inte är mycket värd gör ju inte att man jobbar så bra. Det var väl det värsta jag hört?? Menar du att skolan och barnomsorgen är så illa i din kommun att du inte vågar lämna dina barn där?? Och så lögavlönad är man inte inom skolan och barnomsorgen att man gör ett dåligt jobb. De flesta som valt att arbeta inom området är där för att de vill vara det. Sedan att lönen borde höjas är ett faktum. Jag hoppas att privatiseringen ska skjuta upp lönerna till lite högre nivåer...
Lemonne
28-09-2007, 14:08
CITAT (AnitaO @ 28-09-2007, 06:00)  Absolut helt sant. Har hört mycket bitsk kritik från t.ex. aktiva folkpartister som är gruvligt besvikna. Håller också med om att ingen regering är perfekt.
Tror inte att nån tycker det är fel att försöka få fler arbetstillfällen, eller att försöka rehabilitera människor som varit sjuka länge. Det är toppen! Men det måste ju för bövelen finnas nån balans i det. Man kan inte skicka ut en människa som uppenbart inte klarar trycket på arbetsmarknaden och hänvisa till att "dom kan ta nåt lätt jobb" när det inte finns några såna jobb. Man får ju inte sluta se verkligheten i sina drömmar om det perfekta samhället.
Att sen låta dom sämst ställda finansiera skattesänkningar och hembiträden för höginkomsttagare är verkligen ett recept för misslyckande. Återigen, AnitaO, vet inte om du bryr dig om att läsa andras inlägg; men exakt samma sak hände under sossarnas regeringstid. Fast det kanske var borgarnas fel? De körde ju uppenbarligen stadskassan i botten 10 år tidigare...
CITAT (Lemonne @ 28-09-2007, 15:08)  Återigen, AnitaO, vet inte om du bryr dig om att läsa andras inlägg Spydigt, nedlåtande och onödigt. Men det blir lätt så när argumenten tryter.
Lemonne
29-09-2007, 10:38
AnitaO: Det var inte alls meningen att det skulle låta nedlåtande. Tänkte inte på det, förlåt! Jag tyckte bara det var irriterande att du använde ett argument som jag redan hade diskuterat, tyckte det var onödigt att upprepa diskussionen. Vill du driva diskussionen vidare kan du ju svara på mitt inlägg istället. Kanske är det dina argument som tryter??  För det är faktiskt så att det här med försäkringskassan och deras egna läkare som gör bedömningar som helt strider mot läkaren som sjukskrev var en diskussion som var livlig långt innan den borgeliga regeringen trädde in. Alltså är, för mig, den röda regeringen minst lika "oempatisk" som den blå i detta fall.
Jamen att en regering klumpade sig gör det väl inte mer rätt för nästa att göra ont värre?
CITAT (Lemonne @ 29-09-2007, 11:38)  /.../ Jag tyckte bara det var irriterande att du använde ett argument som jag redan hade diskuterat, tyckte det var onödigt att upprepa diskussionen. Vill du driva diskussionen vidare kan du ju svara på mitt inlägg istället. Kanske är det dina argument som tryter??  . /.../ Ingen risk, jag har massor av krut kvar Ibland händer det att man är lite stressad och missar ett och annat inlägg. Ganska mänskligt vill jag gärna tro
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|