Full version: Regeringens politik
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
pejori
CITAT (Tesa @ 23-09-2007, 16:25) *
Ingen människa ska behöva gå under i ett land som Sverige...men ingen ska leva gott på att utnyttja systemet..

DÄR SATT DEN!!!!! tummenupp.gif tummenupp.gif
kan man nu få in det i skallen på alla fifflare innom regering och riksdag...så skulle skatteintäckterna rusa i höjden flirting.gif
Tesa
CITAT (AnitaO @ 23-09-2007, 13:58) *
Jisses alltså. Givetvis är en utbetalning från din bilförsäkring en ersättning.
En ersättning för en skadad bil som du får eftersom du har en försäkring.
Att det ska vara så förbaskat svårt att erkänna att man har fel.

Jämförelsen med att sjukdom som inte orsakats av stat eller arbetsgivare blir bidrag i stället för ersättning. Men hur f-n tänker du?
Så om din bil blir stulen och det inte är någon anställd på Trygg Hansa som har stulit den, då ska du inte räkna med ersättning (bidrag) från försäkringen? unsure.gif
Undrar jag också.

P.s.
Läste på mitt försäkringsbrev för bilen och hos Trygg Hansa så får man ersättning om något händer med bilen.
Hur är det med ditt försäkringsbolag Tesa?

Jisses då...
Jag satt och vände på orden som hercules..(tror jag det var) letat reda på betydelsen av...alltså den korrekta betydelsen av ett ord inte hur det
används...I det fallet bryr ajg mig inte ett smack om vad försäkringsbolaget kallar sin utbetalning..Det är iallafall inte korrekt enligt min tolkning av betydelsen...
Och för sakens skull så får jag väl påpeka att detta nog var första gången (kan ha fel) jag använde ordet bidrag i denna tråden så jag vet inte vad för fel jag ska erkänna...jag ahr iallafall inte använt det på det sättet du tror..
Och nej..jag skulle inte vänta mig ersättning i ordets korrekta betydelse om min bil blev stulen...däremot nån form av utbetalning men jag ahr fortfarande inte bestämt mig för vad jag tycker den ska kallas...
Jag märkte ord lite...som en del andra också gör här....
pejori
CITAT (Gita @ 23-09-2007, 17:01) *
Skärpt kontroll är väl ändå inte samma sak som bestraffning,

bestraffningen består i SÄNKNINGEN av ersättningen, samt införandet av en karensdag till....
själva har dom inte det problemet i regering och riksdag.
bra månadslön, fri sjukvård, fri tandvård. fria resor och kort som alltid kan "lånas" lite på om det kniper.

Sverige behöver alltid hålla igen när det är dags för nya löneavtal...då ska alla hålla igen...men ooops...dom hade visst pengar till 25% höjning av sin egen lön naughty.gif
det gäller ALLA i regering och riksdag...blå, röd gul eller grön.....saknar ett lila alternativ, där det finns folk som är förankrade i samhället och verkligheten tummenupp.gif
herkules
Skärpt kontroll är väl ändå inte samma sak som bestraffning, om man nu inte utnyttjar systemet så borde man väl tåla och t.o.m. välkomma att granskas.
Betr de siffror jag nämnde i ett tidigare inlägg så har jag nu kontrollerat, 553000 förtidspensionärer och 197500 sjukskrivna i augusti 2007 enl. försäkringskassan. Låter ju helt orimligt, men så är fallet. Så både rejält skärpt kontroll och en uppstramning av sjukdomsbegreppet är helt nödvändigt antingen man gillar det eller inte
Gita

gärna kontroll - det tror jag ingen hederlig människa bangar för men uppstramning av sjukdomsbegreppen - är du doktor eller? alla människor reagerar olika på sjukdomar, vissa klarar cancern galant medan andra går under - ingen jävla byråkrat ska sitta o tala om hur länge folk får må dåligt, det MÅSTE bedömas individuellt.

sen bör du tänka på att många människor är förtidspensionerade pga av diverse handikapp - fysiskt eller psykiskt - de kanske skulle klara ett jobb utefter deras egen förmåga, det är de jobben den här regeringen skulle skaffa fram, var är de? förra regeringen klarade det inte och därför är många förtidspensionerade, de kostar inte så jäkla mycket så att folk måste skrika, det finns annat som kostar oss bra mkt mer. inte ska vi väl missunna svenska medborgare mat i munnen och tak över huvudet i dessa strålande tider?
edit: stavfel
mamamaggan
Skärpt kontroll är väl ändå inte samma sak som bestraffning, om man nu inte utnyttjar systemet så borde man väl tåla och t.o.m. välkomma att granskas.
Betr de siffror jag nämnde i ett tidigare inlägg så har jag nu kontrollerat, 553000 förtidspensionärer och 197500 sjukskrivna i augusti 2007 enl. försäkringskassan. Låter ju helt orimligt, men så är fallet. Så både rejält skärpt kontroll och en uppstramning av sjukdomsbegreppet är helt nödvändigt antingen man gillar det eller inte
Gita

Har jag klagat på skärpt kontroll ?

Uppstramning av sjukdomsbegreppet säger du. Nu diskuterade jag den kollektiva bestraffningen för ALLA sjuka och arbetslösa utan någon urskiljning.

Vad tycker du om det ? SKulle du vilja bli bestraffad för något du inte gjort ?
LadyG
Folksams sjukdomsförsäkring:

"När betalas ersättning?
Du får din ersättning från försäkringen antingen när du har varit sjukskriven i 90 eller 360 dagar. Det kallas försäkringens karensdagar och när du tecknar försäkringen väljer du vilket alternativ du vill ha.

Blir du sjukskriven inom 2 år från det du tecknar sjukförsäkringen gäller den med reducerat försäkringsbelopp. Ersättning från vår sjukförsäkring lämnas under maximalt 10 års tid."

http://www.folksam.se/forsakringar/vuxen/sjukdom

Ingenstans i mina papper från Folksam talas det om bidrag...
mamamaggan
CITAT (Tesa @ 23-09-2007, 17:25) *
...som sagt...jag vände och vred på orden och valde att kalla det "statliga medel" i stället för ersättning eller bidrag eftersom jag inte visste vilket ord som jag egentligen tycker är rätt..Har inte bestämt mig än...
Och jo..vi betalar skatt för att ha ett fungerande samhälle och det ska absolut inte handla om hur mycket man betalar ...tycker det är skitsnack om man påstår att man försörjer en massa andra bara för att man betalar mycket skatt...Men det är lika mycket skitsnack att hävda att folk som röstar blått saknar empati...
Det är så dj-a dumt att man blir förbannad av bara det...(båda påståendena alltså)...
Snacka om att vara trångsynta... mad.gif

Tesa , om jag inte kommer ihåg fel så har jag inte skrivit att den som röstar blått saknar empati.

Ingen här vet ens vad jag röstar på eller om jag överhuvudtaget röstar alls. Fast det kan jag avslöja att jag gör , annars skulle jag känna att jag smiter undan mitt ansvar/missbrukar min rättighet som medborgare i en demokrati.

Om vi nu går tillbaka till det här med empati så tycker nog jag iaf att det är något fel om man inte kan inse att den som blivit sjuk eller arbetslös faktiskt inte bett om det. ALLA , precis ALLA , kan bli sjuka eller arbetslösa. Det borde man tänka på.

De som fuskar , tror iaf jag , är så få och kan bara göra det under en så kort tid att det kvittar egentligen. Den sjuke måste ha läkarintyg och den arbetslöse måste bevisa att h*n sökt jobb annars får man ingen ersättning.
Fenja
Jag måste nog säga att jag hellre lever i ett samhälle där jag kanske är med och bekostar att några utnyttjar välfärdssystemet än jag lever i det senario som moderaterna håller på att arbeta fram. angry.gif
Mvh
Fenja
herkules
CITAT (mamamaggan @ 23-09-2007, 17:53) *
Tesa , om jag inte kommer ihåg fel så har jag inte skrivit att den som röstar blått saknar empati.
/--/

det var jag som skrev det.

CITAT (Fenja @ 23-09-2007, 17:55) *
Jag måste nog säga att jag hellre lever i ett samhälle där jag kanske är med och bekostar att några utnyttjar välfärdssystemet än jag lever i det senario som moderaterna håller på att arbeta fram. angry.gif
Mvh
Fenja

håller med!
Tesa
CITAT (mamamaggan @ 23-09-2007, 17:53) *

Ingen här vet ens vad jag röstar på eller om jag överhuvudtaget röstar alls. Fast det kan jag avslöja att jag gör , annars skulle jag känna att jag smiter undan mitt ansvar/missbrukar min rättighet som medborgare i en demokrati.

Om vi nu går tillbaka till det här med empati så tycker nog jag iaf att det är något fel om man inte kan inse att den som blivit sjuk eller arbetslös faktiskt inte bett om det. ALLA , precis ALLA , kan bli sjuka eller arbetslösa. Det borde man tänka på.

De som fuskar , tror iaf jag , är så få och kan bara göra det under en så kort tid att det kvittar egentligen. Den sjuke måste ha läkarintyg och den arbetslöse måste bevisa att h*n sökt jobb annars får man ingen ersättning.

Jag menade inte att just du sagt det där med empati...men det är på nåt vis på det viset hela diskussionen förs...antingen eller..

...och jag vet folk som har fuskat under många år bara för att dom inte vill jobba...så visst är det möjligt..möjligen börjar det bli besvärligt nu!!

Jag tycker att man kan ge den nya regeringen en chans att försöka få det här skeppet på rätt kurs igen...för det har varit på galen väg länge... Det svider kanske för en del ett tag men målet är nog ändå att få det till att pengarna ska räcka till så att alla kan leva tämligen gott...Det är alldeles säkert de allra flesta politikers ambition..till slut...
Sen kan man kanske tycka att det drabbar den som redan ligger...och det är fel naturligtvis.. Men det är ingen enkel ekvation att försöka att få alla nöjda...gör man höginkomsttagare alltför missnöjda så försvinner kanske deras bidrag till statskassan utomlands istället..
Detta är vad min hjärna inser...men mitt hjärta säger att det är väl självklart att den som kanske har 50 000 i månaden gott kan betala 20 000 i skatt och ändå ha det jättebra medan den som tjänar 20 000 (vilket i mina ögon är en enorm summa) inte skulle ha ett öre kvar.....Det är den där djävla procenten rent ut sagt som ställer till en djävla massa...Se på vad man har kvar i slutänden och skit i hur många procent det handlar om...
Men det spelar ingen roll vilken färg det är på regeringen i det fallet heller...
AnitaO
CITAT (Lemonne @ 23-09-2007, 11:52) *
För mig är det rättvisa när jag får bestämma själv var jag ska lägga mina pengar, när jag får välja sjukhus själv, när jag får välja skola för mina barn själv, och jag kan betala för det separat. För mig är det rättvisa att den som lagt flera år på högskolan också får högre lön för det. För mig är det rättvisa att de som verkligen är sjuka och inte kan arbeta får sin ersättning, inte de som simulerar sjukdom för att det är den enklaste utvägen.

För mig är det orättvist att höginkomsttagare får betala mer i skatt än medelinkomsttagare. För mig är det orättvist att medel- och höginkomsttagare får barnbidrag. För mig är det orättvist att jag sliter mitt som ett djur för att få en dräglig inkomst - så sitter det människor som inte vill lyfta ett finger och använder mina skattemedel till att finansiera detta.

Är det lika smutsigt att städa åt de sjuka som behöver hemhjälp som de som har pengar och inte tid att städa hemma? Är det fel att ha städhjälp bara för att jag vill ha tid över till mina barn?? Ska jag ägna de 3-4 timmarna i veckan som städningen kräver bara för att någon tycker höginkomstagare är äckliga och ska städa sin skit själva??

Och nej, det finns inget i den blå politiken som sparkar på den som ligger, jag vill kalla det en hjälpande hand som försöker dra upp de arbetslösa som ligger.

Det där resonemanget funkar ju så länge man själv är frisk och har ett jobb.
Och det visar också att man är egoist.
Jag brukar inte önska andra människor olycka, men ibland känns det nästan som om vissa skulle behöva drabbas av en svår sjukdom eller arbetslöshet för att förstå.
Är du aldrig orolig för det? För inte är du väl immun mot sjukdomar och arbetslöshet?
Vad gör du om du själv drabbas? Skulle det inte kännas nesligt att ha stått på barrikaderna och skrikit om fuskare.

Det är möjligt att det för ett antal år sedan var så att sjukförsäkringen överutnyttjades.
Men idag är det tvärtom. Försäkringskassan har blivit en stat i staten med mycket kränkande metoder som vi kan läsa om dagligen i både lokalpress och rikspress. Det är fördjävligt att detta ska hända i en demokrati på 2000-talet!
Mitt förtroende för sakliga och korrekta myndigheter har fått sig en allvarlig knäck senaste åren.
Det slingras, papper "försvinner", handläggare som ljuger, undanhåller information o.s.v.
Vidrigt är det! Och detta är ett direkt resultat av att ohälsotalen ska sjunka.
Älskar det uttrycket btw .... "ohälsotalen ska sjunka ..." Det har numera betydelsen att man ska sparka ut sjuka människor på en arbetsmarknad som inte vill ha dom.
Pirum
CITAT (Cacki @ 23-09-2007, 15:15) *
På tal om att dra alla över en kam och kollektiv bestraffning.
Vi vet ju alla att det finns en hel del direktörer, företagsledare och andra höjdare som svindlar företag och/eller skattefifflar. Hur gör vi med det? I rimlighetens namn borde alla företagsledare få betala tillbaka till staten då om man är för kollektiv bestraffning. Inte kan man väl belöna företag med en massa bidrag och avdrag då?? Dessutom brukar det ju röra sej om ganska stora summor så det borde ju kunna dra in en hel del till statskassan...BRA VA??

Nejnejnej. Du har helt fel. Det är bara fattiga man ska kollektivbestraffa genom att straffa hela gruppen för det lilla fåtalet som myglar. Dvs, om några få utnyttjar 'bidragen' så är det bäst att skrota hela 'bidragssystemet'.
När rika ska straffas för att de skattefuskar etc så är det istället viktigt att kollektivgynna hela gruppen, så de inte längre måste fuska och mygla. Dvs, om rika skattefuskar så är det bäst att avskaffa skatterna - åtminstone för de rika som annars inte har råd med dem. Ja, helst ska man ju egentligen subventionera rika skattemyglare, gärna med höjda skatter och avgifter från de fattiga.

Det är dyrt att vara rik. Den rike mannens börda är svår att bära, tydligen.

Morot åt den rike, piska på den fattige. Logiskt kanske det vore bäst med omvända metoder, men, vem har sagt att världen ska vara logisk?

(Eftersom detta är internet : ovanstående är helt seriöst, men med en smula ironi, satir och parodi)
Cacki
Jag har skrivit det tidigare i någon tråd som handlade om VAB och jag står för det nu också. FRAM FÖR BÄTTRE KONTROLLER!!!!!!!!
Av två orsaker.
1. Dels för att täppa igen truten på dem som insinuerar att alla som är sjuka eller arbetslösa bör misstänkas för fusk. (Jag är O S K Y L D I G!!!!)
2. Då kan man inte skylla på att det finns en massa fuskare som gör att "just du" ska straffas och ifrånplockad mina välvända slantar. Då får man helt enkelt hitta på något annat att dölja sin missundsamhet med och det kanske kan bli lite svårare...

Och vet ni vad, ni som menar på att vi som verkligen är sjuka i cancer eller som i mitt fall MS, är värda pengarna. Vad hjälper det oss i det här läget??? Vi ska ju buntas ihop med alla andra "bedragare" ändå.
Nej vill ni göra något vettigt åt saken så lämna tillbaka pengarna som ni fått för städhjälpen så att de kan investeras i ett vettigt kontrollsystem istället. DÅ har vi kommit en liten bit på väg för att stävja det ni envisas med att kalla bidragsfusk!

Och som kommentar till det någon skrev tidigare att det inte går någon nöd på någon i Sverige. Ok, det hör kanske till undantagen att någon svälter ihjäl, men ska det verkligen behöva gå så långt innan vissa människor av gott hjärta kan lätta lite på sina plånböcker ??
Vi som är sjuka el. arbetslösa är inte dummare än att vi förstår att om det skulle bli dåliga tider så måste även vi dra åt svångremmen ett hål till, men det borde väl i rimlighetens namn gälla alla då? Och nu är det ju inte nödår vad jag förstår....
Blomstertanten
CITAT (Lemonne @ 23-09-2007, 11:52) *
För mig är det rättvisa när jag får bestämma själv var jag ska lägga mina pengar, när jag får välja sjukhus själv, när jag får välja skola för mina barn själv, och jag kan betala för det separat. För mig är det rättvisa att den som lagt flera år på högskolan också får högre lön för det. För mig är det rättvisa att de som verkligen är sjuka och inte kan arbeta får sin ersättning, inte de som simulerar sjukdom för att det är den enklaste utvägen.

För mig är det orättvist att höginkomsttagare får betala mer i skatt än medelinkomsttagare. För mig är det orättvist att medel- och höginkomsttagare får barnbidrag. För mig är det orättvist att jag sliter mitt som ett djur för att få en dräglig inkomst - så sitter det människor som inte vill lyfta ett finger och använder mina skattemedel till att finansiera detta.

Är det lika smutsigt att städa åt de sjuka som behöver hemhjälp som de som har pengar och inte tid att städa hemma? Är det fel att ha städhjälp bara för att jag vill ha tid över till mina barn?? Ska jag ägna de 3-4 timmarna i veckan som städningen kräver bara för att någon tycker höginkomstagare är äckliga och ska städa sin skit själva??

Och nej, det finns inget i den blå politiken som sparkar på den som ligger, jag vill kalla det en hjälpande hand som försöker dra upp de arbetslösa som ligger.

Skit är skit !
Men det jag vänder mej emot är att jag ska vara med och finansiera att höginskomsttagare ska få billigare städning ! På det viset får jag ju delvis betala för att jag ska jobba åt folk som ändå haft råd att betala !!!!
Det vore en helt annan sak om det om det handlade om städning åt gamla och sjuka ! Men dom har ju ändå inte råd att anlita en städfirma !
pejori
fuskare kommer alltid att finnas.
men att tjänstemän på FK dömmer ut läkarkåren som inkompetent är rättsövergrepp.
som en handläggare sa till mej."du ska ha ett intyg från en oberoende läkare som du inte har påverkat... fear.gif
jag fick en ny handläggare samt en mycket arg professor på ryggskador, som skrev intyg...som inte godkändes heller...då

som någon odlait sa, vem det nu var, vid nått tillfälle.."har halv sjukpension nu, men startar jag eget, ska jag arbeta 150%" whist.gif slap.gif
AnitaO
CITAT (pejori @ 23-09-2007, 20:32) *
men att tjänstemän på FK dömmer ut läkarkåren som inkompetent är rättsövergrepp.
som en handläggare sa till mej."du ska ha ett intyg från en oberoende läkare som du inte har påverkat... fear.gif

Kommer genast att tänka på dom läkarintyg som FK betalar upp till 50.000:- för att få.
Är det månne det dom kallar "oberoende"? rotfl.gif
Tesa
CITAT (Cacki @ 23-09-2007, 18:29) *
Och som kommentar till det någon skrev tidigare att det inte går någon nöd på någon i Sverige. Ok, det hör kanske till undantagen att någon svälter ihjäl, men ska det verkligen behöva gå så långt innan vissa människor av gott hjärta kan lätta lite på sina plånböcker ??
Vi som är sjuka el. arbetslösa är inte dummare än att vi förstår att om det skulle bli dåliga tider så måste även vi dra åt svångremmen ett hål till, men det borde väl i rimlighetens namn gälla alla då? Och nu är det ju inte nödår vad jag förstår....

Jag antar att det var mig du menade som inte tyckte det gick nån nöd på folk i Sverige. Jag står för det och jag kan tala om att jag nog är en av dom som har sämst ekonomi i hela landet...folk brukar undra hur vi överhuvudtaget kan klara oss på den inkomst vi har...men det går ingen NÖD på mig för jag har mat och jag har kläder...även om dom är omoderna...och ibland unnar jag mig faktiskt nåt utöver livets nödtorft..har tom lyckats skaffa mig dator, ju..och har bredband..
Men jag är bonde och därmed egen företagare...alltså har jag kanske en annan syn på det hela än en löntagare som är van vid att nån annan löser bekymren åt en..Jag säger inte att det är fel...men det är bara en sida av myntet.....
Om jag blir sjuk har jag 90 dagars karens för jag har inte råd att betala det högre beloppet till den försäkringen...Och även om jag skulle kunna få sjukpeng så måste jobbet göras ändå...så jag jobbar med feber, vrickade fötter och ryggskott...för jag har inget val..

Men jag kan ärligt säga att jag tycker att vi egentligen har det alldeles för bra i det här landet...vi är faktiskt ganska bortskämda!!!
Jämfört med resten av världen så förskjuts det lite men nog stämmer "mycket vill ha mer" in på vilken svensson som helst i det sammmanhanget...
herkules
CITAT (Tesa @ 23-09-2007, 22:06) *
/--/
Men jag kan ärligt säga att jag tycker att vi egentligen har det alldeles för bra i det här landet...vi är faktiskt ganska bortskämda!!!
/--/

jag tycker ju inte det - bara i stockholm finns ca 5000 hemlösa personer - inte är väl det att ha det bra?
Cacki
CITAT (Tesa @ 23-09-2007, 22:06) *
Jag antar att det var mig du menade som inte tyckte det gick nån nöd på folk i Sverige. Jag står för det och jag kan tala om att jag nog är en av dom som har sämst ekonomi i hela landet...folk brukar undra hur vi överhuvudtaget kan klara oss på den inkomst vi har...men det går ingen NÖD på mig för jag har mat och jag har kläder...även om dom är omoderna...och ibland unnar jag mig faktiskt nåt utöver livets nödtorft..har tom lyckats skaffa mig dator, ju..och har bredband..
Men jag är bonde och därmed egen företagare...alltså har jag kanske en annan syn på det hela än en löntagare som är van vid att nån annan löser bekymren åt en..Jag säger inte att det är fel...men det är bara en sida av myntet.....
Om jag blir sjuk har jag 90 dagars karens för jag har inte råd att betala det högre beloppet till den försäkringen...Och även om jag skulle kunna få sjukpeng så måste jobbet göras ändå...så jag jobbar med feber, vrickade fötter och ryggskott...för jag har inget val..

Jämfört med resten av världen så förskjuts det lite men nog stämmer "mycket vill ha mer" in på vilken svensson som helst i det sammmanhanget...

Nej, det var inte bara dej jag avsåg, det har nämnts av fler.
Jag förstår att du och många andra bönder har det jättetufft eftersom ni har "jour" 24 timmar om dygnet. Hur det ligger till med era försäkringar har jag ingen koll på men man tycker ju att det borde finnas något sätt att få avlastning när man är sjuk, annars kanske ni skulle försöka förhandla om era avtal om det går.
En kompis till mej jobbade som avbytare och hennes tjänst bestod till största del av att "rycka ut" med kort varsel när någon bonde behövde det.
Ville jag vara elak i min kommentar nu så kunde jag hänvisa till vad som skrivits tidigare i tråden att om du är missnöjd med dina arbetsförhållande så får du väl flytta och skaffa dej nytt jobb istället för at gnälla. Och din affärsidé verkar inte vara så bra om den är så sårbar som du beskriver. Men så elak tänker jag inte vara, för det är absolut inget jag vill stå för!!! Jag skrev det bara som en lika urbota dum och oempatisk åsikt som en del givit hals om tidigare i diskussionen. Förmodligen har du dina rötter och ditt liv där du är nu och du vill säkert ha det på det viset. Och den rättigheten borde gälla alla, även de som bor i glesbygden.
Visst vi har det bra i Sverige, men är det något vi borde skämmas över så borde väl de som har det allra bäst skämmas mest eller?
Eller tycker du att det skulle vara bättre om vi som av någon orsak inte klarar att jobba fullt ut ska ha det så in i hoppsan dåligt att det räcker att uppväga för de välbärgade också? För varför skulle de behöva ha något dåligt samvete, de som är så viktiga och som jobbar så duktigt?
Och du.."Mycket vill ha mer" stämmer nog inte riktigt in på mej tyvärr. Snarare "Lite vill inte ha ännu mindre". Jag har inte heller råd att köpa en massa nya kläder jämt. Och ofta är jag t o m tvungen att avstå från att gynna svenska bönder och handla närproducerad mat också och det gillar jag egentligen inte.....
pejori
håller med om, att vi till stora delar har det bra i vårat land, men ingen har väl det så bra så det inte kan bli bättre????
och VEM skulle tacka nej till förbättringar??? fördela dom lite mera rättvist bara dunno.gif
mamamaggan
Bara för att de som har det sämst i Sverige har det bättre än i en del andra länder så rättfärdigar väl inte det att man tar från dem och ger till de svenskar som redan har det så mycket bättre ?

Eller är det för att vi ska likna dessa länder , där ofta klyftorna är gigantiska mellan rika och fattiga , som de som har det sämst ska finna sig i allt ?

Om det nu var så att Sverige skulle öka sitt bistånd till dessa länder så skulle säkert de svenskar som har det sämst gå med på att betala till det . Men frågan är ju om de välbeställda skulle göra det ?

Det är ju inget som hindrar de rika att redan i dag skänka större delen av sina förmögenheter till fattiga i andra länder. Det finns de som skänker pengar , men tror att det är långt ifrån alla av dem som borde kunna ge bort en del.

Det är alltför många rika som i dag skriker om att de har minsann fått slita ( och det är de ju ensamma om ?!!! ) ihop sina pengar och har minsann rätt att ha det bra och dessutom få det bättre genom omfördelning av pengar från de som har det sämst till dem själva. Alltihop rättfärdigat av att det är de som försörjer alla andra!!!!!!

Har de någon gång tänkt tanken vad som skulle hända om fabriksarbetare , städerskor, bönder m fl inte fanns . Vem f-n skulle se till att Sverige gick runt ? Och att de själva slapp att göra " skitgörat " ? Är inte det värt något för de rika ?

Eller då kanske det blev som en del tror , de rika skulle fly Sverige , där de är tvungna att " försörja andra " när de i verkligenheten betalar till sin egen välfärd och emellanåt själva " blir försörjda " av andra. F-n tro't som Rellingen sa!!!!!!

När det verkligen kommer till kritan inser de att de har det för bra i Sverige för att flytta !
Tesa
CITAT (Cacki @ 23-09-2007, 23:10) *
Ville jag vara elak i min kommentar nu så kunde jag hänvisa till vad som skrivits tidigare i tråden att om du är missnöjd med dina arbetsförhållande så får du väl flytta och skaffa dej nytt jobb istället för at gnälla. Och din affärsidé verkar inte vara så bra om den är så sårbar som du beskriver. Men så elak tänker jag inte vara, för det är absolut inget jag vill stå för!!! Jag skrev det bara som en lika urbota dum och oempatisk åsikt som en del givit hals om tidigare i diskussionen. Förmodligen har du dina rötter och ditt liv där du är nu och du vill säkert ha det på det viset. Och den rättigheten borde gälla alla, även de som bor i glesbygden.

Kan ju inte påminna mig att jag gnällt...Det är ju jag som tycker vi har det bra!! tongue.gif

CITAT (mamamaggan @ 23-09-2007, 23:54) *
Bara för att de som har det sämst i Sverige har det bättre än i en del andra länder så rättfärdigar väl inte det att man tar från dem och ger till de svenskar som redan har det så mycket bättre ?

Eller är det för att vi ska likna dessa länder , där ofta klyftorna är gigantiska mellan rika och fattiga , som de som har det sämst ska finna sig i allt ?

Om det nu var så att Sverige skulle öka sitt bistånd till dessa länder så skulle säkert de svenskar som har det sämst gå med på att betala till det . Men frågan är ju om de välbeställda skulle göra det ?

Det är ju inget som hindrar de rika att redan i dag skänka större delen av sina förmögenheter till fattiga i andra länder. Det finns de som skänker pengar , men tror att det är långt ifrån alla av dem som borde kunna ge bort en del.

Det är alltför många rika som i dag skriker om att de har minsann fått slita ( och det är de ju ensamma om ?!!! ) ihop sina pengar och har minsann rätt att ha det bra och dessutom få det bättre genom omfördelning av pengar från de som har det sämst till dem själva. Alltihop rättfärdigat av att det är de som försörjer alla andra!!!!!!

Har de någon gång tänkt tanken vad som skulle hända om fabriksarbetare , städerskor, bönder m fl inte fanns . Vem f-n skulle se till att Sverige gick runt ? Och att de själva slapp att göra " skitgörat " ? Är inte det värt något för de rika ?

Eller då kanske det blev som en del tror , de rika skulle fly Sverige , där de är tvungna att " försörja andra " när de i verkligenheten betalar till sin egen välfärd och emellanåt själva " blir försörjda " av andra. F-n tro't som Rellingen sa!!!!!!

När det verkligen kommer till kritan inser de att de har det för bra i Sverige för att flytta !

Det spelar ingen roll...det kommer alltid att finnas människor som har det bättre än andra...för sin egen sinnesfrids skull måste man försöka släppa det annars gör orättvisan bara att man inte ser hur bra man egentligen har det....Det kallas avundsjuka och den sjukan kan förpesta livet...
Men jag måste medge att det sticker i ögonenen..... coolgleam.gif
Blomstertanten
Apropå det påstådda fuskandet med olika bidrag och ersättningar :

Efter sig själv dömer man andra !
mamamaggan
CITAT (Tesa @ 24-09-2007, 07:46) *
Det spelar ingen roll...det kommer alltid att finnas människor som har det bättre än andra...för sin egen sinnesfrids skull måste man försöka släppa det annars gör orättvisan bara att man inte ser hur bra man egentligen har det....Det kallas avundsjuka och den sjukan kan förpesta livet...

Visst kommer det alltid att finnas de som har det bättre men vad jag vänder mig mot är att man tar från de som har det sämst och ger till de som redan har. Håller nog inte riktigt med om att det kan kallas avundsjuka när man protesterar mot sned fördelning .Tycker du att Robin Hood handlar om avundsjuka ?

Vad tycker du då det ska kallas när de som har det bra säger att de inte har lust att försörja de sjuka och arbetslösa som bara går och drar benen efter sig och inte vill jobba? Sedan drar man på med hur hårt man får/fått jobba och slita för att få ihop sina pengar. Och det är de ensamma om att göra ? Då tycker jag att det liknar avundsjuka!!!!!!!

Avundsjuka för att man själv får jobba och slita medan de andra får pengar utan att " göra något " . Avundsjuka för att inte man själv får ha det " lika bra " d v s få pengar utan att ha gjort sig förtjänt av det , som de rika ser det. Avundsjuka för att de tror att de sjuka och arbetslösa har det lika bra , eller t om bättre än man själv har det , fast de bara latar sig.

Reagerar på att det alltid kallas avundsjuka när de som har det sämst inte vill bli av med mer men inte när den rike vill ha mer och anser att det är rätt att ta från de som redan har lite.

Tesa
CITAT (mamamaggan @ 24-09-2007, 10:01) *
Visst kommer det alltid att finnas de som har det bättre men vad jag vänder mig mot är att man tar från de som har det sämst och ger till de som redan har. Håller nog inte riktigt med om att det kan kallas avundsjuka när man protesterar mot sned fördelning .Tycker du att Robin Hood handlar om avundsjuka ?
Vad tycker du då det ska kallas när de som har det bra säger att de inte har lust att försörja de sjuka och arbetslösa som bara går och drar benen efter sig och inte vill jobba? Sedan drar man på med hur hårt man får/fått jobba och slita för att få ihop sina pengar. Och det är de ensamma om att göra ? Då tycker jag att det liknar avundsjuka!!!!!!!

Avundsjuka för att man själv får jobba och slita medan de andra får pengar utan att " göra något " . Avundsjuka för att inte man själv får ha det " lika bra " d v s få pengar utan att ha gjort sig förtjänt av det , som de rika ser det. Avundsjuka för att de tror att de sjuka och arbetslösa har det lika bra , eller t om bättre än man själv har det , fast de bara latar sig.
Reagerar på att det alltid kallas avundsjuka när de som har det sämst inte vill bli av med mer men inte när den rike vill ha mer och anser att det är rätt att ta från de som redan har lite.

Nej jag tycker inte Robin Hood handlade om avundsjuka...den handlade om förtryck och överlevnad...om NÖD!!! Och det har vi inte här idag..

Jag håller med om att det är skamligt att man inte vill betala för sjuka och arbetslösa...som jag skrivit innan så tycker jag det är självklart att ju högre inkomst desto större insats...
Jag tycker inte det är rätt att ta från de fattiga och ge till de rika...och det har jag heller aldrig sagt...

Men jag tycker inte det är rätt att en del kan "gå och dra benen efter sig" och få betalt för det...Inför kontroller!!! Pengarna ska dit dom behövs..

Och långt ifrån alla rika ser det som du framställer det..du klumpar ihop "rika" till en grupp som du kan förakta...precis som en del rika klumpar ihop "sjuka och arbetslösa" då..
...och de "rika" som tycker som du beskriver det är väl ändå inte avundsjuka...snarare missunnsamma....

Och ja, jag tycker att man ska kämpa mot sned fördelning men man ska inte låta det förmörka sitt liv..

Och jag tror inte att det spelar nån större roll vilken färg vi har på regeringen, kampen skulle ändå bli ungefär densamma...

Jag saknar nyanser i den här diskussionen....
Lemonne
CITAT (mamamaggan @ 23-09-2007, 11:53) *
Nu var det faktiskt fler än du som inte visste hur en försäkring fungerar.

Hakar inte upp mig på begrepp men ni hänvisar till att ni får betala för bidragen till sjuka och arbetslösa. Det är inget BIDRAG , det är en ersättning från en försäkring och fungerar alltså precis likadant som alla andra försäkringar.

Du har inte kommenterat om du tycker att du får ett BIDRAg när du får ersättning för din stulna bil . Hur var det nu med det ?
Och tar du emot ersättningen ? Du vill ju inte " leva på andra " men enligt ditt sätt att se så gör du ju det om du tar emot ersättningen.

Skämdes du när dina föräldrar tog emot barnbidrag ? Skämdes du när du gick i skolan ? Skäms du när du går till läkare, tandläkare mm ? Vid de tillfällena lever ju du på andra , eller hur? Vi andra får ju vara med och betala för dig då.

Visste du inte att en del av arbetslöshetsersättningen har en bidragsdel??

Och jag har aldrig sagt att man ska skämmas för att man går på bidrag, du har nog blandat ihop mig med någon annan. Jag har inte sagt att man inte ska försäkra sig och plocka ut försäkringsersättningen. Jag har sagt att man inte ska basera sin inkomst på bidrag, resten har du tolkat själv. Med detta menar jag att man inte ska se det sociala skyddsnätet som något annat än en sista utväg.
herkules
CITAT (Tesa @ 24-09-2007, 11:08) *
/--/

ja, den kan få en att se rött .. rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Lemonne
CITAT (mamamaggan @ 23-09-2007, 12:16) *
Oavsett om du får välja sjukhus , skola mm själv så lever du då också på andra. Eller tjänar du så mycket att du kan stå för hela kostnaden själv ?

" No man is an Island " var det någon som sa. Så är det . Tror ingen kan leva sitt liv utan att " leva på andra ". För även om du kan betala sjukhus, skola mm alldeles själv så antar jag att du för att t ex ta dig dit måste åka på vägar som andra är med och betalar till. Om du nu inte bygger eget sjukhus, skola mm på din tomt.

När det gäller att den som har hög inkomst får betala mer i skatt , " försäkringspremie" , så får den också ut mer den dagen den behöver det. Precis som när du har en fin bil. Du får ersättning för en fin bil medan den som har betalat en lägre premie för en billigare bil får ut lägre ersättning. Tycker du att det är konstigt på något sätt ?

Du skriver att regeringen vill åt de som fuskar och simulerar. Ja men inför då kontroller för att få tag på dem . Som det nu är drabbar det alla sjuka och arbetslösa. Ska vi då uppfatta det som att man tycker att alla de sjuka och arbetslösa är fuskare och simulanter ?

Vart skrev jag att regeringen vill åt de som fuskar och simulerar? Du blandar återigen ihop mig med någon annan. Alla de svar du ger mig är svar på mina inlägg + någon annans, jag vill inte stå och försvara mig för något jag inte sagt. Det är så svårt då.

Vad jag försökte få fram med mitt inlägg var att alla inte har samma syn på vad rättvisa är, inget annat.

Nej jag tycker inte det är konstigt att man får ut olika ersättningar. Som arbetslöshetsersättningen fungerar idag behöver du knappast betala särskilt mycket till "försäkringen" för att du ska kunna få ta del av den. Vilket jag inte heller tycker är fel. Däremot så fungerar inte denna "försäkring" om alla börjar plocka ut försäkringar istället för att betala till den. Alldeles för många fastnar i arbetslösheten av olika skäl, vi måste hjälpa dem ut på arbetsmarknaden. Den nuvarande regeringen driver en arbetsmarknadspolitik som visar sig ha fungerat i andra länder, varav sänka arbetslöshetsersättningen är en del av detta.

En läkare bryr sig nog inte särskilt mycket om han sjukskriver någon eller inte, hon bryr sig nog inte särskilt mycket om någon simulerar eller inte. Många läkare kan nog sjukskriva fast det inte finns någon egentlig anledning till detta. Tyvärr. De blir inte ansvariga på något sätt om de sjukskriver någon som visat sig simulerar. Det största ansvaret ligger på arbetsgivaren, det är arbetsgivaren som ska se till att den kan tilldela lämpliga arbetsuppgifter till den sjukskrivna, vilket är ett problem idag. Med detta säger jag INTE att ALLA som är sjuksrkivna kan arbeta (försöker förebygga misstolkningar här), men vi måste få rätsida på systemet för att det ska fungera. Skulle alla bilägare t.ex. ha sönder sina bilar för att kunna plocka ut försäkringsersättning på sina bilar skulle försäkringsbolaget gå i konkurs. Det är det som inte får hända mer vår arbetslöshetskassa.
Lemonne
CITAT (AnitaO @ 23-09-2007, 18:20) *
Det där resonemanget funkar ju så länge man själv är frisk och har ett jobb.
Och det visar också att man är egoist.
Jag brukar inte önska andra människor olycka, men ibland känns det nästan som om vissa skulle behöva drabbas av en svår sjukdom eller arbetslöshet för att förstå.
Är du aldrig orolig för det? För inte är du väl immun mot sjukdomar och arbetslöshet?
Vad gör du om du själv drabbas? Skulle det inte kännas nesligt att ha stått på barrikaderna och skrikit om fuskare.

Vart är det egoistiska i att själv ta ansvar för mina pengar? Vi har ett socialt skyddsnät i Sverige, där du kan ha tak över huvudet och mätta din mage utan att frysa. Visst får de som har det sämst skippa oxfilén - been there done that. Jag har levt på ingenting i stort sett - men jag gnäller inte. Jag accepterade min situation. Det var jag själv som satt mig i den situationen, och det var bara jag själv som kunde ta mig ur den.

Vad jag menade med att höginkomsttagare får betala mer i skatt så talar jag naturligtvis om höginkomstskatten, som gör att en höginkomsttagare betalar procentuellt mer i skatt än en låginkomsttagare. Det är det jag tycker är orättvisa.

Om jag skulle bli svårt sjuk eller arbetslös igen, skulle jag inte skämmas för mina uttalanden. Jag tror på regeringens politik, jag vet att jag aldrig kommer att svälta, jag vet att jag alltid kommer kunna ha tak över huvudet (måhända i en mindre lägenhet än denna). Jag stod för denna politik när jag hade det som sämst, jag står för den när jag har det som bäst - jag tror på den. Du kan kalla det egoism, man kan kalla det för brist på empati (men kära någon???) jag bryr mig inte. Jag respekterar andras politiska åsikter utan att slå ned på dem och kalla dem för diverse elaka saker. För att upprätthålla en givande och trevlig diskussion tror jag att detta är en nödvändighet. Jag lyssnar på vad alla har att säga och inser att alla kan inte tycka som jag gör, även om jag önskade att det var så - eftersom vårt sociala skyddsnät då skulle fungera.

Vi lever i ett samhälle där alla har möjlighet att utbilda sig och göra karriär. De som gnäller över sin situation tycker jag ska förändra den.
Lemonne
CITAT (LadyG @ 23-09-2007, 13:16) *
A-kassan gick runt av sig självt innan de tappade en mängd medlemmar pga höjd avgift. Nu är medlemsunderlaget i vissa fall för lågt, men staten ska ha sina pengar ändå. Vet inte om en a-kassa kan gå i konkurs iofs, fast vad ska de göra. Medlemsavgiften höjdes inte för att finansiera a-kasseersättningarna utan för att finansiera vallöftena bl a, men innan någon tafsade på systemet så fungerade det.

Jag tror du blandat ihop a-kassan och fackförbunden. Har man lämnat a-kassan för de höjda avgifterna är man nog ganska korkad. Däremot har många lämnat sina fackförbund. Arbettsrätten tillfaller alla som arbetar ändå, oavsett du är medlem i ett fackförbund eller inte. Jag lämnade mitt fackförbund för att de skänkte pengar till Socialdemokraternas valkampanj. Jag fick alltså inte som medlem vara med att bestämma vilket politiskt parti som skulle få pengarna, utan det togs för givet att jag skulle stötta nuvarande regering inför nästa val. Nej tack.
mamamaggan
CITAT (Tesa @ 24-09-2007, 11:08) *
Nej jag tycker inte Robin Hood handlade om avundsjuka...den handlade om förtryck och överlevnad...om NÖD!!! Och det har vi inte här idag..

Jag håller med om att det är skamligt att man inte vill betala för sjuka och arbetslösa...som jag skrivit innan så tycker jag det är självklart att ju högre inkomst desto större insats...
Jag tycker inte det är rätt att ta från de fattiga och ge till de rika...och det har jag heller aldrig sagt...

Men jag tycker inte det är rätt att en del kan "gå och dra benen efter sig" och få betalt för det...Inför kontroller!!! Pengarna ska dit dom behövs..

Och långt ifrån alla rika ser det som du framställer det..du klumpar ihop "rika" till en grupp som du kan förakta...precis som en del rika klumpar ihop "sjuka och arbetslösa" då..
...och de "rika" som tycker som du beskriver det är väl ändå inte avundsjuka...snarare missunnsamma....

Och ja, jag tycker att man ska kämpa mot sned fördelning men man ska inte låta det förmörka sitt liv..

Och jag tror inte att det spelar nån större roll vilken färg vi har på regeringen, kampen skulle ändå bli ungefär densamma...

Jag förstår ditt resonemang Tesa , men man kan inte jämföra hur man hade det på Robin Hoods tid med hur vi har det idag. Det var principen jag var ute efter. Så du tycker fortfarande att de som har det sämst inte ska klaga när man tar från dem och ger till de som har det bäst ?

Du uppfattar det jag skriver som att jag klumpar ihop ALLA rika. OK då har jag uttryckt mig luddigt. De jag menade var de rika som har uttalat sig , klagat o s v . Det är långtifrån alla.

Du skriver också att man inte ska låta sådant här förmörka ens liv. Ja du det är redan i dag ganska " förmörkat " av den situation man befinner sig i , både fysiskt och psykiskt. Sedan vet jag inte om jag kallar att protestera mot det som man uppfattar som förnedring och kränkning att man låter det " förmörka ens liv ". För att bli straffad för något man inte gjort känns just förnedrande och kränkande. Om det är några som verkligen klumpar ihop ALLA så är det dagens regering.

Jag kan också hålla med dig om att det nu för tiden inte spelar någon större roll vilken färg vi har på regeringen. Men kan inte påminna mig att jag tagit några andra politiker i försvar.

mamamaggan
CITAT (Lemonne @ 24-09-2007, 12:28) *
Visste du inte att en del av arbetslöshetsersättningen har en bidragsdel??

Och jag har aldrig sagt att man ska skämmas för att man går på bidrag, du har nog blandat ihop mig med någon annan. Jag har inte sagt att man inte ska försäkra sig och plocka ut försäkringsersättningen. Jag har sagt att man inte ska basera sin inkomst på bidrag, resten har du tolkat själv. Med detta menar jag att man inte ska se det sociala skyddsnätet som något annat än en sista utväg.

Vad består den bidragsdelen av ?

OK du tolkade det som att jag bara svarade dig . OK my mistake.

Cacki
CITAT (Lemonne @ 24-09-2007, 12:42) *
En läkare bryr sig nog inte särskilt mycket om han sjukskriver någon eller inte, hon bryr sig nog inte särskilt mycket om någon simulerar eller inte. Många läkare kan nog sjukskriva fast det inte finns någon egentlig anledning till detta. Tyvärr. De blir inte ansvariga på något sätt om de sjukskriver någon som visat sig simulerar. Det största ansvaret ligger på arbetsgivaren, det är arbetsgivaren som ska se till att den kan tilldela lämpliga arbetsuppgifter till den sjukskrivna, vilket är ett problem idag. Med detta säger jag INTE att ALLA som är sjuksrkivna kan arbeta (försöker förebygga misstolkningar här), men vi måste få rätsida på systemet för att det ska fungera. Skulle alla bilägare t.ex. ha sönder sina bilar för att kunna plocka ut försäkringsersättning på sina bilar skulle försäkringsbolaget gå i konkurs. Det är det som inte får hända mer vår arbetslöshetskassa.

Vad arbetar du med Lemone?
Jag kan faktiskt inte riktigt förstå hur du kan skriva så här och vad du har för belägg för det? Har du själv varit hos doktorn nyss? Var det lätt att snika till sej ett sjukintyg? Tror du inte att läkarna mycket väl vet om att man har ögonen på dem och vad det kan kosta dem om dom av lättja skriver ut obefogade intyg? Nej, lilla vän, välkommen in i sjukvårdens värld så ska du få se vilka direktiv vi har att gå efter.
Om inte läkarna ska få vara de experter de faktiskt är, vem ska då vara det?? Arbetsgivaren som driver blomsteraffären, chefen på dataföretaget, chefen för städfirman eller vem?? Försäkringshandläggaren som själv har minst 2 knivar på strupen kanske? Jag tycker nog att det enda vettiga är att gå efter expertens utlåtande, det finns liksom inget bättre alternativ.
Och det är väl klart att arbetsgivaren måste hjälpa till att "hålla igång" folk, dom också även om det kräver lite uppoffringar även från deras håll! Inte vill väl vi ha ännu fler som "går och "drar benen efter sej? Slänger arbetsgivaren ut en för att man haft oturen att bli sjuk, vad ska man då ta sej till? Att tro att någon annan ska anställa en som är sjuk säger allt hur det står till i huvudet hos den personen som påstår något sådant. Nej, så lätt knäcker man inte den nöten.
Pirum
Kan inflika att det nu är Manpower som har hand om bedömningen av de sjuka som tidigare utfördes av Försäkringskassan...dvs, Manpower har läkare och personal som bestämmer arbetsförmågan hos sjukskrivna.

Jag tycker att det verkar för jävligt, oavsett hur kompetenta Manpowers läkare är.

Tillägg : Manpower tar inte över Försäkringsmedicinskt centrum förrän 1 november, men det är redan beslutat att det blir så. Inte mycket politisk debatt om det hela...trots att det ju handlar om en privatisering.
Cacki

CITAT (Tesa @ 24-09-2007, 07:46) *

Jo men visst! Det kommer alltid att finnas de som har det mycket bättre ställt i kassan än andra och det bryr jag mej faktiskt inte ett dugg om.
För jag är INTE AVUNDSJUK på de ganska löjeväckande bekymmer som de verkar ha. Jag är inte avundsjuk på deras stora bekymmer med hur dom ska få sina pengahögar att växa bäst. Hur man bäst kan trolla bort den där lilla rynkan i ansiktet så att ingen ser den. Hur man måste ränna i klädbutiker för att slippa behöva visa sej i samma stass två gånger. Hur man måste hålla ögonen på bekantskapskretsen så att man inte riskerar att en dag står där med en sämre bil än någon annan. Hur man ska kunna snoka upp nya små paradis världen över att semestra på när de man inte redan besökt börjar ta slut. Jag är inte avundsjuk på hur det hemskt det skulle vara att inte kunna känna sej lycklig över det där lilla lilla...som en ny lampskärm till fönsterlampan i köket inköpt på GeKås för en spottstyvel....osv,osv,osv. Usch, tänk dej själv!!

Men jag är däremot TACKSAM att jag föddes utan några större pretantioner på någon lyxtillvaro. Att slippa spackla hela trynet fullt av skit för att våga visa sej utanför dörren. Att kunna få dra på sej de där slitna och väl ingångna paltorna som man trivs bäst i utan att behöva bekymra sej om vad vänninorna ska säga.
Och ja, jag valde att leva mitt liv som arbetstagare eftersom jag nog inte skulle passa att bossa över andra. Dessutom verkar det finnas så många företag redan som det inte går så bra för, så nä, det skiter jag allt i! Jag behövs där jag är och jag är stolt över det jag uträttar, så är det med det!

(Obs inte riktat åt dej nu, Tesa)
Men visst, det var ju j-vligt onödigt att försätta mej i den osmakliga situationen att bli sjuk! Och det värsta av allt är att jag har inte ens en aning om hur det gick till! Hur kan man bara vara så dum att man bussar sitt immunförsvar på sin egen kropp helt utan anledning!! Ja jösses, vilken dårskap.
Och inte kan jag ta mej ur det heller! Vem jag än frågar i den mest sakkunniga forskarvärden så kan ingen ge mej något svar.
Men ja ja, har jag försatt mej i den här situationen är det väl inte konstigt att folk tycker att jag får skylla mej själv.

Men jag ska absolut inte gnälla, och nu är jag inte sarkastisk utan menar det av hela mitt hjärta! Jag hade i alla fall en j-kla tur att det var en sjukdom som man ganska lätt kan påvisa genom undersökningar och prover. Jag behöver inte bli misstrodd som alla dem med svårdiagnostiserade sjukdomar blir och därför blir kallade för simulanter.
Så jag klagar verkligen inte för mitt i oturen är jag väldigt medveten om att det finns många många som har det oändligt mycket svårare i det avseendet.
Så ja, jag är nöjd med livet och jag har vett på att känna en oerhörd tacksamhet mot alla dem som utan att tveka gnetar ihop till t ex mina svindyra bromsmediciner som jag själv aldrig skulle ha råd att köpa om vi levde i ett annat samhälle.

Så om mina inlägg stundtals har varit ganska aggresiva beror det egentligen på att jag vill slåss för alla andra i liknande situation också, inte bara för min egen del.

Nu tror jag att jag sätter punkt och tackar för mej i den här debatten för jag känner att jag nog inte har så mycket mer att tillföra och att jag inte lyckades bli någon "Messias" och frälsa världen den här gången heller. innocent.gif

Puss på er där ute, fattig som rik!! smiley_small_hug.gif
herkules
CITAT (Lemonne @ 24-09-2007, 12:42) *
/--/
En läkare bryr sig nog inte särskilt mycket om han sjukskriver någon eller inte, hon bryr sig nog inte särskilt mycket om någon simulerar eller inte. Många läkare kan nog sjukskriva fast det inte finns någon egentlig anledning till detta. Tyvärr.
/--/

det här nog det värsta jäkla dravlet jag läst i den här tråden.
jag umgås med läkare dagligdags, flera av mina allra bästa vänner är läkare, professorer, psykiatriker, psykologer och nog BRYR de sig om vad de gör!
shit alltså - tänk att folk ska sitta och tro saker...
Gita
Herregud, Ni slår ju åt alldeles fel håll, åt dem som arbetar hårt och betalar en massa i skatt. Ni borde ju istället gå på dem som utnyttjar systemet och dom är många.
1) Hon sköter ett mindre jordebruk och ett stall med 7 hästar, sjukpensionär pga ryggproblem.
2) Hon jobbar heltid i sin mans golvläggningsfirma, sjukpensionär pga utbrändhet. Jo, hennes
timmar debiterades på fakturan.
3) Byggjobbare, sjukpensionär, jobbar mer än heltid med reparationer och ombyggnad av
privatvillor. Svart förstås.
4) Ordföande i tre föreningar, aktiv inom kyrkan, går på gym två gånger i veckan och har ett hem
och trädgård intill perfektionism välskött. Dessutom byns festfixare, ordnar stora fantastiska
fester varje månad. Sjukskriven av någon för mig okänd anledning.
5) Driver ett reklamföretag i sin mans namn, arbetslös sedan flera år.

Ovanståpende är några exempel från den lilla by jag bor i, och jag tror inte atrt befolkningen
här skiljer sig nämnvärt frånriksgenomsnittet!

Ni är helt fel ute när ni missunnar hårt arbetande människor en skattelindring på en tusenlapp i
månaden. Fortfarande går mer än hälften av det vi arbetar ihop bort i skatt och arbetsgivar-
avgifter.
Det måste helt enkelt löna sig att arbeta hårt och att ge lite extra annars faller så småningom
hela samhällsbygget ihop.
Kommande tio år kommer dessutom de stora fyrtitalistkullarna gå i pension, alltså blir det ännu
färre som skall försörja ännu fler.
Vad händer om vi som alltid skall betala tröttnar, sjukskriver oss, tar friår eller helt enkelt säger
upp oss börja ta ut A-kassa
Gita
Cacki
CITAT (Gita @ 24-09-2007, 20:43) *
Herregud, Ni slår ju åt alldeles fel håll, åt dem som arbetar hårt och betalar en massa i skatt. Ni borde ju istället gå på dem som utnyttjar systemet och dom är många.
1) Hon sköter ett mindre jordebruk och ett stall med 7 hästar, sjukpensionär pga ryggproblem.
2) Hon jobbar heltid i sin mans golvläggningsfirma, sjukpensionär pga utbrändhet. Jo, hennes
timmar debiterades på fakturan.
3) Byggjobbare, sjukpensionär, jobbar mer än heltid med reparationer och ombyggnad av
privatvillor. Svart förstås.
4) Ordföande i tre föreningar, aktiv inom kyrkan, går på gym två gånger i veckan och har ett hem
och trädgård intill perfektionism välskött. Dessutom byns festfixare, ordnar stora fantastiska
fester varje månad. Sjukskriven av någon för mig okänd anledning.
5) Driver ett reklamföretag i sin mans namn, arbetslös sedan flera år.

Ovanståpende är några exempel från den lilla by jag bor i, och jag tror inte atrt befolkningen
här skiljer sig nämnvärt frånriksgenomsnittet!

Ni är helt fel ute när ni missunnar hårt arbetande människor en skattelindring på en tusenlapp i
månaden. Fortfarande går mer än hälften av det vi arbetar ihop bort i skatt och arbetsgivar-
avgifter.
Det måste helt enkelt löna sig att arbeta hårt och att ge lite extra annars faller så småningom
hela samhällsbygget ihop.
Kommande tio år kommer dessutom de stora fyrtitalistkullarna gå i pension, alltså blir det ännu
färre som skall försörja ännu fler.
Vad händer om vi som alltid skall betala tröttnar, sjukskriver oss, tar friår eller helt enkelt säger
Gita

Oj då, vad du var alert och duktig på att hålla reda på andra då!
Man kan ju nästan tro att du jobbar svart som kontrollant hos försäkringskassan! giggle.gif
Skämt åsido, sådana skitstövlar du har i grannskapet! Tycker absolut at du ska ringa och tipsa FK! För inte sitter du väl och väntar på att någon annan ska göra det åt dej?
Men du, tänkte du på en sak? På nästan alla dina exempel var eget företagande inblandat på ena eller andra sättet....hm, lite märkligt faktiskt.

(F´låt klarade inte att hålla still fingrarna när du bäddar för det.)
Netha
Men herreje Birgit ... du som är sååå duktig och som varandes höginkomsttagare betalar en massa skatt...
omges av sååå många fuskare.
Varför anmäler du inte till FK? Det är faktiskt din plikt att anmäla uppenbart fiffleri... om inte enl lag
så åtminstone moraliskt sett.

Sedan så kommer jag att undra... är du en sk skvallerkärring som går från gård till gård...
eftersom du ju tycks känna till vad grannarna i din lilla by sysslar med och till o med deras diagnoser? ohmy.gif

Och hörru du... du glömde berätta om ev egenföretagare i byn... eller finns de inte?
Jag har iaf blivit erbjuden att köpa alla vitvaror mm mm momsfritt... av företagare.
Men eftersom jag vill ha kvitto och garantisedel så har jag alla gånger avböjt.
Har du inte kollat om det ev finns någon nolltaxerare i din lilla by?
Nä de finns inte bland fotfolket... enbart i det högre skiktet.

Var får du ifrån att man missunnar skattelättnaden på tusen spänn som arbetande får?
Det de flesta reagerar emot, är pigavdraget.
Det där högavlönade kan få städhjälp mm, betala för jobbet och sedan få dra av det på skatten.
Helt horribelt... ge till dem som redan har och låta de som får kämpa för att få månadens debet-kredit gå ihop, betala.

Och vet du vad... som sjukpensionär skulle jag inte ha råd att "röka en pipa gräs då o då" som du .
Inte för att jag heller vill det... men bara som ett exempel.
AnnammA
Ingen kommentar åt föregående åsikter... Däremot, förändringen av fastighetsskatten gör att en av ministrarna i den sittande regeringen, med villa i Danderyd, kommer att tjäna 40 000 kr om året på denna förändring... Tja...Moderaterna - det nya arbetarpartiet, eller?

Hälsn

AnnA
pejori
det som skrämmer mej mest, är nog tonen, av att dom välavlönade som är arbetsförda, verkar vara oerhört avundsjuka på "oss som går hemma och simulerar"...visst..vi kostar pengar, men det gör alla på sitt sätt...ingen vettigt funtad mäniska sätter sig på en stol och säger...ok jag går ner från 25000 kr/mån till 5400 för att jag är lat. thumbdown.gif
ingen väljer frivilligt att avstå från ett socialt liv med arbetskamrater och andra influenser utifrån för att det är kul confused.gif
jag är övertygad om, att fusket inte skulle öka nämnvärt om "vi andra" fick en drägligare ersättning och gamla bättre omsorg...vi blir inte friska av mera tvång och hetsjakt...snarare tvärt om..... thumbdown.gif
att självmorden och psykiska sjukdomar ökar, hör säkert ihop med klimatet och jakten på "oss fuskare" naughty.gif
härmed tackar jag också för mej i tråden... naughty.gif
ha det så gott där ute och passa på att njuta, du vet aldrig när det är försent thanks.gif
AnnammA
...apropå 25 000, det tjänar knappast vi som jobbar på golvet i vården... Apropå...( Vi får knappt en 50-lapp xtra för att arbeta en vardagskväll...)

( ...förresten, jag skulle ju gå och lägga mig...)
Chamomille
Men herregud! Va fan babblar ni om? Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Tesa
CITAT (AnnammA @ 24-09-2007, 23:14) *
Ingen kommentar åt föregående åsikter... Däremot, förändringen av fastighetsskatten gör att en av ministrarna i den sittande regeringen, med villa i Danderyd, kommer att tjäna 40 000 kr om året på denna förändring... Tja...Moderaterna - det nya arbetarpartiet, eller?

Hälsn

AnnA

...och Hulda på Käringön kanske slipper betala hela sin pension i fastighetsskatt för huset hon bott i "i hundra år", bara för att nån är beredd att betala 16 miljoner för det...
Som västkustkommunbo säger jag bara ÄNTLIGEN!!!!! (Får själv ingen nytta av det)
krellus
Vågar man nämna att de allra flesta faktiskt får "mer" i plånboken nu??

Det är rimligt att man förändrar fastighetsskatten så att man får skatta mera vid en försäljning än "löpande".
Utformningen blev ju inte perfekt men bättre änd den utsugarskatt det var tidigare.

Sur på sossarna? U bet! Vi fick sälja en familjegård för att det blev för dyrt.
Magdis
CITAT (krellus @ 25-09-2007, 08:41) *
Vågar man nämna att de allra flesta faktiskt får "mer" i plånboken nu??

Visst är det så! smile.gif Jag räknar mig själv och min familj som "arbetar-Svensson", både jag o min man har högskoleutbildning men gnetar på med lågt betalda jobb. Men nu kanske jag skulle börja titulera mig "rik knös" enligt vissas sätt att definiera. giggle.gif
AnitaO
CITAT (Gita @ 24-09-2007, 20:43) *
Gita

Börjar sjukskriva oss och ta ut A-kassa?

Läkaren sjukskriver, och som ett experiment så kan du väl söka en läkare och försöka fejka sjukdom så ska vi se hur långt du kommer med det biggrin.gif

Börjar ta ut A-kassa?
Först måste du väl vara arbetslös och inte få nåt annat jobb?
Och så himla duktig som du är så lär det väl inte hända.
För övrigt tror jag inte det kommer att hända just dig. Du skulle nog inte kunna acceptera att sänka din inkomst i så stor grad.

Jag har betalt min avgift till A-kassan i 32 år och har aldrig varit arbetslös en enda dag.
Lucky me! Inte fan sitter jag och beklagar mig över det.
Jag är glad i stället för att jag haft sån tur att jag sluppit vara arbetslös.

Sen allt skitsnack om dina grannar gör mig illamående.
Sånt översitteri alltså. Du har väl ingen aning om varken deras diagnoser eller grad av sjukskrivning.
Kanske dom bara sjukskrivna på deltid och har viss arbetsförmåga?
Gissar att du inte har en jäkla aning om omständigheterna bakom dom personer du smutskastar.
Ta reda på det först innan du bildar dig en uppfattning.
Chamomille
CITAT (Magdis @ 25-09-2007, 09:00) *
Visst är det så! smile.gif Jag räknar mig själv och min familj som "arbetar-Svensson", både jag o min man har högskoleutbildning men gnetar på med lågt betalda jobb. Men nu kanske jag skulle börja titulera mig "rik knös" enligt vissas sätt att definiera. giggle.gif

rotfl.gif

Vilka gulliga barn du har på bilden föresten. Det är ju så man får magknip.
Pirum
CITAT (Tesa @ 25-09-2007, 07:32) *
...och Hulda på Käringön kanske slipper betala hela sin pension i fastighetsskatt för huset hon bott i "i hundra år", bara för att nån är beredd att betala 16 miljoner för det...
Som västkustkommunbo säger jag bara ÄNTLIGEN!!!!! (Får själv ingen nytta av det)

Ja, det där var galet, att sommargäster kunde driva upp taxeringsvärdena till löjliga gränser. Hade Huldas hus varit värt mindre än 3 miljoner så hade hon max betalt 5% av sin inkomst i fastighetsskatt. Extra dumt var ju att de rika norskarna, om jag fattat det rätt, betalade 0% i fastighetsskatt eftersom de inte var skrivna i Sverige och inte hade inkomst här.

Om fastighetsskattereformen ska vara självfinansierande (vilket det verkar?) så kan det inte bara bli vinnare, det måste bli förlorare också. Vi får se vilka det blir.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon