|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
CITAT (Blomstertanten @ 22-09-2007, 16:55)  Tur att det finns en del som är ihärdigare än så !  Ja visst är det  Man kan ju ändå inte låta bli att slås av tanken att någon som normalt sett skriver under annan signatur registrerar en ny användare för att ge sig in i den politiska debatten på den blå sidan. Om så är fallet ..... säger det inte en hel del om värdet av dom synpunkterna. Ska man tolka det som om dom inte är helt "rumsrena" eftersom det inte går att stå upp för dom?
herkules
22-09-2007, 16:23
CITAT (AnitaO @ 22-09-2007, 17:03)  Ja visst är det  Man kan ju ändå inte låta bli att slås av tanken att någon som normalt sett skriver under annan signatur registrerar en ny användare för att ge sig in i den politiska debatten på den blå sidan. Om så är fallet ..... säger det inte en hel del om värdet av dom synpunkterna. Ska man tolka det som om dom inte är helt "rumsrena" eftersom det inte går att stå upp för dom? nu är du lite paranoid tycker jag..
CITAT (AnitaO @ 22-09-2007, 16:20)  Starta eget är en toppengrej! Men ..... det måste finnas en marknad och du måste ha en bärig affärsidé. Annars är det pengar i sjön.
Den nya regeringen har inte heller gjort det lättare att bli småföretagare. Enligt en god vän till mig (folkpartist) så har det blivit ännu mer krångel och han är gruvligt besviken på sitt parti. Funderade mest på om det nu inte finns nåt marknadsunderlag....hur ska då NÅN överhuvudtaget kunna starta ett företag där....? då kanske man får inse att man nog måsta flytta på sig om man inte vill starta eget och det inte finns jobb...
CITAT (Tesa @ 22-09-2007, 19:07)  Funderade mest på om det nu inte finns nåt marknadsunderlag....hur ska då NÅN överhuvudtaget kunna starta ett företag där....? då kanske man får inse att man nog måsta flytta på sig om man inte vill starta eget och det inte finns jobb... en ond cirkel det där...inget jobb...inga innevånare....inga innevånare....inga jobb.... hur man ska kunna bryta den cirkeln är nog ett viktigare problem för regeringen tycker jag. ingfen ska väl tvingas lämna sin hembygd för att kunna försörja sig undrar om dom tror att Sverige slutar vid uppsala..
Blomstertanten
22-09-2007, 18:42
CITAT (pejori @ 22-09-2007, 19:28)  en ond cirkel det där...inget jobb...inga innevånare....inga innevånare....inga jobb.... hur man ska kunna bryta den cirkeln är nog ett viktigare problem för regeringen tycker jag. ingfen ska väl tvingas lämna sin hembygd för att kunna försörja sig undrar om dom tror att Sverige slutar vid uppsala..  Finns det nåt efter Uppsala ???? Skämt åsido , vi behöver ju även en blomstrande landsbyggd. Men det känns som om det blir lite bortglömt vilket är lite konstigt med tanke på att Centern är med och regerar.
CITAT (Felicia @ 22-09-2007, 11:27)  Nej, dom måste ju skapa jobb även i glesbygd innan dom börjar med såna här "hetsjakter" Vilka är dom som skall skapa jobben? Alltid är det någon annan som skall ordna allt. Väljer man at bo i glesbygd måste man kanske själv skapa jobben eller flytta. Gita
CITAT (Gita @ 22-09-2007, 19:50)  Vilka är dom som skall skapa jobben? Alltid är det någon annan som skall ordna allt. Väljer man at bo i glesbygd måste man kanske själv skapa jobben eller flytta. Gita Nämen så kan du väl inte säga.... eller menar du att t.ex Stockholmare också skulle skapa jobben själv, eller flytta?
herkules
22-09-2007, 19:20
CITAT (Gita @ 22-09-2007, 19:50)  Vilka är dom som skall skapa jobben? Alltid är det någon annan som skall ordna allt. Väljer man at bo i glesbygd måste man kanske själv skapa jobben eller flytta. Gita det måste finnas/ordnas jobb i HELA sverige, alla kan inte bo i sthlm - den här stan är redan smockfull! kommun och landsting får ta och utöka sin personal, volvo får börja bygga bilar i sverige igen, så mycket industri som flyttats utomlands, hem med den igen så folk får jobb! utan att behöva flytta till sthlm eller ngn annan större stad. svårare än så är det inte..
CITAT (Netha @ 22-09-2007, 20:15)  Nämen så kan du väl inte säga.... eller menar du att t.ex Stockholmare också skulle skapa jobben själv, eller flytta? Är det inte så att de flesta "stockholmare" har just flyttat till jobben eller skapat dem själva. Kan man inte ordna sin försörjning på en ort måste man väl helt enkelt flytta eller tycker Du isåfall att man skall låta någon annan (som kanske har flyttat) stå för försörjningen. Gita CITAT (Ophelia @ 22-09-2007, 11:51)  Majoriteten av den röstberättigande befolkningen har valt denna regering. t nu skulle ha nåt med saken att göra. Men majoriteten av skribenterna i den här tråden motsvarar på intet sätt majoriteten av svenska folket. Och tur är väl det , vem skulle i så fall försörja oss alla. Gita
herkules
22-09-2007, 19:32
CITAT (Gita @ 22-09-2007, 20:26)  Men majoriteten av skribenterna i den här tråden motsvarar på intet sätt majoriteten av svenska folket. Och tur är väl det , vem skulle i så fall försörja oss alla. Gita jag försörjer dig gärna om du inte klarar av det själv!
CITAT (Gita @ 22-09-2007, 20:22)  Är det inte så att de flesta "stockholmare" har just flyttat till jobben eller skapat dem själva. Kan man inte ordna sin försörjning på en ort måste man väl helt enkelt flytta eller tycker Du isåfall att man skall låta någon annan (som kanske har flyttat) stå för försörjningen. Gita Klipp ur... nsd.seI Stockholms län finns ungefär 68 000 statligt anställda. De flesta statliga verksamheter har sina huvudkontor i regionen. Det betyder en enorm koncentration av arbetstillfällen, beslutsmakt och ekonomisk aktivitet. Runt de statliga verken och myndigheterna växer det upp privata företag som fungerar som underleverantörer av varor och tjänster.
Samtidigt ska de många statligt anställda i Stockholm äta, ha bostäder, resa, klä sig, i bland gå på restaurang, bio eller teater, vilket betyder fler kunder och större underlag för den privata tjänste- och servicesektorn.
Därför ska ingen säga annat än att Stockholm är extremt gynnat av statens lokaliseringspolitik.
Många statliga jobb har även skapat en bra jordmån för bättre tillväxt av privata företag.
En genomgång som Glesbygdsverket gjorde 2003 visar också att koncentrationen är mycket stark. 65 av 88 som nybildats eller ombildats under de senaste tio åren har hamnat i Stockholm.
En granskning av TV4:s Nyheterna i november 2004 visar till råga på allt att de flesta av dessa statliga myndigheter ligger på fina (och mycket dyra) adresser i centrala Stockholm.
Många av dem har fem gånger så höga lokalkostnader jämfört med den privata sektorn!
Hela 25 statliga myndigheter har lokalkostnader på över 100 000 kronor per anställd, visade Nyheternas genomgång.Skattekontoret här i stan (24 anst.), skulle krympas till servicekontor med 4 anställda, men tack vare anställdas höga kompetens och trogenhet mot arbetsgivaren blir det utökning till 40.  LKAB...som just nu expanderar och satsar miljarder i nytt pelletsverk i Kiruna. Huvudkontoret ligger i Stockholm  som håvar in en jämrans massa skattepengar som eg borde stannat i regionen. Ingen regering hittills, har velat ge oss en endaste ynka procent av det Sthlm roffar åt sig. Klipp ur... västerbottenskurirenÖver 2 300 statliga jobb har försvunnit mellan åren 1993 och 2005 från Norrlands inland. Värst drabbad är Vilhelmina kommun där nästan hälften av jobben har försvunnit. Under samma period blev det 6 700 fler jobb enbart i Stockholm. Mellan åren 1993 och 2005 har 2 316 jobb försvunnit i Norrlands inland vilket innefattar de fyra nordligaste länen. Bland de värst drabbade i länet är Vilhelmina kommun där det försvann 109 jobb motsvarande 49 procent av jobben. Näst värst drabbad är Storuman där 45 procent av jobben inom statliga förvaltningar försvann
Uppgifterna har tagits fram via siffror från statistiska centralbyrån och sammanställts av VK.Tänk om Stockholm plötsligt skulle tappa 49% av jobben
CITAT (Tesa @ 22-09-2007, 19:07)  Funderade mest på om det nu inte finns nåt marknadsunderlag....hur ska då NÅN överhuvudtaget kunna starta ett företag där....? då kanske man får inse att man nog måsta flytta på sig om man inte vill starta eget och det inte finns jobb... Så vi ska avbefolka landsbygden/glesbygden och alla ska bo i storstäderna? Det blir ju en ond cirkel. Hur skulle du själv reagera om du sökte jobb och blev erbjuden ett 100 mil från din hemort. Skulle du lämna man och barn och flytta då? För det är väl det man kräver i Moderaternas Sverige. Politik är inte en karriär. Det är ett ANSVAR!Ett ansvar för ett lands utveckling och dess befolkning.
Blomstertanten
22-09-2007, 19:49
CITAT (Gita @ 22-09-2007, 20:26)  Är det inte så att de flesta "stockholmare" har just flyttat till jobben eller skapat dem själva. Kan man inte ordna sin försörjning på en ort måste man väl helt enkelt flytta eller tycker Du isåfall att man skall låta någon annan (som kanske har flyttat) stå för försörjningen. Gita
Men majoriteten av skribenterna i den här tråden motsvarar på intet sätt majoriteten av svenska folket. Och tur är väl det , vem skulle i så fall försörja oss alla. Gita Jag försörjer mej själv !!!! Och trots att jag har låg lön så bidrar jag gärna till att de som har de ännu sämre ställt ska få en dräglig tillvaro. Men så banne mej om jag har nån lust att bidra till att högavlönade eller förmögna ska få billigare städhjälp (eller hushållsnära tjänster som de så vackert kallas) Det räcker så bra med att det är jag som får städa upp deras skit !!!!!!!
herkules
22-09-2007, 19:51
CITAT (Netha @ 22-09-2007, 20:46)  /--/ Tänk om Stockholm plötsligt skulle tappa 49% av jobben  då skulle det bli en trevlig stad att bo i igen!
CITAT (herkules @ 22-09-2007, 20:51)  då skulle det bli en trevlig stad att bo i igen!  Jamen se då till att det sker... det finns kunnigt folk i övriga landet... det som ligger norr och söder om Sthlm.
CITAT (Gita @ 22-09-2007, 20:26)  Men majoriteten av skribenterna i den här tråden motsvarar på intet sätt majoriteten av svenska folket. Och tur är väl det , vem skulle i så fall försörja oss alla. Gita Kaxig och spydig i vanlig ordning Du har väl inte den blekaste aning om hur folk här på forumet försörjer sig. Bara för att man slåss för rättvisa så utgår du tydligen ifrån att man inte försörjer sig själv. Så talar en fullblodsegoist! Du kan tydligen inte ens föreställa dig att nån skulle vilja dela med sig. Håller helt och hållet med Blomstertanten. Jag avstår gärna lite till dom som behöver, men fan i mig i ett öre har jag lust att betala till lata människor som inte orkar ta hand om sin egen skit!!!
Blomstertanten
22-09-2007, 19:58
Det är ju strålande att hela problemet med arbetslöshet är löst om alla bara flyttar till Stockholm ! Sen är det ju en annan fråga var sjutton alla ska bo , men det går säkert att lösa. Militärtält i Kungsträdgården kanske Och för dom som inte har råd med en flytt så finns ju alltid flyttbidra .... Oj, nu höll jag på att skriva nåt fult !
mamamaggan
22-09-2007, 20:36
CITAT (mamamaggan @ 22-09-2007, 11:17)  Efterlyser fortfarande svaret på om den som får ersättning för sin stulna bil får ett BIDRAG. Den personen ska alltså skämmas för att det är andra som betalar för att den bestulne ska få ut sin ersättning . Finns det ingen som kan svara på det ? Och du Jif , hur var det nu med att du skämdes över att ha levt på andra? Varför ? Fuskade du ? Ni som påstår att en del av befolkningen lever på er andra , skäms ni när ni går till läkaren, tandläkaren o s v ? Skämdes ni när era föräldrar tog emot barnBIDRAG ? Ni som har skaffat er en utbildning , skämdes ni när ni tog emot studieBIDRAG ? Skäms ni / kommer ni att skämmas när ni skickar era barn till skolan ? Det , och mycket annat är andra med och betalar, så då borde ju ni skämmas vid de här tillfällena.
annaholm
22-09-2007, 20:58
Men jisses folk, vilken debatt ni för här, konstigt nog är det likadant på alla forum där denna fråga tas upp?? I ert "sosse dröm Sverige" skulle alla leva på bidrag då eller? tror ni verkligen det hade hållit i längden? tror ni inte sossarna hade blivit piskade att göra samma sak om de hade fått regera vidare? tror ni att de verkligen vill ha ett land där folk lever på bidrag?? Vakna upp och se sanningen nu, konstigt att de flesta som gnäller i sådana här trådar är arbetslösa eller sjuka? tyck inte synd om er själva, sök jobb istället eller utbilda er så att ni får ett jobb med hyffsad lön om så önskas. Ni måste ju engagera er själva om ni skall få ett arbete, jag har själv varit arbetslös, hatade detta, sökte jobb redan första veckan skulle inte kunna tänka mig att leva på skattebetalarnas pengar i år efter år som arbetslös eller deltidsarbetslös. Nej, skärp till er och tänk efter CITAT (mamamaggan @ 22-09-2007, 21:36)  Ni som har skaffat er en utbildning , skämdes ni när ni tog emot studieBIDRAG ? Men herrejisses, det får man ju ändå betala tillbaka
CITAT (AnitaO @ 22-09-2007, 20:46)  Så vi ska avbefolka landsbygden/glesbygden och alla ska bo i storstäderna? Det blir ju en ond cirkel. Hur skulle du själv reagera om du sökte jobb och blev erbjuden ett 100 mil från din hemort. Skulle du lämna man och barn och flytta då? För det är väl det man kräver i Moderaternas Sverige.
Politik är inte en karriär. Det är ett ANSVAR! Ett ansvar för ett lands utveckling och dess befolkning. Men grejen är ju att folk som bodde på landsbygden för det mesta var BÖNDER...dvs egenföretagare...men dom finns snart inte kvar, ju..Alltså försvinner ytterligare arbetstillfällen eftersom varje bonde i genomsnitt genererar 5 jobb utöver sitt eget i form av transporter, service m.m... Och NEJ.. jag tycker definitivt inte att man ska avfolka landsbygden men man kan faktiskt inte försörja sig själv om man inte har ett jobb och det tycker jag ändå är A och O..och vill man inte starta eget då så kan man inte räkna med att nån annan ska göra det heller och då har man förmodligen inget annat val än att flytta...eller veckopendla kanske...Man ska inte bara kunna sätta sig ner med armarna i kors och vägra göra nåt åt saken.. En annan sak är väl kanske att jag tycker att statliga myndigheter gott kan placeras ute i obygden...men nog måste människor ändå anpassa sig efter hur verkligheten ser ut...staten kan inte uppfinna ett jobb för varje människa som vill bo kvar..Men kanske man kan uppfinna ett själv...bli bonde t.ex...passar gööörbra på landsbygden...
niklaswik
22-09-2007, 21:20
Jag klagar inte eftersom jag är nöjd, som säkert många andra.
Ser till mitt eget bästa och mitt bästa är att jag får det bättre.
Om 40 år när jag är gammal och grå och kanske har diverse krämpor som gör att jag inte kan jobba så kommer jag kanske rösta mer vänsterut. Fast då får den sidan bli lite mer vänstrig först. "Arbetarepartiets" senast avgångne ledare tjänar 100.000kr i timmen liksom. Hallå...
Roger över, roger ut....
herkules
22-09-2007, 21:20
CITAT (Netha @ 22-09-2007, 20:53)  Jamen se då till att det sker... det finns kunnigt folk i övriga landet... det som ligger norr och söder om Sthlm.  jag vet att det finns kunnigt folk i hela sverige - jag tycker det är trist att nästan alla jobb ska finnas i storstadsregionerna.
niklaswik
22-09-2007, 21:23
CITAT (AnitaO @ 22-09-2007, 20:46)  Så vi ska avbefolka landsbygden/glesbygden och alla ska bo i storstäderna? Det blir ju en ond cirkel. Hur skulle du själv reagera om du sökte jobb och blev erbjuden ett 100 mil från din hemort. Skulle du lämna man och barn och flytta då? För det är väl det man kräver i Moderaternas Sverige.
Politik är inte en karriär. Det är ett ANSVAR! Ett ansvar för ett lands utveckling och dess befolkning. Ursäkta men det att man ska behöva söka jobb i hela landet efter X antal dagar, det kom väl ändå till under sossarnas styre?
mamamaggan
22-09-2007, 21:25
CITAT (annaholm @ 22-09-2007, 21:58)  Men jisses folk, vilken debatt ni för här, konstigt nog är det likadant på alla forum där denna fråga tas upp?? I ert "sosse dröm Sverige" skulle alla leva på bidrag då eller? tror ni verkligen det hade hållit i längden? tror ni inte sossarna hade blivit piskade att göra samma sak om de hade fått regera vidare? tror ni att de verkligen vill ha ett land där folk lever på bidrag?? Vakna upp och se sanningen nu, konstigt att de flesta som gnäller i sådana här trådar är arbetslösa eller sjuka? tyck inte synd om er själva, sök jobb istället eller utbilda er så att ni får ett jobb med hyffsad lön om så önskas. Ni måste ju engagera er själva om ni skall få ett arbete, jag har själv varit arbetslös, hatade detta, sökte jobb redan första veckan skulle inte kunna tänka mig att leva på skattebetalarnas pengar i år efter år som arbetslös eller deltidsarbetslös. Nej, skärp till er och tänk efter Men herrejisses, det får man ju ändå betala tillbaka  Betalar du tillbaka ditt studieBIDRAG? Det tror inte jag . Däremot om du har studielån , det får du betala tillbaka. Tar det om igen . Det som t ex sjuka eller arbetslösa får är inga BIDRAG De får ersättning från försäkringar. Försäkringar som vi alla är med och betalar till , även de som får ersättning från försäkringarna. Varför får de ersättning? Därför att de blivit sjuka eller arbetslösa. Tala nu om för mig skillnaden på de försäkringar som betalas privat och de försäkringar som betalas via skatten. Alla försäkringar bygger som sagt var på att de som råkar illa ut får ersättning och de som inte gör det får vara med och betala. Anklagar du alla som t ex får sin bil stulen , och vill ha ut ersättning för det , för att " leva på andra " ? Och när du får ut ersättning för din stulna bil , kallar du det för ett BIDRAG ?
herkules
22-09-2007, 21:27
CITAT (annaholm @ 22-09-2007, 21:58)  Men jisses folk, vilken debatt ni för här, konstigt nog är det likadant på alla forum där denna fråga tas upp?? I ert "sosse dröm Sverige" skulle alla leva på bidrag då eller? tror ni verkligen det hade hållit i längden? tror ni inte sossarna hade blivit piskade att göra samma sak om de hade fått regera vidare? tror ni att de verkligen vill ha ett land där folk lever på bidrag?? Vakna upp och se sanningen nu, konstigt att de flesta som gnäller i sådana här trådar är arbetslösa eller sjuka? tyck inte synd om er själva, sök jobb istället eller utbilda er så att ni får ett jobb med hyffsad lön om så önskas. Ni måste ju engagera er själva om ni skall få ett arbete, jag har själv varit arbetslös, hatade detta, sökte jobb redan första veckan skulle inte kunna tänka mig att leva på skattebetalarnas pengar i år efter år som arbetslös eller deltidsarbetslös. Nej, skärp till er och tänk efter Men herrejisses, det får man ju ändå betala tillbaka  vad du tjatar om bidrag. varför? a-kassa, sjukpenning är inget bidrag. blanda inte ihop äpplen med päron, det blir fel då.
CITAT (annaholm @ 22-09-2007, 21:58)  Men jisses folk, vilken debatt ni för här, konstigt nog är det likadant på alla forum där denna fråga tas upp?? I ert "sosse dröm Sverige" skulle alla leva på bidrag då eller? tror ni verkligen det hade hållit i längden? tror ni inte sossarna hade blivit piskade att göra samma sak om de hade fått regera vidare? tror ni att de verkligen vill ha ett land där folk lever på bidrag?? Vakna upp och se sanningen nu, konstigt att de flesta som gnäller i sådana här trådar är arbetslösa eller sjuka? tyck inte synd om er själva, sök jobb istället eller utbilda er så att ni får ett jobb med hyffsad lön om så önskas. Ni måste ju engagera er själva om ni skall få ett arbete, jag har själv varit arbetslös, hatade detta, sökte jobb redan första veckan skulle inte kunna tänka mig att leva på skattebetalarnas pengar i år efter år som arbetslös eller deltidsarbetslös. Nej, skärp till er och tänk efter Men herrejisses, det får man ju ändå betala tillbaka  Återigen: Vad pratar ni om för bidrag? Vilka är dessa berömda bidrag egentligen. Kan någon förklara det för mig för jag förstår inte. Du är inte lite självgod som klämmer ur dig sånt som "sluta tycka synd om er själva" och "ni måste ju engagera er". Vad vet du om folks situation här egentligen? Tror du på fullt allvar att alla inte jobbar bara för att de protesterar mot orättvisor? Hur urbota egocentrerad får man bli om man dömer andra efter sig själv på det viset! Hur hade du tänkt dig att de skulle kunna jobba som har kronisk värk eller andra sjukdomar som gör dem arbetsoförmögna? De kommer också att drabbas av den blå politiken, och de har ingen chans att kunna göra något åt sin situation. Att klämma åt latmaskarna genom att trampa på de behövande i samhället tycker jag är svineri ärligt talat. Tänk dig för innan du försöker få det att låta som att alla är simulanter. Och förresten... Studiebidraget betalas väl ändå inte tillbaka, det är väl bara studielånet du betalar tillbaka.
Blomstertanten
22-09-2007, 21:30
CITAT (annaholm @ 22-09-2007, 21:58)  Men jisses folk, vilken debatt ni för här, konstigt nog är det likadant på alla forum där denna fråga tas upp??
I ert "sosse dröm Sverige" skulle alla leva på bidrag då eller? tror ni verkligen det hade hållit i längden? tror ni inte sossarna hade blivit piskade att göra samma sak om de hade fått regera vidare? tror ni att de verkligen vill ha ett land där folk lever på bidrag?? Vakna upp och se sanningen nu, konstigt att de flesta som gnäller i sådana här trådar är arbetslösa eller sjuka? tyck inte synd om er själva, sök jobb istället eller utbilda er så att ni får ett jobb med hyffsad lön om så önskas. Ni måste ju engagera er själva om ni skall få ett arbete, jag har själv varit arbetslös, hatade detta, sökte jobb redan första veckan skulle inte kunna tänka mig att leva på skattebetalarnas pengar i år efter år som arbetslös eller deltidsarbetslös. Nej, skärp till er och tänk efter Ledsen att behöva göra dej besviken ! Jag är definitivt inte arbetslös ! Och jag lever definitivt inte på ett enda bidrag ! Min arbetslösa son lever definitvt inte på bidrag ( Hans underbetalda mamma sköter om försörjningen av honom ) ! Och om du inte visste det så är studiebidrag inte något som man behöver betala tillbaks !!! Det är lånedelen man får betala tillbaks ! Och tyvärr är det så att det inte alltid hjälper att utbilda sej , man kan inte vara säker på att få ett välbetalt jobb efter studier ! Hälsningar från en underbetald städerska med utbildning och studieskuld och utan bidrag !
zaaritha
22-09-2007, 21:31
annaholm: Du tar då i! Jag är "sjukpensionär" o jag gnäller inte så värst mycket......... Jag får ut 6000/mån., efter skatt. Då har jag jobbat i olika yrken flera år. Tror du att man frivilligt tänker "nu ska jag bli förtidspensionär, så jag slipper att jobba"? Icke! Men; klarar man ej normala göromål, på grund av reumatism; vad gör man då?
CITAT (mamamaggan @ 22-09-2007, 22:25)  Betalar du tillbaka ditt studieBIDRAG? Det tror inte jag . Däremot om du har studielån , det får du betala tillbaka. Tar det om igen . Det som t ex sjuka eller arbetslösa får är inga BIDRAG De får ersättning från försäkringar. Försäkringar som vi alla är med och betalar till , även de som får ersättning från försäkringarna. Varför får de ersättning? Därför att de blivit sjuka eller arbetslösa. Tala nu om för mig skillnaden på de försäkringar som betalas privat och de försäkringar som betalas via skatten. Alla försäkringar bygger som sagt var på att de som råkar illa ut får ersättning och de som inte gör det får vara med och betala. Anklagar du alla som t ex får sin bil stulen , och vill ha ut ersättning för det , för att " leva på andra " ?
Och när du får ut ersättning för din stulna bil , kallar du det för ett BIDRAG ? Klockren förklaring. Synd att inte alla begriper ändå.
Blomstertanten
22-09-2007, 21:46
CITAT (niklaswik @ 22-09-2007, 22:20)  Jag klagar inte eftersom jag är nöjd, som säkert många andra.
Ser till mitt eget bästa och mitt bästa är att jag får det bättre.
Om 40 år när jag är gammal och grå och kanske har diverse krämpor som gör att jag inte kan jobba så kommer jag kanske rösta mer vänsterut. Fast då får den sidan bli lite mer vänstrig först. "Arbetarepartiets" senast avgångne ledare tjänar 100.000kr i timmen liksom. Hallå...
Roger över, roger ut.... Så så länge du är ung och frisk bryr du dig inte ett dugg om hur tex dina far- och morföräldrar har det på ålderns höst ?
CITAT (annaholm @ 22-09-2007, 21:58)  Men jisses folk, vilken debatt ni för här, konstigt nog är det likadant på alla forum där denna fråga tas upp?? I ert "sosse dröm Sverige" skulle alla leva på bidrag då eller? tror ni verkligen det hade hållit i längden? tror ni inte sossarna hade blivit piskade att göra samma sak om de hade fått regera vidare? tror ni att de verkligen vill ha ett land där folk lever på bidrag?? Vakna upp och se sanningen nu, konstigt att de flesta som gnäller i sådana här trådar är arbetslösa eller sjuka? tyck inte synd om er själva, sök jobb istället eller utbilda er så att ni får ett jobb med hyffsad lön om så önskas. Ni måste ju engagera er själva om ni skall få ett arbete, jag har själv varit arbetslös, hatade detta, sökte jobb redan första veckan skulle inte kunna tänka mig att leva på skattebetalarnas pengar i år efter år som arbetslös eller deltidsarbetslös. Nej, skärp till er och tänk efter Men herrejisses, det får man ju ändå betala tillbaka  Är det verkligen så du ser på dina medmänniskor?? Tror du att alla vi som "gnäller"om att vi tycker att man ska hjälpa de svaga i samhället i själva verket är en hoper arbetsskygga latmaskar? Då ska jag berätta hur min situation ser ut. Jag fick jobb från första dagen efter att jag studerat färdigt. Jag har alltså inte varit arbetslös en enda dag i mitt liv. MEN så en dag efter 20 års slit i sjukvården slog sjukdomen MS till och jag kämpade minsann på in i det längsta. Men med tiden har jag insett att jag förmodligen inte kommer att kunna jobba mer än i bästa fall de 25 % som jag gör nu om man inte får fram något som kan bota sjukdomen. Hade jag själv kunnat påverka min situation så kan du ge dej på att jag hade valt att fortsätta att jobba som innan istället. Skillnaden mellan dej och mej är den att jag faktiskt tror att de flesta är funtade precis som oss två. Viljan finns nog att kunna stå på egna ben, men så är det tyvärr inte alltid.... Så snälla, sparka inte på mej mer, jag är nog j-a rädd ändå ska du veta. Jag kan inte hjälpa att jag inte har kapacitet för mer. Och tack alla ni som vill hjälpa mej till en dräglig framtid!
CITAT (zaaritha @ 22-09-2007, 22:31)  annaholm: Du tar då i! Jag är "sjukpensionär" o jag gnäller inte så värst mycket......... Jag får ut 6000/mån., efter skatt. Då har jag jobbat i olika yrken flera år. Tror du att man frivilligt tänker "nu ska jag bli förtidspensionär, så jag slipper att jobba"? Icke! Men; klarar man ej normala göromål, på grund av reumatism; vad gör man då? inget att hänga upp sig på...ett inlägg från "nicket"...ett inlägg i en het debatt, snacka om "debut"  CITAT (Blomstertanten @ 22-09-2007, 20:49)  Jag försörjer mej själv !!!! Och trots att jag har låg lön så bidrar jag gärna till att de som har de ännu sämre ställt ska få en dräglig tillvaro. Men så banne mej om jag har nån lust att bidra till att högavlönade eller förmögna ska få billigare städhjälp (eller hushållsnära tjänster som de så vackert kallas) Det räcker så bra med att det är jag som får städa upp deras skit !!!!!!! håller med till 100%
annaholm
22-09-2007, 22:33
CITAT (Cacki @ 22-09-2007, 23:10)  Är det verkligen så du ser på dina medmänniskor?? Tror du att alla vi som "gnäller"om att vi tycker att man ska hjälpa de svaga i samhället i själva verket är en hoper arbetsskygga latmaskar? Då ska jag berätta hur min situation ser ut. Jag fick jobb från första dagen efter att jag studerat färdigt. Jag har alltså inte varit arbetslös en enda dag i mitt liv. MEN så en dag efter 20 års slit i sjukvården slog sjukdomen MS till och jag kämpade minsann på in i det längsta. Men med tiden har jag insett att jag förmodligen inte kommer att kunna jobba mer än i bästa fall de 25 % som jag gör nu om man inte får fram något som kan bota sjukdomen. Hade jag själv kunnat påverka min situation så kan du ge dej på att jag hade valt att fortsätta att jobba som innan istället. Skillnaden mellan dej och mej är den att jag faktiskt tror att de flesta är funtade precis som oss två. Viljan finns nog att kunna stå på egna ben, men så är det tyvärr inte alltid.... Så snälla, sparka inte på mej mer, jag är nog j-a rädd ändå ska du veta. Jag kan inte hjälpa att jag inte har kapacitet för mer. Och tack alla ni som vill hjälpa mej till en dräglig framtid! Det handlar inte om att slå och sparka på de som verkligen är sjuka, ingen människa kan hjälpa om de får en obotlig sjukdom som till exemplel MS eller cancer, har aldrig någonsin sagt att en person som är sjuk på allvar är en latmask, oftast är det de som kämpar för att vilja jobba och komma tillbaka. Men jag blir bara trött på alla som sitter och kommenterar emot bara för att de gett sig fasen på att tycka illa om alliansen och dess planer. De som nöjer sig med att leva på bidrag för att det är bekvämt, varför skall man kunna det om man är arbetsför? Det är ju bara det jag menar, de som gnäller högst är de som skulle kunna jobba om de bara tog tag i sig själva.
CITAT (annaholm @ 22-09-2007, 23:33)  De som nöjer sig med att leva på bidrag för att det är bekvämt, varför skall man kunna det om man är arbetsför? Det är ju bara det jag menar, de som gnäller högst är de som skulle kunna jobba om de bara tog tag i sig själva. vilka bidrag menar du???? förklara gärna
annaholm
22-09-2007, 22:42
CITAT Och om du inte visste det så är studiebidrag inte något som man behöver betala tillbaks !!! Det är lånedelen man får betala tillbaks ! Och tyvärr är det så att det inte alltid hjälper att utbilda sej , man kan inte vara säker på att få ett välbetalt jobb efter studier ! Ok då man får studiebidrag men får betala tillbaka studielån...så nu har jag rättat mig! läser som en kratta  Nä såklart kan man inte räkna med att få jobb som är välbetalt men man har betydlig större chans. Med bidrag menar jag sjukbidrag och a-kassebidrag.
herkules
22-09-2007, 22:44
CITAT (annaholm @ 22-09-2007, 23:42)  Ok då man får studiebidrag men får betala tillbaka studielån...så nu har jag rättat mig! läser som en kratta  Nä såklart kan man inte räkna med att få jobb som är välbetalt men man har betydlig större chans. Med bidrag menar jag sjukbidrag och a-kassebidrag. du menar sjukersättning och a-kasseersättning? det som vi alla betalar för i form av skatt och avgift? sitt inte och gör dig dum!
Blomstertanten
22-09-2007, 22:46
CITAT (annaholm @ 22-09-2007, 23:33)  Det handlar inte om att slå och sparka på de som verkligen är sjuka, ingen människa kan hjälpa om de får en obotlig sjukdom som till exemplel MS eller cancer, har aldrig någonsin sagt att en person som är sjuk på allvar är en latmask, oftast är det de som kämpar för att vilja jobba och komma tillbaka. Men jag blir bara trött på alla som sitter och kommenterar emot bara för att de gett sig fasen på att tycka illa om alliansen och dess planer. De som nöjer sig med att leva på bidrag för att det är bekvämt, varför skall man kunna det om man är arbetsför? Det är ju bara det jag menar, de som gnäller högst är de som skulle kunna jobba om de bara tog tag i sig själva. Men det märkliga är ju att det är ju dom som verkligen är sjuka som drabbas hårt av regeringens politik !!!! Fuskare och latmaskar kan man ju faktiskt komma åt på andra sätt ! Men genom sin politik så säger borgarna att alla som är arbetslösa eller sjukskrivna är fuskare och latmaskar ! Fast dom är inte ens så ärliga att de säger det rent ut
CITAT (annaholm @ 22-09-2007, 23:42)  Ok då man får studiebidrag men får betala tillbaka studielån...så nu har jag rättat mig! läser som en kratta Nä såklart kan man inte räkna med att få jobb som är välbetalt men man har betydlig större chans. Med bidrag menar jag sjukbidrag och a-kassebidrag. vad är enligt dej skillnaden på sjukbidrag och barnbidrag????
annaholm
22-09-2007, 22:48
CITAT (pejori @ 22-09-2007, 23:32)  inget att hänga upp sig på...ett inlägg från "nicket"...ett inlägg i en het debatt, snacka om "debut"  Någongång måste man skriva sitt första inlägg, så varför inte i denna "trevliga" tråd?
Blomstertanten
22-09-2007, 22:48
CITAT (annaholm @ 22-09-2007, 23:42)  Ok då man får studiebidrag men får betala tillbaka studielån...så nu har jag rättat mig! läser som en kratta Nä såklart kan man inte räkna med att få jobb som är välbetalt men man har betydlig större chans. Med bidrag menar jag sjukbidrag och a-kassebidrag. A-kassebidrag har jag aldrig hört talas om !!!! Är det nåt nytt påfund ???
annaholm
22-09-2007, 22:52
CITAT (Blomstertanten @ 22-09-2007, 23:48)  A-kassebidrag har jag aldrig hört talas om !!!! Är det nåt nytt påfund ???  Vad är det för skillnad på Akassebidrag och Akasseersättning? same shit, different names?
CITAT (Blomstertanten @ 22-09-2007, 23:46)  Men det märkliga är ju att det är ju dom som verkligen är sjuka som drabbas hårt av regeringens politik !!!! Fuskare och latmaskar kan man ju faktiskt komma åt på andra sätt ! Men genom sin politik så säger borgarna att alla som är arbetslösa eller sjukskrivna är fuskare och latmaskar ! Fast dom är inte ens så ärliga att de säger det rent ut  eller så tror dom, att om du får tillräckligt lite i plånboken så blir du frisk har också fått brev från FK där dom undrar vad jag kan tänka mej att prova för arbete, och hur många timmar..det uppfattar jag som att dom tror att jag kan jobba om jag vill det kan jag inte...trots god utbildning. skulle gärna ha ett välavlönat arbete, men jag KAN inte välja....
I går tittade jag på Michael Moores Sicko och då börjar man fundera en del. Våra högerkrafter här i landet gör allt för att slå undan benen för ungdomar, sjuka, gamla och svaga. Samma politiska falang i Frankrike till exempel anser att det är självklart att alla ska ha rätt till fri sjukvård, fri tandvård, statlig hjälp när man fått barn, fri universitetsutbildning med mera. Utsikten att den blå sidan företräds av människor som talar samma språk som somliga gör i denna tråd är inte vidare uppiggande... fy f.. vilken värld vi lever i!! Mvh Fenja
CITAT (annaholm @ 22-09-2007, 23:48)  Någongång måste man skriva sitt första inlägg, så varför inte i denna "trevliga" tråd?  visst...du är så välkommen så..både till tråd och forum
annaholm
22-09-2007, 22:54
Blomstertanten
22-09-2007, 22:56
CITAT (annaholm @ 22-09-2007, 23:52)  Vad är det för skillnad på Akassebidrag och Akasseersättning? same shit, different names? Det är en milsvidd skillnad !!! Ett bidrag finansieras genom skattepengar Medans ersättning finansieras av de som betalar en premie (som tex A-kassa , bilförsäkring , sjukförsäkring , hemförsäkring )
CITAT (annaholm @ 22-09-2007, 23:54)  och vad vill du ha sagt med det????
Blomstertanten
22-09-2007, 22:58
CITAT (annaholm @ 22-09-2007, 23:54)  Jaha ????
CITAT (pejori @ 22-09-2007, 23:56)  och vad vill du ha sagt med det???? ..... att det finns idioter inom alla partier kanske? Mvh Fenja
herkules
22-09-2007, 22:59
CITAT (annaholm @ 22-09-2007, 23:54)  och?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|