|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
rahmat2
11-04-2008, 14:13
CITAT (Wilmer @ 11-04-2008, 14:50)  Ojojoj, jag orkar inte läsa hela denna tråden, men jag vill i allafall skicka en offentlig  till Rahmat! Ha en bra helg, även här på Odla. Hej, Wilmer! Tack så mycket och det samma!
rahmat2
11-04-2008, 14:23
CITAT (Betty @ 11-04-2008, 13:55)  Inte för att jag heller tror att Rahmat är ett internettroll men nu händer det fenomen här som brukar vara ett av målen för ett forumtroll - annars fredliga forummedlemmar börjar bråka med varann... Önskar att alla skulle sluta skriva i den här i mina ögon olustiga tråden - Ha en skön helg på er allihop därute i cyberrymden! Detta är mycket skickligt gjort av dig på min och andra nya medlemmars värdigheters bekostnad, Betty! Oavsett vad Bettson tycker, just nu, föreslår jag att hon verifierar mina påståenden genom ett möte, där en annan av de av mig betackade medlemmarna är närvarande(förslagsvis nån från Götet). Önskar att ingen mer skriver här. Och Bettson vill jag be om en PM-kontakt!
Aqvakul
11-04-2008, 15:05
CITAT (Gunilla T @ 11-04-2008, 12:29)  Ja tänk så olika vi ser på omvärlden och de människor vi möter -
Någon ser en person som luras - en annan ser "en envis jäkel" som inte ger sig - själv ser jag en person som blir alltmer ledsen och förtvivlad. Jag gör samma tolkning som du, Gunilla! Vissa människor är mycket känsliga för ovänlighet. Ofta beror detta på tidigare tråkiga händelser. edit skrivfel
Gossen Ruda
11-04-2008, 15:11
Hej rahmat, jag bor i Göteborg så vi skulle kunna träffas. Fast det tror jag inte du vill och skall sanningen fram är jag inte så förtjust över tanken heller. Det är bra att vara envis och ställa upp för det man tror på men man måste kunna ta åt sig vad andra anser och kunna erkänna att man har fattat fel. Tyvärr så låtsas du inte se vad vi andra skriver när det inte passar in på din tro utan du bara upprepar dina åsikter. Det är lite det som kännetecknar en krokodil, stor käft och inga öron.
CITAT (rahmat2 @ 11-04-2008, 15:23)  Detta är mycket skickligt gjort av dig på min och andra nya medlemmars värdigheters bekostnad, Betty!/.... Jag har inte gjort någonting alls på vare sig din eller andra nya medlemmars bekostnad Rahmat. Jag har bara talat om vad jag tycker att den här tråden håller på att utvecklas till. På inget sätt riktat till dig personligen. Vill du att den här tråden ska låsas så får du lov att ta ett snack med adm.
skogstroll
11-04-2008, 15:33
CITAT (Gossen Ruda @ 11-04-2008, 16:11)  Det är lite det som kännetecknar en krokodil, stor käft och inga öron. Hur kännetecknar man ett sånt uttryck då?
Gossen Ruda
11-04-2008, 15:34
CITAT (skogstroll @ 11-04-2008, 16:33)  Hur kännetecknar man ett sånt uttryck då? Krokodilsyndromet
Bettson
11-04-2008, 16:12
CITAT (rahmat2 @ 11-04-2008, 15:23)  Detta är mycket skickligt gjort av dig på min och andra nya medlemmars värdigheters bekostnad, Betty!
Oavsett vad Bettson tycker, just nu, föreslår jag att hon verifierar mina påståenden genom ett möte, där en annan av de av mig betackade medlemmarna är närvarande(förslagsvis nån från Götet).
Önskar att ingen mer skriver här. Och Bettson vill jag be om en PM-kontakt! Skulle inte falla mig in att träffa dig. Du har kallat mig för översittares stödtrupper enbart på det faktum att jag inte höll med dig. Du har inte fått några hårda ord från min sida innan det. Enbart ditt dåliga beteende kan vara nog för att ifrågasätta om du verkligen är den du utger dig för att vara. Hur var det nu, översittares stödtrupper, dig behandlar jag som luft. Du har kallat andra för högerextremister, godsägarpatroner och en del annat.Min PM-låda är inte låst men jag skall kanske göra det när det gäller dig. Jag har nämligen inte fått hatmail sedan Fru Afrodites framfart och jag vill inte ha några nya. Kan du kalla mig för översittares stödtrupper offentligt så kan det säker vara en hel del annat i PM och det betackar jag mig för. Lär dig i stället att inte förolämpa folk hur som helst och om du nu råkat bära dig illa år så bör du be om ursäkt. Jag tänker definitivt inte kosta på mig några tusenlappar på att resa till dig för att du skall känna dig upprättad. Vill inte ha med dig att göra så länge du inte ber de du förolämpat om ursäkt. Hela den här tråden har du diskuterat fel ämne. Du anklagar alla som är misstänksamma mot internet-troll och framställer dessa som bovarna. De riktiga bovarna i de sammanhangen, är de som kör med dubbla identiteter och ger upphov till denna misstänksamhet. Hoppa på dessa i stället. För övrigt vad är det som säger att det är så synd om att du blivit ifrågasatt om du finns. Det har tydligen jag också vad jag har sett. so what!
rahmat2
11-04-2008, 17:51
Ett av trådens syfte var just att träffa såna som du som levar ett rövarliv på att märka andra inte för att de är skildiga till nåt utan bara för att dit system som står långt ifrån ett rättsäkert system ska praktiseras. Jag har förv'äntat mig vett och ettikett från dig men det var för mycket begärt tydligen.
Denna kampang av att ta andras värderingar har du ansvar för och därmed för stå för!
Gunilla T
11-04-2008, 17:54
[quote name='Aqvakul' date='11-04-2008, 16:05' post='816534'] Jag gör samma tolkning som du, Gunilla! Vissa människor är mycket känsliga för ovänlighet. Ofta beror detta på tidigare tråkiga händelser.
Javisst, så kan det vara men jag tror att de flesta människor blir ledsna när de blir angripna men vi har olika sätt att visa det på. Att vara känslig är väl en oerhörd tillgång om man tänker på vad motsatsen är. Men många upplever sig i underläge om man visar upp sin känslighet och omvandlar det till aggressivitet istället.
Ibland går det blixtsnabbt - ledsamheten omvandlas till ilska.
Det är så lätt och enkelt att håna, nedvärdera och ironisera - betydligt svårare att visa respekt utan hånfulla och sarkastiska kommentarer.
Aqvakul
11-04-2008, 17:58
CITAT (Gunilla T @ 11-04-2008, 18:54)  CITAT (Aqvakul @ 11-04-2008, 16:05)  Jag gör samma tolkning som du, Gunilla! Vissa människor är mycket känsliga för ovänlighet. Ofta beror detta på tidigare tråkiga händelser.
Javisst, så kan det vara men jag tror att de flesta människor blir ledsna när de blir angripna men vi har olika sätt att visa det på. Att vara känslig är väl en oerhörd tillgång om man tänker på vad motsatsen är. Men många upplever sig i underläge om man visar upp sin känslighet och omvandlar det till aggressivitet istället.
Ibland går det blixtsnabbt - ledsamheten omvandlas till ilska.
Det är så lätt och enkelt att håna, nedvärdera och ironisera - betydligt svårare att visa respekt utan hånfulla och sarkastiska kommentarer.
Kloka ord, kan bara instämma!
rahmat2
11-04-2008, 18:05
Nu är det slut på det kula Bettson &CO!
- Trots att mitt användarnam skilljer sig från det du anger. - Trots att människor som är kända medlemmar på Forumet har jag ugppgett som personer som kan vara med på att vi träffas och du får möjlighet att verifiera dina misstankar. -Trots att en sådan lång tråd har varit igång för att få såna som du lite på annorlunda banor än att praktisera vilda västren mentaliteten. - Trots att i tråden har jag visat att bråk har en annan orsak också, Gossen Rudas stil och hans brist på respekt för människor.
Har du nu återigen börjat från ruta ett att sätta patent på mig för kombinationer av bokstäver. Därför kräver jag att Odla tar ansvar här. För det är väl inte så mycket begärt?
Gossen Ruda
11-04-2008, 18:26
Brist på respekt är du också bra på, du har kallat mig och andra personer här på Odla för hånfulla och nedsättande omdömen. Jag undrar dock om du verkligen vet hur allvarliga anklagelser du kommit med? Du har skrivit att du inte gjorde läxorna lärarna på SFI gav dig, du skulle nog läst läxorna. Och gått på mer lektioner för du skriver verkligen dålig svenska. Då uppkommer givetvis frågan om du fullt ut förstår vad vi skriver. Jag tror inte det. Trist om det är sant.
rahmat2
11-04-2008, 18:30
I angivningen till olika platser under dessa 72 dagar har jag påpekat var Gossen Ruda bristit på respekt för människor. Den förnedring som du gör ger olika resultat. En börjar att svära åt dig, Grå, och jag börjar beskriva din stil med storgodsägare och liknande. Inte för att svära. Utan för att jag är säker på att det är det.
rahmat2
11-04-2008, 19:02
Jag har strävat efter och försökt praktiskt att undvika namn på någon i denna tråd. För det är stilen jag vill ha ändring på. Det med avstängning är absolut inte mitt krav.
skogstroll
11-04-2008, 19:06
CITAT (Gossen Ruda @ 11-04-2008, 19:26)  Du har skrivit att du inte gjorde läxorna lärarna på SFI gav dig, du skulle nog läst läxorna. Och gått på mer lektioner för du skriver verkligen dålig svenska. Nån gräns får det väl finnas??? Jag tycker många "infödda" svenskar i den här tråden skriver minst lika dålig svenska som någon annan. Alla stavar fel i den här tråden och antagligen jag också. Som ett exempel kan kanske anges att man inte börjar en mening med "och"... Ingen är bättre än någon annan.
Piccante
11-04-2008, 19:16
CITAT (skogstroll @ 11-04-2008, 20:06)  Nån gräns får det väl finnas??? Jag tycker många "infödda" svenskar i den här tråden skriver minst lika dålig svenska som någon annan. Alla stavar fel i den här tråden och antagligen jag också. Som ett exempel kan kanske anges att man inte börjar en mening med "och"... Ingen är bättre än någon annan.
Gossen Ruda
11-04-2008, 19:19
CITAT (skogstroll @ 11-04-2008, 20:06)  Nån gräns får det väl finnas??? Jag tycker många "infödda" svenskar i den här tråden skriver minst lika dålig svenska som någon annan. Alla stavar fel i den här tråden och antagligen jag också. Som ett exempel kan kanske anges att man inte börjar en mening med "och"... Ingen är bättre än någon annan. Jo, visst slinker det med ett och annat stavfel och andra grammatiska fel hos dom flesta men det är lite annorlunda när man får sitta och fundera på vad skribenten egentligen menar, samtidigt som man funderar på om det man själv skriver uppfattas rätt. Det jag skrev var givetvis inte ämnat att trycka ner rahmat, bara peka på bristerna. Det viktigaste när en person av olika skäl hamnar i ett annat land är att lära sig språket och kulturen. Utan språket blir man isolerad och utan ett fungerande språk finns risken att man kan bli betraktad som en andra klassens medborgare. Det gör jag dock inte om rahmat, jag delar över huvud taget inte in folk i olika fack.
*Stintan*
11-04-2008, 19:29
CITAT (rahmat2 @ 11-04-2008, 20:02)  Jag har strävat efter och försökt praktiskt att undvika namn på någon i denna tråd. För det är stilen jag vill ha ändring på. Det med avstängning är absolut inte mitt krav. Dina intentioner är säkert goda det tvivlar jag inte på en sekund men att tro att man kan ändra på andra anonyma människor på ett forum är nog en utopi. I allmänhet får sådana försök tyvärr motsatt effekt. Om någon är otrevlig så blir bemötandet också otrevligt. Kanske borde man tänka lite oftare på att "som jag själv vill bli bemött ska jag också bemöta andra". Lättare sagt än gjort kanske men ändå.
Bettson
11-04-2008, 19:31
Varför ska just du vara så förorättad Ramath. Varför ska just du ha rättighet att slänga skit på andra.
Läs för sjutton tråden, det finns folk som ifrågasätter min identitet också. Vad är det som gör att just du ska ta mera illa upp än alla andra?
Misstänksam blir jag av ditt beteende. Inte av något annat. Jag brukar inte ha förutfattade meningar om folk utan alltid låta dom visa vad dom går för. Det är ditt bråkande på alla möjliga sätt och ditt sätt som säger att just du har rätt till varje pris, som gör att jag tar avstånd, inget annat.
För sjutton om någon säger att himlen är blå så ska du säga emot och säga att himlen är grön och dessutom kämpa för detta, tills du har rätt. Observera att detta är bildligt talat.
Jag säger detta för sista gången så det är inte ide att du tar upp detta längre.
Jag är inte intresserad av att umgås med bråkstakar, alltså vill jag inte träffa dig. Punkt.
Varför bryr du dig, jag är ju bara luft för dig har du sagt tidigare. Tillsammans med att jag ingår i översitteriets stödtrupper enbart för att jag sa att du nog hade fel som kallade Stintan för översittare. Stintan har faktiskt inga som helst förutsättningar att vara en översittare ens om hon försökte.
Skratta får jag inte göra heller för du tar illa upp.
Jag ska tala om att har jag skrattat i denna tråd så är det åt mig själv för att jag är så lättlurad. Det har jag rättighet att göra. Likaså tyckte jag att det var rätt roligt med Grås formulering som hänsyftade på kejsarens nya kläder. Dessutom så har jag varit rätt glad denna vecka utan att det varit något särskilt.
Jag vet inte vad du menar med att det kula är slut nu för Bettson & Co. Jag har inte tyckte denna tråd har varit kul någon gång med undantag av att jag skrattar åt mig själv för att jag känner är så himla lättlurad och går på allt. Du startade med en trist ton och fortsatte i en än tristare ton.
Det kula slut för mig. Är det menat som en hotelse, eller? På vad sätt är det kula slut. Jag tolkar det i alla fall som en hotelse. Ska du se till att få mig avstängd eller är det något fysiskt du menar som ska drabba mig eftersom det kula är slut.
I så fall tackar jag gudarna för internetvärldens relativa anonymitet.
VIsst kör på, stäng av mig då, det för det skiter jag fullkomligt i. När detta faktiskt ganska trivsamma ställe skall vara någon tummelplats för att vissa ska slänga förolämpningar hur som helst och dessutom kräva upprättelse för det, då är det inte så kul att vara här. Så då kvittar det.
Kör på bara. Inte mig emot. Jag förstår inte ens en gång hur någon kan ta dig i försvar.
ängsvädd
11-04-2008, 19:32
CITAT (Gossen Ruda @ 11-04-2008, 20:19)  ....Det jag skrev var givetvis inte ämnat att trycka ner rahmat, bara peka på bristerna.
Det viktigaste när en person av olika skäl hamnar i ett annat land är att lära sig språket och kulturen. Utan språket blir man isolerad och utan ett fungerande språk finns risken att man kan bli betraktad som en andra klassens medborgare. Det gör jag dock inte om rahmat, jag delar över huvud taget inte in folk i olika fack. Det är nedtryckande att ge en sådan kommentar. Rahmat kommunicerar bra på svenska tycker jag. Han är modig som kastar sig ut på ett svenskt internetforum. Jag undrar hur bra du eller jag hade varit på arabiska exempelvis om vi flyttat till ett arabisktalande land. Jag vet bara hur svårt jag kan tycka det är att uttrycka mig på engelska, hittar inte de rätta orden etc. Men jag är ute på engelsktalande forum iaf. Hade någon där sagt åt mig att min engelska är dålig hade det inte känts bra, jag är själv mycket väl medveten om att den kan bli bättre.
rahmat2
11-04-2008, 19:51
Om vi tittar på det senario som utspelar sig på denna tråd och tänker på det som hände med Grå för en liten tid sen, kan vi se parallellerna. Jag startar tråden och ser att enl iknande tråd är uppe men undviker det fysisk att vara där. Bara för att undvika bråk och inget annat. Bråket börjar när Gossen Rudas ord känns kränkande. Om man har lite frihetskänslor och frihetssträveri , börjar man reagera.
Grå börjar svära åt Gossen och jag börjar ge min syn på Gosens stil. I den tråden där det var bråk mellan Gossen och Grå, sa jag öppet till Gossen "tänk att Grå är din dotter". Med de orden ville jag stoppa bråk samtidigt som jag markerar att de två, Gossen och Grå, ser jag inte annorlunda på.
I Både Grås tråd och denna tråd sker en annan parallell. Efter att Gossen har börjat förnedra så kommer andra in. I Grås tråd kommer de för att kritisera Grå och i min tråd kommer de för att kritisera mig. Grå väljer att kalla detta för "flock" verksamhet. Men jag kallat den för truppförstärkning.
Om vi lyckas få Gossen att lägga sina inlägg, gärna om mina tankar också, med lite känsla för att inlägget är fri från förnedring kan vi lyckas få bort bråk som kännetecknar "trollverksamhet" i minnet på andra medlemmar.
Fågelvägen
11-04-2008, 19:57
Hej Gossen Ruda! Denhär eldfängda och delvis obegripliga tråden har också sina bisarra drag:
Eftersom du kallar dig Gossen Ruda hör du antagligen till dem som läser/har läst Grönköpings veckoblad. Gossen Ruda beskrivs där som en ganska fräck och busig typ. Sådana brukar inte vara särskilt sirliga i sin framtoning, eller överdrivet snälla mot andra. Om du då lever upp till ditt namn så känns det extra komiskt när man kallar dig Herr Ruda eller storgodsägare.
Jag tittade på din profil och såg att du har en bra beskrivning av begreppet "troll". Jag tycker det är fint att du har lagt ner möda på att beskriva vad det handlar om.
För övrigt blir väl vem som helst taskig i tonen om man trampar honom/henne på tårna? Eller blir man bara "kränkt" och gråter stilla i sin kudde? Jag undrar vilket som är hälsosammare.
Gossen Ruda
11-04-2008, 19:59
CITAT (MimmiH @ 11-04-2008, 20:32)  Det är nedtryckande att ge en sådan kommentar.
Rahmat kommunicerar bra på svenska tycker jag. Han är modig som kastar sig ut på ett svenskt internetforum. Jag undrar hur bra du eller jag hade varit på arabiska exempelvis om vi flyttat till ett arabisktalande land. Jag vet bara hur svårt jag kan tycka det är att uttrycka mig på engelska, hittar inte de rätta orden etc. Men jag är ute på engelsktalande forum iaf. Hade någon där sagt åt mig att min engelska är dålig hade det inte känts bra, jag är själv mycket väl medveten om att den kan bli bättre. Det är väl mitt raka sätt som gör att jag missuppfattas ibland. Om alla hade läst vad jag skrivit istället för att försöka tolka hade det kanske gått bättre. Visst är det svårt att uttrycka sig på ett annat språk och det är det jag har försökt få fram ett bra tag nu. Jag har också börjat misstänka att det rahmat egentligen vill föra fram är inte det han skrivit ner och då blir ju allt fel. Just detta att förstå betydelsen av främmande ord och att använda dom rätt är mycket svårt, särskilt som vi har olika betydelse på samma ord i olika sammanhang.
Piccante
11-04-2008, 20:03
CITAT (MimmiH @ 11-04-2008, 20:32)  Det är nedtryckande att ge en sådan kommentar.
Rahmat kommunicerar bra på svenska tycker jag. Han är modig som kastar sig ut på ett svenskt internetforum. Jag undrar hur bra du eller jag hade varit på arabiska exempelvis om vi flyttat till ett arabisktalande land. Jag vet bara hur svårt jag kan tycka det är att uttrycka mig på engelska, hittar inte de rätta orden etc. Men jag är ute på engelsktalande forum iaf. Hade någon där sagt åt mig att min engelska är dålig hade det inte känts bra, jag är själv mycket väl medveten om att den kan bli bättre. Aiwa du har rätt, jag som bara kan 1,5 språk (svenska + engelska) vill inte kritisera andras språkförmåga. Jag vet hur mkt jag gör bort mig själv.
*Stintan*
11-04-2008, 20:15
CITAT (Markus_H @ 11-04-2008, 21:03)  Aiwa du har rätt, jag som bara kan 1,5 språk (svenska + engelska) vill inte kritisera andras språkförmåga. Jag vet hur mkt jag gör bort mig själv. Men det går ju heller inte att diskutera om man inte förstår varandras språk. Det blir ju missuppfattningar om man tror att vissa ord betyder något helt annat än vad det egentligen gör. I den här trådan har vi förgäves försökt förklara för Rahmat vad en del ord betyder eftersom han så tydligt inte förstått utan tagit illa upp. Han har inte velat lyssna på våra förklaringar utan istället gått till attack. Till slut tröttnar man. Jag vill inte med detta på något sätt försvara Gossen Rudas sätt att agera det får stå för honom men det är inte rätt att enbart skylla på honom när det gäller påhopp i den här tråden utan Rahmat står för en hel del han också.
Myosotis
11-04-2008, 20:17
CITAT (Gossen Ruda @ 11-04-2008, 20:59)  Det är väl mitt raka sätt som gör att jag missuppfattas ibland. (...) Du får det att låta som om andra inte säger vad de tycker, men det gör jag också och många andra. Det är en bra egenskap som man kan vara stolt över, men man kan fortfarande försöka att uttrycka sig lite finkänslig vilket inte är din starka sida precis. Du förolämpar och hånar, tydligen utan att märka det själv. "Jag delar över huvud taget inte in folk i olika fack" påstod du längre upp, men det är ändå precis det intrycket man får av dig - jag bara hänvisar till din signatur, utan att vi behöver börja om med den diskussionen.
Tänk att drevet alltid ska behöva gå efter de som uttrycker sig i klartext och utan att linda in det i en massa förmildrande formuleringar. Nu är det Gossen Rudas och Bettsons tur. Innan dess var jag själv alltför ofta ett lovligt villebråd. Lev och låt leva för sjutton!! Det skulle vara rätt enahanda och färglöst om alla var likadana... Mvh Fenja
Gossen Ruda
11-04-2008, 20:31
Hej Fågelvägen. Jo, min pappa köpte eller prenumererade på Grönköpings veckoblad en gång i forntiden så jag kommer ihåg en del. Signaturen kommer därifrån, men om jag är en fullvärdig Gossen Ruda vet jag inte.
Nu tänker jag dock lämna den här tråden åt sitt öde, känner mig lite som en ropande röst i öknen. Möjligen kan jag återkomma om det blir för grova påhopp på min person.
God natt.
CITAT (rahmat2 @ 11-04-2008, 18:51)  Ett av trådens syfte var just att träffa såna som du som levar ett rövarliv på att märka andra inte för att de är skildiga till nåt utan bara för att dit system som står långt ifrån ett rättsäkert system ska praktiseras. Jag har förv'äntat mig vett och ettikett från dig men det var för mycket begärt tydligen.
Denna kampang av att ta andras värderingar har du ansvar för och därmed för stå för! Jag önskar att du inte hade använt internets billigaste översättningsprogram! Kan du engelska? Isåfall - kan du ta det citerade stycket på engelska så man får en chans att begripa vad det är du vill ha sagt? Så som det står så är för mig helt obegripligt. Jag förstår nada och kan därmed inte ta ställning.
rahmat2
11-04-2008, 20:41
CITAT (Bee @ 11-04-2008, 21:35)  Jag önskar att du inte hade använt internets billigaste översättningsprogram! Kan du engelska? Isåfall - kan du ta det citerade stycket på engelska så man får en chans att begripa vad det är du vill ha sagt? Så som det står så är för mig helt obegripligt. Jag förstår nada och kan därmed inte ta ställning. Bettson har svarat detta. Därmed är grejen klar förståelsemässigt, antar jag!
herkules
11-04-2008, 20:45
CITAT (skogstroll @ 11-04-2008, 20:06)  Som ett exempel kan kanske anges att man inte börjar en mening med "och"... kapar tråden lite - visst är det väl ok nu för tiden att börja en mening med och eller har jag missat något?
Bettson
11-04-2008, 20:50
CITAT (rahmat2 @ 11-04-2008, 21:41)  Bettson har svarat detta. Därmed är grejen klar förståelsemässigt, antar jag! Tror jag inte jag gjort, för jag förstod ingenting jag heller. Mer än att jag var anklagad för något. Men att jag var anklagad för något var inte nytt. Frågan vara bara om det var något nytt jag blev anklagad för? CITAT (Bettson @ 11-04-2008, 21:48)  Tror jag inte jag gjort, för jag förstod ingenting jag heller. Mer än att jag var anklagad för något. Men att jag var anklagad för något var inte nytt. Frågan vara bara om det var något nytt jag blev anklagad för? Däremot har jag inte fått klart får mig vad frasen " det kula är slut nu för Bettson & Co". Tolkar faktiskt fortfarande detta som ett hot av något slag men med oklar innebörd.
*Stintan*
11-04-2008, 20:52
Kanske vore det bra att reda ut begreppen.
rahmat2
11-04-2008, 20:57
Bettson!
Nu har jag förklarat många gånger att bråk är orsaken till att någon anklagas för att vara "Internettroll". Det har du också medgivit. Bråk är gemensamma nämnaren mellan denna tråd och Grå:s tråd. Min ambition med denna tråd har varit att stoppa misstänksamheterna på "Internettroll"-verksamheten.
Men i det hela har jag sett Gossen Rudas stil som orsak till bråken, både med Grå och med mig.
När du hoppar över allt detta och kallar mig för att vara "Internettroll", vänder jag mig till kända medlemmar på forumet och kräver att mötas med dig. När du inte vill träffas och fortfarande i ditt senaste inlägg stavar du mitt namn(Ramath) som det namn som misstänker du mig för att vara, är din tro på rättsäkerhet under frågatecken för mig. I det vanliga samhället är vi inte brottslingar tills motsatsen är bevisat. För dig är jag brottsling. Du vill inte verifiera dina misstankar. Jag ser inget annat i det än din brist på respekt för rättssäkerheten.
Myosotis
11-04-2008, 20:57
CITAT (Fenja @ 11-04-2008, 21:30)  Tänk att drevet alltid ska behöva gå efter de som uttrycker sig i klartext och utan att linda in det i en massa förmildrande formuleringar. Nu är det Gossen Rudas och Bettsons tur. Innan dess var jag själv alltför ofta ett lovligt villebråd. Lev och låt leva för sjutton!! Det skulle vara rätt enahanda och färglöst om alla var likadana... Mvh Fenja Tack detsamma! Vad är det för skillnad mellan ditt svar på mitt inlägg och mitt svar på gossens? Gossen får vara rakt på sak mot Rahmat, men jag får inte vara det mot gossen? Och detta är inget personangrepp mot dig, Fenja, jag uppskattar dina försök att medla. "Lovligt villebråd" vet jag inte; gossen provocerar och då får han räkna med reaktioner på det. Jag har aldrig sett dig uttala dig så nedlåtande som han gör. Dessutom håller jag verkligen med om att det skulle vara tråkigt om alla tyckte likadant hela tiden. Men det blir trevligare att framföra sin åsikt utan att såra folk. Jämför om jag hade skrivit "xx är en skitstövel" istället för "jag tycker xx var oförskämd mot yy".
Aqvakul
11-04-2008, 20:59
CITAT (Stintan43 @ 11-04-2008, 21:52)  Kanske vore det bra att reda ut begreppen. fast det handlar nog inte bara om "begrepp" utan lika mycket om "attityd" och "empati"
Solstorm
11-04-2008, 20:59
Jag blir helt förundrad över denna tråden. rahmat2 har varit fruktansvärt oförskämd mot flera på forumet. Jag kan inte förstå att massa människor tar honom i försvar när han kallar folk för sådant som är så uppenbart fel. Jag kan inte förstå att någon kan försvara att man slänger ur sig direkta oförskämdheter med ursäkt att man inte förstår språket. Ska man kunna kalla folk för vad som helst bara för att man inte behärskas språket?
Visst kan jag förstå att han är frustrerad och säger något obetänksamt men finns det inga gränser för vad som kan försvaras? Det går att leta upp förklaringar för alla dumheter som människor säger och gör men inte inte är det tillåtet att bära sig illa åt bara för att det finns förklaringar.
Jag är också mycket förvånad över hans språk. Tidigare har han uttryckt sig på helt korrekt svenska, men nu kommer ordvändningar som gör det helt omöjligt att förstå vad han menar. Hur har hans språkkunskaper kunnat förändrats på så kort tid?
Men jag är ute på engelsktalande forum iaf. Hade någon där sagt åt mig att min engelska är dålig hade det inte känts bra, jag är själv mycket väl medveten om att den kan bli bättre. Jag är också ute en del på engelska forum. Vid de tillfällen jag inte räcker till språkligt så lägger jag ner en del möda vid sidan om för att kunna uttrycka mig så att mottagarna av mitt budskap förstår. Det är essensen i kommunikation - tala så att andra förstår. Är du extra angelägen om att ditt budskap når fram så är det extra viktigt att du formulerar dig så att mottagarna verkligen förstår. Exempel: "Tala med bönder på böndernas språk, tala med vise män på latin" Språkkunnighet är inte helt oviktigt! Många missförstånd uppstår på grund av det. Om 99,5% av läsarna på ett forum delar samma språk så är utmaningen för 0,5% rätt stor! Det är bra om 0,5%-en har förstått det.
Hoppsan Myosotis, det var inte riktat till dig utan bara en stor suuuuuuuuuuck i största allmänhet. Det är en stor skillnad på det Rahmat och Gossen Ruda och Bettson säger, Rahmat är inte anklagad för en bråkdel av det han anklagar andra för. Stintan får sig också en massa oförtjänta slängar av Rahmats slev. Vad sjutton har ett odlingsforum med rättssäkerhet, godägarfasoner och högerextremism att göra?!!! Jag tycker inte att man kan anklaga hur som helst och att utse Bettson och Berith tror jag det var till någon sorts gängledare är skrattretande. Tål man inte mothugg och andras åsikter så kanske man ska ägna sig åt att blogga i stället för att skriva på ett forum. Mvh Fenja
rahmat2
11-04-2008, 21:10
CITAT (Bettson @ 11-04-2008, 21:50)  ... Tolkar faktiskt fortfarande detta som ett hot av något slag men med oklar innebörd. Detta är ett annat exempel på det misstänksamhet som du bär med dig. Du har anklagat mig för att jag skulle varit "Internettroll". Du undviker "se efter ordentligt" om du har rätt med dina misstankar mot mig. Jag erbjuder dig hjälp av en annan känd medlem i Forumet. Du vill inte fortfarande bete dig som man gör i övrigt i samhället. Det som du är bäst på är att vara misstänksam och du skyller på att du själv har blivit misstänkt. Den meningen kan du tolka som du vill men din respekt för rättsäkerheten är lika med noll i detta sammanhang, annars det vore inte så svårt att se om dina misstankar stämmer. Det kula för dig är att misstänka människor och det måste bli ett slut på. Och det är bara du som kan göra det. Odla kan bara vara hjälp i detta sammanhang.
Myosotis
11-04-2008, 21:13
CITAT (Fenja @ 11-04-2008, 22:06)  Hoppsan Myosotis, det var inte riktat till dig... Aha, okej.  Har sagt till Rahmat också att han var orättvis mot Gillan. Det är väl bara det att jag har fått ett väldigt gott intryck av Rahmat tidigare, och då är jag benägen att tro att mycket av det han sagt beror på missförstånd, medan gossen har varit elak tidigare och därför är jag inte så tolerant mot honom. Lite fördomar kanske från min sida...
Aqvakul
11-04-2008, 21:15
CITAT (Myosotis @ 11-04-2008, 22:13)  ------Det är väl bara det att jag har fått ett väldigt gott intryck av Rahmat tidigare, och då är jag benägen att tro att mycket av det han sagt beror på missförstånd, medan gossen har varit elak tidigare och därför är jag inte så tolerant mot honom. Lite fördomar kanske från min sida...  har väl tänkt i liknande banor...
*Stintan*
11-04-2008, 21:21
CITAT (Solstorm @ 11-04-2008, 21:59)  Jag blir helt förundrad över denna tråden. rahmat2 har varit fruktansvärt oförskämd mot flera på forumet. Jag kan inte förstå att massa människor tar honom i försvar när han kallar folk för sådant som är så uppenbart fel. Jag kan inte förstå att någon kan försvara att man slänger ur sig direkta oförskämdheter med ursäkt att man inte förstår språket. Ska man kunna kalla folk för vad som helst bara för att man inte behärskas språket?
Visst kan jag förstå att han är frustrerad och säger något obetänksamt men finns det inga gränser för vad som kan försvaras? Det går att leta upp förklaringar för alla dumheter som människor säger och gör men inte inte är det tillåtet att bära sig illa åt bara för att det finns förklaringar.
Jag är också mycket förvånad över hans språk. Tidigare har han uttryckt sig på helt korrekt svenska, men nu kommer ordvändningar som gör det helt omöjligt att förstå vad han menar. Hur har hans språkkunskaper kunnat förändrats på så kort tid? Jag är benägen att hålla med.
rahmat2
11-04-2008, 21:23
CITAT (Fenja @ 11-04-2008, 22:06)  ..... Tål man inte mothugg och andras åsikter så kanske man ska ägna sig åt att blogga i stället för att skriva på ett forum. Mvh Fenja Mothougg är ett svenskt ord för "tänd för tänd" och "öga för öga". Detta praktiseras i många andra länder än i Sverige. Att någon kan formulera sig sådan är häpnadsväckande! Det som kallas för hugg är inget annat än Gossens användning av ord och "Buande", kalla andra för "psykisk sjuka" pgav deras idéer, som han gjort. Han får helt enkelt sluta med det.
Tand för tand och öga för öga är något helt annat än mothugg här i Sverige och i den övriga världen. Men som sagt jag är inte intresserad av att gå i klinch med dig, jag tycker att du kan ge dig nu och ägna dig åt växtavdelningarna och odla ditt stora växtintresse lite i stället!  Mvh Fenja
TS (trådskaparen) tycks ha goda kunskaper om hur tex godsägare beter sig, mer än de flesta av oss har. Hur kommer det sig? Kunskap eller fördom? Samma sak med innebörden av översittare. Hur kommer detta sig? Dålig språkkunskap? Dålig kurslitteratur på SFI?(Jo, jag har läst om den undermåliga (läs vänstervridna) litteraturen där) Irritationen på dessa sidor kanske beror på SFI:s dåliga kurslitteratur? F*n trot! Jag lutar nog åt Bettsons antaganden tills jag blir överbevisad. Hela tråden andas suspekt "socialt projekt" på något sätt. Och många tycks falla i fällan.
*Stintan*
11-04-2008, 21:28
CITAT (rahmat2 @ 11-04-2008, 22:10)  Detta är ett annat exempel på det misstänksamhet som du bär med dig.
Du har anklagat mig för att jag skulle varit "Internettroll". Du undviker "se efter ordentligt" om du har rätt med dina misstankar mot mig. Jag erbjuder dig hjälp av en annan känd medlem i Forumet. Du vill inte fortfarande bete dig som man gör i övrigt i samhället.
Det som du är bäst på är att vara misstänksam och du skyller på att du själv har blivit misstänkt.
Den meningen kan du tolka som du vill men din respekt för rättsäkerheten är lika med noll i detta sammanhang, annars det vore inte så svårt att se om dina misstankar stämmer.
Det kula för dig är att misstänka människor och det måste bli ett slut på. Och det är bara du som kan göra det. Odla kan bara vara hjälp i detta sammanhang. Men snälla nån du kan väl inte bestämma om någon får vara misstänksam mot andra människor eller inte. Förresten så är det bara bra att vara det ibland. Om du inte vill vara misstänksam mot någon är det upp till dig men kom inte och tala om för någon annan hur den ska vara. Det har inte ett dugg med rättssäkerhet att göra.
rahmat2
11-04-2008, 21:29
CITAT (Fenja @ 11-04-2008, 22:26)  Tand för tand och öga för öga är något helt annat än mothugg här i Sverige och i den övriga världen. Men som sagt jag är inte intresserad av att gå i klinch med dig, jag tycker att du kan ge dig nu och ägna dig åt växtavdelningarna och odla ditt stora växtintresse lite i stället!  Mvh Fenja Slå upp mothugg så får du se vad det betyder. Att du ska stoppa mig från att yttra mig förvånar mig inte. Det fanns andra som ville stoppa mig från att tänka och uttrycka mig. Ställ dig bara i kö bakom ryggen på dem.
Aqvakul
11-04-2008, 21:32
CITAT (Bee @ 11-04-2008, 22:26)  -----Jag lutar nog åt Bettsons antaganden tills jag blir överbevisad. Hela tråden andas suspekt "socialt projekt" på något sätt. Och många tycks falla i fällan. Jag har levt ett ganska långt liv med devisen att tro människor om gott, tills jag blir överbevisad om motsatsen. Det är en inställning som tjänat mig, och förhoppningsvis även min omgivning, väl. Jag har alltså ingen som helst anledning att ompröva denna min "blåögda" inställning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|