|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
rahmat2
08-04-2008, 22:10
CITAT (Aqvakul @ 08-04-2008, 23:07)  Snälla rahmat2! Jag har lärt känna dig som en mycket snäll och empatisk person. Du har en stark känsla för rättvisa och reagerar mycket starkt mot orättvisor. Ibland tror jag dock att du överreagerar och ser orättvisor och angrepp som inte finns. Ingen vill dig eller någon annan illa på forumet, allra minst Solstorm.  Har inte sagt nåt sånt om Solstorm heller. det är missuppfattning. Jag håller på att berätta för Solstorm om jag nämner hennes namn. Men det jag berättar står i tråden om man läser det.
Denna tråden får mig att tänka på en barnramsa/-lek: *Troll du sa, troll du var, bulleribulleribock* Mvh Fenja
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 23:05)  Har du inte läst att jag inte är född i Sverige? Har du inte läst att "när ska du få detta i huvut..."? God var mitt ord, när det klagas att jag citerar. Så sa jag att jag citerar Gud också om jag önskar! Översitteriet pekade på att jag inte är född i Sverige. Nu har jag läst tråden och måste faktiskt få säga som så ... Att du inte är född i Sverige ... det ger dig ingen rätt att så kategoriskt slå ner på "svenskarnas" funderingar och åsikter. Inte alltid handlar det om kulturchocker ... desto mer om fördomar... oavsett vilket håll de kommer ifrån. Så är min uppfattning.
rahmat2
08-04-2008, 22:18
CITAT (Netha @ 08-04-2008, 23:14)  Nu har jag läst tråden och måste faktiskt få säga som så ... Att du inte är född i Sverige ... det ger dig ingen rätt att så kategoriskt slå ner på "svenskarnas" funderingar och åsikter.
Inte alltid handlar det om kulturchocker ... desto mer om fördomar... oavsett vilket håll de kommer ifrån. Så är min uppfattning. Att jag fått asyl av den svenska staten innebär det inte att jag sålt till den mina rättigheter. Om jag måste vara tyst vad bli skillnaden på föddelselandet och Sverige?
rhamat2 är en mycket vältalig, tänkande människa, vilket de flesta har svårt att hantera. Svårigheter också med att verkligen kunna se vad någon skriver(inte bara läsa det) verkar stora här. Jag sa till mig själv att jag inte skulle in och skriva här mer för folk har så lite tolerans ,men kunde inte låta bli nu. Kram på dig rhamat2!
rahmat2
08-04-2008, 22:21
En stor kram på dig Jana!
*Stintan*
08-04-2008, 22:29
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 23:18)  Att jag fått asyl av den svenska staten innebär det inte att jag sålt till den mina rättigheter. Om jag måste vara tyst vad bli skillnaden på föddelselandet och Sverige? Du bor ju här och har naturligtvis samma rättigheter som alla andra. Ingen har heller sagt att du ska vara tyst. Men du liksom vi får ju lov att acceptera att alla människor inte tänker och tycker likadant.
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 23:18)  Att jag fått asyl av den svenska staten innebär det inte att jag sålt till den mina rättigheter. Om jag måste vara tyst vad bli skillnaden på föddelselandet och Sverige? Inte alls ... men kanske att du skulle visa lite respekt mot ditt nya hemland och dess medborgare och inse att inte alla har samma tankesätt och värderingar som du. Eller? Tycker du det är för mycket begärt?
rahmat2
08-04-2008, 22:39
Nu har jag läst tråden och måste faktiskt få säga som så ... Att du inte är född i Sverige ... det ger dig ingen rätt att så kategoriskt slå ner på "svenskarnas" funderingar och åsikter.(citat av Netha) Detta betraktar jag som ytterst högerextremistiskt. Och det behandlar jag därefter! CITAT (Netha @ 08-04-2008, 23:14)  Nu har jag läst tråden och måste faktiskt få säga som så ... Att du inte är född i Sverige ... det ger dig ingen rätt att så kategoriskt slå ner på "svenskarnas" funderingar och åsikter. .... Detta masskopierar jag för att visa den högerextremistiska kapaciteten!
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 23:35)  Nu har jag läst tråden och måste faktiskt få säga som så ... Att du inte är född i Sverige ... det ger dig ingen rätt att så kategoriskt slå ner på "svenskarnas" funderingar och åsikter.(citat av Netha) Detta betraktar jag som ytterst högerextremistiskt. Och det behandlar jag därefter! Nämen snälla du ... hade situationen varit den omvända ... då hade säkert du också reagerat. Att du stämplar mig som högerextremistisk .. det är ju bara sååå fel. Det tar jag som exempel som "vissa" tar till då argumenten tryter.
*Stintan*
08-04-2008, 22:43
Men snälla Rahmat hur läser och tolkar du inläggen egentligen? Det finns ju inget högerextremistiskt i Nethas inlägg. Jag börjar mer och mer inse att det är det svenska språket du inte behärskar tillräckligt. Det är verkligen sorgligt det du anklagar folk för.
någon påstod här i tråden att de som kallats troll var någon som kastat in ett KONTROVERSIELLT första inlägg som ny medlem...men det kan ju vara så att man är olika van att diskutera olika saker för finns inga för kontroversiella ämnen???....jag förstår nu att det var fel forum....här ska mest diskuteras väder, hobbies, tv-program o andra för mig triviala saker med massa klapp på ryggen o trams....
Jag tycker ni (flera iaf) ger rahmat2 onödigt mycket kritik. Men, nu ska jag lägga mig, har redan varit upp 4 timmar längre än jag borde känner jag. *suck*
CITAT (jana @ 08-04-2008, 23:44)  någon påstod här i tråden att de som kallats troll var någon som kastat in ett KONTROVERSIELLT första inlägg som ny medlem...men det kan ju vara så att man är olika van att diskutera olika saker för finns inga för kontroversiella ämnen???....jag förstår nu att det var fel forum....här ska mest diskuteras väder, hobbies, tv-program o andra för mig triviala saker med massa klapp på ryggen o trams.... Men nu är du ju bara fjantigt barnslig. Försök att hålla dig till verkligheten och vad som avhandlas i forumet.
rahmat2
08-04-2008, 22:46
CITAT (Netha @ 08-04-2008, 23:14)  Nu har jag läst tråden och måste faktiskt få säga som så ... Att du inte är född i Sverige ... det ger dig ingen rätt att så kategoriskt slå ner på "svenskarnas" funderingar och åsikter. ... denna mening kan bara betyde att jag måste vara tyst och håla käften. Och deta har jag bara hört i Sverige av högerextremisterna. Ingen annan har förnekat mig rätten att yttra/uttrycka mig.
CITAT (Pirum @ 08-04-2008, 23:44)  Jag tycker ni (flera iaf) ger rahmat2 onödigt mycket kritik. Men, nu ska jag lägga mig, har redan varit upp 4 timmar längre än jag borde känner jag. *suck* Kan du vara vänlig och utveckla detta ... på vilket sätt har Rahmat utsatts för obefogad kritik?
*Stintan*
08-04-2008, 22:49
Du har fel Rahmat det står faktiskt inte så som du tolkar det.
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 23:46)  denna mening kan bara betyde att jag måste vara tyst och håla käften. Och deta har jag bara hört i Sverige av högerextremisterna. Ingen annan har förnekat mig rätten att yttra/uttrycka mig. Jamen snälla du ... själv ger du dig rätten att klanka ner på alla i forumet som inte håller med dig medan du samtidigt avsäger dem rätten att klanka på dig. Visst har du rätt att uttrycka din åsikt, precis som övriga. Men det jag menade var .. att du så tydligt sågade övrigas åsikter.
CITAT (Netha @ 08-04-2008, 23:14)  Nu har jag läst tråden och måste faktiskt få säga som så ... Att du inte är född i Sverige ... det ger dig ingen rätt att så kategoriskt slå ner på "svenskarnas" funderingar och åsikter.
Inte alltid handlar det om kulturchocker ... desto mer om fördomar... oavsett vilket håll de kommer ifrån. Så är min uppfattning. varför får man inte det???  Det är väl aldrig fel att på ett bra sätt ifrågasätta och undersöka?? Var inte sådana torra Svenssons nu........man måste bjussa lite på sig själv och på den svenska mentaliteten....vi är heller inga helgon ....  ....nån av oss......
rahmat2
08-04-2008, 22:55
CITAT (Pirum @ 08-04-2008, 23:44)  Jag tycker ni (flera iaf) ger rahmat2 onödigt mycket kritik. Men, nu ska jag lägga mig, har redan varit upp 4 timmar längre än jag borde känner jag. *suck* Jo, detta är bara ett exempel på det som jag nämnde i det inleddamde inlägget i denna Forum. Det är människor med översitteri som hobby och noll respekt andras rätt till sina åsikter. Den använder sig till och med av kända fraser lånade ur högerextremisternas ruttna arkiv. senarin är det samma: En översittare kommer och slänger ur sig det man inte säger till sitt fiende. Och sen kommer en trupp för uppbackning av översittaren. Den stilen måste begravas!
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 23:55)  Jo, detta är bara ett exempel på det som jag nämnde i det inleddamde inlägget i denna Forum. Det är människor med översitteri som hobby och noll respekt andras rätt till sina åsikter. Den använder sig till och med av kända fraser lånade ur högerextremisternas ruttna arkiv. senarin är det samma:
En översittare kommer och slänger ur sig det man inte säger till sitt fiende. Och sen kommer en trupp för uppbackning av översittaren.
Den stilen måste begravas! Men hörru nu Rahmat ... nu börjar jag nästan tro att du enbart är ute för att provocera. Tror inte för ett öre att du är så oinsatt i hur vårt samhälle fungerar och att du inte förstår oss.. så som du vill påskina här i forumet. Tyvärr.
Myosotis
08-04-2008, 23:01
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 23:46)  denna mening kan bara betyde att jag måste vara tyst och håla käften. Och deta har jag bara hört i Sverige av högerextremisterna. Ingen annan har förnekat mig rätten att yttra/uttrycka mig. Nej, Rahmat, där håller inte ens jag med dig. Netha skrev ju: Att du inte är född i Sverige ... det ger dig ingen rätt att så kategoriskt slå ner på "svenskarnas" funderingar och åsikter. Det betyder inte alls att du ska hålla käften, utan bara att du inte ska slå ner urskiljningslöst mot alla svenskar. Oavsett var man är född ska man inte dra alla över en kam. Konstruktiv kritik är däremot välkommen. Att kalla någon för högerextremist som inte är det är faktiskt mycket sårande.
rahmat2
08-04-2008, 23:16
CITAT (Myosotis @ 09-04-2008, 00:01)  Nej, Rahmat, där håller inte ens jag med dig. Netha skrev ju: Att du inte är född i Sverige ... det ger dig ingen rätt att så kategoriskt slå ner på "svenskarnas" funderingar och åsikter. Det betyder inte alls att du ska hålla käften, utan bara att du inte ska slå ner urskiljningslöst mot alla svenskar. Oavsett var man är född ska man inte dra alla över en kam. Konstruktiv kritik är däremot välkommen. Att kalla någon för högerextremist som inte är det är faktiskt mycket sårande. Om du titta på citatet som du så väl kursiverat så står det att jag inte får kritisera Gud. För här "svenskarnas" funderingar och åsikter är bara "Gud" som jag använd. Detta kan man inte säga till en svensk redaktion som gör tv. I både engelsk och svensk tv förlöjligas idén med Gud. Det har jag inte ens gjort. Detta kan man säga till nån som är född på annat hål. Det är det som är förnekandet av mina rättigheter att yttra/uttrycka mig. Att tala om någons åsikter är en av mina självklaraste rättigheter och ingen kan ta det från mig.
*Stintan*
08-04-2008, 23:26
Jag tycker att du svamlar nu Rahmat. Vad har Gud med Nethas inlägg att göra? Inte svenskar heller ska dra alla över en kam. Det spelar ingen som helst roll var man är född.
rahmat2
08-04-2008, 23:29
CITAT (Stintan43 @ 09-04-2008, 00:26)  Jag tycker att du svamlar nu Rahmat. Vad har Gud med Nethas inlägg att göra? Inte svenskar heller ska dra alla över en kam. Det spelar ingen som helst roll var man är född. Och vad är "svenskanas" funderingar och åsikter som är förbjudna för mig att kritisera?
*Stintan*
08-04-2008, 23:42
Du får ju såklart kritisera funderingar och åsikter som alla andra men när du skriver att alla på forumet är översittare så anklagar du ju en massa människor för något dom inte är. Eller när du säger att någon är högerextremist så är det ju en anklagelse som inte har någon grund. Sådant är inte kritik av åsikter utan rena oförskämdheter.
Ingen har skrivit att det är förbjudet för dig att kritisera andras funderingar och åsikter.
Den här tråden utvecklades ju väldigt intressant. Tråkigt att det blev bråk men ändå intressant.
Intressant det där att Gud kommer upp när det bråkas. Eller det kanske är rahmats sätt att svära...?
CITAT (rahmat2 @ 09-04-2008, 00:29)  Och vad är "svenskanas" funderingar och åsikter som är förbjudna för mig att kritisera? Du får så klart kritisera, men förvräng inte vad som sägs och ... kalla mig inte för högerextremist. Jag tycker att vuxna människor ska kunna diskutera sansat även om man har olika åsikter och utan att ta till skällsord som du gör. Det är väldigt fult gjort av dig. Berith ... jag ser inget bråk. Om alla vore överens om allt då skulle aldrig en diskussion uppstå.
rahmat2
09-04-2008, 10:52
CITAT (Netha @ 09-04-2008, 07:25)  Du får så klart kritisera, men förvräng inte vad som sägs och ... kalla mig inte för högerextremist. Jag tycker att vuxna människor ska kunna diskutera sansat även om man har olika åsikter och utan att ta till skällsord som du gör. Det är väldigt fult gjort av dig. Berith ... jag ser inget bråk. Om alla vore överens om allt då skulle aldrig en diskussion uppstå. 1) Har ingen aning vem är högerextremist på detta Forum. 2) Kan inte intyga att det inte existerar sådana på Forumet heller. 3)Har inte kallat dig för högerextremist. 4) Det är bara vår sätt att se på världen som är skillnad på. 5) Vi födds inte med idéer, utan de får vi av samhället i och med att gräns mellan olika samhälls strömningar inte finns. 6) Får dig är det bara att ta tillbaka meningen. För den är högerextremistisk. 7) Haft kontakt med dig redan första dagarna på Forumet och din oro för den unga arbetaren i gruvan i Kiruna gjorde att jag skickat dig till och med PM och visat dig mitt samtycke. 8) På detta Forum har jag bara kritiserat idéer och inte slagit någon. Det du förbjuder är bara min rätt att yttra mig. 9) Hoppas så hjärtligt att du tar meningen tillbaka, för du har inte läst hela tråden. 10) Oavsett min blodrelation till dig skulle jag sagt samma sak som jag sa igår kväll. Föreslår att du tänker på dessa jag sagt.
Bettson
09-04-2008, 11:24
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 22:31)  Detta som du tar som citat från mig är ett passande svar på de inlägg som ni idag har lagt in. Er stil är i fara, enligt er.En översittares stil. Och det är det som besvärar er. Fast om du kallar Stintan 43 för översittare så tappar de flesta respekt för vad du säger. Stintan kanske inte alltid delar dina åsikter men hon framförs sina på ett vänligt och korrekt sätt. Jag uppfattar dig mera som om du ogillar svenskar i allmänhet och odlaiter i synnerhet. Förstår faktiskt inte varken dina hänsyftningar till religion, hudfärg eller nationalitet.
rahmat2
09-04-2008, 11:38
CITAT (Bettson @ 09-04-2008, 12:24)  Fast om du kallar Stintan 43 för översittare så tappar de flesta respekt för vad du säger. Stintan kanske inte alltid delar dina åsikter men hon framförs sina på ett vänligt och korrekt sätt.
Jag uppfattar dig mera som om du ogillar svenskar i allmänhet och odlaiter i synnerhet. Förstår faktiskt inte varken dina hänsyftningar till religion, hudfärg eller nationalitet. Stintan har igår ständigt och oavbrutet försvarat en översittare med dem ord som översittaren använde. De bildade en pakt. Översittaren slängde kränkande ord i sina inlägg. Och stintan kom i samma riktning med ett systematisk förhör. Angående min syn på svenskar och odlaiter i synnerhet, får du stå för de orden. Men om du vill att jag ska ta de på allvar, så hänvisar du till min 69 dagars skrivande på Forumet som citat. Annars betraktar jag dem som jag brukar göra som luft. Och detta kan du göra om du har till avsikt att föra en konstruktiv diskussion och inte vara en för truppförstärkning som brukar vara en annan sida av översitteriets aktivitet. Rahmat
Bettson
09-04-2008, 11:52
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 23:46)  denna mening kan bara betyde att jag måste vara tyst och håla käften. Och deta har jag bara hört i Sverige av högerextremisterna. Ingen annan har förnekat mig rätten att yttra/uttrycka mig. Jag inser att du inte förstår hur det Svenska samhälllet fungerar. Du pratar om staten tar rätten ifrån dig att uttrycka dig. Alla i Sverige har rättighet att uttrycka sin åsikt. Det gäller gamla, unga, kvinnor, män, barn. Alla får uttrycka sin politiska åsikt, det är en demokratiskt rättighet att få ha en åsikt som vi värnar. Alla har rätt att uttöva sin religion för att vi har religionsfrihet. Etniskt ursprung har ingen betydelse för alla ska ha samma rättigheter. Rättigheterna är inskrivna i lag.
Det som följer rättigheter är också skyldigheter. Dessa är inte lika ofta inskrivna i lag utan är mera som en oskrivnen lag och syftar till problemfritt umgänge. Oskrivna lagar kan ibland vara lite svåra att få kläm på och kan ibland upplevas som en kulturchock för människor som kommer hit. Jag har visserligen rätt att utttrycka min åsikt, men jag har skyldighet moraliskt men inte i lag att försöka framföra den på ett hyfsat sätt som inte försvårar umgänget med andra människor. I dagligt tal kallat social kompetens. Vill man möta tolerans så måste man visa tolerans mot andra. Vill man utöva sin egen religion fritt, så måste man respektera andras religion och rättighet att fritt utöva denna. Vill man bli respekterad för den man är trots att man har en annan nationalitet eller annat etniskt ursprung så är det en bra början att man respekterar de människorna som finns i landet man kommer till. Drar man alla Svenskar över en kam eller alla odlaiter över en kam och kallar dessa för översittare med högerextremistiska åsikter så gör man sig faktiskt skyldig till omvänd rasism. Speciellt illa är det att citera Netha och kalla hennes åsikter exempel på högerextremistiska åsikter när hela Nethas person och väsen är så långt från detta man kan komma, det är oförskämt tycker jag. Inget annat än oförskämt.
*Stintan*
09-04-2008, 11:59
CITAT (rahmat2 @ 09-04-2008, 12:38)  Stintan har igår ständigt och oavbrutet försvarat en översittare med dem ord som översittaren använde. De bildade en pakt. Översittaren slängde kränkande ord i sina inlägg. Och stintan kom i samma riktning med ett systematisk förhör.
Angående min syn på svenskar och odlaiter i synnerhet, får du stå för de orden. Men om du vill att jag ska ta de på allvar, så hänvisar du till min 69 dagars skrivande på Forumet som citat. Annars betraktar jag dem som jag brukar göra som luft. Och detta kan du göra om du har till avsikt att föra en konstruktiv diskussion och inte vara en för truppförstärkning som brukar vara en annan sida av översitteriets aktivitet. Rahmat Det finns inga översittare här. Det finns odlaiter som sagt sin åsikt vilket jag alltså också gjort. Att vi inte tycker som du ger dig inte rätt att kalla oss för högerextremister och översittare m.m. Vad är det om inte kränkande? Det syns tydligt att du inte förstår vad det är vi säger. Vad det beror på vet jag inte. Din syn på svenskar tycker jag du väldigt tydligt har beskrivit i den här tråden och jag kan inte få det till annat än att du är full av fördomar, tyvärr. Kulturkrock? Ja kanske.
Aqvakul
09-04-2008, 12:06
Jag uppfattar det som att det är väldigt mkt kulturkrock här.
Upprinnelsen var Gossen Rudas ganska beskäftiga attityd som retade Rahmat.
Sedan har Rahmat felaktigt uppfattat det som att flera andra som Stintan, Solstorm och Netha håller med och stöttar Rudas åsikter. De har i sin tur blivit ledsna och upprörda över orättvisa anklagelser.
Himla synd att det ska bli så här, när ingen menar något illa egentligen!
Bettson
09-04-2008, 12:26
CITAT (rahmat2 @ 09-04-2008, 12:38)  Stintan har igår ständigt och oavbrutet försvarat en översittare med dem ord som översittaren använde. De bildade en pakt. Översittaren slängde kränkande ord i sina inlägg. Och stintan kom i samma riktning med ett systematisk förhör.
Angående min syn på svenskar och odlaiter i synnerhet, får du stå för de orden. Men om du vill att jag ska ta de på allvar, så hänvisar du till min 69 dagars skrivande på Forumet som citat. Annars betraktar jag dem som jag brukar göra som luft. Och detta kan du göra om du har till avsikt att föra en konstruktiv diskussion och inte vara en för truppförstärkning som brukar vara en annan sida av översitteriets aktivitet. Rahmat Förstår inte vem din översittare är! Stintan har inte försvarat någon översittare. Det skulle hon aldrig göra. Jag har i alla fall inte upptäckt någon pakt här ( du har sett för mycket på Robinson). Stintan har inte Systematikt förhört något. Hon har ställt frågor eftersom hon inte förstår vad du menar, men det är hon inte ensam om. Jag hänsvisar inte till dina 69 dagars skrivande. Jag har bara läst vad du skrivit i denna tråd och det räcker. Att du tänker behandla det som jag säger som luft....det är en ganska vanlig härskarteknik och ett tydligt exempel på översitteri. Nej jag tänker inte vara någon truppförstärkning till någons översitteri, för översitteri får mig nämligen att bli lite besk i tonen, förbannad arg och diskutera med personer jag egentligen inte tänkt diskutera med. Men kastar man falska anklagelser på medlemmar jag respekterar så kan jag tyvärr inte hålla mig. Heta humöret du vet.
rahmat2
09-04-2008, 12:27
CITAT (Stintan43 @ 09-04-2008, 12:59)  Det finns inga översittare här. ... Någon som säger till mig"när får du detta i huvut..." är en översittare. Nu försöker du igen att få mig att nämna någon. Vilket jag inte vill. Igår precis innan du nämnde det med mitt sätt att ta citat från dig, hade översitteriets högsta representant yttrat sig om att" jag inte är född här.... borde ta en timeout.....liknande" Av en Stintan 43 som inte var partisk skulle jag förväntat mig precis det som Miosotis gjorde. Att ställa sig emot översitteriet. Men du valde en annan väg. Att fortsätta på hans fotspår...
rahmat2
09-04-2008, 12:38
CITAT (Aqvakul @ 09-04-2008, 13:06)  Jag uppfattar det som att det är väldigt mkt kulturkrock här.
Upprinnelsen var Gossen Rudas ganska beskäftiga attityd som retade Rahmat.
Sedan har Rahmat felaktigt uppfattat det som att flera andra som Stintan, Solstorm och Netha håller med och stöttar Rudas åsikter. De har i sin tur blivit ledsna och upprörda över orättvisa anklagelser.
Himla synd att det ska bli så här, när ingen menar något illa egentligen! Det ligger något i det Aqvakul säger. Mönstret i varje bråk ser likadant ut. Den som kommer upp och vill säga nåt måste kunna lätt hitta det högerextremistiska som dolde sig i Gossen Rudas uttal. Han nöjer sig inte med vanliga kränkningar så som "när får du detta i huvut..." utan tillgripper sig ursprungsland. Vilket var upprinnelsen till allt jag sagt om hudfärg. Jag får upprepa detta att jag känner ingen och absolut ingen som är högerextremist på detta Forum. Men det hindrar inte mig från att säga att den meningen som Nethan använde var högerextremistisk. Om jag hade tyckt att Nethan varit högerextremist skulle jag haft brist på självrespekt, för minst i två olika tillfällen(Kiruna Gruvan, Kvinnodagen) har jag stått bredvid Netha. CITAT (Berith @ 09-04-2008, 06:52)  Den här tråden utvecklades ju väldigt intressant. Tråkigt att det blev bråk men ändå intressant.
Intressant det där att Gud kommer upp när det bråkas. Eller det kanske är rahmats sätt att svära...? Jag tycker också att tråden är intressant. Om vi försöker hålla oss på den mattan som vill vara på. Detta med Gud som du säger innehåller en snning och det är det att sedan tidig ungdom gick jag ifrån religionen. All makt är konsentrerade i ordet Gud för mig, fast på jorden. När någon kränker mina rättigheter på nåt sätt, markerar jag att även till Gud kan jag säga si eller sånt. Svära? hoppas jag att inte gjort.
Rahmat, din punkt 6) får du nog dra tillbaka. Läs här : Citat: Att du inte är född i Sverige ... det ger dig ingen rätt att så kategoriskt slå ner på "svenskarnas" funderingar och åsikter. Slut citat
Nyckelordet är kategoriskt. Föreslår att du slår upp ordet någonstans och begrundar innebörden.
Mitt andra råd till dig är ett gammalt svenskt talesätt: "Den som sig i leken ger får leken tåla". Slå upp det någonstans också och begrunda dess innebörd.
Gossen Ruda
09-04-2008, 13:01
Förmodar att det är detta från Grå:s tråd som rahmat syftar på: "Bara en stilla undran, när skall det tränga in i din skalle att ingen har blivit kallad för troll för att dom pratar om religion????????????????"
Orsaken till att jag skrev så var att rahmat om och om igen blandade ihop sakerna och vägrade läsa och fatta vad jag och andra skrev. Över huvud taget är det för mycket religioninblandning från honom? men det är hans ensak. Jag skrev om en timeout och jag vidhåller att det vore det bästa, just nu är det nog inte många som tar honom på allvar. Alla dessa missförstånd, överreaktioner, sammanblandningar, påhittade samband och dylikt har tärt på förtroendet. Jag tar honom inte längre på allvar. Jag skriver inte direkt till honom eftersom han inte besvärar sig till att svara mig.
*Stintan*
09-04-2008, 13:04
CITAT (rahmat2 @ 09-04-2008, 13:27)  Någon som säger till mig"när får du detta i huvut..." är en översittare. Nu försöker du igen att få mig att nämna någon. Vilket jag inte vill.
Igår precis innan du nämnde det med mitt sätt att ta citat från dig, hade översitteriets högsta representant yttrat sig om att" jag inte är född här.... borde ta en timeout.....liknande"
Av en Stintan 43 som inte var partisk skulle jag förväntat mig precis det som Miosotis gjorde. Att ställa sig emot översitteriet. Men du valde en annan väg. Att fortsätta på hans fotspår... Du behöver inte nämna någon om du inte vill men jag kan göra det eftersom du hela tiden hänvisar till Gossen Rudas inlägg. Jag har inte försvarat Gossens inlägg på något sätt eftersom jag tycker att det var ett dumt inlägg. Någon känsla av att det skulle vara högerextremistiskt har jag inte. Han får själv stå för det han skriver och jag tycker att du borde ta det med honom istället för att låta det spilla över på andra som inte har samma syn som han. Om han är en översittare eller ej kan jag inte svara på eftersom jag inte känner honom. Jag vet inte ens om jag ser hans inlägg som ett tecken på översitteri även om det var dumt skrivet. Jag hatar översitteri så nu vet du det. Att jag sa något om hur du citerade ett av mina inlägg berodde på att det du raderade var en viktig del av mitt inlägg. Jag tycker att du ska sluta att anklaga människor du inte känner på det sätt du gör för det slår bara tillbaka på dig själv. Du kan ju inte i ett inlägg anklaga någon för att vara högerextremist och sedan i nästa säga att du inte har gjort det. Kan du inte stå för vad du skriver?
och vips så var han mätt i magen
Bettson
09-04-2008, 13:28
Ramath jag förstår inte ditt sätt att diskutera. Du säger att du inte kallat någon för högerextremist här. En högerextremist är en person som uttrycker högerextremistiska åsikter. Om man säger att någon uttryckt en högerextremistisk åsikt så menar man att personen i fråga är högerextremist. Hur skall man annars tolka det. Tyvärr så tror jag nog att Rudas analys var riktig. Du behärskar inte språket tillräckligt för att förstå vad andra menar och du behärskar inte språket tillräckligt för att uttrycka vad du menar. Det innbär att du upplever konflikter och motsättningar som inte finns. Kanhända skapar du konflikter och motsättningar som inte heller finns. Jag har nu läst en del av dina andra trådar än denna och där framstår du som helt annorlunda än i denna tråd. Jag tror nog att haken ligger just där att du inte behärskar språket. Ruda kan ibland (ganska ofta men altmer sällan) uttrycka sig lite bryskt. Men jag uppfattar nog att han försöker vara mera och mera nyanserad. Tråden om troll och trollens ursprung har du tydligen tagit illa upp för, medan de flesta uppfattade den som underhållande. Olika åsikt! Du uttrycker dig lite bryskt själv Rahmat och då får man ofta tillbaka med samma mynt. Men ändå. Jag har själv varit i ordbatalj med Ruda mer än en gång. I debatt om bland annat jakt har vi svingat klubborna rejält eftersom vi har så olika åsikt. Ruda gick från att vara riktigt hätsk till att bedöma mig som "inte en av de värsta". Eftersom jag vet att vissa ämnen engagerar Ruda rejält, tar jag nästan det uttalandet som en komplimang. Jag käftade från min sida mycket om just att inte dra alla över en kam och vara nyanserad. Jag upplever nog att Ruda försökt med det en hel del. Själv är jag nyanserad så länge jag inte blir redit rejält arg. Då är jag en kvalificerad tjurskalle.  Lika bra att erkänna. Jag tycker inte illa om Ruda för att vi har olika åsikter. Jag hoppas det är ömsesidigt. Eller Ruda... hur skall jag tolka uttalandet " inte en av de värsta"? Friend`s eller, hoppas jag ? Rahmat om du läser Rudas och mina mellanhavanden så skulle du kanske bättre förstå detta med åsiktsfrihet och att inte allt och alla är bittra fiender för att man har olika åsikt. Man kan bli lite uppjagad ibland för att återgå till normala tongångar lite senare. Eller hur Ruda? Eller förväxlar jag dig och Kurt. Jag minns i alla fall att vi hade en batalj om jakt vi tre. Och jag tjatade som bara den om att vara nyansead och inte dra alla över en kam. Och det tycker jag nog att du har lyssnat på.
CITAT (rahmat2 @ 09-04-2008, 13:38)  Jag tycker också att tråden är intressant. Om vi försöker hålla oss på den mattan som vill vara på.
Detta med Gud som du säger innehåller en snning och det är det att sedan tidig ungdom gick jag ifrån religionen. All makt är konsentrerade i ordet Gud för mig, fast på jorden. När någon kränker mina rättigheter på nåt sätt, markerar jag att även till Gud kan jag säga si eller sånt. Svära? hoppas jag att inte gjort. Ok, då förstår jag varför du blandar in Gud emellanåt. Nej du har nog inte svurit i nåt inlägg, jag gjorde bara den kopplingen att när du blivit arg i nån tråd så har du plockat fram Gud. Fast om du gått ifrån religionen har ju inte Gud med nånting att göra längre?
Gossen Ruda
09-04-2008, 13:56
No hard feelings, Bettson. Man behöver inte bli ovänner bara för att man har olika åsikter. Jag kanske kan upplevas lite brysk men det beror nog mest på att jag är ganska rättfram, jag skriver det jag tänker och känner utan förskönande omskrivningar. Jag försöker dock hålla en lägre profil ändå men har man förklarat en sak tre gånger men ändå inser att det inte gått fram kommer den raka sanningen fram. Mitt råd till rahmat var ingen nedskrivning av honom utan just ett råd eftersom jag och tydligen fler inser att det råder en viss språkförbistring här.
rahmat2
09-04-2008, 13:57
CITAT (Berith @ 09-04-2008, 14:32)  ...... Fast om du gått ifrån religionen har ju inte Gud med nånting att göra längre? Jo, men de som man är i ständigt internationellt konflikt med är huvudsakligen religiösa.
CITAT (rahmat2 @ 09-04-2008, 12:57)  Jo, men de som man är i ständigt internationellt konflikt med är huvudsakligen religiösa. här är man inte i en ständig internationell konflikt och här är inte folk religiösa i sina inlägg alltså kan du lägga undan det argumentet.
rahmat2
09-04-2008, 14:11
CITAT (Stintan43 @ 09-04-2008, 14:04)  ... ... Du kan ju inte i ett inlägg anklaga någon för att vara högerextremist och sedan i nästa säga att du inte har gjort det. Kan du inte stå för vad du skriver? Var har jag anklagat någon för att vara högerextremist? Som jag nämnde idag tidigare under stressade på pressade ord(beroende på tidsbrist) har vi mycket skillnad på vårt sätt att se på världen. Det förvånar mig inte om du har känt mig hela mitt liv och plockar upp en mening från mig och argumenterar för att den är högerextremistiskt. Jag kommer att bli mycket fundersamt på dina grunder för påståendena. Men med det har du inte påstått att jag är hägerextremist. Vi människor i hela världen lever med varandra utan att några murar skilljer oss som samhällsströmmningar åt. Vi kan lätt använda oss av den ena eller den andra strömningen. Det är detta som hände igår kväll. För att vara högerextremist måste man antingen vara medlem i en högerextremistisk organisation eller systematisk köra med högerextremistiska metodet och mål. Jag känner ingen på detta Forum som är högerextremist.
rahmat2
09-04-2008, 14:20
CITAT (Bee @ 09-04-2008, 13:49)  Rahmat, din punkt 6) får du nog dra tillbaka. Läs här : Citat: Att du inte är född i Sverige ... det ger dig ingen rätt att så kategoriskt slå ner på "svenskarnas" funderingar och åsikter. Slut citat
1)Nyckelordet är kategoriskt. Föreslår att du slår upp ordet någonstans och begrundar innebörden.
2) Mitt andra råd till dig är ett gammalt svenskt talesätt: "Den som sig i leken ger får leken tåla". Slå upp det någonstans också och begrunda dess innebörd. (citatet har jag numrerat) 1) Hur jag yttrar mig får stå mig. Ingen annan än mig själv får rita riktlinjer för mig vad ska jag säga och hur ska jag säga det. jag har principer som inte är dolda här på Forumet. Slå kategoriskt= kritisera. För det är det enda jag gjort. 2) Detta påstående godkänner ärekränkningar,vilket pågått i två dagar igår och iförgår. Det krävs en läsning av hela tråden för att förstå vad jag säger och sagt.
rahmat2
09-04-2008, 14:33
CITAT (Bettson @ 09-04-2008, 12:24)  ... Jag uppfattar dig mera som om du ogillar svenskar i allmänhet och odlaiter i synnerhet. Förstår faktiskt inte varken dina hänsyftningar till religion, hudfärg eller nationalitet. Nu har jag lite mera tid att ägna dessa ord som jag tog som citat. Vad säger dessa meningar mig? 1) Det tas förvivet att jag ogilla svenskar. På så sätt förnekas mig rätten att vara svensk. För jag är både svenskmedborgare och har ett hjärta som slog för den unga killen i Grruvan i Kiruna på samma sätt som det slog för en ung kille i Nigeria. Jag betraktar mig som världsmedborgare också. 2)Trots att jag har odling och är uppkopplade till Forumet ett par timmar per dag, kallas jag för att ogilla odlaiter. 3) Jag förnekas respekt på grund av det jag säger. jag är van att både nekas respekt och sättas i fängelse för mina påståenden. 4) Den kram som jag fick igår kväll av Jana och de varma ord som jag fick innan av Myosotis var mycket värmande och skulle kunna räcka till generationer efter mig också. det räcker så mycket. Jag vill inte begära mer.
Hägerextremist, är det de där stora fula grå sakerna som står på ett ben och skriker hela tiden?  Ibland är det kanske lika bra att bara sluta käfta inför döva öron. Mvh Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|