Full version: DAGENS NATURBILD 2009
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Huggorm
Mina blåsippor har inte börjat knoppas ens, det finns bara en massa trötta blad
Lars-Olof Arvids
Fantastisk blåsippsbild Myosotis! wub.gif

Olle
Meriona
Du brukar ju ha så fina naturbilder på lager Olle? Snälla? wub.gif
Lars-Olof Arvids
Nu har jag inte varit ute och fotograferat på ett tag, och lär knappast hinna i helgen heller tyvärr. I morgon ska jag sälja växter på en prylmarknad i Ljungskile och på söndag har Trädgårdsamatörerna möte i Uddevalla. Men det fina vädret ska ju hålla i sig åtminstone över påsk, så förr eller senare har jag allt tänkt ge mig ut med kameran.

Olle
Meriona
Jag har tänkt mig ge mig ut med kameran imorrn. Om jag fångar nåt är en annan sak, men försöka ska jag! OM jag fångar minsta lilla kryp så ska jag försöka lägga in det här imorrn. cool.gif
Ingela i Segersberg
Hej Myostis, det här är nog den vackraste blåsippsbild jag nånsin har sett. bravo.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 03-04-2009, 19:29) *

Ååååååhhhhh, sååååå vacker bild! wub.gif
Myosotis
Tack! smile.gif
Lars-Olof Arvids
Här är ett par bilder på mina gäster vid äppelserveringen i morse.

[attachment=32742:R_djur1.jpg]
[attachment=32743:R_djur2.jpg]

Olle
Eva i Höga
Olle, så vackra bilder på rådjuren! Hade du ingen dimma i morse? Här var det tjock dimma som man kunde ta på!
Och Myosotis, en sån underbar blåsippa! Ni är fantastiska fotografer! bravo.gif
Lars-Olof Arvids
Tack Eva! wub.gif
Nere vid sjön låg dimman tät i morse, men inte uppe hos mig. Mina rådjur är så väluppfostrade. De här växer alldeles i närheten och står helt orörda. smile.gif

[attachment=32744:Gul_krokus.jpg]

Olle
Monaxe
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 04-04-2009, 17:06) *
Här är ett par bilder på mina gäster vid äppelserveringen i morse.

[attachment=32742:R_djur1.jpg]
[attachment=32743:R_djur2.jpg]

Olle

Olle, vilka vackra bilder, blir rörd när jag ser så vackra naturfoton, fantastiskt, TACK!
Lars-Olof Arvids
Tack själv Monaxe, roligt att du gillar rådjursbilderna. smile.gif

Här är en yrvaken skogsödla jag mötte på cykelvägen idag. Jag lyfte undan den och lade den i gräset bredvid.

[attachment=32799:Skogs_dla.jpg]

Olle
Meriona
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 05-04-2009, 21:19) *
Tack själv Monaxe, roligt att du gillar rådjursbilderna. smile.gif

Här är en yrvaken skogsödla jag mötte på cykelvägen idag. Jag lyfte undan den och lade den i gräset bredvid.

[attachment=32799:Skogs_dla.jpg]

Olle

SÅKLART att du gjorde! wub.gif
Det rasslade till igräset igår, men jag har ingen aning om det var en mus, ödla eller liten orm. Ingen fågel iallafall.... Så kul att få se en ödla! Men jag är inte bra på att artbestämma dem. Min mamma har en hel del där hon bor, och paddor också, stoooora stora.
ängsvädd
Myosotis - underbar blåsippsbild wub.gif Kan du inte skicka in den till odlas tävling om vårtecken så ska jag ge den en 5:a smile.gif

I o för sig så tycker jag det verkar som att det finns personer som ger andras bilder 1:or - antagligen för att ha större chans att vinna. Men man delatr ju i utlottningen iaf.
Myosotis
Den tävlingen hade jag missat. Skickade in en snödroppe i fjol och glömde kolla hur det gick sen. Jag får fundera på det. Tack för tipset! smile.gif
anne-li i olofstorp
Jag måste ju erkänna att rådjur inte får mitt hjärta att klappa hårdare..... inte ens på bild.- Bara på tallriken,,,,, ranting.gif
(fast ok fina är dom) flirting.gif
Däremot Myosotis blåsippa........ Wow!
Biggan_
Jag tycker inte du behöver fundera Myosotis, skicka du in din blåsippebild! Jag tycker den är fantastisk! wub.gif
Meriona
Nu är den där! wub.gif
Lillja
En hökuggla såg vi idag.Satt på en torrkvist vid vägen,det var bara att
stanna bilen och ta fram kameranDen är inte så vanlig här så ibland
har man tur.
Myosotis
Ååh så vacker!! Vilken lycka att få se en hökuggla, det är minst hundra är sen jag såg en sist. De är så fina! wub.gif
Meriona
Vilken fin bild Lillja! Vilken lycka! wub.gif Den här tråden gör mig så glad!
Huggorm
Ja det var en fullträff, och en häftig fågel också, jag har inte ens hört talas om arten tidigare
Lars-Olof Arvids
CITAT (Meriona @ 07-04-2009, 14:31) *
Nu är den där! wub.gif

Den blir svår att slå. rolleyes.gif

Lillja, vilken jättefin bild på hökugglan! wub.gif

Olle
anne-li i olofstorp
wow! Ännu en bild som får mitt hjärta att slå....
Lillja
Tusen tack,oftast är det tur.Några dagar har vi vart ute för att se den,
så helt plötsligt satt den där.Så är det bara men kul ändå att få se den.
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 06-04-2009, 13:29) *
Den tävlingen hade jag missat. Skickade in en snödroppe i fjol och glömde kolla hur det gick sen. Jag får fundera på det. Tack för tipset! smile.gif

Den ligger på fjärde plats nu! tummenupp.gif

CITAT (Lillja @ 07-04-2009, 18:19) *
En hökuggla såg vi idag.Satt på en torrkvist vid vägen,det var bara att
stanna bilen och ta fram kameranDen är inte så vanlig här så ibland
har man tur.

Ännu en fantastisk bild! tummenupp.gif
Du har väl anmält den till odlatävlingen?
Lars-Olof Arvids
Inget sällsynt motiv den här gången, men visst är den fin?

[attachment=33017:Bl_mes.jpg]

Olle
Meriona
Jättefin blåmes! Undrar varför han burrat upp sig så?
Huggorm
Den kanske fryser den lille stackaren
Biggan_
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-04-2009, 20:13) *
Inget sällsynt motiv den här gången, men visst är den fin?

[attachment=33017:Bl_mes.jpg]

Olle

Nämen så söööt! wub.gif
Jättefin bild Olle! tummenupp.gif
Ingela i Segersberg
[attachment=33032:IMG_5413.JPG]Dom här tranorna går omkring och letar mat på ängen nedanför vårt hus. Men kommer jag för nära när jag vill ta bilder, så flyger dom iväg. Så jag fick gå genom skogen och sen smyga fram till skogsbrynet, då kunde jag ta några kort. Lite oskarpa tyvärr, skulle behövt teleobjektiv.
Lars-Olof Arvids
Tack Biggan! smile.gif

Ingela, vilken fin bild på tranorna!

Olle
Lars-Olof Arvids
Nu har grodorna i min lilla damm fått vårkänslor.

[attachment=33208:Grodor.jpg]

Olle
Ingela i Segersberg
Olle! Jättebra bild på grodorna. yes.gif bravo.gif
Meriona
[attachment=33212:ramsl_kliten.jpg]
[attachment=33213:gulllpudraliten.jpg]

Dessa vårtecken fann vi på vår vandring till Ovandalen på Halleberg idag. Underbart! Förra våren var vi där den 19:e, och jag bedömer det som om det kommit ungefär lika långt i växtligheten.

Ja ni ser förstås att det är ramslök och gullpudra..
Lars-Olof Arvids
Tack Ingela! smile.gif

Meriona, vilka fina bilder på lite annorlunda vårblommor! Gullpudra har jag inte sett än, men så har jag inte heller tittat så noga nere i bäckravinerna. Ramslök har jag inte här i närheten, däremot finns det massor i Ranebolund i Svartedalen. Ett tips till folk som vill se det fantastiska beståndet där i blom, är att följa med Stenungsunds naturskyddsförening på vår nationaldag.

Olle
Danne031
Så värst vårigt vet jag inte om det här är..men jag blev nästan lite stolt över hur bra jag fick till bilden och jag hittar liksom inget annat ställe wink.gif

Lyfte på locket till en av 2 grävda brunnar vi har och där satt den med en polare, fast jag säger såklart inte till barnen vart dom fanns för då är risken att de slutar dricka vatten whistling.gif

redigerat: någon som vet vad den heter förresten?
Myosotis
Den var fin! Så kul med folk som bryr sig om spindlar wub.gif
Meriona
Danne031: Jag tycker den där spindeln såg lite halvlurig ut... Giftig nästan! wacko.gif

Olle, Svartedalen lät spännande, har aldrig varit där! Där lär finnas mycket svamp på hösten, jag kunde kanske reka lite samtidigt... innocent.gif
Danne031
Visst är det här Gullvivor?
Myosotis
Det är inte vilda gullvivor utan någon tam viva.
Lars-Olof Arvids
Här är en bild på ett par svanar i sin miljö. Ljuset är inte perfekt (motljus mitt på dagen) men motivet tycker jag var fint.

[attachment=33583:Svanar.jpg]

Olle
Danne031
Tjusiga fåglar, dom är ju så imponerande i verkligheten smile.gif

Blev så inspirerad när himlen brann för en stund sedan, fast jag behöver nog börja använda vårat tripod oftare.
zissi
CITAT (Meriona @ 12-04-2009, 19:04) *
[attachment=33212:ramsl_kliten.jpg]
[attachment=33213:gulllpudraliten.jpg]

Dessa vårtecken fann vi på vår vandring till Ovandalen på Halleberg idag. Underbart! Förra våren var vi där den 19:e, och jag bedömer det som om det kommit ungefär lika långt i växtligheten.

Ja ni ser förstås att det är ramslök och gullpudra..

Fick nyss se din bild på gullpudran. Såg några idag i en bäckravin. Har bara sett blomman ett fåtal gånger förut. Den är så söt o ännu sötare är ju namnet wub.gif

Så många vackra naturbilder alla ni andra skickat in här också. Njuuuter!
Chamomille
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 19-04-2009, 17:01) *
Här är en bild på ett par svanar i sin miljö. Ljuset är inte perfekt (motljus mitt på dagen) men motivet tycker jag var fint.

[attachment=33583:Svanar.jpg]

Olle

smile.gif Vacker bild.
Berith
När jag såg Olles fina svanbild letade jag upp sonens från häromdan.
Ser ut som om den ligger och vilar på sej själv... flirting.gif

[attachment=33618:DSCN9376.JPG]
Myosotis
Då får jag väl bidra med en sångsvan som motvikt till alla knölsvanar, fast bilden inte är tagen i år...

Chamomille
CITAT (Berith @ 20-04-2009, 06:24) *
När jag såg Olles fina svanbild letade jag upp sonens från häromdan.
Ser ut som om den ligger och vilar på sej själv... flirting.gif

[attachment=33618:DSCN9376.JPG]

Vilar på sig själv.... giggle.gif

Vackra bilder ni har smile.gif
Lars-Olof Arvids
Fina bilder, Berith och Myosotis! smile.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon