Full version: DAGENS NATURBILD 2009
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Red Top
Myosotis bin har blåa byxor. Mina har röda.

Ingen partipolitiskt markering. giggle.gif Bara ett konstaterande.

Gossen Ruda
Färgen på bakbenen kommer sig av vilka blommor bina besökt och dessas pollen. Kungsljus har rött pollen. Bina är vanliga honungsbin fö. Fina bilder, skönt att titta på såna nu när regnet piskar på rutorna här.
Red Top
Tack för förklaringen. giggle.gif

Försökte skoja. flirting.gif

Trist att det regnar på dig. Här har vi som du såg sol för ovanlighetens skull.

Är jätteglad att bina är här. Förra hösten dog alla bisamhällen häromkring. Man vet inte om det var varroakvalstret eller något annat.
Myosotis
CITAT (Red Top @ 31-07-2009, 08:02) *

fear.gif Verkligen ingen partipolitiskt markering här heller!! Nu kommer jag säkert att tänka på det här varje gång jag ser ett bi. Hoppas jag lyckas njuta av scillor och bin nästa år utan att tänka på ett visst parti...
CillaM
CITAT (Red Top @ 31-07-2009, 08:02) *

Oj vilka fina bilder Red Top!
Red Top
CITAT (Myosotis @ 31-07-2009, 20:44) *
fear.gif Verkligen ingen partipolitiskt markering här heller!! Nu kommer jag säkert att tänka på det här varje gång jag ser ett bi. Hoppas jag lyckas njuta av scillor och bin nästa år utan att tänka på ett visst parti...

Förlåt Myosotis trostar.gif , men vintern är lång och när våren och scillorna kommer, har du förhoppningsvis glöm min dumma kommentar. smiley_small_hug.gif

CITAT (CillaM @ 31-07-2009, 21:45) *
Oj vilka fina bilder Red Top!

Tack! thanks.gif
amaira
Tjusiga bi-bilder! Det är roligt att se de olika färgerna på pollensamlande insekter. Synd man gör honungen på nektar och inte pollen, vilka honungsfärger det skulle finnas då!

Nu är det blåbärstider wub.gif .

Berith
Här är två humlor på en... en... på en... en sån där... g.gif Kommer snart på det...

Gökblomster! yahoo.gif Är det väl...?

[attachment=39693:DSCN0548x.jpg]
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 04-08-2009, 07:28) *
Här är två humlor på en... en... på en... en sån där... g.gif Kommer snart på det...

Gökblomster! yahoo.gif Är det väl...?

[attachment=39693:DSCN0548x.jpg]

Jag skulle nog gissa på rödklint. Humlorna ser ut att vara snylthumlehanar, den översta troligen en jordsnylthumla. den undre kanske också. Svårt nog att bestämma dom när man har djuret i handen och kan vända och vrida på det, på bild är det ofta omöjligt. Dom varierar kraftigt och liknar varandra.
Berith
Rödklint hade jag ingen tanke på, ska genast kolla upp detta. tummenupp.gif

Ja just det... det är ju en sån... g.gif Väldigt lika är dom, iaf för mej. Har jag aldrig funderat över att det kan vara två olika blommor.

Bilder från Virtuella floran:

- rödklint

- gökblomster

Ojojoj vad man lär sej mycket! bravo.gif Men det där med snylthumlor är nog för svårt för att memorera nån längre tid... whist.gif

Lars-Olof Arvids
Fast jag undrar om inte humlorna sitter på en väddklint. Blomman har en något annorlunda form med en större "boll" under, och så anar man svagt väddklintens flikiga blad (rödklinten har enkla avlånga).

Olle
Berith
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 04-08-2009, 09:34) *
Fast jag undrar om inte humlorna sitter på en väddklint. Blomman har en något annorlunda form med en större "boll" under, och så anar man svagt väddklintens flikiga blad (rödklinten har enkla avlånga).

Olle

Men...!! Hur ska jag kunna lära mej så många nya blommor på en och samma dag? slap.gif

Kollar upp väddklint också på Virtuella floran... Jaa, undrar om inte Olle har mest rätt, om man kollar på "bollen". yes.gif

Red Top
Ingen snylthumla, men väl en snyltgäst.

Den 3:e juli invaderades vår kammare/sovrum av ett hundratal hästmyror. Vi visste det inte då om det var det, men när Anticimex analyserat ett exemplar visade det sig att vi hade rätt.

Lite nervöst var det. Om man som vi, bor i ett stocktimrat hus från 1800-talet, vill man inte gärna ha "termiter. Det visade sig dock att det förmodligen var den otroooliga värmen, som var just då, som lockat dem inomhus i sin jakt på svalka och vatten. Nu har vi inte sett någon på flera veckor. Varken inom eller utomhus.

Vi fick tipset att om det är så varmt, kan man hälla ut vatten, hinkvis, en bit från huset. Då drar de sig dit.

Det är ju tydligen så att de inte bara har ett bo, utan oftast flera satellitbon. Huvudboet, där drottningen bor, finns oftast i naturen, men satellitboen kan man hitta i byggnader.

Fakta för den intresserade

Här har jag tagit en på bild på en c:a 1 cm stor myra på en skärbräda av trä(lämpligt att locka med när man vill fånga en giggle.gif ) De kan bli betydligt större.

Gossen Ruda
Det ser ut att vara arten Hushästmyra, Camponotus herculeanus. Sen har vi en vanlig art till nämligen Jordhästmyra, C. ligniperda. Och ytterligare en mycket sällsynt som i Sverige bara konstaterats från några ekar i Mälardalen.
Berith
CITAT (Red Top @ 04-08-2009, 09:56) *
---

Här har jag tagit en på bild på en c:a 1 cm stor myra på en skärbräda av trä(lämpligt att locka med när man vill fånga en giggle.gif ) De kan bli betydligt större.
---

Åh dom små stackarna... flirting.gif
Gudrun i Göteborg
Små stackarna????

Vi hade hästmyror i förra huset. Riktiga bamsingar som byggde bo och gångar i väggarna. Det hördes tydligt och lät som diskmedel som puttrar i diskhon. Vi prenumererade på Anticimex i tre år. Hästmyreexperten där lyckades hitta ursprunget till hela myrbyn. Honan/Drottningen var mer än fem cm. "SPLASCH" sa det när han slog ihjäl henne sick.gif
Huggorm
Jag hade hästmyror i husvagnen i fjor, där hörde man också tydligt hur det knaprades inne i väggarna. Jag lät dom hållas eftersom husvagnen ändå var gammal och sliten, och i år har jag inte sett till några myror. Antar att dom inte överlevde vintern.
Berith
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 04-08-2009, 20:39) *
Små stackarna????

Vi hade hästmyror i förra huset. Riktiga bamsingar som byggde bo och gångar i väggarna. Det hördes tydligt och lät som diskmedel som puttrar i diskhon. Vi prenumererade på Anticimex i tre år. Hästmyreexperten där lyckades hitta ursprunget till hela myrbyn. Honan/Drottningen var mer än fem cm. "SPLASCH" sa det när han slog ihjäl henne sick.gif

Jaa myrstackarna... rolleyes.gif

Varför heter det hästmyror egentligen? Vad har häst med saken att göra?
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 05-08-2009, 06:30) *
Jaa myrstackarna... rolleyes.gif

Varför heter det hästmyror egentligen? Vad har häst med saken att göra?

Hästar är stora och starka och hästmyrorna är våra största myror. Ordet häst ingår i många sammansatta ord.
Berith
Aha, ja det låter ju rimligt. smile.gif
skogstroll
jag har några stora brunsvarta myror lite här och där som gärna bits och helst i rumpan, den måtte se saftig ut sleep.gif
Lars-Olof Arvids
Här kommer dagens naturbild. En kopparödla som jag hittade vid vägkanten när jag cyklade hem. Jag flyttade försiktigt undan den till andra sidan diket.

[attachment=39765:Koppar_dla.jpg]

Olle
Red Top
Härlig bild! Den ser välmatad ut.
Lars-Olof Arvids
Tack Red Top! smile.gif

I natt är det fullmåne.

[attachment=39769:Fullm_ne.jpg]

Olle
Wilmer
Jaha.. Är det hästmyror som prasslar i väggen?? Suck. Om jag tar en bild o lägger in här, kan man ID dem på hur de ser ut då? Jag har myror på golvet, men bara enstaka.

Det förklarar det vackra månskenet över vattnet Olle! Magiskt, men jag kan tyvärr inte fota i mörkret.
Gossen Ruda
CITAT (Wilmer @ 06-08-2009, 00:24) *
Jaha.. Är det hästmyror som prasslar i väggen?? Suck. Om jag tar en bild o lägger in här, kan man ID dem på hur de ser ut då? Jag har myror på golvet, men bara enstaka.

Du kan ju prova. Jag är ingen myrexpert men har ett visst hum om dom.
Lars-Olof Arvids
Dagens naturbild härifrån blir ett gäng "ålakråkor" (storskarvar) i en havsvik.

[attachment=39917:_lakr_kor.jpg]

Olle
Wilmer
CITAT (Gossen Ruda @ 06-08-2009, 08:43) *
Du kan ju prova. Jag är ingen myrexpert men har ett visst hum om dom.

Givetvis visar de sig inte just nu, återkommer..

Vacker bild Olle!
Chamomille
[attachment=39971:Brygga_i_Sand.jpg]

Här är det sommar wub.gif
Wilmer
Plums i med dig! Här är det inte sådan sommar i dag, men inget regn ännu så det blir dopp i sjön lite senare, ska kanske ta med mig kameran rolleyes.gif
Chamomille
[attachment=39974:M_skobben.jpg]

Ännu mer sommar....

Jag har badat flera gånger om. Naminam...
Berith
Spindelnätet ser ut som ett hjärta... Humlan sitter inte fast!
[attachment=39980:DSCN0549x.jpg]

Sonen tagit bild idag.
Lars-Olof Arvids
Härliga sommarbilder, Chamomille! Berith, din sons hjärta var ett riktigt konstverk också. wub.gif

Olle
Berith
thanks.gif Olle!
Lady Hamilton
Ja Berith tummenupp.gif bilden var kanon.........tror att den skulle platsa som sommarbild i tidningen

Jag har varit ute en sväng i dag i det vackra vädret och som bilden visar så min promenad i dag över o runt ett Klapperstensfält vid havet
[attachment=39992:DSCN3105_kopiera.jpg]
Chamomille
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-08-2009, 14:59) *
Härliga sommarbilder, Chamomille!

Olle

Tack smile.gif
Chamomille
[attachment=39996:Huggorm.jpg]

En kompis vi såg en morgon smile.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Chamomille @ 09-08-2009, 11:41) *
[attachment=39974:M_skobben.jpg]

Ännu mer sommar....

Jag har badat flera gånger om. Naminam...

Åhh, Vad härligt Chamo! wub.gif
Jag har inte badat en ENDA gång i år... -fear-.gif -Inte ens doppat mig.... no.gif -cry-.gif
Huggorm
CITAT (Chamomille @ 09-08-2009, 18:41) *
[attachment=39996:Huggorm.jpg]

En kompis vi såg en morgon smile.gif

Kul bild med ormen som tittar fram smile.gif
skogstroll
Här hälsar kalle stropp på i dammen smile.gif

[attachment=40039:P8100010.JPG]
Chamomille
CITAT (Huggorm @ 09-08-2009, 23:47) *
Kul bild med ormen som tittar fram smile.gif

Ja, rätt så kul. Men den var jätterädd så jag fick vänta länge på det fotot. En huggorm föresten... rolleyes.gif
Gossen Ruda
CITAT (skogstroll @ 10-08-2009, 15:27) *
Här hälsar kalle stropp på i dammen smile.gif

[attachment=40039:P8100010.JPG]

Han letar nog efter Grodan Boll.rolleyes.gif
Chamomille
CITAT (Sussie F-Flower @ 09-08-2009, 23:44) *
Åhh, Vad härligt Chamo! wub.gif
Jag har inte badat en ENDA gång i år... -fear-.gif -Inte ens doppat mig.... no.gif -cry-.gif

Nämen.... Nu får du skynda dig innan det blir jul biggrin.gif
Meriona
[attachment=40082:bj_rk_n.jpg]

Solnedgång vid Björkön i Vänern 5 augusti. Inte helt oäven utsikt.
Lars-Olof Arvids
Vilken fin kvällsbild Meriona! wub.gif

Här är en kompis till Skogstrolls Kalle Stropp.

[attachment=40102:Gr_shoppa.jpg]

Olle
Meriona
OJ! Vilken fin syrsa (eller är det nån gräshoppa?) Kan man se om det är hon eller han? blush.gif
Lars-Olof Arvids
Syrsor ser man (och hör) sällan i Sverige. Så vitt jag vet är hussyrsan och mullvadssyrsan våra enda arter och båda lever ganska undanskymt. Den här, liksom Skogstrolls kompis, är en gräshoppa. Sådana känner man igen på de korta antennerna, till skillnad från vårtbitarna som har antenner som är längre än kroppen. När "syrsorna" spelar nu på sensommarkvällarna är det i Sverige gräshoppor eller vårtbitare man hör. Art eller kön på den här vet jag inte.

Olle
Meriona
Aha! Då förstår jag , Sarah Leander kunde inte höra syrsorna spela på något vis oavsett då.... unsure.gif Men det kanske bara är jag som är gammal nog att komma ihåg den där slagdängan...
Huggorm
Vad sägs om denna larv då, vad kan det tänkas bli av den? Den är omkring 4cm lång och hårig, men saknar hornet som andra nyligen fotograferade larver haft. Antar att det är någon vanlig insekt, dessa larver ser jag relativt ofta.
amaira
CITAT (Huggorm @ 11-08-2009, 22:41) *
Vad sägs om denna larv då, vad kan det tänkas bli av den?

Ååh! Årets första! Kul! Denna vackra larv ser man ofta framåt hösten. Det är gräsulvens larv. (Tror det var Gossen Ruda som lärde mig det förra hösten)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon