Full version: DAGENS NATURBILD 2009
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Ingela i Segersberg
[attachment=41067:IMG_9531.jpg][attachment=41068:IMG_9744.jpg]
Dagens naturbild från mej blir En svanfamilj och en snok.
Biggan_
Det är så vackert med svanar. Snokar gillar jag inte, men det var en väldigt fin bild! tummenupp.gif
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 26-08-2009, 14:17) *
Skulle tro att det är nån sorts Stiftsvamp, släktet Stemonitis. Tillhör slemsvamparna.

Stiftsvamp - ska kolla upp detta. thanks.gif
Meriona
CITAT (Ingela i Segersberg @ 26-08-2009, 15:19) *
[attachment=41067:IMG_9531.jpg][attachment=41068:IMG_9744.jpg]

Jättefina bilder Ingela! bravo.gif
Dito Verde
Fantastisk snokbild.
Noak
[attachment=41138:aug2223_022.jpg]
xlxl67
CITAT (Ingela i Segersberg @ 26-08-2009, 15:19) *

Jeez vilken bild!!

Är mållös!

Närvaro, färger, skärpa, mjukt, naturligt, de svarta skuggorna från växterna, den plana vattenytan, graciös vattensnok, färgen på vattnet, solen som lyser upp de vita vattenlinjerna längs ormen och växterna och dessutom oredigerad bild? Plus allt annat i bilden!
Man ser på mönstret på ormen hur den silar fram på den lugna vattenytan!

Allt i bilden andas liv och det bästa är att det är ögonblicket, naturen självt och fotografen som skapar konstverket - inte kameratekniken eller bildprogrammet.

Grattis en riktig världsklassbild! Får spara ned den på hårddisken om det är ok? wink.gif
Irene_L
Åhhh vilken helt underbar bild...den på den simmande snoken!!! bravo.gif
Ingela i Segersberg
CITAT (xlxl67 @ 28-08-2009, 20:35) *
Jeez vilken bild!!

Är mållös!

Närvaro, färger, skärpa, mjukt, naturligt, de svarta skuggorna från växterna, den plana vattenytan, graciös vattensnok, färgen på vattnet, solen som lyser upp de vita vattenlinjerna längs ormen och växterna och dessutom oredigerad bild? Plus allt annat i bilden!
Man ser på mönstret på ormen hur den silar fram på den lugna vattenytan!

Grattis en riktig världsklassbild! Får spara ned den på hårddisken om det är ok? wink.gif

Jodå, det får du visst. Den låg faktiskt och flöt helt still på vattenytan ca 5 sekunder innan den
stack iväg. Så jag hann ta några bilder på den. Bilden är oredigerad.
Red Top
Den här humlan ville inte vara med på bild. Eller så sover den med täcket över huvudet och drömmer ljuva drömmar. smile.gif

Myosotis
wub.gif
Berith
Åh vad söt den va! giggle.gif Den var nog höjdrädd och höll sej i för att inte ramla ner.
Lady Hamilton
I går kände jag att jag behövde ut och röra på mig så jag gick återigen till Slottdalsskrevan (jag kan ha visat bilder där i från tidigare men då får ni väll blunda då) turen jag gick är ca 15 km Eftersom det blir många bilder får jag dela upp detta på 2 inlägg
Här kommer bilder på naturen runt omkring och efter själva leden som jag gick
Denna fors är så vacker tycker jag och här stod jag länge blush.gif
[attachment=41278:DSCN3149_kopiera.jpg]
denna köttätande växt växte ute på en "myr"
[attachment=41279:DSCN3150_kopiera.jpg]
denna "myr"
[attachment=41280:DSCN3186_kopiera.jpg]
[attachment=41281:DSCN3187_kopiera.jpg]
Detta är bilder från utsikten uppe på toppen
[attachment=41282:DSCN3175_kopiera.jpg]
[attachment=41283:DSCN3180_kopiera.jpg]

(edit råkade trycka på skicka innan jag var klar..........)
Lady Hamilton
Och här kommer bilder från slottdalskrevan
[attachment=41284:DSCN3157_kopiera.jpg] [attachment=41285:DSCN3161_kopiera.jpg]
[attachment=41286:DSCN3162_kopiera.jpg] [attachment=41287:DSCN3181_kopiera.jpg]
[attachment=41288:DSCN3182_kopiera.jpg]
Biggan_
Underbart vacker natur! Tänk så mycket fint det finns i detta landet!
Fina bilder Ladyn! tummenupp.gif

Lady Hamilton
blush.gif Tack Biggan
Ingela i Segersberg
Vilkan fina bilder du tagit, Ladyn. Mysigt med så omväxlande natur under vandringen!
Huggorm
Utsikten på sista bilden i Lady Hamiltons första inlägg skulle jag inte ha tackat nej till att ha utanför köksfönstret
skogstroll
CITAT (Lady Hamilton @ 30-08-2009, 11:15) *
[attachment=41284:DSCN3157_kopiera.jpg] [attachment=41285:DSCN3161_kopiera.jpg]
[attachment=41286:DSCN3162_kopiera.jpg] [attachment=41287:DSCN3181_kopiera.jpg]
[attachment=41288:DSCN3182_kopiera.jpg]

å vad härliga bilder, där har jag vandrat en gång.... synd det ösregnade bara whistling.gif men underbart vackert är det på Höga kusten, böljande och vackra färger. Jag var en del däruppe förut när jag var ihop med min dåvarande... jag ville bara sätta mig och väva trasmattor med de färgerna och formerna som var där wub.gif inga mattor blev det men en vacker dag så
Lady Hamilton
thanks.gif så mycket för er positiva respons blush.gif Javisst bor jag i vackert landskap men samtidigt är det lätt att bli "hemma blind" av att ständigt bo, leva och färdas i denna omväxlande och dramatiska natur. Men jag försöker att "se" något nytt varje dag smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (Huggorm @ 30-08-2009, 13:40) *
Utsikten på sista bilden i Lady Hamiltons första inlägg skulle jag inte ha tackat nej till att ha utanför köksfönstret

problemet är nog bara att platsen ligger på över 200 m ö h så det skulle var en rejäl uppförsbacke till ditt hus då sweatingbullets.gif men visst är det vackert yes.gif
kikki
Dee er da noen av de flotteste naturbilder jeg noensinne har sett smile.gif , helt fantastiske bilder.
Meriona
CITAT (Lady Hamilton @ 30-08-2009, 14:40) *
problemet är nog bara att platsen ligger på över 200 m ö h så det skulle var en rejäl uppförsbacke till ditt hus då sweatingbullets.gif men visst är det vackert yes.gif

Han får väl hålla sig hemma helt enkelt. flirting.gif Beställa allt med hemkörning.... whistling.gif
Ingela i Segersberg
Förlåt!! Jag glömde ju tacka för allt beröm jag fick för min snokbild. thanks.gif thanks.gif thanks.gif
Olle A
Jättefina bilder Lady Hamilton! Och Red Top, Ingela m fl... man tröttnar inte på att titta i den här tråden. wub.gif

Här går solen ner över Ödsmåls åkrar. Lägg märke till haren nere i kanten.

[attachment=41357:Kva__776_llsbild2.jpg]

Olle
Gossen Ruda
Hej Olle, fin bild och det berömmet gäller givetvis alla tidigare bidragslämnare. När bytte du nick till Olle A?
Olle A
Det blev klart i fredags, efter att jag hade PM:at Göran och Ingemar i början av veckan. Se avdelningen "support".

Olle
Gossen Ruda
CITAT (Olle A @ 31-08-2009, 16:45) *
Det blev klart i fredags, efter att jag hade PM:at Göran och Ingemar i början av veckan. Se avdelningen "support".

Olle

Kul, lycka till med din nya identitet.

Och nu till något helt annat. I år har jag videofilmat en del, mest tåg visserligen men en del natur också. En del av filmerna har jag lagt upp på Youtube, bl.a. den här somriga väderfilmen jag filmade igår från verandan på sommarstugan. Obs att den går att titta på i HD.YouTube
MariaS
CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2009, 18:46) *
Kul, lycka till med din nya identitet.

Och nu till något helt annat. I år har jag videofilmat en del, mest tåg visserligen men en del natur också. En del av filmerna har jag lagt upp på Youtube, bl.a. den här somriga väderfilmen jag filmade igår från verandan på sommarstugan. Obs att den går att titta på i HD.YouTube

Vill se fler såna naturfilmer! Annars hade du ju BARA lagt upp tåg ju rtfm.gif flirting.gif
Gossen Ruda
CITAT (MariaS @ 31-08-2009, 19:18) *
Vill se fler såna naturfilmer! Annars hade du ju BARA lagt upp tåg ju rtfm.gif flirting.gif

Jaja, alla barn i början. biggrin.gif Fördelen med tåg att dom är stora, dom går efter tidtabell(oftast) och det händer något. I naturen är mycket smått, det intressanta händer plötsligt men för det mesta händer inget speciellt.laugh.gif
Ingela i Segersberg
[attachment=41367:IMG_0554.jpg]
Smått i naturen.
MariaS
CITAT (Ingela i Segersberg @ 31-08-2009, 20:58) *
[attachment=41367:IMG_0554.jpg]
Smått i naturen.

Vicken liten sötnos wub.gif
Meriona
Ännu en fin bild Ingela! yahoo.gif Vilken gullis! wub.gif
Ingela i Segersberg
Tack ska ni ha. Jag tyckte också att den var jättesöt.
xlxl67
CITAT (Lady Hamilton @ 30-08-2009, 11:15) *
...

Jättefina bilder och vilken otrolig miljö. Synd att det är så långt bort för en västkustare. : )
Red Top
Naturen och jag samarbetar ibland. Från den gamla döda lönnstubben växer det då och då ut en svamp. Den här verkar vilja skydda blomman, jag hängt dit, från allt regn. smile.gif

Regnskydd

Lady Hamilton
thanks.gif återigen alla ni som givit mig postiv respons på mina bilder.
Ja det är tur att vi har denna tråd så att vi kan del med oss och får njuta av alla våra vackra bilder kompiskram.gif
ängsvädd
Ja - denna tråd är underbar - ni har sååå underbara bilder wub.gif
skogstroll
CITAT (Red Top @ 01-09-2009, 23:04) *
Naturen och jag samarbetar ibland. Från den gamla döda lönnstubben växer det då och då ut en svamp. Den här verkar vilja skydda blomman, jag hängt dit, från allt regn. smile.gif

va sött som ett litet paraply smile.gif
Meriona
Vilken tuff bild RedTop! Undrans vad det är för en konstig svamp egentligen?
Biggan_
Vet inte vad det är för svamp, men det var en kul bild! kompiskram.gif
russin
Den här bilden är visserligen från i våras, men jag visste inte detta forum då - och nu i grönskan så syns den inte.

Jag älskar denna döda ek, som ser ut som en drake som står på pass med halvt utfällda vingar:

Huggorm
Vacker död ek. Och förmodligen en hel liten värld i sig för diverse små djur. En fristad där de kan leva och verka i dussintals generationer
russin
CITAT (Huggorm @ 03-09-2009, 20:34) *
Vacker död ek. Och förmodligen en hel liten värld i sig för diverse små djur. En fristad där de kan leva och verka i dussintals generationer

Huh - jag gillar inte småkryp, så jag kommer inte kika närmare whistling.gif

Eken har nästa sett lika ut under dom 10 år jag gått förbi den. Bara en gren eller så som fallit av under den tiden - så den står fint där.
Huggorm
CITAT (russin @ 03-09-2009, 20:37) *
Huh - jag gillar inte småkryp, så jag kommer inte kika närmare whistling.gif

Eken har nästa sett lika ut under dom 10 år jag gått förbi den. Bara en gren eller så som fallit av under den tiden - så den står fint där.

Men det finns ju lite större djur också som har nytta av döda träd. Hackspettar, ödlor och andra som lever av småkrypen till exempel.
russin
CITAT (Huggorm @ 03-09-2009, 21:05) *
Men det finns ju lite större djur också som har nytta av döda träd. Hackspettar, ödlor och andra som lever av småkrypen till exempel.

Du har så rätt i det du säger tummenupp.gif
Huggorm
Denna vårtbitare satt i vägen när jag skulle måla vindskivor idag. Den ville inte gärna flytta på sig, men blev så illa tvungen för att få behålla sin gröna färg. Vad är det för sort? Jag trodde det var en Decticus verrucivorus, stor vårtbitare, men när jag jämför bilder så är min mera långsmal i kroppen? Den var dock stor, kroppen var drygt fyra centimeter lång.

Ursäkta oskarp bild, min kamera är inget bra på nära håll. Inte på långt håll heller för den delen...
Gossen Ruda
Det ser ut som en Grön vårtbitare, Tettigonia viridissima.

Här är en annan trevlig bekantskap, såg dom första trattisarna igår. Åt dom igår också. laugh.gif

[attachment=41675:trattisar.jpg]

Meriona
Första? Här har de allt funnits flera veckor, idag hittade vi riktigt mycket! Plus kantareller och röd-gul taggsvamp....
Var tvungen att ta en paus i rensandet....
MariaS
Jaha, dags för den stora svampjakten nu då... Förresten... har man väl hittat ett ställe med trattisar, brukar man ju hitta så det både räcker och blir över...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon