Full version: DAGENS NATURBILD 2009
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Irene_L
Åhhh ladyn...vilka underbara utsiktsbilder du bjuder på. Den här blev min favorit....så tjusig med tallen i förgrunden:
CITAT (Lady Hamilton @ 17-05-2009, 20:50) *
Utsikt
[attachment=34898:DSCN2530_kopiera.jpg]
Lady Hamilton
Gammalt fiskeläger, upphängnings anordningarna för fisknäten finns kvar
[attachment=34925:DSC00308_kopiera.jpg]
Utsikt mot en ö med fyr
[attachment=34926:DSC00309_kopiera.jpg]
Utsikt mot ett sommar paradis för turisterna
[attachment=34927:DSC00311_kopiera.jpg]
Utsiktsbild
[attachment=34928:DSC00312_kopiera.jpg]
Irene_L
Underbara bilder ladyn! tummenupp.gif Du ser väl till så du inte ramlar ner ......det ser ut att vara riktigt högt upp där du tar dina bilder! sweatingbullets.gif
lisan
Underbart vackra bilder du tagit Ladyn på utsikt.Där skulle jag vilja sitta och bara vara ett med naturen. biggrin.gif
Lady Hamilton
Ta ck för berömmet kompiskram.gif Nä jag trillar inte ner......jag har i allafall inte ännu trillat ner Men visst är jag högt uppe i bland. Har försökt att ta bilder på djupa skrevor m.m. men ännu har jag inte lyckats med att få till någon bra bild. Kan avslöja att i mitten på sista bilden kan man ana taket på en stuga som en viss Fru Magnusson äger. Men de var inte "hemma" i dag i varjefall giggle.gif
emmas matte
Jo, nog ser det ut som det jag minns av Höga Kusten, då jag passerat förbi och fikat på diverse platser där uppe biggrin.gif
Red Top
CITAT (Red Top @ 25-04-2009, 21:49) *
Åkte genom Dannemora idag och, liksom alla år vid snösmältningen, stod björkarna djupt i vatten.
Böndernas åkrar i närheten syns inte under allt vatten, utan man skulle kunna tro att det är en vidsträckt våtmark.

Våtmark

I dag hade vattnet nästan helt försvunnit.

Upptorkad våtmark

Myosotis
Oj vilken skillnad! Blev du inte myggbiten när du tog kortet?
Red Top
Jo! De var väldigt aggressiva. Som tur är käkar jag kortison, så det kliar inte så mycket flirting.gif
Biggan_
Den här tråden är rena njutningen! Så många fina och fantastiska bilder! tummenupp.gif
Lars-Olof Arvids
Jag håller med, det är gott om fantastiskt fina bilder här!

Någon kanske minns min bild på grodrom. Här kommer ett par bilder på Grodmor.

[attachment=35204:Grodmor1.jpg]
[attachment=35205:Grodmor2.jpg]

Olle
Meriona
Men OJ vad stora de är redan! wub.gif
Tulipanaros
Jag minns bilderna på kärleksparet! smile.gif Glädjande att se att de har några telningar att ta hand om nu wink.gif
Lars-Olof Arvids
Visst är det roligt när dammen är full av grodyngel! smile.gif Fast föräldrarna tar inte alls hand om sina små, även om det ser ut som att mamma vakar över ungarna på översta bilden.

Olle
Tulipanaros
Nä, och inte är det väl så mycket kärlek i parningen heller... Men låtsas duger! wink.gif
(Lite orättvist är det att att en del föräldrar får dröna medan andra, som småfåglarna, får arbeta som.. ja, tättingar. smile.gif I landet idag hade jag sällskap av en mycket ivrig och sällskaplig sädesärla som vittjade mina land på mask.)
Berith
Sonen fångade duvhöken på bild idag. kompiskram.gif

[attachment=35267:DSCN0296.JPG]
[attachment=35266:DSCN0291.JPG]
Myosotis
Idag har starungarna lämnat holkarna.

Myosotis

En starunge till som visst var kvar. Har varit uppe sen kl. 5 för de brukar föra sådant oväsen med sina varnrop och man ser riktigt framför sig hur skatan drar ut dem ur holken crying.gif I fjol tog ekorren alla mina starungar, i år hade jag bara 4 par och det kändes som jag ville beskydda dem. Det lönade sig för jag lyckades filma den ena ungen när den lämnade holken! wub.gif Nu är det tyst, det kanske var den sista. Det är egentligen en göktyteholk, men större hackspetten har hackat upp hålet. rtfm.gif

ängsvädd
Vad roligt att det verkar ha gått bra för dina starungar myosotis biggrin.gif

Jag har en holk där starar häckar, men jag hittade ett ägg utanför holken och nu hör jag bara en unge. Funderar på om det kan vara en gökunge?

Här är iaf en bild på syren, tagen på kvällen:

[attachment=35747:syrennaturforumet.jpg]
Meriona
Här är starungarna kvar i bona ännu.
Myosotis
När alla starar var borta och det blev tyst hörde jag plötsligt svaga pip från en göktyteholk som jag trodde var obebodd. Kikade in och fick se 4 pyttesmå starungar! Senare såg jag en förälder som matade. De var vid den holken i början av säsongen men sen såg jag inget mer. Äggen/ungarna blev kanske uppätna och stararna fick börja om.

De trodde att jag var deras mamma. Tyvärr hade jag ingen mat till dem.

Lite rörelseoskärpa, det är jobbigt att hålla huvudet uppe!

CITAT (MimmiH @ 02-06-2009, 09:27) *
Jag har en holk där starar häckar, men jag hittade ett ägg utanför holken och nu hör jag bara en unge. Funderar på om det kan vara en gökunge?

Knappast. Det finns många anledningar till att starungar dör. Ekorren är en stor risk t.ex. Stare som värdart för gök har jag aldrig hört talas om och hittar inget om det heller, därmed inte sagt att det är helt uteslutet, läste just om ett fall där talgoxe var värdart!
Du skulle kunna titta i holken och ta bort eventuella döda ungar eller söndriga ägg och lägga lite torr halm eller sågspån eller liknande under om där är geggigt. Chansen att överleva minskar för den kvarvarande ungen om den måste ligga i en ruttnande sörja.
Meriona
Nämen vilka sötisar! Fy på dig Myo som inte hade maskar med! nono.gif flirting.gif
vildvittra
vilken häftig bild ´Myosotis!!!!den sista tog verkligen priset smile.gif
de gula näbbarna är ju nästan självlysande!!!
*hänförd*

spännande att få följa de små stararnas liv!!

vilken häftig bild ´Myosotis!!!!den sista tog verkligen priset smile.gif
de gula näbbarna är ju nästan självlysande!!!
*hänförd*

spännande att få följa de små stararnas liv!!
vildvittra
dagens naturbilder
dränkt är bara förnamnet för vad jag var idag

men mitt motto är "förbanna inte regnet,ta en bild"
Meriona
Ett bra bevis på att regn är vackert (om inte annat så just efteråt). bravo.gif Fina bilder Vittran!
vildvittra
jaa! vatten i all dess form är fint!
Tack smile.gif rose.gif

ängsvädd
CITAT (Myosotis @ 03-06-2009, 17:37) *
.......
Knappast. Det finns många anledningar till att starungar dör. Ekorren är en stor risk t.ex. Stare som värdart för gök har jag aldrig hört talas om och hittar inget om det heller, därmed inte sagt att det är helt uteslutet, läste just om ett fall där talgoxe var värdart!
Du skulle kunna titta i holken och ta bort eventuella döda ungar eller söndriga ägg och lägga lite torr halm eller sågspån eller liknande under om där är geggigt. Chansen att överleva minskar för den kvarvarande ungen om den måste ligga i en ruttnande sörja.

Jag har varit sjuk och inte orkat kolla. Mår lite bättre idag. Ska gå ut och lyssna och se om det hörs nå´t. Antagligen är det för sent att rädda någon unge nu.
Danne031

http://s9kjjg.bay.livefilestore.com/y1pfeI...NHOShs1A/11.JPG

Humle skaffar kvällsmat
ängsvädd
Wow vilken häftig rhododendron smile.gif

Apropå min starholk så hörs det inte ett ljud från den sad.gif Jag drar mig för att kolla i holken.
Lady Hamilton
I dag blir det ingen "höjdare" utan jag har hållit mig mer på marknivå

[attachment=35988:DSCN2615_kopiera.jpg]
Huggorm
CITAT (Lady Hamilton @ 06-06-2009, 21:57) *
I dag blir det ingen "höjdare" utan jag har hållit mig mer på marknivå

[attachment=35988:DSCN2615_kopiera.jpg]

Björk, insjövatten och en faluröd stuga, vad kunde väll passa bättre så här på nationaldagen tummenupp.gif
vildvittra
dagens naturbild
längtar så efter lite värme, prästkragarna lyser ikapp men var är solen?
flower
Dagens bidrag blir på en gurkspindel
[attachment=36752:gurkspindel.jpg]
Biggan_
CITAT (flower @ 21-06-2009, 21:37) *
Dagens bidrag blir på en gurkspindel
[attachment=36752:gurkspindel.jpg]

Men är det där en gurkspindel? Jag trodde dom var gröna.
Danne031
Kortet är ju från undersidan..den ser allt ganska grön ut ovanpå.
Biggan_
Ok. Jag gogglade på Gurkspindel och hittade bild.
flower
Det är en bild på en hane..

Här finns fler bilder samt info
Biggan_
CITAT (flower @ 21-06-2009, 23:07) *
Det är en bild på en hane..

Här finns fler bilder samt info

Tack! Det var ju stor skillnad på kroppen på hanne o hona.
Platinum
Nu har jag sett två regnbågar samtidigt för första gången. Häftigt fenomen tycker jag.

Platinum
Vad kan dessa porrande kryp tänkas heta?

Lars-Olof Arvids
Det är flugbaggar av släktet Cantharis. Fina bilder, läckert ljus i den på regnbågarna!

Olle
Monarda
En blåklockeäng från Dalarna

Biggan_
CITAT (Monarda @ 27-06-2009, 23:28) *
En blåklockeäng från Dalarna

Så vackert! Svensk sommar! tummenupp.gif
Alphaville
Jag sitter här och blir irriterad på mig själv... angry.gif Om jag hade skaffat en digitalkamera så hade jag kunnat fotografera rådjuret som nyss gick förbi mitt sovrumsfönster och lagt in det i den här tråden.

Ibland händer det att rådjur går genom trädgårdarna. Och det är fint. tummenupp.gif
Myosotis
Oj!! Har aldrig sett så många blåklockor på ett ställe!
Danne031
Den här blev jag rätt nöjd med idag, det däringa biet måste verkligen tycka rosen luktar gott för den kröp omkring i kronbladen flera minuter vad jag såg smile.gif

http://s9kjjg.bay.livefilestore.com/y1pSZ2...tx/DSC_0133.JPG
Gossen Ruda
CITAT (Danne031 @ 30-06-2009, 21:38) *
Den här blev jag rätt nöjd med idag, det däringa biet måste verkligen tycka rosen luktar gott för den kröp omkring i kronbladen flera minuter vad jag såg smile.gif

http://s9kjjg.bay.livefilestore.com/y1pSZ2...tx/DSC_0133.JPG

Eller så försökte hon komma in till det allra gottaste. Lite svårt att se var det kan vara för bi, en grov chansning är ett Trädgårdssandbi, Andrena haemorrhoa. Lite för sent på året men dom kan vara sena ibland.
Lars-Olof Arvids
Här kommer en slåttergräsfjäril som älskar rotfibblorna på min äng. Slåttergräsfjärilen är ännu ganska vanlig, men minskar i takt med att blomrika ängar och betesmarker försvinner. Här är den den vanligaste fjärilen nu, men definitivt ingen linslus. Jag fick smyga i säkert en timme innan jag fick den här bilden.

[attachment=37495:Sl_ttergr_sfj_ril.jpg]

Olle
Meriona
Nu förstår jag varför jag sällan får några bilder på fjärilar, jag har inte tålamodet på min sida.... laugh.gif

Jättefin bild Olle!
Lars-Olof Arvids
Tack Meriona! smile.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon