Full version: DAGENS NATURBILD 2009
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Meriona
Jag skulle kunna tänka mig att hyra in dig att ta bra kort på mina husdjur, du som har tålamod och bra kamera... wub.gif
Noak
[attachment=37536:juli_b_rjan_045.jpg]
Visst är tistlarna vackra i skymningen (fast de är ogräs...)
Krister K
Tagen igår innan skyfallet i skogen. Eftersom jag inte är 100% på vad det är för sorts fjäril så får gärna någon artbestämma den.
Lars-Olof Arvids
Fin bild på en skogsnätfjäril (Melitaea athalia)! smile.gif

Olle
Krister K
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 05-07-2009, 14:30) *
Fin bild på en skogsnätfjäril (Melitaea athalia)! smile.gif

Olle

Bock och tack för artbestämningen wink.gif
flower
Dagen bidrag blir på denna guldomspunna fröställning..
[attachment=37557:fr_st_llning.jpg]
Myosotis
Vilket konstverk!
Ingela i Segersberg
[attachment=37622:IMG_4013.jpg]
Dagens naturbild från mej blir en storfamilj kanadagäss.
Gossen Ruda
CITAT (flower @ 05-07-2009, 17:26) *
Dagen bidrag blir på denna guldomspunna fröställning..
[attachment=37557:fr_st_llning.jpg]

Ängshaverot?
Fågelvägen
Om det är ängshaverrot så kanske steglitsorna snart kommer och äter av fröna. Det brukar dyka upp en hel familj när fröna är mogna. Vackra fåglar!
Meriona
CITAT (Ingela i Segersberg @ 06-07-2009, 18:08) *
[attachment=37622:IMG_4013.jpg]
Dagens naturbild från mej blir en storfamilj kanadagäss.

ujuj så stora ungarna är redan! bravo.gif
Wilmer
Så vackra kort... Jag har tagit bild på en läcker lin-åker som jag ska lägga in här sedan, men bilderna jag tar visar inte en promille av hur vacker verkligheten är. Hur gör man???
Thalassa
Tänkte bidra med de här bilderna på en rävunge som besökte vår trädgård idag. Himla söt var den, lekfull, busig och nyfiken. Men då vi har katter och gräsänder var vi ändå tvungna att skrämma iväg den, men det gjorde allt lite ont i hjärtat att göra det. Hur som helst tog vi några bilder på den innan.

Platinum
Men gud så söt liten rävunge. Jag hade nog med skrämt bort den, vi har kaniner.

Denna lilla krabat höll jag nästan på att kliva på då jag gick runt på stenarna i mitt stenparti och vattnade igår.

Meriona
CITAT (Thalassa @ 07-07-2009, 19:22) *
Tänkte bidra med de här bilderna på en rävunge som besökte vår trädgård idag. Himla söt var den, lekfull, busig och nyfiken. Men då vi har katter och gräsänder var vi ändå tvungna att skrämma iväg den, men det gjorde allt lite ont i hjärtat att göra det. Hur som helst tog vi några bilder på den innan.

Det där på bilden var väl ändå inte en öppen brunn hoppas jag? confused.gif TÄnk om lill-Mickel hade fallit i.....
Huggorm
CITAT (Meriona @ 07-07-2009, 20:24) *
Det där på bilden var väl ändå inte en öppen brunn hoppas jag? confused.gif TÄnk om lill-Mickel hade fallit i.....

Tänkte också så först, men det ser ju ut att växa örter i hålet så det är nog inte djupt.

Fina rävbilder var det i alla fall smile.gif
Wilmer
Så sött besök!! Både räv och groda.
Platinum
CITAT (Wilmer @ 07-07-2009, 23:10) *
Så sött besök!! Både räv och groda.

Njae? Det var väl jag som hade haft besök av groda och Thalassa besök av söt liten rävunge? Eller har jag missat nått?
Meriona
CITAT (Platinum @ 07-07-2009, 23:20) *
Njae? Det var väl jag som hade haft besök av groda och Thalassa besök av söt liten rävunge? Eller har jag missat nått?

Nu har jag tokstirrat på rävbilderna utan att se en groda, så Wilmer måste menat er båda. kompiskram.gif
Thalassa
Nej, det är ingen öppen brunn. Det är resterna efter vår gamla, vi har grävt en ny. Vi har funderat på hur vi ska slå sönder den gamla/göra oss av med resterna, men vi har inte hittat någon lösning ännu så tills vidare ligger de och skräpar. Men någon fara för några djur ska det inte vara, det är bara fult. Den där klumpen väger så mycket att vi knappt kan rubba den och betongen är armerad så när vi har försökt slå sönder den har det haft ungefär lika stor effekt som om man petar på ett berg med en tandpetare sad.gif

Gällande groda och räv så var det bara räven här.
Meriona
Va bra, Thalassa - jag borde förstått att du inte är så tokig att ha en öppen brunn... duh.gif
Kan du inte sätta ut klumpen till försäljning på Blocket? Kanske är det nån tok som behöver just en sån? laugh.gif
Thalassa
Tyvärr tvivlar jag på det, de andra delarna är ju sönder (de har vi lyckats slå sönder). Jag får väl skaffa ett släp och ett helt gäng starka karlar så får vi väl köra iväg med den till återvinningen. Det har bara inte hunnits med ännu. Massor med projekt blir det när man är "nyinflyttad". Men tack ändå för tipset, hade det gått hade det ju varit bra.
Lady Hamilton
Bild från i dag
[attachment=37859:DSCN2740_kopiera.jpg]
Gossen Ruda
CITAT (Thalassa @ 08-07-2009, 10:09) *
Tyvärr tvivlar jag på det, de andra delarna är ju sönder (de har vi lyckats slå sönder). Jag får väl skaffa ett släp och ett helt gäng starka karlar så får vi väl köra iväg med den till återvinningen. Det har bara inte hunnits med ännu. Massor med projekt blir det när man är "nyinflyttad". Men tack ändå för tipset, hade det gått hade det ju varit bra.

Prata med olika åkerier om dom kan komma med en lastbil med kran och forsla bort klumpen och vad dom tar för det. Ibland är det vettigare än att hålla på själv.
skogstroll
CITAT (Lady Hamilton @ 09-07-2009, 23:29) *
Bild från i dag
[attachment=37859:DSCN2740_kopiera.jpg]

vilken härlig bild, ormbunkar är för härliga
Irene_L
Vilka härliga bilder det finns i denna tråd! tummenupp.gif
Biggan_
CITAT (Irene_L @ 11-07-2009, 23:27) *
Vilka härliga bilder det finns i denna tråd! tummenupp.gif

Håller med! tummenupp.gif
Gossen Ruda
Det har varit gott om molngubbar dom senaste dagarna, här är en från förra veckan.

[attachment=38125:090708_4_moln.jpg]

Ni ser väl molnhunden nere till höger?

[attachment=38126:090708_5_moln.jpg]

Tar en på Gubben i månen också, han var full i förra veckan och raglade fram.

[attachment=38124:090708_2_m_ne.jpg]
Berith
Tjusigt Ruda! tummenupp.gif Och visst ser man hunden.
Meriona
Månen var magisk, molnet tar nästan tag i den. Nu ryser jag.... wacko.gif
Monarda
Lite mer molndramatik från igår.

[attachment=38157:P7121351a.jpg]
Chamomille
Hunden... Ja en pudel som luktar på en tall... smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Chamomille @ 13-07-2009, 15:12) *
Hunden... Ja en pudel som luktar på en tall... smile.gif

Mja, fast det är ett äppleträd. Voff.
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2009, 15:15) *
Mja, fast det är ett äppleträd. Voff.

Oki då. Fast vackra bilder smile.gif

Och pudeln har växt till sig på andra bilden.
Gossen Ruda
CITAT (Chamomille @ 13-07-2009, 15:17) *
Oki då. Fast vackra bilder smile.gif

Och pudeln har växt till sig på andra bilden.

Tack.
Äppleträd är närande föda. biggrin.gif

And now to something complete different.
Olle, det var väl du som letade efter stora ekar? Den här växer i Dyröd väster om Romesjön vid Romelanda.

[attachment=38172:090701_dyr_d_ek.jpg]
Red Top
Underbara molnbilder!

Några bilder på morgondimman, som låg tät i morse. Fantastiskt så tyst det är i dimma.

ängsvädd
Men ååå vilka underbara dimbilder wub.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2009, 15:24) *
Olle, det var väl du som letade efter stora ekar? Den här växer i Dyröd väster om Romesjön vid Romelanda.

Tack för tipset Ruda! Vi får se när jag får tid att åka till Romelanda och mäta omkretsen på den.

Fina bilder på morgondimman Red Top! smile.gif

Olle
Wilmer
CITAT (Meriona @ 08-07-2009, 07:30) *
Nu har jag tokstirrat på rävbilderna utan att se en groda, så Wilmer måste menat er båda. kompiskram.gif

haha, ja, givetvis menade jag PT och... vem av er det var som hade rävbesök.. Ska inte vara så diffus i mina svar i fortsättningen wink.gif
Myosotis
Vackra dimbilder! Du har också ledningar som hänger i vägen ser jag, visst är de irriterande?!
MariaS
Denna lilla vännen sprang jag på nyss, nere vid äppelträdet...
[attachment=38343:huggorm.jpg]
skogstroll
huvva... fast man ska väl vara glad antar jag om man har orm.

I morse slängde jag ut lite skräp i komposten och det var så tyst så jag fick ont i öronen... åka till jobbet kändes väldigt avlägset...
MariaS
Ja denna ormen såg då tillräckligt fet ut, för att ha tagit omhand om en och annan sork misstänker jag. Duuuuktig orm bravo.gif
Meriona
Inte dåligt att få den på bild Maria! bravo.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 15-07-2009, 13:51) *
Inte dåligt att få den på bild Maria! bravo.gif

Hon (vilket jag nu vet) låg så snällt och väntade medans jag hämtade kameran. Jag lyckades faktiskt komma så nära som bara 3 meter ifrån, utan att hon rörde sig!

Efter att ha läst på, så verkar det som om det börjar gå mot förlossningstider för huggormarna nu. Och visst ser hon bra tjock ut! Särskilt om man jämför med huvudet.
Meriona
Huvudet såg jag inte ens förrän jag tittade noooga. Oj, då blir du huggormsmormor då? giggle.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 15-07-2009, 14:18) *
Huvudet såg jag inte ens förrän jag tittade noooga. Oj, då blir du huggormsmormor då? giggle.gif

Mmmm. bravo.gif Läste på en annan sida nyss, att favoritmaten var.... just det.... SORK! devil.gif Ät bara!
Meriona
Vad äter ungarna då tro? De kan väl inte klämma i sig en stor fet åkersork?
MariaS
Smågrodor, näbbmöss och daggmask, står visst på barnens matsedel, och vid gynnsamma år, kan de vuxit sig så stora att de tar sina första sorkar redan samma höst yahoo.gif

Ska nog gå ut och bygga ett stenröse till åt "mina bebisar"
Meriona
Ett ormhotell! bravo.gif

Blir nog ett gynnsamt år ska du se... yes.gif Vad det nu är som avgör det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon