Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
aanderss
jag fick prata med chefen själv i dag men först så fick jag nästan höja rösten på tidsbokningen.
jag fick citalopram utskrivet o skall prata med en psykratriskusköterska nästa torsdag.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artike...ategoryID=30965
herkules
har du ätit antidepressivt tidigare? tänker att du ska vara medveten om biverkningar och att man kan må sämre till en början men att det för det mesta ger sig efter några veckor (det kan ta upp till 6-8 veckor)
bra att prata med en psyksyrra, de kan otroligt mycket och hjälper många!
lycka till och kram på dig smiley_small_hug.gif
aanderss
nä jag har inte haft det tidigare
Gudrun i Göteborg
Men vad bra, aanders, att du fick en vettig kontakt. Det kommer säkert att ordna sig nu smiley_small_hug.gif

(Har hållit tummarna för dig hela förmiddagen.)
Ingela i Segersberg
Jättebra, Aanders. Jag tror också att allting ordnar sig. yes.gif smiley_small_hug.gif
Alba
Så bra Aanderss att du fick prata med någon.
Tänk att man ska måsta bli arg för att de ska förstå. Det gjorde du bra.
Precis som Herkules säger så kan du känna dig sämre en period.
Jag har en bekant som ätit antidepressiva och han sa precis samma sak. Han hann bli lite rädd och trodde att han varr på väg att bli ännu sämre.......men så var det med denna medicin......sen vände det och det blev bättre och bättre.
smiley_small_hug.gif

Så bra att du nu fått in en fot i vården. Nu har du ju någon att vända dig till.
Krolliljan
Så bra gjort av dig. bravo.gif
Nu ska du se att det så småningom ordnar till sig.
Bra att du fick en "syrra" artt prata med också.
Saker och ting kan bli helt annorlunda om man får sitta ner och prata om det. smiley_small_hug.gif kompiskram.gif
aanderss
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 28-12-2009, 13:04) *
Men vad bra, aanders, att du fick en vettig kontakt. Det kommer säkert att ordna sig nu smiley_small_hug.gif

(Har hållit tummarna för dig hela förmiddagen.)

kompiskram.gif

CITAT (Alba @ 28-12-2009, 13:43) *
Så bra Aanderss att du fick prata med någon.
Tänk att man ska måsta bli arg för att de ska förstå. Det gjorde du bra.
Precis som Herkules säger så kan du känna dig sämre en period.
Jag har en bekant som ätit antidepressiva och han sa precis samma sak. Han hann bli lite rädd och trodde att han varr på väg att bli ännu sämre.......men så var det med denna medicin......sen vände det och det blev bättre och bättre.
smiley_small_hug.gif

Så bra att du nu fått in en fot i vården. Nu har du ju någon att vända dig till.

kompiskram.gif

när började han må sämmre o hur länge varade de

CITAT (Ingela i Segersberg @ 28-12-2009, 13:10) *
Jättebra, Aanders. Jag tror också att allting ordnar sig. yes.gif smiley_small_hug.gif

kompiskram.gif
zissi
Jag vill bara säga som flera förut sagt att man känner sig ofta sämre kanske någon vecka-någon månad i början, innan tabletterna har hunnit börja göra nytta. Har själv ätit en liknande tablett. Så håll ut aanderss.....det blir en förändring inom kort för dig. Starkt av dig att stå på dig. Sjukvården är tyvärr så ibland. Men nu har du ju fått en kontakperson/sjuksköterkska som du förhoppningsvis kan känna förtroende för och som kan hjälpa dig igenom det här jobbiga. Försök att va så ärlig och öppen som möjligt när du talar med henne så hon förstår din problematik och kan hjälpa dig på bästa sätt. Regelbundna samtal när du börjar medicinera tycker jag är viktigt. Så försök få nya samtal vartefter med sjuksköterskan eller annan person som hon kan rekommendera. trostar.gif

Alba
CITAT (aanderss @ 28-12-2009, 14:08) *
kompiskram.gif
kompiskram.gif

när började han må sämmre o hur länge varade de
kompiskram.gif

Vi bodde inte i samma stad så vi hade bara telefonkontakt. Jag minns att han berättade att han kände en liiiten försämring i början och var orolig att han höll på att bli ännu sämre men efter bara någon vecka - kanske 2 veckor - vände det och blev bättre och bättre.
Hur länge han sen fick ta medicin vet jag inte.
herkules
läs bipacksedeln noga, där står det mesta du behöver veta.
biverkningar kan man ha upp till 6-8 veckor, det är inte ovanligt och står man ut så ska man inte ge upp, antidepressiv medicin räddar ofta liv.
det beror också på hur din upptrappning av medicinen ser ut, ju längre tid det tar att trappa upp , desto mindre biverkningar men det dröjer ju då också något längre tid innan du känner att du mår bättre.
passar inte den här medicinen dig, det märker du inom en 3-månadersperiod, så finns det andra sorter att prova. jag tycker du ska ta upp funderingar du har med den syrra inom psykiatrin som du ska träffa, skulle tro hon/han har svar på de flesta av dina frågor.

ha det gott! smile.gif
aanderss
CITAT (zissi @ 28-12-2009, 14:30) *
Jag vill bara säga som flera förut sagt att man känner sig ofta sämre kanske någon vecka-någon månad i början, innan tabletterna har hunnit börja göra nytta. Har själv ätit en liknande tablett. Så håll ut aanderss.....det blir en förändring inom kort för dig. Starkt av dig att stå på dig. Sjukvården är tyvärr så ibland. Men nu har du ju fått en kontakperson/sjuksköterkska som du förhoppningsvis kan känna förtroende för och som kan hjälpa dig igenom det här jobbiga. Försök att va så ärlig och öppen som möjligt när du talar med henne så hon förstår din problematik och kan hjälpa dig på bästa sätt. Regelbundna samtal när du börjar medicinera tycker jag är viktigt. Så försök få nya samtal vartefter med sjuksköterskan eller annan person som hon kan rekommendera. trostar.gif

har du msn messinger så får du gärna pma mig den. adressen. hade varit bra att byta erfarenheter o sådant

CITAT (herkules @ 28-12-2009, 16:04) *
läs bipacksedeln noga, där står det mesta du behöver veta.
biverkningar kan man ha upp till 6-8 veckor, det är inte ovanligt och står man ut så ska man inte ge upp, antidepressiv medicin räddar ofta liv.
det beror också på hur din upptrappning av medicinen ser ut, ju längre tid det tar att trappa upp , desto mindre biverkningar men det dröjer ju då också något längre tid innan du känner att du mår bättre.
passar inte den här medicinen dig, det märker du inom en 3-månadersperiod, så finns det andra sorter att prova. jag tycker du ska ta upp funderingar du har med den syrra inom psykiatrin som du ska träffa, skulle tro hon/han har svar på de flesta av dina frågor.

ha det gott! smile.gif

tack för dina fina råd o tips
skånepåg
Tänkte mest bara säga att det är bra första medecin du fått för oftast får man börja med cipramil och zoloft som inte hjälper ett smack ^^
aanderss
CITAT (skånepåg @ 28-12-2009, 16:28) *
Tänkte mest bara säga att det är bra första medecin du fått för oftast får man börja med cipramil och zoloft som inte hjälper ett smack ^^

låter toppen. har du själv erfarenheter av de?
skånepåg
CITAT (aanderss @ 28-12-2009, 16:31) *
låter toppen. har du själv erfarenheter av de?

Ja jag käka lite i ungdomen för jag har diagnoser och gillar inte folk och har varit mycket på bup som inte hjälpt ett skit tongue.gif Men försöker avstå från tabletter för de kan ställa till psyket ibland tongue.gif
aanderss
CITAT (skånepåg @ 28-12-2009, 16:33) *
Ja jag käka lite i ungdomen för jag har diagnoser och gillar inte folk och har varit mycket på bup som inte hjälpt ett skit tongue.gif Men försöker avstå från tabletter för de kan ställa till psyket ibland tongue.gif

jaha på så sätt.

skönt att höra att de finns folk med sådana erfarenheter
skogstroll
du kan ju höra med doktorn om det kan vara nåt hormonbetingat också, det hade jag problem med men det blev bättre med sådan behandling istället
skånepåg
Hehe ok, men de kommer säkert hjälpa dej bra och var inte rädd för att höja dosen om du behöver sen, för de är bra som ångestdämpande oxå..
Jag får Lyrica mot min ångest för min läkare vill inte skriva ut tyngre (knarkar piller) Som han kallar det för det e ju farligt beroende framkallande och ingen rolig avtändning biggrin.gif
aanderss
CITAT (skogstroll @ 28-12-2009, 16:49) *
du kan ju höra med doktorn om det kan vara nåt hormonbetingat också, det hade jag problem med men det blev bättre med sådan behandling istället

hur menar du då

CITAT (skånepåg @ 28-12-2009, 16:49) *
Hehe ok, men de kommer säkert hjälpa dej bra och var inte rädd för att höja dosen om du behöver sen, för de är bra som ångestdämpande oxå..
Jag får Lyrica mot min ångest för min läkare vill inte skriva ut tyngre (knarkar piller) Som han kallar det för det e ju farligt beroende framkallande och ingen rolig avtändning biggrin.gif

jag fick 20 mg
skånepåg
Ok hitta detta på en wiki, Rekommenderat startdos för vuxna är 20 mg per dag. De flesta behöver 30-40 mg för att varaktigt bli bättre. I Sverige rekommenderas 60 mg som maxdos, men studier har även gjorts på 80 mg. Pga. en mer långsam nedbrytning i kroppen rekommenderas halv dos till äldre. men du märker ju själv senare om du vill höja och testa det ^^ Har inte själv testa dem tongue.gif Men vet ungefär vad det finns där ute, ett ex jag hade i ett par år som pluggat psykologi och så har lärt mej mycket om diagnoser och andra saker som jag väldigt mycket behövt för mitt eget kunnande, jag själv visste inte ens att jag hade panik ångest förräns för 7 år sen som hon lärde mej om tongue.gif

http://sv.wikipedia.org/wiki/Citalopram
Irene_L
Aanders...håll inte på och testa själv nu! Håll dig till den dosen du har fått. Sen får du se hur det blir. Ska du ändra något sedan så gör man det när man har kontakt med sin läkare eller sköterska! Lycka till nu! kompiskram.gif
aanderss
jag skall börja med 10 mg i några dagar

CITAT (Irene_L @ 28-12-2009, 17:17) *
Aanders...håll inte på och testa själv nu! Håll dig till den dosen du har fått. Sen får du se hur det blir. Ska du ändra något sedan så gör man det när man har kontakt med sin läkare eller sköterska! Lycka till nu! kompiskram.gif

självklart lyder jag läkaren
skånepåg
Ja du får rådfråga din läkare först ^^
aanderss
jag gör bara som läkaren säger
Calypso_bulbosa
Precis läst igenom tråden. Håller tummarna,att du är på rätt väg nu aanderss och snart känner dig bättre. Åsså går vi mot ljusare tider,det hjälper ju oss alla! kompiskram.gif
aanderss
CITAT (HögaKusten @ 28-12-2009, 17:58) *
Precis läst igenom tråden. Håller tummarna,att du är på rätt väg nu aanderss och snart känner dig bättre. Åsså går vi mot ljusare tider,det hjälper ju oss alla! kompiskram.gif

kram1.gif

tack för att du bryr dig
Eva-Helene
Toppen Anders att du äntligen fick träffa någon som troode dig och brydde sig! Citalopram är säkert rätt medicin - den hjälpte mig! Första tiden kan vara lite knepig, men ge inte upp för det. Förbättringen kommer dessutom sakta smygande...så det där snacket om "lyckopiller" som var för några år sedan (när den typen av antidepressiva (seratoninåterupptagningshämmare) först kom), det är bara blahablaha! Det dröjer innan man själv märker förbättringen!
aanderss
CITAT (Eva-Helene @ 28-12-2009, 18:48) *
Toppen Anders att du äntligen fick träffa någon som troode dig och brydde sig! Citalopram är säkert rätt medicin - den hjälpte mig! Första tiden kan vara lite knepig, men ge inte upp för det. Förbättringen kommer dessutom sakta smygande...så det där snacket om "lyckopiller" som var för några år sedan (när den typen av antidepressiva (seratoninåterupptagningshämmare) först kom), det är bara blahablaha! Det dröjer innan man själv märker förbättringen!

vad hade du för problem
kram1.gif
Eva-Helene
CITAT (aanderss @ 28-12-2009, 18:59) *
vad hade du för problem
kram1.gif

Jag fick en vårdepression.
Alba
CITAT (aanderss @ 28-12-2009, 17:19) *
jag gör bara som läkaren säger

Du är klok Anders.

Lycka till. Du ska se att det blir bra. Nu har du tagit första steget för att få hjälp....starkt gjort.

smiley_small_hug.gif
anne-li i olofstorp
jättebra Aanders! Jag är stolt över det du åstadkommit idag!!!
Det kommer att bli jobbigt ett tag, mén då har du ett "bättre mående" att se fram emot!
Lycka till!
aanderss
CITAT (Eva-Helene @ 28-12-2009, 19:28) *
Jag fick en vårdepression.

jaha hur var de

CITAT (Alba @ 28-12-2009, 19:35) *
Du är klok Anders.

Lycka till. Du ska se att det blir bra. Nu har du tagit första steget för att få hjälp....starkt gjort.

smiley_small_hug.gif

mm jag är nöjd med mig själv i dag

CITAT (anne-li i olofstorp @ 28-12-2009, 20:09) *
jättebra Aanders! Jag är stolt över det du åstadkommit idag!!!
Det kommer att bli jobbigt ett tag, mén då har du ett "bättre mående" att se fram emot!
Lycka till!

mm ja jag hoppas att de blir bra någon gång. för jag har haft de jobbigt i ca 10 veckor

tack för allt stöd jag för på forumet ni är underbara
Biggan_
Så skönt att du har fått prata med en läkare och fått medicin. Det är ett stort steg i rätt riktning och också jag önskar dej lycka till!

aanderss
CITAT (Biggan_ @ 29-12-2009, 12:03) *
Så skönt att du har fått prata med en läkare och fått medicin. Det är ett stort steg i rätt riktning och också jag önskar dej lycka till!

kram2.gif
herkules
CITAT (aanderss @ 28-12-2009, 20:22) *
jaha hur var de

nu svarar jag för mig, har också haft årstidsbundna depressioner (vår) tidigare, men med åren har de klingat av.
för mig var ljuset det absolut svåraste, när vårljuset kom såg allt smutsigt ut, det var smutsigt ute, inne, människor var alldeles gråa, det fanns inget vackert och det fanns inget att glädjas åt. att vara deprimerad kan ju kännas som en skam bara det, men att vara deprimerad på våren var på något sätt ännu värre, då skulle man ju vara glad, överallt spirade det, livet återvände.
jag tyckte det var rena döden..
mm jag är nöjd med mig själv i dag

härligt att det händer något och att du fixade det på egen hand smile.gif
mm ja jag hoppas att de blir bra någon gång. för jag har haft de jobbigt i ca 10 veckor

jag är övertygad om att det kommer bli bra till slut men du ska inte ha så bråttom, låt det ta den tid det tar och försök vila i det, det ger sig.
tack för allt stöd jag för på forumet ni är underbara

du är inte så dum du heller wink.gif
aanderss
CITAT (herkules @ 29-12-2009, 12:18) *
nu svarar jag för mig, har också haft årstidsbundna depressioner (vår) tidigare, men med åren har de klingat av.
för mig var ljuset det absolut svåraste, när vårljuset kom såg allt smutsigt ut, det var smutsigt ute, inne, människor var alldeles gråa, det fanns inget vackert och det fanns inget att glädjas åt. att vara deprimerad kan ju kännas som en skam bara det, men att vara deprimerad på våren var på något sätt ännu värre, då skulle man ju vara glad, överallt spirade det, livet återvände.
jag tyckte det var rena döden..

härligt att det händer något och att du fixade det på egen hand smile.gif

jag är övertygad om att det kommer bli bra till slut men du ska inte ha så bråttom, låt det ta den tid det tar och försök vila i det, det ger sig.

du är inte så dum du heller wink.gif

tack för alla fina ord smiley_small_hug.gif
Eva-Helene
För mig var depressionen TOMHET. Jag såg inte att snön försvann och alla vårtecknen, grönskan som spirade, ljuset! Eller, jag såg det, men jag registrerade det inte crying.gif Det som är min viktigaste "återuppladdning" efter vintern - våren är min absoluta favoritårstid annars...
Och om jag läste eller hörde någon rolig historia, eller såg nåt roligt på tv, så skrattade jag för att jag visste att jag tyckte det var roligt - men jag kände det inte. Depression är rent jä**igt att ha...
skogstroll
ja det är hemskt att vara en trädgårdsmänniska och ändå på våren bara se mörker och hata fågelkvitter och glada jäkla människor. Jag blev erbjuden antidepressiva men vågade inte äta dem för jag trodde inte det var en bra lösning. Fick istället hormonpiller åt "rätt håll" och det funkade. Måste det gjort för sambon kallade dem snäll-piller mad.gif I alla fall har det inte kommit tillbaks så illa som det var då, inser att frisk luft, motion och nyttigt käk hjälper mig. Ibland blir jag deppig men det är nog jobbets fel
aanderss
intressant att läsa era erfarenheter
hattstugan
Skönt att du äntligen har fått hjälp!!! Ta en dag i taget nu så blir det bättre med tiden!! smiley_small_hug.gif
aanderss
CITAT (hattstugan @ 29-12-2009, 19:14) *
Skönt att du äntligen har fått hjälp!!! Ta en dag i taget nu så blir det bättre med tiden!! smiley_small_hug.gif

mm jag är glad för varje dag som är någerlunda bra kram1.gif
ängsvädd
Å vad bra att du har fått hjälp smile.gif Som de andra har skrivit så brukar antidepressiva ta lång tid innan de börjar verka, och med vissa tabletter finns en ökad självmordsrisk efter ett visst antal veckor - tror det är 4-8 veckor, men det har nog sköterskan koll på.

Bra inställning att vara glad för de dagar som är någorlunda bra.

Håller tummarna för dig

smiley_small_hug.gif
aanderss
CITAT (ängsvädd @ 29-12-2009, 23:00) *
Å vad bra att du har fått hjälp smile.gif Som de andra har skrivit så brukar antidepressiva ta lång tid innan de börjar verka, och med vissa tabletter finns en ökad självmordsrisk efter ett visst antal veckor - tror det är 4-8 veckor, men det har nog sköterskan koll på.

Bra inställning att vara glad för de dagar som är någorlunda bra.

Håller tummarna för dig

smiley_small_hug.gif

kram1.gif
aanderss
tack för allt stöd man får här
Aqvakul
Återkommen från min korta utlandsresa så konstaterar jag att du faktiskt fått konkret hjälp.
Antidepressiva och en psykkontakt - utmärkt! Som flera skrivit, försök att tåla dig för det dröjer innan medicinen och samtalen verkar. kompiskram.gif

edit: stavfel
aanderss
får man många samtal?

CITAT (Aqvakul @ 30-12-2009, 18:53) *
Återkommen från min korta utlandsresa så konstaerar jag att du faktiskt fått konktret hjälp.
Antidepressiva och en psykkontakt - utmärkt! Som flera skrivit, försök att tåla dig för det dröjer innan medicinen och samtalen verkar. kompiskram.gif

kram2.gif
Krolliljan
Klart att du ska ha så många samtal som du behöver. smiley_small_hug.gif kompiskram.gif
aanderss
CITAT (Krolliljan @ 30-12-2009, 19:38) *
Klart att du ska ha så många samtal som du behöver. smiley_small_hug.gif kompiskram.gif

ja jag hoppas de kram2.gif

de blir säkert upp o ner mycket
hattstugan
Jo det kommer att bli lite berg och dalbana!!! Men det går uppför mer än nerför!! Har gått igom den banan jag med!!! smiley_small_hug.gif
aanderss
CITAT (hattstugan @ 30-12-2009, 20:17) *
Jo det kommer att bli lite berg och dalbana!!! Men det går uppför mer än nerför!! Har gått igom den banan jag med!!! smiley_small_hug.gif

vad hände med dig o hur fick du det? kram2.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon