|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Ibland får man försöka flera gånger för att få en läkare som lyssnar. Jag tycker inte du ska ge upp ännu. Många gånger avfärdar läkare saker man tar upp samtidigt som man söker för nåt annat. Sök enbart för det här så måste dom lyssna åtminstone dom 15 minuter du har dom till förfogande.
aanderss
27-11-2009, 11:23
detta var bara tidsbokningen på vårdcentralen
Eva-Helene
27-11-2009, 13:31
Men nu...  ...det kan väl för 17 inte en sköterska avgöra på bara ett telefonsamtal heller!!! Herregud... Om en människa ringer och säger att den har problem med ett beteende så ska denne få en tid hos läkare! Det är enbart med ett möte öga mot öga, som någon (kanske) kan avgöra om beteendet är tvångsmässigt eller inte! Ring igen du, aanderss! Be om att få tala med någon annan om det är samma människa som svarar! I nödfall kan du ringa distriktsköterskan...
aanderss
27-11-2009, 13:46
jag var nere och besökte henne jag ringde inte
En sjuksköterska ska inte ställa diagnos, det gör läkare.
Myosotis
27-11-2009, 13:59
Här har du ett häfte som du kan skriva ut om du vill, bl.a. info om olika behandlingsmetoder incl. hjälp till självhjälp. Ett annat liv
aanderss
27-11-2009, 14:07
tack skall kolla
aanderss
28-11-2009, 20:21
står en del intresannt
aanderss
29-11-2009, 13:02
de är jobbigt
Gunilla T
29-11-2009, 15:46
Vad är det som känns jobbigt aanders?
aanderss
29-11-2009, 15:54
att man inte kan låta bli att fingra på skallmarna på glasögonen så ofta
Gunilla T
29-11-2009, 16:02
okej...har du försökt låta bli?...och hur går det?
aanderss
29-11-2009, 16:13
oja o de kan jag inte
Gunilla T
29-11-2009, 16:18
...är det någon annan som klagar på att du fingrar på glasögonen eller tycker du själv att det blivit jobbigt? ...dethär med linserna kanske var ett sätt att få slut på problemet eller...?
aanderss
29-11-2009, 16:22
ja de är en del som klagar och jag tycker att de är skit jobbigt
Gunilla T
29-11-2009, 16:25
..och så försökte du vara bussig och skaffa linser istället..
Har du funderat över dethär med att söka hjälp?
aanderss
29-11-2009, 16:33
ja de har jag. men vårdcentralen sa bara att jag skulle justera glasögonen
CITAT (aanderss @ 29-11-2009, 16:33)  ja de har jag. men vårdcentralen sa bara att jag skulle justera glasögonen Du får vara övertydlig när du ringer VC och beställer tid. Förklara att det inte är feljustering, utan ett tvångsbeteende du har.
aanderss
29-11-2009, 16:41
ja de har jag gjort men de bryr sig INTE
allt är så tråkigt när jag har de så
Gunilla T
Det kan ju kännas besvärligt detdär med att kontakta vårdcentralen, själv brukar jag tycka att det sitter någon drake där i telefon som vaktar ingången  och gärna vill att man inte ska besvära Är det svårt att ringa igen?
aanderss
jag får ont bakom öronen på kuppen
Myosotis
29-11-2009, 16:42
CITAT (aanderss @ 29-11-2009, 16:33)  ja de har jag. men vårdcentralen sa bara att jag skulle justera glasögonen  Men hallå är de dumma eller?! Försök någon annanstans där folk bryr sig!
aanderss
29-11-2009, 16:47
men vart? CITAT (Gunilla T @ 29-11-2009, 16:41)  Det kan ju kännas besvärligt detdär med att kontakta vårdcentralen, själv brukar jag tycka att det sitter någon drake där i telefon som vaktar ingången  och gärna vill att man inte ska besvära Är det svårt att ringa igen? jag ringde inte utan gick ner där
Myosotis
29-11-2009, 16:49
CITAT (aanderss @ 29-11-2009, 16:47)  men vart? Jag har tyvärr noll koll på hur vårdsystemet fungerar, blir bara allmänt förbannad över hur vissa anser sig kunna behandla patienter. Men ge inte upp!
Gunilla T
29-11-2009, 16:54
Okej, ibland får man ha vassa armbågar för att få det man vill. Om det är bättre för dig så gå dit igen och beställ en tid hos en läkare. Då frågar de förmodligen varför och då får du berätta vad det handlar om, du måste nog stå på dig och inte låta dig avfärdas.
Du fixar dethär aanders!
aanderss
29-11-2009, 16:58
ja jag VILL få ett SLUTT på detta NU
tack för alla goda råd
Gudrun i Göteborg
29-11-2009, 16:58
Instämmer med alla: Ge inte upp. Ring eller besök vårdcentralen igen och tala om att detta är ett jätteproblem för dig. Säg att dom skall ta dig på allvar och att du är orolig. Ge dig inte om någon försöker prata bort det utan upprepa vad du sagt. Vi är många här som vill hjälpa dig
aanderss
29-11-2009, 17:01
de är som sämst när man sitter ensam
Gunilla T
29-11-2009, 17:01
CITAT (aanderss @ 29-11-2009, 16:58)  ja jag VILL få ett SLUTT på detta NU Bra aanders!...ibland måste man nästan bli lite ilsk för att det skall hända något. Har du bestämt dig för att gå till vårdcentralen och beställa tid i morgon?
CITAT (aanderss @ 29-11-2009, 16:47)  men vart?
jag ringde inte utan gick ner där Testa med att ringa vuxenpsyk i den komun du bor.
aanderss
29-11-2009, 17:02
nä jag får se hur jag har de i morgon
Gunilla T
29-11-2009, 17:07
Vad är det som kan vara viktigare än dethär i morgon?
CITAT (aanderss @ 29-11-2009, 17:02)  nä jag får se hur jag har de i morgon Det kommer inte att gå bort över natten, så du bör ta tag i det, så du får hjälp...
aanderss
29-11-2009, 17:15
mm jag vet
Nä nu skall jag ta mig i kragen och sluta röra bågarna
Om du inte får hjälp i morgon så ring sjukvårdsrådgivningen. Det är helt fantastiska där. De lyssnar och gör allt för att försöka hjälpa till. Det är min erfarenhet av sjukvårdsrådgivningen.
Vid ett tillfälle erbjöd de sig t.o.m att ordna en tid på vårdecentralen åt mig. Jag tackade nej för jag ringde själv påföljande dag. För mig gällde det problemen jag har med nacken. Jag behövde starka värktabletter och det var helg men de ringde in en mindre dos på akuten som bara var att hämta....behövde inte ens köa där. Det kommer att kännas bra att få prata med någon och förklara hur du känner dig varför inte ringa redan ikväll ?
Jag menar nu inte att du ska strunta i vårdcentralen utan att ta sjukvårdsrådgivningen som ett första steg så du får prata om det.
Lycka till.
aanderss
29-11-2009, 17:41
jag får se om jag ringer i morgon. jag skall försöka jobba bort de själv först
enligt annhöriga så är jag inte sjuk
Jag tycker det mer låter som att det är någon form av Tics och det är ofta relaterat med stress och är övergående. Sonen hade det periodvis när han var yngre, han harklade sig typ 700 ggr/dag. Han själv märkte inte av det så mycket men omgivningen gjorde det ju såklart. Han fick det ofta när det var förändringar på gång. Tex när sommarlovet var slut och skolan började. Eller om det var något annat som han tyckte var jobbigt. Det kunde hålla på några veckor och så försvann det.
Min syster däremot har haft olika tvångsbeteende hela livet och det är helt andra grejor. Dammsuga flera ggr/dag, ha kliniskt rent, allt måste stå perfekt på hyllor mm. Mattfransarna måste ligga helt raka. Hon t om klippte av dom när hennes dotter började krypa.
aanderss
29-11-2009, 18:04
CITAT (Klura @ 29-11-2009, 17:52)  Jag tycker det mer låter som att det är någon form av Tics och det är ofta relaterat med stress och är övergående. Sonen hade det periodvis när han var yngre, han harklade sig typ 700 ggr/dag. Han själv märkte inte av det så mycket men omgivningen gjorde det ju såklart. Han fick det ofta när det var förändringar på gång. Tex när sommarlovet var slut och skolan började. Eller om det var något annat som han tyckte var jobbigt. Det kunde hålla på några veckor och så försvann det.
Min syster däremot har haft olika tvångsbeteende hela livet och det är helt andra grejor. Dammsuga flera ggr/dag, ha kliniskt rent, allt måste stå perfekt på hyllor mm. Mattfransarna måste ligga helt raka. Hon t om klippte av dom när hennes dotter började krypa. så är de nog man har fär lite att göra
Gunilla T
29-11-2009, 18:09
CITAT (aanderss @ 29-11-2009, 17:41)  jag får se om jag ringer i morgon. jag skall försöka jobba bort de själv först
enligt annhöriga så är jag inte sjuk aanders, jag uppfattade att du tycker dethär är jättejobbigt för dig och att du vill bli av med det, inte bara för att andra klagar på dig. Massor av människor lider av tvångstankar och tvångsbeteenden och hur illa du mår av dethär vet bara du själv. Varken anhöriga eller vi här på nätet vet hur du känner det och vi skall nog inte ställa några diagnoser. Det är inte konstigt att försöka smita undan det som är jobbigt, vi fegar nog ut alla ibland men du har redan försökt att jobba bort det och det kanske bara blir värre av det? Du måste ta första steget själv och ringa eller gå till vårdcentralen för att beställa tid, jag vet att du klarar det.
Jag är övertygad om, att du klarar att ringa och få hjälp.. Dina anhöriga kan inte veta hur du mår, och hur du uppfattar dina besvär. Är det jobbigt för dej, behöver du hjälp med att bryta ett mönster... Stå på dej, annars gör någon annan det...
aanderss
29-11-2009, 18:28
ja jag får se
Jag har klarat utav sådana problem själv innan
CITAT (aanderss @ 29-11-2009, 18:04)  så är de nog
man har fär lite att göra Ja, det kanske kan vara en anledning. Det blev iaf bättre de stunder sonen koncentrerade sig på något. Då "glömde han bort" att harkla sig en stund. Men jag tycker som flera andra här att du kontaktar vårdcentralen igen och får en tid hos en läkare som kan ställa en diagnos. Så du kan få bot på det om det besvärar dig mycket.
aanderss
29-11-2009, 18:58
skall först få ordning på linserna för de blir kanske bättre när jag slipper glasögon
herkules
29-11-2009, 20:02
CITAT (aanderss @ 29-11-2009, 18:58)  skall först få ordning på linserna för de blir kanske bättre när jag slipper glasögon ja, förhoppningsvis så blir det bättre. du verkar vara en klok man så jag tycker att du ska pröva med det du tycker känns bäst först, funkar inte det så kan du kontakta en vårdcentral (vill de inte ta i det så finns det alltid privatpraktiserande psykiatriker, psykologer, terapeuter). man kan hitta massor med hjälp på nätet nu för tiden också. lycka till! rättat stavfel
aanderss
29-11-2009, 20:04
CITAT (herkules @ 29-11-2009, 20:02)  ja, förhoppningsvis så blir det bättre. du verkar vara en klok man så jag tycker att du ska pröva med det du tycker känns bäst först, funkar inte det så kan du kontakta en vårdcentral (vill de inte ta i det så finns det alltid privatpraktiskerande psykiatriker, psykologer, terapeuter). man kan hitta massor med hjälp på nätet nu för tiden också. lycka till! tack för de orden
Myosotis
30-11-2009, 10:11
Har hört mig för lite nu, man kan tydligen ta kontakt direkt med psykiatrin. Det borde stå lämpliga telefonnummer i telefonkatalogen eller Region Skånes sjukvårdskatalog. Så får du prata med någon som tar dig på allvar. Man kan verkligen tappa modet när man får det bemötande du fick på vårdcentralen.
aanderss
30-11-2009, 12:08
pratade med vårdcentralen. de är en full ovana som du endast själv kan bota för du är inte psykiskt sjuk
Myosotis
30-11-2009, 12:21
Jaha, de är verkligen hjälpsamma. Ring direkt till psykiatrin, de är nog bättre lämpade att bedöma det!
aanderss
30-11-2009, 12:27
jag skall försöka få bot på de själv
Gudrun i Göteborg
30-11-2009, 15:24
Funderar om vi här på odla skall ringa upp aanderss vårdcentral och tala om för dom att "Nu skall ni ta aanderss på allvar och göra det han ber om!" Efter 20 samtal kanske dom begriper
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|