Full version: Jag retar mig på...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Aqvakul
CITAT (ninnisky @ 08-08-2010, 21:44) *
Det kan jag fortfarande reta mig lite smått på - och precis då kommer jag underfund med att jag sedan ett bra tag själv är en pensionär....
biggrin.gif

giggle.gif
ninnisky
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-08-2010, 19:32) *
När vuxna människor uttalar sig så, då behöver man inte vara förvånad att ungdomar är oft ännu värre mot äldre. Dom lär sig ju hemma detta.

Vi pensionärer betalar precis som du i äffären och vi har lika rätt att vistas

Varför inte ta det hela med lite humor? biggrin.gif
Meriona
CITAT (ninnisky @ 08-08-2010, 21:44) *
Det kan jag fortfarande reta mig lite smått på - och precis då kommer jag underfund med att jag sedan ett bra tag själv är en pensionär....
biggrin.gif

ungefär som när min pappa (84 år) ska hjälpa sina väninnor och han inte ser för att de har så dåligt ljus. "du vet pensionärer är ju så jäkla snåla" säger han då. Jag har inte ens ett bra svar.... crazy.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (ninnisky @ 08-08-2010, 21:47) *
Varför inte ta det hela med lite humor? biggrin.gif

Ninnisky när någon har den inställning att vi penionärer "lusar ner" da kann jag inte ta det med humor
Piccante
CITAT (Meriona @ 08-08-2010, 21:22) *
Jag kan reta mig på pensionärer som måste lusa ner affären just vid lunchtid. naughty.gif

pensionärer och tonåringar har flockbeteende, dock på olika tider.
ninnisky
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-08-2010, 19:50) *
Ninnisky när någon har den inställning att vi penionärer "lusar ner" da kann jag inte ta det med humor

Jo, jag kan ta det med humor - kanske beroende på att jag träffat Meriona IRL och förstår hennes skämt!
kompiskram.gif men jag försöker ta det mesta med humor och det mår jag sååå bra av.
netha
CITAT (Meriona @ 08-08-2010, 21:48) *
ungefär som när min pappa (84 år) ska hjälpa sina väninnor och han inte ser för att de har så dåligt ljus. "du vet pensionärer är ju så jäkla snåla" säger han då. Jag har inte ens ett bra svar.... crazy.gif

Jamen då handlar det inte om pensionärer i allmänhet ... utan om halvblinda lite senila äldre ... det är skillnad det.
Men också de har rätt till respektfullt bemötande.
Meriona
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-08-2010, 21:50) *

Det är jättesynd att du inte såg ironi-smileysen i mitt inlägg Elisabeth, jag trodde att ni alla efter dessa år insåg hur mycket jag är involverad i mina föräldrars liv. sad.gif

Som en liten paritet kan man undra varför komedi ska anses vara okej när det gäller lyten och invandrare, men inte äldre? blink.gif Reaktionerna fick mig att fundera....

CITAT (netha @ 08-08-2010, 22:00) *
Jamen då handlar det inte om pensionärer i allmänhet ... utan om halvblinda lite senila äldre ... det är skillnad det.
Men också de har rätt till respektfullt bemötande.

Ärligt talat så är det inte min sak att uppfostra min pappa.
netha
CITAT (Meriona @ 08-08-2010, 22:02) *
Det är jättesynd att du inte såg ironi-smileysen i mitt inlägg Elisabeth, jag trodde att ni alla efter dessa år insåg hur mycket jag är involverad i mina föräldrars liv. sad.gif

Som en liten paritet kan man undra varför komedi ska anses vara okej när det gäller lyten och invandrare, men inte äldre? blink.gif Reaktionerna fick mig att fundera....
Ärligt talat så är det inte min sak att uppfostra min pappa.

Uppfostra ... nej snälla du ... det var ju inte så jag menade.
Meriona
CITAT (netha @ 08-08-2010, 22:06) *
Uppfostra ... nej snälla du ... det var ju inte så jag menade.

Nej det var för väl, för det är nog för sent. Han är ganska så krass och frispråkig om man säger så..... Men älskad. Han har massor av kompisar som tycker om honom precis som han är, jag brukar tänka på det och hoppas att det blir så även för mig när jag blir gammal.
netaave
Jag retar mig på hela den här tråden biggrin.gif tongue.gif
Myosotis
CITAT (netaave @ 08-08-2010, 23:39) *
Jag retar mig på hela den här tråden biggrin.gif tongue.gif

Ja jag med, på vändningen den har tagit. Låt Meriona vara ifred, det finns inte många människor som bryr sig så mycket om sina medmänniskor och ställer upp för dem som hon gör. Ska man inte få vara ironisk -fear-.gif
ängsvädd
Det är svårt det här med ironi när det gäller skriven text o man inte känner varandra IRL - kan lätt missförstås. Jag skriver alltid numera *obs ironi* när jag är ironisk.
netha
CITAT (Myosotis @ 09-08-2010, 11:24) *
Ja jag med, på vändningen den har tagit. Låt Meriona vara ifred, det finns inte många människor som bryr sig så mycket om sina medmänniskor och ställer upp för dem som hon gör. Ska man inte få vara ironisk -fear-.gif

Visst får man vara ironisk .... men då tycker jag att man kan tala om det ... jag vet inte vad alla smajlisar betyder. Låter vara ifred ... absolut!
malcolm
När jag startade den här tråden var inte meningen att starta ett världskrig utan mera att kunna ge uttryck för småsaker och bagateller som man retar sig på i vardagen. Det är en sak att reta sig på något och en helt annan om man tar det på blodigt allvar och inte kan släppa det utan går och ältar.

Vad det gäller köer i matbutiken så slipper jag det numera, handlar mest på Willys och där kan man scanna in sina varor själv vilket är bra för kunden men i förlängningen tar det säkert bort arbetstillfällen. Igår råkade jag dock ut för avstämning och fick packa upp alltsammans för manuell kontroll vilket man kan reta sig på, speciellt om man har handlat mycket men det är ingen idé att skälla på personalen eftersom det inte är de som styr när kontroll skall ske utan en slumpgenerator i datasystemet.
fuchsian

Det är svårt att skriva det man skulle kunna säga till personen i fråga (ingen här i forum) och då skulle det uppkomma mindre irritation från båda hållen. Här blir texten som talar och sedan massa barnsliga bilder på köpet.
Sådant förekommer inte med de människor man pratar och ser personen i fråga.
Det gäller att hålla iskär dessa och visa mer hänsyn och de som inte kan det, låt bli det då.

Tråden heter ju om att man retar sig på något, inte ska man då börja blanda i olika människogrupper som det har skett. Det kan bli irriterande, men man ska tänka efter, är det värt mödan? .... fuchian...
Meriona
CITAT (malcolm @ 09-08-2010, 12:50) *
När jag startade den här tråden var inte meningen att starta ett världskrig utan mera att kunna ge uttryck för småsaker och bagateller som man retar sig på i vardagen. Det är en sak att reta sig på något och en helt annan om man tar det på blodigt allvar och inte kan släppa det utan går och ältar.

Vad det gäller köer i matbutiken så slipper jag det numera, handlar mest på Willys och där kan man scanna in sina varor själv vilket är bra för kunden men i förlängningen tar det säkert bort arbetstillfällen. Igår råkade jag dock ut för avstämning och fick packa upp alltsammans för manuell kontroll vilket man kan reta sig på, speciellt om man har handlat mycket men det är ingen idé att skälla på personalen eftersom det inte är de som styr när kontroll skall ske utan en slumpgenerator i datasystemet.

usch ja, det är jobbigt när man får avstämning. Jag har istortsett slutat självskanna pga det. För jag fick "fel" en gång för att personalen lagt baguetterna på fel ställe (under fel EAN-kod), och efter det fick jag sjuttielva avstämningar på raken, fast att det egentligen inte var jag som hade gjort fel. -cry-.gif

CITAT (ängsvädd @ 09-08-2010, 12:28) *
Det är svårt det här med ironi när det gäller skriven text o man inte känner varandra IRL - kan lätt missförstås. Jag skriver alltid numera *obs ironi* när jag är ironisk.

Ja man får nog börja vara övertydlig, så får man hoppas att det hjälper. sweatingbullets.gif Men ibland känns det då som om man idiotförklarar andra, och då kan DET reta upp någon. sleeping.gif
bergvallmo
CITAT (Meriona @ 09-08-2010, 13:10) *
usch ja, det är jobbigt när man får avstämning. Jag har istortsett slutat självskanna pga det. För jag fick "fel" en gång för att personalen lagt baguetterna på fel ställe (under fel EAN-kod), och efter det fick jag sjuttielva avstämningar på raken, fast att det egentligen inte var jag som hade gjort fel. -cry-.gif

Ja man får nog börja vara övertydlig, så får man hoppas att det hjälper. sweatingbullets.gif Men ibland känns det då som om man idiotförklarar andra, och då kan DET reta upp någon. sleeping.gif

Jo, men det är ju jättesvårt att veta när man kommer att reta upp någon. För är det inte så med oss människor att vissa dagar blir man sur för något som man en annan dag inte ens skulle bry sig om.

Jag höll med dig i det du skrev om affären och skrev som jag gjorde om apoteket eftersom jag en lunch i våras var dit och lokalen var överfylld. Det betyder ju inte att jag avskyr pensionärer i allmänhet och tycker att de borde hålla sig inne under lunchtid.

Det här är ju en tråd för vardagsirritationer. Och den dagen blev jag irriterad eftersom jag hade ont om tid smile.gif
malcolm
Det gäller att ha en positiv grundsyn och läsa inläggen med glimten i ögat och inte förutsätta att människor är ute efter att skada/göra illa. Smileys har tillkommit just för att man skall kunna markera en sinnesstämning, en kompensation för kroppsspråk och tonfall som man missar i det skrivna språket. Jag avskydde smileys förut men inser att de behövs i många fall men inte ens då går budskapet hem alla gånger och det kan jag reta mig på.
ninnisky
CITAT (malcolm @ 09-08-2010, 11:23) *
Det gäller att ha en positiv grundsyn och läsa inläggen med glimten i ögat och inte förutsätta att människor är ute efter att skada/göra illa. Smileys har tillkommit just för att man skall kunna markera en sinnesstämning, en kompensation för kroppsspråk och tonfall som man missar i det skrivna språket. Jag avskydde smileys förut men inser att de behövs i många fall men inte ens då går budskapet hem alla gånger och det kan jag reta mig på.

tummenupp.gif bra skrivet!
bergvallmo
Ja, och kanske är det så att det inte räcker med ett par smileys. I vissa inlägg kan det ju finnas 10-15 stycken.. Tänk om det blir smileyinflation wink.gif
malcolm
CITAT (bergvallmo @ 09-08-2010, 13:27) *
Ja, och kanske är det så att det inte räcker med ett par smileys. I vissa inlägg kan det ju finnas 10-15 stycken.. Tänk om det blir smileyinflation wink.gif

Det är det redan på sina håll...
Meriona
CITAT (ninnisky @ 09-08-2010, 13:25) *
tummenupp.gif bra skrivet!

Jag håller med Ninnisky, verkligen bra formulerat, malcolm! tummenupp.gif

CITAT (bergvallmo @ 09-08-2010, 13:27) *
...Tänk om det blir smileyinflation wink.gif

Smileys som är så söta? En smiley-parad kunde kanske liva upp. giggle.gif
ängsvädd
CITAT (Meriona @ 09-08-2010, 13:10) *

Det är så sant så sant - här på småbråk retar man alltid upp någon vad och hur man än skriver.
Huggorm
Ytterligare en trafiksituation som jag retar mig på är folk som har större bil än de klarar av att hantera. Ofta minibussar som pontiac trasporter och volkswagen caravelle, samt husbilar. Många förare har ju ingen aning om hur stor bilen är, och möter man dom på en smal väg klarar dom inte av att hålla ut åt sidan eftersom dom inte vet hur bred bilen är. Att ställa sig rakt i parkeringsrutorna är omöjligt för dom, ett hjul skall alltid stå inne i rutan bredvid och blockera den trots att det är brist på parkeringsplatser. Eftersom jag har en väldigt liten bil brukar jag ändå använda dessa parkeringsrutor, och det blir då så trångt att förarna av de för stora bilarna inte klarar av att komma av rutan eftersom dom fortfarande inte klarar av att hantera sina bilar. Att betrakta detta kan värma en elak själ som min devil.gif

Sedan retar jag mig på handikappsparkeringar också. Inte sällan är det brist på vanliga parkeringsplatser, och så trångt att folk får parkera på trottoarer och refuger. De enda rutor som alltid är tomma är handikapplatserna. De absolut bäst placerade parkeringsplatserna blir aldrig använda, utan folk får trängas på resterande, icke tillräckliga platser.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 09-08-2010, 15:44) *
Sedan retar jag mig på handikappsparkeringar också. Inte sällan är det brist på vanliga parkeringsplatser, och så trångt att folk får parkera på trottoarer och refuger. De enda rutor som alltid är tomma är handikapplatserna. De absolut bäst placerade parkeringsplatserna blir aldrig använda, utan folk får trängas på resterande, icke tillräckliga platser.

Jag kan faktiskt reta mig på dom som inte har den empatiska förmågan att de kan förstå att funktionshindrade inte kan förflytta sig så långt och att de faktiskt är betydligt mer illa ute än andra om de inte hittar någon plats att stå på...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 09-08-2010, 15:54) *
Jag kan faktiskt reta mig på dom som inte har den empatiska förmågan att de kan förstå att funktionshindrade inte kan förflytta sig så långt och att de faktiskt är betydligt mer illa ute än andra om de inte hittar någon plats att stå på...

Man skulle kunna införa ett system som tillåter andra att nyttja platsen när övriga platser är fulla. Eller så kunde man nöja sig med en handikapplats, i stället för två. Jag har ändå aldrig sett någon nyttja dessa platser, så en plats borde räcka. Just dessa platser finns precis utanför dörren på ica, det är ju inte direkt utanför apoteket eller läkarmottagningen om man säger så...
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 09-08-2010, 16:01) *
Man skulle kunna införa ett system som tillåter andra att nyttja platsen när övriga platser är fulla. Eller så kunde man nöja sig med en handikapplats, i stället för två. Jag har ändå aldrig sett någon nyttja dessa platser, så en plats borde räcka. Just dessa platser finns precis utanför dörren på ica, det är ju inte direkt utanför apoteket eller läkarmottagningen om man säger så...

Var glad så länge du har ben att gå med! Själv åker jag taxi till ICA och då är det tur att det finns handikapplats nära ingången att släppa av oss med handikapp på. Taxin står inte kvar i rutan och väntar. Men du kanske tycker att handikappfordon ska stanna för av- o påstigning mm mitt där folk ska köra på parkeringen så att ingen kommer nån vart alls.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 09-08-2010, 16:33) *
Var glad så länge du har ben att gå med! Själv åker jag taxi till ICA och då är det tur att det finns handikapplats nära ingången att släppa av oss med handikapp på. Taxin står inte kvar i rutan och väntar. Men du kanske tycker att handikappfordon ska stanna för av- o påstigning mm mitt där folk ska köra på parkeringen så att ingen kommer nån vart alls.

Men räcker det inte med en handikapplats för att stiga ur? För övrigt verkar de flesta handikappade föredra konsum, som ligger 50m bort och har egna handikapplatser.
*Stintan*
Så du tycker att handikappade ska handla på konsum för att du ska få parkera din bil nära ICA:s entré. Har man egen bil och är handikappad så måste man väl få stå någonstans. Om dina ben fungerar kan du väl gå en bit eller också kan du handla någon annan tid på dygnet.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 09-08-2010, 16:43) *
Så du tycker att handikappade ska handla på konsum för att du ska få parkera din bil nära ICA:s entré. Har man egen bil och är handikappad så måste man väl få stå någonstans. Om dina ben fungerar kan du väl gå en bit eller också kan du handla någon annan tid på dygnet.

Det skrev jag väll inte? Jag skrev att de handikappade verkar föredra konsum, och det är en uppfattning jag har fått efter att ha besökt båda butiker många gånger. Visst kan jag gå en bit, men det är otroligt irriterande när det finns ledig platser som i stort sett ingen får lov att utnyttja.
*Stintan*
Tror knappast att du skulle vilja byta tillvaro med en handikappad.
fuchsian

brukar sätta en lapp på bilrutan, om det inte finns ett handikappintyg.
Jäkla dåligt att ta en plats från dem som behöver den.

En man med ett handikapp blev så rosenrasande att han skrev en väldigt träffande meddelande till den som missbrukade handikapplatser och jag träffade honom när jag skulle till biblan, så flyttade jag min bil längre bort för att ge en plats till honom.
som tack för hjälpen fick jag en bunt av hand "skriverier" som jag har använt mig av om jag sett någon som upptar utan lov en handikapplats, samt att jag meddelar reg. numret till Polisen.

Jag själv hade ett tillstånd under ett år och har medlidande med dessa människor. kanske det enda sättet att komma ut? ....fuchian ....
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 09-08-2010, 17:15) *
Tror knappast att du skulle vilja byta tillvaro med en handikappad.

Har jag påstått det då?

För övrigt såg jag en gång en man som parkerade på en handikapplats, plockade fram ett handikappbevis och satte i rutan, och gick sedan lugnt iväg. Jag förutsätter att det var en förfalskning. Hur ser egentligen handikappbevisen ut, är det ett vanligt papper, eller är det inplastat eller på annat sätt svåra att kopiera?
malcolm
* snåla människor (ekonomiskt och emotionellt)
* självupptagenhet
inkans
Jag retar mig på att man lägger en massa energi på att försöka att inte reta sej på saker utan att det löser något. När värmen kom, så märkte jag att det inte längre gick att sova med öppet fönster. Ett högfrekvent tjut invaderade vår trädgård och uteplats. Ett sånt där tjut som svider i öronen efter ett tag.

Förstod till slut att grannen installerat Air Condition, med följden att vi inte längre kan öppna sovrumsfönstrena för svalka när det behövs. Alla våra sovrum vätter mot den grannen.

Har funderat på om jag ska acceptera att man aldrig mer kan njuta av uteplatsen varma kvällar / sova med öppet fönster när det är varmt eller riskera att bli "gnälltant" och tappa den hittills bra kontakten med grannen. Kanske är det någon justering som behövs för att AC:n inte ska tjuta?

Jag stör mej på att jag inte kan acceptera tjutet och samtidigt inte vill riskera grannsämjan genom att påpeka att det faktiskt tjuter så att det stör oss.

Just för stunden är det förstås inte ett problem, men de få kvällar som är njutbara vill man ju kunna njuta...

Huggorm
CITAT (inkans @ 09-08-2010, 17:29) *
Jag retar mig på att man lägger en massa energi på att försöka att inte reta sej på saker utan att det löser något. När värmen kom, så märkte jag att det inte längre gick att sova med öppet fönster. Ett högfrekvent tjut invaderade vår trädgård och uteplats. Ett sånt där tjut som svider i öronen efter ett tag.

Förstod till slut att grannen installerat Air Condition, med följden att vi inte längre kan öppna sovrumsfönstrena för svalka när det behövs. Alla våra sovrum vätter mot den grannen.

Har funderat på om jag ska acceptera att man aldrig mer kan njuta av uteplatsen varma kvällar / sova med öppet fönster när det är varmt eller riskera att bli "gnälltant" och tappa den hittills bra kontakten med grannen. Kanske är det någon justering som behövs för att AC:n inte ska tjuta?

Jag stör mej på att jag inte kan acceptera tjutet och samtidigt inte vill riskera grannsämjan genom att påpeka att det faktiskt tjuter så att det stör oss.

Just för stunden är det förstås inte ett problem, men de få kvällar som är njutbara vill man ju kunna njuta...

Det blir nog svårt att göra något med AC:n så den tystnar, och det blir nog svårt att tvinga grannen att hålla den avstängd också. Enda chansen är om grannen vill vara snäll, men AC:n har säkert kostat en massa pengar så det är inte säkert att det är så intressant att hålla den avstängd...
sommarhumla
* När kvällstidningarna slår upp krigsrubriker om doku-"sopa"-kändisar för att få sälja extra nummer. duh.gif

* När diverse sportevenemang sopar bort vartenda program från tv-tablån. Varför kan inte SVT (tex) skapa en utpräglad kanal som går igång så fort det är OS, VM, EM osv osv där all sport kan samlas.

* Att det begås övergrepp på barn och även kvinnor och män för den delen.

* Att det finns folk som utan samvete plågar sina husdjur.

gnon49
Igår retade jag mig riktig rejält på en händelse som jag inte har något svar på. Laddade bilbatteriet. När det var klart och kablarna ditsatta var bilen heldöd. Inte en något visade att batteriet var inkopplat. Hämtade starthjälpen och bilen gick igång. Och NU fungerade batteriet och verkade hur uppladdat som helst. Retade mig på att jag inte vet vad som hände. Det kan ju hända igen så nu ligger starthjälpen i bilen för säkerhets skull. Problem som jag inte har något svar på får mig att gå upp i limningen.
Malvia
CITAT (sommarhumla @ 09-08-2010, 17:57) *
* När diverse sportevenemang sopar bort vartenda program från tv-tablån. Varför kan inte SVT (tex) skapa en utpräglad kanal som går igång så fort det är OS, VM, EM osv osv där all sport kan samlas.

* Att det begås övergrepp på barn och även kvinnor och män för den delen.

* Att det finns folk som utan samvete plågar sina husdjur.

Håller med, håller med mycket vad ni allt skriver i denna tråd.

För övrigt retar jag mig på bilister som ligger under hastighetsbegränsningen och inte kan lägga sig på väggrenen när folk som vill t.ex. åka 90 på en 90-väg vill förbi.

Jag tänker inte skriva vilken kategori dessa förare är, men jag tror många redan vet.
Gita
CITAT (Meriona @ 08-08-2010, 12:02) *
Ja det är jättebra! tummenupp.gif
Men eftersom jag vill läsa själv så.... -cry-.gif (Ingen läser ju så bra som jag... flirting.gif )

Fast läsning o bilkörning passar inte så bra ihop. Jag sitter i bilen minst en timme per dag (till o från jobbet) och konsumerar massor med talböcker.
Gita
andersen
CITAT (Malvia @ 09-08-2010, 18:35) *
Håller med, håller med mycket vad ni allt skriver i denna tråd.

För övrigt retar jag mig på bilister som ligger under hastighetsbegränsningen och inte kan lägga sig på väggrenen när folk som vill t.ex. åka 90 på en 90-väg vill förbi.

Jag tänker inte skriva vilken kategori dessa förare är, men jag tror många redan vet.

Jag retar mej på folk som inte förstår att hastighetsbegränsningen vid tex 90km/h betyder att det är inte tillåtet att köra fortare en så, dvs det är en övregräns för den lagliga farten och det betyder inte att man måste köra i 90km/h, utan på landsvägar som inte är motortrafikleder/motor vägar osv,så kan man mycket väl se mopeder, traktorer, cyklar, som många gånger kör på väggrenen det är något som man bör tänka på.
fuchsian
CITAT (Huggorm @ 09-08-2010, 17:24) *
Har jag påstått det då?

För övrigt såg jag en gång en man som parkerade på en handikapplats, plockade fram ett handikappbevis och satte i rutan, och gick sedan lugnt iväg. Jag förutsätter att det var en förfalskning. Hur ser egentligen handikappbevisen ut, är det ett vanligt papper, eller är det inplastat eller på annat sätt svåra att kopiera?

Hej Huggormen,
Det önskar jag verkligen inte, är glad att jag blev frisk.
Dessa riktiga handikappsbevis som man lägger fram på instrumentbrädan är inplastade med persons namn, kommun, stad och med bild (som i körkort) och de görs i ordning i lokala kontor efter att de fått in ett läkarintyg och sedan tar de beslutet om personen ska beviljas, eller hur länge ska det gälla, fr. 3mån. och högst 3år, då det ska omprövas.
Dessa är mkt eftersökta på den svarta marknaden, särskilt om man fått den nyss och de ser att den gäller en längre tid. Där kan ju allt förfalskas.
Vad jag vet, kan man få en tillfällig tryck på papper, men endast om personen har en skada, operation, i benen (händer gäller inte) som kanske varar några veckor.
Det sistnämnda är jag inte säker på hur de har det, men då 8 år sedan under mina operationer gjordes det som jag beskrev i början, med bild och allt. Dom är i regel ljusblå.
I det fallet du beskriver, kan det gälla att mannen hade en hustru/anhörig som han skulle hämta. En frisk bilförare får använda kortet endast om den handikappade finns i närheten, annars blir det böter el. likn.
De äkta har också euro-stjärnan på, för de gäller också i de flesta euroländer, mig veterligen.
Hoppas du fick svar på den frågan. Kanske förstår du i mitt tidigare inlägg min irritation när de används fel. .. fuchian ....
Malvia
CITAT (andersen @ 09-08-2010, 19:02) *
Jag retar mej på folk som inte förstår att hastighetsbegränsningen vid tex 90km/h betyder att det är inte tillåtet att köra fortare en så, dvs det är en övregräns för den lagliga farten och det betyder inte att man måste köra i 90km/h, utan på landsvägar som inte är motortrafikleder/motor vägar osv,så kan man mycket väl se mopeder, traktorer, cyklar, som många gånger kör på väggrenen det är något som man bör tänka på.

Nu är det min inställning till hastighetskörning du retar dig på.

Jag har blivit åthutad många ggr för att inte gått åt sidan trots att jag kört över hastighetsbegränsningen, när BMV och Audi-förare vill om och inte tydligen behöver rätta sig efter begränsningarna.

Men det som jag retar mig på är när folk som kör gör allt utom att koncentrera sig på körningen och diskuterar hellre med telefonen/passageraren/ än att ha fokus på trafiken.
andersen
CITAT (Malvia @ 09-08-2010, 19:16) *
Nu är det min inställning till hastighetskörning du retar dig på.

Jag har blivit åthutad många ggr för att inte gått åt sidan trots att jag kört över hastighetsbegränsningen, när BMV och Audi-förare vill om och inte tydligen behöver rätta sig efter begränsningarna.

Men det som jag retar mig på är när folk som kör gör allt utom att koncentrera sig på körningen och diskuterar hellre med telefonen/passageraren/ än att ha fokus på trafiken.

Ja lite gran smile.gif Det som jag menar är att, den som gör omkörningen skall göra det på ett säkert sätt, och det innerbär inte att tvinga någon annan att göra manövrar, som kan ställa till det itrafiken.
Malvia
CITAT (andersen @ 09-08-2010, 19:22) *
Ja lite gran smile.gif Det som jag menar är att, den som gör omkörningen skall göra det på ett säkert sätt, och det innerbär inte att tvinga någon annan att göra manövrar, som kan ställa till det itrafiken.

Det klart att det ska köras om på säkert sätt, och inte heller ska man tvinga nån till något,..........

men, när bilister pendlar mellan 65-85 på en 90-väg och sen när man äntligen kan köra om så pratar människan i mobiltelefon eller kollar kartan med sin passagerare.

Då har man inte fokus och stör dom som kommer bakom och trafikrytmen.
ängsvädd
CITAT (inkans @ 09-08-2010, 17:29) *

Kanske kan du få grannen att flytta utomhusdelen så att ni inte blir störda? Fy vad jobbigt med ett ständigt pågående högfrekvent ljud.
Red Top
CITAT (malcolm @ 09-08-2010, 13:23) *

Mycket bra formulerat Malcolm.

Jag har oxå ogillat "smilisar" förut. Men har blivit något av en smiley-freak. Det finns ju en uppsjö av underbara uttrycksfulla varianter.

Irriterar mig ibland på folk som använder fel smiley. Det kan verkligen leda till missförstånd och irritation.

Merionas naughty.gif ('naughty') däremot, betyder ju att hon retas med oss. Går ju inte att missförstås.
netaave
CITAT (Aqvakul @ 09-08-2010, 15:54) *

Du tog orden ur munnen på mig eller när folk ställer sig på handikapparkeringar och sitter kvar i bilen. Men för den skull inte ens flyttar sig när det kommer nån med tillstånd på rutan utan vederbörande ska behöva säga till först.
Finns även dom som parkerar på handikapparkering utan tillstånd vid stormarknader och dylikt. Ett tag hade vi tillstånd för dotterns skull, då hade jag lappar i bilen jag satt på varenda bil som stod utan tillstånd. Jag blir vansinnig på sån nonchalans.

CITAT (Huggorm @ 09-08-2010, 16:01) *

Var snäll och förklara för mig hur den handikappade ska kunna flytta den bilen då han kommer och behöver "sin" plats????
Red Top
CITAT (Huggorm @ 09-08-2010, 17:24) *
Har jag påstått det då?

Alla handikapp syns inte utanpå.

Om han lugnt promenerade iväg, kanske han hade ett allvarligt hjärtfel. Eller en allvarlig lungsjukdom, som gjorde att han bara kunde gå korta sträckor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon