Full version: Jag retar mig på...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Huggorm
CITAT (Meriona @ 06-08-2010, 08:30) *
Jag retar mig på att det är så många restauranger som stänger över sommaren i vår stad. Hopplöst att äta lunch nån stans, ska de skackars turisterna bara kunna äta korv&bröd eller pizza tro?

Macdonalds på Överby stänger aldrig
Meriona
CITAT (Huggorm @ 06-08-2010, 08:40) *
Macdonalds på Överby stänger aldrig

Nä det är sant, men det är ju också skräpmat. sad.gif Turisterna tror nog att vi bara äter sånt i Sverige.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 06-08-2010, 08:41) *
Nä det är sant, men det är ju också skräpmat. sad.gif Turisterna tror nog att vi bara äter sånt i Sverige.

Nej då, swedish meatballs är välkända i stora delar av världen biggrin.gif
xlxl67
Fast swedish meatballs säljs ju bara på skräpmatställena nu i sommar. Har ett sådant i Tolltorpsdalen fast vilken turist skulle hitta dit biggrin.gif
Huggorm
CITAT (xlxl67 @ 06-08-2010, 08:59) *
Fast swedish meatballs säljs ju bara på skräpmatställena nu i sommar. Har ett sådant i Tolltorpsdalen fast vilken turist skulle hitta dit biggrin.gif

Samt på Ikea världen över
xlxl67
ja just det ja - det lilla företaget också...
silos
Nu har jag tänkt och tänkt vad jag retar mig på och kom på en sak:jag kan reta mig på medmänniskor som talar nedlåtande om invandrare som kommer till Sverige och på ungdomar som "kladda" ner husfasader och skär sönder och bränner upp parkbänkar och skriker åt äldre människor.
malcolm
CITAT (Whiskuchi @ 05-08-2010, 19:04) *
Haha, här kastar vi bäver i trähus rotfl.gif

Sista punken var tänkt som självironi för att jag är medveten om mina egna fel och brister.
malcolm
CITAT (Huggorm @ 06-08-2010, 08:23) *
Alla invandrare kör ju inte BMW, det är bara killarna mellan 18-30. Övriga kör ford eller gamla risiga japsar.

En äldre BMW eller Mercedes är dessutom inte speciellt dyr i inköp och brukar oftast vara i fint skick och kan lätt tas för att vara mycket nyare än vad den är.
Myosotis
Jag retar mig på när folk säger Kalifooornien fast det heter Kalifornien. När man väl har lagt märke till ett fult uttal eller återkommande språkfel går det liksom inte att sluta irritera sig. Som att det heter antingen kl. 9-18 eller mellan klockan 9 och 18. Alla säger mellan 9 till 18. Felfelfel.
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 06-08-2010, 14:33) *
Jag retar mig på när folk säger Kalifooornien fast det heter Kalifornien. När man väl har lagt märke till ett fult uttal eller återkommande språkfel går det liksom inte att sluta irritera sig. Som att det heter antingen kl. 9-18 eller mellan klockan 9 och 18. Alla säger mellan 9 till 18. Felfelfel.

Oj jag kanske säger fel för jag säger nog Kallifårnien blush.gif tror jag iallafall.
andersen
Jag retar mej på tjejer i sådana här byxor.

Huggorm
Om man säger california då? Rätt internationellt, men egentligen fel i Sverige. Jag tycker att det ibland kan vara svårt att hålla reda på vad svenskarna har hittat på att utländska platser skall kallas

CITAT (andersen @ 06-08-2010, 14:51) *

Det är för att inte blöjorna skall synas
Malvia

Hur ska en tjejs byxor se ut då enligt dig?
*Stintan*

Asfult och verkar fruktansvärt obekvämt men reta mig på folks klädsel var lääänge sen jag gjorde. Förresten 8:an tycker jag ser riktigt snygga ut tummenupp.gif
andersen
Malvia, jag tycker att vanliga jeans är snyggt på tjejer.
Malvia
CITAT (andersen @ 06-08-2010, 15:09) *

Ja det håller jag med om , men det finns ju de som kanske passar bättre i "haremsbyxor" än i vanliga jeans.

Jag tänker dom som har tjock rumpa och/eller feta lår, etc
Huggorm

tummenupp.gif
mamamaggan
CITAT (malcolm @ 06-08-2010, 13:50) *
Sista punken var tänkt som självironi för att jag är medveten om mina egna fel och brister.

Förstod jag väl , du har humor du Malcolm !

CITAT (Red Top @ 06-08-2010, 08:39) *
Jag retar mig sällan på folk. Känns meningslöst.

Men forumfolk som inte läser hela trådar eller inlägg, innan de kommer med kommentarer, kan jag irritera mig på.

Inskränkta, okunniga människor med fördomar retar jag mig inte på. Jag blir heligt förbannad.

Jag lyssnar, nästan, dagligen på 'Ring P1'. Ibland är det bara roligt, men ibland blir jag så arg att jag glömmer att jag har ont.

Sådana förmiddagar får jag mycket gjort. giggle.gif

Lyssnar tyvärr inte på P 1( ska nog lyssna någon dag ) men resten skriver jag under på .
malcolm
CITAT (Myosotis @ 06-08-2010, 14:33) *

Mina föräldrar sa alltid Canaaada med långt a istället för med kort men det kunde jag leva med.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 06-08-2010, 16:02) *
Mina föräldrar sa alltid Canaaada med långt a istället för med kort men det kunde jag leva med.

Så säger dom i Norge med, det låter väldigt konstigt
Alphaville
Jag kan reta mig på trafikmarodörer som inte blinkar. Eller de som absolut måste köra om där det är absolut olämpligt.

Jag kan också reta mig lite på min egen otålighet. thumbdown.gif
Huggorm
Något som retar mig i trafiken är folk som inte kan planera sin körning. I stället för att hålla uppsikt och fortsätta igenom rondellerna på en gång så kör dom fram, stannar, kollar åt sidorna, lägger sedan i ettan och kör. Den berömda kvinnliga simultankapaciteten sträcker sig uppenbarligen inte till bilkörningen.
Anki på Öland
CITAT (Huggorm @ 06-08-2010, 16:47) *
Något som retar mig i trafiken är folk som inte kan planera sin körning. I stället för att hålla uppsikt och fortsätta igenom rondellerna på en gång så kör dom fram, stannar, kollar åt sidorna, lägger sedan i ettan och kör. Den berömda kvinnliga simultankapaciteten sträcker sig uppenbarligen inte till bilkörningen.

Johodå! Så där är gubbar som gör...... flirting.gif
Anki
Mollis
CITAT (Huggorm @ 06-08-2010, 16:47) *

Och det där med kvinnlig simultankapacitet vet du väl, är något som männen hittat på för de själva ska slippa göra så mycket flirting.gif
malcolm
* de som gör vansinnesomkörningar för att sedan svänga av 100 m längre bort.
* de som inte tar hänsyn
* de som roffar åt sig
* ögontjänare och kappvändare
* mig själv eftersom jag inte tar mig för att göra det jag borde och det är nog det värsta.

Du är för gammal för att bry dig om hur tjejer klär sig. rotfl.gif
Tikka
Jag kan nog reta mig på många små saker när jag är i obalans med mig själv wacko.gif ...är jag i balans med mig själv ja då ställer jag mig i den längsta kön i affären smile.gif
Alphaville
CITAT (malcolm @ 06-08-2010, 18:30) *
* de som gör vansinnesomkörningar för att sedan svänga av 100 m längre bort.

Sånt kan man bli en aning arg på.
Piccante
Om man ska reta sig på hur folk klär sig så tycker jag allmänt att fenomenet lösa boxershorts är det fulaste och mest opraktiska som finns i underklädesväg. Kan inte begripa att de tillverkas alls.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag retar mig på egoister
på alla som skräper ner överallt, slänger allt där dom går och står

på alla som kör bil och pratar samtidigt i mobilen (igår kom en bil rakt emot oss, när min sambo tutade då vaknade den. Men då lyfte han mbilen - så om han vill sägar att ni ser väl att jag pratar i telfonen)

på alla som inte längre vet skillnaden mellan ditt och mitt

på alla hänsynslösa människor som finns överallt nuförtiden - som t.ex. här i huset när dom tror dom kan göra precis hur dom vill trots att det är 72 lägenheter här, i affärer, i stan - ja överallt.

Berith
Vad jag retar mej på? Ja det beror nog lite på vilket humör jag är på. Och när och var. g.gif

Brevbäraren tex är nåt jag inte retar mej på nu för semestervikarierna är toppentoppentoppen!! yahoo.gif I går fick vi posten halv ett, och dom senaste veckorna har den kommit runt kvart i ett till två. Det är skillnad det mot ordinarie brevbärare som kommer senare och senare och senare... Precis före semestern kom han halv fyra. Det retar jag mej på jättemassor. mad.gif Speciellt när man hör att folk säger att han fikar både här och där... Tydligen är det inlagt fikapauser för att han har så långa arbetsdagar.

Jag retar mej på folk som "måste" röka överallt. Bara för att det inte är förbjudet att röka där, eller? Inte förbjudet = tillåtet? Tex precis utanför matbutiken så måste dom hetsdra i sej en cigarett utifall att dom får gifttrycksfall närmsta halvtimman. sick.gif Dom är så äckliga!!

Jag retar mej på all reklam som avbryter hela tiden. Om dom nu nödvändigtvis måste göra reklam, varför har dom inte kommit på att den kan vara rolig eller lockande så man vill ha det dom försöker sälja?

Volvoförare! Dom retar jag mej på. Rejält. Som häromdan när jag skulle till en populär butik och det inte fanns en enda parkeringsplats över. Eller jo det fanns det, tre stycken. Två egentligen om man räknar att ena platsen skulle varit upptagen av en Volvo. Fast nu var alla tre upptagna av en enda Volvo som ställt sej på tvären längst fram tvärsöver alla tre platserna. Hur sjutton tänker man då??

Och för några veckor sen var det en annan volvoförare som utmärkte sej. Tyvärr en kvinna. Jag körde på en hundraväg, låg i 100-110 enligt mätaren och blir omkörd av just en kvinna i Volvo. Hon segar sej om och lägger sej framför. Och sänker farten till 95... dunno.gif Alla som låg bakom oss fick försöka köra om när tillfälle gavs för att hon skapade en lång kö med sin manöver. Hur sjutton tänkte hon då??

Visst undrar jag över varför det blinkas vänster i rondeller. Man får nämligen inte svänga vänster där. Och förresten så svänger inte dom vänsterblinkande till vänster heller, utan kör rakt fram och ev sväng görs åt höger. Ibland med blinket fortfarande åt vänster, eller i bästa fall inget blink alls. Väldigt, väldigt sällan blinkas det åt höger när det svängs åt höger. Dom flesta av vänsterblinkarna är yrkeschaufförer.... slap.gif Och många av resten är volvoförare!

Vad retar jag mej på mer...? g.gif Finns massor, men det beror som sagt på humör och när och var. Har hört en reklamsnutt ett par dar nu där dom sjunger "9-5"-låten men i egen version och tjejen som sjunger säger "he's working nine till five". Till!! nono.gif

Återkommer säkert med mer...
Aqvakul
Tur att man inte kör Volvo... biggrin.gif
Huggorm
CITAT (Berith @ 07-08-2010, 09:15) *
Visst undrar jag över varför det blinkas vänster i rondeller. Man får nämligen inte svänga vänster där. Och förresten så svänger inte dom vänsterblinkande till vänster heller, utan kör rakt fram och ev sväng görs åt höger. Ibland med blinket fortfarande åt vänster, eller i bästa fall inget blink alls. Väldigt, väldigt sällan blinkas det åt höger när det svängs åt höger. Dom flesta av vänsterblinkarna är yrkeschaufförer.... slap.gif Och många av resten är volvoförare!

Jag håller med om att det känns väldigt fel att blinka vänster inför en rondell där man så att säga skall svänga vänster. Men det är faktiskt så lagen ser ut nu, skall man vänster skall man blinka vänster före rondellen, för att inne i rondellen börja blinka höger när det blir dags att svänga ut. Den lagen har ändrats flera gånger. Inte sällan ser man folk som blinkar vänster före rondellen, men sedan inte byter till höger utan svänger ur rondellen fortfarande med vänster blinkers igång slap.gif

Personligen blinkar jag bara när jag skall ur rondellen, men det är egentligen fel. Det ger dock färre missuppfattningar.
Noak
Jag retar mig på alla nya ord, eller kanske man kan kalla det ny vokabulär, inom skolan:
Den nya läroplanen ska implementeras.
Omdömen är summativa eller formativa..
Eleven ska utveckla kunskap i ( vad jag förstår så betyder det att lära sig om).

OSV
Det här var bara några exempel.
En kompis och jag brukade göra vad vi kallade "floskel-bingo" inför skolstarten. Vi ritade en bingoplatta, skrev i årets "ord" och sen satte vi oss tillrätta på första föreläsningen och kryssade. Det hände att vi fick bingo. Och rätt många av dessa ord används inte längre alls.
Så vari ligger vitsen att döpa om gamla företeelser med nya namn?

Berith
CITAT (Huggorm @ 07-08-2010, 10:20) *
Jag håller med om att det känns väldigt fel att blinka vänster inför en rondell där man så att säga skall svänga vänster. Men det är faktiskt så lagen ser ut nu, skall man vänster skall man blinka vänster före rondellen, för att inne i rondellen börja blinka höger när det blir dags att svänga ut. Den lagen har ändrats flera gånger. Inte sällan ser man folk som blinkar vänster före rondellen, men sedan inte byter till höger utan svänger ur rondellen fortfarande med vänster blinkers igång slap.gif

Personligen blinkar jag bara när jag skall ur rondellen, men det är egentligen fel. Det ger dock färre missuppfattningar.

Men det finns inget vänster i en rondell, det är ju rakt fram eller utfart höger. Rondellen är ju egentligen en vanlig korsning som dom gjort rund. Finns väl inte många som blinkar vänster när dom kör rakt fram i en korsning?

Eller har dom gjort om "rakt fram" till att betyda "vänster" bara för att det handlar om en rondell? unsure.gif
Huggorm
CITAT (Berith @ 07-08-2010, 10:55) *
Men det finns inget vänster i en rondell, det är ju rakt fram eller utfart höger. Rondellen är ju egentligen en vanlig korsning som dom gjort rund. Finns väl inte många som blinkar vänster när dom kör rakt fram i en korsning?

Eller har dom gjort om "rakt fram" till att betyda "vänster" bara för att det handlar om en rondell? unsure.gif

Men du förstår nog vad som menas med "vänster". Titta åt vänster innan du kör in i rondellen så ser du en väg som går åt vänster. Du blir också tvungen att vrida ratten åt vänster för att komma dit.
Berith
CITAT (Huggorm @ 07-08-2010, 10:59) *
Men du förstår nog vad som menas med "vänster". Titta åt vänster innan du kör in i rondellen så ser du en väg som går åt vänster. Du blir också tvungen att vrida ratten åt vänster för att komma dit.

Jo självklart kommer det en väg från vänster, och man kollar såklart om det kommer andra bilar från just vänster. Men du kan ändå inte svänga åt det hållet, alltså finns ingen anledning att blinka vänster.

Du sa att det fanns en lag om att man skulle blinka vänster när man kör in i rondellen?
Huggorm
Får ta tillbaka mitt påstående, nu är det tydligen nog att blinka när man skall ur en rondell. Jag kollade upp det en annan gång, och hittade på vägverkets hemsida att man även skall ge tecken före rondellen. Men nu håller dom på att montera ner vägverkets hemsida eftersom den myndigheten har delats upp, så jag hittar det inte längre. Andra källor anger nu att man inte behöver blinka före en rondell. Just som det borde vara alltså!
Berith
CITAT (Huggorm @ 07-08-2010, 11:17) *
Får ta tillbaka mitt påstående, nu är det tydligen nog att blinka när man skall ur en rondell. Jag kollade upp det en annan gång, och hittade på vägverkets hemsida att man även skall ge tecken före rondellen. Men nu håller dom på att montera ner vägverkets hemsida eftersom den myndigheten har delats upp, så jag hittar det inte längre. Andra källor anger nu att man inte behöver blinka före en rondell. Just som det borde vara alltså!

Ok! Då kan jag alltså fortsätta reta mej på vänsterblinkarna. 000.gif flirting.gif
Anki på Öland
Är det inte jättebra att man visar före rondellen vart man tänker köra så den som kör i innerfilen vet att man inte tänker snedda in mitt framför en som en del gör..... det retar mig mera kom jag just på - dom som s.a.s kör om i rondellen och tränger sig in tvärsöver filerna för att komma före........
Anki
andersen
CITAT (Anki på Öland @ 07-08-2010, 11:43) *
Är det inte jättebra att man visar före rondellen vart man tänker köra så den som kör i innerfilen vet att man inte tänker snedda in mitt framför en som en del gör..... det retar mig mera kom jag just på - dom som s.a.s kör om i rondellen och tränger sig in tvärsöver filerna för att komma före........
Anki

Nej det tycker inte jag, när man använder blinkers så skall man svänga åt det hållet, är det så att man anväder blinkers åt vänster innan rondeller så skulle det ju betyda att man skall köra imot trafiken! man skall se rondeller som en korsning, inte blinkar man när en vanlig väg svänger.

En annan sak med vänsterblink i rondell är att folk sedan har kvar vänsterblink och svänger av höger.
Anki på Öland
CITAT (andersen @ 07-08-2010, 11:58) *
Nej det tycker inte jag, när man använder blinkers så skall man svänga åt det hållet, är det så att man anväder blinkers åt vänster innan rondeller så skulle det ju betyda att man skall köra imot trafiken! man skall se rondeller som en korsning, inte blinkar man när en vanlig väg svänger.

En annan sak med vänsterblink i rondell är att folk sedan har kvar vänsterblink och svänger av höger.

Men det säger väl sig själv att man inte kör emot körriktningen, lika väl som man inte tar vänsterfilen i en vanlig korsning när man svänger vänster utan tar ut svängen så jag kommer i rätt körriktning....... man måste väl ändå ta för givet att ens medtrafikanter ha liiiite uppe i knoppen....... och räknar man rondellen som en korsning som du säger så blinkar i alla fall jag vänster när jag skall svänga vänster.
Att folk sen inte slutar blinka vänster när dom kör ur rondellen är väl ung. samma sak som alla dom som kör bilar där jag misstänker att just den årsmodellen hade blinkers som extrautrustning...... d.v.s. dom svänger glatt åt alla håll utan att blinka alls.....
Anki
*Stintan*
Eller när den som ligger i högerfilen ska vidare runt i rondellen och den som ligger i vänsterfilen ska rakt fram kan det ju bli rätt stökigt.

Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 07-08-2010, 12:09) *
Eller när den som ligger i högerfilen ska vidare runt i rondellen och den som ligger i vänsterfilen ska rakt fram kan det ju bli rätt stökigt.

Då gör vanligtvis den som ligger i högerfilen fel, eftersom han borde ha lagt sig i vänsterfilen i stället, men det finns säkert rondeller där det ändå är tillåtet att göra så. Man får studera skyltar och vägmarkeringar innan man kör in i rondellen.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 07-08-2010, 12:12) *
Då gör vanligtvis den som ligger i högerfilen fel, eftersom han borde ha lagt sig i vänsterfilen i stället, men det finns säkert rondeller där det ändå är tillåtet att göra så. Man får studera skyltar och vägmarkeringar innan man kör in i rondellen.

Medan vägverket och andra okunniga debatterar och försöker komma på enhetliga trafikregler vid "rondellkörning" tänker jag fortsätta köra som jag lärde mig i början av 60-talet. Rondellerna idag ser likadana ut nu som då.
http://www.trafiksakerhet.eu/dokument/pdf/...blad_040602.pdf
blomkronan
Jag retar mig på folk som mitt i ett samtal, kan ta fram mobilen och svara!!! ohmy.gif
Det händer ofta på jobbet att kunder gör det! och när man är ute på hundpromenad och träffar en annan hundägare och när vi står och småpratar, ringer deras telefon och utan att ens ursäkta sig... bara svarar!!
Men om den jag pratar med ursäktar sig först "detta samtal måste jag ta" då är det OK tycker jag smile.gif
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 07-08-2010, 12:41) *
Medan vägverket och andra okunniga debatterar och försöker komma på enhetliga trafikregler vid "rondellkörning" tänker jag fortsätta köra som jag lärde mig i början av 60-talet. Rondellerna idag ser likadana ut nu som då.
http://www.trafiksakerhet.eu/dokument/pdf/...blad_040602.pdf

Som sagt, skall man vänster så väljer man vänster körfält, annars gör man fel, det syns tydligt i din länk
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 07-08-2010, 12:58) *
Som sagt, skall man vänster så väljer man vänster körfält, annars gör man fel, det syns tydligt i din länk

Exakt men blinkar också vänster tills man ska byta blink till höger körfält för att köra ut ur rondellen.

Men tydligen tvistar även de lärde på vägverket och lagstiftarna hur trafikreglerna ska se ut numera vid just rondellkörning.
Monarda
Det går inte en dag utan att jag retar mig på något, maken däremot retar sig praktisk taget aldrig och då brukar jag beskylla honom för att vara oengagerad. Om man retar sig så bryr man sig. Jag kommer att sluta reta mig den dagen jag lägger näsan i vädret.

Mobilmarodörer retar jag mig speciellt mycket på. Ansvarslöst folk som kör bil och talar i mobilen eller sms:ar. Hur många ouppklarade olyckor är inte orsakade av detta? Utöver Sverige är det bara Malta, Serbien, Moldavien och Albanien som tillåter mobilsnack under körning.
Folk som talar högt och ljudligt i mobilen så att man ofrivilligt får ta del av högst personliga detaljer. Och som blomkronan tidigare nämnde - svarar i mobilen och avbryter mitt i pågående samtal.

Så retar jag mig på att klåfingriga trafikmuppar måste kladda på dom regler för rondellkörning som gällde när jag tog mitt körkort i början på 70-talet och som fungerat alldeles utmärkt. Jag kommer naturligtvis att fortsätta med blinka vänster in och höger ut om det så blir det sista jag gör.

Så retar jag mig alldeles in i vassen på folk som inte orkar lägga tillbaks varorna i rätt hylla när dom plötsligt upptäcker att dom inte ville ha det dom först trodde. Värst är det när det ligger kylvaror hur som helst. Stod i kön till kassan framför en barnfamilj en gång och den lille pojken kom på att det var en grej han inte ville ha. När grabben ville gå tillbaka med varan sa pappan åt honom att lägga ifrån sig den i närmaste hylla! Och så retar jag mig på att jag inte vågade vända mig om och ge pappan en åthutning.
Men nu för tiden är det för det mesta bäst att hålla inne med det man retar sig på. Man kan ju faktiskt bli förpassad till dom sälla jaktmarkerna om man råkar på fel person.
Ophelia
Finns ganska mycket som retar mig vid olika tidpunkter.

Retade mig på en kärring som satt och gnällde på tåget i torsdags. Hon uppträdde på ett korkat sätt mot tågpersonalen så jag reste mig och bytte vagn.

Senast idag insåg jag att jag retar mig på människor som slickar röv och springer till chefen och babblar men enbart gällande vissa av kollegorna. Det är kollegialt. Föredrar att helt enkelt strunta i chefen och fördela mitt missnöje direkt till personen som det gäller och skiljer inte mellan kollegor. Retar mig helt enkelt på fulmobbing. Blivit (ö)känd (tror jag) på att vara en bitch när arbeten inte blir gjorda och stoppas undan i fack för att man inte klarar av arbetet men hellre det än att smyga bakom ryggarna och anmäla. Jag kom nu på att jag även retar mig på människor som hellre låter andra ta och slita och själva smiter undan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon