Full version: Marsvinstråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Wilmer
kiss.gif Från tjejerna till Wilmer. Knölar låter lovande, hoppas mammamarsvin mår bra smile.gif Burr!!! Låter väldigt kallt och otäckt, jag gillar inte kyla.. Förtydligande tilll Meriona; hos marsvinen är det varmt men i övriga huset kallt yes.gif Korven var och hälsade på hos oss i undervåningen. Har de torrt och mat och allt det där klarar de ju lite kallare, men jag har blivit så shåpig och med Korvis till - och från kisspip vill jag inte chansa. När de var små laddade jag buren med gosrullar, hö och hus och bode kallt i mitt primitiva hus, inga problem.

NU vill marsvinen och vi att badrummet ska bli färdigrenoverat så de kan flytta ner till vardagsrummet igen, saknar deras sällskap på kvällarna. Och vill gärna slippa vattenflask drickandet på nätterna giggle.gif Lite mysigt med morgon hälsningarna när jag vaknar dock.
Meriona
Hmmm, sätt sambon på att uppfinna en tystgående vattenflaska, Wilmer, så blir ni rika som små troll sen! smile.gif
Wilmer
Meriona, sambon ska föreställa ekonomen i familjen (hrm) och jag konstruktören så jag får nog ta på mig den rollen (så kan han börja spara pengar). Hohohoo!

Nu smaskas det i burarna, kvällsmaten serverad i form av grönsaker. Nog för att det är mysigt att somna till, men knaprandet på nätterna kan vara lite för högljutt, bankande av grenar i väggarna och annat. Hoppas de kan få flytta ner i helgen, sedan blir det marsvinsrace på golvet och bad för smutsiga små grisar.
Meriona
Hur har det gått med nattsömnen? shy.gif

Hoppas att man kan få komma på marsvinsgos nån dag i mellandagarna. smile.gif
Wilmer
Oj så dåligt inget svar från mej! NU har de små fått flytta ur sovrummet och ner i vardagsrummet igen. De är nöjda med mera sällskap och jag är NÖJD som får sova i lugn och ro! Indra kände igen ljudet av gurkakniven på första skäret giggle.gif Givetvis är mellandagsgos välkomnat.

Nu har Mininöffe, Henrik gått upp till 1010 gram. Stora killen går snart om tjejerna i vikt! I omfång har han varit större länge med sin fluffiga päls.

God jul till alla oinkers därute, hoppas på gosiga foton från er under ledigheten 000.gif
Wilmer

julmys med marsvinen.jpg

Henrik är med och öppnar julklapparna.jpg

God jul alla marsvinsvänner! I år har vi firat jul bara med marsvinen och frukost i stallet för alla andra var hemma med feber. Husse och matte öppnade presenter på golvet och sedan var det golvrally för alla marsvinen med utspridda godsaker och rullar med mera att springa i. En alternativ jul helt enkelt w00t.gif Marsvinen fick en stor fin gurka i sin julstrumpa och sedan lite annat att knapra på. Marsvinsjulbordet var till belåtenhet, brysselkål är mumma.

santa.gif santa.gif santa.gif santa.gif santa.gif
Myosotis
Vänta lite... vad är bak och vad är fram? g.gif
Meriona
CITAT (Myosotis @ 25-12-2010, 13:49) *
Vänta lite... vad är bak och vad är fram? g.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
(Jag har för mig att han är mest vit fram)
Wilmer

Mini karta.jpg

Meriona
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Det dröjde en stund innan jag kunde läsa den röda texten. giggle.gif
Myosotis
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Tack för förtydligandet! rotfl.gif
Wilmer
tummenupp.gif Alltid redo för en förklaring smiley_small_hug.gif Henrik kände sig lite stött så jag fick rycka in snabbt. Ärligt talat så tog jag bilden för det såg lite hårigt ut giggle.gif Annars ser man hans ansikte riktigt bra, men så där från ovan såg det lurvigt ut.
Biggan_
wub.gif Lillplutten!

Inte konstigt han blev stött när matte fotar kisspölen! Genant ju! rolleyes.gif

Wilmer
blush.gif Tänkte ju att kisspölen kunde indikera en bakdel i närheten, förlåt Mini! Det kan tillochmed ha varit Isas kvarvarande pöl, men den låg så lämpligt till.

I dag är de invägda, alla tre hade gått ner något, de har varit lite uggiga då vi varit sjuka, kan säkert bero på det. Inga enorma nedgångar, men Mini rasade ner under kilot igen. Fortsätter hålla kollen på dem, matar och håller det varmt hos dem. De är pigga och JÄTTE glada att få kuta på golvet igen.
omk
CITAT (Wilmer @ 26-12-2010, 01:21) *

Mini karta.jpg

Sicket litet troll !!
Ett kilo dammtuss !!
Underbar bild !!
Wilmer
giggle.gif Inte alla som väger sina dammtussar och hoppas på viktökning crazy.gif
Wilmer
Nutidsbild från familjen marsvin. Henrik gosar med husse för matte stod inte ut med sprattelgubben som skulle skutta upp och sätta sig i nacken hela tiden. Se så snällt han slappar hos husse, typiskt.

Henke slappar hos husse.jpg

sockertoppen.jpg

Men SER faktiskt ansiktet väldigt bra på honom, eller hur?

Edit, Mini började gråta när han såg att jag skrivit HENRIKA; han har ju sina kulor kvar och allt!
Myosotis
CITAT (Wilmer @ 06-01-2011, 22:50) *
Henrik gosar med husse för matte stod inte ut med sprattelgubben som skulle skutta upp och sätta sig i nacken hela tiden.

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Förlåt att jag skrattar, men jag trodde först att du fortfarande pratade om husse rotfl.gif
Wilmer
giggle.gif Då skulle jag fått nackskott..
omk
Med dom mustascherna ser Henke nästan ut som en liten Tamarin-apa !

Mmmm, han njuter iaf .... 110 % !!! 000.gif
Wilmer
giggle.gif Tamarinapa, ett nytt smeknamn. I går var han lite åt det hållet, skutt upp på axeln från stillastående i knäet som den värsta lilla klängapan.
Olle A
Söt som en tamarinapa! smile.gif

[attachment=57401:Tamarinapa.jpg]

Olle
Wilmer
giggle.gif Ja, det finns en viss likhet, men husse påpekar att det är fel färg!
Olle A
Av det 17 arterna av tamarinapor finns det säkert de som är ännu mer lika. smile.gif Nu råkade jag ha en bild på den gyllene lejontamarinen, en starkt hotad art som Köpenhamns zoo (där bilden är tagen) driver ett räddningsprojekt för och har släppt ut flera apor i Brasiliens atlantregnskogar.

Olle
Wilmer
g.gif Har nog sett apor som liknade Henrik lite mer nu när jag tänker efter. Söta var de gyllene också!
omk
Jag har försökt lägga in en fin bild på den Tamarinapa jag tänkte på, men DET GÅR INTE hur jag än försöker !!! ranting.gif
Får lägga in en sida med en bild på istället. Scrolla ner litegrann så ser ni den lille rackaren jag ville visa !

http://www.clipperz.com/users/marco/blog/2...longing_tamarin

Visst är han lite lik Henrik, va ??
Wilmer
rotfl.gif Ja, verkligen lik! Dessutom ybersöt!
Meriona
CITAT (Olle A @ 07-01-2011, 20:40) *
Söt som en tamarinapa! smile.gif

[attachment=57401:Tamarinapa.jpg]

Olle

HUR många apor är det egentligen på din bild Olle, det är en himla massa armar, ben och svansar tycker jag! rolleyes.gif
Olle A
Det är tre, även om det inte är helt lätt att se att den närmaste har en unge i famnen. smile.gif

Olle
Wilmer
I dag fyller Henrik, Mininöffe 6 månader. Det har firats med lite klippning av pälsen och sedan första badet. Han var klibbig i pälsen och lite fnasig, så det blev havrechamponering och balsam efteråt. Han tog det med jämnmod! Nu har vi fönat och myst under filten för att bli helt torr.

nöffis badar.jpg

veckans bad henke.jpg

fångad i en stormvind.jpg

efterbadetmys.jpg

anne-li i olofstorp
Såååå gottigt! Lillen börjar bli stor, får lära sig att bada och mysa och mycket mer förstår jag!!! Gosis!
Wilmer
Japp, nu rejsar han för fullt på golvet inte bara i buren, i början var han tveksam till golvet faktiskt. Nästa steg är att äta ur hand det gör han i knäet men inte i buren.. Han är så gosig att man blir mjuk i hjärtat kiss.gif Tyvärr hatar Indra honom med passion än, så det är han och Isa som får gosa.
omk
Nämen, vad stor han är ! Som en liten hund !
Fast det är klart, väger "trollet" 1 kg, så ... rolleyes.gif

Åh, SÅ mysigt i filten efter badet ...
(Kolla bakbenen !! giggle.gif )
Wilmer
Visst är det sött med bensprattlet kiss.gif Han liksom de flesta marsvin jag haft ligger gärna på sidan när de storslappar, med bakbenen spretande. Några av dem rullar gärna ihop sig som små pälsbollar på sidan, så gör Henke och Indra men inte Isa. Hon ligger rak med frambenen rakt frammåt som en prinsessa.

Meriona
Nämen Grattis Henrik! yaay.gif yaay.gif Fin blev du också! smile.gif
Var det nya badrummet han fick inviga?
Wilmer
Ja, det var invigning av badkaret, mycket lättare än att bada i balja. Han verkade tycka det var heeelt ok!
Biggan_
Men vilken badpojke han är lill-Henke! wub.gif
Han ser ut att gilla läget! tummenupp.gif
Wilmer

Kom och prata om djur-dricksfontäner på jobbet, visst ser det sött ut? Det skulle säkert min "lille" Henke uppskatta som sörplar i sig vatten i parti och minut.

Från

Peter Gurneys hemsida
omk
Aha, det blir utbyggnad av nya badrummet förstår jag, MED "Fontana di Trevi" !!! laugh.gif
Wilmer
giggle.gif Fontana di marsvino.... Sjutton också, att vi inte la in golvvärme, marsvinsspa och fontän slap.gif
omk
CITAT (Wilmer @ 24-01-2011, 21:05) *
... marsvinsspa ...

Det kanske vore en affärsidé rent av ??!!
Typ pensionat med "all inclusive" !!!
Wilmer
rotfl.gif Gurkvatten och morotsstavar, litet bubbelbad och varma frotéhanddukar, lilla hörummet och dricksfontäner.. Hm, ja, och smorda tassar, ansiktsmassage...
omk
Ja, precis och havreschampo och fön med max dB på 40 ? I princip tyst ...

OCH mustaschtrimning !!!

Har tom ett bra namn ; Henkes håla ....
Wilmer
Fniss, kom med och häng med ditt marsvinsgäng tummenupp.gif Kanske lite havregrötsmassage? Havreinpackning? Bara inte polarna käkar upp varandra.. Ja, havrechampo är ett måste, finns det havrebalsam också kanske.. Så de slipper dofta onaturlig bordell som med balsamet jag har?
omk
CITAT (Wilmer @ 24-01-2011, 21:23) *
Så de slipper dofta onaturlig bordell ...

Ojdå, det finns alltså "naturliga marsvinsbordeller" ?? naughty.gif

Då passar ju "Henkes håla" ännu bättre !!!
Wilmer
blush.gif Ojdå, så tänkte jag inte.. Men han har ju kulorna kvar whistling.gif Nja, alltså, balsamet jag använder är rätt parfymerat, men det funkar jättebra.
Wilmer
Sådärja, tillslut! Har väntat på mer avancerade leksaker till marsvin. Inte för att det behövs, men för att.. Det finns till alla lägre naughty.gif stående djurarter... Slog till direkt när jag såg denna. Insåg att ett möjligen två marsvin skulle klara den rätt snabbt. Marsvin ett gör vad som helst för mat, Indra, alias korven.. Ja, hon klarade nivå ett och två rätt omgående. Nivå tre har vi inte testat, tror de sitter lite hårt för ett marsvin, men det kommer... Isa satt bara och pussade på det hon skulle flytta, Henke som var sist nosade bara efter tjejdoften slap.gif

Nivå ett, en skiva ska puttas undan för att nå godiset.

Nivå två, blåa ploppar ska skyvas på för att hitta godiset, den nivån var lättast..

korv leker steg ett.jpg

korv leker steg ett klar.jpg

steg två.jpg

lätt som en plätt.jpg

Myosotis
biggrin.gif Vad gulligt!
Wilmer
yes.gif Nästa gång ska Henke vara hungrig och först tummenupp.gif
Meriona
Jag tror bara att den där grejen funkar på matmonster. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon