|
Full version: Marsvinstråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Suck!! Nu hade Isa en fästing mitt i virveln på rompan. Alla har nu haft varsin, men Korvis såg värst ut. Isas ovän var seg och bedrövlig så husse fick dra ordentligt för att få bort den. Hans fästingplockare är suverän, "snaran". Så, nu är det bara att hoppas att alla fästingarna varit friska!
Nu har Henke badat igen för att se om kletet i pälsen försvunnit efter parasiterna. Annars blir det väl att köra en omgång till.. Isas päls har redan växt ut för fullt, vilket känns otroligt härligt!
Just nu tröstar vi husse med gos i soffan, för han har det lite jobbigt på jobbet. Korven tröstar med att tigga mat.
Biggan_
08-09-2011, 22:37
CITAT (Wilmer @ 08-09-2011, 22:56)  Korven tröstar med att tigga mat.  Så gulligt av henne!
Flemming
11-09-2011, 21:41
Fina bilder Wilmer.
Dom bruna har klara drag av marsvin medan dom gråa mer liknar känguru Är det två olika arter ?
Ja, de bruna är Kapybaror, de som du tycker liknar kängurur är Maror. De är superaktiva jämfört med Kapybarorna, rusade runt som värsta kaninracet. Jag tycker de är väldigt lika kaniner eller harar. De hade lite marsvinslika ljud för sig, annars har de ingen större likhet, nej.
Flemming
11-09-2011, 22:00
Jaha,det var därför du skrev Mara under texterna... Tänkte att dom hade döpt djuret till Mara. Tror jag skall nöta lite på kudden
 Man kan aldrig vara tydlig nog. Jag var OTYDLIG helt enkelt Natti
Flemming
12-09-2011, 22:39
CITAT (Wilmer @ 11-09-2011, 23:10)   Man kan aldrig vara tydlig nog. Jag var OTYDLIG helt enkelt Natti  Knappast otydlig,snarare en trött Flemming och det är han idag också... Har tittat på bilderna och läst texten,så nu är jag med på noterna. Trött,tack och godnatt !
Meriona
13-09-2011, 15:11
Hade de inga Agoutis? De var typ nåt mellanting mellan marsvin och maror eller vad man ska säga.
 Inga agoutis..
Meriona
14-09-2011, 18:34
Synd. Du får åka med oss nästa jul då och se dem IRL.
Kan vi svänga förbi Peru också då
Meriona
15-09-2011, 08:44
javisst!
Meriona
23-09-2011, 18:57
Hej små kompisar, jag hörde en låt på radion idag. Oinkytonk woman tror jag den hette.  Ni mår väl bra?
Vi tjejer mår bra, men stackars Indra hade en fästing på rumpan igen  jäkla kryp! Matte och husse börjar få svårt att hitta bra gräs, det är mycket tråkigt.. Lillkillen stinker och har sig som vanligt, men han ska tydligen bo kvar här så vi får vänja oss. Över ett år har ju gått... I helgen är det marsvinsutställning, vi ska inte vara med eftersom vi fick nossvamp sist av något stinkigt marsvin och den har inte gått bort än (finns tydligen inga medel vi mår bra av direkt att använda). Men matte ska dit och kika! Ps. Gurkaskörden mattas av också, hösten är INTE rolig för små marsvin. Var låten bra?
Meriona
27-09-2011, 13:31
Nämen NÄ! En dum fästing nu igen?
Jo... Och vi som har TBE här  Kan man vaccinera marsvin????????
Meriona
28-09-2011, 11:43
Det tror jag inte. Men kan de få det då? Hmmm vem forskar på sånt.
INGEN  bryr sig om marsvin  så det vet man inte... I allafall, som vanligt, inte de vet. jag frågar ju.
Meriona
28-09-2011, 19:30
Så lite marsvin i denna tråd! Fick fota de två som var vakna, Rufset sov i huset.. Matte fiskar marsvin.jpg gosnos.jpg
Ruffset vaknade och blev lite putt under morgongosen då hon förstod att hon missade fotosessionen i går, så här får ni; villocksåvaramedpåbild.jpg
Meriona
15-10-2011, 18:08
Himmel så söta de är,  man blir alldeles förtrollad! Nu vill jag komma på marsvinsfika!
Biggan_
17-10-2011, 21:20
Dom är jättegulliga alla tre!
SÅÅ söta !! Men tänk så olika de är ändå, utseendemässigt ! (Ja, personligheterna är ju lika skiftande, om jag förstår Wilmer rätt !!) Henke har väldigt lång päls, Korvis väldigt kort (och med en otroligt söt mun !) och Rufset, ja, hon stoltserar med "mellanlång"  OCH sköldpadda ! Jag lär mig något nytt om dessa små krabater, varje gång Wilmer lägger in ny info / bilder !!
Maria, marsvinsfika, du är så välkommen, men vi äter väl inte på marsvinen då OMK, önskar jag kunde visa lite film också  Nu är Henke ute och busar på golvet, de har fått en liten lekmadrass. I går var tjejerna ute och spänstade - mest Korven. Skutteliskutt över hela vardagsrummet, gudars så söt liten tiggerska. Hon är modig hon! Och nyfiken i en strut..
Meriona
18-10-2011, 21:06
Nä knäppis, man äter inte marsvin, möjligen marsvinspluttar. Men gärna med lite glasyr isåfall?
Myosotis
19-10-2011, 10:42
CITAT (Wilmer @ 18-10-2011, 21:45)  ...önskar jag kunde visa lite film också...  Filmar du dem?! Du har ju min e-mail-adress
Eva-Helene
19-10-2011, 14:06
CITAT (Wilmer @ 18-10-2011, 21:45)  ...önskar jag kunde visa lite film också  Hrrmmm.... Hört talas om Youtube???
 Så bra Meriona, att det inte är dem vi ska fika på... Oj Myo, kan man skicka sådär. Jag får visst lära mig något nytt! E-H jag har funderat på you tube, men har inte tagit steget! Verkar lite krångligt, men det är det säkert inte..? Nu spänstar tjejerna på sin nya busmadrass, ja, Korvis spänstar över hela rummet som vanligt. Henke tycker det är kul med lite besök utanför buren.
Myosotis
20-10-2011, 10:37
Ja jag kan maila filer upp till 25 MB i alla fall. YouTube vågar jag mig inte heller på riktigt, eller orkar inte bry mig snarare.
Ok, jag försöker någon dag
Gott nytt marsvins-2012 önskar jag er alla
Myosotis
31-12-2011, 11:42
Tack detsamma!
Meriona
31-12-2011, 19:22
Gott nytt marsvinsår till Isa, Indra och Henrik också! Från Ulla och Qnut, Ebbe och Elvis, Enar och Gösta, Ferdinand och Qåre.
Biggan_
31-12-2011, 23:49
CITAT (Wilmer @ 31-12-2011, 00:08)  Gott nytt marsvins-2012 önskar jag er alla  Tack detsamma!  CITAT (Meriona @ 31-12-2011, 19:22)  Gott nytt marsvinsår till Isa, Indra och Henrik också! Från Ulla och Qnut, Ebbe och Elvis, Enar och Gösta, Ferdinand och Qåre.  ....och från mej!
Tänk, året började bra med en gos... Indra har fått gräs 1 januari, det är rekord!! Hoppas på ett bra marsvinsår. Ska samla ihop alla räkningarna från blå stjärnan och skicka till f-bolaget och hoppas på lite pengar tillbaka. Huvudsaken är att vår lilla Korv finns hos oss fortfarande  hon verkar ta sig ett steg i taget. Nu skulle det nog gå bra även utan gräs för hon knaprar höet också. Hon är piggelin och sitt vanliga jag men, slukar inte hö som förr. Isa's päls växer tillbaka på rumpan, har hon cystor på äggstockarna (eller var de nu sitter) så verkar de inte vara så allvarliga. Hon är precis som vanligt, men fäller mer. Henrik är som vanligt ett skuttigt glatt litet marsvin, väntar på att matte ska boa under matsalsbordet igen så han kan få göra lite racing. Kram på er alla, stora som små!
Meriona
04-01-2012, 20:14
God fortsättning marsvinen!
Inga andra marsvin i år heller  så jag fyller på. minimys.jpg Inte vanlig syn, Henke ligger oftast ovanpå mysrullen eller i huset, men nu när det blivit lite vinter ute provade han att mysa en morgon. tiggelitigg.jpg Korivs fortsätter vara pigg, att hon tigger igen ser jag som ett väldigt gott tecken! När Indra inte tigger mår hon inte bra nytt hus.jpg Vi slängde ut allt trä från burarna ifall det var kvalster de hade i höstas. Tillslut hittade vi, nej, det gjorde vi inte, djuraffären letade fram, nya hus. De är lite väl höga för min smak i ena änden, men Korvis kastar sig upp och ner som ingenting. Henrik däremot har inte varit uppe på sitt än och han är ungdomen! zzzzz.jpg Vet att någon undrade om marsvin blundar när de sover. Svar, ja! Här myser Korvis med matte i nya favoritfilten vi fick av Meriona i julklapp. Hon älskar den, stensomnar i en lite boll med en gång när vi myser.
Biggan_
10-02-2012, 21:16
 Vilken underbart söt bild! Skönt att Korvis har piggnat på sej! Tack för fina bilder Wilmer! Jättesöt bild på Henke också!
ja, det är så skönt... Hon är mitt lilla stora stöd i livet  en långgos med Korvis är som balsam för själen. Det måste vara något med rasen, Molly var lika underbar  I dag middagsvilade vi extralänge, tror hon är lite extratrött och snuvig, husse har nog smittat lite. Honom måste hon ju slaska (pussa) på så fort hon kommer åt, så det är inte konstigt om hon blir lite snuvig..
Meriona
10-02-2012, 21:37
Jag blir alldeles salig av så fina bilder. Men det är faktiskt oförskämt att inte Rufset får vara med på bild!
Ja, det är det... Men matte skäms för hon sitter i lilla buren.  Rufset trivs dock, för hon står nu på armslängds avstånd från husse som är lätt att smöra för
Meriona
10-02-2012, 21:47
Åhhh.  Bortskämda marsvin!
Ohh !! Nya bilder !! De är SÅ söta, alltså !! Lilla tiggarnosen ...  Och sovbilden; helt underbar !! Fäller hon ner även öronen, när hon sover ? Det ser ut så ...
Myosotis
10-02-2012, 22:40
Söta bilder! CITAT (Wilmer @ 10-02-2012, 20:28)  Vet att någon undrade om marsvin blundar när de sover.  Varför skulle de inte blunda?
CITAT (omk @ 10-02-2012, 22:18)  Ohh !! Nya bilder !! De är SÅ söta, alltså !! Lilla tiggarnosen ...  Och sovbilden; helt underbar !! Fäller hon ner även öronen, när hon sover ? Det ser ut så ... Nej OMK, öronen är ett skräckexempel på sjuk avel... Naturligt har de "flygöron" dvs. små skrynkliga öron som ligger slickade bakåt på kroppen. Men du vet, utställnings djur - då ska allt se ut så långt från naturen som möjligt även på marsvin. Helt groteskt och sinnessjukt.. I dag hittar du inte så många marsvin med naturliga öron, alla är sönderavlade tyvärr. Vilket givetvis visar sig på sjukdommar, tandfel, inte många marsvin som blir gamla i dag, på -70talet levde de tills mamma o pappa hade lust att klubba ihjäl dem som de sa på den tiden.. Myo, det var någon som frågade om de sov med slutna ögon. Vissa djur ser man sällan med slutna ögon om man tänker på det! Det är mest Korivs och ibland mini jag ser sova med slutna ögon, Isa är mer på sin vakt. Korvis kan stensova så hon inte märker att man kommer nära ens om man pratar med henne, så skvätter hon upp livrädd när hon väl vaknar stackarn!
Meriona
12-02-2012, 18:42
Det var spännande att höra! Sova med öppna ögon, huvva! Mina gerbiler sover med väääääldigt stängda ögon, men deras hörsel är istället extremt god, så de vaknar ändå när de misstänker fara.
Tror inte Isa sover med öppna ögon, men hon väljer nog sina sovtillfällen noga.. Henke och Indra har lättare för att slappna av. Gerbiler ser sååå söta ut när de sover  Jag sover med lite öppna ögon ibland, de är väldigt torra när jag vaknar. (Andra har sett mina ögon öppna jag märker inte av det..)
Flemming
13-02-2012, 22:41
Fina bilder Wilmer och dom har tur som får bo hos någon,som verkligen bryr sig om djuren !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|